اقتباس های سریال SPECTACULAR SPIDER MAN از فیلم ها و داستان های مرد عنکبوتی - قسمت سوم

اقتباس های سریال SPECTACULAR SPIDER MAN از فیلم ها و داستان های مرد عنکبوتی - قسمت سوم

بعد از مدتها، با قسمت سوم این مقاله در خدمت شما هستیم. پس یاعلی...

مقدمه: مرد عنکبوتی خارق العاده نام مجموعه انیمیشنی تحسین شده ای می باشد که توانست خود را در دل هواداران بی شمار مرد عنکبوتی جای دهد و اقتباسی در خور نام و شهرت اسپایدی تحویل دهد. این مجموعه توسط بسیاری از کارشناسان به عنوان یکی از برترین انیمیشن های ساخته شده از روی یک شخصیت کمیک بوکی انتخاب شده و افتخارات زیادی کسب کرده است. یکی از نقات قوت این مجموعه، پایبندی کامل به ذات و جوهره اسپایدرمن است که از مهم ترین پارامتر ها برای اسپایدر فن ها محسوب می شود. واقعا حیفه که این مجموعه خارق العاده، تنها 26 قسمت ادامه داشت و به اندازه ای که تیم سازنده آن می خواستند ادامه دار نبود. دلیلش هم اینه که دیزنی، مارول و تمام کاراکترهایش را خرید و سونی را مجاب کرد تا حقوق ساخت هر گونه انیمیشن بر اساس شخصیت اسپایدرمن را به مارول برگرداند. از این رو، ساخت این سریال انیمیشنی علی رغم استقبال حیرت انگیزی که داشت، متوقف شد. با این حال، بعد از یازده سال همچنان ما هواداران مارول هر از گاهی سراغ این شاهکار انیمیشنی می رویم و از اول آن را مشاهده می کنیم! به جرات میتوان گفت که این سری انیمیشنی حتی در قیاس با دنیای سینمایی مارول (MCU) و آثار سم ریمی، اقتباسی به مراتب بالاتر و قوی تری از مرد عنکبوتی را به نمایش می گذارد و به بهترین شکل شخصیت پیتر پارکر، چالش های زندگی و تعامل سرگرم کننده او با دیگر شخصیت های فرعی نشان می دهد. در این سریال همچنین شاهد حضور لیست بلندی از دشمنان متنوع اسپایدی بودیم که از ژرفای کم نظیری بهرمند بوده و شخصیت پردازی غیر کلیشه ای و باورپذیدی داشتند. اما از هر چه بگذریم، این سریال دارای ویژگی منحصر به فردی بود که نظر تمامی هواداران حقیقی مرد عنکبوتی را به خود جلب کرد، اینکه این سریال سعی داشت به تمام دوره های زمانی تاریخ کمیک های مرد عنکبوتی در کنار منابع دیگری مانند فیلم های زنده این شخصیت، رجوع کند و حداکثر بهره را از ایده های بکر و جالبشان ببرد، از این رو شاهد اقتباس ها و Reference های شگفت انگیزی بودیم که بدون تردید اسپایدر فن ها را به وجد می آورد. اما خب آن اقتباس ها انقدر زیاد هستند که به هیچ وجه در قالب یک مقاله نمی گنجند، بنابراین تصمیم گرفتیم طی چند مقاله به یک ماجراجویی دراز و مهیج رویم و تمامی نکات و ارجاعاتی که در لا به لای پانل های این اثر یگانه جاسازی شده را کشف کنیم.

(اگر قسمت های قبل را نخوانده اید، به اینجا و اینجا بروید). مطلب زیر را هم فراموش نکنید:

تمامی اشارات و ارجاعات انیمیشن مردعنکبوتی خارق العاده به سه گانه مردعنکبوتی

 

- شیوه‌ی صحبت‌ کردن میستریو

 

اگر دو سال پیش این مقاله رو نوشته بودم، مطمئنا هنوز کسانی بودند که با این شخصیت آشنایی نداشته باشند. اما الآن به لطف دنیای سینمایی مارول و حضور درخشان این Villain در فیلم "دور از خانه"، دیگه فکر نکنم کسی باشه که میستریو رو نشناسه! به هر حال، او یک بدلکار و متخصص ساخت افکت های ویژه سینمایی بود که تصمیم گرفت از مهارتی که داره، در راه نادرست بهره ببره. شاید او قدرت فوق بشری خاصی نداشته باشه، اما با همین توانایی هایی که داره بار ها مرد عنکبوتی رو تحت فشار قرار داده و چالش های ذهنی زیادی براش درست کرده. یکی از نکات حائز اهمیت درباره میستریو اینه که به دلیل سابقه ای که در تئاتر و سینما داره، خیلی دوست داره دراماتیک عمل کنه! از این رو، در دنیای کمیک معمولا رفتاری رازگونه داره و همیشه سعی میکنه به شیوه ای جادوگرانه و قدیمی صحبت بکنه!

 

خوشبختانه مانند دیگر خبیث های داستان، شخصیت پردازی او هم در سریال مرد عنکبوتی خارق العاده حرف نداره، طوری که علی رغم حضورش توی فصل اول این سری، یک قسمت از فصل دوم هم به طور کامل به او اختصاص داده شد. در این سریال هم درست مانند دنیای کمیک، او به گونه ای مرموز صحبت میکنه و کاملا این حس رو به بیننده القا میکنه که با یک جادوگر باستانی طرفه!

 

مثلا همیشه در دنیای کمیک دیدیم که او خودش رو با اسم سوم شخص خطاب میکنه!

 

که در این سریال هم دقیقا همینطوره.

 

در دنیای سینمایی مارول هم به همین شکل صحبت میکنه، منتها بار دراماتیکی کمتری نسبت به سریال داره.

 

در انتهای اون قسمت از سریال، شاهد بودیم که میستریو اسپایدی رو با حقه های سینمایی فریب میده و یک نبرد فوق العاده دیدنی رو باهاش به راه می اندازه. جالبه بدونید که در نهایت، مرد عنکبوتی با تکیه بر حس عنکبوتی موفق میشه شکستش بده، که همونطور که میدونید این ایده عینا در فیلم بازگشت به خانه مورد استفاده قرار گرفته شد.

 

- پارکر کوچولو! (Puny Parker)

 

شخصیت پردازی فلش تامپسون توی این مجموعه انیمیشنی محشره! طوری که احتمالا بیشترین و بهترین حضور این شخصیت هم مربوط به همین سریال بشه. دلیلش هم اینه که او در این مجموعه دقیقا مثل کمیک ها بود! مثلا توی مدرسه محبوبیت بالایی داشت و یا فوتبال آمریکایی بازی میکرد. جالب اینجاست که درست مثل کمیک ها، به تدریج متوجه می شید که او چندان هم بد نیست و پسر خوش قلبیه (مثلا چندین بار شده که با وجود تنفری که از پیتر پارکر داره، باهاش همکاری کرده و مثل یه دوست در کنارش بوده) یه نکته دیگه هم اینه که او درست مثل کمیک ها از پیتر بدش میاد، اما همونقدر هم عاشق و هوادار مرد عنکبوتیه! طوری که او را الگوی خودش میدونه و همیشه ازش حمایت میکنه، اما خب پسر شّریه و یه لحظه رو هم برای تخریب پیتر از دست نمیده! مثلا هواداران مرد عنکبوتی به خوبی اطلاع دارند که فلش همیشه پیتر رو "پارکر کوچولو" صدا میزنه تا جلوی بقیه ضایعش کنه.

 

حتی توی داستان فوق العاده شکست جانانه که در آن توسط گابلین سرخ کشته میشه (و شما میتونید این کمیک رو از اینجا با ترجمه روان فارسی و ادیت اختصاصی سایت اسپایدی بخونید) دیدیم که باز هم از این لقب برای پیتر استفاده میکنه.

 

او در این سریال هم بار ها پیتر رو "پارکر کوچولو" خطاب میکنه و همش سر زبونشه.

 

خوشبختانه، فلش در دنیای سینمایی مارول هم خوش درخشید، شاید او شخصیت قلدر و زورگویی که در فیلم های قبلی مرد عنکبوتی ازش شاهد بودیم رو نداشت، اما مدام پیتر رو مورد آزار و اذیت قرار میداد و بهش حسودی میکرد. او حتی در چندین سکانس از لقب "پارکر کوچولو" هم پیتر استفاده کرد.

 

- شش خبیث وارد می‌شود!

 

شش خبیث، ترکیبی قدرتمند از برترین دشمنان مرد عنکبوتی می باشد که تا به حال در داستان ها و انیمیشن های مختلفی حضور پیدا کرده اند، ولی خب هیچ وقت قسمت نشده که روی پرده سینما حاضر شوند (هرچند با پایان عجیب و غریب فیلم دوم مرد عنکبوتی شگفت انگیز، گمانه زنی ها درباره شکل گیری این گروه کلاسیک و نمادین در قسمت سوم این سری شروع شد اما خب این فیلم هرگز ساخته نشد و از این بابت خدارو شاکریم!) در هر حال، این گروه اولین بار در شماره 1 Annual از سری "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" به وجود اومد. در واقع در اون زمان دکتر اختاپوس تصمیم گرفت با همکاری پنج دشمن دیگه مرد عنکبوتی که هرکدوم حداقل یک بار ازش شکست خورده بودند، این گروه را شکل دهد تا ازش انتقام سختی بگیرند. اعضای این تیم در کنار دکتر اختاپوس عبارت بودند از: والچر، مرد شنی، میستریو، کریون و الکترو. در هر حال، مرد عنکبوتی تونست با زحمت بسیار شکستشون بده و برای مدتی از شرشون راحت بشه. اما در قسمت یازدهم از فصل نخست انیمیشن "مرد عنکبوتی خارق العاده" هم شاهد شکل گیری شش خبیث بودیم. سرگذشت اونا هم تا حدود زیادی شبیه به کمیک بود و دکتر اختاپوس رهبری تیم رو به عهده داشت، او سعی داشت که متقاعدشون بکنه که اگر باهم باشند، میتونند یک بار برای همیشه کلک مرد عنکبوتی رو بکنند. اعضای این تیم عبارت بودند از: دکتر اختاپوس، شوکر، والچر، مرد شنی، الکترو و راینو.

 

جالبه که این گروه واقعا تونستند حسابی موی دماغ اسپایدی بشن و براش دردسر ایجاد بکنند، چرا که اولین بار بود که او با شش تن از دشمنان خطرناکش به طور همزمان میجنگه. اما در انتهای اپیزود، اتفاق عجیبی افتاد و مرد عنکبوتی به طرز باورنکردنی تونست شکستشون بده، حالا چطوری؟ در حقیقت توی این قسمت مرد عنکبوتی با سیمبیوت پیوند خورده بود و لباس مشکی رنگش رو به تن داشت، در ادامه سیمبیوت به طور کامل کنترل پیتر پارکر به دست میگیره و میره با شش خبیث میجنگه! پیتر پارکر هم حین نبرد کاملا خواب بود و اصلا خبر نداشت که چه اتفاقی داره میفته! به عبارتی، این سیمبیوت بود که تونست طی یک نبرد نفس گیر و تماشایی شش خبیث رو شکست بده. بنابراین وقتی که بیدار میشه، میبینه دیگه شش خبیثی در کار نیست و میفهمه توی خواب زده همشونو نفله کرده!

 

در قسمت سوم از فصل دوم، بار دیگر شاهد اقتباس از ایده شش خبیث بودیم. منتها این بار ترکیبی نسبتا متفاوت داشتند که شباهت بیشتری به ترکیب اریجینال این گروه توی کمیک داشت. اعضای آن عبارت بودند از: کریون شکارچی، میستریو، والچر، مرد شنی، الکترو و راینو. همونطور که میبینید، این دفعه خبری از دکتر اختاپوس نیست و به ظاهر کنار کشیده بود، اما بعد ها مشخص میشه که شخصیتی به نام  نقشه کش قهار که  به صورت ناشناس و از دور این تیم رو رهبری میکرد، خود دکتر اختاپوسه! در این قسمت، مرد عنکبوتی خودش باهاشون مبارزه میکنه و موفق میشه تک تکشون رو از پای در بیاره.

 

- ظاهر ابرخبیث‌ها

 

کاستوم شخصیت های خبیث داستان همیشه از اهمیت زیادی برخورداره و باید به بهترین شکل بهش پرداخته بشه تا مخاطب رو جذب کنه، درغیر این صورت تهش میشه یه چیزی تو مایه های کاستوم مذخرف کاراکتر بولزآی توی اثر شکستخورده‌ی بی‌باک! هرچند این خیلی مهمه که اولویت رو روی ذات شخصیت ها بذاری و تا جای ممکن از منشاء اونا فاصله نگیری، چون اینطوری بدون شک صدای هوادارها در میاد! اما کاستوم کاراکتر ها اعم از قهرمانان و ابرخبیث ها هم جایگاه خاص خودش رو داره و درصورتی که بهش رسیدگی نشه، اون شخصیت تا حد زیادی آزاردهنده و غیرقابل تحمل میشه. نمونهش هم کاراکتر گرین گابلین توی فیلم اول مرد عنکبوتی سم ریمی که شخصیت‌پردازی فوق‌العاده قدرتمندی داشت با ظاهری مضحک!

 

خوشبختانه، سریال مرد عنکبوتی خارق‌العاده نه تنها به جوهره و ویژگی های ذاتی شخصیت های داستان پایبند بوده و به نحوهای عالی اونارو به تصویر کشیده، بلکه در زمینه "کاستوم و ظاهر شخصیتها" هم با ظرافت تمام عمل کرده و از منابع فوق العادهای الهام گرفته است. از این رو، تمام شخصیت های خبیث این مجموعه دارای ظاهر خفن و تودل‌برویی هستند و شباهت زیادی هم به نسخه کمیکی خود دارند.

 

بی تردید گرین گابلین یکی از بهترین شخصیتپردازی های سریال رو داره و حتی از نسخه سینمایی خودش هم سبقت میگیره. او حیله گیر و بدجسنه، خودخواهه، جاه طلبه و صد البته بی رحم! از طرفی، کاستوم او هم بی نظیره و باعث شده به ویلن تاثیرگذارتری تبدیل بشه. اما اگر کمی دقت کنید، به سادگی متوجه میشید که کاستوم او تا حدی متفاوته و شباهت چندانی هم به نسخهای که ازش توی کمیکهای مرد عنکبوتی شگفتانگیز مشاهده کردیم، نداره. دلیلش اینه که ظاهرا سازندگان سریال برای ظاهر این شخصیت سراغ داستان های دختر عنکبوتی (Spider-Girl) رفته اند و از اون کاستوم منحصر به فرد الهام گرفتند!

 

از طرفی خیلی ها تصور می کنند بمبهای کدو تنبلی (Pumpkin Bombs) گرین گابلین که توی این سریال استفاده می کرد و شکل متفاوت و منحصر به فردی هم داشتند، برای نخستین بار توی همین سریال انیمیشنی خلق شده اند، اما این چنین نیست و با کمی دقت متوجه میشیم سازندگان این سری برای شکل و ظاهر بمب ها هم از داستان های دختر عنکبوتی الهام گرفته اند.

 

همونطور که می بینید، عینا شبیه به هم هستند (یه ایده خیلی جالب هم که در رابطه با همین بمب ها به کار گرفته شد این بود که هنگام انفجار، صدایی شبیه به فریاد های خود گرین گابلین ایجاد می کردند!) یکی دیگر از خبیث های داستان که در اینجا میتونیم ازش نام ببریم، والچره که ظاهرش با اون والچر سبز رنگی که از کمیک های مرد عنکبوتی میشناسیم، زمین تا آسمون فرق داره. کاستوم او در این سریال از رنگ های مشکی و قرمز ساخته شده که باعث شده تا حدی خفن تر هم بشه! در رابطه با ایده کاستوم والچر هم اکثرا گمان میکردند اریجینال بوده و برای بار اول در همین مجموعه به نمایش در اومده، اما جالبه بدونید عوامل این سریال در اقدامی خلاقانه از ورژنی که توی داستان "شوالیه های مارول " (Marvel Knights) از والچر دیدیم، بهره گرفته اند.

 

البته همونطور که می بینید، برای ورژن سریالی به طور آشکار از رنگ قرمز بیشتری استفاده کردند.

 

 

- مرد عنکبوتی و سروان استیسی

 

سروان جورج استیسی یکی از شخصیت های مکمل محبوب داستان های مرد عنکبوتیه. در دنیای کمیک، او از اعضای بازنشسته پلیس نیویورک بود که از بازنشستگی در اومد تا روی پروندهای که مرد عنکبوتی در آن دخیل بود، کار بکنه. احتمالا پررنگترین حضور این شخصیت برمیگرده به فیلم نخست مرد عنکبوتی شگفت‎انگیز به کارگردانی مارک وب. توی این فیلم او از مرد عنکبوتی به شدت متنفره و اون رو یه جور مامور خودگماردهی قانون (Vigilante) میدونه. هرچند بعد از اینکه متوجه شد مرد عنکبوتی در واقع همون پیتر پارکره، ظاهرا نظرش عوض شد و حتی در نبرد نهایی اسپایدی با لیزارد به کمکش رفت. اما جالبه بدونید در دنیای کمیک، این شخصیت مشکلی با مرد عنکبوتی نداشت و معتقد بود وجود او میتونه به بهتر شدن اوضاع جامعه کمک زیادی بکنه. از این طرف، در سریال مرد عنکبوتی خارق العاده هم شاهد بودیم که سروان استیسی حامی و طرفدار مرد عنکبوتیه و سعی میکنه همیشه هواشو داشته باشه! مثلا توی فصل دوم جایی که مرد عنکبوتی تمام زندانیانی که سلولشون خارج شدند رو گیر میندازه، سروان استیسی ازش تعریف و تمجید میکنه. جالب اینه جی. جونا جیمسون هم اونجا بود و خی مثل همیشه ساکت نمیشینه و میگه: مطمئن باش همهی اینا یه توطئهست! اونا (مرد عنکبوتی و زندانیان) باهم دستشون توی یه کاسه‌ست! بعد سروان میگه: که چی بشه؟ جیمسون هم پاسخ میده: تا فشار خونم رو بالا ببرند!

 

یه نکتهی جالب دیگه هم اینه که درست مثل دنیای کمیک، توی سریال هم او از هویت مرد عنکبوتی باخبره ولی به کسی چیزی نمیگه. البته تا آخر سریال هم چنین مسئله ای نشون داده نشد و هیچوقت چنین چیزی رو به زبون نیاورد اما خب مدام نشونه هایی از اینکه او میدونه مرد عنکبوتی همون پیتر پارکره به بیننده داده میشد. مثلا توی قسمت نهم از فصل دوم می بینیم که پیتر توی نبرد با دشمناش آسیب می بینه و لنگان لنگان میره پیش سالی آوریل و سروان استیسی که منتظرش بودند. سالی هم وقتی میبینه پیتر آسیب دیده، ازش میپرسه که قضیه چیه، پیتر هم نمیدونه چه جوابی بده وِمن وِمن میکنه تا اینکه سروان استیسی راحتش میکنه و میگه: حتما از روی دوچرخه افتادی، درسته؟! پیتر هم میگه: آهان! آره آره، از روی دوچرخه افتادم!

 

- پیتر پارکر تحت کنترل سیمبیوت قرار می‌گیرد!

 

در قسمت های انتهایی فصل اول سریال SSM مشاهده میکنیم که با سیمبیوت فضایی پیوند میخوره و کاستوم مشکی رنگ معروفش رو به تن میکنه (این همون اپیزودیه که چندی قبل بهش اشاره داشتیم و گفتیم که در اون، مرد عنکبوتی در حالی که کاملا خواب و تحت تاثیر سیمبیوت بود، با شش خبیث جنگید و همشون رو به طرز عجیبی شکست داد) در این قسمت، کم کم می بینیم که شخصیت و رفتار پیتر تغییر میکنه و کلا از اون چیزی که قبلا بود، فاصله میگیره. عین همین ماجرا رو ما توی فیلم سوم مرد عنکبوتی سم ریمی هم مشاهده کردیم و دیدیم که چطور این سیمبیوت سیاه‌رنگ تونست پیتر پارکر رو از این رو به اون رو بکنه، جالبه حتی از اون صحنهای که پیتر سراغ ادی براک میره، بعد یهو قاطی میکنه و ادی رو دیوار میچسبونه هم الهام گرفته بودند و همچین اتفاقی رو دقیقا توی این سریال هم میبینیم.

 

 

هنوز تمام نشده! سازندگان این سریال باز هم توی همین اپیزود از فیلم سوم مرد عنکبوتی الهام گرفتند. در واقع، انتهای اپیزود میبینیم که پیتر به خودش میاد و تصمیم میگیره از شر این سیمبیوت خلاص بشه. حالا حدس بزنید کجا میره؟ توی ساختمان کلیسا کنار ناقوس! چنین صحنه‌ای بدون شک برای کمیک فن ها آشناست چرا که توی آخرین قسمت سه‌گانه‌ی مرد عنکبوتی سم ریمی، پیتر پارکر رو میبینیم که در سکانسی ماندگار به ساختمان کلیسا میره و تلاش میکنه هر طوری که شده از سیمبیوت جدا بشه. توی سریال هم پیتر متوجه میشه که سیمبیوت به ارتعاش و صدا حساسه، برای همین از صدای بلند ناقوس کلیسا استفاده میکنه تا سیمبیوت رو از خودش جدا بکنه.

 

در آخر هم -به منظور اینکه برای همیشه از شر سیمبیوت خلاص بشه- اون رو توی محفظهای شیشه‌ای قرار میده و دما رو به شدت پایین میاره تا سیمبیوت یخ بزنه، غافل از اینکه سیمبیوت به همین راحتی ها دست‌بردار نیست! در ادامه میبینیم که سیمبیوت از محفظه بیرون میاد و با ادی براک پیوند میخوره. حتی به ادی براک هم میگه که مرد عنکبوتی در حقیقت همون پیتر پارکره! و اینگونه بود که "ونوم" به وجود اومد.

 

- سرگذشت مرد عنکبوتی

 

مرد عنکبوتی –طبق عقیده‌ی کارشناسان کمیک- برترین اریجین را میان تمام قهرمانان دنیای کمیک دارد. به عبارتی، اریجین او انقدر خلاقانه و عالیه که حتی بعد از این همه سال هم تغییری درش رخ داده نشده. البته توی سریال ماجرا از جایی آغاز میشه که پیتر پارکر مدتیه به مرد عنکبوتی تبدیل شده و چیزی از اریجین او نشون داده نمیشه. اما انتهای فصل اول اون قسمتی که پیتر لباس مشکی رنگش رو به تن کرده و با سیمبیوت پیوند خورده، شاهد روایت اریجین او در قالب فلش‌بک‌هایی لذت‌بخش و تماشایی هستیم. در حقیقت، توی این قسمت ما میبینیم که پیتر قصد داره از سیمبیوت دل بکنه و ازش جدا بشه، اما سیمبیوت چندان تمایلی نداره که پیتر رو ول بکنه و یه بازی روانی باهاش به راه میندازه. درست اینجا بود که پیتر توی ذهنش در قالب یک‌سری خاطرات و الهامات، هم اریجین‌ش رو مرور میکنه و هم با عمو بن برای مدتی هم‌صحبت میشه. نکته‌ی جالب ماجرا اینه که اریجین او به شیوه‌ای کاملا مبتکرانه و زیبا به تصویر کشیده میشه و همزمان از سه‌گانه‌ی سم ریمی و دنیای کمیک اقتباس میکنه که جا داره طی چند بخش بهش بپردازیم:

- اینکه 14 تاست!

 

عین این صحنه رو توی فیلم مرد عنکبوتی میشه پیدا کرد! در واقع، توی فیلم اول مرد عنکبوتی جایی که پیتر با بقیه بچه های دبیرستانش به عنوان گردش علمی به آزمایشگاه میرن، همراه‌شون بهشون میگه که اینجا پانزده تا عنکبوت وجود داره، بعد مری جین میگه که اینکه فقط 14 تاست! که در اصل یکی از عنکبوت ها بیرون اومده بود و بعد پیترو نیش میزنه و... توی سریال هم شاهد همچین صحنه‌ای هستیم، منتها به جای مری جین، این بار گوئن همراه پیتره و همون صحنه با گوئن بازسازی میشه.

 

- پیتر قدرت‌های عنکبوتی به دست می آورد

 

توی سریال بعد از اینکه اون عنکبوت رادیو اکتیوی پیتر رو نیش میزنه، ناگهان پیتر رو وسط یه خیابون میبینیم که حیرت‌زده و متعجبه و نمیدونه چه اتفاقی داره براش میفته. توی این صحنه میبینیم که یه ماشین داره با سرعت از پشت به سمت پیتر میاد که یهو پیتر متوجه میشه و یه پرش بلند رو دیوار میکنه و از جلوی ماشین دور میشه. همین صحنه بدون هیچ تفاوتی توی شماره 15 از کمیک های فانتزی شگفت انگیز هم رخ میده (که همونطور که در اینجا گفته شد، خیلی ها فکر میکنند اینجا پیتر برای بار اول از حس عنکبوتی‌ش استفاده کرد، در حالی که توی همون پانل توضیح داده شده که پیتر صدای بوق ماشین رو شنیده بود و بعد واکنش نشون داد، شما توی سریال هم اگر دقت کنید میبینید که ماشین پشت سرش بوق میزنه و پیتر جاخالی میده)

 

همچنین دیدن این صحنه هم خالی از لطف نیست:

 

 

هنوز ادامع داره! در واقع بعد از اینکه پیتر از اون دیوار بالا میره، اون لوله فلزی بالای پشت بوم رو به راحتی با دستش مچاله میکنه و خودشم هنگ میکنه که چطور تونست چنین کاری بکنه:

 

که این صحنه هم در واقع عینا از کمیک یازده صفحه‌ای سرگذشت اسپایدی برداشته شده:

 

- مرد عنکبوتی با کراشر هوگان کشتی میگیره!

 

کراشر هوگان همون کشتی‌کج کاریه که مرد عنکبوتی باهاش توی رینگ مسابقه داد و تونست مثل آب خوردن شکستش بده. ما هم توی کمیک شاهد این نبرد کوچیک هستیم، هم توی سینما و انیمیشن مرد عنکبوتی خارق‌العاده! توی این سریال، کراشر هوگان شباهت بیشتری با نسخه کمیکی خودش تا اون نسخه ای که توی فیلم میبینیم، اما مسابقه‌ای که اسپایدی باهاش انجام میده توی یه قفس انجام میشه که این ایده اولین بار توی فیلم اول مرد عنکبوتی ریمی به کار گرفته شد.

- مرد عنکبوتی جلوی قاتل عمو بن رو نمیگیره

 

توی سریال، بعد از اینکه مرد عنکبوتی برنده میشه با مسئول اونجا سر پول بحثش میشه و تهش هم نمیتونه پولی ازش بگیره، برای همین هم حسابی ازش شاکی شده بود و جلوی سارقی که پول هاشونو دزدیده بود و داشت فرار میکرد رو نگرفت. این لجبازی مرد عنکبوتی رو توی فیلم هم دیدیم:

 

هرچند که توی کمیک ماجرا یکم متفاوته و اصلا به اون مسابقه ربط نداره، ولی در هر حال توی همشون شاهد مسئولیت‌ناپذیری اسپایدی هستیم که به مرگ عمو بن منجر میشه.

 

بعد هم که مرد عنکبوتی از ماجرای مرگ عموش باخبر میشه، سراغ قاتلش میره که کلکش رو بکنه، اما در نهایت این کارو نمیکنه و قاتل عمو بن رو رها میکنه چون دیگه یاد گرفته بود که...

- قدرت زیاد، مسئولیت زیاد به همراه دارد

 

این شعار مرد عنکبوتی رو بدون شک هر کمیک فنی باهاش آشنایی داره. این جمله همیشه توی داستان های مرد عنکبوتی نقش محوری داشته و همواره سرلوحه‌ی او قرار گرفته است. از این رو، طبیعی‎‌ست که مکررا روش مانور داده بشه، این شعار برای بار اول در آخرین پانل اولین کمیک مرد عنکبوتی توسط استن لی به کار رفت.

 

توی فیلم نخست مرد عنکبوتی، میبینیم که عمو بن این جمله رو –در حالی که توی ماشین در کنار پیتر نشسته- بهش میگه.

 

مسلما ممکن نیست که آثار این شعار تاریخی اسپایدی در شاهکاری مثل مرد عنکبوتی خارق‌العاده دیده نشه، در واقع ما دقیقا همین جمله رو از زبون خود عمو بن توی این سریال می‌شنویم، نکته‌ی دیگه اینه که توی اون سکانس هم عمو بن و پیتر درست مثل فیلم توی ماشین نشسته بودند و پیتر داشت به نصیحت‌های پدرانه عمو بن گوش می‌کرد.

 

نویسنده :

محمد امین حیاتی (PotterCap-Spider)

 All rights reserved © Spidey.ir 2020

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

تمامی اشارات و ارجاعات انیمیشن مردعنکبوتی خارق العاده به سه گانه مردعنکبوتی

اقتباس های سریال SPECTACULAR SPIDER MAN از فیلم ها و داستان های مرد عنکبوتی - قسمت اول

اقتباس های سریال SPECTACULAR SPIDER MAN از فیلم ها و داستان های مرد عنکبوتی - قسمت دوم

چرا كارتون مرد عنكبوتی خارق العاده از بتمن مجموعه كارتونی بهتر است

تاریخچه انیمیشن های مرد عنکبوتی

تمام حضورهای افتخاری مرد عنكبوتی در دنیای انیمیشن + لینك دانلود

لینك دانلود كارتون های مرد عنكبوتی

نگاهی به اپیزودهای "دنیای عنكبوتی" در كارتون ULTIMATE SPIDER-MAN: WEB WARRIORS + لینك دانلود

زیرنویس فارسی کارتون جدید مرد عنکبوتی (2017) + لینک دانلود مستقیم

5 انتقاد از کارتون جدید مرد عنکبوتی

زیرنویس فارسی تمام قسمت های كارتون SPECTACULAR SPIDER-MAN + لینك دانلود مستقیم

آشنايي با صداپيشگان انيميشن‌های اسپايدرمن

10 ایراد اساسی سریال "اسپایدرمن نهایی" (ULTIMATE SPIDER-MAN)

نماهنگی فوق العاده از بهترین کارتون اسپایدرمن!

معرفی ترانه تاریخی مرد عنکبوتی + لینک دانلود صوت و ویدئو

انیمیشن زیبا با حضور مرد عنکبوتی، ایرون من و هالک! + لینک دانلود

مستندی درباره سریال كارتونی "مرد عنكبوتی و دوستان شگفت انگیز او" + لینك دانلود

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Matingh
#1 Matingh 1399-04-22 16:45
سلام.ممنون از مقاله ی خوبتون آقای حیاتی.
حالتون بهتره ؟ انشالله که خوب باشین.

کلا بنظرم این انیمشن سریالی خیلی خوبه و جزو بهترین هاست از انیماتور و طراحی شخصیت ها گرفته تا داستان و کمیک بوکی بودنش و من که لذت میبرم از دیدن این انیمیشن.
نقل قول کردن
The spider
#2 The spider 1399-04-22 16:48
مقاله معرکه ای بود واقعا خسته نباشید. هر چقدر بیشتر به وفاداری این انیمیشن به کمیک ها و داستان کمیکی فکر میکنی بیشتر عاشقش میشی و تک تک لحظاتش برای آدم لذت بخش و خاطره انگیزه.
نقل قول کردن
SPIDERBAT
#3 SPIDERBAT 1399-04-22 19:46
سلام
آقای حیاتی ممنون بابت این مقاله.
این خیلی ارزشمنده که ما به همه نوع از اقتباس ها احترام بگذاریم و سعی کنیم از اون ها لذت ببریم و فقط به یک نوع اقتباس مثل فیلم یا کمیک نچسبیم و اطلاعات خودمون رو در زمینه ها دیگه هم گسترده کنیم؛از شما ممنونم که ما رو در این راه یاری می کنید ،خسته نباشید.
نقل قول کردن
HS-Spider
#4 HS-Spider 1399-04-22 21:52
به نام حضرت دوست
با عرض سلام به همگی دوستان
و تشکر از آقای حیاتی بابت این سری مقالات خوبشون
سریال The Spectacular Spider-Man از نظر بنده یکی از سه اقتباس برتر از مرد عنکبوتی خارج از دنیای کمیک در کنار فیلم Spider-Man 2 و بازی Marvel's Spider-Man هستش و این سری مقالات هم در راستای اینه که به ما بفهمونه که هر هوادار واقعی مرد عنکبوتی باید این نکات براش نمایان باشه.
یه نکته ای که خیلی برام جالب بود و اولین بار در Spider-Man Trilogy سم ریمی دیده شد و در این سری هم مورد اقتباس قرار گرفت همون قضیه عنکبوت پانزدهم که ناپدید شده و پیتر رو میگزه هستش.
این نکته که هم حکم Easter Egg و هم یه استعاره معنوی از Origin مرد عنکبوتی برای من بوده.
یعنی اینکه مارول ابتدا ۶ شماره از سری نخست Amazing Adventures رو منتشر کرد سپس از شماره ۷ تا چهارده این سری retitle کرد و با نام Amazing Adult Fantasy منتشر کرد اما این ترفندها از نظر موفقیت مالی سودی براش نداشت اما همه چیز با دوباره retitle کردن شماره پانزدهم ( که در اینجا به عنکبوت پانزدهم تشبیه شده) تغییر کرد.
بله در شماره 15 سری Amazing Fantasy این شخصیت محبوب خلق شد و تاکنون موفقیت و تغییرات زیادی برای مارول پدید آورده همونطور که عنکبوت پانزدهم زندگی پیتر رو برای همیشه تغییر داد.
این همیشه استعاره‌ای از 14 ایده(یا همون عنکبوت) به‌ثمرننشته که ناگهان با شماره پانزدهم یا عنکبوت پانزدهم،همه چیز تغییر میکنه،برای من بوده.
برای کسب اطلاعات بیشتر به این مقاله مراجعه کنید.
spidey.ir/.../...

خیلی که بحث شماره 15 سری Amazing Fantasy شد، خیلی دوست دارم این نقل قول رو از استن لی مرحوم( :cry: ) در همون شماره و در واقع آخرین جمله اون شماره رو بیان کنم:
And so a legend is born and a new name is added to the roster of those who make the world of fantasy the most
! exciting realm of all
نقل قول کردن
ali spidey 99
#5 ali spidey 99 1399-04-22 22:22
آه.
داغ دلم تازه شد.
واقعا آدم وقتی این سریال رو تماشا می کرد،نمی تونست حتی یک لحظه ازش چشم برداره.
خیلی سریال فوق العاده ای بود.
واقعا فوق العاده.
چه از نظر داستانی،چه اکشن، چه وفاداری به منبع.
گرین گابلینی که این سریال بهمون تحویل داد،فوق العاده بود.
من که قبل از قسمت آخر واقعا فکر می کردم هری گابلینه.
و این مقاله نشون داد که چقدر به کمیک ها وفاداره.
این انیمیشن سریالی واقعا حرف نداشت.
قسمت دوازده فصل اول آدم رو احساساتی می کرد و به بهترین شکل ممکن بیننده رو با اوریجین مرد عنکبوتی آشنا کرد.
من خیلی وقت بود که طرفدار اسپایدی بودم، ولی این سریال بود که به معنای واقعی منو عاشق اسپایدر من کرد.
آه.


خطر اسپویل( با اینکه خیلی وقته از زمان ساختش گذشته :-| )














خدایا چی میشد فصل سوم ساخته می شد. می فهمیدیم نورمن چطور از اون انفجار جون سالم بدر برد.
من که واقعا از پیچش های داستانی این سریال لذت بردم.
مثل گابلین بودن نورمن آزبورن حتی با اینکه تو کمیک ها اینطوری بوده ولی سریال کلا به ما چیز دیگه ای نشون داد و ما تا قبل از قسمت آخر فکر کردیم هری گابلینه.
تو قسمت آخر هم وقتی می دیدیم گابلین داره تو آسمون می چرخه ولی نورمن کنار هری نشسته بازم نمیتونستیم حدس بزنیم گابلین کیه.
یا مثلا آخر قسمت ۷ فصل دوم،ونوم میاد به دیلی بیوگل و میگه مرد عنکبوتی پیتر پارکره.
من که شاخ در آوردم و گفتم الان پیتر چطور میتونه خودشو از این مخمصه نجات بده؟
واقعا که سریال فوق العاده ای بود و ای کاش حداقل جایگزین این سریال هم خوب بود(منظورم التیمیت اسپایدرمنه)
ممنونم که باز هم خاطراتمون با این سریال رو زنده کردید آقای حیاتی
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
#6 Cap-Spider Potter 1399-04-23 00:47
به نقل از Matingh:
سلام.ممنون از مقاله ی خوبتون آقای حیاتی.
حالتون بهتره ؟ انشالله که خوب باشین.

خواهش می‌کنم.
بله خداروشکر الآن نزدیک به دو هفته‌ست بهبود پیدا کردم.
و همون‌طور که چند روز پیش زیر مقاله‌ی قبلیم گفتم، قدردان معرفت، محبت و دعای خیر شما دوستان عزیز هستم.


به نقل از HS-Spider:

یعنی اینکه مارول 14 شماره از یه سری به نام Amazing Adult Fantasy رو منتشر کرد که از نظر موفقیت مالی سودی براش نداشت اما همه چیز با شماره پانزدهم ( که در اینجا به عنکبوت پانزدهم تشبیه شده) تغییر کرد.

مرسی از نظر خوبی که دادی.
تا حالا از این زاویه به این موضوع نگاه نکرده بودم! ;-)
و همچنین تشکر از بابت لینک‌ها، ابتدای مقاله هم لینک مطلبی که جناب فقیه این ویدیو‌هارو آپلود کرده بودن، داده شده.

به نقل از HS-Spider:

And so a legend is born and a new name is added to the roster of those who make the world of fantasy the most
! exciting realm of all

!And that name, my friend, is "Stan Lee" indeed

به نقل از ali spidey 99:
آه.
داغ دلم تازه شد.
واقعا آدم وقتی این سریال رو تماشا می کرد،نمی تونست حتی یک لحظه ازش چشم برداره.
خیلی سریال فوق العاده ای بود.
واقعا فوق العاده.
چه از نظر داستانی،چه اکشن، چه وفاداری به منبع.
گرین گابلینی که این سریال بهمون تحویل داد،فوق العاده بود.

موافقم. به‌نظرم گرین‌گابلین این سری بهترین اقتباس این شخصیت در خارج از صفحات کمیکه (حتی تصور این‌که حاضر شد با پسر خودش این‌کارو بکنه، سخته!)
همچنین جدای از اکشن سریال و وفاداری‌ش به source material، لحن داستان‌گویی و Continuity هم جزو نقات قوت سریاله که باعث میشه تا این حد جذاب و تَک باشه.
نقل قول کردن
Iamjoker
#7 Iamjoker 1399-04-23 02:37
سلام مقاله عالی و جالب تشکر فراوان
نقل قول کردن
HS-Spider
#8 HS-Spider 1399-04-23 11:24
یکی از نکات بسیار قابل تامل این سریال، اسامی اپیزودهاش بود:
.
.
فصل اول:
سه اپیزود اول این فصل، از مفاهیم اساسی زیست‌شناسی هستش.
"Survival of the Fittest"
"Interactions"
"Natural Selection"

سه اپیزود بعدی از مبانی علم اقتصاد هستن.
"Market Forces"
"Competition"
"The Invisible Hand"

سه اپیزود بعدی، از مفاهیم علمی شیمی هستش.
"Catalysts"
"Reaction"
"The Uncertainty Principle"

چهار اپیزود نهایی این فصل، از مبانی علم روانشناسی هستن.
"Persona"
"Group Therapy"
"Intervention"
"Nature vs. Nurture"
نقل قول کردن
HS-Spider
#9 HS-Spider 1399-04-23 11:25
فصل دوم:
اسامی چهار اپیزود اول، از مبانی علم مهندسی انتخاب شده.
"Blueprints"
"Destructive Testing"
"Reinforcement"
"Shear Strength"

سه اپیزود بعدی از مفاهیم علوم روانشناسی رشد انتخاب شده.
"First Steps"
"Growing Pains"
"Identity Crisis"

سه اپیزود بعدی از مبانی علم جرم‌شناسی انتخاب شده.
"Accomplices"
"Probable Cause"
"Gangland"

اسامی سه اپیزود نهایی این سریال دوست‌داشتنی ( :cry: ) هم از اصطلاحات حوزه نمایش و تئاتر انتخاب شده.
"Subtext"
"Opening Night"
"Final Curtain"
نقل قول کردن
HS-Spider
#10 HS-Spider 1399-04-23 12:41
نبوغ سازندگان موقعی معلوم میشه که متوجه میشیم هر قسمت دقیقا هم با نامی که براش انتخاب شده، match شده هم که اون دسته بندی اون اسامی که هرکدوم از مفاهیم و مبانی یک علم برداشت شده بودند، دو ابتکار به همراه داره:
۱-این نوع دسته بندی،پیرنگ اصلی سریال که در واقع هم "دوران تحصیل پیتر پارکر" هستش رو به ما یادآوری می‌کنه.
۲-دوم اینکه درون‌مایه اصلی تمام قسمت های هر دسته بندی در واقع همون ارتباط محتوایی رو با مبحث علمی که انتخاب شده رو داره.با کمی دقت میشه این موضوع رو فهمید.
نقل قول کردن
SPB
#11 SPB 1399-04-23 13:22
سلام خسته نباشید آقای حیاتی
بازم تشکر به خاطر این سری مقالات
نقل قول کردن
Bat_spidey
#12 Bat_spidey 1399-04-23 14:21
به نظرم اوج جذابیت سریال وقتی بود که شما با خودت فکر میکردی گابلین کیه
اول اگه اهل کمیک باشی میگی نورمن آزبورن
بعد تو سریال ما می‌فهمیم که هری گرین گابلینه
بعد قسمت آخر ما هری و نورمن رو در حال تعقیب گابلین با هلیکوپتر می‌بینیم و چشمامون چارتا میشه
آخرین لحظه سریال که فوق العاده بود که ما نورمن آزبورن رو با تغییر ظاهر در فرودگاه می‌بینیم
کاشکی فصل 3 میومد
نقل قول کردن
Death_master
#13 Death_master 1400-08-08 08:28
یکی از خارق العاده ترین انیمیشنایی که دیدم و نظیر نداره
ببخشید استاد ترابی اگه وقت داشته باشید میتونید یک مقاله در مورد ایستراگ های این انیمیشن بنویسید خیلی ممنون میشیم :lol:
نقل قول کردن
Death_master
#14 Death_master 1400-08-09 08:39
البته منظورم از ایستراگ فقط معرفی شخصیت ها و اقتباس ها از کمیک است چون قبلا مقاله ای با محوریت اقتباس از سه گانه سم ریمی داشتیم. و اینکه اگه بخواین من میتونم یه چنتایی بگم اگه استاد ترابی بخوان و اجازه بدن :-)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

 

27

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

13

51

15

16

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

اسپایدرمن در تلویزیون

21

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

008

009

25

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

بررسی فیلم های مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

44