10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 60 میلادی

10-کاور-برتر-مردعنکبوتی-در-دهه-60-میلادی-روی-جلد-spiderman-اسپایدرمن

برخی از بهترین داستان های مردعنکبوتی از دهه 60 میلادی اگر به خاطر کاورهای شگفت انگیزشون نبود شاید الان اینقدر معروف نبودند!

مقدمه: در سال 1962، استن لی و استیو دیتکو در شماره 15 از "فانتزی شگفت انگیز" مخلوق جاودانه خود یعنی مردعنکبوتی را به دنیا معرفی کردند. 60 سال بعد و پس از انتشار برخی از موفق ترین فیلم های تاریخ سینما و بازی ها و اسباب بازی ها و انیمیشن ها و البته نزدیک به 900 شماره از سری کمیک بوکی "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"، این شخصیت همچنان با قدرت به کار خود ادامه میدهد و به اذعان کارشناسان محبوب ترین و پولسازترین کاراکتر تخیلی حال حاضر جهان است. استیو دیتکو برای 38 شماره از سری اول "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" طراح آن بود و پس از او جان رومیتا جایش را گرفت و آنها برخی از بهترین و نمادین ترین کاورهای تاریخ را خلق کردند که به خوبی قصه ای بودند که داخل کمیک چاپ شده بود و شاید حتی فراتر از آن! مقالات زیر را هم بخوانید:

10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 70 میلادی

10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 80 میلادی

10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 90 میلادی

10 طراح برتر تاریخ کمیک بوک های مرد عنکبوتی

15 پانل برتر در تاریخ کمیک های مرد عنکبوتی

بهترین COVER های مرد عنكبوتی

 

10- شماره 55 از کمیک The Amazing Spider-Man

با این کاور جان رومیتا با بهره گیری از شیوه ای ساده اما نوآورانه در فریمینگ (framing)، یكی از متفاوت ترین روی جلدهای اسپایدرمن را در دهه 60 میلادی خلق و كاری كرده است تا خواننده با یك نگاه متوجه وخامت اوضاع قهرمان داستان شود! از یاد نبریم که آن موقع دکتر اختاپوس بزرگترین دشمن مردعنکبوتی به حساب میومد و زیاد هم در داستان های مردعنکبوتی حضور میافت و این یکی از معروف ترین کاورهای اوست. نام داستان هم که روی کاور مشاهده میشه در نوع خودش جالبه: "داک آک پیروز میشود"!

 

9- شماره 75 از کمیک The Amazing Spider-Man

شماره 75 از کمیک The Amazing Spider-Man

نخستین حضور سیلورمین در دنیای کمیک در داستانی طولانی معروف به "لوح حیات" (Lifeline Tablet) بود که در شماره های 68 تا 75 از کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" به چاپ رسید، رقم خورد. در این داستان دیدیم که چطور لوحی مرموز و باستانی بین چند تن از شخصیت خبیث مثل «کینگ پین» و «شوکر» دست به دست شد تا اینکه به دست سیلورمین افتاد. او نیز دکتر «کرتیس کانرز» را مجبور کرد تا با استفاده از فرمول مورد اشاره قرار گرفته در این لوح، معجونی برایش درست کند تا فناناپذیر شود! کانرز هم در این راه موفق شد. اما پس از نوشیدن این معجون جوان و جوان تر شد تا اینکه به شکل یک بچه درآمد و سپس ناپدید شد! و کاور شماره 75 بدون اینکه چیزی را اسپویل کنه نشان دهنده این اتفاق است. این کاور به یاد ماندنی که توسط جان رومیتا خلق شده است، مردعنکبوتی را نشان میدهد که بسیار ناراحت و غمزده است و سرش را در دست گرفته. طراحی رومیتا، بسیار دارک و دراماتیک است و زمینه ساز داستان های تراژیک بیشتری برای قهرمان ما در آینده شد..

 

8- شماره 1 از کمیک The Amazing Spider-Man Annual

واقعا چه ایده بکری که خبیث های برتر قهرمان را دور هم جمع کنی و اسمشون رو بذاری "شش خبیث" (میدونید که 6 تشکیل دهنده عدد 666 است که میگن عدد شیطانه!). شش دشمن مرگبار مرد عنكبوتی به نام های «دكتر اختاپوس»، «والچر»، «مرد شنی»، «میستریو»، «كریون» و «الكترو» با هم متحد شدند تا او را شكست دهند! البته ایده گروه های ابرخبیث (Supervillian Teams) قبل از شش خبیث هم مطرح شده بود ولی فرق شش خبیث این بود که استیو دیتکو وقتی برای اولین بار در کمیک های اسپایدرمن از آن رونمایی کرد، یک داستان فوق العاده خلق کرد که هنوز هم یکی از بهترین های مرد عنکبوتیه. یعنی قبلا خبیث ها همین جوری دور هم جمع میشدند تا با قهرمان بجنگند بدون اینکه برنامه مشخصی داشته باشند ولی دیتکو اولین حضور آنها را بسیار خوب و حساب شده نشان داد و داستان ماندگاری را خلق کرد. این کمیک در ضمن یکی از بهترین كاورهای استیو دیتکو را هم دارد که در ستایش او هر چه بگوییم باز هم كم است! مي بينيد استاد چطور از تمام فضاهای ممكن برای جا دادن شخصیت های منفی داستان استفاده كرده است؟ چیدمان او وقتی شگفت انگیز تر جلوه میكند كه متوجه ميشويم تمام شخصیت ها در حال بروز دادن نیروهای فوق بشری خود هستند!

 

7- شماره 67 از کمیک The Amazing Spider-Man

شماره 67 از کمیک The Amazing Spider-Man 

باز هم جان رومیتا و باز هم كاوری ماندگار برای مرد عنكبوتی. دقت كنید او به چه زیبایی و در عین سادگی حسی مرموز را به بیینده منتقل میكند تا مهیای نبردی خاطره انگیز میان اسپایدرمن و «میستریو» باشد. انتخاب رنگ های به كار رفته نیز در نوع خود جالب است (در نظر داشته باشید كه آن موقع رنگ های مثل الان متنوع نبود و ناشرین كمیك با محدودیت های زیادی از این نظر مواجه بودند). و البته داستانی که در این کمیک و شماره قبلش منتشر شد به نظرم هنوز هم بهترین داستانیه که با حضور میستریو خلق شده است. دلیل اصلی اش هم اینه که چطور قابلیت و استعداد میستریو در ایجاد توهم و دردسر ساختن برای مرد عنکبوتی به نمایش گذاشته میشه. او که از زندان فرار کرده، اطلاعیه ای در تلویزیون منتشر میکنه و از قهرمان ما میخواد که به محلی که اولین بار در آنجا با هم جنگیده اند بیاد تا با هم روبرو بشوند. میستریو سپس اشعه ای به اسپایدرمن شلیک میکنه که باعث میشه فکر کنه به اندازه یک مورچه درآمده و میستریو همچون یک غول عظیم الجثه شده است! او سپس مرد عنکبوتی را در میان یک شهربازی با وسایل ترسناک رها میکنه! به قضیه بزرگ شدن میستریو بارها و بارها در بازی ها یا انیمیشن های اسپایدرمن ادای احترام شده است (مثل بازی خاطره انگیز و ماندگار اسپایدرمن PS1). ضمن اینکه طراحی های استاد رومیتا برای میستریو در این داستان آنقدر زیبا و کلاسیک هستند که شما به عنوان یک هوادار مرد عنکبوتی وقتی چشمان خود را میبندید و به میستریو فکر میکنید، طراحی های او در این دو شماره در ذهنتون نقش میبنده.

 

6- شماره 5 از کمیک The Amazing Spider-Man Annual

شماره 5 از کمیک The Amazing Spider-Man Annual

یكی از رازهای بزرگ در كمیك های اولیه مرد عنكبوتی این بود كه پدر و مادر او كی هستند و چه اتفاقی برای آنها افتاده؟ ما در شماره 5 كمیك Amazing Spider-Man Annual خواندیم كه والدین پیتر پاركر جاسوسان بین المللی بودند كه به كشور خود خیانت كردند و در یك حادثه هوایی كشته شدند. سپس پیتر كه به شدت از شنیدن این موضوع ناراحت شده به خارج میرود و متوجه میشود كه پدر و مادرش بیگناه بوده اند و «رد اسكال» (دشمن شماره 1 «كاپیتان آمريكا») برایشان پاپوش دوخته بوده. در نهایت او با رد اسكال روبرو میشود و او را شكست میدهد. البته مبارزه او با رد اسكال چیز خاصی ندارد (او با یه سری از مزدوران رد اسكال میجنگد و از چند لیزر و بمب می گريزد) ولی نتیجه مبارزه بسیار مهم است چون پیتر مداركی پیدا میكند كه پدر و مادرش را از اتهام خیانت تبرئه میكند. و کاور این شماره ی مهم در نوع خودش بسیار جالب است. ببینید چطور استاد رومیتا موفق شده به طور موثری مردعنکبوتی را به تصویر بکشد که دارد به سوی گردابی مارپیچ گام برمیدارد که صورت های دوستان و متحدین پیتر پارکر روی آن قرار دارد ولی در انتها چهره نورانی دو نفر به چشم میخورد که در هاله از ابهام قرار دارند.

 

5- شماره 3 از کمیک The Amazing Spider-Man Annual

شماره 3 از کمیک The Amazing Spider-Man Annual

اسپایدرمن بارها به انتقام‌جویان کمک کرده و برای مقطعی به عضویت این تیم در آمده ‌است. نخستین هم‌کاری اسپایدرمن با انتقام‌جویان برمی‌گردد به شمارۀ 11 از سری نخست Avengers که در آن «کنگ فاتح» (Kang the Conqueror) با ساخت یک ربات هوشمند با تکنولوژی قرن 30 از روی اسپایدرمن، قصد داشت انتقام‌جویان را شکست دهد که با ورودِ به‌موقع اسپایدرمن اصلی به صحنه با شکست مواجه شد (این مقاله را بخوانید) و اما در شمارۀ 3 از سری اوّل Amazing Spider-Man Annual نیز انتقام‌جویان به اسپایدرمن پیشنهاد عضویت به تیم را می‌دهند؛ امّا او رد می‌کند. کاور مهیج این کمیک، اثر جان رومیتا، با نشان دادن درگیری بین مردعنکبوتی با اونجرز (به ویژه با هالک) کاملا خواننده را هایپ میکند و بعیده کسی آن را در سال 1966 در کیوسک روزنامه فروشی دیده باشد ولی آن را نخریده باشن!

 

 4- شماره 39 از کمیک The Amazing Spider-Man

شماره 39 از کمیک The Amazing Spider-Man

در این داستان بسیار مهم، اسپایدرمن و گرین گابلین از هویت مخفی یكدیگر باخبر شدند. این موضوع خصومت آن‌ها را بسیار عمیق و شخصی‌تر كرد. در واقع، از همین داستان به بعد بود كه گرین گابلین تبدیل شد به دشمن شماره یك پیتر پاركر/اسپایدرمن و كسی كه بیشترین صدمات روحی و جسمی را به او زده است. و واقعا كاور از این مهم تر و معروف تر پیدا میشه؟ اون قدر بهش ادای احترام شده كه حسابش از دستم در رفته. حسی كه از دیدنش به خواننده دست میده وصف ناپذیره: گرین گابلین مرد عنكبوتی رو گرفته، ماسكش رو هم درآورده و هویت مخفی اش هر لحظه ممكنه تو كل شهر لو بره... ای وای! ساختمان هایی كه در بك گراند مشاهده میشود بر میزان وخامت این كابوس میافزاید زیرا به خواننده القا میكند كه هر لحظه ممكن است مردم شهر پیتر پاركر را در این وضعیت ببینند ...

 

 3- شماره 33 از کمیک The Amazing Spider-Man

  شماره 33 از کمیکThe Amazing Spider-Man

داستانی که در شماره های 31 تا 33 "مردعنکبوتی شگفت انگیز" منتشر شد در طول تاریخ كمیك‌ های اسپایدرمن همواره یك نمونه بارز به شمار آمده است زیرا دربرگیرنده تمام المان‌های بنیادین دنیای تخیلی اسپایدرمن است. به طور مثال خواننده در آن با اسپایدرمنی سر و كار دارد كه طبق معمول با مشكلات رومانتیك و مشكلات مالی مواجه است. در ضمن، او باید با اتكا به هوش و دانش علمی خود نقشه پلید یكی از دشمنان قدیمی‌اش را خنثی كرده و جان یكی از نزدیكانش را نجات دهد. اما برجسته‌ترین ویژگی داستان هنگامی رخ می‌نماید كه اسپایدرمن خسته و درمانده زیر آوار قرار می‌گیرد ولی امیدش را از دست نمی‌دهد و در نهایت به لطف اراده پولادین خود موفق می‌شود خودش را خلاص كند. و كاور شماره 33 هم جدای از ويژگي هاي هنری بی نظیری كه دارد، تنها به دلیل به تصویر كشیدن چنین لحظه ماندگاری، لیاقت آن را دارد تا در این فهرست قرار بگیرد. این داستان زیبا را اینجا براتون ترجمه کرده ایم.

 

 2- شماره 50 از کمیک The Amazing Spider-Man

  شماره 50 از کمیکThe Amazing Spider-Man

كاوری ماندگار، تحسین شده، خاطره انگیز و به شدت مورد اشاره قرار گرفته؛ اثری از استاد جان رومیتا كه به بهترين شيوه ممكن تا ابد نبرد درونی پیتر پاركر بر سر اينكه آيا بايد همچنان اسپايدرمن باقی بماند را به ما یادآوری میكند. تا دلتان بخواهد به این کاور در دنیای کمیک بوک ادای احترام شده. یعنی اونقدر که حسابش از دست ما در رفته! اسپایدرمن اولین بار در این داستان تاریخی بود كه واقعاً تصمیم گرفت حرفه ابرقهرمانی را كنار بگذارد و یك زندگی عادی و بی دغدغه را در پیش گیرد. از آن به بعد این تم بارها و بارها در كمیك‌ های اسپایدرمن مورد استفاده قرار گرفته است و حتی به تم اصلی فیلم تحسین شده "اسپایدرمن 2" تبدیل شد. این داستان برای اولین بار پرسش‌هایی اساسی مطرح كرد كه به نوعی به فلسفه وجودی اسپایدرمن مرتبط هستند: آیا پیتر پاركر حق ندارد هویت اسپایدرمن را رها کند و زندگی آرام و بی‌دغدغه‌ای داشته باشد؟ پس مسئولیت او در قبال خود و اطرافیانش چه می‌شود؟

 

1- شماره 15 از کمیک "فانتزی شگفت انگیز"

واقعا درباره این كاور چه میتوان گفت كه تا به حال گفته نشده؟ كاوری كه شاید یكی از دو یا سه كاور نمادین كل تاریخ كمیك بوک باشد و آنقدر به اشكال مختلف جلوی چشمان ما قرار گرفته كه شاید دیگر برایمان عادی شده باشد! اگر به كاور دقت كنید تا حدی با طراحی های همیشگی استيو دیتكو فرق دارد. دلیلش هم این است كه استن لی از اتود اولیه دیتكو برای روی جلد شماره 15 "فانتزی شگفت انگیز" چندان راضی نبوده چون به نظرش به قدر كافی قهرمانانه به نظر نمیرسیده! به همین دلیل از «جك كربی» (یكی از بزرگان تاریخ كمیك) كه مهارت خاصی در طراحی فیگورهای پهلوانانه داشت، دعوت كرد تا به طور مشترك این كاور را خلق كنند. نكته دیگری كه اغلب درباره این كاور مورد غفلت قرار میگیرد، جملاتی است كه استن لی از زبان اسپایدرمن به خواننده منتقل میكند: "با و جود آنكه كل دنیا ممكن است پیتر پاركر آن نوجوان ترسو را مسخره كند ... اما به زودی اسپایدرمن همه آنها را شگفت زده خواهد كرد!" (دیدید استن چقدر خوب و موثر روحیات پیتر پاركر/اسیایدرمن را تنها در دو جمله خلاصه كرد؟)

 

  مهدی ترابی مهربانی

منبع: سایت CBR

All rights reserved © Spidey.ir 2022

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

15 کاور برتری که «جان رومیتا» ی پدر برای مردعنکبوتی خلق کرد

10 طراح برتر تاریخ کمیک بوک های مرد عنکبوتی

مهم ترین داستان های کمیک بوکی مرد عنکبوتی + لینك دانلود مستقیم

بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: جان رومیتا

15 پانل برتر در تاریخ کمیک های مرد عنکبوتی

بزرگان تاریخ كمیك بوک های اسپایدرمن: استن لی و استیو دیتکو

10 كاور برتر با حضور گرین گابلین

بزرگان تاریخ كمیك بوک های مرد عنكبوتی

لحظات ماندگار در كمیك‌ های مرد عنکبوتی: اسپایدرمن خودش را از زیر آوار خلاص میكند!

15 کاور کمیک بوکی که هواداران را اسپویل کردند!

چرا در دهه 80 میلادی تصویر ماسک اسپایدرمن روی کاور کمیک بوک های مارول به کار میرفت؟

10 روی جلدی که هویت مخفی مرد عنکبوتی را لو دادند!

چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 10

15 کاور کمیک های مارول که باعث انتقاد هواداران شدند

نقش کلیدی «استیو دیتکو» در خلق و شکل گیری شخصیت «پیتر پارکر/مرد عنکبوتی»

10 کمیک مرد عنکبوتی که سبک هنری منحصر به فردی دارند

قسمت آخر بهترین داستان مرد عنکبوتی با حضور دکتر اختاپوس ترجمه شد + لینک دانلود

10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 70 میلادی

10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 80 میلادی

10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 90 میلادی

اولین و مهم ترین کمیک بوک مرد عنکبوتی به فارسی ترجمه شد!

20 پانل ماندگار در تاریخ كمیك بوك - قسمت اول

20 پانل ماندگار در تاریخ كمیك بوك - قسمت دوم

بهترین COVER های مرد عنكبوتی

15 شخصیت برتر دنیای کمیک که توسط «استیو دیتکو» (STEVE DITKO) خلق شدند

15 کاور برتر خلق شده توسط استیو دیتکو

بهترین داستان مرد عنكبوتی ترجمه شد + لینك دانلود مستقیم

10 لباس برتری كه جان رومیتا برای شخصیت های مارول خلق كرده است

10 کاور تاریخی و نمادین انتشارات مارول

چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 10

10 نویسنده و طراحی که بیشترین تعداد کمیک را برای یک شخصیت خلق کرده اند!

بهترین داستان های مرد عنکبوتی در 10 سال گذشته

طراحی های شگفت انگیز «الکس راس»!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

the phantom
#1 the phantom 1401-08-07 22:08
عاشق دهه ۶۰ ام
هم دهه ۶۰ میلادی و هم دهه ۶۰ خودمون (هجری شمسی(
بهتربن و نمادین ترین و شناخته شده ترین کاورای مردعنکبوتی در این دهه خلق شدن
ممنون بابت مقاله
نقل قول کردن
omid23
#2 omid23 1401-08-08 14:20
سلام این اولین مقاله از سلسله مقالات "برترین کاور های مرد عنکبوتی در دهه... میلادی" هست.
۱۰-کاور جذابی هست و آدم رو هایپ میکنه تا کمیک رو بخره و ببینه چه جوری دوک اوک چه جوری برنده میشه
۹-کاور آدم رو جذب میکنه تا بفهمه چه کسی و چه جوری مرده
۸-این کمیک هم داستان و هم کاور عالی داره.اولین باری هم هستش که یک چروه از خبیثا با برنامه به یه قهرمان حمله میکنن.
۷-از نظر من این کاور یه حالت وهم انگیزی داره که خیلی جالب به نظر می رسه
۶-با دیدن این کاور هم آدم میخواد بفهمه که پدر و مادر پیتر کیا هستن
۵-این کاور هم شخصیت های زیادی رو تو خودش جا داده و صحنه اکشن جالبی داره
۴-این کاور استرس و هیجان زیادی به خواننده وارد می کنه
۳-این هم که جز ماندگار ترین لحظات تاریخ اسپایدرمن هست و واقعا حقشه که اینجا باشه
۲-این کاور هم موضوع کمیک رو به خوبی نشون میده
۱-اولین کاور تاریخ اسپایدرمن! این کاور واقعا لیاقتش رو داره که در این رتبه قرار داشته باشه
نقل قول کردن
sadegh_KH
#3 sadegh_KH 1401-10-21 12:46
سلام و خسته نباشید دارم به شما که اینقد برای این سایت زحمت میکشید.
یه خواهشی داشتم اینکه زمانی مع در اینجور مقاله ها بهترین کاور ها رو معرفی میکنید یاهرچیز دیگه که کلا در اون به کمیک ها اشاره میکنید
لینک دانلود اون ها رو هم بزارید اگه که ترجمه شدند اگه هم نشدند که هیچی.
اگه این اتفاق هم بیفته دیگه همه چی تمومه سایتتون چون به نظرم برای کسی مه اویلن دفعه هم وارد سایت میشه جذابیت داره. ;-)
نقل قول کردن
mtm
#4 mtm 1401-10-21 14:26
به نقل از sadegh_KH:
سلام و خسته نباشید دارم به شما که اینقد برای این سایت زحمت میکشید.
یه خواهشی داشتم اینکه زمانی مع در اینجور مقاله ها بهترین کاور ها رو معرفی میکنید یاهرچیز دیگه که کلا در اون به کمیک ها اشاره میکنید
لینک دانلود اون ها رو هم بزارید اگه که ترجمه شدند اگه هم نشدند که هیچی.
اگه این اتفاق هم بیفته دیگه همه چی تمومه سایتتون چون به نظرم برای کسی مه اویلن دفعه هم وارد سایت میشه جذابیت داره. ;-)

ما قبلا لینک دانلود سری های مختلف مردعنکبوتی رو تو سایت گذاشتیم تو منوی دانلود کمیک انگلیسی هستن
b2n.ir/j73414
اگر هم ترجمه شده باشن که تو خود متن مقاله معمولا لینک میدیم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45