بهترین کاورهای بازی های کمیک بوکی

بهترین کاورهای بازی های کمیک بوکی

این مقاله به افتخار انتشار بازی جدید اسپایدرمن تقدیم به شما میشود.

مقدمه: ابرقهرمانان کمیک بوکی و دنیای ویدئو گیم اشتراکات فراوانی با هم دارند. اونا شخصیت های رنگارنگی هستند که قدرت های باحالی دارند و با آدم بدها میجنگند و پیش میروند تا موفق شوند و این دقیقا کاری است که شما در دنیای گیم انجام میدهید. به خاطر همین است که تا به حال بارها و بارها از روی شخصیت های کمیک بوکی گیم ساخته شده که برخی از آنها بسیار هم محبوب و پرفروش و معروف شده اند. ولی خیلی وقت ها هم بوده که بازی های ابرقهرمانی با موفقیتی مواجه نشده اند چون اکثرا به بهانه فلان سینمایی منتشر شده اند و هدفشون چیزی نبوده جز سو استفاده از محبوبیت نام فلان شخصیت یا فلان فیلم سینمایی. همین مساله برای کاور آرت (Cover Art) هم صدق میکنه. یعنی واقعا آدم بعضی وقتها تعجب میکنه که برخی از گیم ها چرا اینقدر کاور آرت بیخود و مزخرفی دارند در حالی که دنیای کمیک از این همه غنای بصری برخوردار است. و البته از یاد نبریم که کاور آرت اون قدیما خیلی مهم بود چون مثل کاور کمیک عمل میکرد. یعنی میخوام بگم اون موقع اینترنت نبود که شما مثلا با دیدن گیم پلی یا تریلر بخواهید یک بازی رو بخرید. اون موقع شاید تنها دلیلی که میتونست شما رو مشتاق کنه برای خریدن یک گیم، کاور آرت آن بود. و البته معمولا اون ناشرینی که کاور آرتی رو انتخاب میکردند که برگرفته از دنیای کمیک بود، معمولا فروش بهتری داشتند . در هر حال در این مقاله قراره 10 تا از بهترین ها رو انتخاب کنیم.

 

10- بتمن: بازگشت جوکر

 بتمن: بازگشت جوکر

این یکی از بازی های خوب و قابل تحمل بتمن در دهه 90 میلادی بود. سال 1991 برای کنسول نینتندو (NES) عرضه شد و اسمش بود Batman: Return of the Joker چون در واقع دنباله بازی بود که قبلا برای این کنسول و به مناسبت فیلم معروف بتمن در سال 1989 ساخته شده بود و بنابراین قرار بود در این بازی جوکر برگرده. منتهی ربطی به وقایع اون فیلم نداشت و داستان بازی از روی کمیک های بتمن گرفته شده بود. کاور هم دقیقا انگار یک کاور کمیک بوکی هستش که کاملا جوکر رو با ظاهر کمیک بوکی خودش نشون میده (نه ظاهر «جک نیکلسون» در فیلم بتمن) . این بازی بعدا برای کنسول سگا جنسیس هم پورت شد که اونم کاور عالی و کمیک بوکی داشت که در آن بتمن یقه جوکر رو گرفته بود! (عکسش اینجاست). ولی به نظرم این کاور NES به یاد ماندنی تر بود.

 

9- هالک شگفت انگیز: تخریب نهایی

من بارها در مقالات سایت به این بازی اشاره کرده ام (به عنوان یکی از برترین های تاریخ) . این همون چیزیه که یک بازی هالک باید باشه! میشه گفت شاید تنها بازی خوبی باشه که تا به حال از روی این شخصیت ساخته شده . محیط بازی Free world است و تقریبا همه چیز در محیط قابل تخریبه و این یعنی چیزی که برای لذت بردن از بازی هالک ضروریه! سیستم مبارزه هم پر است از حرکات و ضربات خلاقانه (مثلا پریدن روی جت های جنگنده و پایین آوردن آنها!) . مبارزه با غول ها (boss battles) حماسی و مهیج هستند و اونقدر خلاقیت در آنها به کار رفته که تنش شما را همیشه بالا نگه میدارند . جالبه که بدونید داستان بازی کاملا از کمیک بوک های هالک الهام گرفته بود و نویسنده اش آقای «پل جنکینز» بود که خودش برای مدتی کمیک های هالک رو مینوشت. بنابراین شما در کاور آرت این بازی سبک کمیک بوکی را مشاهده میکنید . لوگوی به کار رفته در آن نیز کاملا از کمیک های هالک الهام گرفته.

 

8- مرگ و بازگشت سوپرمن

http://www.spidey.ir/images/img/content/dc-files/best-dc-games/death-and-return-of-superman-sega-genesis.jpg

The Death and Return of Superman از اون بازی های حسابی در سبک بزن بزن (Beat em up) بود که سال 1994 برای کنسول سوپر نینتندو (SNES) و یک سال بعد هم برای سگا جنسیس عرضه شد (برای آشنایی با بازی های Beat em up ، این مقاله رو بخونید). نکته مهم درباره آن اینه که دقیقا از روی داستان مشهور "مرگ سوپرمن" که در اواسط دهه 90 میلادی در کمیک های دی سی چاپ شد ، اقتباس شده بود. واقعا اینقدر وفاداری به دنیای کمیک در آن موقع بی نظیر بود. در نتیجه شخصیت هایی مثل سوپربوی، استیل، سایبورگ، اردیکاتور و البته دومزدی در بازی حضور داشتند. این بازی بی شک یکی از برترین عناوینی است که تا به حال برای سوپرمن منتشر شده است (البته کلا سوپرمن بازی خوب زیاد نداره!). کاور آرت بازی هم بسیار عالی و نمادین بود. به جای این که دومزدی رو به صورت کامل نشون بدن، دست یا بهتره بگم مشت او را میبینیم که از آرم سوپرمن بیرون اومده و استعاره از اینه که قلب سوپرمن را سوراخ کرده و او را به قتل رسانده.

 

7- مارول علیه کپکام : برخورد ابرقهرمانان

 مارول علیه کپکام : برخورد ابرقهرمانان

سری Marvel Vs. Capcom یقینا بهترین سری بازی های سبک مبارزه ای (fighting) در ژانر ابرقهرمانی هستند. گیم پلی و وفاداری اونا به دنیای کمیک حرف نداره. بازی Marvel vs. Capcom: Clash of Superheroes هم که دهه 90 میلادی اومد یکی از بهترین های سری بود که شخصیت های بسیار متنوعی هم داشت (اگه اشتباه نکنم «ونوم» اولین بار در این بازی وارد سری مارول/کپکام شد). کلا شخصا همیشه آرتیست های کپکام رو به خاطر استعداد و هنرشون تحسین کرده ام. شما اوج این مساله رو در کاور آرت این بازی میبینید که چقدر زیبا انجام شده. نوعی خاصیت مانگایی یا انیمه ای در ظاهر شخصیت های مارول و کپکام به چشم میخوره که واقعا زیباست و آدم رو محو خودش میکنه. البته این رو هم بگم که این کاور آرت در واقع از روی پوستر این بازی برای سیستم ارکید گرفته شده که خیلی کامل تره. نگاه کنید چقدر زیباست:

 

 

6- مردان ایکس غیر طبیعی

http://www.spidey.ir/images/img/content/x-men/x-game-history/x-men-nes.jpg

The Uncanny X-Men نخستین بازی بود که بر اساس کمیک مردان ایکس توسط شرکت LJN و برای کنسول NES در سال 1989 ساخته شد. و این بازی که گاهی هم با نام Marvel's X-Men شناخته میشود اولین و آخرین بازی از روی مردان ایکس بود که شرکت LJN ساخته است. شخصیت ها در بازی با قدرت های ویژه متفاوت، ماموریتی خاص و متفاوتی را پشت سر میگذرانند و مانند دیگر بازی ها دشمنان بازی نیز دارای AI یا همان هوش مصنوعی بودند که میتوانستید با آنها مبارزه کنید. کاور آرتی نداشته ایم که اینچنین به کاورهای دنیای کمیک وفادار باشد. از اون جمله اغراق آمیز روی آن گرفته تا اون corner box که بالا سمت چپ به چشم میخوره و دقیقا از کمیک های مارول گرفته شده.

 

5- ولورین: خشم آدامانتیومی

بازی wolverine

یکی از بازی های بسیار خاطره انگیز کمیک بوکی که سال 1994 عرضه شد و بنده شخصا خیلی باهاش خاطره دارم اسمش هست Wolverine: Adamantium Rage که برای کنسول های سگا جنسیس و سوپر نینتندو (SNES) منتشر شدند ولی تفاوت های زیادی بین این دو نسخه بود چون توسط دو تیم سازنده مختلف ساخته شدند. ولی در هر حال من نسخه سگا جنسیس رو بازی کردم که فوق العاده بود. مخصوصا این که خیلی به داستان های کمیک بوکی ولورین در دهه 90 میلادی وفادار بود. ضمن این که صحنه های سینمایی (cutscenes) بسیار زیبایی هم داشت که آدم رو یاد طراحی های کمیک بوکی مینداخت. کاور آرت این بازی هم عالی و یادآور کاورهای معرکه ولورین در دنیای کمیک بود.

 

4- بتمن: آرکام سیتی

آرکهام سیتی

تیم "راک استدی" که با ساخت Batman: Arkham Asylum به خوبی تبحرش را به رخ همگان كشیده بود، بار دیگر با Batman: Arkham City   چشم ها را خیره نمود. در واقع این بازی با فضای جدی و سنگین و گیم پلی فوق العاده روان خود نه تنها هواداران کمیک بوکی بلکه تمام گیمرها را مجذوب خود کرد. بتمن این بار باید علاوه بر پرده برداری از اهداف شوم «هوگو استرنج» (که از هویت واقعی بتمن آگاه است)، با بزرگترین دشمنان خود روبرو شده و عدالت را اجرا میکرد (البته او این بار از کمک "رابین" و "زن گربه ای" نیز بهره مند میشد). کاور آرت بازی فوق العاده بود و با اون رنگ سیاه و سفید خودش حالتی نوآر (Noir) گونه و بسیار هنری داشت. اون رنگ قرمزی که مثلا روی دستکش های بتمن بود تا بیانگر خون باشه باعث شده بود بر زیبایی کاور افزوده بشه.

 

3- مرد عنکبوتی: بازگشت شش خبیث

خیلی عجیب است اما این side-scroller پلاتفورمر (که توسط شرکت Acclaim   و بخش LJN اش ساخته شد) تنها بازی اسپایدرمن است كه سر از كنسول نینتندو درآورد! داستان بازی اقتباس آزادی از یکی از ماجراهای کمیک‌ بوکی اسپایدرمن در اوایل دهه 90 میلادی به شمار می‌رفت: دكتر اختاپوس، با استخدام 5 نفر از دشمنان قدیمی اسپایدرمن بار دیگر گروهی موسوم به "شش خبیث" یا Sinister Six را تشکیل داده و طبق معمول می‌خواست بر جهان فرمانروایی کند. كنترل‌های بد، گرافیك بدتر، موسیقی تكراری و گیم‌پلی ناقص بازی که از فرط دشواری گیمرها را شکنجه‌ ‌می‌داد، هنوز هم زبانزد خاص و عام است. البته ظاهراً نسخه‌های سگا Game Gear و مستر سیستم این عنوان كم اهمیت، قابل تحمل‌تر بودند. اما انصافا کاور آرت این بازی خیلی قشنگ بود و دقیقا حالت کمیک بوکی داشت. اون انعکاس دشمنان خبیث مرد عنکبوتی روی لنزهای ماسک صورتش فوق العاده است و البته این رو هم بگم که این کاور آرت خیلی از روی کاور شماره 337 مرد عنکبوتی شگفت انگیز الهام گرفته:

 

2- کاپیتان آمریکا و انتقام جویان

- کاپیتان آمریکا و انتقام جویان

سال 1991 مارول تصمیم گرفت با همکاری شرکت Data East و به مناسبت پنجاهمین سالگرد خلق "کاپیتان آمریکا" بازی به نام Captain America and the Avengers   برای دستگاه های آرکید عرضه کند. سبک معروف این بازی اصطلاحاً "بزن بزن(Beat 'em up)   بود و با وجود آنکه هرگز از نظر فنی به پای آثار کلاسیک این سبک نمیرسید، ولی به خاطر پیروی دقیق از منبع الهام خود مورد توجه قرار گرفت. کلا این بازی بسیار حال و هوای کمیک بوکی داشت و خیلی محبوب شد . کاراکتر‌های قابل بازی  (playable)عبارت بودند از کاپیتان آمریکا، هاکای ، مرد آهنیو ویژن. به خاطر محبوبیت این بازی خیلی زود برای کنسول های خانگی هم پورت شد که کاور آرت های زیبایی داشتند. مثلا کاور آرت سگا جنسیس خیلی قشنگ بود (اینجا رو کلیک کنید) ولی از اون بهتر کاور آرت نسخه SNES   بود که واقعا حماسی و شگفت انگیز بود و حالتی painted داشت که آدم رو یاد طراحی های «الکس راس» مینداخت.

 

1- مرد عنکبوتی / ونوم: حداکثر کارنیج

 مرد عنکبوتی / ونوم: حداکثر کارنیج

قطعا کاور آرتی اینچنین نمادین برای بازی های کمیک بوکی سراغ نداریم! در سال 1994 مستقیماً یکی از داستان‌های معروف اسپایدرمن تحت عنوان Maximum Carnage دستمایه ساخت یک بازی سبك بزن بزن (Beat em Up) قرار گرفتکه از بهترین های این سبک لقب گرفت (این مقاله را بخوانید). بنابراین باید در اكثر مراحل با اسپایدرمن و گاهی هم در قالب «ونوم» (که در اواسط دهه 90 محبوبیتش سر به فلک گذاشته و به نوعی به یك قهرمان تبدیل شده بود) با خلافکاران خیابانی که فوج فوج روی سرتان خراب می‌شدند، مبارزه كرده و بعد درب و داغان کردن‌شان با غول‌های تقریباً گمنامي، روبرو می‌شدید (اسپایدرمن در مبارزه چابك و سریع بود ولی ونوم خشن و فیزیکی‌تر). روی کاور آرت بازی فقط و فقط کارنیج رو میدیدیم. رنگ غالب هم قرمز بود تا با رنگ کارنیج و علاقه او به خون و خونریزی مطابقت داشته باشه (حتی برخی از کارتریج های بازی با رنگ قرمز عرضه شدند!) . این کاور آرت اونقدر معروف شد که بعدا مارول از اون برای روی جلد کمیک بوک های خودش هم استفاده کرد!

 

مهدی ترابی مهربانی

 All rights reserved © Spidey.ir 2018

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

20 بازی کمیک بوکی که هرگز منتشر نشدند

15 بازی برتر ساخته شده از روی شخصیت های مارول (MARVEL)

10 بازی مارول که احتمالا نمیدونستید وجود دارند!

15 بازی برتر ساخته شده از روی شخصیت های دی سی (DC)

10 بازی دی سی که احتمالا نمیدونستید وجود دارند!

20 بازی کمیک بوکی برتر تاریخ

بدترین بازی های ابرقهرمانی 

بهترین و بدترین بازی های کمیک بوکی در سبک مبارزه ای (FIGHTING)

10 بازی برتر مرد عنكبوتی

15 بازی برتر سبك "بزن بزن" (BEAT 'EM UP)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1397-06-19 13:32
مثل همیشه ازتون تقاضا میکنم مقاله رو خوب بخونید و هر جا غلط تایپی مشاهده کردید بگید تا درست بشه
نقل قول کردن
kratos
#2 kratos 1397-06-22 11:54
فقط شماره ۴ دومی نداره
نقل قول کردن
mehran spidey
#3 mehran spidey 1397-06-22 12:38
مقاله ی جالبی بود ، راستش کاور های بازی برای من خیلی مهم بودند ، یادمه اون موقع که بچه بودم بازی هارو از روی کاور آرت انتخاب میکردم :lol: ، در کل بهترین کاور آرت کمیک بوکی توی این چند سال اخیر از نظرم Arkham City هست ، یه تم خاص و عجیبی داره ، ولی اگر با عقب تر بریم ، کاور Maximum Carnage رو میبینیم که خیلی خلاقانه است ، عکس خبیث اصلی با حالتی تهدید آمیز ، چیزی که بعد از این هم بار ها در بازی هایی مثل Resident Evil 3 شاهد بودیم ، اینجور کاور هارو معمولا بازی های ترسناک داشتند ، البته این رو هم بگم اون شروع بازی حداکثر کارنیج با اون تم کمیک بوکی و آهنگ مرموز و دلخراش و اون جیغی که کارنیج پس از آزاد شدن میزد ، خودش باعث میشد در ابتدا فکر کنم بازی ترسناکی هست ....
نقل قول کردن
The spider
#4 The spider 1397-06-22 13:13
خیلی هم عالی رتبه بندی آثار بی نقص بود.
چقدر بعضی از این کاورها یادآور خاطرات خوبی برای من شد. چه دوران خوبی بود.
من با بازی های Maximum Carnag , Arkham Cityو از همه خاطره انگیز تر برای من Marvel VS Capcom بود که زندگیمونو رو با این بازی ها سپری کردیم و برام یادآور دوران قدیم بود واقعا حسش کردم.
ممنون از شما استاد ترابی عزیز
نقل قول کردن
brg_1214
#5 brg_1214 1397-06-22 13:26
بسیار عالی!!
مقاله جالبی بود،خسته نباشید آقای ترابی :-)
نقل قول کردن
Spider-Fan
#6 Spider-Fan 1397-06-22 13:32
خسته نباشین استاد
عالی بود مقاله. به شخصه از آیتم شماره ۳ خیلی خوشم اومد. دقیقا کاور شماره ۳۳۷ از کمیک the Amazing Spider-man رو از دیبد اسپایدرمن به تصویر کشیده و انعکاس تصویر "شش خبیث" در آخر ماسک اسپایدرمن خیلی خلاقانه‌ـست.


به نقل از mtm:
مثل همیشه ازتون تقاضا میکنم مقاله رو خوب بخونید و هر جا غلط تایپی مشاهده کردید بگید تا درست بشه


- توی بخش مقدمه، بجای "فلان فیلم سینمایی" نوشتین "فلان فلان سینمایی"
(استاد ایرادهای تایپی "۱۵ اسباب‌بازی برتر مردعنکبوتی" رو هم زیر پست خودش نوشتم، اگه وقت داشتین تصحیح کنین بیزحمت.)

خسته نباشید استاد و ممنون.
نقل قول کردن
fbs
#7 fbs 1397-06-22 14:31
مقاله عالی بود استاد دستتان درد نکنه و خسته نباشید و در مورد رتبه 6 باید اضافه کنم که ljn یه بازی دیگه برای nes بر اساس ولورین نیز داد با تشکر فراوان
نقل قول کردن
hassan91
#8 hassan91 1397-06-22 21:19
خسته نباشین آقای ترابی.
اون دو خط آخر به جای کارنیج نوشتین کاتریج.

این آخری رو من یه بار زمان های دور بازی کردم. داشتن کارنیج رو میبردن که یهو میزنه سیم آخر همه رو لت و پار میکنه. داستان تعریف کردنش خیلی باحال بود.

البته این کاورا عالی بودن و یه جور حس خوبی به آدم میدن. مخصوصا اون پوستر مرد عنکبوتی بازگشت شش خبیث.

هر وقت مقالات مربوط به بازی ها رو میخونم یاد اون قدیما میفتم. مخصوصا بازی های اکشن beat up (بزن بزن) که نمونش شورش در شهر و مرتال کمبات بود.
ولی وقتی اسم بازیای کمیک بوکی و نوستالژی میاد یاد بازی spider-man vs kingpin نسخه سگا میفتم که اون بازی هم فوق العاده بود. ولی پوسترش زیاد چنگی به دل نمیزد.
ولی بعدها برای کنسول سی دی دار سگا یه نسخه دادن که کاورش بنظرم حرف نداشت.

البته من خودم به شخصه اون زمان با کد تقلب تونستم کینگ پین رو بزنم ولی بعد سال ها با راهنمایی های آقای ترابی تونستم با هزار زحمت کینگ پین رو نفله کنم. :-| :-*
نقل قول کردن
mehran spidey
#9 mehran spidey 1397-06-22 22:08
به نقل از hassan91:
خسته نباشین آقای ترابی.
اون دو خط آخر به جای کارنیج نوشتین کاتریج.

این آخری رو من یه بار زمان های دور بازی کردم. داشتن کارنیج رو میبردن که یهو میزنه سیم آخر همه رو لت و پار میکنه. داستان تعریف کردنش خیلی باحال بود.

البته این کاورا عالی بودن و یه جور حس خوبی به آدم میدن. مخصوصا اون پوستر مرد عنکبوتی بازگشت شش خبیث.

هر وقت مقالات مربوط به بازی ها رو میخونم یاد اون قدیما میفتم. مخصوصا بازی های اکشن beat up (بزن بزن) که نمونش شورش در شهر و مرتال کمبات بود.
ولی وقتی اسم بازیای کمیک بوکی و نوستالژی میاد یاد بازی spider-man vs kingpin نسخه سگا میفتم که اون بازی هم فوق العاده بود. ولی پوسترش زیاد چنگی به دل نمیزد.
ولی بعدها برای کنسول سی دی دار سگا یه نسخه دادن که کاورش بنظرم حرف نداشت. ا

البته من خودم به شخصه اون زمان با کد تقلب تونستم کینگ پین رو بزنم ولی بعد سال ها با راهنمایی های آقای ترابی تونستم با هزار زحمت کینگ پین رو نفله کنم. :-| :-*

یکی از نوستالژیک ترین بازی های مردعنکبوتی ، هیچ به اصطلاح فن اسپایدرمنی نیست که علاقه به گیم داشته باشه و این بازی رو تجربه نکرده باشه !! اون آهنگ منو و مرحله ی اولش هنوز تو ذهنم هست :-) ، ممنون بابت اینکه خاطراتم رو زنده کردید ;-)
نقل قول کردن
iron man mark52
#10 iron man mark52 1397-06-27 05:25
سلام
مقاله قشنگی بود و واقعا با بعضی از اون بازی ها خاطره داشتم. (اوج خاطره با اون بازی اسپایدرمنه :-) )
راستی استاد من نمیتونم تو بعضی از مقالات نظر بدم.مشکل فکر کنم از سایته چون هم با گوشی امتحان کردم هم با لپ تاب.
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#11 AmirhoseinJafari2005 1399-10-06 06:02
بهترینشون شماره ۱۰ ، ۹ ، ۸ ،۳ و ۱ بود. بدترینشون شماره ۵ بود. خسته نباشید. ;-)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45