15 حقیقت مهمی که باید درباره شزم (Shazam) بدانید

15 حقیقت مهمی که باید درباره شزم (Shazam) بدانید

این مقاله به مناسبت اکران فیلم "شزم 2" بار دیگر در صفحه نخست سایت قرار می گیرد.

برای آشنایی با بهترین داستان های شزم، این مقاله و برای آشنایی با دشمنان او، این مقاله را بخوانید.

  

15- شزم توسط دی سی خلق نشده است!

 شزم توسط دی سی خلق نشده است!

یکی از سئوالاتی که همیشه برای هواداران کمیک بوک وجود دارد این است که چرا شزم نام اصلی اش «کاپیتان مارول» بوده؟ (در حالی که «کاپیتان مارول» یکی از قهرمانان های مارول کامیکس است که اینجا معرفی شده است). دلیلش کمی پیچیده است و به توضیح نیاز دارد. کاپیتان مارول شخصیتی بود که اولین داستانشدر ماه دسامبر 1939 در شماره 2 از Whiz Comics و توسط انتشاراتی به نام «فاست کامیکس» (Fawcett Comics) به چاپ رسید . خالقشان هم آقای «سی. سی. بک» (C. C. Beck) و «بیل پارکر» بودند. این شخصیت بسیار محبوب شد . یعنی حتی از سوپرمن هم محبوب تر! کمیک هایش میلیونی فروش داشتند. دلیلش هم این بود که سوپرمن اکثر اوقات با دانشمندان دیوانه و روبات میجنگید و داستان هایش تنوع نداشت ولی شزم اینطور نبود و نویسندگانش فانتزی و خلاقیت بیشتری به داستان هایش میدادند. دی سی اونقدر عصبانی شد که از فاست کامیکس شکایت کرد چون ادعا میکرد کاپیتان مارول از روی سوپرمن تقلید کرده (چرا؟ چون پرواز میکرده؟!). دی سی روی این شکایت تمرکز کرد و اونقدر پیگیر بود که قضیه داشت به دیوان عالی کشیده میشد ولی ورشکستگی فاست باعث شد تا قضیه حل و فصل بشه. بنابراین فاست کامیکس سال 1953 دیگر چاپ کمیک های کاپیتان مارول را متوقف کرد. و جالب اینه که 20 سال بعد دی سی خودش رایت این شخصیت را خرید و او را به جمع ابرقهرمانان خودش اضافه کرد و شروع کرد به چاپ کمیک های او!!! البته دی سی مجبور شد از نام شزم برای کمیک های او استفاده کنه چون در اون سالهایی که فاست ورشکسته شده بود، مارول از فرصت استفاده و شخصیتی خلق کرد به نام «کاپیتان مارول» ! بنابراین دی سی دیگه نمیتونست از این نام استفاده کنه. پس از رویداد مهم Crisis on Infinite Earths در سال 1985، کاپیتان مارول به دنیای اصلی دی سی پیوست. از سال 2011 به بعد نیز رسما اسمش شده شزم تا یه وقت مارول ازشون شکایت نکنه! پس یادتون باشه که شزم اسم اصلیش بوده کاپیتان مارول. ولی دی سی مجبوره از نام شزم برای او استفاده کنه چون مارول در سالهایی که فاست کامیکس دیگر نمیتوانست از روی کاپیتان مارول کمیک چاپ کنه، شخصیتی خلق کرد به نام کاپیتان مارول!

 

14- شزم یک سرواژه (Acronym) است

داستان پیدایش شزم روایتگر رسیدن به آرزوهای كودكی است! یعنی همه ما در نوجوانی دوست داشتیم زودتر بزرگ و قوي شویم تا بتوانیم هر كاری دلمان میخواهد بكنیم ! این مسئله كاملا در اریجین «بیلی باتسون» به چشم میخورد. او نوجوانی بود كه پدر و مادرش را در یك حادثه مرموز هنگامی كه مشغول یك اكتشاف باستان شناسی بودند، از دست داده بود. ولی توسط مردی مرموز به مخفیگاهی زیرزمینی برده شد كه پر از مجسمه هایی از "7 گناه خطرناك برای انسان" بود. آنجا با جادوگری به نام «شزم» ملاقات كرد كه بهش نیروهای فوق العاده ای داد. در واقع هر وقت بیلی كلمه شزم را بر زبان می آورد ، تبدیل به ابرقهرمانی بالغ به نام «كاپیتان مارول» میشد و نیروهای فوق بشری به دست می آورد . خود كلمه Shazam یک سرواژه است (سرواژه یا سرنام در واقع صورتِ کوتاه‌شدهٔ یک عبارت است و معمولاً آن را از حروف اولِ یک کلمه یا عبارت می‌سازند. مثلا "ناجا": نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران). شزم در اصل از حروف لاتین «S.H.A.Z.A.M» به وجود آمده است که به ترتیب از نام‌های سلیمان حکیم (Solomon)، هرکول (Hercules)  در اساطیر یونان، اطلس (Atlas) کسی که به جنگ با خدایان پرداخت و محکوم به حمل کره زمین شد، زئوس (Zeus) پادشاه ایزدان در اساطیر یونان باستان، آشیل (Achilles) جنگجوی شکست ناپذیر و مرکوری (Mercury) که به عقیده یونانیان دو پای پرنده دارد، گرفته شده‌است. 

 

13- ابتدا قرار بود اسم او «کاپیتان تندر» باشد!

 ابتدا قرار بود اسم او «کاپیتان تندر» باشد!

گفتم که یکی از خالقین شزم، بیل پارکر میباشد. او اولش قصد داشت از اسم «کاپیتان تندر» (Captain Thunder) استفاده کند ولی یکی از مدیران فاست کامیکس اسم کاپیتان مارول را پیشنهاد داد. پارکر همچنین میخواست این شخصیت رهبر گروهی از مردان باشه که هر کدام یک قابلیت خاصی دارند. بعد هر وقت برای انجام ماموریتی بهشون نیاز پیدا میکنه و نام آنها را صدا میزنه، به کمکش بیایند! میگن او این ایده را از داستان "شوالیه های میزگرد" که در کودکی خوانده بود الهام گرفته بود. ولی باز هم روسای فاست باهاش مخالفت کردند. در نتیجه او تصمیم گرفت ایده این افراد را در قالب یک نفر جمع بکنه ، منتهی توانایی های آنها را به خدایان باستانی ربط داد. بعدشم که طراحی به نام «سی. سی . بِک» آمد و ایده های آقای پارکر را شرح و بسط داد و شزم خلق شد. نکته جالب دیگر این است که آقای بِک برای مجله ای درباره ستارگان هالیوود هم کار میکرد و بنابراین از ظاهر بازیگری به نام «فرد مک مورای» (Fred MacMurray) استفاده کرد (به چونه شزم دقت کنید!)

(مک مورای در ضمن خیلی هم آدم افتاده، متواضع و به قول معروف خاکی بود. بنابراین بیخود نیست که شخصیت شزم هنوز هم در دنیای کمیک یک حالت معصومانه و old school دارد). در هر حال جالبه که بدونید سال 2011 و در جریان رویداد معرکه "فلش پوینت" دیدیم که واقعیت به هم ریخته و شزم تبدیل شده به شخصیتی به نام «کاپیتان تندر»!

 

12- شزم اولین ابرقهرمان دنیای کمیک است که از رویش فیلم سینمایی ساخته شد!

 شزم اولین ابرقهرمان دنیای کمیک است که از رویش فیلم سینمایی ساخته شد!

سال 1941 کمپانی republic Pictures یک سریال سینمایی ساخت تحت عنوان "ماجراهای کاپیتان مارول" (Adventures of Captain Marvel) که در آن «تام تایلر» نقش شخصیت اصلی را بازی میکرد. این سریال سینمایی مستقیما از روی کمیک های کاپیتان مارول که آن سالها به دست فاست کامیکس چاپ میشد اقتباس شده بود و 12 قسمت داشت. البته سرگذشت بیلی باتسون را تا حد زیادی تغییر داده بودند و او یک مجری رادیویی شده بود که به یک سفر اکتشافی به تایلند رفته بود تا وسیله ای باستانی به نام عقرب طلایی را پیدا کنند ولی در آنجا به مقبره ای ممنوعه وارد میشه و با جادوگر شزم برخورد میکنه و به قدرت های خودش دست پیدا میکنه.

ماجراهای کاپیتان مارول

6 ماه بعد بود که استودیو انیمیشن سازی "فلیشر" آن کارتون های معروف و کوتاه از سوپرمن را ساخت که روی پرده سینماها هم رفتند (در اینجا معرفی شده اند) . بنابراین از نظر تاریخی شزم اولین ابرقهرمان دنیای کمیک هستش که تماشاچیان سینما باهاش آشنا شدند! شما میتونید تریلر این سریال سینمایی را در اینجا تماشا کنید.

 

11- المان های نژاد پرستانه در کمیک های شزم وجود داشته!

المان های نژاد پرستانه در کمیک های شزم وجود داشته!

فاست کامیکس با انتشار کمیک های کاپیتان مارول به موفقیت زیادی دست یافت ولی متاسفانه کمیک های این شخصیت در دهه 40 میلادی پر بودند از شخصیت های کاریکاتور مانند که مایه های نژاد پرستی هم در آنها به چشم میخورد (اکثر کمیک های آن دوره این خاصیت را داشتند) . سال 1941 و در شماره 3 از America’s Greatest Comics شاهد حضور یک مستخدم سیاه پوست برای بیلی باتسون بودیم به نام «استیم بوت» (Steamboat) . این شخصیت فوق العاده توهین آمیز بود و کاملا یک کاریکاتور بود از سیاه پوستان آمریکایی! بسیار هم ترسو و بزدل بود و به لهجه سیاهان بی سواد حرف میزد. ظاهرش هم واقعا روی اعصاب بود. تا اینکه سال 1945 یک انجمن دانشجویی آنقدر به فاست کامیکس فشار آورد تا اینکه شخصیت را از کمیک های کاپیتان مارول حذف کرد!

 

10- بلک آدام در اولین حضور خودش در دنیای کمیک به قتل رسید!

بلک آدام در اولین حضور خودش در دنیای کمیک به قتل رسید!

«بلک آدام» (Black Adam) از دشمنان اصلی شخصیت شزم به شمار میاد که در اینجا معرفی شده. او سال 1945 و در شماره 1 از کمیک Marvel Family خلق شد . جادوگر شزم به کاپیتان مارول و دوستانش گفت که قبلا قدرت هایش را به کسانی دیگر داده است. یکی از آنها بلک آدام بوده که در مصر باستان به قدرت های خودش دست یافت ولی فاسد شد . در آخر داستان کاپیتان مارول و رفقا بلک آدام را گول میزنند تا اسمی رو بر زبان بیاره که به صورت انسانی خودش برگرده. با توجه به اینکه 5 هزار سال از آن دوران گذشته بود، بنابراین وقتی بلک آدام به حالت انسانی برمیگرده به خاطر سن خیلی زیاد به اسکلت تبدیل میشه! جالبه که دیگه خبری از این شخصیت نبود تا زمانی که دی سی در دهه 70 میلادی صاحب شخصیت شزم شد و بلک آدام را دوباره مورد استفاده قرار داد. اگر دوست دارید میتونید در اینجا کمیک اولین حضور بلک آدام را مطالعه کنید.

 

9- سرگذشت جادوگر شزم

9- سرگذشت جادوگر شزم

نام جادوگری که به بیلی باتسون قدرت هایش را بخشید ، شزم بود. البته گفتم که دی سی  مجبور شد از نام شزم برای بیلی باتسون استفاده کنه چون از وقتی انتشارات مارول شخصیت به نام کاپیتان مارول خلق کرد دیگه نتونست از این نام استفاده کنه. بنابراین سعی کرد بین شزم و جادوگر شزم تمایز قایل بشه و پیشینه جادوگر رو بیش از پیش فاش کنه. در نتیجه بعدا داستان هایی روایت شد که فهمیدیم سرگذشت و اریجین جادوگر پیچیده تر از آن بوده که اولش فکر میکردیم. یعنی معلوم شد اسم اصلی اش بوده «شزمو» (Shazamo). اون O آخر اسمش مربوط به خدایی میشده به نام Oggar. منتهی Oggar خبیث شد و جادوگر باهاش نبرد کرد و به دنیای فانی ها تبعیدش کرد. سپس حرف O را از آخر اسم خودش برداشت. بعدها سرگذشت او بیشتر بسط پیدا کرد و فهمیدیم که چوپانی بوده در سرزمین کنعان ولی با گفتن کلمه VLAREM (که در واقع برعکس کلمه Marvel است) تونست به قدرت های خدایان زیر دست پیدا کنه و قهرمان (Champion) آنها بشه:

M از Marzosh (که بنیه و استقامت زیاد به او میداد)، A از Arel (که سرعت بالا و قدرت پرواز به او میداد)، R از Ribalvei (که بهش قدرت مقاومت در برابر جادو و توانایی های ذهنی میداد)، V   از Voldar (که زور بازو بهش میداد)، E از Elbiam (که شجاعت و قدرت های ذهنی بهش اعطا میکرد) و L از Lumian (که بهش خرد و دانش میداد). و البته همانطور که در این مقاله هم گفته بودیم جادوگر شزم، با یک دیو شیطانی مرموز ازدواج کرده بود و دو فرزند به نام های «لرد ساتانوس » و «بلیز» هم داره که از دشمنان شزم به حساب میان! (گفته میشه جادوگر توسط آن دیو اغوا شده بود زیرا خودش را به شکل زنی زیبا درآورده بود).

در سری کمیک های The New 52 ، دی سی بار دیگر گذشته این شخصیت را زیر رو رو کرد و متوجه شدیم که در ابتدای خلقت 7 جادوگر به عنوان سمبل اساطیر وجود داشتند و در مخفیگاهی به نام "سنگ ابدیت" (Rock of Eternity) فعالیت میکردند . آنها به قدرت های جادویی مسلط بودند تا بر "سه گانه گناه" (trinity of sin) غلبه کنند. جادوگر شزم هم یکی از این 7 جادوگر بود (البته آن موقع جوان تر بود). او به عنوان یکی از اهالی خاورمیانه به تصویر کشیده شد و اهل منطقه ای به نام "خندق" (Khandaq) بود. رنگ پوستش هم تیره تر شده بود.

ویزارد شزم

همچنین معلوم شد که نام حقیقی او، «مامارگان» (Mamaragan) است.

 

8- بازیگر سریال شزم اخراج شد!

سریال شزم

در بین سالهای 1974 تا 1976 یک سریال تلویزیونی به نام Shazam ساخته شد (اینجا راجع بهش توضیحاتی داده ایم). بازیگرش نقش شزم هم «جکسون بوستویک» (Jackson Bostwick) نام داشت. او در فصل دوم فقط در دو اپیزود ظاهر شد چون شرکت سازنده یعنی Filmation Associates، او را اخراج کرد و بازیگر دیگری به نام «جان دیوی» (John Davey) را جایگزین او نمود! دلیلش هم این بود که ادعا میکردند آقای بوستویک سر صحنه فیلمبرداری حاضر نشده چون میخواسته دستمزد خودش را بالا ببره. ولی بوستویک چون خودش اکثر صحنه های بدلکاری را اجرا میکرد، صدمه دیده بود و نتونسته بود سر صحنه فیلمبرداری حاضر بشه. بنابراین از دست Filmation Associates شکایت کرد و اونا هم مجبور شدند حق و حقوق او را طبق قرارداد پرداخت کنند!

 

7- شزم یک دوست ببری داشته!

در کمیک های قدیمی شزم شاهد بودیم که عروسک ببری بیلی باتسون به طور جادویی زنده شد و اسم «تاکی تاونی» (Tawky Tawny) را رویش گذاشتند! او دوست داشت با آدم ها زندگی کنه و بخشی از جامعه اونا باشه! کت و شلوار و لباس های شیکی هم بر تن میکرد! اولش او فقط برای شزم و دیگر اعضای خانواده اش قابل دیدن بود ولی جادوگری به نام «آیبیس شکست ناپذیر» (Ibis the Invincible) کاری کرد که برای دیگران هم مرئی بشه. او همچنین میتونه در موقع خطر به یک ببر دندان خنجری و وحشی تبدیل بشه!

در سری کمیک بوک های New 52 او را به شکل یک ببر عادی دیدیم در باغ وحش که بیلی باتسون باهاش دوست میشه.

 

 

6- اولین گروه ابرخبیث تاریخ دنیای کمیک در داستان های شزم خلق شد!

یکی از اولین و قدیمی ترین دشمنان شزم ، «مستر مایند» نام داره. او در واقع یک کِرم بیگانه به اندازه دو اینچ است که هوش بالا و قدرت های تله پاتیک و ذهنی زیادی دارد. نحوه معرفی او در کمیک های شزم از اهمیت خاصی برخورداره. همانطور که در این مقاله گفته شده بود ، مستر مایند در نتیجه یک داستان طولانی (که شاید بتوان لقب اولین آرک واقعی در دنیای کمیک را بهش داد) خلق شد. ظاهر او از خوانندگان مخفی مانده بود چون فقط صدایش را میشنیدند! ولی بعد از چند شماره معلوم شد یک کرم فضایی است! مستر مایند رهبر اولین گروه ابرشرور در دنیای کمیک به شمار میاد که سال 1943 خلق شد: "انجمن بزرگ شرارت" (Monster Society of Evil) . یعنی تا آن موقع سابقه نداشت ابرخبیث های دنیای کمیک دور هم جمع بشوند و تیم تشکیل بدهند تا به صورت دسته جمعی به قهرمان داستان حمله کنند! جالبه که بدونید اون اوایل حتی خود «هیتلر» و «موسیلینی» هم عضو این گروه بودند!!! نفرات زیادی به این گروه ملحق یا از آن جدا شده اند . از اعضای مهم این گروه میشه به افراد زیر اشاره نمود:

اولین گروه ابرخبیث تاریخ دنیای کمیک در داستان های شزم خلق شد!

مرد تمساحی، کینگ کال، کاپیتان نازی و بلک آدام (که در اینجا معرفی شده اند) ، «مستر اتم» (Mr. Atom)   که یک ربات قاتل بود و نیروی بمب اتمی را داشت، «مستر هو» (Mr. Who) که یک نابغه خلافکار بود که میتونست تغییر شکل بده، «نیولا» (Nyola) که یک شاهزاده آزتک بود و قدرت های جادویی داشت، «رامولوس» (Ramulus) که میتونست روی گیاهان تاثیر بگذاره و «استنلی پینت ویسل » (Stanley Printwhistle) که یک خلافکار عادی بود که روحش رو به ابلیس فروخت و میتونست با گفتن کلمه IBAC به قدرت های فوق بشری دست پیدا کنه.

 

5- تقلید کنندگان از روی شزم!

مارول من

در دهه 50 میلادی یک ناشر کوچک انگلیسی بود به نام L. Miller and Son که درآمد خوبی از تجدید چاپ کمیک های قدیمی کاپیتان مارول که فاست کامیکس منتشر کرده بود، داشت. ولی وقتی دی سی از فاست شکایت کرد و در نتیجه این شرکت دیگه نتونست کمیک های شزم رو منتشر کنه، این شرکت فردی را به نام «میک آنگلو» (Mick Anglo)   را استخدام کرد تا شخصیتی شبیه به کاپیتان مارول (شزم) خلق کنه! او هم شخصیتی خلق کرد به نام «مارول من» (Marvelman) که البته بعدا اسمش رو به «مرد معجزه گر» (Miracleman) تغییر دادند. نام واقعی اش «مایکل موران» بود که شباهت زیادی با شزم داشت ولی قدرت هایش را در نتیجه یک انفجار اتمی به دست آورده بود. در نتیجه در سال 1963 و به خاطر شكایت دی سی، انتشار كمیك های او متوقف شد. لازم به ذكره كه او یك دستیار هم داشت كه اسمش بود جانی بیتز كه بهش لقب Kid Miracleman داده بودند. تا اینكه سال 1982، «الن مور» معروف دوباره این شخصیت را احیا كرد. او حال و هوای داستان های او را دگرگون و كاملا دارك كرد. در این سری جدید، جانی بیتز تبدیل شد به یك شخصیت خبیث واقعا خطرناك و دیوانه! در واقع او قدرت هاش خیلی زیاد شده بود و در ضمن فکر میکرد که اعضای خانواده معجزه گر هم کشته شده اند همین باعث شد دیوانه بشه. سپس وقتی مرد معجزه گر حافظه اش رو به دست آورد، معجزه گر کوچک هزاران نفر را در شهر لندن به خاک و خون کشید. آخرش هم در مبارزه با مرد معجزه گر و دیگر قهرمانان کشته شد.

سپس «نیل گیمن» (نویسنده مطرح دنیای كمیك) در سال 1990 برای او داستان هایی نوشت که آنها را «مارک باکینگهام» طراحی کرد. گیمن قصد داشت یک تریلوژی بنویسه که قسمت اولش به نام Miracleman: The Golden Age منتشر شد. قسمت های دوم و سوم به نام های The Silver Age و The Dark Age به خاطر مشکلات حقوقی و رایت شخصیت مرد معجزه گر تکمیل نشدند (البته قسمت 1 و 2 از The Silver Age منتشر شدند) . سال 2013، مارول رایت این شخصیت را خرید و حتی اعلام کرد که ادامه Miracleman: The Silver Age به زودی منتشر میشه.

در سال 1966 نیز انتشارات M. F. Enterprises شخصیتی خلق کرد به نام «کاپیتان مارول» که در واقع رُباتی بود که توسط دانشمندان بیگانه خلق شده بود و وقتی سیاره اش نابود شد به زمین آمد و در آنجا با نوجوانی به نام «بیلی بکستون» دوست شد!

این کمیک البته فقط 4 شماره دوام داشت!

 

4- همتای شزم در دنیای شماره 3 دی سی، لکس لوثر است!

4- همتای شزم در دنیای شماره 3 دی سی، لکس لوثر است!

همه ما میدونیم که «لکس لوثر» برترین دشمن سوپرمن است (این مقاله را بخوانید). اما شاید براتون جالب باشه که بدونید در رویداد سال 2014 دی سی به نام Forever Evil متوجه شدیم که در دنیای شماره 3 (Earth-3) دی سی ما یک لکس لوثر داریم که قدرت هایش مثل شزم است! او یکی از ابرقهرمان دنیای خودش بود ولی گروه سندیکای جنایتکاری او را میگیرد (اعضای گروه واقف بودند که وی چقدر قوی شده است) ولی او آزاد میشه و سعی میکنه با به زبان آوردن کلمه جادویی به قدرت های فوق بشری خودش دست پیدا کنه ولی کلمه شزم رو برعکس میگه (یعنی میگه MAZAHS) . در نتیجه تبدیل میشه به به یک خبیثِ دیوانهِ قدرتمند که میتونه انرژی دیگران را جذب کنه و خیلی از خبیث های دنیای خودش را به قتل میرسونه. ولی در نهایت لکس لوثر واقعی از دنیای اصلی جلویش را میگیره.

 

3- خانواده شزم!

خانواده شزم!

سال 1942 انتشارات فاست در اقدامی نبوغ آسا تصمیم گرفت تا افراد جدیدی را خلق کند که مثل شزم باشند. یعنی قدرت های او را داشته باشند و به نوعی با شزم اصلی ربط داشته باشند.

خاندان مارول

این ایده الان خیلی مرسومه . مثلا میبینید که بتمن و اسپایدرمن کلی شخصیت مرتبط دارند مثل رابین، مایلز مورالز، بتگرل، بت وومن، اسپایدرگرل، زن عنکبوتی و ... ولی اون موقع شزم اولین قهرمانی بود که صاحب یک خانواده (Family) شد . اسمش رو هم گذاشتند "خانواده مارول" (Marvel Family). البته الان دی سی برای اینکه با مارول به مشکل نخوره، اسمشون رو به "خانواده شزم" تغییر داده. حالا میخواهیم اعضای این خانواده را خدمت شما معرفی کنیم:

 

- مِری مارول (Mary Marvel)

مری مارول

او اولش خواهر گمشده بیلی باتسون (شزم) بود که متوجه شد اگه کلمه شزم رو بگه به قدرت های مشابه ای با کاپیتان مارول دست پیدا میکنه. او وقتی تبدیل به ابرقهرمان میشد در قالب نوجوان باقی میماند. ولی نسخه های مدرن او جوریه که وقتی شزم رو میگه درست مثل برادرش به قهرمانی بالغ تبدیل میشه. کلمه شزم او در واقع از حرف نخست این کلمات گرفته شده: سلنه (Selene) الهه ماه در اسطوره های یونان، هیپولیتا (Hippolyte) زنی زیبا و قدرتمند که یکی از ملکه‌های آمازون بود، آریادنه (Ariadne) که در اسطوره‌های یونان، دختر مینوس (پادشاه کرت) بود و به داشتن مهارت های زیاد شهرت داشت، زفوروس (Zephyrus) که در اسطوره‌های یونان، مظهر باد غرب و سرعت و چابکی است، آورورا (Aurora) الههٔ سپیده‌دم روم باستان و مظهر زیبایی و مینرو (Minerva) که یکی از دوازده خدایان جهان باستان بود و همچنین مظهر خرد و منطق.

در کمیک های جدید دی سی ، مری مارول خواهر ناتنی بیلی باتسون است (آنها همگی در منزل آقای «واسکوئز» زندگی میکنند) . او خانواده بسیار درب و داغونی داشته و از خانه فرار کرده.

 

- فِردی فریمن ملقب به کاپیتان مارول جونیور

 فِردی فریمن ملقب به کاپیتان مارول جونیور

«فردی فریمن» (Freddy Freeman) از دوستان و هم کلاسی های بیلی باتسون بود که یک خبیث به نام «کاپیتان نازی» بهش حمله کرد و باعث شد تا معلول بشه ولی قدرت شزم بهش داده شد تا زنده بمونه. بنابراین وقتی کلمه شزم را میگفت به نسخه نوجوان کاپیتان مارول تبدیل میشد! به همین دلیل دچار اختلال هویت با بیلی باتسون میشد!!! در دهه 90 میلادی بهش لقب CM3 داده بودند (یعنی کاپیتان مارول شماره 3. چون بیلی باتسون شماره 1 بود، مری شماره 2 بود و او شماره 3!). در اواخر دهه 90 میلادی عضو گروه "تایتان های نوجوان" بود و سپس عضو Outsiders شد. در کمیک Trials of Shazam او جای بیلی باتسون را گرفت و شزم اصلی شد و بیلی هم جای جادوگر شزم را گرفت که آن زمان مرده بود! اما در کمیک های مدرن دی سی او یک جوان مو طلایی شده که همچنان معلولیت داره ولی برادر ناتنی بیلی به حساب میاد و هر وقت هم شزم میگه تبدیل به قهرمانی بزرگسال میشه، نه نوجوان!

 

- یوجین چوی (Eugene Choi)

یوجین چوی (Eugene Choi)

او اخیرا به کمیک های شزم اضافه شده. او هم برادر ناتنی بیلی باتسون است که ریشه ای آسیایی دارد . یک نوجوان درس خوان که فن آوری و بازی های ویدیویی را دوست داره! وقتی میگه شزم به قهرمانی تبدیل میشه که یونیفرم نقره ای داره. او میتونه با ذهنش روی وسایل تکنولوژیک تاثیر بگذاره (قدرتی که بقیه شزم ها ندارند!).

 

- پدرو پینا (Pedro Pena)

پدرو پینا (Pedro Pena)

یک برادر ناتنی دیگر برای بیلی باتسون! چاقه و تنبل که ریشه ای مکزیکی داره. خجالتی هم هست و تقریبا همسن بیلی. وقتی شزم میشه لباسش سبزه و خودش هم هیکلی میشه! زور بازوی او از دیگر اعضای خانواده شزم ها بیشتره!

 

- دارلا دادلی (Darla Dudley)

دارلا دادلی (Darla Dudley)

خواهر ناتنی بیلی باتسون که یک بچه سیاه پوسته و پدر و مادرش ترکش کردند . وقتی شزم میشه لباس بنفش بر تن میکنه . از بقیه شزم ها هم سریع تره!

 

- سُتوان های مارول (The Lieutenant Marvels)

سُتوان های مارول (The Lieutenant Marvels)

سه پسر دیگر که اسمشون بیلی باتسون بود هم فهمیدند که میتونند با گفتن کلمه شزم به قدرت های او دست پیدا کنند! و البته قول دادند فقط وقتی از قدرت های خودشون استفاده کنند که شزم اصلی ازشون بخواد و البته باید همگی با هم شزم میگفتند! در دنیای مدرن دی سی از اونا خبری نیست یا اگر هم باشه در حد یک اشاره کوتاه و حضور افتخاریه.

 

- عمو مارول (Uncle Marvel)

- عمو مارول (Uncle Marvel)

در کمیک های قدیمی شزم، فردی به نام «دادلی» (Dusley) ادعا کرد که قوم و خویش خانواده ماروله و حتی میتونه مثل اونا تبدیل به شزم بشه! ولی همش دروغ بود! اما اعضای خانواده مارول از او خوششون اومد و او را مدیر گروه خود کردند. تو کمیک های مدرن دی سی هم اثری از او نیست!

 

2- «مری مارول» یک بار مرده!

«مری مارول» یک بار مرده!

«مری مارول» ماجراجویی های خاص خودش را داشته است (یعنی ماجراهایی که به برادرش «بیلی باتسون» ارتباطی نداشته اند) . او در ضمن به نسخه های مختلفی از گروه "جاستیس لیگ" هم پیوسته و حتی سابقه تبدیل شدن به یک شرور را هم دارد (چون یک بار قدرت هایش را از دست داد و قدرت های بلک آدام را به دست آورد!). اما یکی از عجیب ترین ماجراهایی او در کمیک Supergirl رخ داد (زمانی که «پیتر دیوید» نویسنده اش بود و شخصیتی به نام « لیندا دَنوِرز» به عنوان سوپرگرل شناخته میشد). در این داستان یک شیطان به دنبال فرشته ای که در مکزیک متولد شده بود، میگشت. هنگام نبرد دشنه ای جهنمی به سینه اش خورد و واقعا مرد! لیندا دَنوِرز هم در پایان داستان جان خودش را فدا کرد تا دنیا نجات پیدا کنه ولی در نهایت فرشته تونست هر دوی آنها را دوباره زنده کنه!

 

1- دی سی بسیاری از ایده های مربوط به سری جدید شزم را رد کرد!

 دی سی بسیاری از ایده های مربوط به سری جدید شزم را رد کرد!

احیای شخصیت شزم برای دی سی خیلی سخت و پیجیده بود. بسیاری از نویسندگان معروف دنیای کمیک سعی کردند ایده های جدیدی برای سری جدید کمیک های شزم ارائه کنند ولی موفق نشدند! مثلا «روی توماس» که از نویسنده ها و سردبیران کارکشته مارول بود، به نظرش رسید یک سری با حضور «مری مارول» با ظاهری خفن و امروزی و یک «فردی فریمن» سیاه پوست در دهه 80 میلادی میتونه موثر باشه . ولی دی سی ایده اش را رد کرد. فقط «جری اردوی» در دهه 90 تونست سری جدیدی رو خلق کنه که اسمش بود Power of Shazam و همانطور که اینجا گفته بودم، بهترین داستان شزم هم هست. ولی این تنها مورد بود. مثلا «الکس راس» طراح بزرگ و نابغه سری Say My Name...Shazam را پیشنهاد داد که رد شد. نویسنده بزرگ دیگری همچون «مارک وید» ، «گیل سیمونه» و حتی «گرنت موریسون» ایده های را به دی سی پیشنهاد داده اند که به جایی نرسید!

 

  مهدی ترابی مهربانی

 All rights reserved © Spidey.ir 2023

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

 مطالب مرتبط:

10 دشمن برتر شزم (SHAZAM)

رتبه بندی قوی ترین ابرشرورهای دی سی

15 شخصیت برتری که از کمپانی یا دنیاهای دیگر وارد دی سی شدند!

نقد و بررسی فیلم شزم (SHAZAM)

15 ناشر کمیک بوکی که دیگر وجود ندارند

کمیک کان 2018 : نقد و بررسی اولین تریلر فیلم سینمایی "شزم" (SHAZAM)

10 ابرقهرمانی كه بهترین اریجین (ORIGIN) را دارند + ویدئو

15 شخصیت دنیای کمیک که یادتون رفته قبلا هم در تلویزیون دیده شده بودند!

15 نبردی که دوست داریم بین کاراکترهای سرشناس دنیای سرگرمی ببینیم

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Red wolverine
#1 Red wolverine 1398-01-20 18:30
خیلی ممنونم.عالی بود
نقل قول کردن
mtm
#2 mtm 1398-01-20 19:05
من برای این مقاله خیلی وقت گذاشتم و ده ها منبع مختلف را بررسی کردم
تنها توقعی هم که از شما دارم اینه که با دقت آن را مطالعه کنید و اگر جایی غلط تایپی مشاهده میکنید حتما اعلام کنید تا تصحیح بشود
نقل قول کردن
super spider17
#3 super spider17 1398-01-20 19:05
سلام خیلی جالب بود خیلی هاشم نمی دونستم :-*
راستی ببخشید واسه اسپم ولی وقتی اند گیم(بازی پایانی) بیاد لینکشو میزاری؟
نقل قول کردن
Amir097
#4 Amir097 1398-01-20 19:07
خیلی جالب بود دستتون درد نکنه.
ببخشید شزم پیر میشه یا همیشه در همین شکله؟
نقل قول کردن
moali
#5 moali 1398-01-20 19:56
واقعااا خسته نباشییید....واق عااااا عالییی بود. خییلی جامع بود، از برخی کاراکترهای مارول هم این قدر دقیق و جامع اطلاعات نداده بودید(قابل توجه بعضی‌ها). این خیلی چیزا رو نشون میده...
به شخصه این مقاله جزو ده مقاله برتر سایته واسم
خیلی برام جالب بود چون بیش از۹۰ درصدشونو نمی دونستم و واقعا خدا رو شکر میکنم که یک فردی مثل شما تو جامعه کمیک وجود داره، الکی هم اهل تعریف نیستم ولی شما کاری میکنید تا ادم هیچی جز تحسین نداشته باشه. در آخر ممنونم و امیدوارم این سوپر مقالات ادامه داشته باشه...



در معرفی مری مارول خط اول اشتباها نوشتید "متوچه"
من غلط دیگری پیدا نکردم.

پاینده باشین...
نقل قول کردن
moali
#6 moali 1398-01-21 20:10
واقعا عجب اوریجین متفاوتی داره شزم!
به نظرم یکی از سوپرهیروهای خاص کمیکه،اوریجینشم ،خیلی با بقیه فرق داره
هر از گاهی هم تو جاستیس لیگ بهش تیکه میندازن سر سنش و رفتاراش :lol:
در کل خیلی بهش علاقه پیدا کردم

همه اینا از برکات این وبسایت و اقای ترابیه...
نقل قول کردن
Negin
#7 Negin 1398-01-21 23:21
مرسی خیلی جالب بود
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#8 AmirhoseinJafari2005 1399-11-25 21:33
عالی بود ;-)
نقل قول کردن
KKH-013
#9 KKH-013 1402-01-15 14:50
خیلی ممنون از سایت خوبتون ، کلی به اطلاعاتم اضافه شد
.
.
.
به نظر من دی سی توی بعضی جا ها کار درستی می کنه که دنیای خودش رو ریبوت می کنه چون بعضی از چیز ها که توی یه دهه یا سال خاصی ایده خوبی هستند توی سال های اینده بیخود می شن مثل همین قضیه ببر بیلی یا ستوان های مارول که نوعی داستان سطحی داشته اند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

51

26

15

16

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

اسپایدرمن در تلویزیون

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

008

009

25

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

بررسی فیلم های مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

44