معرفی صحنه های دارای بداهه پردازی در فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

معرفی-صحنه-های-دارای-بداهه-پردازی-در-فیلم-مرد-عنکبوتی-راهی-به-خانه-نیست

در این مقاله بهتون نشون میدیدم که برخی از صحنه های ماندگار فیلم جدید اسپایدرمن به لطف خلاقیت شخصی بازیگران آن خلق شدند.

مقدمه: بداهه پردازی (improvisation) یعنی کاری که بدون تمرین یا بدون اینکه در فیلم نامه قید شده باشد عمدتا از سوی بازیگران انجام می شود. گاه، برخی از فیلم سازان از بازیگر یا بازیگرانشان می خواهند اگر گفته یا حرکتی به ذهنشان می رسد که جلوه بیشتری به اثر می بخشد، آن را ادا کنند. در تاریخ سینما بسیار صحنه های ماندگاری بوده که در فیلمنامه نبوده و به صورت خودجوش و فی البداهه هنگام فیلمبرداری از سوی بازیگر به اجرا درآمده و آنقدر جذاب بوده که کارگردان تصمیم گرفته آن را در فیلم خودش نگه دارد. در فیلم های کمیک بوکی نیز این اتفاق بارها افتاده. به طور مثال گفته میشود دیالوگ بسیار نمادین و مشهور "من آیرون من هستم" در پایان فیلم "مرد آهنی" (2008) به طور کامل از سوی «رابرت داونی جونیور» به صورت فی البداهه ادا شد و در فیلمنامه نبود. در فیلم رکوردشکن "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" نیز چند نمونه از این دست صحنه ها وجود داشته که در این مقاله بهشون اشاره میشه.

 

- صحنه های مربوط به ملاقات مردان عنکبوتی با تام هالند روی پشت بام مدرسه

صحنه های مربوط به ملاقات مردان عنکبوتی با تام هالند روی پشت بام مدرسه

یکی از اشک انگیز ترین صحنه های "نو وی هوم" جایی هستش که مرد عنکبوتیِ تام هالند پس از از دست دادن زن عموی عزیز و مظلوم خودش به پشت بام مدرسه اش میره و در آنجا داره برایش عزاداری میکنه که دوستانش (ند و ام جی) و دو مرد عنکبوتی دیگر (توبی و اندرو) از راه میرسند و سعی میکنند آرومش کنند. توبی و اندرو با صحبت کردن درباره تراژدی های خودشون و یادآوری جمله معروفِ عمو بن یعنی "قدرت زیاد، مسئولیت به همراه می آورد" خواستند به او یادآوری کنند که مرگ زن عمویش بی دلیل نبوده و باید از آن درس بگیرد. «کریس مکینا» از نویسندگان فیلمنامه این فیلم در مصاحبه خود با "هالیوود ریپورتر" گفته که بسیاری از دیالوگ های این سکانس توسط توبی و اندرو به صورت فی البداهه ادا شده: "ما کلی روی اون سکانس روی پشت بام مدرسه تام هالند کار کردیم و یه سری چیزها را پس و پیش کردیم و یه عالمه لحظه باحال از طریق بداهه پردازی های بازیگران ایجاد شد. همین صحنه ها هم بود که باعث شد توبی مگوآیر و اندرو گارفیلد شروع کنند به فرو رفتن در قالب نقش برادران بزرگتر تام هالند. این سکانس در ضمن نقطه عطفی هم در فیلم است و برای تیم آپ نهایی آنها زمینه چینی میکند".

 

- متلک های گرین گابلین به اسپایدرمن

ویلم دفو - گرین گابلین

بسیاری از دیالوگ های ویلم دفو در نقش گرین گابلین که به پیتر پارکر در آپارتمان هپی هوگان متلک میندازه یا مسخره ش میکنه، محصول بداهه پردازی هستند. تام هالند در مصاحبه ای با وب سایت رسمی مارول گفت: "تا به حال با بازیگری کار نکرده بودیم که مثل ویلم دفو بتونه این همه گزینه در اختیار کارگردان قرار بده. او برخی از صحنه هایش را 30 بار اجرا کرد و هر 30 بار متفاوت بود!". زندایا نیز اظهار داشت: "صادقانه بگم که بازی ویلم دفو همه رو به شدت ترسوند!".

 

- میم معروف!

ایستراگ راهی به خانه نیست

یکی از معروف ترین و بامزه ترین "میم" (meme) های اینترنت تحت عنوان pointing spider-man شناخته میشود که در آن دو یا چند مرد عنکبوتی با انگشت به هم اشاره میکنند (این میم اونقدر معروف بوده که در صحنه پس از تیتراژ انیمیشن "سفر به دنیای عنکبوتی" هم بکار رفت!). خاستگاه این میم، اولین سریال کارتونی مرد عنکبوتی در دهه 60 میلادی میباشد که کلا منبع خلق میم های بامزه زیادی بوده است! در بخش دوم از اپیزود 19 از فصل 1 این سریال (که اسمش "هویت دوگانه" بود)، پیتر پارکر با بازیگری که به تبهکاری روی آورده بود (با نام «چارلز کامئو»!) رو در رو شد. در واقع آقای کامئو خودش را جای اسپایدرمن جا زده بود تا آثار هنری را به سرقت ببرد. سپس مرد عنکبوتی واقعی جلویش را میگیرد و آنها با انگشت دست خود به هم اشاره و یکدیگر را به تقلبی بودن متهم میکنند و این صحنه منبع صدها میم شده است! (عکسش اینجاستدر فیلم "راهی به خانه نیست" دست کم در دو صحنه به این میم ادای احترام میشود که یکی از آنها وقتی است که تام، توبی و اندرو در آزمایشگاه مشغول درست کردن علاجی برای درمان ابرشرورهای فیلم هستند. اندرو گارفیلد در یک پادکست اعلام کرد که ایده این صحنه را او مطرح کرده بوده. در واقع به نظر میاد بازیگران، نویسندگان و حتی کارگردان فیلم یعنی «جان واتس» به دنبال راهی بودند تا این میم را به نوعی در فیلم بگنجانند و این گارفیلد بود که این ایده درخشان به ذهنش رسید.

 

- نان پرتاب کردن زندایا!

نان پرتاب کردن زندایا!

صحنه اولین برخورد بین زندایا و ند با مرد عنکبوتیِ اندرو گارفیلد نه تنها بسیار هیجان انگیزه بلکه خیلی هم بامزه است. گارفیلد در یکی از مصاحبه های خودش گفته که ایده پرتاب نان به سوی او از سوی ام جی، توسط خود زندایا و به صورت فی البداهه مطرح شد تا ببینه حس عنکبوتی او چطور بهش واکنش نشان میده. میگن اولش زندایا چیزای دیگه ای از روی میز مثل شمعدان برمیداشته تا از خودش در مقابل اندرو محافظت کنه. ولی بعد از چند برداشت، او یه سبد نان برداشت و پرسید "میتونم فقط نون بهش پرتاب کنم؟" و کارگردان هم پاسخ داد: "آره، بهش نون پرتاب کن".

 

- "عاشقتونم"!

علیرغم اینکه سه مرد عنکبوتی فیلم دارای تفاوت هایی از نظر نحوه به تصویر کشیدن شخصیت خود هستند اما وقتی به هم میرسند فوراً با هم ارتباط برقرار میکنند. تو سکانسی که دارن خودشون رو آماده میکنند تا با خبیث ها بجنگن، پیتر 3 (اندرو گارفیلد) در حرکتی غافلگیرکننده بقیه رو بغل میکنه و بهشون میگه دوستشون داره!

"Wait Wait Wait Wait... I Love You Guys!"

"وایسید، وایسید، وایسید وایسید ..  عاشقتونم! "

نکته بامزه اینجاست که اون دو پیتر دیگر نمیدونن چطور باید واکنش نشون بدن و یک لبخند زورکی میزنن و میگن "ممنون"! کلا این دیالوگ و صحنه ای که شاهدش هستیم بانمک از آب درآمده و یکی از دلایل متعددی هستش که باعث شده نقش آفرینی اندرو گارفیلد در این فیلم اینقدر خوب و موثر باشه. اما از سوی دیگر، این دیالوگ نشون میده که او پس از مرگ گوئن همچنان افسرده است و دچار تلاطمات عاطفی میشه.

و اما خود گارفیلد گفته که این جمله به صورت کاملا فی البداهه به ذهنش رسیده و اونو بر زبان آورده چون واقعا توبی و تام را دوست داره (عکس العمل آنها نیز نشان میده از شنیدنش جا خورده اند). در هر حال این جمله و این صحنه خیلی به مذاق طرفداران خوش آمد و بار دیگر نشان داد اندرو چقدر شخصیت مرد عنکبوتی رو دوست داره و نقشش رو با جون و دل بازی میکنه.

 

- صحنه بغل کردن مردان عنکبوتی

سه مرد عنکبوتی

آخرین لحظه بین یه مرد عنکبوتی مربوط میشه به لحظه ماندگاری که پیترِ تام هالند دو مرد عنکبوتی دیگر را به صورت پرشوری در آغوش میکشه. تام هالند در مصاحبه اش با هالیوود ریپورتر فاش کرد که این صحنه از صحنه ای واقعی که سر صحنه فیلمبرداری بین آنها اتفاق افتاد، الهام گرفته. یعنی هنگام فیلمبرداری سکانس مربوط به پشت بام مدرسه، تام رفت پیش توبی و اندرو و صمیمانه ازشون تشکر کردبابت اینکه قبول کردند دوباره به ایفای نقش مرد عنکبوتی بپردازند. بعدش همدیگر را بغل کردند. جان واتس، اِیمی پاسکال (تهیه کننده فیلم) و نویسندگان این لحظه رو دیدند و گفتند: "عالیه! حالا ما میدونیم که اونا قراره چطور از همدیگه خداحافظی کنند".

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2022

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

نقد و بررسی فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" (SPIDER-MAN: NO WAY HOME)

مقالات مربوط به فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

اشارات و ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" – بخش اول

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

KCW88
#1 KCW88 1401-02-05 16:38
مرسی آقای ترابی مقاله عالی بود
من به شخصه خودم صحبت های اندرو و توبی با پیتر رو بهترینشون میدونستم
ویلم دفو هم دیگه چی بگم واقعا؟!!!
صحنه بغل کردن و I love you guys هم عالی بود واقعا....


آقای ترابی و اعضای سایت ببخشید میدونم اسپمه ولی امروز توی نت بودم و متوجه یک عکس فن مید شدم که تمام خاطرات چند سال پیشم رو زنده کرد...
www.mediafire.com/.../file

شما هم ببینید نظرتون رو بگید ;-)
نقل قول کردن
amirmahdi 1381
#2 amirmahdi 1381 1401-02-06 00:31
این فیلم شاهکاری به تمام‌معنا بود و چه مقاله درباره ش نوشته شود بازم کم است
ممنون از شما و سایت اسپایدی که برایش سنگ‌تمام گذاشت
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید