10 لقب نمادین قهرمانان دنیای کمیک بوک

10-لقب-نمادین-برتر-بهترین-قهرمانان-دنیای-کمیک-بوک-کامیک-استریپ-القاب-nickname-عنوان-اسم-مستعار-نام-خودمانی

تقریبا همه قهرمانان دنیای کمیک بوک دارای یک لقب یا اسم مستعار (nickname) هستند ولی برخی از آنها مشهورتر و نمادین تر هستند...

دلیلش هم اینه که القاب آنها به قول معروف روی شخصیت یا ظاهر آنها بهتر "می نشیند" یا خوش آهنگ تر است. این القاب به دلایل مختلفی برای آنها بکار برده میشود. یعنی گاهی از سوی دوستان و هم تیمی ها به عنوان شوخی و گاهی هم توسط روزنامه ها و مردم شهر! در این مقاله که توسط وب سایت خارجی CBR منتشر شده است، میخواهیم به معرفی 10 تا از شناخته شده ترین این القاب بپردازیم.

مقالات زیر هم فراموش نشود:

10 لقب نمادین ابرشروران دنیای کمیک بوک

مشهورترین دسته های دو نفره (DUO) کمیک بوکی

15 شعار/تکیه کلام برتر در دنیای کمیک بوک!

مشهورترین دسته های سه نفره (TRIO) کمیک بوکی

10 واژه و اصطلاحی که دنیای کمیک باعث شد در میان مردم رواج پیدا کنند

 

10- مرد نترس (Man without Fear)

مرد نترس (Man without Fear)

"دردویل" (Daredevil) در زبان انگلیسی صفتی است که به آدم های جسور و کله خر داده میشود و در کمیک های مارول لقب «مت مورداک» است. از همان ابتدا که کمیک های این شخصیت منتشر شدند، لقب "مرد نترس" به آنها داده شد و حتی عنوان یک سری کمیک که توسط فرانک میلر نوشته شده هم بوده که اینجا ترجمه شده است. البته در کمیک Marvel Comics #1000 مت مورداک خودش اعتراف کرد این لقب برایش درست نیست زیرا او در وجودش ترس زیاد دارد و همینه که باعث شده یک قهرمان موثر باشد!

 

9- کَپ (Cap)

کَپ (Cap)

شخصیت «کاپیتان آمریکا» در دوره جنگ جهانی دوم خلق شد تا سمبل میهن پرستی باشد. لباس و سپری که در دست میگیرد جوری تنظیم شده که یادآور پرچم کشور آمریکا باشد. اما در طول سالها بارها دیده شده که از دست سیاست ها و آرمان های کشورش ناامید شده و به همین دلیل هم بود که در اواسط دهه 70 میلادی و در واکنش به رسوایی "واترگیت" در آمریکا دیدیم که هویت کاپیتان آمریکا را کنار گذاشت و خودش را Nomad (نُمَد) صدا زد که به معنای "مرد بدون کشور" است. از آن به بعد شاهد بودیم که از لقب «کَپ» (Cap) که مخفف کلمه Captain است برایش استفاده میشود تا به نوعی او را از هویت کاپیتان آمریکا جدا کند و خوانندگان دیگر کشورها نیز بهتر بتوانند باهاش ارتباط برقرار کنند و این لقب الان دیگر برایش جا افتاده است و هم تیمی هایش در دنیای کمیک نیز او را با این لقب صدا میزنند.

 

8- پسر اعجوبه (Boy Wonder)

پسر اعجوبه (Boy Wonder)

كمتر از یكسال از خلق بتمن گذشته بود كه بیل فینگر و باب كین در شماره 38 از کمیک های Detective Comics یكی از مهم ترین و مشهورترین دستیار (sidekick) های دنیای كمیك را نیز خلق كردند: دیک گریسون ملقب به رابین (Robin). این شخصیت در اصل خلق شد تا نظر مخاطبین نوجوان را به سوی كمیك های بتمن جلب كند. رابین به راستی یكی از ستون های اصلی دنیای بتمن بوده و در تعداد بی شماری فیلم، كارتون، گیم و ... حاضر شده است. و از همان ابتدا لقب او شد "پسر اعجوبه" که روی جلد اولین حضور او در دنیای کمیک نیز درج شده بود. این لقب برای دیگر دستیارهای دیگر بتمن که لقب رابین داشته اند نیز استفاده شده است. و البته وقتی دیک گریسون به گروه "تایتان های نوجوان" پیوست لقب او نیز به "اعجوبه نوجوان" تغییر کرد.

 

7- شِل هِد (Shell-Head)

شِل هِد (Shellhead)

«استن لی» عاشق این بود که قهرمانان مارول را با القاب بامزه و غیررسمی صدا بزنه که خیلی از اونا به کلمه head ختم میشدند. مثلا به کاپیتان آمریکا لقب "وینگ هد" (Winghead) داده بود! (وینگ به معنای "بال" است و چون در دو طرف ماسک او دو بال کوچک قرار داره بهش این لقب را داده بود). یا مثلا به اسپایدرمن لقب "وِب هد" داده بود (به معنای "کله تاری")! یا به دردویل میگفت "هورن هد" (Horn-Head) چون روی ماسکش دو تا شاخ کوچولو هست! (Horn در زبان انگلیسی به معنی "شاخ" است). به همین دلیل به مردآهنی نیز لقب "شِل هِد" داد که به معنی "کله خمپاره ای" هستش! این لقب خیلی معروف شد و همانطور که در تصویر بالا هم میبینید هم تیمی های او در اونجرز یا دیگر قهرمانان مارول مثل مردعنکبوتی او را با این لقب صدا میزنند!

 

6- زوج پرتوان (Dynamic Duo)

زوج پرتوان (Dynamic Duo)

لقب "زوج پرتوان" به بتمن و رابین اختصاص دارد و احتمالا خیلی ها اولین بار آن را حین تماشای سریال تلویزیونی بسیار محبوب و معروف بتمن در دهه 60 میلادی شنیدند. ولی جالبه که بدونید این لقب نخستین بار در شماره 4 از کمیک The Batman که ژانویه سال 1941 منتشر شد، بکار رفت ولی در سریال دهه 60 بتمن و رابین بود که خیلی شنیده شد و به شهرت دست یافت و بیش از پیش در دنیای کمیک بکار رفت.

 

5- تندروی سرخ رنگ (Scarlet Speedster)

تندروی سرخ رنگ (Scarlet Speedster)

در کمیک بوک های دی سی اشخاص زیادی بوده اند که با لقب «فلش» صدا زده شده اند و در این مقاله گفتیم که سریع ترین این افراد،  «والی وست» نام دارد ولی باید قبول کرد که نمادین ترین و محبوب ترین فلشِ دنیای کمیک کسی نیست جز «بری الن». او القاب زیادی داشته. مثل "سریع ترین مرد زنده" (The Fastest Man Alive) یا "گلوله ی قرمز" (Crimson Comet) و .. اما نمادین ترین آنها "تندروی سرخ رنگ" است که به این دلیل بهش داده شده زیرا وقتی بری وارد ابرسرعت میشود، نوعی لکه ی مبهم قرمز رنگ در اطرافش پدید می آید.

 

4- مزدور وراج (The Merc with a Mouth)

مزدور وراج (The Merc with a Mouth)

«ددپول» که نام اصلی اش «وید وینتسون ویلسون» است یک مزدور از ریخت افتاده است که زخم هایش به سرعت بسیار زیاد التیام پیدا میکنند. به او لقب "مزدورِ وراج" داده اند زیرا عادت و تمایل داره که به طور مداوم جوک بگه و حرف بزنه و دیوار چهارم رو بشکنه و با مخاطب ارتباط برقرار کنه! این لقب اونقدر معروفه که ازش به عنوان عنوان یک سری از کمیک های ددپول هم استفاده شده.

 

3- اسپایدی (Spidey)

اسپایدی (Spidey)

مردعنکبوتی لقب های زیادی داشته. مثلا عشقش، مری جین، بهش میگه "آقا ببره" (Tiger)، دوستانش بهش میگن "کله تاری" (Web-Head) (اولین بار «هیومن تورچ» بود که این لقب رو بهش داد!)، آقای جیمسون بهش میگه "تهدیدی برای اجتماع" (Menace to the Society)، تبهکاران بهش میگن "خزنده روی دیوار" (Wall Crawler) و ... اما بدون شک شناخته شده ترین لقب او چیزی نیست جز "اسپایدی" که بارها و بارها در خارج از دنیای کمیک هم مورد استفاده قرار گرفته و حتی چند سال پیش به عنوان یکی از سری های کمیک بوکی اش مورد استفاده قرار گرفت (اینجا ترجمه شده است) و البته سالها پیش هم سری کمیک بوکی Spidey Super Stories رو داشتیم که مارول منتشر میکرد و چندی پیش یک سریال کارتونی تحت عنوان "اسپایدی و دوستان شگفت انگیز او" ساخته شد. و البته اگر عبارت spidey را در گوگل سرچ کنید، اولین نتیجه ای که بدست می آید spidey.ir است که نام محبوب ترین وب سایت تخصصی مردعنکبوتی در جهان است که در کشور ایران فعالیت میکند (تابلو بود این جمله آخر رو خودمون به متن مقاله اضافه کردیم، نه؟!).

 

2- مرد پولادین (Man of Steel)

مرد پولادین (Man of Steel)

سوپرمن هم لقب های زیادی در دنیای کمیک داشته؛ از "مرد فردا" (Man of Tomorrow) بگیر تا مثلا "آخرین پسر کریپتون" (The Last Son of Krypton) و ... اما معروف ترین آنها، "مرد پولادین" است که اتفاقا قدیمی ترین شان هم است چون اولین بار در شماره 7 از کمیک های Action Comics (منتشر شده در سال 1938) خلق شد. این لقب اونقدر نمادین است که «جان بیرن» وقتی سری کمیک بوک های سوپرمن را در دهه 80 میلادی یک تکان اساسی داد و احیا کرد از عبارت Man of Steel برای عنوان سری خود بهره گرفت. و از همه مهم تر اینکه این لقب به عنوان نام فیلم ساخته شده «زک اسنایدر» به کار رفت که اولین بار بود که عنوان یک فیلم از سوپرمن، از کلمه Superman استفاده نکرده بود!

 

1- شوالیه تاریکی (Dark Knight)

شوالیه تاریکی (Dark Knight)

بتمن هم القاب فراوانی در دنیای کمیک داشته مثل "مبارز شنل پوش" (Caped Crusader)، "بزرگترین کارآگاه جهان" (World's Greatest Detective) و ... ولی هیچ کدام به شهرت "شوالیه تاریکی" دست نیافته. این لقب اولین بار توسط «فرانک میلر» هنگامی که او سری کمیک های بسیار مهم و تاریخی "شوالیه تاریکی بازمیگردد" را خلق کرد، ابداع شد و پس از آن به عنوان عنوان یک سری جدید از بتمن بکار رفت و البته «کریستوفر نولان» از آن برای عناوین دو فیلم از آثار بتمنی خودش استفاده کرد!

 

مهدی ترابی مهربانی

منبع: سایت CBR

All rights reserved © Spidey.ir 2023

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

 مقالات مرتبط:

10 لقب نمادین ابرشروران دنیای کمیک بوک

10 واژه و اصطلاحی که دنیای کمیک باعث شد در میان مردم رواج پیدا کنند

مشهورترین دسته های دو نفره (DUO) کمیک بوکی

15 شعار/تکیه کلام برتر در دنیای کمیک بوک!

مشهورترین دسته های سه نفره (TRIO) کمیک بوکی

15 نقل قول برتر از "استن لی"

15 مشکل سری فیلم های "شوالیه تاریکی"

چطور استن لی دنیای ابرقهرمانان را "انسانی" تر کرد

15 نقل قول برتر از "مرد عنکبوتی" در دنیای کمیک بوک

15 دیالوگ برتر فیلم های مارول

چطور استن لی دنیای مدرن ابرقهرمانی را پایه گذاری کرد

20 دلیل برای دوست داشتن پیتر پاركر/ مرد عنكبوتی

10 تا از بهترین متلک هایی که ددپول در کمیک ها به مارول و دی سی انداخته است!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Hellblazer
#1 Hellblazer 1401-05-15 09:28
ای جانم! این از اون مقاله های یک هویی بود که با رفرش کردن سایت اومد! و دقیقا از اون ها بود که موضوعش عالیه و آدم از مطالعه‌ش کاملا لذت می‌بره؛ روزم ساخته شد!

خسته نباشید استاد ترابی مقاله بی تعارف عالی بود.
البته من ابتدا فکر کردم که این القاب نمادین درباره‌ی شخصیت‌ها، همون هایی هستند که روی جلد کمیک هاشون نوشته می‌شده، مثل:
The Amazing Spider-man
The Incredible HULK
The Invincible Iron Man
The Uncanny X-Men
ولی خب ظاهرا موضوع چیز دیگری بود.
بازم تشکر و خسته نباشید عرض می‌کنم.
(نظر طولانی‌تر درباره موارد در کامنت بعدی و به زودی...!)
نقل قول کردن
the phantom
#2 the phantom 1401-05-15 09:47
مقاله بسیار مفید و شگفت انگیزی بود
باهاش موافقم و البته اسپایدی لقبیه که تو ایران به لطف spidey.ir به مظهر سایت های کمیک بوکی تبدیل شده
نقل قول کردن
the phantom
#3 the phantom 1401-05-15 09:48
یادم رفت بگم که لقب شخصیت محبوب من، فانتوم، هم "روحی که راه میرود" (The Ghost who walks) است!
نقل قول کردن
the phantom
#4 the phantom 1401-05-15 09:50
به نقل از Hellblazer:
من ابتدا فکر کردم که این القاب نمادین درباره‌ی شخصیت‌ها، همون هایی هستند که روی جلد کمیک هاشون نوشته می‌شده، مثل:
The Amazing Spider-man
The Incredible HULK
The Invincible Iron Man
The Uncanny X-Men
ولی خب ظاهرا موضوع چیز دیگری بود.

اونایی که شما گفتی که در واقع صفت هستن که قبل عناوین قهرمانان مارول قرار میگرفت!
نقل قول کردن
xcgi
#5 xcgi 1401-05-15 10:20
مقاله خیلی خوبی بود.
انتظار داشتم برای مردعنکبوتی از لقب دوست خوب محله اسم برده بشه،خیلی خفنتره یا مثلا اقا ببره که تو فیلم ددپول ۲ هم استفاده شده بود.اینها به نظرم خلاقانه تر هستند.
نقل قول کردن
the phantom
#6 the phantom 1401-05-15 10:45
راستی استاد اگه شد همین مقاله رو برای ابرشرورها هم بنویسید
میدونم سخته و تو اینترنتم گشتم دیدیم مقاله ای با این موضوع برای ابرشرورها موجود نیست ولی اگه کسی بتونه بنویسه فقط شما هستید و بس :-)
نقل قول کردن
Hellblazer
#7 Hellblazer 1401-05-15 10:53
۱۰ـ «بی‌باک: مرد بدون ترس»، چقدر این ۲ تا اسم و لقب با هم همخوانی دارند! قشنگ ترس رو به دل خلافکارای خیابانی و یا سطح بالایی هایی مثل جغد یا کینگ پین می‌اندازن!

۹ـ خب این کاملا طبیعیه، کسی نمی‌تونه در بهبوهه نبرد فریاد بزنه کاپیتان آمریکا! خیلی طولانیه، بنابراین «کاپیتان» خالی معقول تره و البته اون «کپ» که گفته میشه، احتمالا از روی رفاقت و صمیمیت هستش.

۸ـ نظر خاصی ندارم، کلا از شخصیت رابینی که در کنار بتمن هستش خوشم نمیاد، اگر با گروه تایتان های نوجوان همکاری کنه، یا به صورت گروهی باشه که توی بازی Gotham knights شاهدش هستیم، برام قابل تحمل تره.

۷ـ لقب برازنده‌ای هستش و جای بحثی باقی نمی‌زاره! :lol:

۶ـ عجب، این القاب خنده دار برای چیه واقعا؟! :lol: :D

۵ـ هر کسی این لقب رو برگزیده کار درست بوده، لقب زیبا و مفهومی هستش و عالیه؛ البته اون crimson comet هم قشنگه.

۴ـ هر کسی این لقب رو گذاشته حق گفته! :lol:
امان از این اصطلاحات آمریکایی، the merc with a mouth انگار که باقی شخصیت ها فاقد دهان هستند، بگذریم، حقیقتا هم خیلی وراجی می‌کنه و اکثرا هم چرت و پرت می‌گه!

۳ـ اسپایدی، برای دوست خوبی و مهربان و صمیمی محله، که اسمش هم اسپایدرمن باشه، اسپایدی بهترین لقبه چون قشنگ اون مفهوم هم محله‌ای بودن و رفاقت رو می‌رسونه.

۲ـ مرد پولادین، خب نمیشه گفت این بهترین لقب سوپرمنه، هر چند از «مرد فردا» بهتره ولی تمام ویژگی ها و قدرت های سوپرمن رو نمی‌رسونه، به نظرم خود واژه‌ی سوپرمن (به معنای ابرمرد یا ابرانسان) بهترین لقب برای کلارک کنت/کال-ال هستش.

۱ـ شوالیه تاریکی، فکر نمی‌کنم حرفی توش باشه که این لقب، لایق رتبه ۱ هست یا نه، چون واقعا هست، دیگه بیشتر از این چیزی نمیگم به جز یک جمله:
I'm Vengeance, I'm the Night, I AM BATMAN! 8)

بازم خسته نباشید استاد ترابی، مقاله عالی بود.
نقل قول کردن
mtm
#8 mtm 1401-05-15 11:08
به نقل از xcgi:
مقاله خیلی خوبی بود.
انتظار داشتم برای مردعنکبوتی از لقب دوست خوب محله اسم برده بشه،خیلی خفنتره یا مثلا اقا ببره که تو فیلم ددپول ۲ هم استفاده شده بود.اینها به نظرم خلاقانه تر هستند.

اینایی که گفتید نمیشه چون اولا اقا ببره رو فقط مری جین میگه
یا دوست خوب محله رو بیشتر خود مردعنکبوتی برای خودش بکار میبره
ولی اسپایدی چیزیه که بیشتر کاربرد داره و دیگران درباره ش میگن
نقل قول کردن
mtm
#9 mtm 1401-05-15 11:10
به نقل از the phantom:
راستی استاد اگه شد همین مقاله رو برای ابرشرورها هم بنویسید
میدونم سخته و تو اینترنتم گشتم دیدیم مقاله ای با این موضوع برای ابرشرورها موجود نیست ولی اگه کسی بتونه بنویسه فقط شما هستید و بس :-)

اتفاقا همین الان 10 تا لقب توپ برای سوپرویلن ها سراغ دارم (مثلا "شاهزاده دلقک جرم و جنایت" برای جوکر یا تایتان دیوانه برای ثانوس و خدای شیطنت برای لوکی و ...) ولی مقاله ش باشه برای بعد از تعطیلات ...
نقل قول کردن
MS-Spidey
#10 MS-Spidey 1401-05-15 19:18
از بین همه القاب از همه بهتر اسپایدی هست که برای دوست خوب محلمون مرد عنکبوتی 8) ;-).
نقل قول کردن
MS-Spidey
#11 MS-Spidey 1401-05-15 19:20
به نقل از the phantom:
یادم رفت بگم که لقب شخصیت محبوب من، فانتوم، هم "روحی که راه میرود" (The Ghost who walks) است!

تا حالا کمیک بوک فانتوم رو داشتی ؟ :-)
چون من یه کمیک فانتوم دارم به اسم مجرمان جوان
نقل قول کردن
hasan mehrabian
#12 hasan mehrabian 1401-05-15 19:41
سلام یه سوال داشتم
سایتتون کمیک فوقالعاده دستکش بینهایت که مربوط به حماسه بینهایت بود رو ترجمه کرد
قصد دارین سکرت وارز اورجینال که قراره حماسه مالتیورس باهاش تموم میشه رو ترجمه کنید؟
مخصوصا که اولین باری که لباس سیمبیوتی پدیدار شد هم تو همون سری هست پس از این لحاظم مهمه
نقل قول کردن
omid23
#13 omid23 1401-05-16 19:41
مقاله عالی بود

۹-این لقب رو من خیلی دوست دارم و انگار صمیمی بودن بقیه با کاپیتان رو نشون میده

۷- استن لی عجب علاقه ای به این لقب ها داشته! برای هر شخصیتی یه "هد" گذاشته :lol:

۴- برازنده ترین لقب برای ددپول همینه! همه ش داره حرف میزنه و رو مخ بقیه میره!

۳-این لقب رو هم که دیگه همه میشناسیم. اسپایدی عزیز خودمون که سایت ما هم این لقبش رو تو ایران معروف کرده ;-)

۱- لقبیه که خلافکارا رو حسابی می ترسونه.واقعا وقتی به یه لقب برای بتمن فکر میکنم اولین چیزی که به ذهنم میرسه همینه و شوالیه تاریکی قطعا نمادین ترین لقب کمیک بوکیه.
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#14 AM SM BM SM 1401-05-17 21:51
ممنون بابت ترجمه مقاله. موضوع واقعا جالبی هست که مروری بر لقب قهرمانان داشته باشیم. به نظرم بهتر بود که نویسندهٔ cbr لقب spidey رو در جایگاه دوم میذاشت چون معروف تر از "مرد پولادین" به نظر میاد. و درکل گرچه "مرد پولادین" معروف ترین لقب سوپرمن هست و اگر من هم بودم "مرد پولادین" رو در این مقاله قراره میدادم اما راستش رو بخواید به شخصه "مرد فردا" رو از لحاظ شخصی بیشتر برای سوپرمن میپسندم و لقب دراماتیک تری هست. البته اینم که این لقب بر روی عنوان برترین داستان سوپرمن بود هم بی تاثیر نیست. و البته cap هم میتونست در جایگاه بالاتری در این مقاله قرار بگیره چون لقب معروفی هست. شوالیه تاریکی هم که بی شک باید در جایگاه جا خوش میکرد و عنوان بسیار زیبا و برازنده ای برای شخصیت بتمن هست.
به نقل از mtm:
به نقل از the phantom:
راستی استاد اگه شد همین مقاله رو برای ابرشرورها هم بنویسید
میدونم سخته و تو اینترنتم گشتم دیدیم مقاله ای با این موضوع برای ابرشرورها موجود نیست ولی اگه کسی بتونه بنویسه فقط شما هستید و بس :-)

اتفاقا همین الان 10 تا لقب توپ برای سوپرویلن ها سراغ دارم (مثلا "شاهزاده دلقک جرم و جنایت" برای جوکر یا تایتان دیوانه برای ثانوس و خدای شیطنت برای لوکی و ...) ولی مقاله ش باشه برای بعد از تعطیلات ...

احتمالا اونجا هم "شاهزاده دلقک جرم و جنایت" اول باشه! :-*
نقل قول کردن
mtm
#15 mtm 1401-05-17 22:19
#14:
نخیر! تایتان دیوانه و بلعنده دنیاها به مراتب القاب نمادین تری هستند, حتی خدای شیطنت
نقل قول کردن
KKH-013
#16 KKH-013 1402-01-15 15:03
خسته نباشید مقاله عالی بود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید