10 کمیک برتر "چه می‌شود اگر...؟"

10-کمیک-برتر-چه-می‌شود-اگر-؟-what-if-…-وات-ایف-میشد-اگر-کامیک-کمیک-داستان-مارول

به بهانه پایان فصل دوم از سریال انیمیشنی "وات ایف ...؟" از شبکه دیزنی پلاس این مقاله را تقدیم شما میکنیم.


مقدمه
: از زمان چاپ نخستین کمیک وات ایف ؟
(What If?) در سال 1977، بیش از 200 شماره از این نوع داستان ها توسط مارول به چاپ رسیده است. وات ایف به داستانی گفته میشود كه جزئی از عالم اصلی مارول نیست. What if ها معمولا یك رخداد مهم و تثبیت شده را در دنیای اصلی مارول در نظر میگیرند و سپس سئوال میكنند كه اگر این رخداد اتفاق نمی افتاد یا جور دیگری اتفاق می افتاد، چی میشد؟ برای روشن شدن قضیه اجازه بدهید مثالی بزنم. مثلا همه میدانیم كه در شماره 121 از كمیك مرد عنكبوتی شگفت انگیز، «گوئن استیسی» كشته شد. حالا در نظر بگیرید كه يك نويسنده داستاني بنويسد با اين مضمون: اگر گوئن استیسی در آن شماره كشته نمیشد، آن وقت چه اتفاقي می افتاد؟ (این داستان واقعا نوشته شده و اینجا میتونید آن را با ترجمه فارسی بخونید). كمیك های what if معمولاً ایده های جالبی دارند و در سالهای اخیر باعث به وجود آمدن یك سری دنیاهای مختلف و موازی هم شده اند. ابتدا در این نوع داستان ها همیشه شاهد حضور شخصیت «واچر» هستین که شاهد یک اتفاق مهم در دنیای اصلی مارول است و سپس شرح میدهد که عواقب یک انشعاب یا واگرایی (divergence) از این رویداد مهم که در دنیایی دیگر رخ داده چه میتواند باشد. مارول بعدا این نقش واچر یا راوی را در داستان های وات ایف حذف کرد و خیلی وقتها هم لازم نبود که حتما سری جدیدی از what if منتشر کند، بلکه داستان های تک قسمتی به مناسبت های مختلف تحت عنوان وات ایف منتشر میشدند که بخشی از سری خاصی نبودند. در هر حال به بهانه پخش سریال تحت همین نام از دیزنی پلاس، تصمیم گرفتیم 10 داستان برتر what if را که ایده و اجرای خوبی داشتند و ارزش خواندن داشتند را خدمتتان معرفی کنیم.

 

10- شماره 13 از سری دوم کمیک های What If?

"چه میشد اگر پرفسور ایکس، جاگرنات میشد؟!"

کمیک وات ایف

«جاگرنات» با نام اصلی «کین مارکو» از ویلن های های نیرومند مارول و دشمنان معروف ایکس من است که برادر ناتنی «چارلز اگزاویر» (موسس و رهبر گروه مردان ایكس) به حساب میاد. او پسر مردی به نام «کرت مارکو» بود که وقتی پدر چارلز اگزاویر فوت میکنه با مادرش ازدواج میکنه و تبدیل میشه به ناپدری چارلز. منتهی چارلز را از پسر خودش (کین) بیشتر دوست میداشت و این باعث حسادت او میشد و باعث شد تا از چارلز کینه به دل بگیره. نكته جالب درباره او این است كه درسته كه دشمن بزرگ مردان ایكس محسوب میشه ولی یك جهش یافته نیست و نیروهایش را از یك وسیله مرموز و شیطانی به نام Cyttorak دریافت كرده! در حقیقت او وقتی در كشور كره بود وارد یك معبد باستانی شد و در آنجا جواهری یافت كه روی آن یك ورد نوشته شده بود. او با خواندن این وِرد به نیروهای Cyttorak دست یافت و بهش لقب جاگرنات دادند.

حالا در این داستان این سئوال مطرح شد که اگر در آن سفر به کره (که اگزاویر هم همراه مارکو حضور داشت) ، اگزاویر به جواهر سیتوراک دست میافت و جاگرنات میشد چی میشد؟ این سئوال جالبیه چون باعث میشه یک خلاء بزرگ پیش بیاد و آن هم مربوط میشه به فقدان وجود یک رهبر بزرگ و صلح طلب برای جهش یافته ها است. بدین ترتیب مگنتو تنها رهبر جهش یافته ها میشه که دنبال برتری بر انسان ها است. از سوی دیگر، اگزاویر هم که مجنون از قدرت های شگرفت خودش است، مگنتو رو شکست میده و دنیا رو فتح میکنه! در نهایت سایکلاپس رو داریم که گروه مقاومتی متشکل از جهش یافته ها تشکیل میده و با هم اگزاویر یا همان جاگرنات رو شکست میدهند. جالب بود، نه؟

 

9- شماره 58 از سری دوم کمیک های What If?

"چه میشد اگر پانیشر، مرد عنکبوتی را میکشت؟"

وات ایف پانیشر

هواداران قدیمی مارول خوب میدانند که اولین حضور «پانیشر» در دنیای کمیک مربوط میشه به شماره 129 از کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز. در این کمیک یکی از دشمنان قدیمی اسپایدرمن به نام «شغال» ، پانیشر را فریب داد تا خیال کنه اسپایدرمن آدم خبیثی است و او را بکشه. اما پانیشر متوجه حقیقت شد. اما در این کمیک دیر متوجه حقیقت میشه و در نتیجه موفق میشه مرد عنکبوتی را بکشه! او هفته ها روی اسپایدرمن مطالعه میکنه تا بتونه شیوه ای برای کشتن او پیدا کنه: یک نسخه مصنوعی از دکتر اختاپوس درست و پرش میکنه از مواد منفجره. اسپایدرمن وقتی باهاش مواجه میشه حس عنکبوتی اش فعال میشه ولی به دلایل اشتباهی! یعنی فکر میکنه خطر از جانب دکتر اختاپوسه و حواسش به مواد منفجره نیست. و به همین دلیل از انفجار جون سالم به در نمیبره. در هر حال همیشه داستان هایی که در آن شاهد مرگ اسپایدرمن هستیم برامون جالبه چون در دنیای اصلی سابقه نداره این واقعا اتفاق بیفته. ضمن اینکه در این داستان نحوه کشته شدن او منطقی جلوه میکنه.

 

8- شماره 36 از سری نخست کمیک های What If?

"چه میشد اگر چهار شگفت انگیز قدرت فوق بشری به دست نیاورده بودند؟"

"چه میشد اگر چهار شگفت انگیز قدرت فوق بشری به دست نیاورده بودند؟"

مارول بارها نشان داده که یک ابرقهرمان نیاز ندارد که قدرت فوق بشری داشته باشد تا کارهای بزرگ انجام دهد. با این حال، ما قهرمانان بزرگ این شرکت را با قدرت های فوق بشری شان میشناسیم. در این what if   جالب، داستانی را میخوانیم که نشان میدهد اگر اعضای  گروه چهار شگفت انگیز در آن ماموریت فضایی به قدرت های دارای منشا کیهانی خود دست پیدا نمیکردند، چه میشد! دیدیم که چطور یک کسب و کار بزرگ به راه انداختند و نوعی ماجراجوی بین المللی شدند و یک مرکز تحقیقاتی بین کهکشانی نیز دایر نمودند. مهم تر اینکه، هیولایی را تنها با دانش خود شکست دادند، نه قدرت فوق بشری! نکته مهم درباره این داستان اینه که توسط یکی از برترین نویسندگان/طراحان تاریخ کمیک بوک به نام جان بیرن که اتفاقا run فوق العاده ای هم در کمیک های چهار شگفت انگیز داشته، خلق شد و واقعا ارزش خواندن را دارد.

 

7- شماره 27 از سری نخست کمیک های What If?

"چه میشد اگر فونیکس نمرده بود؟"

"چه میشد اگر فونیکس نمرده بود؟"

این یکی از داستان های محبوب نزد هواداران است، مخصوصاً به خاطر کاورش که توسط فرانک میلر معروف خلق شده. در داستان دیدیم ک چطور مردان ایکس و فونیکس (جین گری) به کهکشان شی آر سفر کرده و گالاکتوس را شکست میدهند و برای امپراتوری شی آر به نوعی قهرمان تبدیل میشوند. در راه خانه همه خیال میکنند که نیروی فونیکس تحت کنترل جین گری است ولی شاهد هستیم که او آهسته آهسته داره تحت نفوذ این نیروی مخرب قرار میگیره و برای رفع عطش فونیکس ، سیارک ها و همچنین ستاره کوچکی را نابود میکنه. کیتی پراید متوجه مشکل میشه و جین گری رو مورد نکوهش قرار میده که باعث میشه جین کنترل خودش رو از دست بده و او را جزقاله بکنه! مردان ایکس سعی میکنند جلویش را بگیرند ولی او آنها را یکی یکی از پا درمیاره (حتی سایکلاپس محبوبش را). تا اینکه نیروی فونیکس کاملا بر او مسلط میشه و آنقدر رشد میکنه که نه تنها کل سیاره بلکه به کل کهکشان و فراتر از آن سرایت میکنه! و این پاسخی بود بر کسانی که میپرسیدند اگر جین گری در پایان داستان "حماسه فونیکس سیاه" خودکشی نمیکرد، چه میشد؟

 

6- شماره 16 از سری دوم کمیک های What If?

"چه میشد اگر ولورین با کونان بربر میجنگید؟"

"چه میشد اگر ولورین با کونان بربر میجنگید؟"

شاید با خود فکر کنید هیچ دلیلی وجود ندارد که ولورین و کونان با هم در یک دنیای مشترک حضور داشته باشند، چه برسد که با هم بجنگند. در این داستان ولورین در حین رخ دادن رویداد ققنوس سیاه، پس از گشت و گذار کردن در مقر ناظر (Watcher) به صورت ناخواسته وارد یک دنیای موازی می‌شود. ولورین در این دنیا با رد سونیا (Red Sonja) ملاقات می‌کند و به دلیل شباهتش با جین گری به اون علاقه پیدا می‌کند. این مسئله باعث می‌شود تا کونان حسابی از خجالت ولورین در بیاید و او را تا حد مرگ کتک بزند.

از اینجا به بعد اتفاقات عجیب می‌شود. ولورین به خوی حیوانی خود برمیگردد و به دنبال کونان می‌افتد. در این حین، دری به سمت دنیای ولورین باز می‌شود و او فرصت بازگشت را پیدا می‌کند. با این حال، اتفاقات جوری رقم می‌خورند که کونان وارد آن دریچه می‌شود. او با تمام جهش یافته‌های دنیای مارول می‌جنگد و حتی به دلیل شباهت جین گری با رد سونیا سایکلاپس را به قتل می‌رساند. این اتفاق باعث می‌شود که تمرکز افراد از ققنوس سیاه برداشته شود و تمام کره زمین تسخیر شود. ولورین هم زندگیش را به عنوان معشوقه رد سونیا ادامه می‌دهد. این کمیک واقعا رویارویی رویایی هواداران کمیک را به تصویر میکشد!

 

5- شماره 19 از سری نخست کمیک های What If?

"چه میشد اگر مرد عنکبوتی هرگز یک جنگجو با جنایت نمیشد؟"

"چه میشد اگر مرد عنکبوتی هرگز یک جنگجو با جنایت نمیشد؟"

ما در گذشته داستانی را دیدیم که در آن پیتر پارکر هیچوقت به قدرت‌های عنکبوتی‌اش دست پیدا نکرد اما این کمیک بوک به سوالی جالب‌تر می‌پردازد و آن این است که چه می‌شد اگر مرد عنکبوتی هیچوقت تبدیل به یک ابرقهرمان نمیشد و به انجام جرم و جنایت روی می‌آورد؟ چه میشد اگر خودش را از جامعه جدا میکرد؟ و یا حرفه کشتی گیری حرفه‌ای را ادامه می‌داد؟

پیتر پارکر در این کمیک بوک تبدیل به یک شخصیت تشنه شهرت تبدیل می‌شود. او پس از جنگیدن و متوقف کردن دزدی که قرار بود عمو بن را به قتل برساند، متوجه شد که می‌تواند از قابلیت‌هایش برای بازی در فیلم‌های سینمایی استفاده کند. مرد عنکبوتی مدتی بعد تبدیل به معروف‌ترین چهره مشهور در تمام کشور می‌شود و پس از آن تصمیم می‌گیرد موسسه‌ای تاسیس کند تا در آن جامعه را در جریان کارهای دیگر ابرقهرمانان قرار دهد. در نهایت، شهرت روی پیتر تاثیر خود را می‌گذارد و او بیش از حد به خودش فشار می‌آورد. این قضیه بیشتر به این خاطر است که جی جوناه جیمسون که واقعا از این نسخه مرد عنکبوتی متنفر است نقشه‌ای هوشمندانه می‌کشد تا به وسیله آن مرد عنکبوتی را زمین گیر کند. مرد عنکبوتی به دردویل پیشنهاد بازی در فیلم بعدی‌اش را می‌دهد و به کمک او نقشه جیمسون را خنثی می‌کند. دردویل تا حد مرگ آسیب می‌بیند و مرد عنکبوتی جیمسون را به عنوان شخصیت شرور اصلی معرفی می‌کند و بالاخره پیتر پارکر کم کم با مسئولیت پذیری آشنا می‌شود.

 

4- شماره 44 از سری نخست کمیک های What If?

"چه میشد اگر کاپیتان آمریکا امروز از یخ ها بیرون می آمد؟"

وات ایف کاپیتان امریکا

همانطور که همه می‌دانیم، کاپیتان آمریکا در گذشته به اعماق دریا می‌افتد و منجمد می‌شود و نیمور او را پیدا می‌کند. کاپیتان آمریکا به جامعه بازمیگردد و عدالت را بین مردم برقرار می‌کند. او با ابرشرورها می‌جنگد و به بقیه ابرقهرمان‌ها کمک می‌کند تا بهتر بتوانند کار خود یعنی امن نگه داشتن دنیا در مقابل نیروهای اهریمنی را انجام دهند.

در این داستان همچین اتفاقی نمی‌افتد. در این نسخه جسم استیو راجرز سال 1983 پیدا می‌شود. در این نسخه کاپیتان آمریکا تاثیر زیادی روی جامعه آمریکا نمی‌گذارد چرا که یک سرباز تصمیم می‌گیرد نسخه تقلبی کاپیتان آمریکا و باکی را که فکر می‌کند واقعی هستند را به دنیا برگرداند. اینطور که به نظر می‌رسد، اعتقادات این نسخه از کاپیتان آمریکا به اندازه نسخه اصلی پاک نیستند. کاپیتان آمریکای قلابی تنها هدفش محافظت از آمریکا در برابر کمونیسم است و به دنبال برقرار کردن قوانین عجیبی است که آمریکا را به یک حکومت منزوی تبدیل می‌کند. حتی وقتی کاپیتان آمریکای واقعی دوباره به زندگی بازمیگردد، این نسخه از کشور را با آلمان نازی‌ها اشتباه می‌گیرد. استیو راجرز به یک گروه مقاومت می‌پیوندد که توسط نیک فیوری، جی جوناه جیمسون و مرد عنکبوتی رهبری می‌شود، می‌پیوندد. آن‌ها با کمک یکدیگر آمریکا را دوباره به دست می‌آورند و روند بهتر کردن کشور را در دستور کار قرار می‌دهند. ایده این داستان واقعا بکر بود ...

 

3- شماره 32 از سری نخست کمیک های What If?

"چه میشد اگر اونجرز به مزدوران کورواک تبدیل میشدند؟"

"چه میشد اگر اونجرز به مزدوران کورواک تبدیل میشدند؟"

در سال 1982 اونجرز در داستانی با یکی از بزرگ‌ترین دشمنان خود یعنی کورواک (Korvac) رو به رو شدند که می‌توانست تمام انرژی‌های دنیا را تحت کنترل خود قرار دهد و موفق شد تعداد زیادی از انتقام جویان را به قتل برساند. در ادامه کرواک به دلیل خیانت معشوقه‌اش، کارینا (Carina)، از همه چیز ناامید می‌‎شود و دست از تصمیمش که حاکمیت بر جهان بود، برداشت. در این داستان کورواک هیچوقت از تصمیمش دست نمی‌کشد و بیش از پیش مصمم می‌‎شود تا هدفش را محقق کند. چیزی که این داستان را جالب می‌کند این است که در این کمیک کورواک فکر می‌کند دارد کار درست را انجام می‌دهد و در این راستا کارهایی انجام می‌دهد تا دنیای خودش را جای امن‌تری برای زندگی کردن کند. یکی از کارهایی که انجام می‌دهد این است که مانع دسترسی خدایان به دنیایش می‌شود و تعدادی از ابرقهرمانان بسیار قدرتمند را طرد می‌کند و برای خودش یک نسخه شیطانی از اونجرز دست و پا می‌کند که تصمیم دارند تا ناظر (Watcher) را به قتل برسانند. این تصمیمش باعث می‌شود تا ناظر گروهی از قدرتمندترین موجودات کهکشان را گرد هم آورد تا یک بار برای همیشه کرواک را شکست دهند.

وقتی که نقشه ناظر شکست می‌خورد، تمامی افراد قدرتمند جهان با یکدیگر متحد می‌شوند تا کورواک را به قتل برسانند. در انتها، کورواک تصمیم می‌گیرد از دستگاهی به نام باطل کننده نهایی (The Ultimate Nullifier) استفاده کند و با آن تمام جهان را نابود می‌کند. واقعا داستانی مبهوت کننده و غیر منتظره را شاهد بودیم!

 

2- شماره 32 از سری نخست کمیک های What If?

"چه میشد اگر اونجرز بدون ریک جونز در جنگ بین کری – اسکرال ها شرکت میکردند؟"

"چه میشد اگر اونجرز بدون ریک جونز در جنگ بین کری – اسکرال ها شرکت میکردند؟"

در سال 1980 مارول داستانی را منتشر کرد که در آن ریک جونز خودش را میان نبرد بین امپراطوری کری و اسکرال‌ها می‌یابد. رهبر کری در نهایت ریک جونز را دستگیر می‌کند و با استفاده از قدرت‌های ذهنی خارق العاده‌اش اسکرال‌ها را شکست می‌دهد و پیروز جنگ می‌شود. سپس داستان به پایان می‌رسد. 

در این نسخه اتفاقات به همین سادگی نیستند. در این نسخه، رونان ریک جونز را قبل از اینکه بتواند به ابزاری برای کمک به کری تبدیل شود به قتل می‌رساند. این اتفاق باعث می‌شود تا اسکرال‌ها برتری بزرگی به دست بیاورند و سلاح هسته‌ایشان را به سمت کره زمین هدف بگیرند. پروفسور اگزاویر که نمی‌توانست همچین اتفاقی را بی جواب بگذارد تصمیم گرفت تا تمامی دنیای مارول یعنی ابرقهرمانان و ابرشروران را با یکدیگر متحد کند و به اسکرال‌ها حمله کند. همه شخصیت‌های مارول از دکتر دووم گرفته تا دردویل به جنگ اسکرال‌ها می‌روند و یکی از بزرگ‌ترین داستان‌های کراس اور مارول را خلق می‌کنند. با این حال، حتی این اتفاق هم نتوانست جلوی اسکرال‌ها را بگیرد. این اتفاق فقط وقتی می‌افتد که دختر امپراطور اسکرال‌ها تصمیم می‌گیرد آن‌ها را مجبور کند که کارها را به روش صلح آمیزتری پیش بگیرند و ماجرا به پایان برسد. داستانی پرمغز از یکی از بهترین قصه های اونجرز!

 

1- شماره 1 از سری اول كمیك What If

"چی میشد اگر اسپایدرمن به گروه چهار شگفت انگیز ملحق میشد؟"

وات ایف مرد عنکبوتی چهار شگفت انگیز

درباره اهمیت سری كمیك های What if هر چه بگوییم كم است چون درسته كه مارول قبل از این سری هم به نوعی ایده دنیاهای موازی یا Multiverse را شروع كرده بود ، ولی What if  بود كه در هر شماره خود یك دنیای دیگر را در معرض دید خوانندگان قرار میداد. ضمن اینكه چون رخدادهای  مهم و نمادین  دنیای اصلی را دستمایه خود قرار میداد پس بنابراین شاهد پیچش های داستانی جالبی هم در داستان ها بودیم. ضمنا، در كل ایده اصلی what if خارق العاده بود چون همیشه با یك قضیه آشنا برای خوانندگان شروع میشد ولی به زودی داستان به نقطه ای میرسید  كه از دنیای اصلی جدا شده  و به سمت متضادی میرفت و اینجاست كه لحظات fun آغاز میشد!  در این داستان تاریخی هم میبینیم كه داستان همان طوری شروع میشود كه در شماره 1 كمیك مرد عنكبوتی شگفت انگیز دیدیم. در آن داستان مرد عنكبوتی سعی كرد به گروه چهار شگفت انگیز ملحق بشه چون فكر میكرد اینطوری میتواند از آنها حقوق بگیرد ولی فهمید اشتباه میكند و از این كار منصرف شد. ولی در این داستان  میبنیم كه سوزان استورم به پیتر میگوید: "برگرد" و بنابراین او هم كه تحت تاثیر این دختر جذاب قرار گرفته ، تصمیم میگیرد عضو چهار شگفت انگیز شود.  در نتیجه اسم گروه به "پنج شگفت انگیز" تغییر میابد.

پنج شگفت انگيز

یكی دیگر از نقاط قوت سری what if این بود كه به نویسندگان اجازه میداد داستان های دارك یا شوكه كننده ای بنویسند (حتی گفته میشه خیلی از نویسنده های مارول به خاطر همین قضیه با كمال میل برای این سری داستان مینوشتند). در ضمن چون داستان ها اكثر تك قسمتی یا اصطلاحا one-shot بودند، بنابراین نویسنده دیگر نگران تبعات اتفاقاتی كه بر سر شخصیت ها می آمد نبود چون قرار نبود قسمت های بعدی داستان را بنویسد! در هر حال در این داستان هم میبنیم كه با اضافه شدن مرد عنكبوتی به چهار شگفت انگیز، سوزان استورم حس میكند كه دیگر بهش نیازی نیست و بنابراین گروه را ترك و نزد «نیمور» ملقب به Sub-Mariner (كه از قبل به سوزان علاقه رومانتیك هم داشته)  میرود.

سوزان استورم - نيمور

این تصمیم سوزان كاملا منطقی جلوه میكند چون به اعتقاد هواداران چهار شگفت انگیز یكی از معدود نقاط ضعف run جاویدان استن لی و جك كربی در كمیك های Fantastic Four ، شخصیت پردازی ضعیف سوزان بود چون خیلی وقتها انگار حضورش در گروه غیر ضروری بود. بنابراین وقتی در اینجا گروه را ترك میكنه خواننده كاملا باور میكنه و حتی بهش حق میده. ولی رفتن سوزان استورم از چهار شگفت انگیز منجر به بروز حوادث تلخی در داستان میشه و ... در هر حال، این كمیك بسیار مهمه چون سنگ بنای سری مهمی به نام What if را گذاشت و فرمول روایت داستان هایی كه در عالم موازی روایت میشوند را تثبیت كرد. اهمیت این داستان ها و دنیای موازی وقتی بیشتر میشود كه میبنیم در سالهای اخیر بسیاری از رویداد (event) های مارول از آنها سرچشمه گرفته اند؛ رویدادهایی نظیر "عصر الترون" ، "جنگ های پنهان" یا "دنیای عنكبوتی" (كه اتفاقا در آن دیدیم «مورلان» مرد عنكبوتی همین دنیایی كه به چهار شگفت انگیز ملحق شده را كشت!)

 

نویسنده: محمد شیرزاده 

(Banshee)

 All rights reserved © Spidey.ir 2023

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

کمیک "چه میشد اگر مرد عنکبوتی گوئن استیسی را نجات میداد" ترجمه شد + لینک دانلود

وات ایف: معرفی تمامی اعضای "نگهبانان مولتی ورس"

20 لحظه ی شوکه کننده در سریال «چه می‌شود اگر»

معرفی 20 تیم برتر انتقام جویان

10 حقیقت مهمی که باید درباره «واچر/ناظر» (WATCHER) بدانید

رتبه بندی پیرترین شخصیت های مارول

ایستراگ (EASTER EGG) "ها و نکات مخفی قسمت پنجم از سریال "چه میشود اگر ...؟ (WHAT IF)

رتبه بندی قوی ترین شخصیت های دنیای کمیک

15 شخصیت خبیث برتر دنیای کیهانی مارول 

10 تیم آپ (TEAM-UP) عجیب مرد عنکبوتی در دنیای کمیک!

تمام شماره های کمیک "گناه اصلی" (ORIGINAL SIN) ترجمه شد + لینک دانلود

معرفی 20 تفنگ قدرتمند دنیای کمیک بوک 

10 داستان "وات ایف"(WHAT IF) که ممکنه در MCU ببینیم!

معرفی 10 دشمن برتر "انتقام جویان" (THE AVENGERS)

معرفی 20 تیم برتر انتقام جویان

ایدهٔ داستانی که قرار بود در سریال WHAT IF مورد استفاده قرار بگیرند!

20 حقیقت مهمی که باید درباره‌ی "ابدی‌ها" (ETERNALS) بدانید

15 شخصیت خبیث برتر دنیای کیهانی مارول 

15 شخصیتی که می توانند بر سلستیال ها غلبه کنند

معرفي نیروی های کیهانی در دنیای مارول

شخصیت كمیك بوكی که قدرت های خدامانند به دست آوردند

رتبه بندی قوی ترین اهالی ازگارد در دنیای کمیک 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Ghost Rider
#1 Ghost Rider 1400-07-26 10:08
سرعت آپلود مقاله رو :eek: رفتم کامنتای مقاله قبلیو بخونم اومدم برگردم تو سایت مقاله جدید اومد :eek: این فقط اعلام حضور منه کامنتو بعدا ادیت میکنم یه نقد هم بهش اضافه میکنم 8)نقد ادیت شده:
کلا با وات ایف خیلی حال میکنم ولی من آدمیم که یه چیزیو دوبار ببینم کل مدت دیدن دوباره دارم به کاراکتر فحش میدم که دیوونه الان اینجا نرو با مثلا اح*ق فلان کارو نکننن :D
واسه همین وات ایف یکم این حسو بهم میده ولی کم
#گوست_رایدر_نمیدونه_چی_بگه_کامنتش_طولانی_بشه_برای_همین_هشتگ_میزنه :D
...edame naghd coming soon
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#2 AM SM BM SM 1400-07-26 10:36
سلام
ممنون بابت مقاله.
یکی از بهترین ایده های مارول برای mcu استفاده از ایده "چه میشد اگر...؟" بود که همیشه برای من جذابیت خاصی داشته. چون خیلی جالبه که ببینیم که چه اتفاقاتی میفته که اگر داستان های دنیای مارول جور دیگه ای رخ بدن. مهم ترین نکته مثبت این کمیک های که به یکی از نکات مثبت سریال "چه میشد اگر...؟" هم تبدیل شد، این بود که چون قرار نبود ما خیلی این دنیاها رو ببینیم و با عواقب اتفاقاتشون بیشتر رو به رو بشیم، پس دست نویسنده ها کاملا باز بود که بتونند هر کاری که بخوان بکنند و غافلگیری های زیادی رو نشون بدن و محدودیت خاصی براشون نباشه. (البته اون اوایل برای بعضی داستان ها این مسئله بود که میتونستند دو قسمتی باشند ولی نشد.) پس میشه حتی کمیک هایی با داستان های پر تفکر و چالش برانگیز با غافلگیری های عجیب نوشته بشه که آخرش با خودمون بگیم:« عجب کمیکی بود!» (دقیقا همین حس رو من اولین بار بعد از دیدن قسمت 4 سریال "چه میشد اگر...؟" داشتم که با خودم گفتم:«عجب چیزی بود!» و بعد از این قسمت ما شاهد بودیم که این سریال تونست پیشرفت بکنه و حالا به یک موفقیت تبدیل بشه.) بنابراین میشه نتیجه گرفت که داستان های "چه میشد اگر...؟" پر از پتانسیل هستند. اولین چیزی هم که توی یک داستان خوب در این سری مهم هست، ایده اونه. اگر ما یک ایده داشته باشیم که خیلی جالب باشه پس از همون اول میتونیم مخاطب رو جذب کنیم. اما مهم تر از ایده، اجرای داستان هست. به هر حال ممکنه ما یک ایده ساده داشته باشیم اما مهم اینه که چقدر در اجرای اون موفق باشیم. از اون طرف هم وقتی یه ایده عالی داشته باشیم اما در اجرا، پتانسیل اون رو آکبند نگه داریم، به چه دردی میخوره؟ انتخاب 10 داستان از بین این همه داستان "چه میشد اگر...؟" قطعا سخت بوده ولی آقای شیرزاده که از اعضای قدیمی و مهم سایت هستند، این کار رو عالی انجام دادند. فکر کنم قسکت های 8 و 9 سریال "چه میشد اگر...؟" با جمع کردن گروهی از سوی واچر برای محافظت از دنیا، به نوعی از داستان شماره 2 الهام گرفته. بقیه موارد هم واقعا عالی بودند و بخش جالبشون اینه که اسپایدی توی اونا نقش چشمگیری داشت.
با تشکر.
نقل قول کردن
Matingh
#3 Matingh 1400-07-26 12:35
بسیار ممنون آقای شیرزاده خسته نباشید.

این اسپم محسوب میشه و عذر خواهی میکنم بابتش اما میخواستم بدونم که نظرتون راجب تریلر جدید بتمن و کلا رویداد دی سی فندوم چیه آقای ترابی؟
نقل قول کردن
Ilia koohbor
#4 Ilia koohbor 1400-07-26 12:45
درود :-)
مقاله عالی بود ;-)
تشکر از نویسنده عزیز ;-)
نقل قول کردن
mtm
#5 mtm 1400-07-26 12:53
به نقل از Matingh:


این اسپم محسوب میشه و عذر خواهی میکنم بابتش اما میخواستم بدونم که نظرتون راجب تریلر جدید بتمن و کلا رویداد دی سی فندوم چیه آقای ترابی؟

کلا رویداد امسال دی سی فندوم چنگی به دل نزد ولی تریلر بتمن خوب بود. فیلم خوبی میشه بنظرم که برای دیدنش اشتیاق دارم. ولی بیشترین اشتیاق رو در میان فیلم های دی سی برای فیلم فلش دارم . دلیلش هم مشخصه: دیدار مجدد با بهترین بتمن تاریخ سینما یعنی مایکل کیتون!
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#6 AM SM BM SM 1400-07-26 13:19
به نقل از mtm:
به نقل از Matingh:


این اسپم محسوب میشه و عذر خواهی میکنم بابتش اما میخواستم بدونم که نظرتون راجب تریلر جدید بتمن و کلا رویداد دی سی فندوم چیه آقای ترابی؟

کلا رویداد امسال دی سی فندوم چنگی به دل نزد ولی تریلر بتمن خوب بود. فیلم خوبی میشه بنظرم که برای دیدنش اشتیاق دارم. ولی بیشترین اشتیاق رو در میان فیلم های دی سی برای فیلم فلش دارم . دلیلش هم مشخصه: دیدار مجدد با بهترین بتمن تاریخ سینما یعنی مایکل کیتون!

آقای ترابی من هم مایکل کیتون رو خیلی دوست دارم و به نظرم بازیگر بسیار توانمندی هست. بتمنی که او در فیلم های تیم برتون نقشش رو ایفا میکرد هم نقص هایی داشت ولی خدایی بهترین بود و انتقادی به بازی مایکل کیتون نیست. پس معلومه خیلی ها برای دیدار مجدد با این بتمن لحظه شماری میکنند ولی یه چیز توی تریلر فیلم فلش تا حدی زد توی ذوق من! فلش شخصیت دوم من توی دی سی هست (بعد سوپرمن) و به نظرم خیلی هم شبیه اسپایدی هست و جدا از اینکه حضور بتمن مایکل کیتون چقدر میتونه جذاب باشه ولی به هر حال این اولین فیلم فلش هست. موضوع اینه که چرا تریلر فیلم فلش که همیشه بذله گو لیگ عدالت هست باید اینقدر دارک باشه؟ البته که موضوع این نیست که فلش نباید دارک باشه (و گرنه داستان پارادوکس فلش پوینت اینقدر عالی نمیشد!) و البته باید موقع دیدن فیلم نظر قطعی داد ولی این اولین فیلم فلش هست و به نظرم باید روی اون خوب تمرکز بشه. (گرچه توی جاستیس لیگ هم بود ولی توی اون فیلم به اندازه کافی روی او تمرکز نشد. البته توی نسخه زک اسنایدر وضعیت او بهتر شد. ولی کافی نبود) اصلا به نظرم زود بود برای اولین فیلم تاریخ فلش یهو بحث مولتی ورس وسط کشیده بشه. به هر حال با این شرایط هم ممکنه فیلم عالی بشه و باید موقع اومدن فیلم نظر داد و شاید هم تمرکز روی فلش عالی بود. تریلر بتمن هم خیلی خوب بود و ای کاش فیلم خوبی بشه.
نقل قول کردن
s.p.i
#7 s.p.i 1400-07-26 14:22
خیلی ممنون بابت مقاله
سریال what if ایده جدید و با طراوت شروع کرد که قسمت های خوب و یا بد داشت و البته توی کمیک ها نویسنده دستش بازه و نویسنده میتونه هر ایدیو عملی کنه می‌تونه پیترو بکشه یا ثور مونث واسه همیشه جایگزین کنه یا و می‌تونه پستر بچه داشته باشه
کمیک چی میشد اگر مرد عنکبوتی عضو چهار شگفت انگیز مشد بشتر خوش میومد این گروه و این شخصیت (مرد عنکبوتی ) هردو توسط استن لی و البته خب دو هنرمند دیگر (جک کربی و استیو دیکتو ) خلق شدن و چهار شگفت انگیز مثل خانواده هست برای پیتر و البته خب آخر داستان خوب پیش نمیره
شماره ۶ جالبه البته شباهت جین گری با سونیا جالبه البته بگم سونیا به مرجین شباهت بیشتر داره این هم بگم ولورین و کونان جفتشون جنگجو و سرسخت و ... هستن که مبارزهدجالبیو شکل میده بگم این ققنوس هم دردسری داره
پانیشر که خب این تحقیق کردن و برنامه داشتن میتونه به آدم کمک کنه حس عنکبوتی با این که نقطه قوت مرد عنکبوتی می‌تونه یه ضعف هم تبدیل بشه

تشکر بابت مقاله
نقل قول کردن
Amirreza-85
#8 Amirreza-85 1400-07-26 17:57
دستتون درد نکنه عالی بود.داستانای جالبی میشن اگه انیمیشنشو بسازن ولی فکر نکنم فصل دوم هم مثل فصل اول بشه چون همیشه مارول سعی میکنه چیز متفاوتی رو هربار نشون بده
نقل قول کردن
masiha_87
#9 masiha_87 1400-07-26 18:02
سلام جناب شیرزاده خسته نباشید
مقاله ی خوبی بود؛ اصلا خبر نداشتم مورد یک اینقدر مهم بوده! دمتون گرم
به نقل از AM SM BM SM:
به نقل از mtm:
به نقل از Matingh:


این اسپم محسوب میشه و عذر خواهی میکنم بابتش اما میخواستم بدونم که نظرتون راجب تریلر جدید بتمن و کلا رویداد دی سی فندوم چیه آقای ترابی؟

کلا رویداد امسال دی سی فندوم چنگی به دل نزد ولی تریلر بتمن خوب بود. فیلم خوبی میشه بنظرم که برای دیدنش اشتیاق دارم. ولی بیشترین اشتیاق رو در میان فیلم های دی سی برای فیلم فلش دارم . دلیلش هم مشخصه: دیدار مجدد با بهترین بتمن تاریخ سینما یعنی مایکل کیتون!

آقای ترابی من هم مایکل کیتون رو خیلی دوست دارم و به نظرم بازیگر بسیار توانمندی هست. بتمنی که او در فیلم های تیم برتون نقشش رو ایفا میکرد هم نقص هایی داشت ولی خدایی بهترین بود و انتقادی به بازی مایکل کیتون نیست. پس معلومه خیلی ها برای دیدار مجدد با این بتمن لحظه شماری میکنند ولی یه چیز توی تریلر فیلم فلش تا حدی زد توی ذوق من! فلش شخصیت دوم من توی دی سی هست (بعد سوپرمن) و به نظرم خیلی هم شبیه اسپایدی هست و جدا از اینکه حضور بتمن مایکل کیتون چقدر میتونه جذاب باشه ولی به هر حال این اولین فیلم فلش هست. موضوع اینه که چرا تریلر فیلم فلش که همیشه بذله گو لیگ عدالت هست باید اینقدر دارک باشه؟ البته که موضوع این نیست که فلش نباید دارک باشه (و گرنه داستان پارادوکس فلش پوینت اینقدر عالی نمیشد!) و البته باید موقع دیدن فیلم نظر قطعی داد ولی این اولین فیلم فلش هست و به نظرم باید روی اون خوب تمرکز بشه. (گرچه توی جاستیس لیگ هم بود ولی توی اون فیلم به اندازه کافی روی او تمرکز نشد. البته توی نسخه زک اسنایدر وضعیت او بهتر شد. ولی کافی نبود) اصلا به نظرم زود بود برای اولین فیلم تاریخ فلش یهو بحث مولتی ورس وسط کشیده بشه. به هر حال با این شرایط هم ممکنه فیلم عالی بشه و باید موقع اومدن فیلم نظر داد و شاید هم تمرکز روی فلش عالی بود. تریلر بتمن هم خیلی خوب بود و ای کاش فیلم خوبی بشه.

دی سی فندوم امسال رو به لطف اینترنت گند این روزا نتونستم دنبال کنم؛ ولی از اونجایی که تریلر بتمن نشون داد، قراره شاهد ترکیبی از ریدلر و هاش باشیم. تو تریلر فلش هم اگه خوب دقت میکردیم، مرگ بتمن (بن افلک) رو شاهد بودیم. به نظرم پتانسیل نو وی هوم و فلش کاملا باهم برابره: بازگشت شخصیت های قدیمی، مولتی ورس، غافلگیری های زیاد و نسخه های مختلف از شخصیت های اصلی و فرعی.

خودم ساختمش و برای یکی از انیمیشن های فن میده خواستم نظرتون رو بدونم...
.
یه چیز دیگه ای که منو برای اثار بعدی دی سی هایپ کرد، تصاویر فیلم بتگرل و بلو بیتل بود. چون خیلی خیلی به دنیای کمیک (مخصوصا بلو بیتل) وفادار بودن و شدیدا میخوام ببینم آیا وارنر میتونه کیفیت کارهاشو بالا ببره یا نه (و امیدوارم دیگه از مارول تقلیه نکنه).
نقل قول کردن
Jastice.SLH
#10 Jastice.SLH 1400-07-29 17:09
سلام
مقاله خیلی خوبی بود
ممنون از آقای شیرزاده
از محتوای مورد 1 خیلی خوشم اومد
کلا من خیلی دوست دارم اسپایدی رو در کنار 4شگفت انگیز ببینیم :lol:
و خب آخر داستان هم به موضوع مهمی میپرداخت چون توی اون دوران نویسنده ها زیاد به زن نامرئی اهمیت نمیدادن و از نظر شخصیتی هم تضعیف شد اما این کمیک باعث شد نویسنده ها به خودشون بیان و بیشتر بهش بها بدن
مورد 10 هم اگه ایکس من دست به کار نمیشدن متوقف کردن ترکیبی از پروفسور ایکس و جاگرنات کار حضرت فیل بود :lol:
نقل قول کردن
Jastice.SLH
#11 Jastice.SLH 1400-07-29 17:18
به نقل از AM SM BM SM:
به نقل از mtm:
به نقل از Matingh:


این اسپم محسوب میشه و عذر خواهی میکنم بابتش اما میخواستم بدونم که نظرتون راجب تریلر جدید بتمن و کلا رویداد دی سی فندوم چیه آقای ترابی؟

کلا رویداد امسال دی سی فندوم چنگی به دل نزد ولی تریلر بتمن خوب بود. فیلم خوبی میشه بنظرم که برای دیدنش اشتیاق دارم. ولی بیشترین اشتیاق رو در میان فیلم های دی سی برای فیلم فلش دارم . دلیلش هم مشخصه: دیدار مجدد با بهترین بتمن تاریخ سینما یعنی مایکل کیتون!

آقای ترابی من هم مایکل کیتون رو خیلی دوست دارم و به نظرم بازیگر بسیار توانمندی هست. بتمنی که او در فیلم های تیم برتون نقشش رو ایفا میکرد هم نقص هایی داشت ولی خدایی بهترین بود و انتقادی به بازی مایکل کیتون نیست. پس معلومه خیلی ها برای دیدار مجدد با این بتمن لحظه شماری میکنند ولی یه چیز توی تریلر فیلم فلش تا حدی زد توی ذوق من! فلش شخصیت دوم من توی دی سی هست (بعد سوپرمن) و به نظرم خیلی هم شبیه اسپایدی هست و جدا از اینکه حضور بتمن مایکل کیتون چقدر میتونه جذاب باشه ولی به هر حال این اولین فیلم فلش هست. موضوع اینه که چرا تریلر فیلم فلش که همیشه بذله گو لیگ عدالت هست باید اینقدر دارک باشه؟ البته که موضوع این نیست که فلش نباید دارک باشه (و گرنه داستان پارادوکس فلش پوینت اینقدر عالی نمیشد!) و البته باید موقع دیدن فیلم نظر قطعی داد ولی این اولین فیلم فلش هست و به نظرم باید روی اون خوب تمرکز بشه. (گرچه توی جاستیس لیگ هم بود ولی توی اون فیلم به اندازه کافی روی او تمرکز نشد. البته توی نسخه زک اسنایدر وضعیت او بهتر شد. ولی کافی نبود) اصلا به نظرم زود بود برای اولین فیلم تاریخ فلش یهو بحث مولتی ورس وسط کشیده بشه. به هر حال با این شرایط هم ممکنه فیلم عالی بشه و باید موقع اومدن فیلم نظر داد و شاید هم تمرکز روی فلش عالی بود. تریلر بتمن هم خیلی خوب بود و ای کاش فیلم خوبی بشه.

موافقم چون اگر بخوان این همه موضوع رو برای یک فیلم بزارن فیلم خیلی شلوغ میشه و اصلا به خود فلش پرداخته نمیشه . اما خب من به این فیلم خیلی امیدوارم :
1- چون از فلش پوینت اقتباس شده و الان بهترین موقع برای اقتباس از این داستانه(چون الان دی سی در بدترین وضعیت ممکن قرار داره و تنها راه نجاتش ریبوت هست)
2- کاستوم فلش خیلی بهتر شده و دیگه صاعقه هاش آبی نیستن
3- همون دلیلی که همه داریم : دیدن دوباره مایکل کیتون کبیر :lol:
4- دیدن یک اقتباس سینمایی خوب از فلش معکوس . بی صبرانه منتظرشم :lol:
ولی دقت کردین بیشتر شخصیت های داستان موهاشون مشکی شده؟ :-* (فلش و سوپرگرل و فلش موازی)
ای کاش گرنت گاستین رو بجای اون فلش موازی می آوردن :sigh:
ببخشید دیگه اسپمم خیلی طولانی شد
نقل قول کردن
Jastice.SLH
#12 Jastice.SLH 1400-07-29 17:20
به نقل از mtm:
به نقل از Matingh:


این اسپم محسوب میشه و عذر خواهی میکنم بابتش اما میخواستم بدونم که نظرتون راجب تریلر جدید بتمن و کلا رویداد دی سی فندوم چیه آقای ترابی؟

کلا رویداد امسال دی سی فندوم چنگی به دل نزد ولی تریلر بتمن خوب بود. فیلم خوبی میشه بنظرم که برای دیدنش اشتیاق دارم. ولی بیشترین اشتیاق رو در میان فیلم های دی سی برای فیلم فلش دارم . دلیلش هم مشخصه: دیدار مجدد با بهترین بتمن تاریخ سینما یعنی مایکل کیتون!

در مورد فیلم بتمن با هم هم نظریم استاد
به نظرم شاید بتونه با دارک نایت برابری کنه
نقل قول کردن
P.B.P
#13 P.B.P 1400-08-01 19:41
سلام ممنون از آقای شیرزاده
مقاله عالی بود.
مورد۱۰:این داستان نشون میده پروفسور اکس هم میتونه آدم بدی بشه و تنها او هم نیست که میتونه گروه جهش یافته ها رو رهبری کنه(سایکلاپس).
مورد ۸:به نظرم قهرمان ها،کسانی هستند که بتونن بدون داشتن قدرت فوق بشری دشمنانشان رو شکست بدن.
مورد ۶:به نظر داستان قشنگی میاد.
مورد ۱:نه من دوست دارم سوزان تو گروه میموند و گروه رو ترک نمیکرد.
خسته نباشید.
نقل قول کردن
MS-Spidey
#14 MS-Spidey 1401-06-07 01:28
احتمالا در آینده یه کمیک وات ایف تحت این عنوان نوشته میشه: چه می شود اگر استاد ترابی نویسنده کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز میشد؟.
نقل قول کردن
ariArahmatI
#15 ariArahmatI 1402-10-12 20:28
قاتل پنج شگفت انگیز مگه کارن نبود؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45