هویت موسیقیایی اسپایدرمن در سینما، از سه گانه ریمی تا MCU

هویت-موسیقیایی-اسپایدرمن-در-سینما،-از-سه-گانه-ریمی-تا-mcu

بیایید با نگاهی به موسیقی های متن ساخته شده برای فیلم های سینمایی اسپایدرمن تاریخچه موسیقیایی این شخصیت را بررسی کنیم.

مقدمه: در دوران کاری درخشانش در سینما، اسپایدرمن انواع و اقسام موسیقی های متن به یاد ماندنی و خاص همراه با خود داشته است و در طول سالها آهنگسازان خلاق و با استعداد زیادی بر روی فیلم های او کار کرده اند. هرکسی قطعه مورد علاقه خودش را از میان این فیلم ها دارد- قطعات با شکوهی که مخاطبان نمیتوانند و نمیخواهند از ذهنشان بیرون کنند. جالب است بدانید که اولین سری فیلم این شخصیت که تمام فیلم هایش توسط یک اهنگساز کار شده باشند سه گانه اسپایدرمن ام سی یو است که هر سه فیلم آن توسط مایکل جاکینو (Michael Giacchino) آهنگسازی شده. با توجه به تاریخچه طولانی اسپایدرمن در سینما، به نوعی شگفت آور است که اینقدر زمان برده تا چنین اتفاقی بیافتد. پس با ما همراه شوید تا نظری به این این سیر تاریخی بیاندازیم؛ از سه گانه اوریجینال سم ریمی تا اسپایدرمن راهی به خانه نیست!

 

هنگام ساخت موسیقی متن فیلم اسپایدرمنِ سم ریمی بار زیادی بر دوش دنی اِلفمَن قرار داشت. این فیلم نخستین حضور برجسته این شخصیت در سینما بود، و همه جزئیات آن باید بی نقص می بودند. در آن زمان هنوز کسی نمیدانست صدای "سینمایی" اسپایدرمن چگونه باید باشد. خوشبختانه، الفمن میدانست.

دنی الفمن - مرد عنکبوتی

امروزه صحنه آغازین/تیتراژ آغازین در استایل مدرن فیلم سازی هالیوود یک سبک هنری رو به مرگ به شمار می آید. حالا دیگر اکثر فیلم ها تمایل دارند مستقیما وارد داستان شوند و تیتراژ را برای آخر فیلم بگذارند. حتی فیلم هایی هستند که عنوان بندی فیلم را هم برای پایان آن نگه میدارند. با این وجود، تیتراژ آغازین یک فیلم فرصت مناسبی است برای به رخ کشیدن موسیقی متن و انتقال حال و هوای کلی آن. برای مثال، یک فیلم جنگ ستارگان بدون همراهی حماسی ساز های بادی با طومار آغازین آن خالی به نظر میرسد. و یک فیلم اونجرز بدون نت های عظیم و باشکوه عنوان‌بندی در نظرمان اشتباه خواهد بود. به همین صورت است که تیتراژ آغازین سه گانه اسپایدر من ریمی به صورت یکی از معرف های آن در آمد، و دست الفمن را باز گذاشت تا یک بیانیه موسیقیایی تدوین کند که در برگیرنده موضوع و محتوای فیلم باشد.

اسپایدرمن 1

موسیقی الفمن در دو فیلم اول سه گانه ریمی، جایگاه اسپایدرمن را در سینما مشخص کرد. تم های اصلی به تنهایی مجموعه در هم تنیده ای از لایتموتیف های مختلف فیلم هستند که به طرز باشکوهی اوج میگیرند و باهم برخورد میکنند (لایفتموتیف اصطلاح المانی برای قطعه موسیقیایی کوچک تراز تم است که در طول یک فیلم یا اپرا نمایندگی یکی از اجزای داستان را مانند یک شخصت، مکان، احساس، یا دورنمایه را بر عهده میگیرد و با تکرار و تغییر آن در طول فیلم تلاش میکند بر مخاطب تاثیرعاطفی باقی بگذارد. از مثال های آن لایتموتیف حلقه در سه گانه ارباب حلقه هاست. مترجم). از تصمیمات هوشمندانه الفمن در این فیلم ها ساختن دو تم جدا برای اسپایدرمن است: یک تم برای پیتر پارکر و یک تم برای اسپایدرمن. این دو تم در طول فیلم ها بسیار ماهرانه استفاده شده اند. تم اسپایدرمن بلند و حماسی است، ولی در قلب آن تم پیتر شنیده میشود، که آهنگی آرام تر و امیدوارانه تر است، و تا حدی حسی مقدس دارد. این نشان میدهد که الفمن چه درک درستی از این شخصیت داشته است. اسپایدرمن شاید قهرمان نیویورک باشد، ولی پیتر مرد جوانیست که در پس نقاب این قهرمان پنهان شده است.

جدا از تم های قهرمان اصلی فیلم هم موسیقی متن فیلم های اسپایدرمن 1 و 2 ، اعجاب انگیز است. الفمن تم های فوق العاده ای برای شخصیت های منفی گرین گابلین و دکتر اکتاوپوس تالیف کرده است. همچنین آهنگ صحنه نبرد قطار در فیلم دوم مجموعه میان طرفداران مشهور است.

مرد عنکبوتی 2

با همه اینها، اسپایدرمن 2 پایان رابطه کاری دنی الفمن و سم ریمی بود. الفمن به دلیل سخت بودن کار با ریمی کناره گیری کرد و از بازگشت برای اسپایدرمن 3 اجتناب کرد. کریستوفر یانگ جای او را برای ساخت موسیقی متن فیلم سوم سه گانه ریمی گرفت، و نتایج آن در یک کلام، بسیار جالب بود.

کریستوفر یانگ - مرد عنکبوتی 3

یانگ، لایتموتیف های جالب و جدیدی برای سندمن و ونوم ساخت- تم ونوم او از به یاد ماندنی ترین تم های این فیلم است. موسیقی متن فیلم سوم ریمی به طرز عجیبی تقلیدی از کارهای الفمن در دو فیلم قبلی به گوش میاید. قابل بخشش است اگر کسی خیال کند خود الفمن آن را ساخته است!

ونوم 3

در ابتدا یانگ با استفاده از استایل آهنگ سازی خودش جنبه های خاص و جدیدی به موسیقی متن فیلم داده بود. تم های اوریجینال او برای کاراکتر ها توسط خود ریمی تایید شده بودند، به جز نسخه اول صحنه تبدیل شدن سندمن. ولی تهیه کنندگان فیلم احساس میکردند به اندازه کافی از تم های فیلم های پیشین استفاده نشده است، در نتیجه یانگ مجبور شد در اواخر تولید فیلم بخش اعظمی از موسیقی متن را تغییر دهد. باعث تاسف است که یانگ وادار شد این مقدار از هویت موسیقیایی خودش را در اسپایدرمن 3 قربانی کند، ولی نتیجه این پروسه سه گانه ایست که از نظر موسیقیایی یکدست به نظر میرسد- حتی اگر از نظر فنی اینطور نباشد.

ونوم 3

در سال 2010، سونی اعلام کرد که با کناره گیری سم ریمی از اسپایدرمن 4، استودیو به دنبال ریبوت این سری فیلم است. یک سری فیلم جدید به معنای یک هویت موسیقیایی جدید است، و آهنگ ساز "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" کسی نبود جز جیمز هورنر، که به خاطر کار بر روی تایتانیکِ جیمز کامرون مشهور است.

هورنر - مرد عنکبوتی

با وجود الهام گیری شدید فیلم از فیلم های دارک نایتِ کریستوفر نولان، موسیقی آن بیشتر به تاکید بر جنبه های رومانتیک فیلم تمایل دارن تا جنبه های ابرقهرمانی آن. ملودی ها سبک و روشن اند و به خوبی هم بر روی صحنه های احساسی پیتر و گوئن مینشینند هم بر تاب خوردن با شکوه اسپایدرمن در شهر. این سبک موسیقی برداشت کاملا متفاوتی نسبت به برداشت سه گانه اوریجینال است، ولی نتیجه آن فیلمیست با موسیقی متنی هوشمندانه که در لحظات آرام و عاطفی میدرخشد و جای رشد در فیلم های اینده باقی میگذارد.

برای همین جای تاسف است که جیمز هورنر نتوانست برای دنباله فیلم بازگردد. موفقیت فیلم اونجرز موجب شد فیلمسازان مسیر متفاوتی با هدف چیزی در پیش بگیرند که شبیه تر به یک جهان سینمایی مرتبط با هم مثل دنیای سینمایی مارول (MCU) باشد. با وجود اینکه موفق شدند اسطوره موسیقی متن هانس زیمر را برای ساختن موسیقی "امیزینگ اسپایدرمن 2" استخدام کنند، نتایج آن، به طور خلاصه، قابل تامل اند.

هنس زیمر - اسپایدرمن

تم اصلی عظیم و با شکوه است، و بی شباهت به تم اوریجینال جان ویلیامز برای فیلم سوپرمن 1978 نیست. با این وجود نمیتواند از حس تصنعی بودن فرار کند. انگار کاملا روح موسیقی اوریجینال هورنر را از خود جدا کرده، و در اخر بیشتر به زنگ اعلام اخبار شبیه شده است! علاوه بر آن، آهنگ هایی مانند تِم الکترو توسط د مگنیفیسنت سیکس، با حضور هنرمندانی مانند فارل ویلیامز و جانکی اکس ال ساخته شده اند، که عملا انگیزه های الکترو را از طریق موسیقی به مخاطبان دیکته میکنند.

الکترو - مرد عنکبوتی

با توجه به وقایع پیشین، غیر محتمل به نظر میاید که سومین فیلم از آهنگ ساز فیلم قبلی استفاده میکرد. در هر حال شکست امیزینگ اسپایدرمن 2 به این معنی بود که سری فیلم توسط استودیو رها و اسپایدرمن به ام سی یو اضافه شد.

پیش از صحبت در مورد فیلم های اسپایدرمنِ MCU، وقتش است که مختصرا موسیقی متن اولین انیمیشن سینمایی یعنی "سفر به دنیای عنکبوتی" را برسی کنیم.

دانیل پمبرتون

موسیقی دنیل پمبرتون برای فیلم "سفر به دنیای عنکبوتی" یکی از قوی ترین موسیقی هاییست که برای اسپایدرمن ساخته شده است. پمبرتون، لایت متیف های متفاوتی برای نسخه های مختلف این شخصیت که در فیلم ظاهر میشوند تالیف کرده که هرکدام ماهرانه آن شخصیت را تصویر میکنند. تم گوئن عنکبوتی، که خودش در یک گروه موسیقی درام مینوازد، بر روی ساز های کوبه ای تمرکز میکند، تم پیتر حس و حال ارکسترا را منتقل میکند که گوشه چشمی به نسخه های سینمایی پیشین این شخصیت دارد، و تم مایلز با موسیقی های موردعلاقه خود کاراکتر ترکیب میشود و از هیپ هاپ و الکترونیک الهام میگیرد. در نهایت این در بهترین صحنه فیلم به اوج خود میرسد، در صحنه ای که مایلز با همراهی ترکیب فوق العاده اهنگ "واتس آپ دنجر" و تم قهرمانانه اصلی فیلم پرش امیدوارانه اش را انجام میدهد. این صحنه قطعا از نقاط اوج موسیقیایی اسپایدرمن در سینماست.

موسیقی مایلز مورالز

و بلاخره میرسیم به موسیقی فیلم های ام سی یوی اسپایدرمن. مایکل جاکینو که پیشتر با فیلم دکتر استرنج به ام سی یو ملحق شده بود، صدای جدیدی برای اسپایدرمن به همراه خود می آورد. تاثیر گذار ترین بخش کار جاکینو شکلیست که موسیقی متن فیلم در موازات با فیلم ها تحول پیدا میکند.

مایکل جاکینو

اسپایدرمن هومکانیگ فیلمی کمدی و دبیرستانی است، و موسیقی آن هم طبیعیت پر انرژی اش را با تمی امیدوارانه منعکس میکند. و هنگامی که به نو وی هوم میرسیم، موسیقی متن هم متحول و بالغ میشود تا نشان دهنده لحن تاریک فیلم باشد. جاکینو حتی از کوار هم استفاده میکند! (کوار استایل موسیقی ای است که توسط یک گروه بزرگ خواننده اجرا میشود و ریشه در موسیقی مذهبی و کلیسا دارد. در موسیقی متن سینمایی از کوار برای انتقال حس و حال حماسی و تاریک استفاده میشود). در کنار همه اینها، این فیلم در اصل نامه عاشقانه ای به فیلم های پیشین اسپایدرمن است و جاکینو در موسیقی متن آن به موسیقی های متن الفمن و هورنر هم اشاره میکند و به زیبایی تمام این سری فیلم ها را به هم پیوند میدهد.

مردان عنکبوتی

میراث اسپایدرمن در سینما میراثی غنی و متنوع است و همین در موسیقی های متن ساخته شده برای هر فیلمی مشهود است. بدون این لحظات موسیقیایی هنرمندانه، بعید است که این فیلم ها همان تاثیری را میداشتند که امروزه باقی گذاشته اند.

 

 مینو ربیعی

(Minuz.Theone)

منبع: سایت CBR

All rights reserved © Spidey.ir 2022

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

رتبه‌بندی بهترین آهنگ‌های فیلم‌های مرد عنکبوتی

موزیک ویدئوهای زیبا از فیلم های مرد عنکبوتی! + لینک دانلود

 مروری بر موسیقی فیلم های مرد عنكبوتی

موسیقی متن فیلم "اسپایدرمن: راهی به خانه نیست" لو رفت + لینک دانلود

معرفی ترانه تاریخی مرد عنکبوتی + لینک دانلود صوت و ویدئو

مقایسه مردعنکبوتی«سام ریمی» با مردعنکبوتی «مارک وب»

معرفی ترانه تاریخی مرد عنکبوتی + لینک دانلود صوت و ویدئو!

نقد و بررسی فیلم های سینمایی مرد عنكبوتی

15 موسیقی برتر فیلم‌های ابرقهرمان

آهنگساز فیلم "مرد عنكبوتی شگفت انگیز" در گذشت

چرا جیمز هورنر موسیقی "مرد عنكبوتی شگفت انگیز 2" را نساخت؟

10 تیتراژ برتر سریال های كارتونی ابرقهرمانی + لينك دانلود

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn