10 کمیک برتر با حضور «مردشنی» (Sandman)

10-کمیک-برتر-با-حضور-داستان-مردشنی-sandman-سندمن-مهم-حیاتی

به مناسبت حضور در فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"، 10 داستانی را معرفی میکنیم با حضور مردشنی!

مقدمه: "مرد شنی" (Sandman) از دشمنان اصلی و بسیار قدیمی مرد عنکبوتی است که در شماره 4 کمیک The Amazing Spider-Man (سپتامبر 1963) خلق شد. مرد شنی می‌تواند بدن خود را به شكل اجسام گوناگون درآورد. او کماکان به دشمنی با اسپایدرمن مبادرت دارد اما نکته بارز درباره او که باعث شده از شخصیت عمیقی برخوردار شود این است که در گذشته چندین بار جرم و جنایت را رها كرده تا آدم خوبی شود. حالا با ما همراه شوید تا با 10 داستان مهم و برتر این شخصیت آشنا شوید!

مقاله های زیر را هم فراموش نکنید:

نسخه های عجیب و غریب از مرد شنی در دنیای کمیک!

10 حقیقت مهمی که باید درباره "مرد شنی" (SANDMAN) بدانید

اولین حضور مردشنی در دنیای کمیک ترجمه شد

 

10- شماره 4 از سری نخست کمیک بوک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"

شماره 4 از سری نخست کمیک بوک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"

اولین حضور خبیثی به نام «ویلیام بیکر» با اسم مستعار «فلینت مارکو» و ملقب به مردشنی یا سندمن در این کمیک رقم خورد. باز هم یک دشمن کلاسیک با قدرت های نبوغ آسا که توسط زوج جادویی استن لی و استیو دیتکو خلق شد. ما چیز زیادی از سرگذشت مردشنی در این کمیک ندیدیم. فقط فهمیدیم که زندان فرار کرده و هنگام فرار گذرش به یک منطقه تست آزمایشات هسته ای در ساحلی در شهر ساوانا واقع در ایالت جورجیا افتاد. او در آنجا در تماس با شن هایی قرار گرفت که به وسیله یک رآکتور هسته ای مورد تشعشع قرار گرفته بودند. در نتیجه بدنش با شن ترکیب و باعث شد تا ساختار مولوکولی او به شن تبدیل شود. مرد عنکبوتی با استفاده از هوش بالای خود تونست بر او غلبه کنه. شما میتونید اولین حضور مردشنی در دنیای کمیک را در اینجا با ترجمه فارسی بخونید.

 

9- شماره های 217 و 218 از سری نخست کمیک بوک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"

در شماره 271 از مرد عنکبوتی شگفت انگیز که سال 1981 توسط «دنیس اونیل» نوشته شد، شاهد بودیم که مرد شنی با یکی از دشمنان دیگر مرد عنکبوتی به نام «مرد آبی» یا «هایدرو من» (Hydro-Man) متحد میشه. اما یک حادثه باعث میشه آنها با هم ترکیب و به هیولایی گِلی به نام Mud-Thing تبدیل شوند. در نهایت اسپایدرمن به کمک پلیس موفق میشود بر این هیولا پیروز شود و پس از چند ماه مرد شنی و مرد آبی از هم جدا میشوند و راه مستقل خود را در پیش میگیرند. این کمیک ها را شاید بتوان برجسته ترین داستان در run بی رمق «دنیس اونیل» برای مرد عنکبوتی شگفت انگیز دانست.

 

8- شماره 36 از سری نخست کمیک بوک های "چهار شگفت انگیز"

شماره 36 از سری نخست کمیک بوک های "چهار شگفت انگیز"

مرد شنی در این کمیک برای اولین بار به گروه "چهار مخوف" (Frightful Four) پیوست و به یکی از دشمنان "چهار شگفت انگیز" تبدیل شد! چهار مخوف براساس 4 عنصر هوش، زور بازو، کنترل انرژی و تغییر اندازه بدن شکل گرفت تا نوعی انعکاس خبیث از جهار شگفت انگیز باشد. به جز مرد شنی دیگر اعضای اریجینال «چهار مخوف» عبارت بودند از : «ویزارد» یا «جادوگر» (Wizard) بود که رهبر و مغز متفکر گروه بود و تا به امروز هسته اصلی چهار مخوف محسوب شده، «پیست پات پیت» (که در این مقاله گفتم چه اسم مسخره ای داره و بعدا اسمش رو به Trapster تغییر داد)، و «مدوسا» (از اعضای خاندان سلطنتی «ناانسان ها» که اون موقع حافظه اش رو از دست داده و خبیث شده بود). ضمنا در این گروه مرد شنی یک لباس مخصوص سبز رنگ بر تن میکرد (عکسش اینجاست).

 

7- شماره 329 از سری نخست کمیک بوک های Avengers

شماره 329 از سری نخست کمیک بوک های Avengers

مرد شنی یک خبیث بی رحم و ظالم نیست و ته دلش آدم خوبی محسوب میشه. ضمن اینکه پس از آنکه اون حادثه با مرد آبی برایش پیش آمد به نوعی به خودش اومد و تصمیم گرفت در زندگی خود تجدید نظر کنه. در نتیجه مرد شنی در شماره 138 از کمیک Marvel Team-Up به اسپایدرمن کمک کرد تا علیه "مجریان جنایت" پیروز بشه. و در نهایت در کمیک بوک مهم Avengers #329 بود که مرد شنی مورد عفو رئیس جمهور قرار گرفت و برای مدت نسبتا کوتاهی به عنوان یکی از اعضای رزرو انتقام جویان تبدیل شد!

 

6- شماره 1 از کمیک Friendly Neighborhood Annual

شماره 1 از کمیک Friendly Neighborhood Annual

پس از سالها در این کمیک که به قلم استاد «پیتر دیوید» نوشته شد شاهد بودیم که سرگذشت و اریجین مردشنی شرح و بسط یافت و ما با دوران کودکی و نوجوانی او آشنا شدیم: «ویلیام بیکر» در محله کوئینز در شهر نیویورک متولد شد. وقتی فقط سه سالش بود، پدرش او و مادرش را ترک کرد. همین باعث شد مادرش افسرده شود و به مشروبات الکلی روی آورد. در دوران کودکی مادرش ویلیام را به ساحل دریا میبرد و او با ساختن مجسمه های شنی خوش بود. ویلیام بعدا وقتی وارد مدرسه شد نشان داد استعداد زیادی در ساختن مجسمه های شنی دارد و یکی از معلم های او به نام خانم فلینت (Miss Flint) تشویقش میکرد که این کار هنری را ادامه دهد. اما پسر قلدری در مدرسه بود به نام «ویک» که ویلیام را اذیت میکرد. ویلیام هم به زودی یاد گرفت چطور از پس خودش بربیاد و تبدیل شد به سردسته بچه قلدرهای مدرسه و ...

 

5- شماره 86 کمیک Marvel Two-in-One

کمیک ثینگ

این داستان تک قسمت که در آن «ثینگ» شخصیت اصلی به حساب می آمد ولی یکی از بهترین داستان های مرد شنی هم به شمار میاد (در هر حال مرد شنی چون عضو گروه Frightful Four هم بوده، با چهار شگفت انگیز تعاملات زیادی داشته) . ما بن گریم (ثینگ) را میبینیم که در کافه ای با مرد شنی ملاقات میکند و سپس درباره گذشته خود با هم حرف میزنند و میفهمیم چقدر با هم نقاط مشترک دارند. از همین این داستان بود که کم کم مرد شنی به شخصیتی مثبت تبدیل شد. نویسنده داستان «تام دی فالکو» و طراحش «ران ویلسون» بود.

 

4- شماره 22 از کمیک Peter Parker Spider-Man

شماره 22 از کمیک Peter Parker Spider-Man

پس از خبیث شدن دوباره مرد شنی، او تصمیم گرفت تا دوباره "شش خبیث" را تشکیل بده تا از مرد عنکبوتی و دکتر اختاپوس انتقام بگیره. اما اشتباهش این بود که از ونوم  به عنوان عضو جدید شش خبیث استفاده کرد در حالی که ونوم قبلا هرگز عضو این گروه نبود. در نهایت ونوم علیه او شد و در حرکتی عجیب یک گاز گُنده از بدن مرد شنی گرفت و بخشی از شن هایش را بلعید! بيچاره سندمن دچار مشكل جدی شد و نميتونست دوباره خودش رو شكل بده. چيزي هم نمونده بود كه بميره (یا لااقل اینجوری فکر میکرد). سپس در شماره 22 از سری دوم كميك Peter Parker Spider-Man كه از داستان های بسیار خوب مردعنكبوتيه، مرد شنی رفت پيش اسپايدرمن و چون فكر ميكرد كه داره ميميره بهش گفت "ازت خواهش ميكنم برو پيش مادرم و از طرف من به خاطر تمام سختي هايي كه براش به وجود آوردم معذرت خواهي كن. بهش بگو كه من خيلي سعی كردم آدم درستی بشم ولي نشد ..."

 

3- شماره های 615 و 616 از سری نخست کمیک بوک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"

شماره های 615 و 616 از سری نخست کمیک بوک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"

پس از آنکه در فیلم "مرد عنکبوتی 3" شاهد بودیم که مرد شنی دختر بیماری دارد به نام «پنی مارکو» که به خاطر تامین هزینه های درمانی او دست به خلاف میزده است، مارول تصمیم گرفت در اوایل سال 2010 و در شماره 615 از "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" از دختر او در دنیای کمیک نیز رونمایی کند! نام این دختر «کیمیا آلاواردو» (Keemia Alavardo) بود که معلوم نبود چرا اسمی ایرانی دارد! (البته آن موقع نویسنده "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" آقای «فرد ون لنتی» بود که یک بار دیگر هم از یک شخصیت ایرانی در داستان های مرد عنکبوتی استفاده کرده بود! و جالبه که اگه به صفحه Keemia Alavardo در سایت marvel.fandom.com مراجعه کنید در انتهای صفحه نوشته "کیمیا یک نام فارسی و به معنای Alchemy است"). در هر حال مرد شنی خبر نداشت که دختر دارد و وقتی خبردار شد او را به ساحل برد و یک قلعه شنی بزرگ برایش ساخت تا مثل یک پرنسس در آن زندگی کنه. در نهایت اتفاقاتی افتاد که در مورد شماره 8 از این مقاله بهش اشاره شذه و اسپایدرمن کیمیا را نجات داد و او در نهایت به یک پدر و مادر خوانده تحویل داده شد. 

 

2- شماره های 308 و 309 از کمیک بوک Spectacular Spider-Man

کمیک سندرمن

در شماره های 308 و 309 از کمیک بوک Spectacular Spider-Man داستان عجیبی چاپ شد که ازتون دعوت میکنم حتماً بخونیدش زیرا در اینجا ترجمه شده است. در این داستان مرد شنی متوجه شد که بدنش داره دچار فروپاشی میشه. دوستان خبیثش نتونستن کاری براش بکنند. اسپایدرمن در بیمارستان بهش سر زد و بنا به درخواست او بردش به ساحلی که وقتی بچه بود اونجا قلعه شنی واسه خودش میساخت. مرد شنی آنجا ماند تا ظاهرا مرد. ولی مشخص شد نمرده و فقط نمیتونه دیگه شکل انسانی به خودش بگیره. سپس نسخه ای از آینده مرد شنی در دنیایی موازی (دنیای شماره 51838  که در آن خورشید خاموش و موجودات زنده نابود شده بودند) به دنیای اصلی آمد و بدن مرد شنی را تصاحب کرد! بنابراین مرد شنی مجبور شد بخشی از قدرت های خودش را به اسپایدرمن منتقل کنه تا بتونه با این نسخه خبیث از آینده مبارزه کنه! در نهایت اسپایدرمن موفق شد به کمک هیومن تورچ مرد شنی دنیای شماره 51838 را شکست بده و به دنیای خودش برگردونه تا تنهایی و در پوچی به زندگی ادامه بده. اما تمام این ماجراها نشان داد که مرد شنی فنا ناپذیر است زیرا نسخه آینده او حتی پس از خاموش شدن خورشید و مردن دیگر موجودات زنده مانده بود!

 

1- شماره 1 از سری نخست کمیک بوک های Marvel Team-Up

شماره 1 از سری نخست کمیک بوک های Marvel Team-Up

در اولین شماره از کمیک Marvel Team Up که سال 1972 به دست روی توماس نوشته شد و «راس اندرو» معروف هم آن را طراحی کرد، شاهد تیم آپ جالبی بین مرد عنکبوتی و هیومن تورچ  علیه «مرد شنی» بودیم که هنوز هم بهترین داستان با حضور مرد شنی و یکی از بهترین های تاریخ اسپایدرمن به حساب میاد. در واقع این یکی از بهترین کمیک های تاریخ مرد عنکبوتیه  که من شخصا خیلی دوستش دارم. (برای دانلود این کمیک و دیگر کمیک های Marvel Team-Up ، اینجارا کلیک کنید). داستان این کمیک در شب کریسمس رخ میده و مرد شنی وقتی متوجه میشه شب کریسمسه تصمیم میگیره سریعا بزاره بره! اما اسپایدرمن به کمک هیومن تورچ موفق میشن او را دوباره پیدا کنند. در نهایت مرد شنی پیروز میشه و مرد عنکبوتی و هیومن تورچ را داخل یک برج آب زندانی میکنه تا غرق بشن. ولی حین فرار عمدا بهشون یک سرنخی میده تا بتونن خودشون رو آزاد کنند! اونا هم فرار میکنن و دوباره مرد شنی رو در حالی که میخواست وارد یک خونه بشه پیداش میکنن.  مرد شنی که حالا دیگه لباسش رو عوض کرده ، بهشون میگه که یواش صحبت کنن چون اونجا خونه مادرشه که الان مریضه و خوابه. او سپس بهشون میگه که همیشه شب کریسمس میاد به مادرش سر میزنه.  دکترها هم هرگز به مادرش نگفتن که پسرش یک خلافکاره. پس اونا هم بهتره چیزی به مادرش نگن. اسپایدی و تورچ هم قبول میکنن و چیزی نمیگن. اسپایدرمن حتی کادویی که برای گوئن گرفته بود رو به مرد شنی میده تا دست خالی به مادرش سر نزنه. بعدشم از مرد شنی قول میگیره که بعد از دیدن مادرش خودش رو تسلیم کنه. سپس میبینیم که مرد عنکبوتی با خودش فکر میکنه که با دیدن مادر مرد شنی یاد زن عمو می افتاده و بخاطر این بوده که کادوش رو بهش داده. و اینگونه یک لحظه بسیار ماندگار در تاریخ مرد عنکبوتی خلق شد.

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2022

     (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

اولین حضور مردشنی در دنیای کمیک ترجمه شد

نسخه های عجیب و غریب از مرد شنی در دنیای کمیک!

10 حقیقت مهمی که باید درباره "مرد شنی" (SANDMAN) بدانید

لحظات ماندگار در کمیک بوک های مرد عنکبوتی: مرد شنی در شب کریسمس به مادرش سر میزند!

عكس های فوق العاده از «مرد شنی» - قسمت اول

عكس های فوق العاده از «مرد شنی» - قسمت دوم

نقد و بررسی فیلم "مرد عنكبوتی 3 " (2007)

طرح های به كار گرفته نشده از دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سم ریمی!

نفس گیر ترین مبارزات مردعنکبوتی در سگانه‌ی "سم ریمی"

 15 حقیقت مهمی که باید در مورد شش خبیث (SINISTER SIX) بدانید

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

حقایق(FACTS) دنیای کمیک بوکی

معرفی معروفترین دشمنان مرد عنکبوتی

10 حقیقت مهمی که باید درباره راینو (کرگدن) بدانید

 10 داستان برتر MARVEL TEAM-UP

نگاهی به کمیک بوک های «دنیس اونیل» برای مرد عنکبوتی

معرفی گروه "شش خبیث" (SINISTER SIX)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mjkp
#1 mjkp 1401-03-02 00:47
دستتون دردنکنه ، مقاله عالی بود

کمیک های اسپایدرمن انقدر داستان عمیقی دارن که حتی شخصیت های مکمل هم به شخصیت های اصلی مارول تبدیل میشن
مثل همین مرد شنی که با چهارشگفت انگیز هم جنگیده و موقتا عضو انتقام‌جویان بوده

غلط تایپی :
انتهای مورد ۳ : که در مورد شماره ۸ این مقاله بهش اشاره شذه(شده)
نقل قول کردن
Armin_Marvel
#2 Armin_Marvel 1401-03-03 22:42
ممنون دستتون درد نکنه.
کلا مرد شنی یک دشمن کلاسیک و مناسبی برای مردعنکبوتی بوده. :-)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45