چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 32

چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 32

بار دیگر در خدمت شما هستم با قسمت جدید این سری مقالات قدیمی و  پرطرفدار سایت اسپایدی.

برای خواندن قسمت های قبلی بروید اینجا.

 

- آیا میدانستید در سال 1972 یک فیلم از مرد عنکبوتی ساخته شد که احتمالا هرگز آن را نخواهیم دید؟!

در سال 1972 یکی از فیلمبرداران معروف سینما به نام «بروس کاردوزو» (Bruce Cardozo) به استن لی نامه نوشت و ازش پرسید که آیا میتونه یک فیلم کوتاه غیر تبلیغاتی از روی مرد عنکبوتی بسازه. استن لی هم بهش اجازه داد. آقای کاردوزو هم یک فیلم 30 دقیقه ای براساس اولین حضور شخصیت «کریون شکارچی» در شماره 15 از کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز ساخت و اسمش رو گذاشت "مرد عنکبوتی علیه کریون شکارچی".

بروس کاردوزو اون موقع دانشجو بود و این فیلم را در طول دو ترم و به کمک هم کلاسی های خودش در دانشگاه نیویورک ساخت. گفته میشه خیلی هم به جزئیات توجه داشته و حتی صحنه های مربوط به بالا رفتن های اسپایدرمن از روی ساختمان های بلند یا تاب خوردن او در میدان تایمز نیویورک را به خوبی اجرا کرده بوده. او برای ایفای نقش پیتر پارکر/اسپایدرمن از آقایی به نام  «جو الیسون» (Joe Ellison) استفاده کرد:

فیلم اسپایدرمن 1972

ولی گزینه او برای ایفای نقش «جی. جونا جیمسون» عالی بود: «اندرو پاستاریو» (Andrew Pastorio) که سال 1978 در فیلم Fingers خوش درخشید.

 اندرو پاستاریو  Andrew Pastorio

 متاسفانه آقای کاردوزو عقاید سفت و سختی درباره فیلم کوتاه خودش داشت. او که در سال 2016 درگذشت، عقیده داشت که فیلمش برای مصارف تجاری ساخته نشده و به همین دلیل هرگز آن را در اینترنت منتشر نکرد. گفته میشه آخرین بار این فیلم در جشنواره کمیک کان سال 2005 به نمایش درآمده و از سرنوشت آن اطلاعی در دست نیست و فقط همین چند تصویر ازش موجوده! ولی هر کی موفق به دیدنش در جشنواره ها شده میگه اثر فوق العاده ای هستش که با توجه به دورانی که در آن ساخته شده یک شاهکاره!

 

- آیا میدانستید سال 1997 قرار بود فیلم سینمایی ونوم با شرکت « دولف لاندگرن» ساخته شود؟!

- آیا میدانستید سال 1997 قرار بود فیلم سینمایی ونوم با شرکت « دولف لاندگرن» ساخته شود؟!

اینطور که گزارش شده سال 1997 شرکت نیولاین (متعلق به تایم وارنر) رایت سینمایی شخصیت ونوم را که آن موقع به اوج محبوبیت خودش رسیده بود به دست آورد و قصد داشت براساس فیلمنامه نوشته شده به دست «دیوید گویر» فیلم ونوم را بسازد (گویر فیلمنامه خیلی از فیلم های کمیک بوکی را نوشته و حتی سابقه کارگردانی فیلم مزخرف "بلید 3" را در کارنامه دارد). گفته میشه سیمبیوت فضایی قرار بود از یک سیاره دیگر که محل زندگی عنکبوت های غول آسا بوده  به زمین بیاید و با ادی براک پیوند بخوره. نقش ادی براک را نیز قرار بود آقای «دولف لاندگرن» مشهور که عمده شهرتش رو بابت بازی در فیلم "راکی 4 " به دست آورده بود و آن زمان ستاره فیلم های اکشن بود و در فیلم "پانیشر" نقش این ضدقهرمان مارول را بازی کرده بود، نقش ادی براک/ونوم را بازی کنه. اطلاعات زیادی درباره این فیلم در دست نیست و فقط میدانیم قرار بوده کارنیج، خبیث اصلی باشه و خبری هم از اسپایدرمن نبوده. در هر حال میگن نیولاین تا چند سال سفت و سخت به رایت سینمایی شخصیت ونوم چسبیده بوده تا اینکه از ساختش منصرف میشه و رایتش رو به سونی میفروشه. بدین ترتیب سونی موفق میشه از ونوم در فیلم "مرد عنکبوتی 3" استفاده کنه. و البته فیلم اختصاصی ونوم را هم که با بازی «تام هاردی» ساخت و قسمت دومش هم تو راهه.

 

- آیا میدانستید ایده موتور سیکلت عنکبوتی از 15 سال قبل شروع شده بود؟

در شماره 439 از کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" که سال 1998  منتشر شد شاهد بودیم که آقای «تام دی فالکو» آخرین شماره خودش را در دومین دوره (run) ای که نویسنده اصلی کمیک های اسپایدرمن بود، نوشت. بنابراین سعی کرد در این شماره یک داستان تک قسمتی بنویسه که بخشی از آن در زمان حال و بخشی دیگر نیز در زمان آینده جریان داره! اولش دو دانشجو در آینده یک وب شوتر اسپایدرمن پیدا میکنند ...

موتور سیکلت مرد عنکبوتی

از آنجائیکه که زمان طولانی از دوران مرد عنکبوتی گذشته (و به نظرم تاریخ نگاری خوبی هم صورت نگرفته) اطلاعات این دو دانشجو درباره تاریخچه اسپایدرمن بسیار ناقص به نظر میاد! تام دی فالکو هم یه مقدار سعی میکنه با این ایده شوخی کنه و شاهد هستیم که آنها در واقع اسپایدرمن را با بتمن اشتباه گرفته اند! یعنی فکر میکنند اسپایدرمن مثل بتمن یک غار داشته پر از تجهیزات پیشرفته و وسایل حمل و نقل مثل موتور سیکلت عنکبوتی! (Spider-Cycle)

تجهیزات مرد عنکبوتی

البته در ادامه داستان به زمان حال برمیگردیم و اسپایدرمن رو میبینیم که داره جانفشانی میکنه بدون این وسایل! تام دی فالکو در واقع با این ایده داستان قشنگی خلق کرده که خصوصیات قهرمان مورد علاقه ما رو یادآوری میکنه.

تا اینکه پس از 15 سال در سری کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز که توسط آقای «دن اسلات» نوشته میشد، شاهد بودیم که پیتر پارکر پس از یک سری وقایع طولانی صاحب شرکت "صنایع پارکر" شده (این مقاله را بخوانید) و به اندازه کافی پول داره که برای خودش کلی دم و دستگاه بسازه که یکی از آنها همین موتور سیکلت عنکبوتی است! ما این قضیه را در شماره 3 از سری جدید کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز متوجه شدیم (اینجا ترجمه شده است):

سپس در شماره 27 همین سری (اینجا ترجمه شده) شاهد هستیم که اسپایدرمن داره آماده میشه به نورمن آزبورن حمله کنه و همه وسایل نقلیه خودش رو آورده است ...

ماشین مرد عنکبوتی

گروه "وایلد پَک" (Wild Pack) که در واقع از مزدوران «سیلور سیبل» تشکیل شده و در داستان برای مرد عنکبوتی کار میکردند  نیز قصد استفاده ازشون را دارند ...

و در نهایت در نبرد اصلی اسپایدرمن سرانجام سوار موتور سیکلت عنکبوتی میشه!

جالب بود نه؟

 

- آیا میدانستید مرد عنکبوتی در بیشترین تعداد تبلیغات "تووینکیز" (Twinkies) ظاهر شده است؟

"تووینکیز" (Twinkies) نوعی کیک است که در دهه 70 و ابتدای 80  میلادی تبلیغات یک صفحه ای اش بخش جدایی ناپذیر کمیک های مارول یا دی سی بودن (این تبلیغات توسط طراحان معتبر دنیای کمیک خلق میشدند)! و جالبه که واسه خودشون یه جور داستان هم داشتن. یعنی تو همشون یکی از قهرمان های مارول یا دی سی یه جا گیر می افتاد و بعد میومد از این کیک ها به آدم بد داستان تعارف میکرد، بعد اونم حواسش پرت میشد و شکست میخورد! نمونه بارزش اینجاست که من خیلی باهاش خاطره دارم (میتونید در این وب سایت آرشیو کاملی از این تبلیغات را مشاهده کنید). طبیعی هم هست که اسپایدرمن در تعداد زیادی از این تبلیغات شرکت داشته باشه.  مثلا در این یکی که نشون میده او و مری جین رفته بودند جواهر فروشی که با چند تا سارق مواجه میشوند و سپس اسپایدرمن با چند تا کیک جلوشون رو میگیره:

 - آیا میدانستید مرد عنکبوتی در بیشترین تعداد تبلیغات "تووینکیز" (Twinkies) ظاهر شده است؟

همانطور که گفته شد هم مارول و هم دی سی قهرمانان خودشون را در قالب تبلیغات این شرکت مورد استفاده قرار میدادند اما جالبه که بدونید اسپایدرمن در بیشترین تعداد از این تبلیغات ظاهر شده: 21! پس از او بتمن با 16 تبلیغ، چهار شگفت انگیز با 13 و هالک با 12 تبلیغ در رتبه های بعدی قرار دارند که این مساله بار دیگر محبوب بالای مرد عنکبوتی را به اثبات میرسونه.

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2020

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1399-02-22 12:37
من روی این سری مقالات خیلی حساس هستم و دوست ندارم مشکلی توشون باشه
لذا مثل همیشه با دقت مقاله را بخوانید
و هر جایی ایراد تایپی مشاهده کردید اطلاع بدید تا درست بشه
نقل قول کردن
The spider
#2 The spider 1399-02-22 12:50
این سری از مقالات واقعا یکی از دوست داشتنی ترین مقالات سایته، آدم از خوندنشون خسته نمیشه، واقعا کنجکاوم اون فیلمی که آقای کاردوزو از روی اسپایدرمن ساخته رو ببینم ، امیدوارم یه روزی بشه.
این ایده موتورعنکبوتی یا همون Spider-Cycle جالبه ولی برای شخصیتی مثل اسپایدی ضروری نیست، اسپایدی با همین سادگی خودش برامون دوست داشتنی تره، نه با وسایل مختلف و پر زرق و برق.
ممنونم ازتون استاد
خسته نباشید.
نقل قول کردن
hadi1380
#3 hadi1380 1399-02-22 13:33
باز شاهکاری از استاد ترابی واقعا عالی بود خیلی عالی بود .
ولی اگه فیلم ونوم رو درس میکردن فک نکنم چیز خوبی از آب در میومد.و درباره ی موتور سیکلت مرد عنکبوتی هم عالی بود .و مرد عنکبوتی تو قسمت تبلیغات تووینکیز هم خیلی باحال بود که با کیک خلافکارها رو دستگیر میکنه. :lol:
نقل قول کردن
Captain-spidey
#4 Captain-spidey 1399-02-22 14:13
دستتون درد نکنه استاد این سری مقالات خیلی عالی هستن و اطلاعاتمون رو درمورد مردعنکبوتی خیلی زیاد میکنه
فیلم مردعنکبوتی ۱۹۷۲ خیلی جالب به نظر میرسه کاش تو اینترنت بخش میشد (ولی جیمسونش خیلی عالیه :P )
نقل قول کردن
badlight
#5 badlight 1399-02-22 14:57
اول از همه باید بگم که واقعا خسته نباشید بابت این همه زحمتاتتون

درمورد اولی خب اون اخرش که گفتید هرکی دیده گفته برای اون زمان شاهکار بوده خب همه ی کاربران سایتو مشتاق دیدنش کردید :lol:

در مورد اون تبلیغات کیک هم من هفته پیش تونسته بودم سری amazing spiderman رو از 1 تا 700 بخونم و شروع کردم به خوندن spectacular spiderman و تو اون سری بود که این تبلیغات رو تقریبا تو هر شماره میدیدم و وسط اون داستانا یک فضای فانی برام ایجاد میشد که خیلی خوب بود :D
نقل قول کردن
badlight
#6 badlight 1399-02-22 15:02
و راستی بدون مشکل بود مقاله


استاد موتور سیکلت عنکبوتی تو کارتون ultimate spiderman هم به کار رفته بود که البته نیک فیوری به اسپایدرمن داده بودش
نقل قول کردن
CAPTAIN_ARVIN
#7 CAPTAIN_ARVIN 1399-02-22 15:48
به راستی که ۳۲ تا مقاله از این شخصیت فوق العاده محبوب نوشته شده و این شخصیت انقدر وسیع و محبوبه که میشه ازش ۳۲ تا مقاله دیگه نوشت!
ممنون استاد ترابی ;-)
نقل قول کردن
badlight
#8 badlight 1399-02-22 17:44
#7
تازه این 32 تا مقاله با یه عنوان ادامه پیدا کرده
مقالات دیگه ای هم هستن که فقط عنوانشون فرق میکنه :-*
نقل قول کردن
Scarlet Speedster
#9 Scarlet Speedster 1399-02-22 19:46
سلام و درود خدمت جناب استاد ترابی
خسته نباشید
واقعاً من عاشق این سلسله مقالات هستم ، چون به غنی تر شدن اطلاعات ما کاربران کمک میکنند .
تشکر میکنم !
وقتی داشتم مورد سوم رو میخوندم ، یاد مقاله ای افتادم که جناب عمو مختار سالها پیش نوشته بود : « متلک هایی که مرد عنکبوتی به بتمن و سوپرمن انداخته است ! » . تو اون مقاله به این کمیک اشاره شده بود و من خیلی از خاطراتم با این مورد زنده شد . ممنون از سایت خوبتون ! باز هم خسته نباشید ! :-)
نقل قول کردن
- -
#10 - - 1399-02-22 21:01
استاد ترابی مقاله عالی و بسیار جالب بود
اایراد تایپی هم نداشت
نقل قول کردن
parker
#11 parker 1399-02-22 22:24
به به . چقد لذت بخشه این سری مقالات .
با این که چن سالی هست که اغلب برای کار و دانشگاه تو اینترنت میچرخم ، ولی هر از گاهی یه سر به سایت میزنم برای مقاله های شما استاد . دقیقا مثل شیش هفت سال پیش .
اما این دفعه نتونستم کامنت نزارم . مورد اول من رو به شدت یاد یه فیلم فن مید دیگه از اسپایدی انداخت . فیلمی که با توجه به سال ساختش و فن مید بودنش راحت از نصف فیلما و سریالای کمیکی و اسپایدرمن بهتره . فک کنم گرفتید کدوم رو میگم .
uplooder.net/.../...
The Green Goblin's last stand
عجب فیلم عجیبیه این . هم لباس اسپایدرمن و هم گرین گرین گابلین به شدت نزدیک به کمیکان . صحنه های اکشنش هم واقعا جالبه ( با توجه به بودجه و فن مید بودنش!)
نمونه های دیگه هم هستند که اصلا در حد این نیستند ولی باز سعی خودشون رو کردن بنده خداها ؛ مثلا یه فیلم سال 1969 اومده . از نظر فنی فاجعه ست ( مثلا صحنه های تاب خوردنش رو با بادکنک مردعنبکوتی انجام دادن یه صحنه های خزیدن رو دیوار رو هم با عروسک انجام دادن !) ولی خب باز هم بامزس . اگه سرچ کنید میتونید تو یوتیوب پیداش کنید.
uplooder.net/.../...
در کل عشق هوادارا رو نشون میده این کارا و من خودم عاشق ای حرکتام . هر جوری هم که باشه باز باارزشه. و نشون میده که چرا اون موقع کمیک خوندن جذاب تر از فیلم دیدن بوده :-*
نقل قول کردن
Amir78_King
#12 Amir78_King 1399-02-23 09:10
عالی بود من خودم یه روز رفتم تو آرشیو و همشون رو توی یه روز خوندم
همونطور که همیشه میگم با خوندن مقاله های استاد ترابی و بقیه نمیفهمی چقدر گذشته از شروعش
نقل قول کردن
Captain-spidey
#13 Captain-spidey 1399-02-23 11:55
به نقل از Amir78_King:
عالی بود من خودم یه روز رفتم تو آرشیو و همشون رو توی یه روز خوندم
همونطور که همیشه میگم با خوندن مقاله های استاد ترابی و بقیه نمیفهمی چقدر گذشته از شروعش

واقعا تا به خود میای میبینی تموم شد :-)
نقل قول کردن
arian.akn
+1 #14 arian.akn 1399-02-23 15:25
به نقل از Captain-spidey:
به نقل از Amir78_King:
عالی بود من خودم یه روز رفتم تو آرشیو و همشون رو توی یه روز خوندم
همونطور که همیشه میگم با خوندن مقاله های استاد ترابی و بقیه نمیفهمی چقدر گذشته از شروعش

واقعا تا به خود میای میبینی تموم شد :-)


اینا همه بخاطر سبک نوشتن استاد ، موضوعی که انتخاب میکنن تا درموردش مقاله بنویسن ، علاقه خود ما به موضوعات مقاله های استاد و ... که باعث میشن ما از خوندن این مقالات لذت ببریم
منم وقتی شروع به خوندن مقاله های استاد میکنم زمان از دستم در میره
البته نه تنها خود آقای ترابی بلکه خیلی دیگه از نویسنده های سایت هم همین طوری هستن :-)

همچنین خسته نباشید به استاد بابت این سری مقالات که من به شخصه خیلی خوشم میاد
نقل قول کردن
CAPTAIN_ARVIN
#15 CAPTAIN_ARVIN 1399-02-24 16:08
به نقل از badlight:
#7
تازه این 32 تا مقاله با یه عنوان ادامه پیدا کرده
مقالات دیگه ای هم هستن که فقط عنوانشون فرق میکنه :-*

دقیقا ;-)
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#16 AmirhoseinJafari2005 1402-05-24 19:41
سلام. مقاله عالی بود. خسته نباشید.
آقای ترابی من چهارتا عکس رنگی هم از این فیلم گمشده ۱۹۷۲ پیدا کردم... احتمالا تازگیا این عکسا تو فضای مجازی منتشر شدن...
s8.uupload.ir/.../...
s8.uupload.ir/.../...
s8.uupload.ir/.../...
s8.uupload.ir/.../...
s8.uupload.ir/.../...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

 

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

14

18

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

38

0010

اسپایدرمن در تلویزیون

21

30

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

008

009

39

24

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

بررسی فیلم های مرد عنکبوتی

48

37