10 شخصیت برتری که جک کربی برای دی سی خلق کرد

10 شخصیت برتری که جک کربی برای دی سی خلق کرد jack kirby dc comics

با برترین قهرمانان و خبیث هایی که "سلطان" دنیای کمیک برای DC خلق کرد آشنا شوید!

مقدمه: جیکوب کرتزبرگ (Jacob Kurtzberg)  ملقب به جک کربی روز 28 آگوست سال 1917 در آپارتمانی در شهر نیویورک آمریکا به دنیا آمد. او بعدا اسم مستعار «جک کربی» را برای خودش انتخاب کرد و آنقدر طراح ماهر و زبردستی شد که به عقیده اکثر کارشناسان و منتقدین بزرگترین طراح کمیک های ابرقهرمانی تاریخ جهان است! او شش دهه در زمینه خلق کمیک بوک فعالیت کرد و استن لی بهش لقب "سلطان" (The King)  داده بود بنابراین همه جا با این لقب صدایش میزدند. او هزاران کمیک بوک و کمیک استریپ خلق کرده و قطعا پرکارترین طراح تاریخ دنیای کمیک بوده که شماری از متنوع ترین کاراکترها را خلق کرد. او در ضمن یکی از دو خالق (co-creator) بسیاری از شخصیت محبوب و درجه یک دنیای کمیک های مارول بوده که الان فیلم هایی که از رویشان ساخته میشود فروش میلیون دلاری دارند. شخصیت هایی همچون چهار شگفت انگیز، ثور، کاپیتان امریکا، مرد آهنی، چهار شگفت انگیز، موج سوار نقره ای، پلنگ سیاه، مردان ایکس، هالک و .... اما همانطور که در این مقاله گفته شد، کربی اوایل دهه 70 میلادی به دلیل مشکلاتی که با مارول پیدا کرد به دی سی کوچ کرد و چند سالی را در آنجا بود که شخصیت های مهمی را نیز برایش خلق کرد که در این مقاله میخواهیم برترین آنها را برایتان شما معرفی کنیم.

 

10- گلوریوس گادفری (Glorious Godfrey)

  گلوریوس گادفری (Glorious Godfrey)

این شخصیت مربوط به داستان های New Gods و حماسه دنیای چهارم میشود که کربی اوایل دهه 70 میلادی وقتی از مارول به دی سی کوچ کرد برای این ناشر خلق کرد. «گلوریوس گادفری» یک سخنران بسیار ماهر بود که قدرت و مهارت زیادی در متقاعد کردن دیگران داشت و توسط «دارک ساید» به کره زمین فرستاده شد تا با لفاظی های خودش آشوب و ناآرامی به پا کند و از این طریق زمینه را برای فتح زمین توسط دارک ساید آماده نماید. او در زمین ارتشی شخصی داشت به نام "توجیه کنندگان" (The Justifiers) که از اهالی زمین بودند و برایش کار میکردند اما او و یارانش به دست قهرمانانی از سیاره "نیو جنسیس" به نام "افراد ابدی" (Forever People) شکست خوردند. راستش را بخواهید «گلوریوس گادفری» اولش شخصیت مهم و شاخصی در دی سی یونیورس نبود ولی در دهه 80 میلادی در رویداد Legends تبدیل به یکی از افراد نخبه دارک ساید شد و از اهمیت بیشتری در دنیای دی سی بهره مند گردید. جک کربی با خلق این شخصیت در واقع میخواست هجویه ای انتقادی – اجتماعی از کشیش های تلویزیونی که آن موقع خیلی مد شده بودند انجام دهد و در این مقاله گفته بودیم که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا چقدر شبیه به «گلوریوس گادفری» حرف میزند و رفتار میکند!

 

9- کبرا (Kobra)

 کبرا (Kobra)

شخصیت خبیث «کبرا» را سال 1976 کربی برای دی سی خلق کرد. نام اصلی اش «جفری فرانکلین بِر» (Jeffrey Franklin Burr) است. کبرا یک دانشمند دیوانه و تروریستی بین المللی است که هدفش آن است که عصر "کالی یوگا" را در زمین به راه بیندازد ( کالی یوگا به معنی عصر مرد دیو نشان یا عصر گناه است. این مرحله آخرین مرحله از مراحل چهارگانه چرخهٔ یوگاها است که در کتب مقدس هندوها به آن اشاره شده‌ است). میگویند فرقه ای مرموز به نام کبرا که از فن آوری های پیشرفته استفاده میکند ، او را در هنگام تولد دزدیده زیرا پیشگویی شده که در آینده آنها را به سمت حکمرانی بر کل دنیا رهنمون خواهد ساخت. کبرا از اهمیت نسبتا زیادی در دی سی برخوردار شده و با بسیاری از قهرمانان درجه یک این شرکت رویارویی داشته. البته کربی خیلی روی این قضیه مانور میداد که کبرا یک برادر دوقلو هم دارد که فردی خوب و نیکوکار است ولی بعدا نویسندگان دیگر این قضیه را رها کردند.

 

 8- دیساد (Desaad)

 دیساد (Desaad)

سادیست، شکنجه گر، بزدل و خائن. اینها همه صفات «دیساد» است، خبیثی که مشاور اعظم دارک ساید است و با بیرحمی زیاد روی اجرای امور روزانه و دستورات دارک ساید در سیاره آپوکالیپس نظارت میکند (گفته میشود کربی نام او را از نویسنده سدهٔ هجدهم، «فرانسوا دُ ساد» گرفته است که علاقه زیادی به پرداختن به سادیسم و میل به آزار جسمی و روانی دیگران  در آثار و زندگی شخصی خودش داشت).  دیساد تخصص بسیار بالایی در ساخت دستگاه های شکنجه دارد و از آزار رساندن به دیگران لذت میبرد. او از نزدیکان به دارک ساید است و همه ازش حساب میبرن و درسته که شاید بسیار مخوف و پرهیبت به نظر برسد ولی ذاتا یک ترسو است.

 

7- چالشگران ناشناخته ها (Challengers of the Unknown)

چالشگران ناشخته ها (Challengers of the Unknown)

جک کربی سال 1957 شخصیت هایی را تحت عنوان  «چالشگران ناشناخته ها» برای دی سی خلق کرد که در آن 4 کاوشگر (که قدرت فوق بشری نداشتند) به اتفاقات غیر طبیعی و تهدیدات خارق العاده رسیدگی میکردند.  این چهار نفر عبارت بودند از کایل مورگان (یک خلبان)، متیو رایان (یک ماجراجوی جسور)، لزلی دیویس (مردی تنومند و هیکلی) و والتر مارک هیلی (یک دانشمند نابغه). آنها از سانحه ای جان سالم به در بردند و تصمیم گرفتند باقی عمر خود را صرف ماجراجویی کنند و از سازمان های دولتی مثل پنتاگون پرونده های سفارشی مختلفی درباره اتفاقات عجیب و غریب دریافت میکردند تا بهشان رسیدگی کنند و این پرونده ها به مرور حالت ماورا الطبیعه پیدا کردند. گفته میشود جک کربی در اوایل دهه  60 میلادی وقتی "چهار شگفت انگیز" را به همراه «استن لی» خلق کرد به نوعی تحت تاثیر ایده چالشگران ناشناخته ها قرار داشت و از آن الهام گرفت.  

 

6- گرنی گودنس (Granny Goodness)

  گرنی گودنس (Granny Goodness)

«گِرَنی گودنِس» هم مربوط به کمیک های New Gods میشود. او جزو دار و دسته و نزدیکان دارک ساید محسوب میشود د. در واقع دارک ساید نیروهای خود از زمان کودکی به دست این خانم میسپارد تا با شدیدترین شیوه ها بهشان آموزش دهد. گرنی گودنس هم با استفاده از شکنجه و شستشوی مغزی برای تعلیم سربازان دارک ساید استفاده میکند. گفته میشه  مستر میراکل و بیگ باردا  و همچنین گروه Female Furies (که اینجا معرفی شده است) زیر دست  او آموزش دیده اند. نوعی تناقض جالب در ظاهر و شخصیت او به چشم میخورد که در نوع خودش جالب است. یعنی صورتش مثل مادربزرگی مهربان است ولی باطنش از بی رحمی و قساوت پر شده است. گفته میشه گذشته سختی هم داشته و زندگی را به عنوان یکی از ساکنین سطح بالای   آپوکالیپس آغاز نکرد و در عوض یکی از پایین ‌ترین طبقات   ‌دهقان ‌پیشه و وحشی این سیاره محسوب می‌شد. او از دوران طفولیت والدینش جدا شد و برای تبدیل شدن به یکی از شکارچیان دارک ‌ساید (سربازان خبره) آموزش دید.

 

5- اوراین (Orion)

  اوراین (Orion)

اورایِن (Orion) را باید یکی از مهم ترین شخصیت های دنیای New Gods دی سی دانست.   گفته میشه پس از قرن ها جنگ بین دو سیاره آپوکالیپس و نیو جنسیس رهبران دو سیاره به راه حلی برای رسیدن به صلح دست یافتند: حاکمان این دو سیاره پسران خود را به یکدیگر بدهند تا بزرگشان کنند! بدین ترتیب پسرِ حاکمِ نیو جنسیس (هایفادر) یعنی مستر میرکال به دارک ساید اهدا شد و پسر دارک ساید یعنی «اوراین» نیز به هایفادر داده شده تا در سیاره نیو جنسیس بزرگ و تربیت شود. این در حالی است که در پیشگویی های آمده بود که دارک ساید و پسرش روزی با هم نبرد خواهند کرد و رو در روی یکدیگر قرار میگیرند. همه اینها باعث شده تا از اوراین شخصیتی جذاب ساخته شود که همیشه در تلاطم است. یعنی تربیت خوب او با ذات بدش در تضاد بوده و او همیشه در صدد برآمده تا تعادلی در زندگی اش ایجاد کند. اورایِن در ضمن برترین جنگجوی هر دو سیاره به شمار میاد.

 

4- مِستر میراکل (Mr. Miracle)

 مِستر میراکل (Mr. Miracle)

مستر میراکل با نام اصلی اسکات فری،  پسر هایفادر، فرمانروای سیاره  نیو جنسیس و همسرش آویا است. اسکات هم سرگذشتی مثل اوراین داشت و در زمان کودکی در معاملهٔ پیمان صلح و پایان دادن به جنگ دو سیاره نیو جنسیس و آپوکالیپس، در مقابل اوراین ( پسر دارک‌ ساید) مبادله شد ولی به کره زمین گریخت و در آنجا از او به عنوان استاد و بزرگترین هنرمند در حرفه فرار و گریز یاد شد که بهش لقب مستر میراکل  (آقای معجزه) دادند، کسی که تا به این لحظه هیچ زندان، دستگاه و یا دامی قادر به نگه داشتن او نبوده است! او همچنین شوهر بیگ باردا، یکی از اعضای سابق گروه زنان فیوری است که در این مقاله درباره اش توضیحاتی داده شده است. راستش را بخواهید او هیچ وقت شخصیت مهمی برای دی سی نبود اما در سالهای اخیر و به لطف سری کمیک بوک  تحسین شده ای که آقای تام کینگ برایش نوشته به شهرت زیادی دست یافته است.

 

3- اتریگن دیو (Etrigen the Demon)

  اتریگن دیو (Etrigen the Demon)

«اِتریگِن دیو» سال 1972  و توسط جک کربی برای دی سی خلق شد. اتریگن، یکی از بدنام‌ترین دیوهای جهنم است که با وجود طبیعت خشونت‌آمیزش، اغلب در دنیای کمیک با نیروهای خوب متحد می‌شود، و دلیل اصلی آن پیوند خوردن روح اتریگن با بدن انسانی شریف به نام «جیسون بِلاد» است و همین تضاد شخصیت انسانی/شیطانی باعث شده تا شخصیت جذابی شود.  اتریگن به شکل مخلوقی انسان‌نما، قوی هیکل، عضلانی، با پوستی به رنگ نارنجی (یا زرد)، دارای شاخ، چشمانی قرمز و گوش‌هایی شبیه به خفاش تصویر می‌شود. اتریگن پسر شیطان مقرب بلیال، و روح خبیثی دیگر به نام ران وا داث است. او در اصل توسط جادوگری به نام مرلین به عنوان آخرین دفاع دژ شاه آرتور به نام "کملات" در برابر جادوگر شیطانی به نام «مورگن لو فی» فراخوانده شد. دی سی در سالهای اخیر از این شخصیت زیاد در داستان های خودش استفاده میکند.

 

2- کاماندی (Kamandi)

 کاماندی (Kamandi)

بدون شک موفق ترین کمیک بوکی که کربی در دهه 70 میلادی برای دی سی خلق کرد "کاماندی، آخرین پسر کره زمین" (Kamandi, The Last Boy on Earth) نام داشت که در آن پسری به نام کاماندی در دنیایی آخر الزمانی از آینده زندگی میکند که انسان ها تقریبا منقرض شده و همه چیز  تحت کنترل حیوانات ناطق در آمده! کاملا مشخصه که کربی ایده اصلی این سری را از فیلم مشهور "سیاره میمون ها" الهام گرفته بود. در سری اصلی گفته شد که دنیا به دلیل یک فاجعه ای بزرگ (که هرگز دقیقا مشخص نبود چه نوع فاجعه ای بوده ولی احتمالا به یک تشعشع ربط داشت) به این روز افتاده که باعث شده بود نسل بشر تقریبا منقرض شده و بازماندگان نیز یا در پناهگاه ها زندگی کنند یا اینکه به حالت وحشی در آمده بودند. قبل از این فاجعه دانشمندی روی هوشمند کردن حیوانات کار میکرد که باعث شد  نسل جدیدی از حیوانات ناطق به وجود آیند که بر دنیا حکومت کنند. کاماندی در واقع آخرین انسان بازمانده از شهر نیویورک بود که اطلاعات خوبی هم درباره دنیای قبل از فاجعه بزرگ داشت و داستان هایش درباره این بود که چطور در همچین دنیایی باید بقا پیدا کند. در دهه 70 میلادی قرار بود سریال کارتونی اختصاصی این شخصیت ساخته شود که کنسل شد ولی او در چندی سریال ساخته شده از روی قهرمانان دی سی حضور افتخاری داشته است.

 

1- دارک ساید (Darkseid)

 دارک ساید (Darkseid)

دارک ساید اولین بار در شماره 134 از کمیک  Superman's Pal Jimmy Olsen خلق شد و چندان تهدید آمیز نبود ولی به مرور نه تنها به بزرگترین تهدید برای "خدایان جدید" بلکه جاستیس لیگ تبدیل شد. کربی سابقه حضور در جنگ جهانی دوم را داشت و کلا علاقه داشت داستان های جنگی روایت کنه. او این علاقه خودش را وارد دنیای کمیک های ابرقهرمانی نمود و سعی کرد شخصیت پردازی و مرام دارک ساید را براساس آدولف هیتلر بنا کنه. به همین دلیل خدای سیاره آپوکالیپس یک دیکتاتور مغرور و خودکامه است که مجبور میکنه اهالی سیاره اش از سنین کودکی مبارزه کنند. ما اگر یادمون باشه که دارک ساید چنین تشابهاتی با هیتلر داره اون وقت برامون تنفر برانگیز تر میشه. دارک ساید در طول سالهای گذشته به او یکی از قدرتمندترین مخلوقات زنده در دنیای دی‌سی کامیکس تبدیل شده است. او همچنین یکی از اصلی‌ترین دشمنان  سوپرمن، بتمن، جاستیس لیگ و سیاره خدایان جدید نیکوکار یعنی نیو جنسیس میباشد و یکی از بزرگترین تهدیدها در مولتی ورس دی‌سی به حساب می آید. هدف اصلی دارک ساید به زانو درآوردن همه چیز و همه کس بر طبق خواسته‌هایش و بازسازی تمام عالم هستی با تصویر ذهنی خود است. او در ضمن همواره به دنبال دستیابی به فرمولی موسوم به "ضد – حیات" (Anti-Life) است و اگر به این هدف برسه میتونه بر ذهن تمانی موجودات  دارای ادراک در عالم کنترل پیدا کنه.

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2020

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

10 شخصیت فراموش شده دنیای کمیک که توسط جک کربی خلق شده اند

10 نوآوری و ویژگی مهم «جک کربی» (JACK KIRBY)

10 کمیک برتر با حضور دارک ساید (DARKSEID)

رتبه بندی قوی ترین ابرشرورهای دی سی

75 لحظه ماندگار در كمیك های مارول

15 روبات قهرمان (HEROBOT) برتر دنیای کمیک

20 هیولای برتر مارول (TOP 20 MARVEL MONSTERS)

10 شخصیت کمیک بوکی که از کاپیتان آمریکا (CAPTAIN AMERICA) تقلید کرده اند

15 شخصیت برتر دنیای کمیک که توسط «استیو دیتکو» (STEVE DITKO) خلق شدند

15 کارتون کمیک بوکی که احتمالا نمیدونستید وجود دارند!

15 ناشر کمیک بوکی که دیگر وجود ندارند

معرفی شخصیت: جانشینان کاپیتان آمریکا

20 دعوای معروف بین خالقین دنیای کمیک

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Marvel spidey
#1 Marvel spidey 1399-04-09 18:05
خیلی خوب بود استاد من بجز دارکساید و اتریگن بقیشون را نمی‌شناختم بازم ممنون از مقاله
نقل قول کردن
Frank castle
#2 Frank castle 1399-04-09 18:28
سلام
ممنون بخاطر مقالتون

Challengers of the unknown
توی انیمیشن teen titan movie هم بودن.البته گروه اونا پنج نفری بودن نه چهار نفر خیلی خندیدم سر اینا.دلم میخواست بدونم این گروه واقعا بودن یا هجوبه ای بر گروه چهار شگفت انگیز بوده اخه لباس هاشون شبیه به هم بود فکر میکردم شاید اینجوری باشه.
نقل قول کردن
hassan91
#3 hassan91 1399-04-09 20:34
سلطان واقعا معدن شخصیت کمیک بوکی بوده.
گرنی گودنس تو فصل ۳ تایتان ها حضور داشت که البته اونجا اولش هم همینطور که تو مقاله اشاره شد خیلی دلسوز و مهربان نشون میداد خودشو و همه رو فریب میداد.
به نقل از Frank castle:
سلام
ممنون بخاطر مقالتون

Challengers of the unknown
توی انیمیشن teen titan movie هم بودن.البته گروه اونا پنج نفری بودن نه چهار نفر خیلی خندیدم سر اینا.دلم میخواست بدونم این گروه واقعا بودن یا هجوبه ای بر گروه چهار شگفت انگیز بوده اخه لباس هاشون شبیه به هم بود فکر میکردم شاید اینجوری باشه.

دوست عزیز تو مقاله گفتن که کربی تو خلق چهار شگفت انگیز از این گروه بهر برده. و اینکه گروه چالشگران ناشناس تو سال ۱۹۵۷ خلق شدند. منتها گروه چهارشگفت انگیز در سال ۱۹۶۱ خلق شده. بنابراین نمیشه گفته این گروه هجویه‌ای بر چهارشگفت انگیز باشه
نقل قول کردن
Captain-spidey
#4 Captain-spidey 1399-04-09 20:59
استاد ترابی دستتون درد نکنه مقاله عالی بود
راستش با خوندن این مقاله میشه فهمید که استاد جک کربی چقدر ادم بزرگی بوده یعنی شما هرشخصیتی که تو این لیست هست یه فکر بزرگ پشتش بوده
اتریگن دیو که واقعا شخصیت خوبی و من خیلی ازش خوشم میاد اون تقابل چهره بد و درون خوب واقعا جالبه یا برعکسش گرنی گودنس که دقیقا برعکس و چهره مهربون ولی درونی شیطانی داره
یا اوراین هم به نظرم شخصیت خیلی خوبیه
در کل ممنونم استاد که مارو با این شخصیت ها اشنا کردید
نقل قول کردن
Frank castle
#5 Frank castle 1399-04-09 21:23
#3
بله دوست من
توی مقاله اشاره شد اما بنده هیچ شناختی با این کاراکترها در زمانی که انیمیشن رو میدیدم، نداشتم و وقتی که این گروه رو دیدم گفتم چقدر شبیه به چهار شگفت انگیزه لباسشون.یکی از دلایلشم اون اسم گروهشون بود که گفتم اخه این چه اسمیه ساختن فکر کنم lمن در اوردی ساختن هجویه باشه.
دلیل اینکه بنده توی اون انیمیشن فکر میکردم هجویه هست بخاطر تم و ساختار خود انیمیشن هم میتونه باشه که سعی میکرد با همه چیز و همه کس شوخی کنه.
بنده به کاراکترهایی که توی فیلم دیدم همچین استدلالی داشتم نه خود این شخصیت ها که توی مقاله بهش اشاره شد.
نقل قول کردن
ali spidey 99
#6 ali spidey 99 1399-04-09 21:53
واقعا که سلطان کمیک بوک، جک کربی بزرگه.
نقل قول کردن
Bat_spidey
#7 Bat_spidey 1399-04-09 23:44
ممنون بابت مقاله من همیشه به شخصه از مقالات کمیک بوکی استاد بیشتر لذت میبرم تا مقالاتشون در مورد فیلم و سریال بازی و بقیه چیزا
شخصیت های کبرا و چالشگران ناشناخته ها و مستر میراکل و کاماندی رو من اولین بار تو انیمیشن batman brave and the Bold دیدم
نقل قول کردن
Bat_spidey
#8 Bat_spidey 1399-04-10 00:42
یه سوال تا حالا شده دارکساید به معادله ضد حیات دست پیدا کنه
نقل قول کردن
Captain.shiraz
#9 Captain.shiraz 1399-04-10 01:34
آیا تا به حال استن لی بزرگ هم برای DC یا سایر کمپانی های ناشر کامیک های ابرقهرمانی شخصیتی خلق کرده؟
اگر خلق کرده پس لطفاً در مقاله ای کامل معرفی کنید.
با سپاس از مقاله های خوبتان
نقل قول کردن
Captain-spidey
#10 Captain-spidey 1399-04-10 01:53
به نقل از Captain.shiraz:
آیا تا به حال استن لی بزرگ هم برای DC یا سایر کمپانی های ناشر کامیک های ابرقهرمانی شخصیتی خلق کرده؟
اگر خلق کرده پس لطفاً در مقاله ای کامل معرفی کنید.
با سپاس از مقاله های خوبتان

دوست عزیز سلام میگم بجای دادن اسپم های بیخود!! فقط کافیه یه سرچ تو گوگول یا نه توی بخش سرچ همین سایت بزنی تا متوجه بشی
spidey.ir/.../... بفرمایید این مقاله ای که میخاستید
نقل قول کردن
Iamjoker
#11 Iamjoker 1399-04-10 03:24
سلام ممنون به خاطر مقاله عالی فقط بگم دیگه مردی به بزرگی هنر و هوش کربی برای کمیک نمیاد
نقل قول کردن
fighter spider 86
#12 fighter spider 86 1399-04-10 14:32
سلام خدمت همه عزیزان .
استاد جان بازم گل کاشتی وحرف برای گفتن نمونده .
جک کربی هم تو DC هم تو MARVEL شخصیت های فوق العاده ای خلق کرده .درواقع کربی وقتی می خواست چیزی خلق کنه پشت اون خروار ها شخصیت پردازی مختلف می خوابید . اون اینده شخصیت ها را پیش بینی میکرد و شخصیتی خلق می کرد که در اینده به تهدیدی بزرگ تبدیل بشن (دارک ساید) .
باز هم از استاد ترابی عزیز تشکر میکنم بابات مقاله های خوبشان.
نقل قول کردن
Marvel spidey
#13 Marvel spidey 1399-04-11 09:44
سلام استاد ترابی عزیز بازم مقالات عالی بود سلطان عجب شخصیتی های جالبی ساخته از گرانی گزندی تا دارکساید بازم ممنون بابت این همه زحماتی که برای سایت می‌کشیدند با تشکر از شما ;-)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45