نقد و بررسی فیلم ونوم (VENOM)

نقد و بررسی ونوم

با توجه به انتشار نسخه بلو ری فیلم ونوم، این نقد دوباره در صفحه نخست سایت قرار میگیرد.

 

این نقد ممکن است حاوی برخی اسپویلر ها باشد!

 

داستان فیلم از جایی شروع میشه که کمپانی به اسم "بنیاد حیات" (Life Foundation) نژادی از موجودات فضایی به نام سیمبیوت ها را به دست می آورد و با هدفی به ظاهر خوب قصد دارد نژاد انسان را تکامل بخشد و سیمبیوت و انسان را پیوند بزند از آن طرف هم «ادی براک» یک خبرنگار سمج از طرف رئیس اش ماموریت میابد که راجع به این شرکت تحقیق کند و از طرفی نامزد او یعنی «انی وینگ» نیز برای همان کمپانی  کار میکند و ادی مرتکب اشتباهاتی میشود که باعث میشود شغل و نامزدش را از دست بدهد و پرونده بنیاد حیات نیز حل نمی شود و ادی از هر نظر کم آورده است. سپس یکی از دکتر های درستکار این شرکت از ادی برای برملا کردن راز ارتکابات غیر قانونی این شرکت کمک میخواهد و....

در طول فیلم ونوم به شدت احساس کمبود میشه و همه چیز خیلی سریع اتفاق میفته و یعنی ما در عرض چند دقیقه هم شاهد رومانس بین ادی و انی هستیم و هم بهم زدن آنها! البته دلیلش کامل واضح است که در ادامه نقد خواهم گفت.هر چقدر با خودم کلنجار میرم بهم خوردن رابطه ادی و انی خیلی هول هولکی و ناجالب بود به اضافه اینکه انی ایکی ثانیه بعد ، یک نامزد جدید که یک دکتر بود پیدا کرد درحالی که هنوز عاشق ادی بود.در کل فیلم رومانس قابل قبولی داره ولی ، انگار خانم «میشل ویلیامز» آنطور که باید خوب بازی نکرد و بازی خشکی را ارائه داد. البته از طرف تام هاردی کمبود نداشتیم. شخصیت های مکمل خوب عمل نمیکنند و همگی سطحی هستند و در چندین دقیقه از یاد میروند البته میشه تقریبا گفت این فیلم زیاد شخصیت مکمل مهم نداره!

«ریز احمد» که خبیث اصلی فیلمه و نقش «کارلتون دریک» رو ایفا میکنه بازی بدی نداره اما زیاد نمیتونه قلدر و قدرتمند به نظر بیاد و خسته کننده هستش و در کل خباثت و شخصیت پردازیش چیز جذابی نداشت اما نکته جالبی که داشت این بود که وقتی در اواخر فیلم با سیمبیوت رایوت پیوند خورد ، کارلتون با براک و رایوت هم با ونوم خصومت داشتند و به نوعی اهدافشان مشترک بود. درکل بخش منفی فیلم ضعیفه. تام هاردی نیز ستاره و بزرگترین نقطه قوت این فیلمه و "عالی" به ایفای نقش میپردازه و کم نمیذاره چه بخش های طنز گرفته و چه جدی. در کل تام هاردیه که باعث میشه شما این فیلم رو تا آخر همراهی کنید و تقریبا همونیه که باید باشه و رگه های کمیک بوکی ادی براک رو به اجرا در میاره هر چند این فیلم میتونه لکه ای در کارنامه درخشان وی باشه.

میرسیم به ونوم که اصلا بنظرم نحوه پیوند خوردن اولیه اش با ادی جالب نیست و آدم احساس میکنه اتفاقیه ، درحالی که نیست! هرچند نباید انتظار زیادی داشت چون اسپایدرمنی در این فیلم نیست و البته خوشحالم که «سام ریمی» در اسپایدرمن 3 به خوبی و به طور نمادین پیوند خوردن ونوم را با ادی نشان داد البته اون سکانس های داخل آپارتمان که ادی سعی میکرد با سیمبیوت کنار بیاد خوب بود.بگذریم..رابطه ونوم با ادی مضحکه و بیشتر طنزه تا چالش بر انگیز! من که شخصا هر کلمه ای که سیمبیوت ونوم به ادی میگفت خندم میگرفت از مضحکیش انگار ادی براک یه انگل همیشه گرسنه بامزه را همیشه همراه خودش داره نه یه موجود فضایی مرگبار و مخرب!!! اما انصافا درکل ونوم قابل قبولی داشتیم و با اینکه درجه سنی تغییر کرد اما باز هم تونست تا حدی گرد و خاک کنه و سر ها را از جا بِکَنه!

داستان فیلم افتضاح نیست ولی کلیشه ای و مصرف شدست اما خلاقیت و پیچش های جالبی هم در این بین داره و البته وحشتناک حفره و کمبود احساس میشه.اول از همه بگم اریجین ادی تقریبا مخلوطی از چند تا از داستان های ونوم و اسپایدرمن در دنیای کمیکه. یعنی ، ادی براک یک خبرنگار شکست خورده و اخراج شدست که تمام بدبختی هایش را تقصیر کارلتون دریک می داند (به جای اسپایدرمن) و از طریق ونوم قصد انتقام دارد با این تفاوت که ظاهرا هدفی خیر در این میان است.همه چی این فیلم سریع میگذره تا میاد از یه چیزیش خوشتون بیاد میزنه یه کانال دیگه و همانطور که منتقدان گفتن تکلیفش با خودش مشخص نیست و نمیدونه میخواد چی باشه.بخش های فان هم احساس میشه بیش از حد هستن و فیلم خیلی کمدی شده و  البته انگار تا حدی هم از شوخی های فیلم های MCU الهام گرفته شدن. در سکانسی از فیلم شاهد هستیم بچه های مدرسه ای برای یک اردوی علمی به شرکت بنیاد حیات آمده اند که تقریبا تایید میکنه این شرکت قانونیه اما واقعا دولت آمریکا نظارتی بر اعمال این شرکت نداره و کسی مثل ادی براک باید متوجه بشه اعمال این شرکت غیر قانونیه؟ واقعا این مشکلات تو فیلم منو آزار دادن و همه برمیگرده به ضعف فیلمنامه.

بالاخره رسیدیم به بخش اکشن باید بگم این فیلم اکشن خوبی داره و میتونه سرگرمتون کنه و سکانس تعقیب و گریز که ادی براک سوار موتور است بسیار خوب از آب در آمده است و احتمالا راضی تان میکند و در کل «روبن فلیشر» (کارگردان) از نظر اکشن خوب عمل کرده است.بخش های مبارزه فیلم خوبن و متاسفانه باید بگم اما نبرد نهایی اصلا اون چیزی نیست که باید باشه و کوتاهه.جلوه ویژه هم قابل قبوله و نسبت به تریلر ها بیشتر رویش کار شده است اما باز هم گاهی بعضی جاها بنظر مصنوعی بنظر میرسند.فیلمبرداری خیلی خوبه به خصوص در سکانس تعقیب همچنین نورپردازی نیز مناسب هست. موسیقی فیلم هم جالب نیست و قبلا چنین موسیقی هایی در آثار دیگر به گوش رسیده است. البته موسیقی تیتراژ عالیه.

 

حالا شاید از خودتون بپرسید چرا اینقدر این فیلم نا امید کننده و ضعیف شد؟

شرکت سونی به دو دلیل نزدیک به اکران فیلم تصمیم گرفت درجه سنی فیلم را از R (بزرگسال) به PG-13 تغییر دهد: 1- به امید اینکه روزی که فیلمی مشترک از ونوم و اسپایدرمن بسازد 2- خرید بلیط و  تماشای فیلم توسط افراد کم سن و سال (که قشر اعظمی از طرفداران ونوم را تشکیل میدهند).پس باز هم این استودیو اشتباهاتی که سر فیلم های قبلی مثل اسپایدرمن شگفت انگیز 2 مرتکب شده بود انجام داد که منجر به ضرر و شکست این فیلم شد و البته فیلمنامه ضعیف را نیز نباید از یاد ببریم. البته اگر شانس بیاورد فروش قابل قبولی داشته باشد. البته جو منفی که طرفداران «لیدی گاگا» در مقابل این فیلم برای افزایش فروش و موفقیت فیلم "تولد یک ستاره" نیز باعث شد کار ونوم سخت تر شود.در هر حال این فیلم فروش 80  میلیون دلاری را در افتتاحیه را داشت و توانست تولد یک ستاره را مغلوب خود سازد.

 

در آخر نقدم فیلم را در جملاتی کوتاه وصف میکنم:

 

"فیلم ونوم به لطف بازی عالی تام هاردی و اکشن قابل قبولش احتمالا میتونه یک ساعت و نیم سرگرمتون کنه اما هرگز اونی نیست که میخواهید.حذفیات بیش از اندازه استودیو و البته پایین آوردن درجه سنی به فیلم آسیب های عظیمی وارد کرده است و به شدت حفره های داستانی احساس می شود و برخی سوالات بی جواب ماندند. تنها راه نجات این فرنچایز انتشار قسمت دوم با درجه R می باشد."

 

امتیاز: 5 از 10

 

 
قربانعلی 

  All rights reserved © Spidey.ir 2018

(هرگونه کپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذکر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

 

مطالب مرتبط:

بررسی و تحلیل سومین تریلر فیلم ونوم (VENOM)

تحلیل و بررسی تریلر دوم فیلم ونوم

15 خبر و شایعه ای که درباره فیلم ونوم میدانیم!

معرفی تمام سیمبیوت (SYMBIOTE)ها در کمیک های مارول

بررسی و تحلیل تریلر نخست فیلم "ونوم" (VENOM)

10 اطلاعات مهمی که از فیلم ونوم به بیرون درز کرد

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Fantastic spider
#1 Fantastic spider 1397-07-18 22:18
سلام از مقالتون لذت بردم تا بازار فیلم های ویلن داغه
به نظر من به باید فیلم دارث ویدر بسازن چون بسیار ویلن خوبیه بعد از طرفی یه بعد خوبی این شخصیت داره
نقل قول کردن
Amir_marvel
#2 Amir_marvel 1397-07-18 22:19
فقط بگم لعنت بهت سونی حالا برو فیلم موریبوس هم بساز
نقل قول کردن
mani s.h
#3 mani s.h 1397-07-18 22:39
اول از همه متشکرم از نقد آقای قربانعلی.
دوم اینکه غیر از عواملی که نام بردید فکر کنم دلیل دیگه اینکه فیلم ونوم از درجه r به ۱۳ سال تغیر کرد فیلم افسانه هلبوی هست که ۲۸ فروردین اکران میشه حتما سونی نخواسته فیلم هاش با نمای دارک شناخته بشن و گند زد به فیلم ونوم .(البته پسرجهنمی هم سونی سهم داره هم یونیورسال)
سوم ضعف بزرگ فیلم نبود مردعنکبوتی که باعث میشه ونوم متوالد بشه
در آخر هم داستانی تکراری و .... نگم بهتره البته ارزش یکبار دانلود با کیفیت ۱۰۸۰ دوبله رو داره ولی بلوری اصلا.
در کل بهتر از سال ۲۰۰۷ ما ونوم رو دیدیم حالا یکی کمدی و دیگری بدون عنکبوتی دفعه سوم احتمالا رنگش عوض میشه و تام هاردی پتانسیل خوبی برای ولورین داره تا ونوم بازم ممنون آقای قربانعلی
نقل قول کردن
ctothejay
#4 ctothejay 1397-07-19 00:09
صادقانه بگم فیلم رو با کیفیت خوبی ندیدم ولی می‌تونستم بفهمم چی دارم می‌بینم و طبق عادت همیشگیم بدون هیچگونه انتظار یا شوق و ذوق و با کمترین توقعات فیلم رو دیدم، فیلم متوسط و قابل قبولی بود و با نقد آقای قربانعلی کاملاً موافقم.

اسپم: یه کمیک what if جدید اومده، که مردعنکبوتی پانیشر میشه، خیلی جالب بود پیشنهاد می‌کنم بخونیدش.
نقل قول کردن
amazing barbod
#5 amazing barbod 1397-07-19 01:46
خب من که فیلم رو ندیدم ولی از تریلرا معلوم بود جلوه های ویژش خرابن اما مثل اینکه داستان سرایی هم خوب نیست.ونوم شخصیتیه که بیشتر پتانسیلیش به فیلمای درجه r میخوره.وقعا نمیدونم چرا سونی نمیخواد درک کنه این قضیه رو.حالا اگه فیلم سرگرم کننده باشه قابل تحمل میشه ولی در کل...
سونی اینجوری بخواد فیلم بسازه به جایی نمیرسه واقعا.فیلم موربیوسم که میخواد بسازه حتما PG-13 دیگه...
نقل قول کردن
Alireza_np
#6 Alireza_np 1397-07-19 08:45
شاید اون حفره های داستانی و تند رد شدن فیلم بخاطر حذف شدن خیلی از سکانسا هست
نقل قول کردن
mehran spidey
#7 mehran spidey 1397-07-19 12:09
والا از زمانی که گفته شد فیلم درجه سنی بالای ۱۳ سال داره من از فیلم قطع امید کردم ! در تریلر ها ونوم خیلی خشن تر از اونچیزی که تو نقد گفته شده به تصویر کشیده شده بود اما ظاهرا توی فیلم خیلی مضحک به تصویر کشیده شد ، تنها چیزی که از این فیلم خوشم میاد دیزاین ونوم هست ! انصافا خیلی تریناک و تهدید آمیز هست اما خب بدون درجه ی R هرچه قدر هم ترسناک باشه تاثیری نداره .....
نقل قول کردن
venom2
#8 venom2 1397-07-19 15:03
نقد خوبی بود
به نظر منم نقطه قوت این فیلم تام هاردی بود که به خوبی به ایفای نقشش پرداخت.
نقل قول کردن
sourena1
#9 sourena1 1397-07-20 22:29
سلام دوستان نخوندم نقد رو چون فیلم رو نگاه نکردم زیرنویس فیلم رو پیدا نکردم اگر دوستان لینکی دارن لطف کنن پاسخ بدن
نقل قول کردن
Samwel Tarly
#10 Samwel Tarly 1397-09-11 11:01
خسته نباشید میگم به علی عزیز٫ خیلی نقد خوبی بود و با تمام بخش هاش موافقم.
همون طور که همه مون میدونیم بازی تام هاردی فوق العاده بود و خیلی خیلی حال کردیم باهاش. رابطه اش با سیمیبوت هم خیلی بامزه بود مخصوصا اونجایی که بهش گفت‌ تو فقط یک paresite هستی و خیلی بهش بر میخورد:))
ویلن فیلم هم اصلا شخصیت خاصی نبود و ریز احمد کوچک ترین جذابیتی برام نداشت و اصلا شخصیت تهدید کننده ای نداشت‌.
داستان فیلم هم کاملا معمولی بود و اصلا پیچش خاصی نداشت و هر چقدر فکر می کنم اسپویل خاصی نداره فیلم چون همه اش قابل پیش بینیه.
بازم از قربانعلی عزیز تشکر می کنم به خاطر نقد پرفکتش خسته نباشی.
نقل قول کردن
یک نفر
#11 یک نفر 1397-09-20 08:35
خیلی فیلم مزخرفی بود تازه اگر بازی خوب تام هاردی و CGI بهتر ونوم نبود مزخرفتر از این چیزی که هست بود.
نقل قول کردن
Kia-thor
#12 Kia-thor 1397-09-24 20:21
ضمن تشکر از جناب قربانعلی بابت نقد زیباشون.
من خیلی از فیلم خوشم نیومد. و بقول یکی از دوستان ارزش یکبار دیدن و داشت. تنها نقطه مثبت فیلم وجود تام هاردی بود و کار خوب تیم ساخت انتخاب این بازیگر بود.
مارول یک اصولی برای خودش داره که اون اصول و فدای فروش نمیکنه. کاری که سونی و دی سی نکردن و بارها طرفداران و عصبانی کردن.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

15

16

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45