چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 29

چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 29

بار دیگر در خدمت شما هستم با قسمت جدید این سری مقالات قدیمی و  پرطرفدار سایت spidey.ir

برای خواندن قسمت های قبلی بروید اینجا.

 

- آیا میدانستید که خالق Mad Jack خودش هم از هویت مخفی این شخصیت خبر نداشت؟!

در شماره 241 از کمیک Spectacular Spider-Man که سال 1996 منتش شد، ما جی جونا جیمسون را دیدیم را دیدیم که تا دیر وقت داره کار میکنه ولی شخصیت خبیثی به نام «جک اولانترن» (Jack O'Lantern) به طور مخفیانه وی را زیر نظر داره. در دنیای کمیک های مرد عنکبوتی تا به حال چندین نفر در قالب جک اولانترن ظاهر شده بودند ولی این یکی جدید بود و خواننده ها هویت وی را نمیشناختند. بهش هم لقب «مَد جک» (Mad Jack) داده بودند.

مد جک 

سپس در شماره های بعد او با پسر جیمسون (جان) روبرو شد و طوری حرف میزد که انگار با خانواده جیمسون ها آشنایی داره. او از نوعی موم استفاده کرد تا جان جیمسون را تحت کنترل مغزی خودش قرار بده:

جان جیمسون مد جک

او بعدها بارها و بارها با جیمسون روبرو شد و او را ترساند و یک بار هم کتکش زد! سپس دیدیم برای نورمن آزبورن کار میکنه! اما ناگهان از کمیک های اسپایدرمن غیبش زد! دلیلش هم این بود که نویسنده کمیک های Spectacular Spider-Man یعنی آقای «جی ام دی متیوس» که خالق Mad Jack هم بود، از این سری رفت . بنابراین خواننده ها نفهمیدند که هویت مخفی او چی بوده! تا اینکه بعدا نویسنده ای دیگر به نام «تام دی فالکو» فاش کرد که «دَنیل برکهارت» زیر ماسک Mad Jack بوده ! (برای آشنایی با دنیل برکهارت»، این مقاله را بخوانید).

البته همانطوری که در این مقاله گفته شده، بعدش دختر عموی میستریو به نام «مگوآیر بک» (Maguire Beck) با لقب Mad Jack شناخته شد:

مگوآیر بک

در هر حال نکته جالب اینه که آقای دی متیوس وقتی این شخصیت را خلق کرد هیچ ایده ای تو ذهن خودش نداشت که قراره کی زیر ماسکش باشه! حتی وقتی هم که از سری Spectacular Spider-Man رفت تصمیمی در این بار نگرفته بود. ولی خدا پدر آقای آقای دی فالکو رو بیامرزه که خواننده ها رو از بلاتکلیفی درآورد!

 

- آیا میدانستید تصویر طراح معروف روی کاور یکی از کمیک های اسپایدرمن به کار رفته است؟

جو ژاسکو

«جو ژاسکو» (Joe Jusko) یک طراح معروف آمریکایی است که به خاطر نقاشی های رئالیستی و بسیار پرجزئیات خودش شناخته میشه. او بیشتر در ژانر فانتزی کار کرده ولی در دنیای کمیک هم سابقه بسیار خوبی داره. در واقع او در سال 1992 با طراحی کارت های تصویری سری Marvel Masterworks باعث محبوبیت بسیار زیاد این نوع کارت ها در دهه 90 میلادی شد (میتونید تصویری از این کارت ها در اینجا ببینید). اما جالبه که بدونید ایشان در سال 1982 لباس کاپیتان آمریکا را پوشید و ژست گرفت و ازش عکس گرفتند تا از آن روی کاور شماره 128 از کمیک Marvel Team-Up استفاده بشه!

کمیک مارول تیم آپ 

 

- آیا میدانستید تاد مک فارلین سبک طراحی "تار اسپاگتی" مرد عنکبوتی را از طراحی دیگر الهام گرفته بود؟!

«تاد مک فارلین» یکی از بهترین و تاثیرگذارین طراح های تاریخ کمیک بوک های مرد عنکبوتی است که قبلا در اینجا معرفی اش کرده بودم. او سال 1987 به عنوان طراح به کمیک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" اضافه شد. تا قبل از این سال، دو نوع سبک طراحی برای اسپایدرمن وجود داشت: سبک استیو دیتکو و سبک جان رومیتا (البته آن موقع بیشتر از سبک جان رومیتا استفاده میشد). اما مک فارلین سبک سوم را پدید آورد که بعدا بسیار توسط طراحان دیگر در دهه 90 میلادی مورد پیروی قرار گرفت. ویژگی اصلی سبک مک فارلین این بود که او اکثر اسپایدرمن را در حال پیچ و تاب خوردن های عجیب و غریب بدنی نشان میداد:

مک فارلین اسپایدرمن

چشمان اسپایدرمن روی ماسک نیز درشت تر از قبل شده بود:

ماسک مرد عنکبوتی

و البته او نحوه به تصویر کشیدن تارهای عنکبوتی اسپایدرمن را هم تغییر داد و از تارهای عنكبوتی ضخیم و پیچ در پیچ استفاده کرد که در میان هواداران به "تار اسپاگتی" (spaghetti webbing) معروف شده است:

تار اسپاگتی

تاد مک فارلین خودش گفته که با این سبک جدید میخواسته نوعی حالت سه بعدی به تارهای اسپایدرمن بدهد تا با آن بتواند نشان دهد تار اسپایدرمن دارد به سمت خواننده میرود! شما این خاصیت را به وضوح در کاور شماره های 300 و 301 کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" ملاحظه میکنید:

شماره های 300 و 301 مرد عنکبوتی شگفت انگیز 

اما سئوال اینجاست که مک فارلین این سبک از تارهای مرد عنکبوتی را آیا خودش به تنهایی ابداع کرد یا از کسی دیگر الهام گرفت؟ برای یافتن پاسخ باید به سال 1981 برویم و نگاهی بیندازیم به اسپایدرمن روی یکی از پوسترهایی که از روی شخصیت های مارول توسط طراحی به نام «مایکل گُلدن» (Michael Golden) خلق شد:

مایکل گلدن 

(شما میتونید نسخه کامل این پوستر سیاه و سفید را در اینجا ملاحظه کنید).

همانطور که متوجه شدید مایکل گلدن اولین کسی بود که در این پوستر تارهای اسپایدرمن را به این شکل طراحی کرد! او بعدها در سال 1982 نیز در پوستر دیگری تارهای اسپایدرمن را دوباره به همین شکل طراحی کرد (اینجا میتونید این پوستر را ببینید).

پس اولین کسی که باید گفت چنین نوع طراحی از تارهای اسپایدرمن را خلق کرد، مایکل گلدن است ، نه مک فارلین! البته خود آقای مک فارلین در مصاحبه های خود اذعان داشته که از مایکل گلدن الهام گرفته بوده.

 

- آیا میدانستید یکی از اسرار کمیک های مرد عنکبوتی بعد از 40 سال حل شد؟

والچر بلکی دراگو

آدریان تومز با نام مستعار «والچر» از شخصیت های مهم داستان های مرد عنکبوتیه که در واقع اهمیت تاریخی هم داره. چون میشه گفت اولین دشمن costumed اسپایدرمن بود. یعنی میخوام بگم اولین دشمنی که لباس مخصوص بر تن داشت (چون والچر در شماره 2 از مرد عنکبوتی شگفت انگیز خلق شد و قبلش در شماره 1 ما «آفتاب پرست» رو داشتیم که نمیشه گفت لباس مخصوص داشت). ضمن اینکه او اولین دشمن مرد عنکبوتی بود که برای بار دوم برگشت به داستان های اسپایدرمن. از اعضای موسس گروه "شش خبیث" هم بوده. پس میبینید که شخصیت مهمیه. اما بعد از رفتن استیو دیتکو از کمیک های اسپایدرمن، استن لی و طراح جدیدش یعنی «جان رومیتا» سعی کردند تغییراتی در ترکیب دشمنان او به وجود بیارن و شخصیت های خبیث جدیدی هم معرفی کنند. آنها همچنین به ذهنشون رسید که یک والچر جدید را معرفی کنند! بنابراین در شماره 48 از کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" شاهد بودیم که تومز داره در زندان میمیره. یعنی در بستر بیماری هستش و دکترها ازش قطع امید کرده اند و یکی دیگر از زندانیان به نام «بلکی دراگو» (Blackie Drago) موفق میشه قبل از مرگ از زبونش بکشه که لباس مخصوص بال دار خودش را کجا قایم کرده.

بعدش بلکی دراگو میره و به والچر جدید تبدیل میشه (ماسک هم بر سر میذاره!):

بلکی دراگو 

اما حقیقتش اینه که خوانندگان از این والچر جدید استقبال نکردند و بنابراین استن لی و جان رومیتا تصمیم گرفتند والچر اریجینال یعنی «آدریان تومز» را در شماره 62 از کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" برگردانند!

بازگشت والچر

ولی مگه او در شماره 48 نمرده بود؟! در واقع استن لی یک توضیح بسیار ساده ارائه  کرد و فقط گفت که ما به اشتباه فکر میکردیم او مرده در حالی که نمرده بوده و ...!

تا اینکه پس از 4 دهه کمیکی تحسین شده به نام "مرد عنکبوتی: آبی" (Spider-Man: Blue) منتشر شد که داریم اینجا ترجمه اش میکنیم. این کمیک حالتی فلش بکی داره و به خاطرات پیتر پارکر در گذشته اشاره میکنه و توسط زوج افسانه ای «تیم سِیل» و «جِف لوب» خلق شده. در شماره 4 از این کمیک مشاهده کردیم که بلکی دراگو با یک فرد مرموزی همکاری کرده بوده تا تومز را مسموم کنه . بعدشم بهش کمک کرده تا بال های والچر را به دست بیاره و با اسپایدرمن بجنگه و نابودش کنه:

اما در شماره بعد این کمیک میبینیم که اون فرد مرموز میره به بیمارستان و تومز رو ملاقات میکنه و دارویی بهش میده تا اثرات سم از بدنش بیرون بره و زنده بمونه (سپس معلوم میشه این فرد مرموز ، «کریون شکارچی» بوده):

بدین ترتیب پس از تقریبا 40 سال راز زنده موندن آدریان تومز برملا شد!

 

 مهدی ترابی مهربانی

 

  All rights reserved © Spidey.ir 2019

    (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

hassan91
#1 hassan91 1398-08-23 14:24
بعضی وقتا چون شخصیتی مثل مرد عنکبوتی از محبوبیت برخورداره و بهر میبره،‌ نویسنده ها خیلی رو داستانها مانور میدن و کشش میدن داستان رو. از جمله همین جک اولانترن (یا همون مد جک) و قضیه‌ی مرگ آدرین تومز. جالب تر از اون اینه که عکس یه نفر رو با کستوم بزاری رو جلد کمیک. اصن فکرشو نمیکردم. :-| :-*
نقل قول کردن
Pooya-Spidey
#2 Pooya-Spidey 1398-08-23 17:07
29 قسمت مقاله نوشته شده ولی مطمعنا بازم مطلب هست
عجب کمیکایی داره این اسپایدرمن
نقل قول کردن
master of mystery
#3 master of mystery 1398-08-23 17:17
باتشکر از این سری مقاله جالب و شگفت انگیز.
ببخشید ولی قسمت 5 کمیک مرد عنکبوتی آبی را ترجمه می کنید؟
نقل قول کردن
Iron_AH
#4 Iron_AH 1398-08-24 21:02
به نظرم موارد دوم و سوم جالب تر بودند، به خصوص مورد سوم، چون من با این سبک طراحی بیشتر خاطره دارم. فکر کنم دلیلش این باشه که سبک آقای مک فارلین جدیدتره.
نقل قول کردن
mtm
#5 mtm 1398-08-25 09:40
به نقل از master of mystery:

ببخشید ولی قسمت 5 کمیک مرد عنکبوتی آبی را ترجمه می کنید؟

بله. ما هیچ کمیکی رو نصف کاره رها نمیکنیم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

51

26

15

16

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

اسپایدرمن در تلویزیون

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

008

009

25

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

بررسی فیلم های مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

44