15 کاور برتری که الکس راس (Alex Ross) خلق کرده است

 15 کاور برتری که الکس راس (Alex Ross) خلق کرده است

توی این مقاله به تاریخچهی ارزشمند و پرمحتوای طراحی های هنرمند اسطوره ای دنیای کمیک‌بوک "الکس راس" نگاهی می اندازیم و ماندگارترین و نمادینی‌ترین کاور های او را معرفی میکنیم.

مقدمه: الکس راس یکی از طراحان بزرگ کمیک بوک است که در طراحی، سبک و استایل جادویی و منحصر به فرد خودش را دارد، جادویی که سال هاست خوانندگان کمیک را طلسم و مبهوت کرده! هر چی که باشه، در پروسه‌ی ساخت یک کمیک، طراحی از مهم ترین بخش های اونه چرا که غذای روح و جان کمیک‌فن‌هاست و در این مورد، صد البته الکس راس یک آشپز نمونه‌ست! او استعداد خاصی در طراحی کاور های کمیک داشت، از این رو جمعی از چشم‌نوازترین و برجسته‌ترین کاور های دیزاین شده برای کمیک بوک ها به نام او به ثبت رسیده که هرکدام جلوه ای از هنر و خلاقیت مثال زدنی او می باشند. الکس راس حرفه‌ی خودش رو در سن 20 سالگی با مجموعه‌ی کوتاه 5 قسمتی نابودگر: زمین مشتعل  (Terminator: The Burning Earth)  آغاز کرد، این مجموعه توسط کمپانی NOW Comics به نویسندگی رون فورتیه منتشر شد، از آن زمان به بعد او پیشرفت های چشمگیری کرد و طراحی آثار متعددی رو به عهده گرفت، طوری که اکنون به عنوان یکی از نمادینی‌ترین طراح های کمیک بوک شناخته می شود. با توجه به استایل واقع‌گرایانه‌ی خاص او که به نوعی تداعی کننده‌ی آثار طراحان بزرگ جلد مجله های سنتی همانند نورمن راکول -نقاش و تصویرگر معاصر آمریکایی- می باشد، میشود این حقیقت را دریافت که راس از مدل های زنده برای تسهیل طراحی شخصیت های داستان استفاده میکرده است. جالب اینجاست که این هنرمند قهار همچنان به شیوه‌های سنتی طراحی وابسته بوده و به جای استفاده از مداد و جوهر یا ابزار دیجیتالی، طراحی های خود را با استفاده از رنگ و قلم مو نقاشی میکند! شاید در حال حاضر خیلی ها با چنین روشی موافق نباشند، اما این حقیقت که الکس راس قادره در عرض یک روز یک نقاشی را با کیفیتی کم‌نظیر به طور کامل تمام کند خود گویای همه‌چیز است! او در این 47 سالی که از خدا عمر گرفته، فرصت این رو داشته که با ناشران بزرگ زیادی کار بکنه و طراحی برخی از سمبلیک‌ترین شخصیت های تاریخ کمیک رو نیز به عهده بگیره. حال در این مقاله، ما به 15 کاور نمادینی که به دست او طراحی شده اند نگاهی می اندازیم و آن ها را با دقت بررسی می کنیم.

 

15- شماره یک از کمیک های Voltron

شمارهی نخست از مجموعه‌ی داستانی ولتران (Voltron) که توسط Dynamites Comics به انتشار رسید، از چهار کاور مختلف برخوردار بود (به چنین شماره هایی Variant Cover   میگویند، در این کمیک ها از چند طرح هنری گوناگون به عنوان کاور مورد نظر استفاده میکنند که هر کدام با دیگری متفاوت است) دوتا از این کاور ها توسط الکس راس، یکی توسط شان چن و دیگری به دست واگنر ریس طراحی شده بودند. یکی از کاور هایی که الکس راس برای این شماره طراحی کرده بود گروه Paladin   را نشون میداد که در کنار سر بزرگ Voltron تجمع پیدا کرده اند (Paladin ها گروهی از یاران جنگجوی Voltron هستند که به عنوان خلبانانی فضایی به او خدمت میکنند) اما کاور مد نظر ما برای این گزینه دومین طراحی راس برای این شماره‌ست که در زیر میتونید اون رو مشاهده کنید:

شماره یک از کمیک های Voltron

در این کاور با تصویری از ولتران -این روبات غول پیکر جنگجو- مواجه میشید که پس زمینه‌ی اون رو آسمان آبی رنگ و ابر های پراکنده و پف کرده تشکیل میدهند. نکته‌ی چشمگیر در رابطه با این کاور طراحی خاص پرسپکتیو اونه، در این طراحی شما ناچار از زاویه‌ای بسیار پایین به شئ مورد نظر می نگرید و عظمت اون رو بیشتر درک میکنید. از طرفی شمشیر فروزان ولتران در این تصویر که به سمت دل آسمان نشانه گرفته شده سبب خلق منظره‌ای حماسی‌تر و شگفت‌انگیزتر شده است. باید پذیرفت که تجسم الکس راس از ولتران و استایل منحصر به فردی که بهش بخشیده به خودی خود خیره‌کننده‌ست، چرا که سبب شده این شخصیت از نسخه‌ی انیمیشنی خود بسیار رئالیستی‌تر گردد. تا همینجا با یک کاور فوق هنری طرف هستیم، اما راس از این هم فراتر رفته و از قهر آسمان نوری تابنده رسم کرده که درخشندگی شمشیر ولتران را در خود حل می کند و در سراسر کاور پرتوهایی مایل به زرد می افکند. در نهایت، تمام این ویژگی ها سبب شدند که یک کاور ماندگار و به یاد ماندنی دیگر به کارنامه‌ی درخشان الکس راس اضافه شود.

 

14- شماره 1.3 از سری سوم کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز

این شماره که در واقع بخش سوم از آرک داستانی Learning to Crawl   میباشد، در سال 2014 توسط دن اسلات و رمون پرز نوشته و طراحی شد. در این داستان پیتر پارکر رو میبینیم که با یکی از هوادارانش به نام کلیتون کول (Clayton Cole) سر و کله میزنه، کلیتون در حقیقت پسری باهوش و اهل تکنولوژی بود که در نهایت توانست نیرو های فوق بشری صوتی به دست بیاره و به گمان خودش به یک ابرقهرمان تبدیل بشه! او سپس تصمیم گرفت نام قهرمانی Clash رو برای خودش بذاره، بعد هم با مرد عنکبوتی به مشکل برخورد و به دشمن او تبدیل شد. در این شماره همچنین زن عمو می رو میبینیم که به شدت نگران پیتر پارکره، چرا که فکر میکنه پیتر به یه دلال و مصرف کننده‌ی مواد مخدر تبدیل شده! (آخه پیتر و این حرفا! حتی تصورشم سخته!) هرچند زن عمو می بعد از یه صحبت مفصل با پیتر و سین جیم کردنش متوجه میشه که همه اینا فقط یه سوءتفاهم ساده بوده. خلاصه، در انتهای این کمیک مرد عنکبوتی و Clash توی یه نمایشگاه علمی باهم درگیر میشن، لازم به ذکره که زن عمو می هم در اونجا حضور داشت و شاهد نبرد بین این دو نفر بود. متاسفانه خشونت بالای مرد عنکبوتی در نبرد با Clash و همچنین حرف ها و صحنه سازی های Clash برای خبیث جلوه دادن مرد عنکبوتی سبب شد که زن عمو می به شدت بترسه و از مرد عنکبوتی متنفر بشه! طوری که در آخر او را یک "هیولا" خطاب کرد!

شماره 1.3 از سری سوم کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز

کاوری که الکس راس برای این شماره طراحی کرده به خوبی هر چه تمام تر وحشت زن عمو می نسبت به مرد عنکبوتی رو به تصویر میکشه! چشمان و دهان کاملا باز او به شکل خلاقانه‌ای ترسی که به دلش افتاده است را نشان میدهند. نکته ای که خلاقیت بیشتر الکس راس را نشون میدهد توجه شگفت انگیز او به جزئیات ریز می باشد، مثلا به چین و چروک های صورت زن عمو می و یا حالت خاص انگشتانش دقت کنید که چطور با دقت تمام طراحی شده اند! راس همچنین مرد عنکبوتی رو به شکل زیبایی در تصویر گنجانده و از طراحی اریجینال استیو دیتکو به همراه بال های تشکیل شده از تار (Web-Wings) برای کاستوم او استفاده کرده است. نکته‌ی آخر اینه که تمام این طرح ها و جزئیات در پس زمینه‌ای آتشین و سوزان قرار دارند که از شرایطی بحرانی و وخیم سخن میگوید.

 

13- بت من: جنگ علیه جرم و جنایت (Batman: War on Crime)

رمان گرافیکی "بت من: جنگ علیه جرم و جنایت" حاصل همکاری الکس راس با نویسنده‌ی نمادین و با تجربه‌ی داستان های بت من یعنی پاول دینی می باشد. در این داستان 64 صفحه ای با بت منی درون‌نگر مواجه میشیم که اخیرا به پسر جوانی به نام مارکوس برخورده، نکته‌ی مهم درباره‌ی این پسر اینه که او هم درست مثل بروس وین و تقریبا به همون شکل پدر و مادرش رو از دست داده! از این رو، بروس وین بهتر هر کس دیگه ای غم مارکوس رو درک میکنه. قسمت عجیب ماجرا اینجاست که بت من توی این داستان مدام به صورت اتفاقی و در قالب سناریو های خطرناک با مارکوس مواجه میشه، انگار که سرنوشت این طور مقدر شده که این دو با همدیگه رو به رو شوند. اما آخرین باری که بت من به شکل ناگهانی مارکوس رو میبینه، این پسر بچه به شدت میترسه و یه اسلحه برمیداره و سمت بت من نشانه میگیره! اینجا بود که بت من تصمیم میگیره به جای متوسل شدن به زور، باهاش حرف بزنه و بهش میگه:

بت من: مارکوس، این تو نیستی، یا حداقل مجبور نیستی اینطور باشی! من دیدم که چه اتفاقی برای پدر و مادرت افتاد، میدونم الآن چه احساسی داری. یه بار یه مرد با یه تفنگ کسانی که از ته دل دوسشون داشتم رو ازم گرفت. از اون زمان تا حالا همیشه دلتنگشون بودم، هیچ وقت فراموش نکردم که تنها بودن تا چه اندازه دردناکه. تو نمیتونی پدر و مادرت رو برگردونی، ولی در عوض میتونی اون چرخهی بیرحمی و خشونتی که باعث شد از دستشون بدی رو بشکنی. خودت بخشی از این چرخه نشو، مارکوس. نشو اون چیزی که خانوادههامون رو کشت...

بعد از این صحبت ها مارکوس آروم شد، اسلحه رو زمین انداخت و بت من رو در آغوش گرفت.

کاور بتمن الکس راس

کاور این داستان که توسط الکس راس طراحی شده حاوی ویژگی متفاوتیه که معمولا کم پیش میاد طراحان سراغش برن: نمایی نزدیک از فقط صورت بت من! راس به شکل تمیز و دقیقی رنگ مشکلی کاستوم بت من رو با پس زمینه‌ی مشکی رنگ کاور در آمیخته و تصویری یکپارچه ایجاد کرده، اما از طرفی نوری که به صورت بت من برخورد کرده باعث شده اون بخش از نقاب او که چین و چروک های پیشانی‌اش رو پوشونده، قابل رویت بشه. این کاور در عین سادگی، خیلی حرف ها برای گفتن داره. حالت صورت، چشمان نیمه باز و اخم کرده و نگاه زیرچشمی و مرموزی که داره خبر از اتفاقاتی احساسی و نه چندان خوشایند میدهند، از روی همین کاور میتوان حدس زد که در این داستان با بت منی آرام و درون‌گرا طرفیم که ظاهرا قرار نیست لبخند به لب داشته باشه! درسته که الکس راس تا به حال چندین بار شخصیت بت من رو طراحی کرده، ولی خب این یکی یه چیز دیگه‌ست!

 

12- شماره دوم از سری Rocketeer Adventures

مرد راکتی قهرمانیست دوست داشتنی که در سال 1982 توسط دیو استیونز در مجموعه کمیک های  Starslayer خلق شد، داستان های او در اون زمان توسط Pacific Comics   منتشر شدند. یه ویژگی متفاوت درباره‌ی این شخصیت اینه که استایل و خصوصیاتش بیشتر با شخصیت های دوران قدیم همخونی داره و همین مورد باعث منحصر به فرد شدن این قهرمان شده است. خیلی از شما ها احتمالا این شخصیت رو از فیلم مرد راکتی (The Rocketeer) که در سال 1991 توسط کمپانی دیزنی ساخته شد میشناسید. اون فیلم توسط جو جانستون کارگردانی شد و بیلی کمپل نیز به عنوان مرد راکتی ایفای نقش کرد، خوشبختانه فیلم خوبی هم از آب دراومد ولی فروش ناامیدکنندهش سبب شد که هرگز سراغ قسمت دوم نرن. کاوری که در این گزینه قراره معرفی کنیم مربوط به یکی از شماره های کمیک های این شخصیته که در ماه ژوئن 2011 توسط کمپانی IDW به چاپ رسید. در واقع در دومین شماره از سری ماجراهای مرد راکتی (Rocketeer Adventures) ما با سه داستان طرف هستیم که گروه های مختلفی از نویسندگان و طراحان روی آن کردند نظیر مارک وید و کریس وستن، لوول فرنسز و جین ها و حتی داروین کوک.

شماره دوم از سری Rocketeer Adventures 

این کاور از وحدت و تناسب شگفت آوری برخورداره و ترکیب‌بندی فوق العاده جذابی رو به تصویر میکشه. جالب اینجاست که الکس راس به جای استفاده از یه پس زمینه‌ی پر جنب و جوش و یا ساده و یکرنگ، تصمیم گرفته بر روی صورت یک زن غمگین تمرکز کنه! در قسمت پیش زمینه با مرد راکتی مواجه میشید که با آرامش زانو زده و اسلحه‌ی خودش رو جلوی کلاه‌خود طلایی رنگش به دست گرفته. از طرفی، اون تضادی که رنگ طلایی براق کلاه خود و جت پک او با رنگ مشکی کدر اسلحه‌اش ایجاد کرده در نوع خود بی نظیره. الکس راس همچنین از یه سری خط ها و چروک های آشکاری بر روی کاپشن چرمی او استفاده کرده تا طراحی این شخصیت با ذره ای چاشنی واقع گرایی آمیخته شود و بی آلایش تر به نظر رسد.

 

11- شماره دوم از سری Kingdom Come

احتمالا معروف ترین اثر الکس راس همین مجموعه‌ی کوتاه جهانی دیگر (Come Kingdom) می باشد که در سال 1996 با همکاری مارک وید ساخته شد. این داستان چهار قسمتی در آینده‌ای موازی رخ میدهد که در آن نسل قدیمی تر قهرمانان دیگه پا به سن گذاشته اند و از حرفه‌ی قهرمانی کناره گرفته اند، اما ظهور به اصطلاح قهرمانان نسل جدید که میتوان آن ها را نوعی ماموران خودگمارده‌ی قانون  (Vigilante) دانست و به معنای واقعی کلمه هیچ چیزی از مسئولیت پذیری و روحیه‌ی قهرمانی نمی دانند، باعث شده قهرمانان قدیمی ما دوباره دست به کار شوند و به عرصه ی قهرمانی بازگردند. درسته که این داستان قهرمانان زیادی توی خودش داره، ولی بی شک این سوپرمنه که نقش اصلی اون رو ایفا میکنه، ما در این مجموعه با سوپرمن سن بالایی مواجه میشیم که مجبوره جلوی این تازه به دوران رسیده هارو بگیره اما از این طرف هم غم مرگ همسرش در گذشته روی دوشش سنگینی میکنه. لازم به ذکره که راس علاوه بر کاور اصلی داستان، در طراحی فضای داخلی اون هم مشارکتی داشته و کلی تصاویر ماندگار و چشم‌نواز پدید آورده.

شماره دوم از سری Kingdom Come 

نکته‌ی جالب اینه که کاور های سه شماره‌ی اولیه‌ از این مجموعه همگی به هم شباهت داشتند، در حقیقت در همه‌ی اون کاور ها یک شخصیت مرکزی وجود داره که توسط جمعی از دیگر شخصیت ها احاطه شده است. هرچند که کاور آخرین شماره از این سری که نبرد بی‌پایان (Never-Ending Battle) نام داشت، با دیگر کاور ها متفاوت بود. این کاور نیز به زیبایی شخصیت سوپرمن رو به تصویر می کشید که در فضایی تار و مه‌آلود و اشباع شده از دود های قرمز رنگ ایستاده است. اما این گزینه درباره‌ی کاور دومین شماره از این مجموعه‌ست، کاوری که در اون شخصیت نورمن مکی (Norman McCay) رو به عنوان شخصیت مرکزی در میان دیگر کاراکترها میبینیم. نورمن یک واعظ معمولی است و نمیتوان او را ابرقهرمان خواند، با این حال جالبه بدونین این شخصیت به عنوان راوی داستان نیز ظاهر شده است. از این رو، راس در اقدامی مبتکرانه این شخصیت را غرق در نور عرفانی ساخته و به چهره و پیکر او نوعی روشنایی معنوی بخشیده است. او با این ابتکار توانسته تضاد آشکاری میان این انسان عادی و قهرمانان اطرافش ایجاد کنه که بدون شک ستودنی‌ست.

 

10- شماره دوم از سری Doc Savage: Man of Bronze

داک ساوج(Doc Savage)   یکی از شخصیت های مهم و قدیمی دنیای سرگرمی است که الهام بخش بسیاری از شخصیت های دیگر بوده. این شخصیت در سال 1933 توسط هنری رالستن، جان نناویک و لستر دنت در نخستین شماره از کتاب های پالپ (بازاری) Doc Savage Magazine   خلق شد. داک ساوج قهرمانی بود که اوج ظرفیت و توانایی های انسانی را به تصویر می کشید، البته نمیتوان او را یک ابرقهرمان دانست چرا که قدرت های فوق بشری نداشت، به همین دلیل هم تصمیم گرفت ذهن و بدنش را به سختی تمرین دهد و توانست آن ها را به سطحی بسیار بالاتر، قوی تر و پیشرفته تر از یک انسان معمولی برساند.

شماره دوم از سری Doc Savage: Man of Bronze

از روی این شخصیت کمیک بوک هم منتشر شده و طراحی الکس راس برای کاور دومین شماره از داستان Doc Savage: Man of Bronze    که توسط Dynamite Comics به انتشار رسید، ادای احترامی آشکار به کاور رمانی به همین نام می باشد که در سال 1964 چاپ شد. در اون کاور که توسط جیمز باما طراحی شده بود، شما میتوانید شخصیت داک سوج را ببینید که با چهره‌ای خشن زیر عنوان موج دار داستان ایستاده، در حالی که دستانش را در کنار بدنش مشت کرده و بخشی از لباسش در یک پس زمینه‌ی مشکی رنگ پاره پوره شده است. همونطور که میبینید، کاور راس شباهت زیادی به نسخه‌ی 1964 داره، او حتی از ایده‌ی پاره شدن لباس داک سوج هم بهره برده با این تفاوت که در طراحی الکس راس تقریبا تمام این لباس کهنه به زوال کشانیده شده، طوری‌که از آن تنها تیکه های بسیار کوچکی باقی مانده که اطراف پیکر عضله‌ای این قهرمان سرگردانند. لحن نارنجی، زرد و برنزی رنگ کاور که بیانگر شور و حرارت هستند و حس جنش و پویایی در خود دارند، نشان می دهند که راس در این طراحی کمتر بر روی واقع‌گرایی تمرکز داشته، به گونه‌ای که تمام اجزای این طرح را غرق در تن برنزی رنگ آن کرده و بدین ترتیب اثری یگانه پدید آورده است.

 

9- شماره هفتم از سری Captain America: Sam Wilson

وقتی بحث کاور های کاپیتان آمریکا -مرد راستین و با ارادهی پروردگار- وسط میاد، احتمالا همگی کاور نمادین اولین شماره از داستان های این شخصیت میفتند، کاوری که گمان نکنم کمیک فنی باشه که اون رو ندیده! در واقع در شماره‌ی نخست از مجموعه‌ی Captain America که توسط جک کربی -اسطوره‌ی تکرارنشدنی کمیک بوک- ساخته شد، کاپیتان آمریکا و دستیار دوست داشتنی او باکی بارنز برای اولین بار به جهان معرفی شدند. بر روی اون کاور سمبلیک، کاپیتان آمریکا رو میبینیم که مشتی محکم به صورت آدولف هیتلر کوبونده و نازی ها هم از اون طرف در حال شلیک کردن به او هستند. همچنین در گوشه‌ی سمت راست و در پایین کاور تصویری برش داده شده از باکی را داریم که در حال سلام دادن نظامی به ماست!

شماره هفتم از سری Captain America: Sam Wilson

پنج سال پیش به مناسب هفتاد و پنجمین سالگرد خلق شدن شخصیت کاپیتان آمریکا در دنیای کمیک، کمپانی مارول از الکس راس خواست که برای شماره‌ی هفتم از مجموعه داستان هایCaptain America: Sam Wilson یه کاور واریانت درست بکنه. از طرفی، این حقیقت بر همگان آشکاره که شاه کربی مرحوم یک نویسنده، طراح و ادیتور افسانه ای بود که صد ها شخصیت برجسته و ماندگار در دوران حیاتش خلق کرد، بنابراین وقتی بحث طراحی کمیک بوک وسط میاد، تعداد خیلی کمی هستند که میتوانند در حد او عمل کنند. به همین دلیل الکس راس تصمیم گرفت برای سالگرد مخلوق جک کربی، کاوری دقیقا مشابه نخستین کمیک کلاسیک کاپیتان آمریکا طراحی بکنه و خوشبختانه او به بهترین شکل ممکن از پس این کار بر اومد. البته راس تغییراتی در ژست و استایل تصویر ایجاد و اون رو به سبک خاص خودش طراحی کرد و نتیجه این چیزی شد که در تصویر بالا میتونید ببینید. به هر حال، آن چه که عیان است، چه حاجت به بیان است! فکر نکنم نیازی باشه بگم که راس تونست این کاور را حتی بهتر از خود کینگ کربی طراحی بکنه!

 

8- شماره 47 از سری Batman

این داستان در دورهای (run) که اسکات اسنایدر و گریگ کاپولو در کمیک بوک های بت من داشتند، ساخته شد. آن ها در این شماره تمرکز خودشون رو بر روی جیم گوردون به عنوان بت من جدید و نبردی که با خبیث داستان مستر بلوم (Mister Bloom) داشت، گذاشتند. الکس راس برای این شماره یه کاور واریانت طراحی کرد که راستش هیچ ربطی به محتوای خود داستان نداره بلکه با کاوری که راس سال ها پیش از اون زمان برای بت من طراحی کرده بود در ارتباطه. در حقیقت، سال 1999 الکس راس برای شماره‌ی نخست از مجموعه‌ی Batman: Harley Quinn کاوری طراحی کرد که هنوز که هنوزه یکی از نمادینی ترین تصاویر خلق شده از جوکر و هارلی کوئین به حساب میاد! جوکر توی این کاور تاکسیدو به تن داره و هارلی کوئین هم همون کاستوم کلاسیک قرمز و مشکیش رو پوشیده. آن ها توی این کاور خلاقانه جوری در کنار هم رسم شده اند که گویا در حال رقصیدن با یکدیگرند. این قطعهی هنری معروف رقص تانگو در پناه شیطان (Tango with Evil) نام داره که الکس راس تونست به شکلی ظریف و باشکوه اون رو طراحی بکنه. در این عنوان، شیطان خود جوکره که داره با یار دیوانهی خودش هارلی کوئین میرقصه، از یاد نبریم که او پیش‌تر هم در فیلم بت من (1989) خودش رو یک شیطان رقاص معرفی میکنه و این دیالوگ معروف و به یاد ماندنی رو به زبون میاره: آیا تا به حال در زیر نور کم رنگ مهتاب با شیطان رقصیدی؟!

شماره 47 از سری Batman

اما برای کاور Batman #47 الکس راس در واقع یه دنباله برای اون قطعه‌ی هنری طراحی کرد و اسمش رو گذاشت: اشکالی نداره اگر رقص‌تون رو قطع کنم؟ (Mind if i cut in?) این کاور بت من رو نشون میده که مزاحم رقصیدن این زوج عاشق و دیوانه شده، او با یکی از دستانش هارلی کوئین رو قفل کرده و دست دیگرش رو دور گردن جوکر حلقه زده. درسته که اون قطعه‌ی اولی بسیار فوق العاده بود، اما خب حقیقتا این یکی حتی روی دست اون هم زد. در واقع طراحی خیره کننده‌ی این کاور به‌گونه‌ایه که هرگز از تماشای اون سیر نخواهید شد و هر بار که اون رو ببینید، به وجد میاید!

 

7- شماره دوم از سری Astro City

کمپانی بزرگ ایمج در سال 1995 انتشار کمیک بوک هایی به نام Astro City   را آغار کرد، مجموعه ای ابتکار آمیز که توسط کورت بوسیک نوشته و توسط برنت اریک اندرسون و الکس راس طراحی شده بود. این مجموعه جایزه های زیادی در زمینه های گوناگونی کسب کرد و موفقیت های بی شماری به دست آورد. طراحی این کمیک بوک ها به اندازه ای شگفت آور بود که همواره از این سری به عنوان یکی از آراسته‌ترین و خوش‌منظرترین مجموعه های کمیکی تاریخ یاد می کنند. وقایع دومین شماره از این سری به سال 1959 برمیگرده، جایی که یه خبرنگار به طور کاملا اتفاقی شاهد نبردی عظیم از سوی شخصیتی توانمند به نامHonor Guard  علیهShark-Men   میباشد. بنابراین این کمیک درباره‌ی مشکلات و سختی هایی که در پروسه‌ی نقل و گزارش یه داستان و رخداد وجود داره، می باشد.

 شماره دوم از سری Astro City

خب، الکس راس اینجا هم حسابی ترکونده! فقط دقت کنید که او چه قدر زیبا نبرد مذکور رو در فضای پشت و اطراف این خبرنگار که در مقابل ماشین تحریر خود نشسته است، به تصویر کشیده. حقیقتا جزئیات ریز و دقیق موجود در طراحی خبرنگار باعث میشه شما یک آن گمان کنید که این شخصیت درست از دل یکی از طراحی های نورمن راکول بیرون اومده! در سمت چپ این خبرنگار کلاه او با کارتی حاوی کلمه‌ی Press دیده میشه و در سمت راست هم زیرسیگاری او وجود داره که پر از سیگارهای مصرف شده‌ست! روشن بودن چراغ مطالعه‌‌ به این معنیه که او تا دیروقت در حال کار کردنه، همچنین سیگار دیگری به لب داره که بخش زیادیش به خاکستر تبدیل شده. او همچنین دست چپ خود را در کنار صورتش قرار داده که میتونه دو معنی بده، یا در حال تمرکز و فکر کردنه و یا اینکه بسیار خسته و درمانده‌ست. از طرفی، تضادی که میان شکوهمندی های فرا انسانی نهفته در کاور و روزمرگی های دنیوی اون به وجود اومده در یک کلام حیرت انگیزه!

 

6- شماره اول از سری Star Wars

در سال 2015 رایت چاپ و انتشار کمیک بوک های جنگ ستارگان که در آن زمان به کمپانی دارک هورس تعلق داشت، بار دیگر به مارول کامیکس بازگشت. یکی از عناوین چشمگیری که مارول بعد از دوباره به دست آوردن رایت آن ها منتشر ساخت، جنگ ستارگان (Star Wars) نام داشت. راستش بازگشت رایت کمیک های جنگ ستارگان به مارول حرکتی کاملا معقولانه بود، چرا که هم ناشر آن ها و هم کمپانی لوکاس فیلم (کمپانی سازنده‌ی فیلم های جنگ ستارگان) هر دو به کمپانی دیزنی تعلق دارند، از طرفی هم این خود مارول بود که استارت این دنیای محبوب رو در سال 1977 زد و ناشر اریجینال این سری به حساب میاد.

شماره اول از سری Star Wars

کاور اولین شماره از سری جنگ ستارگان که در سال 1977 به چاپ رسید، توسط هاوارد چایکین طراحی شده بود. چایکین در اون طرح، ستاره‌ی مرگ (Death Star) رو در مرکز کاور رسم کرد و لوک اسکای واکر رو جلوتر از دیگر شخصیت ها قرار داد، گویی که او در حال رهبری و هدایت هان سولو، لیا ارگانا و اوبی وان بود (ستاره مرگ، نام ایستگاهی فضایی و سلاح کشتار کهکشانی و غول پیکری می باشد که در داستان های جنگ ستارگان خلق شده است) در اون کاور همچنین کلاه خود دارث ویدر به شکلی تهدید آمیز و مهیب در فضای پشتی کاراکتر های اصلی داستان شناور بود، لازم به ذکره که تمام شخصیت های حاضر در این طرح توسط گروهی از Star-Fighter ها محاصره شده بودند. اما طراحی کاور اولین شماره از سری جنگ ستارگان (2015) به الکس راس بزرگ واگذار شد، جالبه که او تصمیم گرفت همان طرح‌ بندی (Layout) و محتوای طراحی هاوارد چایکین برای کمیک جنگ ستارگان (1977) رو این بار با سبک و استایل منحصر به فرد خودش بازسازی بکنه. راس همچنین یه سری از انتخاب رنگ های نه چندان جالبی که آقای چایکین برای اون کاور اریجینال به کار گرفته بود رو تصحیح کرد، مثل کلاه خود سبز رنگ دارث ویدر و یا شمشیرهای نوری (Lightsaber)   قرمز رنگ لوک و بن! نتیجه‌ی کار کاوری نوستالژیک بود که در عین ادای احترام به کاور کلاسیک جنگ ستارگان، اون رو به طرز مبتکرانه ای برای نسلی جدید آپدیت می‌کرد.

 

5- شماره اول از سری Princess Leia

یکی از عناوین دیگه ای که کمپانی مارول بعد از بازپس گیری رایت کمیک بوک های جنگ ستارگان و ایجاد خط داستانی جدید برای این شخصیت ها آغاز کرد Star Wars: Princess Leia نام داشت. این مجموعه‌ی کوتاه پنج قسمتی توسط مارک وید نوشته و توسط تری دادسون طراحی شد. داستان این سری درست میان وقایع امیدی تازه(A New Hope)   و امپراطوری ضربه می‌زند رخ میدهد و با جشن مدال یاوین(Yavin)  شروع می شود، در ادامه‌ی ماجرا با پرنسس لیا همراه می شویم که در غم از دست دادن خانواده‌ی خود و نابودی سیاره اش آلدران به سر می برد، او آرام و قرار ندارد و در به در به دنبال بازماندگان احتمالی این حمله می گردد که در سراسر فضای بی کران پراکنده شده اند.

شماره اول از سری Princess Leia

مثل همیشه با یک اثر زیبا و دیدنی طرف هستیم، با این کاور الکس راس بار دیگر مهارت خود در هنر طراحی را به رخ می کشد و تصویری شگفت انگیز از پرنسس لیا ارائه می دهد. در این کاور، لیا را در زمینی سنگی مشاهده می کنیم که اسلحه‌ی مرگبار آتشینی به دست دارد و شنلش به هوا بلند شده است. همچنین در پس زمینه‌ی این کاور میتوانید R2-D2   و C-3PO را ببینید که هراسان و بی حرکت ایستاده اند، در حالی که در بالای سر آن ها یک نابودگر ستاره (Star Destroyer)، تعدادی جنگنده‌ی TIE و سیاره‌ی یاوین وجود دارد. در عین حال که با یه طراحی هنرمندانه و جذاب طرف هستیم، با اثری سر و کار داریم که به دو تا از پوستر های قدیمی اما زیبای جنگ ستارگان نیز ادای احترام میکند، پوسترهای خلاقانه‌ی گرگ و تیم هیلدبرند و تام جانگ که اولین پوستر هایی هستند که برای این مجموعه فیلم ها طراحی شدند. در واقع، بیش از حد دارک بودن پوستری که جناب تام جانگ طراحی کرده بود باعث شد برادران هیلدبرند برای طراحی پوستری لایت تر اما با همان محتوا استخدام شوند، گفته میشه که این دو برادر طراحی سنگین این پوستر تماشایی را تنها در عرض 36 ساعت به اتمام رساندند! خوشبختانه نتیجه‌ی کار انقدر خوب بود که اون کاور های اریجینال هنوزم که هنوزه جزو برترین طراحی های تاریخ جنگ ستارگان محسوب می شوند و هنرمند بزرگی نظیر الکس راس از آن ها در طراحی اش الهام برداری میکند.

 

4- شماره 22 از سری Captain America

در این شماره از مجموعه کمیک های Captain America   که به دست ریک رمندر و کارلوس پاچکو نوشته و طراحی شد، شاهد به وقوع پیوستن حوادث مهم و غم انگیزی برای کاپیتان آمریکا بودیم. کلا ریک رمندر در این سری از کمیک ها هر چی حوادث و بلا بود از آسمان بر سر کاپیتان آمریکا نازل کرد! در حقیقت، استیو راجرز توی این شماره در حال دست و پنجه نرم کردن با عواقب نبردیه که توی شماره‌ی قبلی با شخصیت خبیثی به نام Iron Nail به انجام رسوند. متاسفانه او باعث شد که سرم ابرسرباز از خون کاپیتان آمریکا خارج بشه و در نتیجه جوانی، سرزندگی و اون عضلات بزرگ و قدرتمندش رو از دست بده!

شماره 22 از سری Captain America

مشخصه که الکس راس برای طراحی این کاور سراغ یکی از عادت های قدیمی خودش رفته، یعنی خلق کاوری شلوغ با تعداد زیادی شخصیت که در سراسر تصویر پراکنده شده اند! حقیقت اینه که کاور های شلوغ پلوغ همیشه چیز خوبی از آب در نمیان و گاهی اوقات پیش میاد که حسابی تو ذوق می زنند، اما خب نه وقت هایی که طراح کاور الکس راس باشه! در نیمه‌ی پایینی کاور با طراحی فوق العاده زیبایی مواجه ایم که دو بعد گوناگون کاپیتان آمریکا به عنوان یه سرباز و یه انتقام جو را در کنار هم به تصویر می کشد، و در نیمه‌ی بالایی آن از چپ به راست تعدادی کبوتر، عقاب و همچنین هواپیما های بمب افکن دیده می شود که در آسمان آبی رنگ پراکنده شده اند. در مرکز کاور کاراکتر کاپیتان آمریکا در ابعادی بزرگ تر رسم شده است که از ما روی برگردانده، گویا به غروب خورشید نگاه میکند، هر چند که این روشنایی نوظهور میتواند از طلوع خورشید نیز خبر دهد. این ویژگی گنگ بودن محتوای کاور و همچنین حرارت و اشتیاق هنری ناب نهفته در لایه های زیرین بدنه‌ی آن باعث شده که این طراحی هوش رو از سر آدم ببره و او را غرق در بار احساسی و هنری آن بکنه. روشن است که الکس راس مشکلی با طراحی های پر کاراکتر ندارد و می تواند تعداد زیادی عنصر گوناگون را در یک قاب جای دهد بی آنکه بیش از اندازه شلوغ کاری کرده باشد.

 

3- شماره 3 از سری The Amazing Spider-Man

الکس راس از شروع سری چهارم کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز به نویسندگی دن اسلات که از سال 2015 شروع شد، به عنوان طراح کاورهای این سری مشغول به کار شد. راستش رو بخواهید او کاورهای بسیار زیبایی را برای این سری که 32 شماره ادامه داشت خلق کرد که همه شون زیبا و عالی بودند. پس از اینکه شماره این سری به حالت قبلی (لگاسی) برگشت نیز راس کاورهای بسیاری خلق کرد مثل کاور شماره 800 سری مرد عنکبوتی شگفت انگیز (اینجا ترجمه شده است) که رد گابلین را نشان میداد و همچنین دیگر شخصیت های مکمل داستان های مرد عنکبوتی را. ولی در این بین کاور شماره 31 یک جور خاصی تو ذهن ما نقش بسته است:

شماره 31 از سری The Amazing Spider-Man

این کاور مربوط به داستان مرتبط با رویداد "امپراتوری مخفی" میشه و به زمانی اشاره میکنه که اسپایدرمن داشت شرکت خودش (صنایع پارکر) رو به دکتر اختاپوس میباخت. روی جلدی که راس خلق کرده واقعا بینظیره و با خلق اون حالت انفجار و ضربه خوردن شدید لباس مرد عنکبوتی وضعیت بغرنجی که پیتر پارکر در آن گیر کرده را به بهترین نحو به تصویر میکشه (از نظر بصری آدم رو به یاد مبارزه نهایی اسپایدرمن با گرین گابلین تو فیلم مرد عنکبوتی 1 ساخته سم ریمی میندازه!).

 

2- شماره دوم از سری Marvels

در سال 1994 کرت بوسیک و الکس راس برای مجموعهی چهار قسمتی Marvels بایکدیگر همکاری کردند. این سری کمیکی به معنای واقعی کلمه همه چی تمام (Perfect)   بود و در طی چهار قسمت به جمعی از مهم ترین وقایع تاریخ مارول پرداخت. شماره‌ی دوم این مجموعه بر نیویورک دهه‌ی 60 میلادی تمرکز داره که از دید خبرنگاری به نام فیل شلدن (Phill Sheldon) مورد بررسی قرار میگیره. شلدن داره روی یه کتابی در رابطه با ابرقهرمانان کار میکنه و از طرفی در عجبه که چرا مردم شهر چنین ترس و غرض ورزی و نفرتی نسبت به جهش یافته ها پیدا کرده اند تا حدی که روی اکثر دیوار های شهر شعار های ضد جهش یافته ها دیده میشه! جالب اینجاست او حتی خودش هم گرفتار این احساس نفرت نسبت به جهش یافته ها میشه و با وجود چنین موجودات انسان نمایی مخالفت پیدا میکنه تا اینکه جهش یافته ای که نیاز به مکانی امن داره، توسط دختر شلدن به خانه‌ی او آورده میشه و از اینجا به بعده که نظرش نسبت به آن ها تغییر میکنه.

شماره دوم از سری Marvels

کاوری که الکس راس برای این شماره طراحی کرده به شکل ظریفی تم کلاسیک و اصلی کمیک بوک های مردان ایکس را به تصویر میکشه: ترس و بیزاری انسان ها از جهش یافته ها. در این کاور با جمعیتی عصبانی از انسان ها مواجه میشیم که جهش یافته ها را با القابی چون "اهریمنان" و یا "فرزندان شیطان" می خوانند و به سمت آنجل و دختر بچه‌ی جهش یافته ای که در آغوش گرفته، سنگ پرتاب میکنند. این دختر مگی (Maggie) نام داره و از عیب ها و تغییرات شدید چهره که زیبایی‌اش را از او گرفته اند، رنج میبره. یکی از چیز هایی که باید درباره‌ی این کاور بهش توجه بشه اینه که جهش یافته های موجود در تصویر نه تنها واقعا بی آزارند، بلکه بی آزار هم به نظر می رسند! یعنی اون دختر بچه که مسلما تهدیدی برای کسی محسوب نمیشه و آنجل هم با توجه به جهشی که داره، احتمالا یکی از مظلومانه‌ترین و بی‌خطرترین ظواهر رو میان تمام جهش یافته ها داشته باشه. با این حال، مردم علیه‌شان جوی منفی ایجاد کرده و به آن ها سنگ پرت میکنند در حالی که می پندارند در حال اجرای عدالت هستند! طراحی چشمگیر کاور و همچنین محتوا و داستانی که پشت آن خوابیده سبب شده که همواره از آن به عنوان یکی از بهترین آثار تمام عمر الکس راس یاد بشه.

 

1- شماره اول از سری جدید Fantastic Four

چهار شگفت انگیز -نخستین خانوادهی واقعی دنیای کمیک بوک- در سال 1961 توسط استن لی -سردبیر جوان وقت مارول- و جک کربی خلق شدند. آن ها با خلق این گروه قهرمانی انقلابی بزرگ در دنیای کمیک به راه انداختند و زمینه‌ی خلق دیگر شخصیت های محبوب مارول را فراهم ساختند. تمرکز بر روی عنصر شخصیت پردازی (Characterization) کلید موفقیت داستان های چهار شگفت انگیز بود و سبب شد که این تیم چهار نفره نسل های مختلف داستان گویی را تجربه و تحولی شگرفت در داستان های با تم کیهانی ایجاد کنند. جیمز رابینسون و لئونارد کرک با شماره‌ی نخست از پنجمین سری از عناوین چهار شگفت انگیز، داستان این مجموعه را به سمتی متفاوت سوق دادند و تنوعی در کمیک بوک های آن ها ایجاد کردند. این شماره یک آرک داستانی پنج قسمتی را شروع کرد به نام سقوط چهار شگفت انگیز (The Fall of the Fantastic Four) همانطور که از عنوان آن مشخص است، با داستانی شوم و تاریک سر و کار داریم. راستش توی یکی از نقد هایی که داشتم درباره‌ی پارت اول این آرک میخوندم، به یه جمله‌ی جالبی توسط یکی از منتقدین برخوردم که به نظرم جا داره با شما هم به اشتراکش بذارم: این شماره، دکمه‌ی تنظیم مجدد شخصیت ها را فشار داد و آن ها را با عبور از فیلتر ذهنی سازندگان به بنیادی‌ترین خصیصه‌های شخصیتی و ویژگی‌های بصری‌شان بازگرداند.

http://spidey.ir/images/img/content/alex-ross/covers/Fantastic-Four-Alex-Ross-75th-full.jpg

 حقا که الکس راس داوینچی دنیای کمیک بوکه! همونطور که میبینید، این طراح نابغه در اقدامی هوشمندانه برای یکی از شش کاور واریانتی که برای این شماره طراحی شد، از آمیخته ساختن ظاهر کلاسیکی و استایل مدرن و به‌روز کاوری "شاهکار" خلق کرد. او با به تصویر کشیدن هر چهار شخصیت توی لباس فضایی در قسمت پایینی کاور، روح و اتمسفر اکتشافات فضایی در دهه‌ی 60 میلادی را به پیکر این طراحی تزریق کرد. در فضای پشتی کاراکتر ها موشکی در شرف پرتاب شدن وجود دارد و در آسمان نیز اشعه هایی کیهانی قابل مشاهده هستند که با رنگ سبز خود یکپارچکی سیاهی شب را بر هم زده اند. در وسط کاور آقای شگفت انگیز، زن نامرئی، مشعل انسانی و ثینگ را داریم که با قدرت هایشان خودنمایی می کنند و شکوه و جلالی بی همتا به قلب تصویر بخشیده اند. ساختار و کامپوزشن شگفت انگیز، رنگ بندی شگفت انگیز و پیاده‌سازی شگفت انگیز این اجزا توسط الکس راس سبب خلق کاوری "شگفت انگیز" از چهار شگفت انگیز شده است که مطمئنا هرگز قدیمی نخواهد شد!

  

محمد امین حیاتی (PotterCap-Spider)

منبع: وب‌سایت CBR

All rights reserved © Spidey.ir 2020

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

طراحی های شگفت انگیز «الکس راس»!

20 کاور برتر کمیک بوک های X-MEN

30 كاور برتر مرد عنكبوتی – قسمت اول

10 کاور برتر "کاپیتان آمریکا" (CAPTAIN AMERICA)

10 کاور تاریخی و نمادین انتشارات مارول

10 کاور تاریخی و نمادین انتشارات دی سی

15 کاور برتر ولورین

15 کاور برتر خلق شده توسط استیو دیتکو

15 کاور برتر "انتقام جویان" (THE AVENGERS)

10 کاور برتر ثور (TOP 10 THOR COVERS)

15 کاور برتر هالک

30 كاور برتر مرد عنكبوتی – قسمت سوم

10 كاور برتر طراحی شده توسط «تاد مك فارلین»

بهترین کاورهای بازی های کمیک بوکی

15 کاور برتر ددپول (DEADPOOL)

10 کاور برتر مرد آهنی (IRON MAN)

15 کاور برتر بی باک (DAREDEVIL)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Aref TMNT Spidey
#1 Aref TMNT Spidey 1399-06-10 12:37
بذارید اولین کسی باشم که میگه مقاله بی نقص بود دست شما درد نکنه.
ببخشید از اسپم.میشه لینک ده لوگوی برتر قهرمانان رو بذارید؟
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
#2 Cap-Spider Potter 1399-06-10 14:25
راستش من از بچگی، مثلا حدود ۳، ۴ سالگی با نقاشی بزرگ شدم. مامانم توی اون سال ها نقاشی می‌کرد و خونمون همیشه پر از بود از ابزار نقاشی مثل قلم مو و چسب چوب و گهگاهی خمیر های سرامیک و این‌جور چیزا برای ساخت تابلو های برجسته. منم بچه بودم، نمیتونستم به وسایلش دست بزنم، فقط مینشستم نگاه میکردم و لذت میبردم! و از همون موقع عاشق نقاشی شدم و به یکی از علاقه‌هام تبدیل شد. هرچند که من نقاش چندان خوبی نیستم، اما همیشه مطالعه‌ی تاریخچه‌ی نقاشی ها و تکنیک‌ها و شیوه‌های خاص نقاشی و بررسی زندگی نقاشان بزرگ و... برام لذت‌بخش بوده و نمی‌ذارم چیزی در این زمینه از دستم در بره! به همین دلیل هم راستش نوشتن این مقاله برام تجربه‌ی شیرینی بود و خودم خیلی باهاش کیف کردم و سعی کردم همه‌چی‌تمام باشه. امیدوارم شما هم خوشتون بیاد.

درباره‌ی محتوای مقاله هم بگم که من خودم خیلی از اون شیوه‌ی خاص طراحی الکس راس لذت میبرم و به نظر کاورهای خارق‌العاده‌ای خلق کرده، مثلا من عاشق کاور گزینه‌ی چهارم (Captain America #22) هستم! کلا این سری که به قلم ریک رمندر نوشته بود بی‌شک یکی از بهترین دوره های داستان های کاپیتان آمریکا بود. ده شماره‌ی اول این سری که آرک داستانی Castaway in Dimension Z رو تشکیل میدن شگفت انگیزن و یکی از خلاقانه‌ترین و بهترین آرک های تاریخ کاپیتان آمریکا هستن از نظر من. امیدوارم سایت ما یه روز این آرک ده قسمتی رو ترجمه کنه تا همگی بتونن لذت خوندن‌ش رو بچشن.
نقل قول کردن
magic sinbad
#3 magic sinbad 1399-06-10 14:28
اینا چیه ؟ مال لئونارد داوینچیه !
بسیار عالی ! و باید گفت که اگه دقت کنین طراحی کاورها شاید رو به نمادگرایی باشن ، یعنی اینکه الکس راس میخواسته که همانند شماره ی ۱ کمیک کاپیتان امریکا و یا شماره ی ۱۵ فانتزی شگفت انگیز ( مرد عنکبوتی ) میخواسته که اثریدنمادین خلق بکنه . چون معمولا کاورها گویی جزیی از داستانند درصورتیکه یک کاور نمادین ، هدف داستانه .
نقل قول کردن
master spider
#4 master spider 1399-06-10 14:59
واقعا مقاله خوبی بود. جدیدا دارم مقاله هایی که درباره نویسنده ها و طراحان کمیک هست رو می خونم و به جرئت میتونم بگم این یکی از بهتریناشون بود.
به نقل از Aref TMNT Spidey:
بذارید اولین کسی باشم که میگه مقاله بی نقص بود دست شما درد نکنه.
ببخشید از اسپم.میشه لینک ده لوگوی برتر قهرمانان رو بذارید؟

من در سایت مقاله ای با عنوان ۱۰ لوگو برتر ابر قهرمانان ندیدم ولی مقاله ای هست درباره ۱۰ لباس برتر ابر قهرمانان اینم لینکش spidey.ir/.../...
نقل قول کردن
Mahdiarvenom
#5 Mahdiarvenom 1399-06-10 15:07
فوق العاده است این مرد ، عاشق کاورهای سری4 مرد عنکبوتی شگفت انگیز بودم، طراحی هاش واقعا واقعی گرایانه است مخصوصا تو شماره 800 مردعنکبوتی و طراحی چهره ها و همینطور همین کاور از این سری که نام بردید. طراحیش یه جور فضای حماسی ایجاد می کنه. امیدوارم یه روز منم بتونم مثل اون بشم
نقل قول کردن
iron-punk
#6 iron-punk 1399-06-10 16:15
ببخشید که این سوال رو میپرسم ولی چرا کاور هایی که الکس راس خلق کرده حالت 3 بعدی دارند؟
نقل قول کردن
magic sinbad
#7 magic sinbad 1399-06-10 17:29
سلام ، من magic sinbad هستم و 14 ساله که البته جهان کمیک بوکی خودم رو به همراه ابرقهرمانان خودم دارم و اینکه میخوام در تکمیل نظر بالای خودم (نظر شماره ی 3)، بکم که ایکاش هنوز هم میشد کمیک هایی که به سبک کلاسیک طراحی شدند مثلا ، کمیک های ایکس من در دهه 80 میلادی که همانند انیمه ها یا کمیک های Image comics و ... ، خواند.
نقل قول کردن
Scarlet Speedster
#8 Scarlet Speedster 1399-06-10 19:03
با سلام .
از نظر بنده ، طراحی ( نقاشی ) های الکس راس یه شیوه و مدل خاصی دارند که به خوبی اونها رو از دیگر طراحی ها متمایض میکنه . به طوری که بنده تنها با دیدن طراحی های ایشون ، متوجه طراح بودن ایشون میشم و از سبک تا حدی سه بعدی ‌و واقع گرایانه ای که این طراحی ها دارند ، بسیار لذت میبرم .
به نظرم طراحی های راس به غیر از زیبایی و جذابیتی که دارند ، از ایدهٔ خوبی هم برخورد دار هستند و ایشون به خوبی میدونن که چطوری یک حس و حال و فضای منحصر به فرد رو در طراحی خودشون به وجود بیارن و چطوری از تمام فضای ممکن استفاده کنن و ...
در مجموع بنده خیلی از طراحی های الکس راس لذت میبرم و یکی از طرفداران این سبک از طراحی هستم .
از جناب حیاتی هم بابت این نگرش این مقالهٔ زیبا ، جذاب و خواندنی تشکر میکنم .
خسته نباشید !
نقل قول کردن
Iron Captain
#9 Iron Captain 1399-06-10 19:37
آها دیدم این کاورا چقدر برام آشناست نگو که طراحشون همون طراح کمیک های مرد عنکبوتیه
خیلی دوست داشتم بدونم کار کیه این طراحی ها :-) :-)
در وصف مقاله هم باید بگم که من اون شماره ۱۴ یعنی زن عمو می رو خیلی دوست داشتم انگار عکس بود که کیفیتش رو یکم کمیکی کرده بودن گذاشتن رو کاور یه کمیک
بعد ببخشید این اقای الکس راس فقط کاور طراحی میکنه دیگه؟
چون سبک طراحی هاشون انگار بدرد صحفه های کمیک نمیخوره

و اینکه خیلی ممنون از مقاله خوبتون 8)
نقل قول کردن
mtm
#10 mtm 1399-06-10 19:39
به نقل از Iron Captain:

بعد ببخشید این اقای الکی راس فقط کاور طراحی میکنه دیگه؟
چون سبک طراحی هاشون انگار بدرد صحفه های کمیک نمیخوره

آقای راس کمیک های kingdom come و marvels رو تمام صفحاتش رو کا رکرده که از بهترین های تاریخ هستند
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
#11 Cap-Spider Potter 1399-06-10 23:47
به نقل از iron-punk:
ببخشید که این سوال رو میپرسم ولی چرا کاور هایی که الکس راس خلق کرده حالت 3 بعدی دارند؟


الکس راس شیوه‌ی خاص خودش رو برای طراحی داره و روی جنبه‌ی رئالیستی بیش‌تر تمرکز میکنه، به همین دلیل هم طراحی‌هاش اکثرا "تابلو مانند" هستند...

#8
به به، جناب Scarlet Speedster منتقد بزرگ کمیک‌بوک!
خوش‌حالم که از مقاله لذت بردی... ;-)
نقل قول کردن
Iron Captain
#12 Iron Captain 1399-06-11 01:48
به نقل از mtm:
به نقل از Iron Captain:

بعد ببخشید این اقای الکی راس فقط کاور طراحی میکنه دیگه؟
چون سبک طراحی هاشون انگار بدرد صحفه های کمیک نمیخوره

آقای راس کمیک های kingdom come و marvels رو تمام صفحاتش رو کا رکرده که از بهترین های تاریخ هستند

WOW
حتی نمیتونم تصور کنم چقدر خوب میتونه باشه وقتی هم که استاد کمیک ایران تفریف کنه چه شود

راستی آقای ترابی خیلی ممنونم که جوابای سوالای منو میدین واقعا خوشحال میشم وقتی اسم شما رو روی جوابای نظرای خودم میبینم :cry:
میشه بپرسم تا این یه هفته ای که عضو شدم(بعد از چهار سال دنبال روش عضویت گشتن)ازم راضی بودین یا نه؟
نقل قول کردن
mtm
#13 mtm 1399-06-11 07:29
به نقل از Iron Captain:
به نقل از mtm:
به نقل از Iron Captain:

بعد ببخشید این اقای الکی راس فقط کاور طراحی میکنه دیگه؟
چون سبک طراحی هاشون انگار بدرد صحفه های کمیک نمیخوره

آقای راس کمیک های kingdom come و marvels رو تمام صفحاتش رو کا رکرده که از بهترین های تاریخ هستند

WOW
حتی نمیتونم تصور کنم چقدر خوب میتونه باشه وقتی هم که استاد کمیک ایران تفریف کنه چه شود

راستی آقای ترابی خیلی ممنونم که جوابای سوالای منو میدین واقعا خوشحال میشم وقتی اسم شما رو روی جوابای نظرای خودم میبینم :cry:
میشه بپرسم تا این یه هفته ای که عضو شدم(بعد از چهار سال دنبال روش عضویت گشتن)ازم راضی بودین یا نه؟

خدا ازت راضی باشه :lol:
نقل قول کردن
Iron Captain
#14 Iron Captain 1399-06-11 09:59
به نقل از mtm:
به نقل از Iron Captain:
به نقل از mtm:
به نقل از Iron Captain:

بعد ببخشید این اقای الکی راس فقط کاور طراحی میکنه دیگه؟
چون سبک طراحی هاشون انگار بدرد صحفه های کمیک نمیخوره

آقای راس کمیک های kingdom come و marvels رو تمام صفحاتش رو کا رکرده که از بهترین های تاریخ هستند

WOW
حتی نمیتونم تصور کنم چقدر خوب میتونه باشه وقتی هم که استاد کمیک ایران تفریف کنه چه شود

راستی آقای ترابی خیلی ممنونم که جوابای سوالای منو میدین واقعا خوشحال میشم وقتی اسم شما رو روی جوابای نظرای خودم میبینم :cry:
میشه بپرسم تا این یه هفته ای که عضو شدم(بعد از چهار سال دنبال روش عضویت گشتن)ازم راضی بودین یا نه؟

خدا ازت راضی باشه :lol:

انشاالله
ولی من دیده بودم که شما خیلی رو نظرات حساسین این سوالو پرسیدم
نقل قول کردن
super spider
#15 super spider 1399-06-11 11:13
من از شماره یک و چهار و هشت خوشم اومد واقعا داویچیه کمیکه :lol:
نقل قول کردن
mtm
#16 mtm 1399-06-11 13:11
به نقل از Iron Captain:
به نقل از mtm:
به نقل از Iron Captain:
به نقل از mtm:
به نقل از Iron Captain:

بعد ببخشید این اقای الکی راس فقط کاور طراحی میکنه دیگه؟
چون سبک طراحی هاشون انگار بدرد صحفه های کمیک نمیخوره

آقای راس کمیک های kingdom come و marvels رو تمام صفحاتش رو کا رکرده که از بهترین های تاریخ هستند

WOW
حتی نمیتونم تصور کنم چقدر خوب میتونه باشه وقتی هم که استاد کمیک ایران تفریف کنه چه شود

راستی آقای ترابی خیلی ممنونم که جوابای سوالای منو میدین واقعا خوشحال میشم وقتی اسم شما رو روی جوابای نظرای خودم میبینم :cry:
میشه بپرسم تا این یه هفته ای که عضو شدم(بعد از چهار سال دنبال روش عضویت گشتن)ازم راضی بودین یا نه؟

خدا ازت راضی باشه :lol:

انشاالله
ولی من دیده بودم که شما خیلی رو نظرات حساسین این سوالو پرسیدم

نه اتفاقا اصلا حساس نیستم. حتی وقت نمیکنم خیلی از کامنتا رو بخونم
نقل قول کردن
Scarlet Speedster
#17 Scarlet Speedster 1399-06-11 15:54
#11:
سلام .
شما لطف دارید .
قطعاً همه از مقالهٔ جذاب شما لذت بردن ... ;-)
نقل قول کردن
Uncle Stan lee
#18 Uncle Stan lee 1399-06-19 21:24
اقای حیاتی عزیز خسته نباشید...امیدوا رم که روز خوبی داشته باشید
مقاله عالی بود و خیلی ترجمه خوبی انجام دادید
امیدوارم که همیشه سالم و سلامت باشید
نقل قول کردن
SPIDERBAT
#19 SPIDERBAT 1399-07-14 18:59
سلام اسپایدی
واقعاً همشون به معنای دقیق کلمه شگفت انگیزن و طراجی جزو یکی از سه ضلع مهم کمیکه که یه طراح ماهر می تونه کمیک یا کاور کمیک رو رویایی کنه و این اسطوره ها رو هر چقدر هم که ازشون خوب بگیم کمه و وقتی کسی بتونه همچین آثاری رو خلق کنه واقعاً درخورشه که ازش قدر دانی بشه و مقاله‌ای درباره ی شاهکار هاش نوشته بشه.
جناب الکس راس طراحی های فوق‌العاده‌ای نیز داشته که میشه از اون ها به طراحی های محشرش برای شش خبیث اشاره کرد که من خیلی دوسشون دارم(این طراحی ها رو می تونید توی بهترین سایت کمیک بوکی خاور میانه یعنی اسپایدی(نیاز بود بگم؟) پیدا کنید)
نقل قول کردن
king loki
#20 king loki 1400-03-31 00:37
سلام
مقاله عالی بود و تمام گزینه ها فوق العاده بودند
یه سوال داشتم
الکس راس تابه‌ حال برای سوپرمن کمیکی طراحی کرده؟ آخه سبک طراحیش خیلی به سوپرمن میخوره.
نقل قول کردن
Hellblazer
#21 Hellblazer 1401-06-25 10:34
هیچکدوم به پای سری justice نمی‌رسن. 8)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

13

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45