10 جنجال بزرگ دنیای کمیک در دهه گذشته

10 جنجال بزرگ دنیای کمیک در دهه گذشته

یکی دیگر از مقالات مربوط به "دهه گذشته" را تقدیم شما میکنیم ...

مقدمه: در 10 سال گذشته دی سی و مارول پیچش های شوکه کننده زیادی را در برای خوانندگان خلق کردند. درسته که برخی از این پیچش ها باعث پیشرفت شخصیتی کاراکترها و عالم هایی که در آن حضور دارند، شدند ولی برخی نیز به قول معروف تیشه به ریشه آنها زدند و جنجال و انتقاداتی را موجب گردیدند. در این مقاله به معرفی بزرگترین این جنجال ها در 10 سال گذشته میپردازیم.

 

10- کاور واریانت زن عنکبوتی!

 کاور واریانت زن عنکبوتی!

شخصیت «زن عنکبوتی» در سال 2014 در سری جدید اختصاصی خودش   جنجال به پا کرد! قضیه مربوط به یکی از کاور واریانت های شماره 1 این کمیک میشود (کاور واریانت به کاور فرعی یک کمیک گفته میشود که برای بالا بردن فروش خلق میشود. یعنی هر کمیک  بوکی همیشه یک کاور اصلی داره ولی ممکنه با چندین کاور فرعی چاپ بشه و اینجوری ناشرین میخواهند خوانندگان را وادار کنند بروند و تمام کاورها را خریداری کنند تا فروش اون کمیک بالا بره). این کاور واریانت توسط طراحی به نام Milo Manara خلق شد که در خلق آثار تحریک آمیز و بزرگسالانه تخصص داره! خیلی ها عقیده داشتند شخصیت زن عنکبوتی عمدا جوری به تصویر کشیده شده که فقط جذابیت های ج.ن.س.ی داشته باشه و ژستی هم که گرفته اصلا مناسب نیست. موضوع وقتی بدتر شد که یکی از سردبیران مارول جواب انتقادات را به تندی داد و باعث شد حساسیت ها بیشتر بشه.

 

9- عروسی بتمن و زن گربه ای

عروسی بتمن و زن گربه ای

سال 2018 هواداران کمیک واقعا خوشحال شدند وقتی که شنیدند بعد از عمری موش و گربه بازی بالاخره بروس وین (بتمن) و سلینا کایل (کت وُمن) قراره در شماره 50 از سری جدید کمیک های Batman با هم ازدواج کنند. ولی مساله اینه که دی سی خودش سه روز قبل از انتشار این کمیک با انتشار مقاله ای در New York Times قضیه رو لو داد تا فروش رو بالا ببره! (مقاله اش اینجاست). این مساله باعث شد تا نویسنده داستان (تام کینگ) شاکی بشه . هواداران هم بعد از خوندن داستان شاکی شدند چون وقتی زن گربه ای در لحظه آخر بتمن را رها کرد، امید کسانی که دوست داشتند بتمن بالاخره طعم خوشبختی رو بچشه از بین رفت. در واقع زن گربه ای اعتقاد داشت که اگر بتمن خوشبخت باشه دیگه برای بقیه نفعی نداره بنابراین مجبور شده بود چنین تصمیم سختی بگیره! (پس نتیجه میگیریم بتمن وقتی خوبه و مفیده که بدبخت و بینوا باشه!).

 

8- حذف تاريخچه كاراكترها در New 52

حذف تاريخچه كاراكترها در New 52

سال 2011 دی سی وقتی كل كمیك های خودش را تحت عنوان New 52 ریبوت كرد، خیلی ها نزديك بود از تعجب شاخ دربياورند! البته ریبوت یا اصطلاحاً relaunch سری های كمیك بوكی و چاپ مجدد آنها از شماره 1 یك ترفند قدیمی و مرسوم در دنیای كمیك است تا فروش بالا برود ولی مشكل اینجا بود كه New 52 تبعات شدیدی برای شخصیت های نمادین دی سی مثل بتمن، سوپرمن و بقیه داشت. به عبارتی دیگر، در نتیجه New 52 برخی از داستان های مهم و حیاتی دی سی تغییر كردند و یا كلا پاك شدند (بعنی انگار هرگر اتفاق نیافتاده اند!) مثل ازدواج سوپرمن با «لوئیز لین».   origin شخصیت هایی مثل Starfire، Guy Gardner و «تیم دریك» نیز تغییر كرد و یا «باربارا گوردون» كه در داستان مشهور و تحسین شده Batman: The Killing Joke توسط «جوكر» فلج شده بود دوباره خوب شد! حتی تاریخچه  برخی شخصیت ها مثل «والی وست»، «كاساندرا كین» و « استتفانی براون» كاملا پاك شد (البته در این میان فقط بتمن بود كه تاریخچه اش تقریبا دست نخورده باقی ماند). این موضوع باعث شد تا خیلی از خوانندگان قدیمی دی سی گیج شوند و از New 52 سر درنیاورند. آنها از خود میپرسیدند كه چرا دی سی دهه ها تاریخچه خود را قربانی ترفندی مذبوحانه برای فروش بیشتر كرده است؟

 

7- هویت شغال فاش میشود: بن رایلی!

دهه گذشته

یکی از داستان های واقعا خوبی که دن اسلات برای اسپایدرمن نوشت، "توطئه کلونی" نام دارد که به طور کامل در اینجا ترجمه شده است. اولش ما رو کلی مشتاق کرد تا بدونیم اون فردی که زیر ماسک «شغال» جدید قرار دارد کیست. البته میدونید که در داستان های کلاسیک مرد عنکبوتی مثل "سرگذشت کلون"، شغال کسی نیست جز «پرفسور مایلز وارن» که در ساخت کلون از روی عزیزان مرد عنکبوتی تخصص داره. ولی معلوم بود این دفعه یکی دیگه زیر ماسک شغال است. تا اینکه سرکار خانم «سونیا ساداتی فر» به عنوان پیشگوی بزرگ دنیای کمیک (!) در این مقاله حدس زدند که شغال، در واقع یکی از کلون های سابق مرد عنکبوتی است! و به زودی پیش بینی ایشون درست از آب درآمد و متوجه شدیم که بله، شغال کسی نیست جز «بن رایلی» یا همون اولین کلونی که از روی پیتر پارکر ساخته شده بود!  پیچش جالبی بود ولی خیلی جنجالی. چون اسلات از یکی از شخصیت های دوست داشتنی دنیای کمیک های اسپایدرمن، یک خبیث ساخته بود. اسلات البته سعی کرد در شماره 22 از سری جدید مرد عنکبوتی شگفت انگیز نحوه بازگشت بن رایلی و دلیل خبیث شدن او را توضیح دهد  که زیاد در این کار موفق نبود و «عمو مختار» در این مقاله 10 سوتی او را گرفت! البته اسلات خیلی شانس آورد که «عمو بن» را در این داستان به صورت کلون زنده نکرد و گرنه جنجال بیشتری ایجاد میشد.

 

6- شماره 1 از کمیک  X-men Gold

 کشور اندونزی بیشترین جمعیت مسلمان در دنیا را دارد. سال 2016 و برای مدتی در پایتخت این کشور یعنی جاکارتا یک مشکل بزرگ به وجود آمد . دلیلش این بود که برای اولین بار یک فرماندار غیر مسلمان برای این شهر انتخاب شد به نام Basuki Purnama Tjahaja . اکثریت مسلمان اندونزی هم از همون اول به انتخاب این اقا اعتراض داشتند. خود اقای Basuki Purnama Tjahaja هم با  نقل قول کردن از یکی از سوره های قرآن سعی داشت اینطور القا کنه که مسلمان ها هیچ وقت حاضر نمیشوند یک غیر مسلمان را به میان خود راه دهند. او برای این حرف خودش آیه 51 از سوره شماره 5 قرآن کریم (سوره مبارکه "مائده") را مثال زد و به قرآن و مسلمانان انتقادی را وارد کرد. البته بعدا به خاطر حرف های غیر واقعی و غیر منصفانه خودش تلویحا معذرت خواهی کرد ولی در هر حال   در کشور اندونزی تظاهرات زیادی توسط مسلمانان بر علیه آقای فرماندار برگزار شده در 2 دسامبر 2016 بود. 

در ماه آوریل 2017  اولین شماره از کمیک X-men Gold منتشر شد که با استقبال نسبتا خوبی هم مواجه شده است. طراح این کمیک یک آقای مسلمان به نام «آردیان سیاف» بود که اصلیتی اندونزیایی داره. ایشون داخل این کمیک شماره هایی نوشت که به قضیه فرماندار جاکارتا اشاره داشت . مثلا جایی که کلاسوس داشت بیس بال بازی میکرد دیدیم که روی تی شرتش نوشته بود: QS 5:51

منظور از QS همان قرآن کریم است و منظور از 5:51 هم سوره 5 (مائده)، آیه 51 هستش که اشاره به همان آیه سوره مائده دارد که در بالا بهش اشاره شد. آقای سیاف یک جای دیگر هم در بالای یک ساختمان عدد 212 رو نوشت که اون هم اشاره داشت به تاریخ 2 دسامبر که تظاهرات علیه فرماندار جاکارتا برگزار شد. ضمن اینکه این عدد بالای سر «کیتی پراید» دیده میشود که از اعضای یهودی گروه مردان ایکس است. همچنین اون کنار مغازه جواهر فروشی (Jewelry) دیده میشد که اقای آردیان سیاف جوری بخش از این کلمه را پنهان کرده بود که Jew به معنی یهودی برجسته باشه:

پس از جنجال، خود آقای سیاف هم اعتراف کرد که عمدا این اعداد را داخل کمیک گذاشته و میخواسته اینجوری علاقه خودش رو به اسلام نشان بده. حالا خیلی ها مارول را تحت فشار قرار دادند که چرا طراحش به خودش اجازه داده از اسلام یا جریان خاصی در داخل یکی از کمیک هایش حمایت کنه!  در نتیجه مارول اقای طراح را اخراج کرد و در بیانیه ای ضمن عذرخواهی، قول داد این پیام را از نسخه های بعدی کمیک حذف کنه.

 

5- کشته شدگان کمیک "قهرمانان در بحران"

قهرمانان در بحران

Heroes in Crisis   نام یک کمیک 9 قسمتی هستش که چاپش از ماه سپتامبر 2018 آغاز شد و در 2019 به سرانجام رسید. نویسنده اش کسی نبود جز «تام کینگ» (نویسنده کمیک های اخیر بتمن) . داستانش در واقع به تبعات یک تیراندازی و قتل عام در یک مرکزی بازپروری میپردازه که توسط بتمن و سوپرمن و واندرومن تاسیس شده بود تا ابرقهرمانی که مشکلات و ناراحتی های فکری دارند در آنجا معالجه شوند. خیلی ها در این فاجعه به قتل رسیدند: آرسنال، فلش (والی وست) ، پویزن آیوی و ...این کمیک واقعا داستانش جنجالی بود و بسیاری از هواداران را آزرده خاطر کرد به خصوص وقتی هویت قاتل مشخص شد. لحظاتی را از شخصیت هایی مثل بوستر گولد و هارلی کوئین شاهد بودیم که انتظارش را نداشتیم. ولی چیزی که باعث شد مهم باشه اینه که نشان داد قهرمانان دی سی اون الگوهای بی عیب و نقصی نیستند که فکر میکنیم و مشکلات عاطفی و روحی بسیاری دارند. ولی باید اعتراف کرد که علیرغم پتانسیل بالا نتونست انتظارات رو برآورده کنه و میتونست خیلی بهتر باشه.

 

4- مگنتو نازی شده است؟!

http://www.spidey.ir/images/img/content/Controversial-Comic-Book-Moments/magneto-nazi.jpg

کمیک و داستان "امپراتوری مخفی" خودش به قدر کافی جنجال داشت که باعث عصبانیت هواداران بشه. اما یک جنجال فرعی هم برایش پیش اومد. موضوع اینه که شماره 5 این کمیک با کاورهای واریانت عرضه شد که روی یکی از آنها دیدیم که «مگنتو» به یکی از افراد هایدرا تبدیل شده است!!! هایدرا هم که خودتون میدونید از طرفداران و حامیان نازی های در جنگ جهانی هستش. این کاور حسابی جنجالی شد چون مگنتو اصلیتی یهودی داره و در هلوکاست رنج دیده و بنابراین خیلی ها اعتراض کردن که چرا باید با هایدرا همراه بشه. البته خوشبختانه بعدا معلوم شد که این کاور برای رد گم کردن بوده چون مگنتو فقط واسه این با کاپیتان آمریکای هایدرایی شده بود که بتونه به جهش یافته ها کمک کنه. ولی متاسفانه دیگه زیاد فایده نداشت و کار از کار گذشته بود.

 

3- خانم کِلی در حال پرتاب کوکتل مولوتف!

 کاور واریانت بتگرل!

اخیرا دی سی هم به خاطر چاپ یکی از کاورهای واریانت خودش برای کمیک for Dark Knight Returns: The Golden Child مورد انتقاد قرار گرفت. این کمیک حالت وان شات (داستان تک قسمتی) دارد که پس از وقایع کمیک Dark Knight III Master Race رخ میدهد. جنجالش به خاطر این بود که شخصیت «کری کلی» را در هیبت بتگرل و در حال پرتاب یک کوکتل مولوتف دیدیم. با توجه به اتفاقات حساسی که این اواخر در کشورهای مختلف جهان رخ داده است خیلی ها بر این باور بودند که این کاور به عنوان نماینده ای برای این اتفاقات عمل کرده است و کلا دی سی در چاپ آن سلیقه به خرج نداده! البته دی سی سریعا این کاور را از بازار جمع کرد تا به قول معروف جنجال بخوابه!

 

2- ممنوع شدن ازدواج زن خفاشی با مگی سایدر توسط دی سی

بتومن

اوایل همه فکر میکردند که دی سی میخواهد وضعیت و پیشینه ی تمام قهرمان های دی سی را در New 52 عوض کند که خب البته درست حدس میزدند(مثل تبدیل لباس آبی نایت وینگ به قرمز یا دوباره راه رفتن باربارا گوردون یا ...). ولی یکی از جنجالی ترین تغیرات این ریبوت بهم زدن ازدواج زن خفاشی (Batwoman) با مگی سایدربود (ازدواج نکرده بودند فقط نامزد بودند) اگر این ازدواج به هم نمی خورد، برای اولین بار در دنیای دی سی شاهد اولین زوج ه.م.ج.ن.س.گ.ر.ا بودیم. وقتی دی سی به نویسنده و طراح کمیک های زن خفاشی گفت که نمیتواند اجازه بدهند که دو زن باهم ازدواج کنند آن دو کمپانی (دی سی) را ترک کردند. البته گفته میشه دی سی مشکلی با اصل ازدواج آنها نداشته بلکه فقط با اینکه شخصیت هایش در دنیای New 52 متاهل باشند مخالفت داشته. ترک کردن نویسنده و طراح کمیک های زن خفاشی که یکی از محبوب ترین کمیک های دی سی بود باعث شد تا هواداران کمیک زن خفاشی را تحریم کنند.

 

1- ملحق شدن کاپیتان آمریکا به هایدرا !

بدون شک در 10 سال گذشته هیچ کمیک بوکی به اندازه امپراتوری مخفی (که اینجا به طور کامل ترجمه شده) جنجال ایجاد نکرد! همه چیز از سال 2016 و اون لحظه ای که معلوم شد کاپیتان آمریکا به گروه تروریستی هایدرا پیوسته شروع شد (این مقاله رو بخونید). در حقیقت «رد اسکال» بوسیله ی مکعب کیهانی موسوم به "کوبیک"، گذشته ی کاپیتان آمریکا را تغیر داد و طوری گذشته اش را دستکاری کرد که انگار از اول برای هایدرا کار میکرده است و جاسوس دوجانبه بوده است. کاپیتان آمریکا وطن پرست ترین قهرمانان کمیک است پس خودتون حدس بزنید چه جار و جنجالی صورت گرفت وقتی این اتفاق افتاد.حتی هواداران در شبکه های اجتماعی از مارول بخاطر همچین کاری انتقاد کردند بطوری که مارول از آنها خواست تا پایان داستان امپراطوری مخفی صبر کنند. خوشبختانه کاپیتان آمریکای اصلی برگشت و قضیه به خوبی و خوشی پایان یافت ولی در این بین به قدر کافی بر سر اینکه چرا شخصیت هایی مثل  «ثور» و «پانیشر» به رژیم فاشیستی استیو راجرز هایدرایی پیوسته بودند ایجاد شد. و اما شاید باید گفت بیشترین دلیل جنجالی شدن این داستان این بود که در بدترین زمان و موقعی که «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا بر سر کار آمد، منتشر شد. یعنی خیلی از هواداران حس میکردند در دوران احمقی بیشعور مثل ترامپ وقتشه که کاپیتان آمریکا یک قهرمان تمام عیار بشه، نه رهبر هایدرا !

 

مهدی ترابی مهربانی

 All rights reserved © Spidey.ir 2020

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

برترین و مهم ترین شخصیت های جدید مارول در 10 سال گذشته

مهم ترین داستان های دی سی در 10 سال گذشته

برترین شخصیت های خبیث جدید مارول در 10 سال گذشته

10 پیچش داستانی شوکه کننده در تاریخ انتشارات مارول

20 لحظه جنجالی دنیای کمیک بوک در سال 2018

75 لحظه ماندگار در كمیك های مارول

15 اتفاق مهمی که سال 2016 در کمیک های مارول به وقوع پیوست

جنجالی ترین داستان های كمیك بوكی در 20 سال گذشته!

10 لحظه جنجالی «دن اسلات» در کمیک بوک های مرد عنکبوتی

15 جنجال بزرگ در کمیک های مارول و دی سی در سال 2017

مهم ترین داستان های مارول در 10 سال گذشته

10 كمیكی كه با بیشترین جار و جنجال منتشر شدند!

برترین و مهم ترین شخصیت های جدید مارول در 10 سال گذشته

15 دفعه ای که هواداران به خاطر تغییر رنگ پوست شخصیت های کمیک بوکی در دنیای سینما عصبانی شدند!

20 دفعه ای که مارول و دی سی اینترنت را به آتش کشیدند

15 پیام مخفی که در کمیک بوک پنهان شده بودند!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Iron_AH
#1 Iron_AH 1398-12-06 13:49
با این رتبه بندی موافقم، مخصوصا اولی که خیلی شوکه کننده بود ...!
نقل قول کردن
hassan91
#2 hassan91 1398-12-06 14:04
مورد اول مثل این بود که قدرت زیاد زورگویی زیاد میاره :-|
یک جنجال دیگه اش هم این بود که مایلز مورالز قرار بود کاپیتان آمریکا هایدرایی رو بکشه.
نقل قول کردن
SUPER ALI
#3 SUPER ALI 1398-12-06 15:11
سلام ممنون آقای ترابی خیلی عالی بود

فقط یه سوال داخل کمیک heroes in crisis قاتل کی بود؟
نقل قول کردن
M.A.P air
#4 M.A.P air 1398-12-06 15:17
مقاله جالبی بود
راستش من زیاد کامیک نمی خونم بنابراین خیلیاش رو نمی دونستم
در کل مقاله جالبی بود
نقل قول کردن
yrnr spidey
#5 yrnr spidey 1398-12-06 15:35
سلام ممنون بابت مقاله
کلا این سری مقاله ها که top10 هایی رو تو دهه ی اخیر بررسی می کنم جذاب هستند چون که تقریبا من و شاید خیلی ها با داستان های زمان گذشته فقط آشنایی داریم اما وقتی کمیک هایی رو که خوندیم تو این چند سال یادی ازشون می کنیم جذابیت خاصی ایجاد می کنه.
با اکثریت موارد آشنایی نداشتم و مفید بود.
بازم ممنون. ;-)
نقل قول کردن
Captain-spidey
#6 Captain-spidey 1398-12-06 15:37
مرسی اقای ترابی مقاله فوق العاده ای بود
نقل قول کردن
شروین سرکان
#7 شروین سرکان 1398-12-06 16:08
مقاله که انصافا زیبا بود. برای رتبه اول که نمی شد چیز دیگی رو در نظر گرفت. داستان های new 52 رو خیلی دوس دارم(کاش ترجمه می کردین :-* :cry: )
نقل قول کردن
The amazing spiderman
#8 The amazing spiderman 1398-12-06 20:52
به نقل از shervin_md:
داستان های new 52 رو خیلی دوس دارم(کاش ترجمه می کردین :-* :cry: )

دقیقا چرا باید ترجمه کنن؟
گند زدن به تاریخچه شخصیت ها
فقط بتمنش خوب بود که اونم آرک محفل جغدها رو تو اینترنت سرچ کنی ترجمه شده ش رو پیدا میکنی
شما کاربرا هم حرفایی میزنید ها!
نقل قول کردن
moein
#9 moein 1398-12-07 21:17
سلام تشکر می کنم از استاد ترابی به نظر بنده جنجالی ترین و بدترین داستان این دهه اخیر داستان منفورone more day هست.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45