نقد فصل 1 سریال "موداک" (MODOK)

نقد-فصل-۱-سریال-موداک-مودوک-کارتون-انیمیشن-modok-اسپایدی-شکافی-بررسی-سیزن-m-o-d-o-k

ماجراجویی جدید مارول از روز 21 ماه می 2021 از شبکه Hulu پخش شد با حضور پتن اسوالت در نقش اصلی در سریالی بزرگسال محور و واقعا بامزه!

توجه: این نقد اسپویلر ندارد و چیزی از نکات مهم داستانی این سریال را لو نمیدهد.

 

سریال "موداک" را باید "مرغ ربات" مارول دانست! ("مرغ ربات" یا Robot Chicken‎، یک سریال استاپ موشن کمدی آمریکایی است. این سریال در نه فصل تشکیل شده که هر فصل آن بیست قسمت دارد و مخصوص بزرگسالان است و جوایز زیادی نصیبش گردیده). "موداک" لبریز است از شوخی های فراگیر و اصطلاحا "دیوار به دیوار" و جوک های بصری که از طریق تکنیک های خلاقانه استاپ موشن (انیمیشن خمیری) و صداپیشگی های بازیگران درخشانش جان پیدا کرده است.

سریال مودوک

این سریال 10 اپیزودی در برخی جاها که نیاز دارد به برخی قهرمانان مارول و MCU اشاره میکند ولی در اکثر لحظات به برداشتی آزاد و غیر مرتبط با دنیای کمیک از این ابرشرور نمادین مارول (که در اینجا معرفی شده است) و پتن اسوالت با استعداد بجایش حرف میزند، شبیه است. در واقع این سریال که مغز متفکرش خود آقای اسوالت و جردن بلام (خالق سریال American Dad است) سعی کرده تاریخچه موداک در دنیای کمیک را که مثل باری روی دوش های این کاراکتر سنگینی میکند را رها کرده و در عوض اریجین و فضای کاملا تازه ای برایش پدید آورد. سریال همچنین موفق میشود یک درام شخصیتی موثر نیز باشد. "واندا ویژن" و "فالکون و سرباز زمستان" در مقایسه با "موداک" سریال های سرراست تری هستند ولی "موداک" بدون شک تا اینجا به راحتی بهترین سریال مارولی سال 2021 بوده. سرگذشت (اریجین) جدید و سرراست تر شده موداک ، هیچ جایی برای جورج تارلتون (هویت انسانی موداک در دنیای کمیک ، قبل از آنکه رویش آزمایش شده و به شروری با کله ای گنده که روی صندلی پروازکنان مینشیند ، تبدیل گردد) باقی نمیگذارد. یعنی این موداک همیشه موداک بوده.

سریال موداک

سریال با یک فلش بک حکایت مانند به خانه دوران بچگی او آغاز میشود و مادرش را میبینیم که به او که به خاطر ظاهر نامتعارفش در مدرسه زور میگن، دلداری میده. یک صحنه شیرین و کوتاه که برای آینده شرورانه او نیز زمینه سازی میکند چون مادرش بهش میگه: "یک روز اون سر بزرگ و زیبا و رحم بترکون تو دنیا رو تغییر میده" و او این نصیحت آرام کننده رو به گوش جان میسپاره و با جاه طلبی شریرانه خودش در هم می آمیزد و 35 سال بعد به رهبر گروه ا.ی.م (A.I.M) تبدیل میشود، گروهی که از همان ایده درخشان الدریچ کیلیان با بازی «گای پیرس» در فیلم "مرد آهنی 3" نشات گرفته است. ا.ی. م به ریشه های کمیک بوکی خود وفادار است و مثل کارخانه ای از شرارت میماند که افرادش لباس های زرد رنگ متحد الشکل میپوشند.

موداک روزها نقشه های خبیثانه شان را رهبری میکند (که اغلب شامل مبارزه با آیرومن من با صدای جان هام میشود) و شبها از مخفیگاه کوهستانی ا.ی.م برمیگردد به خانه اش در حومه شهر برمیگردد، یعنی به محل زندگی اش با همسرش جودی که یک نویسنده و وبلاگ نویس سبک زندگی آمریکایی-مکزیکی است ، پسر نوجوانش، لو، که یک پارچه انرژی و خلاقیت است و دخترش ، ملیسا، که یک نوجوان گوشه گیر است و طول و عرض نامتعارف پدرش را به ارث برده و با صندلی صورتی خاص خودش در هوا معلق است. کشمکش بین این دو فضا (یعنی فضای خانگی یک سیت کام کلاسیک با فضای مدرن تر محل کار) ، سکوی پرتاب عالی برای استارت زدن داستان سریال است. موداک در محل کار مدام در حال رقابت با همکار مخترعش به نام مونیکا راپاکسینی است. یک سری تغییرات اداری هم توسط صاحبان جدید ا.ی.م (یک غول فضای مجازی به نام GRUMBL) دارد اعمال میشود که نماینده اعصاب خرد کن خود به نام آستین ون در اسلیت را فرستاده اند تا روی تغییرات مدنظر نظارت کنند و همه اینها تنش ها را در محیط کار موداک دوچندان کرده است. موداک در خانه همش به فکر جاه طلبی های حرفه ای اش است و میخواهد دنیا را به آرمان شهری با تم موداک بدل سازد. او برای خانواده وقت اندکی دارد و ترک های روی زندگی خانوادگی اش شروع به نمایان شدن کرده اند.

سریال modok

اسوالت در نقش موداک فوق العاده است و با لهجه و لحنی شکسپیری سخن میگوید که ما را به یاد حرف زدن شخصیت های جک کربی در سری Fourth World او برای دی سی میندازد. ممکنه که او یک مخترع نابغه باشد ولی به عنوان پدر و همسر خیلی بیخیال است و خود شیفتگی اش باعث شده تا نیازهای همسر و فرزندانش را نادیده بگیرد. و اینچنین و علیرغم تمام جنگولک بازی های محل کار او و داستانک های کمیک بوکی و میان بعدی که سریال نشان ما میدهد اما تم اصلی این است که آیا موداک در نهایت میتواند آن کسی باشد که جودی، لو و ملیسا بهش نیاز دارند یا نه. یعنی سریال در میان تمام ماجراهای اغراق آمیز و علمی تخیلی خودش لحظاتی را هم اختصاص میدهد به بررسی عمق شخصیتی موداک ، مثل اونجایی که او به لحظات مهم گذشته خودش خیره شده است یا دنیا را از چشمان شخصیت دیگری مینگرد.

سریال m.o.d.o.k

و در کنار همه اینها باید اذعان داشت که سریال به طور جالبی خنده دار است ، اون هم به طور شلیکی که انگار تقریبا هر جمله یا بخش داستانی چیزی دارد که ما را به خنده میندازد. همه 10 قسمت سریال توسط اریک توانر و الکس کریمر که سابقه کار روی مجموعه Robot Chicken را داشتند ساخته شده اند و 9 تا از اپیزودها موفق میشوند با موفقیت شوخ طبعی سریال را با سناریوهای دیوانه وار ترکیب کرده و روی رابطه موداک با یکی از شخصیت های فرعی تمرکز کنند. اما متاسفانه یک اپیزود ضعیف در کل فصل وجود دارد و آنهم اپیزود چهارم است که مربوط به ملاقاتی میشود با ویلن هایی درجه چهار که داستان جالبی دارد و نه لحظه ماندگاری. این در حالی است که این اپیزود باحال ترین عنوان را در کل سریال در اختیار دارد: "باشد که شنبه ها ...مال پسرها باشد!" (“If Saturday Be… For The Boys!”)تمام عناوین اپیزودها جوری هستند که انگار یک اصطلاح ساده هستند که با لحنی اغراق آمیز کمیک بوکی بیان شده باشند ولی در عین حال هر کدامشان انعکاس دقیقی هستند از نحوه ای که موداک صحبت میکند. مثلا عنوان یکی از اپیزودها هست: "پست چی چه تهدیدی تحویل میدهد!" یا "قصه هایی از جنگ بزرگ بر میتصوا"! که به مراسم مذهبی به سن تکلیف رسیدن پسر موداک یعنی لو اشاره داره (موداک یهودی است و در دین یهود، این مراسم را "بر میتصوا" میگویند). همین باعث شده تا کلی شوخی های فرهنگی داشته باشه که البته در بطن آن یک رابطه پدر - پسری قرار دارد.

کارتون مارول جدید

شخصیت های مکمل سریال طعم خوشی را به هر اپیزود اضافه میکنند. جان دیلی به جای «سوپر آداپتوید» صحبت میکند، رباتی که با انرژی مکعب کیهانی کار میکند که در اینجا به عنوان کالای خانوادگی چند منظوره و دلخور خانواده موداک عمل میکند. گری با صدای سم ریچاردسون یک کارمند سرخوش و عجیب و غریب سازمان ا.ی.م است که نقطه عکس موداک بداخلاق است. و حضوری باحال از شخصیت «واندرومن» در قالب یک ابرقهرمان بازیگر با صدای «ناتان فیلیون» در انتهای فصل با اون ویژگی های خود محور باعث میشه بخش های غیر منتظره ای به درامای خانگی موداک اضافه بشه. این فصل همچنین دارای یک خبیث باحال و مستمر از گذشته موداک است ، یعنی از زمانی که او اجازه داد تعهداتش به خانواده جلوی سلطه بر دنیا را بگیرد. این شخصیت بیش از پیش دوراهی کار-خانواده موداک را بدتر میکند و اگر هویتش را فاش کنیم داستان را اسپویل کرده ایم. مطمئن باشید ارزشش رو داره خودتون هویتش رو کشف کنید.

موداک ایرون من

اپیزودهای سریال به جز در دو سه قسمت آخر چندان به هم مربوط نیستند و این به نفع تماشاچیان آمریکایی است زیرا به طور همزمان به تمام 10 قسمت در شبکه Hulu دسترسی دارند ولی تماشاچیان در جاهای دیگر که به طور هفتگی و مثلا در Star یا دیزنی پلاس تماشایش میکنند کمی با مشکل شاید مواجه شوند ، اما زمان 25 دقیقه ای هر قسمت باعث میشود مشکل خاصی برای دنبال کردن داستان پیش نیاید.

شاید بزرگترین نقطه قوت سریال نحوه ای باشد که خلق شده باشد و آن هم توسط Stoopid Buddy Stoodios انجام شده که سابقه ساخت Robot Chicken را در کارنامه درخشان دارند. نه تنها یک عالمه جزئیات شگفت آور در هر فریم به چشم میخورد – از لباس و نوع پارچه بر تن شخصیت ها گرفته تا حالت های مختلف صورتِ عظیمِ موداک و نوعی خاصیت ویژه ای در آن است که انگار همه چیز با دست درست شده است و این چیزی نیست که شما در هر محصول استاپ موشن مشاهده کنید. این به خاطر اینه که استودیوی سازنده نوعی تجهیزات دوربینی خاص اختراع کرده اند که تصویربرداری فریم به فریم را با دقت بالا و تصاویر سیال امکان پذیر میسازد. در نتیجه محصولی تولید شده که آدم را به یاد آثار بزرگسالانه شبکه Adult Swim میندازد، با حرکات اکشن فیگوری که الهامات زیادی هم از سریال Office گرفته است.

"موداک" هجویه ای است که قلب و احساس دارد و به گوشه های بکر و بانمک مارول سرک میکشد و انگار باد حضور دائمی فرهنگی ما را در دنیای امروز خالی میکند. مارول با این اثر خودش را سخره میگیرد، بدون اینکه نگران این باشد که همه چیز در عالم در هم تنیده اش به هم وصل و مرتبط باشد یا اینکه حتما به منبع اصلی وفادار باشد و ازش تبعیت کند. در نتیجه یک داستان خانوادگی متمرکز خلق شده است که در نهایت در نقطه ای احساسی به پایان میرسد که ما رو غافلگیر میکند.

 

نتیجه گیری:

سریال هجوآمیز موداکِ مارول، با پیروی از سبک منحصر به فرد استاپ موشن سازندگان سریال "مرغ روبات" موفق به خلق یک کمدی باطراوت در ژانر "خود نقیضه گویی" (Self-Parody) گردیده . تقریبا هر جمله اش خنده دار است پتن اسوالت در نقش اصلی بی عیب و نقص است. سازندگان سریال با ایجاد تغییر در اریجین موداک موفق شده اند هم یک کمدی محیط کاری (workplace comedy) مدرن و هم یک سیت کام خانوادگی که به طور تعجب آوری تکان دهنده و احساسی است خلق کنند.

امتیاز: 8 از 10

 

 امیر علی قادری

منبع: وب سایت IGN

All rights reserved © Spidey.ir 2021

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

10 حقیقت مهمی که باید درباره «موداک» (M.O.D.O.K) بدانید

معرفی 10 دشمن برتر آیرون من (IRON MAN)

زشت ترین شخصیت های خبیث دنیای کمیک!

معرفی 20 سازمان مخفی برتر در دنیای کمیک

معرفی 10 گروه خبیث برتر مارول

چندتا هالک داریم؟

معرفی شخصیت های مکمل در کمیک بوک های مرد آهنی (IRON MAN)

20 نابغه جهان مارول (TOP 20 MARVEL GENIUS)

معرفی شخصیت های مکمل در کمیک های کاپیتان آمریکا

رتبه بندی 15 سلاح قدرتمند دنیای کمیک

10 دشمن برتر کاپیتان مارول

10 سیاستمدار واقعی که در دنیای کمیک حضور پیدا کردند!

رتبه بندی اقتباس های مرد آهنی در دنیای سینما، انیمیشن و تلویزیون

10 سئوالی که پس از تمام کردن بازی "انتقام جویان مارول" در ذهن داریم!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Unknown
#1 Unknown 1400-03-21 16:05
بسیار ممنون از نقدتون آقای قادری.
خیلی مشتاق شدم این سریالو تماشا کنم.
فقط یک سوال ،این سریال برای سرگرمی و مسقل از همه چیه؟ یا میتونه زمینه چینی برای برنامه های بعدی مخصوصا MCU باشه؟(به توجه به گفته خودتون که به ابرقهرمان های مارول و MCU هم اشاره کرده)
نقل قول کردن
Ghost Rider
#2 Ghost Rider 1400-03-21 16:33
سلام آقای قادری! اینجا کجا شما کجا! چند وقت نبودی!
خیلی دوست دارم ببینمش چون من خودم استاپ موشن میسازم(البته با خمیر نه، با اکشن فیگور)
نقل قول کردن
parsa89
#3 parsa89 1400-03-21 17:34
عالی عالی عالی
نقل قول کردن
P.B.P
#4 P.B.P 1400-03-21 17:57
سلام ممنون از آقای قادری عزیز
خیلی عالی بود.
با این توضیحات عالی شما پس سریال عالی به نظر میاد،خسته نباشید.
نقل قول کردن
Psparsa21
#5 Psparsa21 1400-03-21 19:00
ممنون آقای قادری.
من خودم کلیپاشو توی یوتیوب دیدم خیلی باحال بود.حتما اگر بتونم سعی می کنم ببینمش.
نقل قول کردن
king loki
#6 king loki 1400-03-21 21:50
سلام
نقد خیلی خوبی بود
یکی از نکات هجویه انگیز جالب سریال اینه که ا.ی.م زیرشاخه هایدرا است و هایدرا ریشه در آلمان نازی دارد اون وقت موداک ( رهبر ا.ی.م) یهودیه :lol:
نقل قول کردن
Silver surfer norin
#7 Silver surfer norin 1400-03-21 23:41
سلام
سریال عالی بود
تا الان رتبه سریالای 2021 مارول به این صورته
1 موداک
2 واندا ویژن
3 فالکون و سرباز زمستان
امیدوارم لوکی و بقیه سریالا بتونن از این سریالا موفق تر باشن تا دهن اونایی که میگن مارول سریال خوب نداره بسته شه
من هنوز تعجب می‌کنم خیلیا میان تو برنامه ها و رسانه های مختلف که مردم پول میدن و فیلم و سریال تماشا میکنن، میگن سریالای متوسط به پایینی مثل افسانه های فردا، سوپر گرل و آیرون فیست عالین، حتی یه دلیلم نمیارن
تو یه نظر سنجی تو یه پیام رسان، نظر سنجی کردن که ببینن کدوم سریال کمیک بوکی بهتره، اونوقت بین ارو و دردویل، ارو برد. البته من زیاد با این مشکل ندارم، چون ارو واقعا سریال خوبیه، ولی تو چند تا نظر سنجی ديگه، سریال سوپرگرل با اختلاف بالا جسیکا جونز ،لوک کیج و پانیشر رو شکست داد :o
تازه تو همون برنامه هایی که گفتم، میان زیره شاهکار به درون دنیای عنکبوتی می‌نويسن چرت،یا این فیلم مايه‌ی خجالت است، یا این فیلم برای درجه سنی زیر 6 سال بوده و بچه گانه است!
البته من به این آدمام حق میدم
وقتی میان اون آهنگ فوق العاده تیتراژ رو بر میدارن و به جاش یه آهنگ میذارن که به فارسی فقط یه جمله رو تکرار میکنه:
منم بودم مثلِ، مرد عنکبوتی ای کاش!
هر کسی که از کمیک ندونه فکر میکنه این بچه گونست دیگه
ممنون که نظرمو خوندین
نقل قول کردن
M.ALI.S.S
#8 M.ALI.S.S 1400-03-24 08:59
به نظر من که فوق العاده بود و طنز ترین اثر مارول است
نقل قول کردن
BLACKKNIGHT
#9 BLACKKNIGHT 1400-03-26 21:56
واقعا عالی بود این سریال.شخصیت ها(به خصوص خود موداک)عالی بودن.کسایی که میخوان دانلود کنن میتونن از سایت انیمه لیست دان کنند :-)
نقل قول کردن
BLACKKNIGHT
#10 BLACKKNIGHT 1400-03-26 21:58
[quote name="Silver surfer norin"]سلام
سریال عالی بود
تا الان رتبه سریالای 2021 مارول به این صورته
1 موداک
2 واندا ویژن
3 فالکون و سرباز زمستان
کاملا با رتبه بندیت موافقم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

15

16

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45