بار دیگر در خدمت شما هستم با قسمت جدید این سری مقالات قدیمی و پرطرفدار سایت spidey.ir
برای خواندن قسمت های قبلی بروید اینجا.
- آیا میدانستید که «جیمسون» بنا به درخواست سردبیر کمیک های مرد عنکبوتی، از شماره 1 کمیک Marvels کنار گذاشته شد؟
امسال 25 مین سالگرد انتشار کمیک تاریخی و شگفت انگیزی است به نام Marvels. این کمیک که باعث شهرت و محبوبیت طراح بزرگی به نام «الکس راس» گردید، به تاریخچه قهرمانان مارول از دید یک خبرنگار به نام «فیل شلدون» میپردازه. ما در قسمت اول شاهد حضور قهرمانان مارول در دهه 40 میلادی هستیم (که بهش میگن "عصر طلایی") و سپس به دوره های دیگر میرسیم و اتفاقات مهمی که در عالم مارول رخ داده مثل حمله گالاکتوس به کره زمین و مرگ گوئن استیسی و ... مورد اشاره قرار میگیرند. در قسمت دوم این کمیک ما حضور «جی جونا جیمسون» سردبیر نشریه "دیلی بیوگل" رو داریم:
اما گفته میشه که الکس راس به همراه نویسنده این مجموعه یعنی «کِرت بیوزیک» در قسمت اول هم میخواستن از این شخصیت استفاده کنند و الکس راس حتی جیمسون را طراحی کرده بود! ولی یه مشکلی پیش اومد و اونم اینم بود که سردبیر وقت کمیک های اسپایدرمن به این قضیه اعتراض کرد چون به نظرش جیمسون حدود چهل و خورده ای سن داره و بنابراین غیرممکنه که بتونه در قسمت اول حضور داشته باشه (گفتم که قسمت اول در دوران جنگ جهانی دوم و دهه 40 میلادی جریان داشت). اما الکس راس و بیوزیک اصرار داشتند که "بابا کی میگه جیمسون 40 سالشه؟ اون همیشه مثل یه آدم در آستانه بازنشستگی به تصویر کشیده شده!". اما سردبیر به خرجش نرفت که نرفت! مشکل اینجا بود که الکس راس همانطور که گفتم شماره یک رو طراحی (یا بهتره بگم نقاشی) کرده بود و نمیشد کاریش کرد. بنابراین تصمیم گرفتند جیمسون رو تو داستان حفظ کنند ولی کسی اسمش رو بر زبان نیاره تا خواننده ها فکر کنند یه خبرنگار دیگه است! منتهی ظاهرش کاملا تابلو بود که جیمسونه! خودتون ببینید:
یه جایی هم هست که یه متلکی به ابرقهرمانان میندازه و باعث میشه «هیومن تورچ» شاکی بشه! (البته هیومن تورچ اریجینال که یک ربات بود و در اینجا معرفی شده).
پس معلومه دیگه خودشه که اون موقع هم از ابرقهرمان ها دل خوشی نداشته!
- آیا میدانستید مرد عنکبوتی در بازی کلاسیک "انتقام شینوبی" به عنوان یکی از غول های بازی حضور داشته؟!
یکی از اولین ستاره های شرکت بازی ساری "سِگا" (Sega)، نینجایی بود به نام «جو موساشی» (Joe Musashi) که سال 1987 در بازی "شینوبی" (Shinobi) حضور پیدا کرد. این بازی فوق العاده موفق بود. بنابراین سگا سال 1989 دو دنباله برایش ساخت: Shadow Dancer (که در ایران با نام "نینجا و سگ" شناخته میشد) و "انتقام شینوبی" (The Revenge of Shinobi). هر دوی این بازی ها بسیار موفق بودند و باعث شدند تا کنسول "سگا جنسیس" محبوب ترین کنسول بازی در آن سالها لقب بگیره. در "انتقام شینوبی" شاهد بودیم که قهرمان بازی در پایان مراحل با شخصیت های معروف دنیای سرگرمی مبارزه میکنه، شخصیت هایی مثل ترمیناتور، رامبو ، گودزیلا و بتمن و اسپایدرمن!
در واقع در یكی از مراحل انتهایی که روی قطاری در حال حرکت جریان داشت، قهرمان بازی ابتدا با اسپایدرمن و سپس با بتمن پیكار میكرد! باور نمیکنید؟ خودتان ببینید:
(میشه گفت این تنها همکاری بتمن و اسپایدرمن در دنیای گیم هستش که متاسفانه علیه یک نینجای قهرمان صورت گرفت!). کسی هم به سگا در ژاپن گیر نداد چرا از این شخصیت استفاده کرده ولی وقتی بازی به آمریکا اومد از نظرکپی رایت مشکل پیدا کرد و بنابراین تغییراتی در ظاهر غول های بازی به وجود آمد. مثلا بتمن رو تغییر دادند به یک هیولای خفاشی!
ولی چون سگا اون موقع اخیراً رایت ساخت بازی اسپایدرمن رو از مارول به دست آورد بود، اجازه پیدا کرد اسپایدرمن را با ظاهر خودش حفظ کنه!
البته بعد از چند سال سگا کپی رایت اسپایدرمن را از دست داد. بنابراین مجبور شد در نسخه های مجدداً منتشر شده از این بازی، ظاهر اسپایدرمن را کاملا صورتی بکنه!
- آیا میدانستید یک ناشر مکزیکی با اجازه خود مارول توانست کمیک های اُریجینال مرد عنکبوتی به چاپ برساند؟
در کشور مکزیک یک ناشر کمیک بوکی وجود داشت به نام La Prensa که از اوایل دهه 60 تا اواخر دهه 70 میلادی به تجدید چاپ کمیک بوک های مارول میپرداخت. این ناشر سال 1963 شروع کرد به چاپ کمیک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" به زبان مکزیکی:
این کمیک بسیار بسیار در مکزیک محبوبیت کسب کرد. بنابراین مجبور شدند به جای آنکه هر ماه یک کمیک اسپایدرمن چاپ کنند، هر دو هفته یک بار این کار را انجام دهند. ولی مشکل اینجا بود که در آمریکا این کمیک ها ماهانه بودند. بنابراین ناشر مکزیکی به مشکل برخورد چون داشت از مارول جلو میزد! در نتیجه شروع کرد به چاپ کمیک های دیگر مارول مثل "مرد مورچه ای" تا اینجوری به نوعی مشکل رو حل کنه. یعنی وسط کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز، دو سه تا هم مرد مورچه ای کار میکردند!
ولی با رفتن «استیو دیتکو» و آمدن «جان رومیتا» به کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز اوضاع بدتر هم شد. چون مکزیکی ها عاشق طراحی های رومیتا شدند و از La Prensa میخواستند تا میتونه اسپایدرمن چاپ کنه! در نتیجه روسای این شرکت به نیویورک سفر کردند و از مارول خواستند بهشون اجازه بده کمیک های اُرجینال اسپایدرمن را با طراحان و نویسندگان مکزیکی خلق کنه. آنها حتی نمونه کار چند تن از طراحان مکزیکی را هم با خودشان آوردند تا به مارول نشان دهند. مارول هم در نهایت قبول میکنه آقای «خوزه لوئیز دوران» (José Luis Durán) کمیک های اریجینال اسپایدرمن خلق کنه چون سبک طراحیش به رومیتا نزدیک بود ! پس La Prensa دیگه خیالش راحت شد که هر وقت از تاریخ انتشار کمیک های اسپایدرمن جلو افتاد، چند تا کمیک اریجینال میزنه تا ملت راضی بشن! بدین ترتیب داستان های ارجینال مرد عنکبوتی چاپ شد. مثل 3 قسمت زیر که ظاهر خبیثش آدم رو به یاد Deadman در انتشارات دی سی میندازه:
یک داستان جالب هم چاپ کردند که روی جلدش گوئن استیسی و پیتر با هم ازدواج کرده بودند!
ولی وقتی داخلش رو میخوندی میدیدی همه ش یک رویا بوده که پیتر داشته تو ذهنش میدیده!
کلا میگن شخصیت گوئن استیسی تو مکزیک خیلی محبوب بوده. بنابراین وقتی او در شماره 121 مرد عنکبوتی شگفت انگیز کشته میشه، La Prensa اون رو تا مدتها تجدید جاپ نمیکنه تا خواننده ها مایوس نشوند! در عوض کلی کمیک اریجینال چاپ کردند که روی جلد آنها گوئن به چشم میخورد که در حالت ها یا لباس های جذاب (!) به تصویرکشیده شده بود:
- آیا میدانستید معمای قتل یکی از شخصیت های مکمل داستان های مرد عنکبوتی پس از گذشت 25 سال هنوز هم حل نشده باقی مونده؟!
همانطور که در این مقاله گفته بودیم «لانس بانون» (Lance Bannon) عكاسی بود كه برای دیلی بیوگل كار میكرد و از مرد عنكبوتی عكس میگرفت. بنابراین او رقیب پیتر پاركر محسوب میشد. آقای جیمسون عكس های او را همیشه به عکس هایی که پیتر پارکر میگرفت، ترجیح میداد چون مرد عنكبوتی را به شكل بد و خبیثی به تصویر میكشید! بانون نامزدی داشت به نام «ایمی پاول» كه یك بار وانمود كرد پیتر پاركر باهش رابطه داره تا از این طریق توجه لانس رو بیشتر به خودش جلب كنه. لانس بانون به دلایلی كه هرگز فاش نشد با «رادریك كینگزلی» (هاب گابلین) ارتباطاتی داشت و ...
اما در نهایت در سال 1994 و در شماره 113 از کمیک Web of Spider-Man دیدیم که لانس بانون پس از خواستگاری از دختر مورد علاقه اش توسط یک شخصیت خبیثِ مرموزِ زره پوش به اسم FACADE کشته میشه! در واقع او قبل از مرگش از این خبیث عکس میگیره و هویت مخفی اش رو میدونه و به همین خاطر هم کشته میشه.
تا چند شماره هم نشون دادند که برخی گزینه ها میتونند مظنون به قتل باشند، شخصیت هایی مثل «جان جیسمون» و دو کاراکتر جدید به نام های «کویل کوپر» و «آرچر برایس». در شماره 116 از این کمیک هم دیدیم که قاتل بر سر مزار لانس بانون رفته (در حالی که صورتش را نمیبینیم):
اما بالافاصله بعد از آن، داستان معروف و طولانی "سرگذشت کلون" در دهه 90 میلادی آغاز شد که همه نویسنده های اسپایدرمن را برای مدتها درگیر خودش کرد و نویسنده این داستان هم دیگه یادش رفت به قضیه قاتل بپردازه و ... ! خلاصه الان 25 سال است که خوانند ها نمیدونند FACADE کی بود و انگیزه اش چی بود!
مهدی ترابی مهربانی
All rights reserved © Spidey.ir 2019
(هرگونه كپیبرداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز میباشد)
دیدگاهها
عالی بود و بسیار اموزنده و عالی.خیلی وقت بود منتظر قسمت جدید این سری مقاله ها بودم.فکت های زیبایی هم داشت که هیچکدوم رو نمیدونستم.دستتو ن درد نکنه.
ی سوالی داشتم استاد ترابی.اگه شرکت کمیک a از ایده های شرکت کمیک b استفاده کنه(الهام بگیره)،ایا شرکت b میتونه از شرکت a شکایت کنه و نزاره شرکت a از اون ایده استفاده کنه؟
در تاریخ کمیک همیشه بودند کسایی با جسارت عمل کردن و همین جسارت و پافشاریشون روی یک داستان و یا حضور یک کارکتر داستان های عظیمی رو رقم زده، مرگ گوئن فراموش نشدنی رقم خورد ولی قطعا باید نویسنده این جسارت رو داشته باشه تا سراغ این داستان بره، یا حتی جلوتر از اون استن لی جسارت داشت که اومد اسپایدرمن رو خلق کرد و به سر دبیر مارول نشون داد، عنکبوت واقعا یه شخصیت که از عنکبوت الهام میگیره، حتما ترسناکه اصلا نمیتونه یه friendly neighborhood باشه!!!
پ.ن
ناشر مکزیکی که هر جا تونسته از گوئن مایه گذاشته تا خواننده جذب کنه!!
موارد جالبی بود ، اون قضیه ی ناشر مکزیکی خیلی عجیب بود ! و البته مورد آخر که نمیدونم باید اون رو گردن "توطئه ی کلونی" بندازم یا نه ! لامصب رویدادش هم طولانی بود و هم خسته کننده ، به نظرم اگه این قضیه ی FACADE رو ادامه میدادند خیلی بهتر بود . کمیک Marvels هم طراحی های فوق العاده ای داره ! باورم نمیشه 25 سال از انتشارش گذشته ، یادمه یه قسمتش رو از همین سایت دانلود کرده بودم که درباره ی "مرگ گوئن استیسی" بود . باید بگم اتمسفر داستان همراه با طراحی های الکس راس باعث شد هیچ وقت اون کمیک از یادم نره (( مخصوصا کاورش !)) امیدوارم اگه وقت شد سایت چند قسمت مهم و برجسته اش رو ترجمه کنه ....
مثل 27 قسمت گذشته بسیار عالی و مفید.
به نقل از old man omid:
واقعا معذرت میخوام که من جواب میدم
ببین داداش اگر شخصیت خلق شده از یک شخصیت دیگه الهام گرفته باشه مشکلی نداره.
مثلا Dc نمیتونه از مارول شکایت کنه که چرا برای خلق کارنیج از شخصیت جوکر الهام گرفته چون یک سری تفاوت های اساسی وجود داره که استاد ترابی توی مقاله های قبلی بهش پرداختن.
مثلا برای جوکر قتل مثل جوک میمونه ولی کارنیج رابطه خوبی با جوک نداره.
ولی اگر یک شرکت بیاد یک شخصیت خلق کنه که کاملا به یک شخصیت شرکت دیگه شباهت داشته باشه و بدون تفاوت شرکتی که ازش کپی برداری شده میتونه در مراجع قضایی شکایتش رو مطرح کنه.
مثل قضیه Dc و فاست کامیکس درباره شخصیت شزم.
اون زمان Dc معتقد بود که فاست کامیکس کاملا درباره خلق شخصیت شزم از سوپرمن تقلید کرده و رفت شکایتش رو مطرح کرد و پیروز شد.
درنتیجه کمیک های شزم در فاست کامیکس کنسل شد و دی سی چون از اون شخصیت خوشش اومده بود اون رو وارد دنیای خودش کرد و در کنار بقیه قهرمانانش قرار داد.
بازم معذرت که من جای استاد ترابی پاسخ دادم.
یه چندتا نکته رو بگم خدمتتون؛
اول اینکه که وضعیت کارنیج و جوکر یک مرحله پایینتر از "الهام" هستش. چون قتل و خشونت و لجامگسیختگی چیز خارج از ذهنی نبوده برای خالقان این شخصیت. پس واژهٔ "بهره" بنظرم مناسبتره.
و دوم اینکه دیسی در اون دادگاه هیچوقت پیروز نشد!
دیسی فقط پافشاری میکرد روی اون مسأله. و دادگاه هم به نفع فاست کامیکس رأی داد؛ اما اونموقع (دههٔ ۵۰) هم بازار کمیکهای ابرقهرمانی از تب و تاب افتاده بود و ناشرین هم سود سابق رو نداشتند. همینطور هزینهٔ دادگاه و وکیل و ... هم زیاد بود برای فاست. همهٔ اینا باعث شدن که فاست تعطیل بشه و بعدتر هم رایت شخصیتهاش رو به ناشرین مختلف فروخت. کاپیتان مارول اوریجینال یا همون شزم هم طی همین اتفاق به دیسی کامیکس فروخته شد.
خب بالاخره دی سی تونست بر فاست کامیکس غلبه کنه و شزم رو به دنیای خودش وارد کنه.
منظور من هم همین بود شاید بهتر بود از کلمات دیگری استفاده می کردم.
ممنون ازتون جناب حیدری
بله درسته.
منظورم این بود که دیسی هیچوقت «مستقیماً» در اون دادگاه رایت شخصیت کاپیتان مارول/ شزم رو به دست نیاورد. در واقع در اون دادگاه نهایتاً فاست کامیکس یه غرامتی به دیسی داد و چاپ کمیکهای مربوط به شزم رو هم کنسل کرد.
بعدها دیسی در سال ۱۹۷۲ اومد و رایت این شخصیت (و دنیای مرتبط اون) رو از فاست خرید. بعد هم میدونید که طی داستان Crisis on Infinite Earth's (اگه اشتباه نکنم در سال ۱۹۸۵) این شخصیت وارد دنیای اصلی دیسی شد.
ممنون که جواب دادی عزیز.منظورم ایده هاست؛مثلا از ایده ی سیمبیوت استفاده کردن یا ی گروه از جهش یافته ها.
ولی در قضیه شکایت از فاست کامیکس،فاست کامیکس پیروز شد،ولی به خاطر مشکلات مالی شزم رو به دی سی فروختند.من فکر میکنم اینطوری شده بود.
ممنون میشم جواب بدید
خوراکخوان (آراساس) دیدگاههای این محتوا