10 تفاوت اصلی بین مردعنکبوتی تام هالند و توبی مگوایر

10-تفاوت-اصلی-بین-مردعنکبوتی-تام-هالند-و-توبی-مگوایر

در این مقاله میخواهیم نگاهی بیندازیم به تفاوت هایی که بین دو فرنچایز اصلی اسپایدرمن در دنیای سینما وجود دارد.

مقدمه: دیدن دوباره توبی مگوایر در نقش مردعنکبوتی خودش به اندازه کافی هیجان انگیز بود. اما چیزی که این حضور رو جالب تر کرد، ارتباط فوق العاده این پیتر پارکر با پیتر پارکر تام هالند بود. علی رغم اختلاف سنی بینشون، به نظر میرسید مسیر هردو شباهت‌هایی باهم داره. هرکدوم از این پیتر پارکرها به نوعی با دیگری متفاوت بود و به همین دلیل، بررسی این که هرکدوم چه ویژگی منحصر به فردی دارن که دیگری نداره تبدیل به یه کار سرگرم کننده و جالب میشه. پس با معرفی 10 تفاوت اصلی بین مردعنکبوتی تام هالند و توبی مگوایر با ما همراه باشید.

مقالات زیرا را هم بخوانید:

چرا مردعنکبوتیِ تام هالند به دنیای کمیک وفادار است

10 تفاوت اصلی بین مردعنکبوتی تام هالند و اندرو گارفیلد

10 تفاوت سری "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" با دیگر فیلم های اسپایدرمن

10 تفاوت اصلی بین مردعنکبوتی توبی مگوایر و اندرو گارفیلد

 

10- تاراندازها

وب شوتر

قطعا این توانایی مردعنکبوتی یکی از بهترین و منحصربه‌فرد ترین ویژگی‌های اونه. توانایی شلیک تار به شکلی اونو از بقیه قهرمانا متمایز میکنه. اما روش انجام این کار، در سه گانه سم ریمی به شکل غافلگیرکننده‌ای متفاوت بود. وقتی که در سال 2002 اولین فیلم مردعنکبوتی با بازی توبی مگوایر منتشر شد، دیدیم که پیتر پارکر به جای اینکه از دستگاه مجزایی برای شلیک تار استفاده کنه، اونها رو به صورت ارگانیک داخل بدنش تولید میکنه (که البته در طول فیلم مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست با این مسئله شوخی‌های جالبی شد).

اما مردعنکبوتی MCU طبق اوریجین اصلی پیش رفته. همونطور که در کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی و البته مردعنکبوتی: بازگشت به خانه دیدیم، پیتر پارکر تام هالند خودش مایع مخصوص تار رو با مواد آزمایشگاهی تولید میکرده، و البته وب شوترهای دم دستی خوبی هم برای خودش درست کرده بود. این وب شوترها بعدا توی لباسی که تونی استارک براش درست کرد ارتقا پیدا کردن.

 

9- لباس مخصوص

لباس فیلم مرد عنکبوتی

مردعنکبوتی تام هالند، در طول فیلمهای MCU صاحب لباس‌های مختلفی بوده و هست. اگه اشتباه نکنم تا الآن 8 لباس مختلف برای این کاراکتر در MCU دیده شده. از لباس دم دستی که توی ویدیوهای یوتیوب تنش بود گرفته، تا لباسی که تونی استارک با فناوری نانو براش درست کرد و قابلیت‌های زیادی مثل شلیک انواع تار و «کشتار سریع» داشت! میشه گفت برخلاف دو مردعنکبوتی دیگه، پیتر پارکر تام هالند صاحب کلکسیون متنوعی از لباس‌های مختلفه.

لباس مردعنکبوتی توبی مگوایر اما میشه گفت «نمادین» بود. چون با اینکه الهام اصلی طراحیش از کمیک بوک‌ها بود اما تونسته بود نوآوری خودش رو حفظ کنه. ولی نکته مهم درمورد این لباس اینه که پیتر پارکر تمام کارهای مربوط به اونو خودش انجام داده! از طراحی و دوخت اولیه گرفته تا شستشو و ترمیم لباس بعد از مبارزه و... که به شکلی به مهارت بالای اون در انجام کارها به تنهایی اشاره داره و به عنوان یه قهرمان مستقل شناخته میشه.

 

8- دبیرستان

وقتی که استن لی مردعنکبوتی رو خلق کرد، یکی از ویژگی‌هایی که از نظر مخاطبین جالب بود این بود که این شخصیت برخلاف سایر قهرمانای اون دوره، یه نوجوون بود. اما تنها اشاره‌ای که در سه گانه سم ریمی به دبیرستان شد، به اوایل فیلم مردعنکبوتی 1 در سال 2002 برمیگرده. پیتر پارکر توبی مگوایر خیلی توی دبیرستان نمیمونه و اواسط فیلم، اونو میبینیم که به همراه سایر دانش آموزا فارغ التحصیل میشه.

مردعنکبوتی تام هالند، به لطف زمان زیاد و گسترش کافی MCU تونسته این جنبه شخصیتی پیتر پارکر رو به خوبی نشون بده. میشه گفت دبیرستان، بخش جدایی ناپذیری از سه گانه جان واتس تا به اینجای کار بوده. توی هرکدوم از این فیلم‌ها، پیتر داره یه مقطع از دبیرستانو پشت سر میذاره و سعی داره تعادل بین دو وجهه زندگیش رو حفظ کنه. از طرفی باید قهرمان باشه، از طرفی درگیر مسائلی مثل اردوی مدرسه، مسئولیت‌ها، درخواست ورودی کالج و همچین مسائلیه.

 

7- دوست صمیمی

دوست مردعنکبوتی

هرچند که دایره ارتباطی و دوستان مردعنکبوتی تام هالند قهرمانان زیادی از MCU رو در خودش جای میده، اما هنوزم ند لیدز کسیه که بهترین دوست پیتر به حساب میاد. بعد از اینکه ند به طور اتفاقی از هویت مخفی پیتر باخبر میشه، تبدیل به یکی از باارزش ترین و مهمترین متحدین اون میشه (یا همونطور که خودش میگه: اون یارو که رو صندلی میشینه the guy in the chair ). نمایش دوستی بین این دو نفر یکی از نقاط قوت این سری به حساب میاد.

روابط پیتر پارکر توبی مگوایر با دوست صمیمیش، هری آزبورن، برخلاف نسخه تام هالند پیچیده تره. این دو نفر تفاوت‌های به شدت زیادی باهم داشتن و با اینکه حرفی ازش به میون نمیومد، همیشه بینشون رقابت‌هایی بوده: از مثلث عشقی بین پیتر، هری و مری جین گرفته تا وقتی که هری تبدیل به یه ویلین کامل میشه. نمیتونیم بگیم رابطه بدی رو به تصویر کشیدن، اما قطعا با ثبات ترین رابطه‌ای نبوده که تا حالا وجود داشته!

 

6- نیمه تاریک شخصیت

مردعنکبوتی سیاه

کاملا آشکاره که فیلم مردعنکبوتی 3 ساخته سم ریمی فیلم چندان محبوبی بین هواداران نبوده. اما وقتی که به خودش اجازه داد تا مخاطب رو همراه خودش به جنبه منفی و نیمه تاریک شخصیت پیتر پارکر ببره، تونست لحظات جالبی رو رقم بزنه. از اون رقص معروف که بگذریم، سیمبیوت با پیتر کاری کرد که بدترین جنبه‌های شخصیتیش رو نشون بده، و دست به اعمالی نه چندان قهرمانانه بزنه. به لطف بازی خوب توبی مگوایر، این حس به خوبی به مخاطب هم القا میشد.

اول از همه، باید قبول کنیم که تا قبل از مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست، خیلی سخت میشد مردعنکبوتی تام هالند رو به شکلی که توی فیلم دیدیم تصور کنیم! هیچکس فکر نمیکرد نیمه تاریک این پیتر پارکر اون به حدی از فساد بکشونه که دست به قتل بزنه! هرچند که انگیزه کاملا مشخصی پشت این تصمیم بود و پیترِ هالند تا مرز کشتن گرین گابلین پیش رفت، اما در آخر مردعنکبوتی مگوایر کسی بود که تونست اونو از تصمیمش برگردونه و کمکش کنه به این نیمه تاریک غلبه کنه.

 

5- رابطه عاشقانه با ام جی

ام جی مرد عنکبوتی

در طول سالها، مردعنکبوتی وارد روابط مختلفی شده. اما همیشه از مری جین واتسون به عنوان نمادین ترین این شخصیت‌ها یاد شده. به همین دلیل، کاملا طبیعی بود که رابطه پیتر پارکر و مری جین، یکی از موضوعات اصلی مورد توجه در سه گانه سم ریمی باشه، که در ابتدا عشق یک طرفه‌ای از سمت پیتر بود، بعد گسترش پیدا کرد اما پیتر به علت مسئولیت‌هایی که داشت سعی کرد از مری جین فاصله بگیره، و در پایان هم سعی کردن به صورت جدی این رابطه رو شروع کنن (و همونطور که توی دیالوگ‌های مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست مطرح شد، گویا این رابطه به نتیجه رسیده).

هرچند در MCU خبری از مری جین نیست و میشل جونز به عنوان ام جی جدید معرفی شده، اما در ابتدا خبری از رابطه‌ای بین پیتر و ام جی نبود. رابطه اونها در فیلم‌های بعدی شکل گرفت و هرچه جلوتر رفتیم قوی تر شد که البته، میشه گفت یک «رابطه دبیرستانی» بود و کاملا مناسب شخصیت‌های جدید.

 

4- مرشد پیتر

تونی استارک - مردعنکبوتی

بعد از اینکه تونی استارک طی وقایع کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی به سراغ پیتر اومد، یکی از مهمترین همراهان این قهرمان جوان در ماجراجویی اش تبدیل شد. به نحوی تونی استارک برای پیتر پارکر تام هالند یک مرشد بود که پیتر چیزای زیادی درمورد اینکه چطور یه قهرمان باشه ازش یادگرفت.

در طرف دیگه اولی پیترِ مگوایر هیچ مرشد «واقعی» نداشت. درسته که چند نفر بودن که وقتی زمان سختی داشت یا به مشکلی میخورد باهاشون صحبت میکردم و از نصیحت میگرفت، اما هیچکدومشون به شکل واقعی براش به یه مرشد تبدیل نشدن. درواقع، بخش بزرگی از شخصیت پردازی این پیتر پارکر به این اختصاص پیدا کرده که چقدر تنهاست و این ویژگی چه مشکلاتی رو برای یه قهرمان ایجاد میکنه.

 

3- عمو بن

عمو بن

از زمان اولین حضور مردعنکبوتی در کمیک بوک‌های مارول، عمو بن یکی از مهمترین شخصیت‌ها و به شکلی آغازگر این مسیر برای پیتر بوده. مطابق کمیک‌ها، انگیزه اصلی پیتر پارکر توبی مگوایر برای تبدیل شدن به مردعنکبوتی مرگ عمو بنه و میبینیم که در طول سه گانه، همچنان خاطرات و حرف‌های عمو بن رو مرور میکنه.

بزرگترین تفاوتی که اینجا وجود داره، اینه که هیچوقت اشاره‌ای به عمو بن در MCU نشده و به نظر میاد این کاراکتر، چنین نقشی رو برای پیتر پارکر تام هالند بازی نکرده و چنین تاثیری نداشته. خیلی‌ها تونی استارک رو جانشین عمو بن برای پیتر میدونستن اما با توجه به اتفاقاتی که در فیلم مردعنکبوتی راهی به خانه نیست افتاد، دیدیم که زن عمو می به عنوان جانشین عمو بن معرفی شد و مرگ اون به نحوی یکی از علل بلوغ کاراکتر اصلی بود.

 

2- دنیاهای ابرقهرمانی

مردعنکبوتی - دکتر استرنج

مردعنکبوتی به دوست خوب محله شهرت داره. میشه گفت معروفه به این که وقتی بقیه قهرمانا با تهدیدات بزرگ سر و کله میزنن، سعی میکنه حواسش به آدمای اون پایین باشه. البته این حرف به این معنی نیست که با تهدیدات بزرگ روبه‌رو نشده. بهرحال، با توجه به اینکه در شرایط فعلی MCU با تهدیدات بزرگی مثل بیگانه‌ها و خطرات مولتیورسی سروکله میزنه، سخت میشه این شخصیت مهم رو در حد همون دوست خوب محله نگه داشت. البته، باید صبر کرد و دید در آینده چه اتفاقاتی برای مردعنکبوتی رقم میخوره.

در سمت دیگه، با توجه به این که مردعنکبوتی توبی مگوایر هم با تهدیدات بزرگی مثل ونوم و مرد شنی مبارزه کرده، اون رو هم MCU صرفا در حد دوست خوب محله بدونیم. اما نکته اینجاست که جهان این مردعنکبوتی خیلی خیلی کوچک تر از MCU فعلیه؛ به شکلی که انگار قهرمانای انگشت شماری توی دنیا وجود دارن و اون یکی از اوناست!

 

1- هویت مخفی

مردعنکبوتی تام هالند

این حقیقت که مردعنکبوتی مجبوره برای حفاظت از دیگران، هویت خودشو حتی از عزیزانشم مخفی نگه داره بارها برای پیتر پارکر توبی مگوایر مشکل ساز شده. اما برخلاف مشکلاتی که داشت، این نسخه تونست تا حد زیادی در حفظ هویت مخفی خودش موفق عمل کنه. البته که وقتی دشمنانش باخبر شدن، عزیزانش رو به خطر انداخت.

در جهان فعلی MCU هویت مخفی برای خیلی از قهرمانا از اهمیت پایین‌تری برخورداره. درواقع مردعنکبوتی یکی از معدود قهرمانایی که این جنبه براش مهمه و تا مدتی تونست هویت خودشو مخفی نگه داره. اما قبل از اینکه جهان از هویت مردعنکبوتی باخبر شه، ند، زن عمو می و ام جی از هویتش باخبر شده بودن.

 

سجاد میش مست

Sajja_D

منبع: سایت SR

 All rights reserved © Spidey.ir 2022

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط با این مقاله:

چرا مردعنکبوتیِ تام هالند به دنیای کمیک وفادار است

10 تفاوت اصلی بین مردعنکبوتی توبی مگوایر و اندرو گارفیلد

10 تفاوت اصلی بین مردعنکبوتی تام هالند و اندرو گارفیلد

10 تفاوت سری "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" با دیگر فیلم های اسپایدرمن

مقالات مربوط به فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

20 نکته جذاب از پشت صحنه ساخت فیلم راهی به خانه نیست

20 سال بعد: میراث فوق العاده مرد عنکبوتیِ سم ریمی

بررسی نسخه های سینمایی از عشق های پیتر پارکر درســــه گانه "سم ریمی"

10 فیلم و سریالی که مرد عنکبوتی توبی مگوآیر ممکنه دفعه بعد در آن حضور داشته باشه!

ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم مرد عنکبوتی (2002)

20 بازیگر برتر "مرد عنکبوتی" در سینما، انیمیشن و تلویزیون!

سخنرانی تاریخی "اندرو گارفیلد" درباره مرد عنکبوتی+ لینك دانلود

نقد و بررسی فیلم های سینمایی مرد عنكبوتی

چرا تام هالند بهترین مرد عنکبوتی در دنیای سینما است

رتبه بندی عشق های پیتر پارکر در دنیای سینما

10 نکته دربارهٔ شخصیت «ام‌جی» در فیلم SPIDER-MAN: FAR FROM HOME که احتمالاً متوجه‌شان نشدید!

رتبه بندی بازیگران فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی

10 ایستراگ برتر "مرد عنكبوتی شگفت انگیز 2"

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم مرد عنکبوتی 2 (2004)

رتبه بندی تاثیرگذارترین کاراکترهای فیلم های «سم ریمی» (SAM RAIMI)

10 تاثیر فیلم های مرد عنکبوتی ساخته سم ریمی بر روی دنیای سینمایی مارول

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات مخفی بازی "مرد عنکبوتی: مایلز مورالز"

10 نکته جالبی که احتمالاً درباره "اسپایدرمن" های «سام ریمی» نمیدانستید!

15 سئوال بی پاسخ مانده درباره دنیای مرد عنکبوتیِ توبی مگوآیر و اندرو گارفیلد

10 سرنوشت احتمالی برای مردان عنکبوتی توبی مگوآیر و اندرو گارفیلد پس از فیلم "راهی به خانه نیست"!

10 تفاوت مرد عنکبوتی در دنیای سینما با دنیای کمیک

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Sin-Eater
#1 Sin-Eater 1401-04-11 21:22
هرچی فکر میکنم میبینم سری تام هالند خیلی بهتر از سری توبی مگوایره. از اکثر جهات
نقل قول کردن
قربانعلی
#2 قربانعلی 1401-04-11 21:29
هر چی مقاله از داش سجاد خوندم تو سایت عالی بوده
اینم همینطور
کاملا نشون داد ارباب هالند بهترین مردعنکبوتی تاریخ و سرور توبیه
نقل قول کردن
Kamran
#3 Kamran 1402-04-11 15:07
به نقل از Sin-Eater:
هرچی فکر میکنم میبینم سری تام هالند خیلی بهتر از سری توبی مگوایره. از اکثر جهات

در سالگرد یک سالگی کامنتت میگم کاملا حرفت اشتباست
تام هالند حتی با اندرو گارفیلد هم قابل مقایسه نیست چه برسه به توبی مگوایر
نقل قول کردن
mtm
#4 mtm 1402-04-11 18:14
به نقل از Kamran:
به نقل از Sin-Eater:
هرچی فکر میکنم میبینم سری تام هالند خیلی بهتر از سری توبی مگوایره. از اکثر جهات

در سالگرد یک سالگی کامنتت میگم کاملا حرفت اشتباست
تام هالند حتی با اندرو گارفیلد هم قابل مقایسه نیست چه برسه به توبی مگوایر

b2n.ir/r90409
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید