10 تا از بهترین رتکان (RETCON) های دی سی

10 تا از بهترین رتکان (RETCON) های دی سی dc

درسته که دیسی به خاطر رتکان هایش (و همچنین رتکان کردن رتکان هایش!) بدنام شده ولی دروغه که بگیم هیچ رتکان خوبی در طول تاریخ نداشته.

مقدمه: رتکان، حقیقتی همیشگی در عالم کمیک بوک است و هیچ جوره نمیشه ازش اجتناب کرد چون بعضی اوقات بهتر کردن برخی چیز ها واقعا ضروریه. پیچش های داستانی، دائما آنچه را که در گذشته اتفاق افتاده بود بازنگری میکنند و دهه ها داستان سرایی را از منظری دیگر مورد بازنویسی قرار میدهند. البته دیسی به واسطه ریبوت های فراوانش در رویداد هایی نظیر "بحران در دنیا های نامحدود" و New 52"" نیاز چندانی به رتکان پیدا نمیکند. در اکثر موارد، رتکان ها با انتقاد هواداران همراه هستند به طوری که ناشران مجبور میشوند رتکانی علیه رتکان قبلی ایجاد کنند تا آن را خنثی کنند. البته در این میان رتکان هایی هم هستند که مورد رضایت طرفداران قرار میگیرند. این ها بهترین رتکان های دیسی در طول تاریخ هستند.

 

اگر معنی واژه رِتکان (Recton) را نمیدانید حتما این مقاله را بخوانید.

 

10 تا از بهترین رتکان (RETCON) های مارول

 

10- پارالاکس باعث شد که هل جوردن سپاه فانوس سبز را بکشد

هل جوردن پارالاکس

فانوس سبز، موضوع اصلی یکی از شوکه کننده ترین رویداد های دهه 90 بود. در رویداد Emerald Twilight، هل جوردن به خاطر نابودی Coast City(شهر و زادگاه هل جوردن) به شدت خشمگین و ناراحت شد، به طوری که به جنون رسید. او سپس تمام سپاه فانوس سبز را به قتل رساند و حلقه های آن ها را دزدید. این باعث شد که این قهرمان نمادین به خبیثی ترسناک تبدیل بشه و در تاریک ترین حالت ممکن قرار بگیره (این مقاله را بخوانید). طبیعتا هواداران هم خیلی عصبانی شدند چون دیسی با این کار کل شخصیت هل جوردن رو نابود کرد. سال ها بعد، نویسنده ای به نام جف جانز این رویداد را رتکان کرد. او فاش کرد که هل جوردن در آن زمان توسط پارالاکس تسخیر شده بود. خوشبختانه جف جانز توانست هل جوردن را از اعمال خبیثانه اش تبرئه کرد و او را دوباره به یک قهرمان تبدیل کند.

 

9- داستان "فلش از دو جهان"

داستان دو فلش

"فلش از دو جهان" نام یک داستان ساده بود که در آن تفاوت های فلش در عصر طلایی و فلش در عصر نقره ای توضیح داده میشد. سرانجام این داستان تاثیر بسیار عمیق و مثبتی روی دنیای کمیک گذاشت زیرا برای اولین بار، مفهوم زمین شماره ۲ و جهان موازی را معرفی کرد. اما این تازه اول راه بود و پس از آن، مفهوم مولتی ورس در دنیای دیسی مطرح شد و داستان های زیادی درباره جهان های موازی نوشته شد. البته بعد ها دیسی مجبور شد رویداد "‌بحران در زمین های نامحدود" را منتشر کنه تا تمام تناقضات رو حل کنه و تنها یک یونیورس واحد داشته باشه. در نهایت مولتی ورس دیسی نابود شد و تنها یک جهان باقی ماند اما تاثیر این رویداد خیلی ماندگار نبود و بعد ها فاش شد که مولتی ورس دیسی هنوز وجود داره. دلیلش هم این بود که ثابت شده، ایده مولتی ورس خیلی با دوام و محبوبه، به طوری که احتمالا آینده MCU وDCEU می باشد. البته از یاد نبریم آغاز همه این ها داستان "فلش از دو جهان" بود.

 

8- سوپرمن توسط جاناتان و مارتا کنت بزرگ شده بود

سوپرمن توسط جاناتان و مارتا کنت بزرگ شده بود

احتمالا از رتکان بودن این یکی خبر نداشتید. الان واقعا تصورش سخته ولی در ابتدا، سوپرمن توسط جاناتان و مارتا کنت بزرگ نشده بود .اریجین سوپرمن در اولین حضورش در دنیای کمیک یعنی در شماره 1 از Action Comics یکم متفاوت بود. در این داستان دیدیم که کال-ال بعد از خروج از کریپتون به زمین رفت و در کنار یک جاده سقوط کرد. سپس یک شخص ناشناس اون رو به یک یتیم خانه برد و کال-ال هم اونجا بزرگ شد. جزئیات اینکه چه کسی اون رو پیدا کرد در 10 سال اول خلق سوپرمن ثابت نبود، تا اینکه در شماره ۵۳ از کمیک های سوپرمن فاش شد که خانواده کنت او را پیدا و پرورش داده بودند.

 

7- اُریجین بوستر گلد

اُریجین بوستر گلد

بوستر گلد یکی از شخصیت های جالب دیسی است که اولین بار در سال 1986 خلق شد. نام اصلی او مایکل جان کارتر بود و در قرن 25 زندگی میکرد. او که شیفته دوران قرن بیستم بود و به دنبال شهرت و افتخار بود، کلی وسایل پیشرفته از یک موزه دزدید و به قرن بیستم رفت. متاسفانه بوستر گلد هم در قهرمان بودن و هم در کسب شهرت ناکام بود و پر رویی بیش از حد او خیلی ها را آزار میداد. سرانجام در رویداد "بحران نامحدود" (Infinite Crisis) اریجین جدیدی برای او خلق شد. در اریجین جدید بوستر گلد، او محافظ مخفی تمام تایم لاین های مولتی ورس دیسی و همچنین پدر «ریپ هانتر» (Rip Hunter) است.

 

6- آلفرد، بروس وین را بزرگ کرده بود

 آلفرد بروس وین را بزرگ کرده بود

همانطور که خانواده کنت در ابتدا والدین کال-ال نبودند، آلفرد هم در آغاز خدمتکار خانواده وین نبود. کلا کمیک های اولیه دیسی آثار کاملی نبودند و بسیاری از المان های آنها در طول زمان به آنها افزوده شدند. آلفرد پنی ورث هم در آغاز دوست بروس وین بود و همراه با او بزرگ شده بود. تا اینکه در داستان The Dark Knight Returns فرانک میلر آن را رتکان کرد و از آن موقع تا الان، آلفرد خدمتکار خانواده وین است که بروس را از بدو تولد میشناسد و بعد از مرگ توماس و مارتا وین، جانشین والدین او بوده است.

 

5- بازگشت اریجین اولیه پاورگرل

بازگشت اریجین اولیه پاورگرل

رویداد "بحران در زمین های نامحدود" قرار بود پیوستگی داستانی کمیک های دیسی را جمع و جور کند اما در برخی موارد به جای اینکه مشکلات را حل کند‌، مشکلات بیشتری به وجود آورد. برای مثال پاورگرل در اصل اهل دنیای شماره 2 بود اما این دنیا در رویداد فاجعه بار "بحران در زمین های نامحدود" نابود شد. بعد از اون هیچکس نمیدونست چطور اریجین پاورگرل رو توضیح بده، تا اینکه در رویداد "بحران نامحدود" مولتی ورس ترمیم شد و اریجین اولیه پاورگرل بازگردانده شد.

 

4- دوئلا دنت دختر جوکر نبود

دوئلا دنت دختر جوکر نبود

«دوئِلا دِنت»(Duela Dent) شخصیت خیلی شناخته شده ای نیست اما زمانی نقش مهمی در کمیک های دیسی داشت. او قبل از اینکه به فراموشی سپرده بشه، یک ابرشرور و همچنین عضو تیم تایتان های نوجوان بود. اما شاید مهمترین نکته درباره او به اریجین او بازمیگردد. دوئلا در ابتدا به عنوان دختر جوکر معرفی شد. اما این برای دیسی مشکل ساز شد زیرا بسیاری از طرفداران عقیده دارند هر چه کمتر از گذشته جوکر بدانند بهتر است. بنابراین اریجین دوئلا رتکان شد، به این صورت که گفته شد ممکن است او دختر دو چهره یا ریدلر و یا پنگوئن باشد! همانطور که گفته شد هدف از این کار مرموز نگه داشتن جوکر بود. اگرچه دور کردن این شخصیت از جوکر واقعا خوب بود اما به قیمت فراموش شدن او تمام شد.

 

3- جیسون تاد هنوز زنده است

رد هود جیسون تاد

یکی از موفق ترین رتکان های مارول، بازگرداندن باکی بارنز در قالب سرباز زمستان بود. دیسی هم خیلی زود مشابه آن را انجام داد و نتیجه مطلوبی هم گرفت. به هر حال مرگ جیسون تاد یکی از دارک ترین و شوکه کننده ترین لحظات تاریخ کمیک های دیسی بود. البته طرفداران خیلی از این رابین دل خوشی نداشتند و خودشون رای به کشته شدنش داده بودند. این واقعه غم انگیز سال ها بتمن را عذاب میداد تا اینکه در خط داستانی "هاش" (Hush) فاش شد که او زنده است. نه تنها معلوم شد جیسون تاد زنده است، بلکه به شروری به نام «رد هود» هم تبدیل شده بود. البته او بعد ها به یک ضد قهرمان تبدیل شد و اکنون، وجود او در داستان های بتمن یک المان ناپایدار است که درام زیادی را برای شخصیت ها به ارمغان می آورد.

 

2- سوامپ ثینگ یک موجود کاملا ارگانیک است

سوامپ ثینگ الن مور

یکی از بهترین رتکان های دیسی به دست یکی از بهترین نویسندگانش رقم خورد، آلن مور. او در اواسط دهه 80 نویسنده کمیک های «سوامپ ثینگ» (Swamp Thing) بود. سوامپ ثینگ عنوان کمیک های ترسناکی بود که در آن دانشمندی به نام «الک هالند» (Alec Holland) به دلیل آزمایشی ناموفق و خطرناک، به موجودی زشت و ترسناک به نام سوامپ ثینگ تبدیل شد. تا اینکه آلن مور آن را رتکان کرد و داستانی نوشت که در آن فاش شد که هالند در همان آزمایش کشته شده است و موجودی که با نام سوامپ ثینگ میشناسیم در واقع یک مخلوق ارگانیکی زنده است که باور داشت همان هالند است.

 

1- بتمن دیگر نمیداند که قاتل والدینش کیست

بتمن دیگر نمیداند که قاتل والدینش کیست

هویت قاتل پدر و مادر بروس وین، برای سال ها دست نخورده باقی ماند. بتمن میدانست که یک مجرم سطح پایین و خرده پا به نام «جو چیل ‌(Joe Chill) «توماس و مارتا وین را به قتل رسانده بود. این موضوع کم و بیش برای بتمن ثابت شده بود. اما بعد ها در رویداد "ساعت صفر" (Zero Hour)این هم رتکان شد و پس از آن بتمن نمیدانست که چه کسی در آن شب سرنوشت ساز، در کوچه جنایت ماشه را کشیده بود. از دید بسیاری از طرفداران این رتکان، انگیزه بیشتری به شوالیه تاریکی داد تا با جرم و جنایت مبارزه کند، زیرا هر خلافکاری که بتمن آن را شکست میداد، ممکن بود همان قاتل والدین بروس باشد. البته این رتکان توسط رتکانی دیگر خنثی شد زیرا اخیرا در داستان "سه جوکر" (که اینجا در سایتمون ترجمه شده) جو چیل دوباره به عنوان قاتل پدر و مادر بروس معرفی شد.

 

کیارش یارویسی

(Kia Iron Man)

منبع: CBR

All rights reserved © Spidey.ir 2023

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

10 واژه و اصطلاحی که دنیای کمیک باعث شد در میان مردم رواج پیدا کنند

10 تا از بهترین رتکان (RETCON) های مارول

10 زنده شدن غیر قابل باور در دنیای كمیك!

10 تغییر در اُریجین (ORIGIN) شخصیت های کمیک بوکی که با واکنش منفی هواداران روبرو شد!

10 شخصیت دنیای سینمایی مارول که بهتر از نسخه کمیک خود هستند

10 فیلم سینمایی که روی دنیای کمیک بوک تاثیر گذاشتند!

10 ابرقهرمانی كه بهترین اریجین (ORIGIN) را دارند + ویدئو

10 سرگذشت (ORIGIN) کمیک بوکی که در دنیای سینما و انیمیشن بهتر شدند!

10 سرگذشت (ORIGIN) کمیک بوکی که در دنیای سینما بدتر شدند!

10 اریجین و شخصیت پردازی متفاوت برای WONDER WOMAN 

10 ابرقهرمانی كه بدترین اریجین (ORIGIN) را دارند 

10 ابرشروری که بهترین اریجین (ORIGIN) را دارند!

10 ابرشروری که بدترین اریجین (ORIGIN) را دارند!

بدترین پیچش های داستانی در فیلم های کمیک بوکی

10 پیچش داستانی برتر در فیلم های کمیک بوکی

15 تغییر لباس در شخصیت های کمیک بوکی که باعث عصبانیت هواداران شد

15 دفعه ای که هواداران به خاطر تغییر رنگ پوست شخصیت های کمیک بوکی در دنیای سینما عصبانی شدند!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

AM SM BM SM
#1 AM SM BM SM 1400-04-12 11:03
سلام
ممنون بابت مقاله.
مقاله رو که خوندم با خودم فکر کردم که حتی در زمینه رتکان ها هم مارول وضعیت بهتری داره! با اینکه دی سی ریبوت ها و رتکان های بسیار بیشتری داره اما نمیشه گفت که کَمیَت بیشترش باعث کیفیت بیشتر هم شده! (الان همین زنده شدن جیسون تاد همونطور که توی مقاله ای که ۱۰ زنده شدن غیر قابل باور رو توضیح میداد خوندیم که اولین باری که زنده شدن جیسون تاد رو توضیح دادن یک داستان خیلی مسخره داشت! که بعد ها نویسنده های بعدی جمع و جورش کردند!) اما به هر حال قطعا از بین این همه رتکان، رتکان هایی بودند که هواداران رو خوشحال کردند! من خودم مورد شماره ۱۰ رو دوست دارم چون "هل جوردن" یکی از شخصیت های مورد علاقه من در دی سی هست. برای همین این رتکان رو دوست دارم چون به خوبی شخصیت هل جوردن رو از اون جنایات تبرئه کرد. یا مورد ۲ که در یکی از بهترین run های دنیای کمیک رقم خورد و نویسنده ای توانمند به نام آلن مور اون رو نوشت. با خوندن یه سری از گزینه ها هم تا مرز شاخ در آوردن رفتم! مورد های ۸ و ۶ که همه اون رو از مسئله های اصلی سوپرمن و بتمن حساب میکنند در ابتدا به این شکل رقم نخورده بودند! یعنی اینطوری بتمن و سوپرمنی که بعد ها اوریجین اون ها اصلاح شد فقط از نظر اسم و قدرت ها شبیه قهرمان های قبلی بودند! چون بقیه چیز هاشون سال ها بعد کلا عوض شد. بازگشت جیسون تاد همونطور در نوع خودش جالب بود و اینکه بتمن سعی کنه اون رو هم کنترل کنه ممکنه داستان های خوبی درست کنه اما واقعا باید قبول کرد که اندازه بازگشت باکی بارنز جالب نبود. شاید چون اصلا جیسون تاد همون موقعی که رابین بود هیچ کس ازش خوشش نمیومد و هواداران حتی به مرگش رای دادند اما باکی مرگ غمگینانه ای داشت که البته او دستیار شماره یک کاپیتان آمریکا بود! (نه رابین دوم! تازه این جیسون رابین دوم بوده معلوم نیست قبلش چند تا بت گرل و بت... و بت... باشه!) مورد ۱ هم همونطور که در مقاله گفته شد جالب بود چون نشون میداد که بتمن حالا همه خلافکار های خرده پا رو به چشم قاتل پدر و مادرش میبینه. (البته به نظرم جاش توی مورد اول نبود. که خب این رو باید به نویسنده cbr گفت.) البته با دوباره رتکان شدنش توی کمیک سه جوکر خیلی مشکل نداشتم اما در کل به نظرم اون کمیک بد بود! اصلا ازش خوشم نیومد! اصلا معلوم نیست از این به بعد قراره چی به سر جوکر بیاد!
با تشکر.
نقل قول کردن
hm
#2 hm 1400-04-12 13:57
شماره ۱ چرا آنقدر پیچ در پیچه، چرا هر کی عشقش می‌کشه یه رتکان تو کمیک ها میزنه
من سه جوکر رو خوندم ، اما کلا باهاش حال نکردم.کلا چیزی به دنیای بتمن اضافه نکرد .
نقل قول کردن
king loki
#3 king loki 1400-04-12 18:52
سلام
مقاله خیلی خوبی بود
دی سی هم بخاطر رتکان های اساسی خودش معروفه که بیشترشان جنجالی بودند ولی خوب دی سی رتکان های خوب هم داشته (از دستش در رفته) مورد های 6و8 خیلی عجیب بودند یعنی این بخش های مهم از داستان های سوپرمن و بتمن بعد ها به آنها اضافه شدند این نشون میده که بیشتر شخصیت های دی سی طی سال ها به اینی که هستند رسیدند.
نقل قول کردن
Pooyan mirzahosseini
#4 Pooyan mirzahosseini 1400-04-12 18:55
سلام و خسته نباشید خیلی خوب بود
راستش برای من از همه احساسی تر شماره ده بود وقتی که من بچه تر بودم کمیک فن نبودم یه انیمیشن سریالی از گرین لنترن هال جردن بود که ناتمام موند از اون موقع به بعد دیگه هال جردن رو من خیلی دوست داشتم بعدش که کمیک فن شدم و این رو دیدم خیلی ناراحت شدم و اینکه هال رو از جنایات تبرئه کرد خیلی خوشحال شدم در مورد شماره 1 واقعاً نمیتونم هیچی بگم خیلی قاطی پاتی هست شماره دو به نظرم فرق چندانی برای چیزی که ما در شخصیت میبینم خیلی تأثیر گذار نیست اما ارجین شخصیت به نظرم بهتر و جالب تر شد در مورد شماره 3 هم باید بگم درسته که کلا از روی سرباز زمستان قضیه ش برداشته شده اما خیلی هم از همون داستانی که برای سرباز زمستان نوشتن کم نداشت واقعاً خیلی خوب شد ، وقتی که در داستانی حظور پیدا می‌کنه خیلی شرایط احساسی رو به وجود میاره هم برای بتمن که به خاطر اینکه اون دستیار بتمن بود و بتمن نتونست نجاتش بده اون عذاب وجدان و دیک گریسون و به صورت کلی یه جوی در کل خانواده خفاش ها اینا اونایی هستن که من ازشون خوشم اومد بازم ممنون مقاله خوبی بود
نقل قول کردن
hm
#5 hm 1400-04-12 19:45
شماره ۱ مسخره بود ، چرا هر کی عشقش کشیده یه دستی به سر و گوش اُریجین بتمن کشیده ، البته کارایی که میلر کرد بد نبود ولی اینکه هی بیای یه چیزی رو عوض کنی مسخرس .
من سه جوکر رو خوندم ولی مسخره و محافظه کارانه بود ، مثل اکثر کارای جف جانز ، کلا چیزی به دنیای بتمن اضافه نکرده بود ،فقط یه رتکان زده بود ، وقتی اونو با آرکی مثل شب جغد ها مقایسه می کنی که اسکات اسنایدر نوشته خنده ات میگیره.
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#6 AmirhoseinJafari2005 1400-04-13 08:33
مقاله جالبی بود... خسته نباشید :-)
نقل قول کردن
Mani.s.j
#7 Mani.s.j 1400-04-13 12:56
سلام ممنون مقاله خوبی بود
شماره ۳ رتکان واقعا خوبی بود همچنین هل جوردن و بوستر گلد این اورجینش بهتره
نقل قول کردن
s.p.i
#8 s.p.i 1400-04-13 18:25
سلام ممنون بابت مقاله
هل جوردن خوشحالم جف جانز با این رتکان تبرئه کنه
شماره ۴ که خب جوکر بهتره فرزند نداشته باشه
شماره ۳ با اینکه دی سی اید شو از سرباز زمستانی گرفت با این حال بتمن عذاب وجدان گرفت و توی داستان بین استاد و شاگرد تنش به وجود اومد
شماره ۲ ارجین شخصیت بهتر و جالب تر شده بود و آلن مور کارشو خوب انجام داد
شماره ۱ والا خیلی قاطی و پاتی هرکی دوست داشت یه رتکان روی بتمن زد سه جوکر چیزی به دنیای بتمن اضافه نکرد و البته
بتمن گه بهترین کارگاه هست بعد از این همه سال متوجه میشه دشمن شماره ۱ بتمن سه نفر بودن ؟؟؟ یعنی بعد از این همه سال بتمن متوجه این موضوع شد
البته شاید طرفداری جوکر بگن جوکر باهوش‌تر از بتمن (که نیست) اما هوش و کارگاهی بتمن زیر سوال میره کلا این داستان به نظرم خوب نبود
تشکر
نقل قول کردن
Agent bishop
#9 Agent bishop 1400-04-14 00:25
دوستان کسی long Halloween رو دید ؟
ارزش دیدن داره ؟
نقل قول کردن
P.B.P
#10 P.B.P 1400-05-13 06:38
سلام ممنون از آقای یارویسی
مقاله خوبی بود.
مورد ۸ خیلی جالب بود،خسته نباشید.
نقل قول کردن
masiha_87
#11 masiha_87 1400-08-22 19:58
سلام خدمت همگی
ببخشید داشتم مقالات قدیمی رو میخوندم که یه سوالی برام پیش اومد.... مگه توی داستان هاش بود که معلوم شد جیسون زندس؟ اگه از یاد نبرده باشم کمیک نقاب سرخ مستقیماً به کمیک هاش مربوط بود. چون توی کمیک نقاب سرخ اشاراتی به کمیک هاش شده بود؛ ولی بتمن اونجا نبود که فهمید جیسون زنده است این فقط یه توهم از سمت صورت گلی بود. از این رو فقط یک نوید داده شد که به احتمال زیاد قراره داستانی با موضوع زنده شدن جیسون نوشته بشه ولی جیسون توی کمیک هاش نبود که زنده شد. اگه اشتباه می کنم خوشحال میشم یه نفر که از این موضوع اطلاع داره راهنمایی کنه.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید