وقتی پیتر پارکر قدرت های فوق بشری خودش را از دست داد ...

وقتی پیتر پارکر قدرت های فوق بشری خودش را از دست داد ...

این مقاله به مهم ترین لحظاتی که مرد عنکبوتی قدرت هایش رو از دست داد، اشاره میکنه.

مرد عنکبوتی تا به حال چندین بار و به دلایل مختلف قدرت هایش رو از دست داده. همانطور که مرگ و بازگشت یک ابرقهرمان، موضوعی جالب و حائز اهمیت برای هواداران می باشد، از دست دادن قدرت و سقوط قهرمان، سپس بازگشت او هم یکی دیگه از اتفاقاتی است که همواره برای ما کمیک فن ها جذاب و مهم بوده. متاسفانه (یا خوشبختانه!) مرد عنکبوتی از اون دسته شخصیت هایی هست که بار ها قدرت هایش رو از دست داده. البته توی این مقاله که برای آن از مطلب سایت screenrant استفاده کردیم، بیشتر دفعاتی رو مورد بررسی قرار میدیم که به داستان های اختصاصی مرد عنکبوتی مربوط میشه. برای شروع باید به سال 1964 برگردیم، جایی که مرد عنکبوتی طی شماره 12 مرد عنکبوتی شگفت انگیز، برای نخستین بار قدرت هایش رو از دست داد. در این شماره، دکتر اختاپوس به دفتر دیلی بیوگل میره و دنبال مرد عنکبوتی میگرده. وقتی چیزی دستگیرش نمیشه بتی برنت رو با خودش میبره. بعد پیتر لباس های عنکبوتی اش رو به تن میکنه و به جنگ با اکتاویوس میره، اما متوجه میشه که قدرت هایش چندان کاربرد ندارن و احساس ضعف میکنه. این اولین باری بود که چنین اتفاقی برای او می افتاد. در حقیقت پیتر اون روز مریض بود و حالش زیاد خوب نبود ! هر چند بعد از یه خواب خوب به حالت اول برمیگرده و در نهایت هم دکتر اختاپوس رو شکست میده.

 

اکتبر 1964 خوانندگان با گروه شش خبیث ( (sinister sixآشنا شدند. گروه خبیثی به رهبری دکتر اختاپوس و اعضایی چون الکترو، کریون شکارچی، میستریو، مرد شنی و والچر. در شماره نخست داستان amazing spider man annual پیتر در حالی قدرت هاش رو از دست میده که به نوک یک پرچم چسبیده ! اوضاع زمانی بد تر میشه که شش خبیث بتی برنت و زن عمو می رو میدزدند، حالا خر بیار و باقالی بار کن ! در هر صورت، قدرت های پیتر بعد از مدتی برمیگرده و موفق میشه اعضای شش خبیث رو جداگانه شکست بده. داستانش را اینجا ترجمه کرده ایم.

 

مورد بعدی به سال 1970 و شماره های 86 و 87 مرد عنکبوتی شگفت انگیز مربوطه. جایی که پیتر به زحمت از مبارزه با بلک ویدو جون سالم به در میبره و متوجه میشه که این وسط یه چیزی اشتباهه ! برای همین خون خودش رو آنالیز میکنه و میفهمه که درصد رادیو اکتیوی خونش کمتر شده. پس تصمیم میگیره بره سراغ دکتر کانرز. اما یادش میفته که جشن تولد گوئن استیسی هست و باید براش کادو بگیره، در کمال نابلوری میره از جواهر فروشی دزدی میکنه !! بعد که خونه میره نه تنها به همه میگه که مرد عنکبوتیه، بلکه میگه که دیگه قصد نداره اینکارو ادامه بده ! هر چند کارش برای بقیه جنبه شوخی داشت. بعدا هم میره بیمارستان و دکتر بهش میگه که یه آنفولانزای شدید گرفته. خیلی زود هم خوب میشه و قدرت هایش برمیگرده.

 

سال 1971 در شماره 98 این سری، نورمن آزبورن در قالب گرین گابلین برای مقابله با مرد عنکبوتی برمیگرده. از طرفی هری آزبورن هم بیماری سختی گرفته. حین نبرد مرد عنکبوتی و گابلین، چند بمب از طرف گابلین به سمت پیتر پرتاب میشه که یکی از اونا گازی خارج میکنه و باعث میشه مرد عنکبوتی توانایی بالا رفتن از دیوار رو از دست بده. بعد پیتر سعی میکنه با هدایت گلایدر به سمت بیمارستان، نورمن رو با پسر بیمارش مواجه بکنه، موفق هم میشه و نورمن با دیدن حال و روز پسرش، شوکه میشه و نبرد به پایان میرسه.

در سال 1976 طی شماره 16 این سری، مرد عنکبوتی بر اثر یک بمب گازی قدرت هایش رو به طور موقت از دست میده، این بمب حتی روی وب شوترش هم اثر میزاره و نمیتونه تار پرتاب کنه ! مشخص هم نمیشه که بمب از طرف چه کسی پرتاب شده. بعد هم اسپایدر موبیل (ماشین عنکبوتی) به طور خودکار روشن میشه و با سرعت به طرف مرد عنکبوتی حرکت میکنه ! در نهایت متوجه میشه که این برنامه ها زیر سر مخترع مخوف هست، و با برگشت قدرت هاش موفق میشه اونو شکست بده.

 

سال 1990 در شماره 341 این سری، مرد عنکبوتی با دکتر ترنر آشنا میشه، کسی که تصمیم داره قدرت ها و توانایی های مرد عنکبوتی رو آنالیز کنه و بهش میگه که میتونه کاری کنه که مرد عنکبوتی قدرت هایش رو از دست بده، پیتر این رو فرصتی برای ایجاد یک زندگی عادی میدونه پس قبول میکنه و تمام قدرت هاش رو از دست میده ! اما این تمام ماجرا نیست، در واقع دکتر ترنر کسی نیست جز دشمن قدیمی مرد عنکبوتی، آفتاب پرست ! البته پیتر موفق میشه قدرت هاش رو دوباره به دست بیاره، چون با خودش فکر میکنه که مهم این نیست که چه سبک زندگی رو ترجیح میده، مهم اینه که توانایی محافظت از عزیزانش رو داشته باشه، واقعا همین خصیصه های ذاتی مرد عنکبوتی باعث شده تا این حد محبوب بشه.

 از دست دادن قدرت های اسپایدرمن

سال 2005 داستانی با عنوان "اون یکی" (The Other) چاپ شد که در حقیقت یک کراس اور بزرگ برای شخصیت مرد عنکبوتی بود. از سال 2001 این نخستین کراس اور مرد عنکبوتی محسوب می شد که سه عنوان بزرگ مرد عنکبوتی رو در قالب یک داستان ارائه می داد. این کراس اور با شماره اول "مرد عنکبوتی، همسایه مهربان" شروع شد. این داستان، حکایت غم انگیزی از پیتر پارکر رو روایت می کرد، جایی که پیتر به صور آشکاری ضعیف تر از قبل شده و قدرت هایش هم در لحظات حساس نبرد، نا امیدش میکنند. بعد از اینکه توی یکی از نبرد هایش زخمی میشه به شدت به مراقبت های پزشکی نیاز پیدا میکنه و همونجاست که متوجه میشه نوعی مریضی گرفته و اصلا حالش خوب نیست ! پس میره سراغ بزرگ ترین نابغه های مارول تا شاید کاری بتونند براش بکنند. ولی حتی امثال رید ریچاردز و بروس بنر و پلنگ سیاه هم نمیتونند کمکی بهش بکنند. اوضاع زمانی بدتر میشه که مورلان از گور برای انتقام برمیگرده ! مرد عنکبوتی هم که قدرت های درست و حسابی نداره. با این حال، نبرد مورلان و مرد عنکبوتی یکی از نبرد های عظیم و وحشیانه دنیای کمیک به حساب میاد، و در آخر نبرد مشاهده می کنیم که مورلان چشم چپ پیتر رو از کاسه در میاره و بدن زخمی اونو روی زمین رها میکنه ! اینجاست که پیتر به سفری روحانی میره و متوجه میشه که بخش عنکبوتی پیتر بر اون غلبه کرده. ولی پیتر این تغییر رو در آغوش میگیره و به همین ترتیب با قدرت هایی جدید، مجددا متولد میشه ! در واقع "اون یکی" به نوعی پادشاه عنکبوت ها محسوب میشه که بسیار توانمنده و در این داستان قدرت هایش رو به پیتر میده، بعد هم پیتر موفق میشه با قدرت های "اون یکی" مورلان رو بکشه.

 

یا مثلا در داستان فاجعه بار one more dayکه سال 2007 چاپ شد، دیدیم که پیتر برای نجات جان زن عمو می، با شیطان مارول یعنی مفیستو معامله میکنه و مفیستو هم در ازای نجات جان زن عمویش، ازدواج پیتر و مری جین رو به هم میزنه. همچنین واقعیت رو از بن و ریشه تغییر میده ! که شامل قدرت های "اون یکی" مرد عنکبوتی هم میشه. بدین ترتیب، پیتر قدرت های "اون یکی" رو از دست میده.

 

سال 2011 و در شماره 654 کمیک بوک مرد عنکبوتی شگفت انگیز، ما شاهد پارت سوم "انتقام قاتل عنکبوت" بودیم. در دو پارت قبلی دیدیم که الیستر اسمایت با لشکری متشکل از سایبورگ ها و همچنین عقربی تقویب شده بازگشته. مرد عنکبوتی به همراه لوک کیج و ایرون فیست در مقابل قاتلان می جنگند. اما نکته قابول توجه اینه که به نظر میرسه اونا میتونن حرکات رو پیش بینی کنند. پیتر با خودش فکر میکنه که احتمالا اسمایت تونسته قابلیت حس عنکبوتی رو بهشون اضافه کنه ! این میتونه خیلی خطرناک باشه. به همین دلیل پیتر دستگاهی میسازه و در نهایت مجبور میشه موجی عظیم در سطح شهر پخش کنه که نه تنها توانایی حس پیش بینی قاتلان رو از بین میبره بلکه سبب میشه خود پیتر هم حس عنکبوتی اش رو از دست بده ! البته پیتر بعد از هشت ماه با انجام یه سری تمرینات، دوباره دارای حس عنکبوتی میشه.

 ربات قاتل عنکبوت

یکی از خط های داستانی که رویداد عظیم مارول در سال 2015 یعنی جنگ های پنهان را تشکیل می داد، دنیای عنکبوتی بود. در این سری هم به نوعی شاهد از بین رفتن قدرت های پیتر بودیم. در واقع دنیای عنکبوتی، برخی از عجیب ترین و شگفت انگیز ترین مردان و زنان عنکبوتی رو در یک داستان گرد هم آورده بود. گروهی که خودشون رو مبارزان عنکبوتی می نامیدند. ولی این چه ربطی به از بین رفتن قدرت های مرد عنکبوتی داره ؟ در حقیقت در انتهای شماره سوم این مجموعه که اینجا ترجمه شده ، گوئن عنکبوتی کشف شوکه کننده ای کرد. اینکه در گوشه کناری از دنیای نبرد (battleworld)یه پیتر پارکر دیگه وجود داره ! در شماره بعدی میفهمیم که این پیتر پارکر سال ها پیش قدرت هایش رو از دست داده و مخفی شده تا بتونه از خانواده اش محافظت بکنه. البته بعد ها پیتر مجبور میشه از این وضعیت خارج بشه و حتی به گروه مبارزان عنکبوتی می پیونده.

 

به جز در دنیای کمیک، پیتر پارکر در دنیای انیمیشن و سینما هم قدرت هایش رو از دست داده. مثلا سال 1995 در سری مرد عنکبوتی : مجموعه انیمیشنی همچین موردی داشتیم. در پارت نخست "کابوس نئوژنیک : شش موذی" دیدیم که قدرت هایش دچار مشکل میشه. در این قسمت باز پیتر مریض میشه و گروهی به نام شش موذی سر و کلشون پیدا میشه. پیتر در رویارویی با اونا کم میاره و قدرت هایش کار نمی کنند، برای همین میره سراغ دکتر کانرز تا با انجام آزمایش، دلیلش رو متوجه بشه. پیتر میفهمه که هنوز دچار جهش ژنتیکی هست اما بعد ها اون نیش عنکبوت رادیو اکتیوی باعث میشه که به هیولایی به نام من اسپایدر تبدیل بشه !

 من اسپایدر

توی اثر شاهکار مرد عنکبوتی 2 هم دیدیم که پیتر قدرت هایش رو از دست میده. این فیلم به بهترین شکل مشکلات و دردسر های پیتر پارکر / مرد عنکبوتی رو به تصویر میکشه، طوری که پیتر، آشفتگی درونی و تخریب روحیه اش رو در ذهن و قلبش حس میکنه، اینجاست که قهرمان داستان ما به انتهای کار خودش میرسه و تصمیم میگیره که دیگه یه قهرمان نباشه. تسلیم میشه، سقوط میکنه و به صفر میرسه !

 مرد عنکبوتی 2

تا اینکه بزودی در میابه که چنین تصمیمی، پاسخ مناسبی به مشکلاتش نیست و قدرت زیاد همواره با مسئولیت بیشتری همراهه، دزدیده شدن مری جین توسط دکتر اختاپوس هم نقطه پایان این بازنشستگی بود و دلیلی واضح برای قهرمان شدن و بازگشت قدرت هایش به حساب میامد.

 

محمد امین حیاتی (PotterCap-Spider)

منبع: سایت Screenrant

 All rights reserved © Spidey.ir 2018

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مقالات مشابه و مرتبط:

اولین حضور "شش خبیث" (SINISTER SIX) در دنیای کمیک ترجمه شد + لینک دانلود

10 دفعه ای که ابرقهرمانان قدرت های فوق بشری خود را از دست دادند!

بدترین داستان های مرد عنكبوتی

15 مرد عنکبوتی دارک در دنیای کمیک! 

جنجالی ترین داستان های كمیك بوكی در 20 سال گذشته!

اولین های مرد عنكبوتی

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

hassan91
#1 hassan91 1397-09-11 14:02
خیلی ممنون آقای حیاتی! عالی بود.
این فراز و نشیب های فراوان مرد عنکبوتیه که داستان هاش رو جذاب میکنه چون واقعا معلوم نیست چی به سرش بیاد :sad: . همین موضوع هم باعث شد که فیلم دوم مرد عنکبوتی بهترین بشه جالبه که تو کمیک هم اولین بار مقابل دکتر اختاپوس این اتفاق رخ داد
نقل قول کردن
Barbod2018
#2 Barbod2018 1397-09-11 17:23
مقاله ی جذابی بود فقط اون یکی چه قدرت هایی داره
نقل قول کردن
porya
#3 porya 1397-09-11 19:06
ممنون اقای حیاتی. از اون مقاله های تاریخچه ای جذاب بود.
فقظ یه جا نوشتید ^نابلوری^ فکر کنم ^ناباوری^ باشه. 8)
نقل قول کردن
darth vader
#4 darth vader 1397-09-11 20:15
به نظر من توی فیلم مرد عنکبوتی 2 واقعا جالب بود و من که خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم . و ممنون از آقای حیاتی که با مشغله های فراوان باز هم برامونن مقاله می نویسه،دستتون درد نکنه ;-)
نقل قول کردن
brg_1214
#5 brg_1214 1397-09-11 20:53
مقاله جالبی بود!
دستتون درد نکنه،خسته نباشید :-)
نقل قول کردن
Rubiker81
#6 Rubiker81 1397-09-14 21:27
دستتون درد نکنه
مورد مربوط به داستان the other منو سریع به یاد فیلم matrix 3 انداخت
چون سر "نئو" هم یه بلای مشابهی اومد :D
نقل قول کردن
Spider-Kang
#7 Spider-Kang 1402-04-28 10:22
سلام ، ممنونم بابت مقاله
میخواستم پیشنهاد بدم که تیتر مقاله به : "مرد عنکبوتی در چه داستان هایی قدرت خود را از دست داد" تا بتونه بره جزو مقالات پاسخ به سوالات مردعنکبوتی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

51

26

15

16

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

اسپایدرمن در تلویزیون

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

008

009

25

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

بررسی فیلم های مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

44