نگاهی به سیر تکامل لوگوی عنکبوتی لباس اسپایدرمن

نگاهی به سیر تکامل لوگوی عنکبوتی لباس اسپایدرمن

مقاله ای جالب درباره تکامل لوگوی مرد عنکبوتی در دنیای کمیک و سینما ...

مقدمه: تنها عده ای انگشت شمار از سمبل های ابرقهرمانان هستند که به اندازه آرم عنکبوتی اسپایدرمن فراموش نشدنی میباشند. در تمام ورژن های موجود از اسپایدرمن و در هر رسانه ای که این شخصیت در آن حضور یافته نمادعنکبوتی وجود داشته است. اگرچه این نماد یک بخش جدانشدنی از کاستوم اسپایدرمن است اما به نظر می رسد که مرتبا از لباسی به لباسی دیگر تغییراتی هم می کند. و حالا سایت اسپایدی قصد دارد تا تکامل آرم عنکبوتی پیتر پارکر را از اولین حضورش تا ماجراجویی های او در سینما و تا افراد عنکبوتی که دنیای عنکبوتی را فراتر از پیتر پارکر گسترده کرده اند بررسی کند.

مقاله زیر را هم بخوانید چون این مقاله را تکمیل میکند:

10 طراحی برتر سمبل (لوگو) عنکبوتی

 

نماد اولیه اسپایدرمن

اولین طراحانی که اسپایدرمن را بر اساس یک پایه ی دست نخورده به تصویر کشیدند استیو دیتکو و جان رومیتا سینیور بودند که هر دوی آنها یک آرم عنکبوتی که در طول تاریخ این شخصیت ثابت می ماند را به قلم درآوردند. این نماد که اکنون بسیار معروف است ابتدا در مرکز سینه لباس و بالای تارهای ان جای داشت. اندازه عنکبوتی که استیو دیتکو طراحی می کرد در هر پانل و کمیک متفاوت بود و گاهی اوقات تنها بخش کوچکی از سینه را می پوشاند و گاهی نیز در بخش سرخ رنگ لباس اسپایدی پخش و پراکنده می شد.

دیتکو درست مانند اندازه آرم عنکبوتی پاهای عنکبوت را همیشه به یک اندازه و ثابت نمی کشید.گاهی اوقات پاها در خط هایی مستقیم و موازی از آرم بیرون می زدند و گاهی نیز کمی خمیده کشیده می شدند. پاهای عنکبوت از شکم آرم عنکبوتی خارج می شدند که این با آناتومی یک عنکبوت واقعی در تضاد است زیرا پاهایشان از بخشی میان سر و شکم بیرون می زند. وقتی آقای جان رومیتا سینیور طراح اسپایدرمن شد لوگوی عنکبوتی را با ثبات بیش تری طراحی کرد.

او عنکبوت را نازک تر کرد و پاهای آن را طوری می کشید که که از مقیاس بدنی اش به سمت پایین کشیده و طاقدار می شد. 

 

 

نماد پشت لباس اسپایدرمن

یکی دیگر از تفاوت های کاستوم اسپایدرمن در دوران استیو دیتکو و جان رومیتا عنکبوتی بود که در پشت لباس اسپایدی حک شده بود.

نماد پشت اسپایدرمن

دیتکو این عنکبوت را بلند و نازک و بدون داشتن سر یا شکمی مجزا از هم می کشید و پاهای عنکبوت در خط هایی صاف از بدن خارج می شدند.

اما عنکبوت آقای رومیتا بسیار بیضی مانند تر بود و ضخامت بیش تری نیز داشت.

رومیتا اسپایدرمن

این عنکبوت پاهایی کوتاه تر و ضخیم تر داشت که در کنار بخش خارجی عنکبوت منشعب می شدند و اغلب به سمت راست خم می شدند. طراحی رومیتا بزودی به الگوی اصلی کاستوم اسپایدرمن تبدیل شد و ورژنی که او از اسپایدرمن می کشید تبدیل به الگوی استاندارد برای طراحی این شخصیت شدند.

 

نماد عصر برنز اسپایدرمن

همانطور که می دانید با آغاز دهه هفتاد میلادی داستان های کمیک کم کم به سوی تاریک تر شدن پیش رفتند و داستان مرگ گوئن استیسی آغاز گر عصر برنز کمیک ها شد و تا سال 1986 که داستان هایی نظیر "واچمن" و "شوالیه تاریکی" بازمی گردد چاپ شدند ادامه داشت.کاستوم اسپایدرمن نیز در این دوران تغییر کرد.اگرچه قبلا پاهای نماد عنکبوتی به موازات یکدیگر کشیده می شدند اما حالا انها به صورتی مستحکم تر طراحی می شدند.بدن عنکوبت نازک تر شد ولی پاهای عنکبوت بیش از پیش دراز شدند به طوری که فضای دور سینه را می پوشاندند.

در زمانی که پیتر پارکر از دانشگاه فارغ التحصیل شد (شماره 185 سری اول کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز)آرم عنکبوتی از قبل هم بیش تر انشعاب یافته شد. حالا پاها از شکم و به صورت جفت جفت از هم جدا می شدند. 4 پای بالایی به سمت بالا می رفتند و 4 پای پایینی به سمت پایین نوک تیز می شدند.این مدل که در ان پاها در دو سمت مختلف کشیده می شدند تبدیل شد به الگوی استاندارد کاستوم اسپایدی در تقریبا تمام کمیک ها و انیمیشن هایی شد که پس از آن امدند. البته در اواخر دهه 80 میلادی و آمدن تاد مک فارلین به کمیک های اسپایدرمن مقداری نسبتا زیاد تغییر در آن را شاهد بودیم که خودتون در پایین مشاهده میکنید (از هر طرف دو تا بالا، دو تا پایین):

همین ایده بعدا توسط مارک بگلی در دهه 90 میلادی به تکامل رسید و بسیار زیبا شد یعنی عنکبوته از بالا به پایین صاف و یکسان شد (همین ایده بعدا برای لباس سینمایی اسپایدرمن هم به نوعی به کار رفت):

مارک بگلی اسپایدرمن

 

لباس سیاه اسپایدرمن

لباس سیاه یکی از نمادین ترین کاستوم های اسپایدی است و در عین حال غیر عادی ترین آنها نیز هست. فرقی نمی کند که این لباس سیمبیوتی باشد که بعدا به ونوم تبدیل شد یا نمونه دوخته شده آن، لباس های سیاه اسپایدی نماد عنکبوتی را بسیار بزرگ تر کردند.حالا نماد عنکبوتی از گردن تا ناف اسپایدی گسترده شده بود و اغلب کاستوم را دربر می گرفت. پاهای این عنکبوت دور بدن اسپایدرمن پیچیده می شد و به یک عنکبوت در پشت لباس آن متصل می شد.

لباس سیاه مرد عنکبوتی

لباس سیاه مرد عنکبوتی متفاوت ترین لباس اسپایدی در مقایسه با لباس استاندارد اوست. اما طراحی ای که در آن پاهای عنکبوتی از پشت و جلوی کاستوم به یکدیگر متصل شوند بعد ها به الهام بخش طراحی لباس های ونوم و بن رایلی در دهه 90 میلادی تبدیل شد (در دورانی که جانشین پیترپارکر به عنوان اسپایدرمن شد تبدیل شد).

 

 

لباس آیرون اسپایدر (عنکبوت آهنی)

لباس عنکبوت آهنی که توسط تونی استارک طراحی شده بود یک لوگوی عنکبوتی به ظاهر ماشینی را نشان می دهد.این نماد که بسیار بزرگ تر از نماد های قبلی است فضای منفی بسیار کمتری را بین پاهای عنکبوت باقی می گذارد و بیش تر بالا تنه کاستوم اسپایدرمن را می پوشاند. به علاوه هیچکدام از بخش های جداگانه بدن عنکبوت به طور مستقیم به یکدیگر متصل نمی شوند:

ایرون اسپایدر

از طرفی دیگر دو لباس معروف و مدرن اسپایدرمن لباس فیوچر فاندیشن و لباس مخفی کاری دارای دو آرم عنکبوتی مکانیکی تر با پاها و بدنی نازک تر که درون این لباس های اینده ای شکل و تزئینی به خوبی جای میگیرند هستند.

در سال 2015 سری کمیک های مارول تحت عنوان ALL NEW , ALL DIFFERENT MARVEL  ریلانچ شدند و پیتر پارکر به لباسی کلاسیک تر و با پاهای عنکبوتی ای که مانند طراحی های رومیتا گسترده می شدند برگشت که آرم عنکبوتی دارای بدنی پر تر بود که پاها از جایی بین سر و شکم و درست مانند یک عنکبوت واقعی خارج می شدند و به صورت موازی و پیچ خورده قرار می گرفتند.

ولی تفاوت اصلی  آن با طراحی های رومیتا اندازه عنکبوت و یک نور سبز رنگ الکترونیکی بود که از آن ساطع می شد.

 

لباس های سینمایی اسپایدرمن

در فیلم اسپایدرمن به کارگردانی سم ریمی که در سال 2002 اکران شد کاستوم پیتر تقریبا به کمیک ها وفادار بود ولی نماد عنکبوتی جوری طراحی شد تا بیش از پیش شبیه یک عنکبوت واقعی باشد.گرچه قبلا کله عنکبوت و شکمش تقریبا تخم مرغی شکل بودند حالا نماد عنکبوتی طوری طراحی شده بود که مانند یک عنکبوت واقعی به نظر برسد و یک آرواره و یک بدن عنکبوتی که از نظر اناتومی و فیزیکی به بدن عنکبوت واقعی شبیه بود داشتیم. تحت نظر سم ریمی لوگوی عنکبوتی دستخوش تغییراتی از فیلمی به فیلم دیگر شد به خصوص در فیلم "اسپایدرمن 3 " که پاهای عنکبوت دراز تر و زاویه دار تر شدند. در فیلم های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" نماد عنکبوتی از طراحی فیلم های قبلی الهام گرفت و پاهای عنکبوت را بسیار کشیده تر کرد به طوری که پاهای پایینی به کمریند لباس می رسیدند. نماد عنکبوتی لباس اسپایدرمن تام هالند در دنیای سینمایی مارول کوچک و جمع و جورتر است  که از طراحی های استیو دیتکو و جان رومیتا سینیور الهام گرفته به این علت که با فیلم های قبلی اسپایدرمن متفاوت باشد. در تصویر زیر لوگوی فیلم های مرد عنکبوتی و همچنین بازی اسپایدرمن PS4 را ملاحظه میکنید:

لوگوی اسپایدرمن

 

دیگر لباس های مرد عنکبوتی

پیتر پارکر تنها شخصیتی نیست که آرم عنکبوتی را بر تن دارد. چندین نفر دیگر نیز از این نماد برای خود استفاده کرده اند و آن را متناسب با شخصیت ها و استایل خود تغییر داده اند. به خصوص وقتی که ادی براک و سیمبیوت اسپایدرمن با یکدیگر ادغام شدند تا ونوم را تشکیل بدهند این ضدقهرمان از نماد لباس سیاه اسپایدرمن استفاده کرد که خودش نیز در طول سالها دستخوش تغییراتی شده است که گاهی اوقات زیر بازو ها پیچیده می شود در حالی که بعضی وقت ها به صورت دو جفت ازهم جدا شده که یک جفت دور شانه ها پیچیده می شود و دیگری یا به دور کمر یا پهلو ها می گردد:

متفاوت ترین کاستوم متعلق به میگل اوهارا ملقب به اسپایدرمن سال 2099 است که آرم عنکبوتی به صورت یک جمجمه شکل گرفته است که دو تا از پاها از کناره های سر جدا می شوند و هر دو پا به سمت راست خم می شوند و قسمت های خمیده روی هم می افتند.

پاهای پایینی به صورتی کشیده می شوند که این نماد را بیش تر شبیه لوگوی اسکلتی پانیشر می کند تا آرم نمادین اسپایدرمن.

در هر حال بدون توجه به انکه چه کسی لباس اسپایدی را بر تن می کند این سمبل هوشمندانه و در عین حال نمادین نشانگر برترین قهرمان جهان و میراث جاویدان اوست. 

 

آرین احمدی

با بهره گیری از مقاله سایت CBR

All rights reserved © Spidey.ir 2019

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

10 طراحی برتر سمبل (لوگو) عنکبوتی

تاریخچه لباس های مرد عنکبوتی در دنیای سینما و تلویزیون

مقایسه مردعنکبوتی«سام ریمی» با مردعنکبوتی «مارک وب»

آشنایی با لباس های مرد عنكبوتی

مقایسه لباس اسپایدرمن در فیلم های «مارك وب» و «سم ریمی»

15 لباس شگفت انگیزی که هواداران برای مرد عنکبوتی خلق کرده اند

رتبه بندی لباس های مرد عنکبوتی در دنیای سینما

برترین و بدترین لباس های ابرقهرمانان در سینما

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

brg_1214
#1 brg_1214 1398-03-24 18:34
بسیار عالی، خسته نباشید ;-)
نقل قول کردن
spiderling
#2 spiderling 1398-03-24 22:50
آقای احمدی این اولین مقاله ای بود که از شما خوندم و بسیار به دلم نشت. خسته نباشید.
کلا به مقاله هایی که ریشه یک شخصیت رو به این شکل بررسی میکنه ارادت خاصی دارم، قبلا شاهد بودیم امیدوارم باز هم از این مقالات در سایت بیشتر ببینیم.
پ.ن: شاهکار کاراگاه پیکاچو رو دقایقی پیش دیدم، آقای ترابی امکانش هست نقد این کاراکتر که کمیک های جذابی هم داره تو سایت قرار بدید؟
ممنون
نقل قول کردن
Pooya-Spidey
#3 Pooya-Spidey 1398-03-24 23:48
مقاله بسیار زیبایی بود.
بازهم از این مقاله ها در سایت بذارید
نقل قول کردن
nightspider
#4 nightspider 1398-03-25 03:39
ممنون بابت مقاله ی خوبتون
ولی فکر کنم همه موافق باشیم که عنکبوت لباس تام هالند از همه بدتره. نه اینکه خیلی زشت باشه ولی خیلی هم قشنگ نیست و نسبت به عنکبوت های لباس های قبلی زشت تره.
شاید فقط به نظر من این طوره ولی هم خیلی کوچیکه و هم پاهای عنکبوتش یه حالتیه.
ولی تا به حال بهترین ارم عنکبوت که هم خیلی قشنگه و هم از کمیک الهام گرفته و به ان نزدیکه ماله مردعنکبوتی پی اس 4 است(ارم سفیدش نه) این یکی
نقل قول کردن
spiderling
#5 spiderling 1398-03-25 05:07
به نقل از nightspider:
ممنون بابت مقاله ی خوبتون
ولی فکر کنم همه موافق باشیم که عنکبوت لباس تام هالند از همه بدتره. نه اینکه خیلی زشت باشه ولی خیلی هم قشنگ نیست و نسبت به عنکبوت های لباس های قبلی زشت تره.
شاید فقط به نظر من این طوره ولی هم خیلی کوچیکه و هم پاهای عنکبوتش یه حالتیه.
ولی تا به حال بهترین ارم عنکبوت که هم خیلی قشنگه و هم از کمیک الهام گرفته و به ان نزدیکه ماله مردعنکبوتی پی اس 4 است(ارم سفیدش نه) این یکی
s4.picofile.com/.../...

موافقم با شما، زیاد تو دل برو نیست، اما تو سبک لباسی که تام هالند میپوشه شاید بهترین گزینه همین باشه. و حتی تصورش برای من و خیلیا میتونه سخت باشه که لوگوی عنکبوتی پیتر که از قضا روباتیه برای خودش به سبک کلاسیک باشه!
من خودم لوگوی لباس اندروگارفیلد رو خیلی دوست داشتم، مخصوصا اولین بار که به شکل سایه روی سه‌کنج دیوار نشونش دادن!
نقل قول کردن
Roberto
#6 Roberto 1398-03-27 15:28
با سلام .آقای احمدی عالی بود .روی خوب موضوعی انگشت گذاشتید.به نظر من لوگوی عنکبوتی فیلم شگفت انگیز 1و2 خیلی زیباست.توی دنیای کمیک لوگوی ونوم و توی دنیای گیم لوگوی spider-man ps4 از همه بهترینن. :lol:
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

51

26

15

16

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

اسپایدرمن در تلویزیون

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

008

009

25

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

بررسی فیلم های مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

44