10 تا از بدترین رتکان (Retcon‌) های دیسی

10-تا-از-بدترین-رتکان-retcon‌-های-دیسی

دیسی سهم زیادی از رتکان های ضعیف و ناامید کننده در طول تاریخ داره که اکثرا به یک رتکان دیگه برای خنثی شدن نیاز پیدا میکنند.

اگر معنی واژه رتکان (Recton) را نمیدانید حتما این مقاله را بخوانید

 

مقدمه: یکی از ویژگی های بارز دیسی، ریبوت های متعدد اونه. رویداد هایی نظیر "بحران در دنیا های نامحدود"‌ و "بحران نامحدود" فراتر از یک رتکان ساده هستند، چرا که رتکان فقط تغییراتی جزئی ایجاد میکنه، نه اینکه کل تاریخ رو از اول بازنویسی کنه.

به طور کلی هدف از رتکان ارتقا و بهتر کردن شخصیت و یا تاریخشه، اما اکثر رتکان ها با شکست مواجه میشوند و به یک رتکان دیگه برای undo شدن، نیاز پیدا میکنند. با احترام به دوستان دیسی فن، تاریخ دیسی سهم بسزایی از این جور رتکان ها داره به طوریکه دیسی به داشتن رتکان های افتضاح بدنام شده. البته اشتباه نکنید چون دیسی رتکان های خوب هم داشته که در اینجا معرفی شدن اما بیشتر رتکان های اون با خشم و غضب طرفداران همراه هستند. اینجا لیستی است از رتکان های دیسی که باعث پسرفت و بدتر شدن دنیای کمیک شدند.

 

مقاله های زیر هم فراموش نشود:

10 تا از بهترین رتکان (RETCON) های مارول

10 تا از بدترین رتکان (RETCON) های مارول

10 تا از بهترین رتکان (RETCON) های دی سی

 

10- سوپربوی در New 52

سوپربوی

سال 2011 دی سی وقتی کل کميک های خودش را تحت عنوان 52 New ریبوت کرد. خیلی ها نزديک بود از تعجب شاخ دربیاورند! البته ریبوت یا اصطلاحاً relaunch‏ سری های كميک بوکی و چاپ مجدد آنها از شماره 1 ، ترفندی قدیمی و مرسوم در دنیای کميک است تا فروش بالا برود ولی مشکل اینجا بود که 52 New تبعات شدیدی برای شخصیت های نمادین دی سی مثل بتمن، سوپرمن و بقیه داشت. به عبارتی دیگر، در نتيجه 52 New برخی از داستان های مهم و حیاتی دی سی تغییر کردند و یا کلا پاک شدند (بعنی انگار هرگز اتفاق نیافتاده اند!) مثل ازدواج سوپرمن با «لوئیس لين». Origin شخصیت هایی مثل Starfire، Guy gardner و «تیم دريک» نیز تغییر کرد و یا «باربارا گوردون» که در داستان مشهور و تحسین شده Batman: The Killing Joke توسط «جوکر» فلج شده بود دوباره خوب شد! حتی تاریخچه برخی شخصیت ها مثل «والی وست»، «کاساندرا کین» و «استتفانی براون» کاملا پاک شد (البته در اين میان فقط بتمن بود که تاریخچه اش تقریبا دست نخورده باقی ماند). این موضوع باعث شد تا خیلی از خوانندگان قدیمی دی سی گیج شوند و از New 52 سر درنیاورند. آنها از خود میپرسیدند که چرا دی سی دهه ها تاریخچه خود را قربانی ترفندی مذبوحانه برای فروش بیشتر کرده است؟

یکی از جنبه های New 52 که طرفداران اصلا باهاش حال نکردند سوپربوی بود. اگرچه سوپربوی قبلا بار ها ریبوت شده بود اما نسخه قبل از New 52 او، واقعا محبوب بود. اما در New 52 او تبدیل شد به یک کلون شیطانی از فرزند سوپرمن و لوئیس لین در آینده! این اصلا موفقیت آمیز نبود و به مذاق هواداران هم خوش نیامد.

 

9- مارشن منهانتر از بنیان گذاران لیگ عدالت نبوده است

مارشن منهانتر از بنیان گذاران لیگ عدالت نبوده است

طرفداران دیسی به تغییرات گسترده دیسی در طول ریبوت هایش، عادت کرده اند، اما برخی از این رتکان ها خیلی به دل هواداران نمی نشینند. یکی از آنها برکناری مارشن منهانتر از جایگاه اولیه خود به عنوان یکی از اعضای موسس لیگ عدالت بود. برای مدت طولانی مارشن منهانتر یکی از هفت عضو اریجینال لیگ عدالت آمریکا شناخته میشد اما در New 52 او جای خود را به سایبورگ داد! این تاثیر دوگانه ای در این شخصیت و همچنین تاریخچه او با گروه "تایتان ها" (Titans) داشت که طرفداران کاملا از آن راضی نبودند.

 

8- انجمن عدالت آمریکا هرگز وجود نداشته است

انجمن عدالت آمریکا

New 52 برخی از بزرگترین رتکان های تاریخ دیسی رو به وجود آورد که اکثرا ناامید کننده بودند و میتونید نقش پررنگش رو در این مقاله ببینید. یکی دیگه از عوارض New 52 به گروه "انجمن عدالت آمریکا" (Justice Society Of America) میشد. این گروه که به نوعی نسخه عصر طلایی لیگ عدالت محسوب میشد، در New 52 به طور کامل از تاریخ حذف شد. بنابراین بخش بزرگی از تاریخی که طرفداران با اون آشنا بودند و همچنین شخصیت های عضو این گروه کاملا پاک شدند. واقعا کاری که دیسی با اولین تیم ابرقهرمانی دنیای کمیک کرد، باعث تاسفه.

 

7- باربارا گوردون تنها بتگرل تاریخ است

باربارا گوردون یکی از محبوب ترین شخصیت های دیسیه که در کمیک معروف Batman: The Killing Joke توسط جوکر فلج شد. طرفداران دیسی خیلی خوشحال شدند وقتی او در New 52 دوباره در قامت بتگرل بازگشت، اما این بهایی داشت و آن، این بود که باربارا به اولین و آخرین بتگرل دیسی تا آن زمان تبدیل شد. بنابراین «کاساندرا کین»  (Cassandra Cain)که صاحب یک ران بسیار محبوب به عنوان بتگرل بود‌، کاملا از کمیک های دیسی پاک شد تا باربارا گوردون به تنها بتگرل تاریخ بدل شود ‌(دقت کردین دیسی در New 52 دست گل به آب داد؟). این در حالی بود که هواداران برای مدت طولانی باور داشتند که باربارا تنها بتگرل تاریخ نبوده است؛‌ او حتی اولین هم نبود و عنوان اولین بتگرل تاریخ مربوط به بتگرل اریجینال، «بتی کین» (Bette Kane) است.

 

6- ‌سوپربوی پرایم با مشت زدن به واقعیت مولتی ورس را برمیگرداند

سوپربوی پرایم با مشت زدن به واقعیت مولتی ورس را برمیگرداند

دیسی قبلا در رویداد "بحران در دنیاهای بی نهایت" مفهوم جهان های موازی را از بین برده بود. در آن زمان این رویداد واقعا بحث برانگیز شده بود زیرا برخی از طرفداران با این کار موافق بودند و بعضی هم این حرکت دیسی را ضروری نمیدانستند. سرانجام دیسی دوباره مفهوم مولتی ورس را بازگرداند اما به روشی خیلی غیر منطقی. سوپربوی پرایم که در یک جهان موازی زندگی میکنه، از اوضاع جهان دیسی عصبانی میشه و سعی میکنه به واقعیت مشت بکوبه و به همین راحتی مولتی ورس دیسی دوباره تشکیل میشه! البته هدف و کلیت این رتکان بد نبود ولی روش انجامش بیخود و غیر منطقی بود.

 

5- روگال زار بود که کریپتون را نابود کرد

روگال زار بود که کریپتون را نابود کرد

برای سال های بسیار طولانی، اریجین سوپرمن ثابت و دست نخورده باقی ماند. والدین کال-ال ساکن سیاره کریپتون بودند. آنها قبل از اینکه سیاره آنها از بین برود، فرزندشان را به زمین فرستادند. جزئیات دقیق نابودی کریپتون نامعلوم است اما میدانیم که کریپتون قربانی یک فاجعه طبیعی بود. اما همه چیز با ورود شخصیت «روگال زار» (Rogol Zaar)تغییر کرد، چراکه روگال زار به عنوان مسئول نابودی کریپتون معرفی شد. این رتکان خیلی خوب از آب در نیومد و اکثر هواداران به خاطر غیر ضروری بودنش ازش انتقاد کردند.

 

4- اُریجین پاورگرل در دوران بعد از بحران

اُریجین پاورگرل در دوران بعد از بحران

تغییر تاریخ در رویداد بحران در دنیا های نامحدود مشکلات زیادی برای بعضی شخصیت ها ایجاد کرد. یکی از این شخصیت ها، سوپرگرل دنیای شماره 2، یا همان پاورگرل بود. در اریجین قبلی پاورگرل، او ساکن دنیای شماره 2 بود که به دنیای شماره 1 راه یافته بود. اما از اونجا که در رویداد بحران در دنیا های نامحدود زمین شماره 2 هم نابود شده بود، دیسی یا باید پاورگرل رو کلا از کمیک هایش حذف میکرد و یا اریجینش رو تغییر میداد. خب دیسی راه دوم رو انتخاب کرد ولی اریجین جدیدی که برای پاورگرل معرفی کرده بود، چندان مورد رضایت هواداران قرار نگرفت. در اریجین جدید پاورگرل او خویشاوند جادوگر باستانی آتلانتیس، به نام «آریون» (Arion) بود که هزاران سال در یک گهواره معلق خوابیده بود و سپس به زمین آمد و بیدار شد! فکر نکنم نیازی باشه توضیح بدم چرا این رتکان اصلا کارساز نبود. خوشبختانه دیسی بالاخره در رویداد "بحران نامحدود" اریجین اولیه پاورگرل رو برگردوند.

 

3- دکتر لایت به سو دیبنی تجاوز کرده بود

 سو دیبنی - دکتر لایت

یکی از بدترین و شرم آور ترین رتکان های دیسی به «دکتر لایت»(Doctor Light) و «سو دیبنی» (Sue Dibney) مربوط میشود. در رویداد "بحران هویت" (Identity Crisis) لطمه شدیدی به شخصیت سو دیبنی وارد شد چراکه گذشته او رتکان شد به طوریکه او یک بار توسط دکتر لایت مورد تجاوز قرار گرفته بود. این یک تصمیم نادرست بود که صدمات فراوانی به شخصیت سو دیبنی وارد کرد. درضمن وقتی بتمن از این اتفاق آگاه شد، حملات ذهنی شدیدی به او وارد شد به طوریکه تصمیم گرفت دکتر لایت را به سزای اعمالش برساند، اما در نهایت مجبور شد تمام ماجرا را فراموش کند، چیزی که هواداران هرگز فراموش نخواهند کرد.

 

2- اریجین های بی ثبات هاوکمن

اریجین های بی ثبات هاوکمن

جزئیات اریجین قهرمانان، طبیعتا در طول تاریخ تغییر میکنند. معمولا کلیت اریجین ثابت میماند اما جزئیات کوچک آن تغییر میکنند. البته در این میان اریجین «هاوکمن» (Hawkman) یک استثناست، چون مدام در حال تغییر است. رتکان های مستمر دیسی در رابطه با اریجین هاوکمن فقط باعث گیج شدن هواداران شدند و حتی کاری از دست ریبوت های دیسی هم برای او بر نیامد. در آغاز هاوکمن یک باستان شناس بود که در واقع تناسخی از شاهزاده مصری بود. بعد ها اریجین او به یک بیگانه اهل سیاره Thanagar تغییر پیدا کرد. بعد هم اریجینش شد ترکیبی از دو تای قبلی! کلا دیسی هر چقدر تلاش کرد نتونست یک اریجین ثابت و درست درمون برای هاوکمن تحویلمون بده.

 

1- قناری سیاره جای واندرومن را در لیگ عدالت میگیرد

قناری سیاره جای واندرومن را در لیگ عدالت میگیرد

درست مثل مارشن منهانتر،واندرومن هم سابقه داشته که به خاطر یک رتکان، جایگاهش رو به عنوان بنیان گذار لیگ عدالت از دست بده. ولی قضیه برای واندرومن فرق میکنه چون او یکی از محبوب ترین شخصیت های دیسی و همواره یکی از اعضای اصلی لیگ عدالت بود. اما در رویداد بحران در دنیا های بینهایت تاریخچه او تغییر کرد، به طوریکه اولین حضور او با معرفی مجدد در پیوستگی داستانی کمیک های دیسی، مربوط به سال 1987 شد. نتیجه نهایی این بود که طرفداران دیسی باید کل تاریخ قبلی این شخصیت با گروه لیگ عدالت رو به سطل آشغال بریزند. در نتیجه دیسی هم قناری سیاه رو به جای واندرومن به عنوان یکی از هفت عضو اریجینال لیگ عدالت معرفی کرد. همونطور که پیشبینی میشد هواداران گیج شدند و اصلا از این تصمیم خوششون نیومد. البته بعد ها این رتکان undo شد و واندرومن دوباره جایگاه خود را در لیگ عدالت به دست آورد.

 

کیارش یارویسی

(Kia Iron Man)

منبع: CBR

All rights reserved © Spidey.ir 2023

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

10 تا از بدترین رتکان (RETCON) های مارول

10 واژه و اصطلاحی که دنیای کمیک باعث شد در میان مردم رواج پیدا کنند

10 تا از بهترین رتکان (RETCON) های مارول

10 تا از بهترین رتکان (RETCON) های دی سی

10 زنده شدن غیر قابل باور در دنیای كمیك!

10 حقیقتی که باید دربارهٔ داستان "اسپایدرمن: یک روز دیگر" (SPIDER-MAN: ONE MORE DAY) بدانید

جنجالی ترین داستان های كمیك بوكی در 20 سال گذشته!

10 داستان جنجالی مرد عنکبوتی در دنیای کمیک

بدترین داستان های مرد عنكبوتی

10 تغییر در اُریجین (ORIGIN) شخصیت های کمیک بوکی که با واکنش منفی هواداران روبرو شد!

10 شخصیت دنیای سینمایی مارول که بهتر از نسخه کمیک خود هستند

10 فیلم سینمایی که روی دنیای کمیک بوک تاثیر گذاشتند!

10 ابرقهرمانی كه بهترین اریجین (ORIGIN) را دارند + ویدئو

10 سرگذشت (ORIGIN) کمیک بوکی که در دنیای سینما و انیمیشن بهتر شدند!

10 سرگذشت (ORIGIN) کمیک بوکی که در دنیای سینما بدتر شدند!

10 اریجین و شخصیت پردازی متفاوت برای WONDER WOMAN 

10 ابرقهرمانی كه بدترین اریجین (ORIGIN) را دارند 

10 ابرشروری که بهترین اریجین (ORIGIN) را دارند!

10 ابرشروری که بدترین اریجین (ORIGIN) را دارند!

بدترین پیچش های داستانی در فیلم های کمیک بوکی

10 پیچش داستانی برتر در فیلم های کمیک بوکی

15 تغییر لباس در شخصیت های کمیک بوکی که باعث عصبانیت هواداران شد

15 دفعه ای که هواداران به خاطر تغییر رنگ پوست شخصیت های کمیک بوکی در دنیای سینما عصبانی شدند!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

AM SM BM SM
#1 AM SM BM SM 1400-04-31 12:25
سلام
ممنون بابت مقاله.
در پی مقالات مربوط به رتکان های دنیای کمیک که روی سایت اومدن حالا بدترین رتکان های شرکت دی سی رو بررسی میکنیم! دی سی که در داشتن رتکان و ریبوت استاد تشریف داره و بین این رتکان ها (تقریبا مثل مارول) رتکان های بد و عصبانی کننده زیاد داشته. بیشتر رتکان های مضخرفی که توی این مقاله میبینیم مربوط میشن به جاهایی که دی سی سعی کرد تاریخچه ای از یک شخصیت رو پاک یا عوض کنه. این مسئله هم باعث عصبانی شدن هواداران میشه که چرا خاطراتی که با یک شخصیت داشتند به کلی پاک یا عوض شده (و البته اینکه وقت و پول صرف اون کمیک ها کردند و دی سی و مارول به راحتی میان میگن که "فراموشش کنید! چنین چیزی وجود نداشته!") و هم اونا رو گیج میکنه که اصلا چه اتفاقی افتاد و چی شد؟! این دسته از رتکان ها موارد ۱، یه جورایی ۲ و ۴، ۷، ۸ و ۹ هستند که هواداران رو ناراحت کردند. یه سری از رتکان هم که خوب نبودند هم توضیحات مسخره ای داشتند. مثلا زنده شدن جیسون تاد یک رتکان تقریبا خوب بود اما اون اوایل توضیح مسخره براش دادن که یکی به واقعیت مشت زد و این جناب زنده شد! ( البته بعدا سعی شد که این قضیه درست بشه. چه در دنیای کمیک چه در اقتباس ها.) مثل مورد ۶ در این مقاله. یه سری دیگه از رتکان ها هم که میبینیم اصلا لزومی نداشتند که وجود داشته باشند. یعنی توضیحات اضافه ای بودند که اصلا وجودشون ضروری نبود. مثلا مورد ۵! بابا چی کار داریم که کی کریپتون رو نابود کرد؟ مگه مهمه؟ مثل اینکه یه نفر بیاد کلی درباره قاتل عمو بن و پدر و مادر بروس وین توضیح بده! در حالی که ما با هویت اونا اصلا کاری نداریم، اون عملی که انجام دادن برامون مهم هست! عوض کردن اوریجین ها هم که تقریبا کار روز و شب دی سی هست که توی این مقاله در مورد های ۲ و ۴ و یه جورایی ۱۰ حضور چشمگیری دارند! اصلا این همه ور رفتن با اوریجین یک شخصیت ضروری هست؟ مخصوصا درباره هاکمن! بابا عزیز من قبول کن که این شخصیت خیلی جالب نیست (و البته یکی از عوضی ترین ها هم هست! spidey.ir/.../... ) اما دی سی اصلا دست از سرش برنمیداره! یا اوریجینش رو عوض میکنه یا هویتش یا لباسش و... اما تقریبا چیز زیادی به پتانسیل و غنای شخصیتی اون کاراکتر اضافه نمیکنه!
راستی من توی یکی از مقالات سایت خوندم که در سال ۲۰۱۷ پدر اصلی سوپرمن یعنی "جور-ال" در قامت یک خبیث برگشت!
مورد ۷
spidey.ir/.../...
چی شد؟ راست بود یا دی سی undo کردش؟ اگر هنوزم پابرجا باشه خیلی بد هست و به نظرم جاش توی مقاله بود چون یک بی حرمتی به اوریجین و شخصیت سوپرمن هست!
با تشکر.
نقل قول کردن
parsa89
#2 parsa89 1400-04-31 15:15
چه رتکان های مسخره ای!!
نقل قول کردن
Pooyan mirzahosseini
#3 Pooyan mirzahosseini 1400-04-31 17:25
سلام خسته نباشید مقاله خیلی‌ خوبی بود راستش حرف زیادی نمیتونم بزنم دی سی رتکان های بد زیادی داره یه تعدادی اصلا وجودشون ضروری نیست فقط باعث گیج کردن خواننده داستان میشه یه سری اصلا وجودشون دلیل منطقی نداره و اینکه تاریخچه یک شخصیت رو نابود می‌کنه مثل شماره 1 چه دلیلی داشت که قناری سیاه رو جایگزین واندرومن بکنن و جالب این هست که بعدش دوباره یک رتکان دیگه زدن دوباره واندرومن رو آوردن این نشون میده که فقط خواستن یه کاری بکنن که فروش داشته باشن و پول دربیارن
من خودم دی سی فن هستم بنظرم پتانسیل شخصیت های دی سی مثل مال مارول هست یا حتی میتونه بشتر از شخصیت های مارول باشه اما ازشون استفاده نمیشه یا خیلی جاها خرابشون میکنن مثلاً بتمن که خیلی جاها خرابش کردن
نقل قول کردن
s.p.i
#4 s.p.i 1400-04-31 18:28
سلام خیلی ممنون بابت مقاله
میشه گفت بیشتر رتکان ها مربوط به سوپرمن میشه و البته مورد ۵ که بریان مایکل بندیس خوب کمیک های سوپرمن ننوشته
قضیه New۵۲ که مضخرف بود
مورد ۶ که مسخره بود
مورد ۲ هاکمن که که مثل واندروومن مدام اریجین تغییر کرده

تشکر
نقل قول کردن
The amazing spiderman
+1 #5 The amazing spiderman 1400-04-31 19:26
دیسی به دلیل شخصیت های ضعیفی که داره مدام در حال ریبوت و تغییر اریجین اوناست تا بلکه کمی جذاب و مخاطب پسند تر بشوند و به همین دلیل یه عالمه رتکان بیخود تو داستان هاش یافت میشه
و حیف از نویسنده قهاری مثل برایان مایکل بندیس که تو دیسی حیف شد
دیسی مثل استقلال میمونه. هر بازیکن بزرگی که میگیره، افت میکنه! )برعکس پرسپولیس که بازیکنا توش رشد میکنند و میرن تیم‌ملی)
نقل قول کردن
s.p.i
#6 s.p.i 1400-04-31 23:01
این مقاله که خوندم یاد حرف آقای ترابی میفتم
شخصیت های دسی مال عصر طلایی بودن و به قدرت اونا بیشتر توجه میشد تا شخصیت پردازی ولی شخصیت های مارول از دهه ۶۰ به شخصیت پردازی توجه میشد و البته درسته که رتکان هایی صورت میگرفت ولی شخصیت پردازی دست‌ نخورده باقی مونده ولی دیسی از دهه ۸۰ یا حالا ۹۰ بعضی از شخصیت هاش خوب شدن ولی خب این که میاد چپ و راست ریبوت نشون میده دیسی بعد از گذشت این همه سال مونده و نمیدونه با بعضی از شخصیت هاش مثل واندروومن و هاکمن چیکار کنه

و حیف که جاناتان هیکمن و دانی کیتس در آینده میخاند برن دیسی که بعید نیست افت کنند و البته جان رومیتا جونیور افت کرد یکمی حالا بیاد مارول امیدوار طراحیش مثل قبل بدرخشد و واسه مرد عنکبوتی طراحی کنه

تشکر دوباره
نقل قول کردن
mtm
#7 mtm 1400-05-01 13:41
آقای "لیزارد"، کامنت بی ادبانه شما حذف شد
از کاربر amazing spiderman هم درخواست میشه در بکارگیری واژگان دقت بیشتری به خرج دهند
نقل قول کردن
mtm
#8 mtm 1400-05-01 13:49
از ادمین های سایت هم میخوام در انتشار زدن کامنت ها بیشتر دقت کنند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید