چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 26

چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 26

بار دیگر در خدمت شما هستم با قسمت جدید سری مقالات پرطرفدار سایت spidey.ir

برای خواندن قسمت های قبلی بروید اینجا.

 

- آیا میدانستید که حس عنکبوتی اسپایدرمن به طور اتفاقی خلق شد؟

همانطور که قبلا در این مقاله گفته بودم مرد عنکبوتی در اولین حضور خود در دنیای کمیک بوک یعنی در شماره 15 از کمیک "فانتزی شگفت انگیز" دارای "حس عنکبوتی" که وی را از خطرات قریب الوقوع آگاه میکند، نبود. تا اینکه در حضور بعدی خود یعنی در شماره 1 مرد عنکبوتی شگفت انگیز ، با اولین ابرخبیث خود یعنی «آفتاب پرست» روبرو شد. استیو دیتکو به عنوان طراح داستان را طراحی کرد و نزد استن لی برد (اون موقع هنوز استن لی و استیو دیتکو هنوز با هم قهر نکرده بودند!). استن لی مثل همیشه قرار بود دیالوگ به صفحات اضافه کنه. اما وقتی رسید به جایی که اسپایدرمن آفتاب پرست رو دستگیر کرده ، نمیدونست باید چه دیالوگی بنویسه!

آفتاب پرست مرد عنکبوتی

یعنی از استیو پرسید: "اسپایدرمن چطور تونست آفتاب پرست رو شناسایی کنه؟ استیو هم یه سری خط کج و کوله دور سر اسپایدرمن کشید و بعدش به استن گفت: " اسپایدرمن حس عنکبوتی داره. همون طور که خفاش ها در شب میتونند حشرات و اشیا رو شناسایی کنند". استن لی هم قبول میکنه. و بعدش استیو میره و در صفحات قبلی هر جا که به نظرش مناسبه حس عنکبوتی برای اسپایدرمن میکشه!

حس عنکبوتی spider-sense

 

- آیا میدانستید اسپایدرمن یک داستان داره به نام "راز وحشت تلویزیونی" که هرگز منتشر نشده؟!

این مورد یک کم توضیح میخواد! در دهه 60 میلادی مجلات مصوری بودند که اندازه شون از کمیک بوک های ماهانه مارول و دی سی بزرگتر بود. این مجلات صفحات سیاه و سفید داشتند و معمولا کمیک هایی چاپ میکردند که مخاطب بزرگسال داشتند. شرکت Warren Publishing در این زمینه استاد بود و مجلات پرفروشی هم چاپ میکرد. استن لی هم از ناشر آن موقع مارول یعنی مارتین گودمن خواست همچین مجله ای برای اسپایدرمن کار کند. او هم قبول کرد و در نتیجه در سال 1968 شماره 1 از Spectacular Spider-Man Magazine به بازار آمد که سیاه و سفید بود:

شماره 1 از Spectacular Spider-Man Magazine

نویسنده هم استن لی و طراحش هم جان رومیتا بود. راستش رو بخواهید داستانش اصلا مهم نیست. و شخصیت های خبیث کم اهمیتی مثل Smasher و Richard Raleigh در آن بودند. اما خوانندگان به مارول اعتراض کردند که چرا صفحاتش رنگی نیست! در نتیجه شماره 2 به صورت رنگی چاپ شد. این شماره یکی از بهترین و مهم ترین داستان های گرین گابلین را داشت و طراحی های جان رومیتا هم عالی بود:

گرین گابلین

در صفحه آخر این داستان تبلیغی رو دیدیم که برای شماره بعدی (یعنی شماره 3) بود:

وحشت تلویزیونی

همانطور که ملاحظه کردید رویش نوشته: "راز وحشت تلویزیونی"! (The Mystery of TV Terror) . اما مساله اینه که این مجله کنسل شد و شماره 3 هرگز منتشر نشد!  (در حالی که داستان به طور کامل نوشته و طراحی شده بوده) بنابراین ما هرگز متوجه نشدیم منظور از "راز وحشت تلویزیونی" چی بوده . البته برخی میگن قرار بوده در این داستان برای اولین بار شاهد حضور شخصیتی باشیم  به نام «استاکر» که ظاهرش برای خلق شخصیتی دیگر به نام «پراولر» مورد استفاده قرار گرفت (برای کسب اطلاعات بیشتر، این مقاله را بخوانید).

چند سال گذشت تا اینکه سال 1987 مارول داخل مجلاتش تبلیغ کرد که قراره بالاخره پس از سالها این داستان در شماره Annual کمیک Spectacular Spider-Man چاپ بشه:

تبلیغ مارول

اما عجیبه که باز هم چاپ نشد و به جای آن ما داستان به ماه عسل رفتن پیتر پارکر و مری جین در  شماره 7 از کمیک Spectacular Spider-Man Annual چاپ شد:

ماه عسل اسپایدرمن 

و از آن موقع تا به حال هیچ کس نمیدونه بالاخره این اسرار وحشت تلویزیونی چی بوده!

 

- آیا میدانستید که سم ریمی اولش مخالف حضور افتخاری استن لی در فیلم "اسپایدرمن" بود؟!

استن لی سم ریمی

همانطور که مبدانید مرحوم استن لی در فیلم های مارول یک حضور افتخاری یا کامئو داشت (این مقاله و این مقاله را بخوانید). یکی از اولین آنها مربوط به فیلم اسپایدرمن ساخته سم ریمی در سال 2002 میباشد. در این فیلم در سكانسی كه گرین گابلین به میدان تایمز حمله میكند استن لی در یك صحنه ی بسیار كوتاه حضور پیدا كرد:

استنلی

حالا اینم جالبه که بدونید اولش قرار بوده استن یک حضور افتخاری دیگر در این فیلم داشته باشه. یعنی نقش یک فرونشده خیابانی عینک رو بازی میکرده که به مشتری عینک پیشنهاد میده و میگه "اینا چطور؟ تو فیلم ایکس من به چشم میزدن"!

کامئوی حذف شده  استن لی

(میتونید این صحنه رو اینجا تماشا کنید).

در هر حال باید بدونید که سم ریمی اولش مخالف حضور استن بود! یعنی میگفت استن بازیگر نیست و نباید حتی برای چند ثانیه تو فیلم باشه! البته جالبه که آنها خیلی هم با هم رفیق بودند و سال 1991 روی یک فیلمنامه مشترک بر اساس شخصیت «ثور» کار کرده بودند و به فاکس داده بودند تا از رویش فیلمی ساخته بشه (ولی فاکس این پیشنهاد رو رد کرده بود چون فکر میکرد فیلم های کمیک بوکی سودآور نیستند!). اما در نهایت آقای آوی آراد تهیه کننده فیلم اسپایدرمن تونست ریمی رو راضی کنه و اتفاقا همین کامئو باعث شد تا استن لی دیگه از اون به بعد در دیگر فیلم های مارول هم حضور پیدا کنه.

 

-  آیا میدانستید مارول در تجدید چاپ کمیک های قدیمی اسپایدرمن، رنگ پوست برخی شخصیت را عوض کرد؟!

در انتهای دهه 60 میلادی مارول کمیکی رو شروع به چاپ کرد به نام Marvel Tales که در واقع داستان های کلاسیک مارول که در سالهای ابتدایی اون دهه چاپ شده بودند رو تجدید چاپ (reprint) میکرد. در آن سالها  هنوز تجدید چاپ به صورت کتاب یا trade paperback باب نشده بود و این کمیک در واقع یکی از تنها جاهایی بود که میشد داستان های قدیمی تر مارول رو خوند. تعداد صفحاتش هم بیشتر از کمیک های معمولی بود:

کمیک قدیمی مارول کمیک marvel tales 

تا اینکه از شماره 34 به شکل کمیک های عادی دراومد و تنها کمیک های قدیمی اسپایدرمن در آن چاپ میشد (منتهی با کاوری جدید):

کمیک قدیمی اسپایدرمن

البته این کمیک یه مشکلی داشت و اونم این بود که 18 صفحه ای بود در حالی که کمیک های قدیمی اسپایدرمن 22 صفحه ای بودند. بنابراین چند صفحه رو کم میکردن!

اما سال 1981 دوباره صفحاتش به 22 برگشتن و در نتیجه مارول شروع کرد به تجدید چاپ داستان های قدیمی اسپایدرمن از همون اول!

ولی مارول یه مقدار در داستان های اریجینال تغییرات داد. یعنی مثلا ایرادات رنگ آمیزی اونا رو حل میکرد. یا مثلا اشارات و ارجاعات به کار رفته در داستان های قدیمی اسپایدرمن را به روز کرد (به طور مثال یادمه یه جا در داستان اریجینال اشاره ای به یک مقام سیاسی شوروی سابق شده بود ولی در نسخه تجدید چاپ شده از نام امام خمینی (ره) استفاده کردند!!!). ولی جالب اینکه در نسخه های تجدید چاپ شده رنگ پوست برخی از شخصیت هایی که در پس زمینه بودند یا داشتند در خیابان راه میرفتند را سیاه کردند تا تنوع نژادی ایجاد بشه! مثلا این صفحه رو ببینید:

حالا با نسخه تجدید چاپ شده در نسخه در شماره 138 از Marvel Tales مقایسه کنید:

یا مثلا اینها رو مقایسه کنید:

 

 مهدی ترابی مهربانی

 

  All rights reserved © Spidey.ir 2019

    (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مقالات مشابه:

نقش کلیدی «استیو دیتکو» در خلق و شکل گیری شخصیت «پیتر پارکر/مرد عنکبوتی»

15 شخصیت برتر دنیای کمیک که توسط «استیو دیتکو» (STEVE DITKO) خلق شدند

بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: استن لی و استیو دیتکو

اولین های مرد عنكبوتی – قسمت 1

اسپايدرمن چگونه خلق شد؟

اولین و مهم ترین کمیک مرد عنکبوتی به فارسی ترجمه شد!

10 حضور افتخاری (کامئو) کمتر شناخته شده از استن لی که احتمالا از آن خبر نداشته اید!

10 حضور افتخاری ( کامئو ) برتر " استن لی " در فیلم های سینمایی

20 حقیقتی که باید درباره حس عنکبوتی (SPIDER-SENSE) اسپایدرمن بدانید

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

rocket racer
#1 rocket racer 1397-11-22 11:24
با تشکر از اقای ترابی این قسمتم مثل همیشه عالی بود من فقط قضیه استنلی و سم ریمی رو میدونستم .یه نکنته بگم راجب داستانی که اشاره کردید که توش شخصیت richard raligh خلق میشه یادمه این شخصیت سرنوشتش کپ هاروی دنت یکی از اور ریتد ترین فیلم های تاریخ سینما یعنی دارک نایت نولان بود . تو اون داستان هم اسپایدرمن وقتی میفهمه که ریچارد که اولش یه مقام دولتی سالم و مبارز عدالت به نظر میومد ولی. در حقیقت نبود و مرد ولی اسپایدرمن نزاشت اون تصویر نمادینی مثبتی که مردم ازش داشتن خراب بشه .و لو نداد که در حقیقت شخصیت منفی بود .ولی می دونیید چرا به نظرم نولان تقلید نکرده .چون من مطمعنم خود کمیک های بتمنم نخونده چه برسه به اسپایدرمن.یعنی مطمعنم فقط هالوین طولانی و بتمن یر وان رو خونده با چن تا معروف دیگه .
نقل قول کردن
rocket racer
#2 rocket racer 1397-11-22 11:34
و واقعا ادم لذت میبره میبینه که غربی ها چه قد تو زمینه کاریشون حرفه ای عمل میکنن و به یه اصول خاصی همیشه پایبندن یعنی سم ریمی نمیاد حتی اسطور بچگیشو به زور تو فیلم بکنه و مخالفت میکنه . کلا همین چیزاشون که باعث پیشرفتشون میشه
نقل قول کردن
moali
#3 moali 1397-11-22 13:07
واقعا لذت بردم، این قسمت هم فوق العاده...
واقعا برام حیرت انگیزه که مارول چگونه با این برنامه ریزی ها همراه با چاشنی حرفه ای گری این قدر دقیق عمل میکنه و روی محبوبترین شخصیتش اسن قدر حساب شده سرمایه گذاری میکنه.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

51

26

15

16

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

اسپایدرمن در تلویزیون

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

008

009

25

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

بررسی فیلم های مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

44