10 فیلم کلاسیک دهه 80 میلادی که احتمالا خبر نداشتید از رویشان کمیک منتشر شده!

 10 فیلم کلاسیک دهه 80 میلادی که احتمالا خبر نداشتید از رویشان کمیک منتشر شده!

بسیاری از کمیک بوک هایی که در دهه 80 میلادی منتشر شدند به فیلم تبدیل شده اند ولی عکس آن نیز اتفاق افتاده و اینها فیلم هایی هستند از آن دهه خاطره انگیز که شاید خبر نداشتید کمیک هم داشته اند.

مقدمه: دهه 70 میلادی به عنوان دوره ای شناخته میشود که در آن فیلمسازان صنعت سینما را به جلو میبردند. اما در اوایل دهه 80 میلادی ناگهان فیلم های کارگردان محور از دور خارج و آثار استودیویی باب شدند. فیلم های ساده نیز در این دهه به محبوبیت دست یافتند که به این دلیل به آنها ساده گفته میشد چون میتوانستند خلاصه داستان آن را در یک یا دو جمله تعریف کرد!  این فیلم ها اغلب پروداکشن عظیمی هم داشتند و نه تنها سریعاً به محبوبیت و موفقیت تجاری دست یافتند بلکه برای انتقال به صفحات کمیک بوک نیز عالی بودند. برخی از این فیلم ها شاهکار، برخی نیز کالت و برخی نیز مفرح (fun) خالص بودند. کمیک بوک هایی که از روی این فیلم ها ساخته شدند نیز چنین خاصیتی داشتند.

 

10- جمعه سیزدهم  (Friday the 13th)

جمعه سیزدهم (Friday the 13th)

سری فیلم های معروف ترسناک "جمعه سیزدهم" در ژانر اسلشر (Slasher) با اين فيلم ىر سال 1980 شروع شد که آنقدر موفق بود که به فرنچایزی 12 فیلمی تبدیل شد و اقتباس های کمیک بوکی، گیم و رمان و ... از رویش به بازار آمد. در طول 40 سال گذشته سری های کمیک بوکی متفاوتی از روی این سری منتشر شده است که برخی خوب و برخی نیز ضعیف و  متوسط بوده اند. اولین آنها در سال 1993 بود که انتشارات Topps Comics از روی فیلم "جیسون به جهنم میرود" اقتباسش کرد و معروف ترین آنها نیز به شمار میاد که نویسنده به نام اندی مانگلز و طراحی به نام الن نونیز و سینتیا مارتین آن را خلق کردند. جالبه که بدونید حتی انتشارات دی سی نیز از طریق شعبه WildStorm  خود براساس این سری کمیک منتشر کرده.

 

9- سارقان زمان (Time Bandits)

سارقان زمان (Time Bandits)

"سارقان زمان"  فیلمی در ژانر علمی–تخیلی، فانتزی، ماجراجویی و کمدی به کارگردانی تری گیلیام است که در سال ۱۹۸۱ منتشر شد. داستانش درباره پسری جوان بود که به‌طور اتفاقی به گروهی که به دنبال دزدیدن گنیجنه‌های مختلف در زمان سفر می‌کنند می‌پیوندد... خود تری گیلیام این فیلم را اثر نخست در "سه گانه تخیل" (Trilogy of Imagination)  اش میداند. سال 1982  و همزمان با اکران این فیلم در آمریکا مارول کمیکی براساس آن منتشر کرد که استیو پارک هاوس آن را نوشت و دیوید للوید و جان استوکس آن را طراحی کرد.

 

8- نمایش مورمور (Creepshow)

نمایش مورمور (Creepshow)

"نمایش مورمور" فیلمی در ژانر ترسناک، علمی–تخیلی، و کمدی به کارگردانی جرج رومرو است که در سال ۱۹۸۲ منتشر شد (جرج رومرو از اساتید بزرگ ژانر ترسناک در تاریخ سینما است). این فیلم شامل پنج داستان ترسناک است. اولین داستان دربارهٔ مردی است که از گور خود برخاسته تا کیک روز پدر را که دختر قاتلش هیچگاه به او نداد را بدست آورد. داستان دوم در مورد کشاورزی است که شهاب سنگی کشف می‌کند که همه چیز را به گیاه تبدیل می‌کند و ... جالبه که این فیلم خودش ادای احترامی بود به کمیک بوک های ترسناک ولی اقتباس مستقیمی از روی عنوان کمیک بوکی خاصی نبود. اما همانطور که گفته شد به سبک کمیک های ترسناک و به ویژه عناوین شرکت EC  در دهه 50 میلادی مثل Tales from the Crypt و The Vault of Horror ادای احترام میکرد (این مقاله را بخوانید). جالبه که در همان سالی که این فیلم منتشر شد کمیک بوک آن نیز توسط ناشری به نام Plume  چاپ شد و از اون جالب تر اینکه نویسنده بزرگ داستان های وحشت یعنی استیفن کینگ آنها را نوشت و طراحان بزرگی نیز مثل برنی رایتسون و جک کامن روی آنها کار کردند.

 

7- بلور تاریک (Dark Crystal)

 بلور تاریک (Dark Crystal)

"بلور تاریک" نام فیلمی عروسکی، فانتزی و علمی-تخیلی محصول کشور آمریکا در سال ۱۹۸۲ میلادی است. این فیلم را از آثار جیم هنسن برای بزرگسالان دانسته‌اند، همچنین این فیلم برندهٔ جوایز متعددی شده ‌است. داستان فیلم، در جهان و سرزمینی تخیلی به وقوع می‌پیوندد که نقش محوری داستان، بلوری مرموز و زندگی بخش به نام «بلور حقیقت» است. هزار سال پیش، در اثر به صف درآمدن کرات آسمانی، این بلور ترک برداشته، نور خود را از دست داده و جهان را در تاریکی و اغتشاش فرو برده‌است. بعد از این واقعه، جهان تاریک، میان دو گروهِ نیروهای اهریمنی (سککسیس‌ها) و نیروهای صلح‌جو (میستیک‌ها) تقسیم شده؛ و نیروهای اهریمنی تقریباً تمام حکومت این جهان را بر عهده دارند. اکنون پس از گذشت هزار سال بار دیگر کرات آسمانی مجدداً به صف‌آرایی نزدیک می‌شوند و این بار اگر بلور صدمه‌دیده (که اکنون تاریک است) ترمیم نشود، حکومت سککسیس‌ها ابدی خواهد شد تا اینکه ... جالبه که اخیراً در سال 2017 داستان این فیلم مورد اقتباس در دنیای کمیک قرار گرفت و شاهد بودیم که ناشری به نام Boom Studios یک مینی سریز به نام The Power of the Dark Crystal  منتشر ساخت که نویسنده آن دیوید و آنت اُدل بودند که فیلمنامه نویسان این فیلم نیز محسوب میشوند.  این سری با استقبال خوبی هم مواجه گردید.

 

6- شکارچیان ارواح (Ghostbusters)

- شکارچیان ارواح (Ghostbusters)

"شکارچیان ارواح" فیلمی کمدی ۱۰۰ دقیقه‌ای به کارگردانی ایوان رایتمن با بازی بیل مری و سیگورنی ویور محصول سال ۱۹۸۴ است که یکی از محبوب ترین و موفق ترین فیلم های دهه 80 میلادی و از تاثیرگذارترین فیلم های تخیلی سینما است به طوری که چندین بار با اشکال مختلف ریبوت شده یا ازش اسپین آف عرضه شده است. از سال 1988 تا به حال چندین سری کمیک بوکی از روی این فیلم توسط ناشرین مختلف تولید شده است.

 

5- ماجراهای بوکارو بانزای در بعد هشتم!

(The Adventures of Buckaroo Banzai across the 8th Dimension!)

ماجراهای بوکارو بانزای در بعد هشتم!  (The Adventures of Buckaroo Banzai across the 8th Dimension!)

"ماجراهای بوکارو بانزای در بعد هشتم!" یک فیلم کالت کلاسیک است که طرفداران خاص خودش رو داره. سال 1984 توسط W. D. Richter ساخته شد و داستان یک آدم بسیار با استعداد به نام «دکتر بوکارو بانزای» را تعریف میکنه که هم یک فیزیکدانه و هم جراج مغز و اعصاب و خلبان و ستاره موسیقی! او باید دنیا را از دست فضایی هایی که از سیاره 10 آمده اند نجات بده. «پیتر ولر» که ما او را با نقش «روبوکاپ» میشناسیم نقش اصلی را بازی کرد. همانطور که گفته شد این یک فیلم کالت است. یعنی اولش کسی زیاد متوجه اهمیت و نکات مثبت آن نشد ولی به مرور تازه قدرش را دانستند و با استقبال زیادی روبرو شد. بازیگران مشهور دیگری مثل «جف گلدبام» یا «کلنسی براون» (که الان همه او را به عنوان یک صداپیشه بسیار پرکار و برجسته میشناسند) در این فیلم چهره شدند. همزمان با اکران این فیلم، مارول کامیکس اقتباسی دو قسمتی از روی آن منتشر ساخت که توسط نویسنده معروف آن دوران یعنی «بیل منتلو» نوشته شد و «مارک تکسیرا» نیز آن را طراحی کرد.

 

4- بازگشت به آینده (Back to the Future)

بازگشت به آینده (Back to the Future)

"بازگشت به آینده"  یک فیلم علمی تخیلی آمریکایی به کارگردانی رابرت زمکیس است. تهیه‌کننده این فیلم استیون اسپیلبرگ است و فیلم‌نامه آن را باب گیل نوشته‌است. مایکل جی فاکس، کریستوفر لوید، لی تامپسون، کریسپین گلاور و توماس ویلسون در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم پرفروش‌ترین فیلم سال 1985 شد و به یک موفقیت تجاری عظیم تبدیل شد و با نقدهای ستایش آمیزی مواجه شد به طوری که همواره یکی از 10 فیلم برتر ژانر علمی تخیلی بوده و طرفداران زیادی دارد که برایش سر و دست میشکنند. به زودی دو قسمت دیگر نیز برایش ساخته شد که آنها نیز فوق العاده از آب در آمدند و در مجموع فرنچایز "بازگشت به آینده" از موارد نادری است که هر چقدر از آن سپری میشود محبوب تر میشود. از سال 1991 تا 1993 شاهد بودیم که انتشارات "هاروی کامیکس" داستان این فیلم و سری انیمیشنی آن را به یک سری کمیک بوکی 7 قسمتی تبدیل کرد که نویسنده اش «دواین مک دافی» معروف بود و طراحی اش را نیز «نلسون دویی» بر عهده داشت.

 

3- شب وحشت (Fright Night)

شب وحشت (Fright Night)

درست یک ماه پس از آنکه "بازگشت به آینده" منتشر شد، شاهد اکران فیلم مهم دیگری در دهه 80 میلادی تحت عنوان "شب وحشت" بودیم. "شب وحشت" توسط تام هالند کارگردانی شد (با بازیگر نقش مرد عنکبوتی اشتباه نشود!). در این فیلم بازیگرانی همچون کریس ساراندون، ویلیام راگسدیل، آماندا برس، استیون جفریس، رادی مک‌داول و آرت ایوانز ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و هم اکنون امتیازش در سایت راتن تومیتوز ، 92 از 100 است. منتقدین عقیده داشتند به خوبی مایه های ترسناک را با شوخ طبعی ترکیب کرده است.  در سال ۲۰۱۱ نیز فیلم دیگری با همین نام ساخته شد که بازسازی این فیلم است. انتشارات Now Comics در سال 1988 شروع به انتشار سری کمیک بوکی تحت همین نام کرد. با این حال فقط شماره های اول و دوم بودند که اقتباس مستقیم داستان فیلم بودند و بقیه شماره های داستان های اریجینال خاص خود را داشتند.

 

2- غارتگر (Predator)

غارتگر (Predator)

"غارتگر"  عنوان فیلمی خاطره انگیز، موفق و تاثیرگذار به کارگردانی جان مک‌تیرنان و محصول سال ۱۹۸۷ در ژانر علمی–تخیلی و ترسناک است. در این فیلم آرنولد شوارتزنگر در نقش اصلی ایفای نقش می‌کند. در "غارتگر" یک گروه ضربت آمریکایی برای نابودی گروهی آدمکش و مزدور پا به جنگلی می‌گذارند. آنان در بدو ورود با اجساد انسان بسیاری در حالی که به شکل فجیعی کشته شده‌اند روبرو می‌شوند. آنها فکر می‌کنند که این کشتار توسط همان گروه آدمکش صورت گرفته، غافل از این که یک موجود فضایی شکارچی در حالی که می‌تواند خود را همرنگ محیط کند انتظارشان را می‌کشد … ساخت "غارتگر" پانزده میلیون دلار هزینه دربر داشت ولی بیش از نود و هشت میلیون دلار در سطح جهان به فروش رفت. موفقیت این فیلم باعث شد تا دنباله‌ای بر این فیلم تحت عنوان "غارتگر 2"  با بازی دنی گلاور ساخته شود. فیلم های دیگری با حضور هیولای غارتگر مثل "بیگانه علیه غارتگر" ساخته شده. ضمن اینکه فرنچایز سینمایی غارتگر در سالهای اخیر ریبوت شده است. شخصیت غارتگر در دنیای گیم نیز حضور داشته است. سری های کمیک بوکی زیادی نیز از روی این شخصیت منتشر شده و به ویژه سری کمیک بوک های منتشره از سوی انتشارات "دارک هورس" بسیار معروف هستند.

 

1- بازی بچگانه (Child's Play)

بازی بچگانه (Child's Play)

"بازی بچگانه" یا "بازی بچه" فیلمی ترسناک و مشهور محصول 1988 است که آغازگر فرنچایز سینمایی موفقی هم شد. این فیلم فروش قابل توجهی کسب کرد. طرفداران ژانر وحشت و ژانر اسلشر این فیلم را می‌پسندیدند  و یکی از شخصیت های قاتل بسیار معروف و محبوب فیلم‌های ترسناک یعنی «عروسک چاکی» نیز اولین بار در این فیلم ابداع شد.  اولین اقتباس کمیک بوکی از این فیلم در واقع از روی داستان قسمت دوم آن انجام شد که سال 1992 منتشر گردید. نویسنده اش «اندی منگلز» و طراحش «داریک رابرتسون» بودند.

 

مهدی ترابی مهربانی

منبع: وب سایت CBR

 All rights reserved © Spidey.ir 2021

     (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

15 فیلم ابرقهرمانی عجیب دنیای سینما

10 فیلم ابرقهرمانی که به مارول و دی سی و ... تعلق ندارند ولی باید حتما آنها را تماشا کنید!

10 کمیک برتری که از روی اسباب بازی و اکشن فیگور خلق شده اند!

10 فیلم ابرقهرمانی/کمیک بوکی فراموش شده سینما

50 فیلم ابرقهرمانی و کمیک بوکی برتر تاریخ سینما

40 فیلمی که (احتمالا) نمیدانستید کمیک بوکی هستند – قسمت اول

40 فیلمی که (احتمالا) نمیدانستید کمیک بوکی هستند – قسمت دوم

20 سوپرهیروی فراموش شده تلویزیون

20 کراس اور عجیبی که در دنیای کمیک اتفاق افتادند

15 دفعه ای که هالیوود گند زد به کارتون های محبوب ما

10 هدیه برتری که میتوانید برای یک هوادار واقعی مرد عنکبوتی بخرید!

10 کارتون خاطره انگیز دهه 80 میلادی

مرد عنکبوتی در کمیک «ترنسفرمرز»؟!

20 کراس اور عجیبی که در دنیای کمیک اتفاق افتادند

10 تا از مزخرف ترین و خنده دار ترین اسباب بازی های تقلبی ابرقهرمانی!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

AM SM BM SM
#1 AM SM BM SM 1399-12-14 01:40
سلام
ممنون بابت مقاله.
الان که نگاه میکنم میبینم اگر دهه ۸۰ فیلم های کمیک بوکی خوبی هم به نمایش در آمد مثل بتمن.
اغلب هم که در این اقتباس های انجام شده کمیک از روی سینما فیلم های ترسناک بودند. چون واقعا هم در پانل های کمیک خیلی سریع تر توی ذهن نقش میبندند طوری که آدم چند دقیقه فقط مات و مبهوت نگاش میکنه!
داستان مورد ۷ که بلور تاریک بود شاید کمی تکراری باشه اما باز هم خیلی جالبه.
سری بازگشت به آینده هم که چون به سفر های زمانی مربوط میشه من واقعا دوستش دارم.
با تشکر
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#2 AmirhoseinJafari2005 1399-12-14 05:36
چه مقاله توپی بود :D با هیچ کدوم آشنایی نداشتم به جز مورد اول :-* تشکر آقای ترابی :-) ;-)
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#3 AmirhoseinJafari2005 1399-12-14 05:43
راستی آقای ترابی ، از فیلم ترمیناتور کمیکی ساخته نشده؟ آخه اونم برای دهه ۸۰ بود :-*
نقل قول کردن
mobin rz
#4 mobin rz 1399-12-14 08:21
با تشکر اینم از اون موضوعاتی بود که دونستنش واسه هممون لازمه
راستی اقای ترابی شما واقعا همه ی کمیک هارو میخونید؟چون من هر جور فکر میکنم نمیتونم به همه ی فیلم و سریالام هم برسم ولی شما ظاهرا همه ی کمیک های مارول و دی سی و بقیه رو خوندین تازه فکر میکنم مشغلتون از ماهم بیشتر باشه
نقل قول کردن
Ehsan Spider
#5 Ehsan Spider 1399-12-14 09:40
سلام

خیلی ممنون استاد مقاله عالی بود. تقریباً نه دقیقاً هیچکدام رو نمیدونستم.
مورد ۲ ، ۹ ، ۷ ، ۶ برام جذابیت داشت مقاله خوبی بود
چون اطلاعات زیادی ندارم نمیتونم زیاد راجبش حرف بزنم
نقل قول کردن
mtm
#6 mtm 1399-12-14 10:33
به نقل از mobin rz:
با تشکر اینم از اون موضوعاتی بود که دونستنش واسه هممون لازمه
راستی اقای ترابی شما واقعا همه ی کمیک هارو میخونید؟چون من هر جور فکر میکنم نمیتونم به همه ی فیلم و سریالام هم برسم ولی شما ظاهرا همه ی کمیک های مارول و دی سی و بقیه رو خوندین تازه فکر میکنم مشغلتون از ماهم بیشتر باشه

یه زمانی هر چی دستم میرسید میخوندم ولی الان که فرصت نمیکنم
نقل قول کردن
mtm
#7 mtm 1399-12-14 10:35
به نقل از AmirhoseinJafari2005:
راستی آقای ترابی ، از فیلم ترمیناتور کمیکی ساخته نشده؟ آخه اونم برای دهه ۸۰ بود :-*

بله زیاد داشته مخصوصا توسط شرکت دارک هورس
مارول هم از روی قسمت دوم کمیک منتشر کرد
نقل قول کردن
Mr. Doctor
#8 Mr. Doctor 1399-12-14 12:14
از اون مقالات جذاب و معرفی های باحال بود
خسته نباشید
به غیر از شماره 2 و 5 با بقیه شون اشنایی نداشتم :P
ممنون از شما
نقل قول کردن
Kia Iron Man
#9 Kia Iron Man 1399-12-14 12:38
خیلی خوب بود.فیلمای ژانر ترسناک تو این مقاله موج میزنن و نشون میده که فیلمای ترسناک چه پتانسیلی برای کمیکی شدن دارن.شایدم به خاطر اینه که در دهه ۸۰ فیلمای ترسناک بیشتر ساخته میشدن.امروزه زیاد به این ژانر بها داده نمیشه.کاور مورد ۸ رو خیلی دوست داشتم.خسته نباشید
نقل قول کردن
Sepehr Joker
#10 Sepehr Joker 1399-12-14 15:24
خسته نباشید مقاله جالبی بود،

آقای ترابی از روی فیلم هالویین کمیکی نوشته نشده ،اونم برای دهه ۸۰ بود
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#11 AmirhoseinJafari2005 1399-12-14 16:48
به نقل از mtm:
به نقل از AmirhoseinJafari2005:
راستی آقای ترابی ، از فیلم ترمیناتور کمیکی ساخته نشده؟ آخه اونم برای دهه ۸۰ بود :-*

بله زیاد داشته مخصوصا توسط شرکت دارک هورس
مارول هم از روی قسمت دوم کمیک منتشر کرد

ممنون بابت پاسختون ;-) حدس میزدم داشته باشه :lol:
نقل قول کردن
parsa2020
#12 parsa2020 1399-12-14 18:24
به نقل از mtm:
به نقل از mobin rz:
با تشکر اینم از اون موضوعاتی بود که دونستنش واسه هممون لازمه
راستی اقای ترابی شما واقعا همه ی کمیک هارو میخونید؟چون من هر جور فکر میکنم نمیتونم به همه ی فیلم و سریالام هم برسم ولی شما ظاهرا همه ی کمیک های مارول و دی سی و بقیه رو خوندین تازه فکر میکنم مشغلتون از ماهم بیشتر باشه

یه زمانی هر چی دستم میرسید میخوندم ولی الان که فرصت نمیکنم


استاد ترابی میشه بهترین کمیکایی که خوندین رو معرفی کنین ؟
نقل قول کردن
mtm
#13 mtm 1399-12-14 21:53
به نقل از parsa2020:
به نقل از mtm:
به نقل از mobin rz:
با تشکر اینم از اون موضوعاتی بود که دونستنش واسه هممون لازمه
راستی اقای ترابی شما واقعا همه ی کمیک هارو میخونید؟چون من هر جور فکر میکنم نمیتونم به همه ی فیلم و سریالام هم برسم ولی شما ظاهرا همه ی کمیک های مارول و دی سی و بقیه رو خوندین تازه فکر میکنم مشغلتون از ماهم بیشتر باشه

یه زمانی هر چی دستم میرسید میخوندم ولی الان که فرصت نمیکنم


استاد ترابی میشه بهترین کمیکایی که خوندین رو معرفی کنین ؟

خیلی زیادن نمیشه
ولی تو مقالات برترین کمیکای شخصیت ها که نوشتم تو سایت میتونید متوجه بشید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید