50 دلیل برای تنفر از فیلم "بتمن علیه سوپرمن"

عمو مختار - بتمن

بلاخره فیلم "بتمن علیه سوپرمن : آغاز عدالت" را دیدم و درست همانطور بود که تقریبا مطمئن بودم باشه! و حالا همانطور كه از مدتها پیش وعده داده بودم با این مقاله در خدمت شما هستم تا حسابی از خجالت این فیلم و زك اسنایدر دربیام! آره ... بلاخره روز داوری عمو مختار فرا رسید!

 

1- شیوه تدوین این فیلم افتضاحه

گال گادوت - واندر ومن

این یكی از اشكالاتیه كه تقریبا همه منتقدین و خیلی از هواداران دی سی هم بهش اشاره كردن. من تا به حال در طول عمرم فیلمی را ندیده بودم كه اینقدر شلخته و الكی صحنه های مختلف را بهم وصله پینه بكنه و به خورد تماشاچی بده. یعنی تدوینگر این فیلم اصلا توجهی به اصل انتقال روان داستان به بیننده، فضاسازی یا اوج گیری دراماتیك نداشته. بدون اغراق دیدن فیلم بتمن علیه سوپرمن بیشتر شبیه به دیدن صحنه های حذف شده در بخش ویژه یک DVD یا بلوری است!

بارزترین نمونه این تدوین افتضاح مربوط به جایی میشه که قراره شخصيت  های جاستیس لیگ معرفی بشن و ما این رو در حالي میبینیم كه واندر ومن ایمیل خودش رو چك میكنه و فایلی رو به صورت ضمیمه شده باز میكنه. این بخش دقیقا وسط دو صحنه حیاتی و بسیار مهم فیلم رخ میده. یعنی واقعا تدوینگر یا اون زك بی استعداد نمیتونستن اون رو جای بهتری در فیلم بزارن؟!

 

2- هر صحنه از فیلم مذبوحانه تلاش میکنه ما رو "شگفت زده" بكنه

تنفر از بتمن

شاید در نگاه اول این نكته مثبتی به نظر بیاد. یعنی  فیلم خیلی سعی میكنه پشت سر هم صحنه و لوكیشن شگفت انگیز  جلوی دید تماشاچی بزاره ولی مشكل اینجاست كه وقتی هر لحظه فیلم، یك صحنه تماشایی (spectacle) باشه اون وقت انگار كل فیلم تماشایی نیست! بزارید ساده تر بگم ... وقتی فیلم اینجوریه برای تماشاچی یكنواخت میشه . تو سینما اصطلاحا بهش میگن دچار  monotone  شده. به عبارت دیگر ریتم طبیعی فیلم فدای تلاش كارگردان برای شگفت زده كردن كارگردان با هر لحظه از فیلم میشه.

 

3- سوپرمن خیلی شكست ناپذیره!

قدرت سوپرمن

قدرت زیاد سوپرمن نمیتونه فی نفسه مشكلی محسوب بشه چون ما داشته ایم داستان ها و فیلم هایی كه در اونها سوپرمن خیلی قوی بوده ولی حضور موثری هم داشته. ولی مشكل اینجاست كه در فیلم bvs ، شكست ناپذیر بودن سوپرمن با دنیایی كه فیلم برای خودش خلق كرده در تضاده. یعنی وقتی یك كریپتونی دیگه به نام Zod در فیلم مرد پولادین گردنش میشکنه پس كریپتونی ها نباید زیاد هم قوی باشن. ولی در bvs انگار هیچی به سوپرمن اثری نداره! حتی اگر چیزی هم روش اثر بزاره فوری حالش خوب میشه. با بمب هسته ای بهش شلیك میكنن ولی اون فقط برای چند دقیقه متوقف میشه. این مسئله باعث میشه كه وقتی سوپرمن اخر فیلم میمیره، حتی یك نفر هم باور نكنه كه واقعا مرده!

 

4- شخصیت پردازی های نامنسجم و عدم تمركز روی یك تم خاص

لکس لوثر

یك عدم انسجام عظیم بین شخصیت پردازی ها در طول فیلم وجود داره و همچنین بین چیزهایی كه اونا بهم میگن. این مسئله به خصوص در هنگام نبرد بین سوپرمن و بتمن به چشم میاد . یعنی ما قراره این نبرد رو قبول كنیم و باورش كنیم چون سوپرمن و بتمن دو ایدئولوژی متضاد دارند ولی تنها انگیزه بتمن برای كشتن سوپرمن براساس یك سو تفاهم یا سوبرداشت از شخصیت سوپرمن شكل گرفته و انگیزه سوپرمن برای مبارزه با بتمن اینه كه لكس لوثر بهش گفته اگه با بتمن نجنگه مادرش رو میكشه!

فیلم كلا تمركز نداره. مدام از این شاخه به اون شاخه میپره . یعنی تا ادم میاد از یه چیزی خوشش بیاد فورا میره سراغ یه چیز دیگه.

 

5- داستان فدای تصویر سازی های خفن كارگردان میشه

یه مثال براتون میزنم. بتمن در نبرد خودش با سوپرمن بر او پیروز میشه، درسته؟ ولی كارگردان این نبرد رو الكی كشش میده و بتمن یك نیزه برمیداره تا باهاش بزنه به پهلوی سوپرمن. چرا بتمن كه در فیلم نشون داده بی درنگ قادره آدم بكشه، سوپرمن را فورا نمیكشه؟ بزارید جواب بدم: چون كارگردان میخواد با این كار یك صحنه مشابه با به صلیب كشیده شدن مسیح خلق كنه!

مسیح - سوپرمن 

 

6- چرا سوپرمن مادرش رو به اسم صدا زد؟

در عالم واقعیت ادم وقتی جای سوپرمن باشه در اون لحظه ای كه بتمن میخواست اونو بکشه، فقط میگه" مادرم رو نجات بده" . ولی سوپرمن میگه : "مارتا رو نجات بده". این دیالوگ اصلا طبیعی و واقعی نیست ولی فیلمنامه نویس به كارش میبره چون میخواد با این كار بتمن اسم مارتا رو بشنوه و به یاد مادر خدا بیامرز خودش بیفته و از كشتن سوپرمن منصرف بشه.

مارتا

بزارید یه مثال براتون بزنم. فرض كنید اسم مادر سوپرمن "سوسن" است. اون لحظه طبیعی تر اینه كه سوپرمن بگه "مادرم رو نجات بده" یا اینكه بگه "سوسن رو نجات بده"؟ اون وقت بتمن احتمالش نیست كه بگه "سوسن دیگه كیه؟!"

در كل فیلم پر است از این لحظات نامفهوم و غیر طبیعی كه فقط خلق میشن تا اون داستان مزخرفی كه فیلمنامه نویس و كارگردان در ذهن داشتن به جلو برن.

 

7- بتمن یهو با سوپرمن رفیق میشه!

كل اساس و بنیان فیلم برپایه جدال بین بتمن و سوپرمنه و تمام تبلیغات فیلم برای كشاندن مردم به سینماها به خاطر دیدن مبارزه این دو قهرمان بوده ولی همه چیز بینشون گل و بلبل میشه فقط به خاطر اینكه بتمن میفهمه اسم مادر سوپرمن هم مثل مادر خودش مارتا است؟!!!!! بدتر اینكه، فیلم اینجا كات میشه به فلش بكی از همین فیلم تا یادآوری كنه به تماشاچی كه مارتا كیه!!!! چون فیلمساز فكر كرده لازمه این كار رو بكنه و ما اونقدر احمق هستیم كه ممكنه نفهمیم مارتا كیه و با كی تشابه  اسمی داره!!!

از همه مسخره تر اینه كه وقتی بتمن میره مامان سوپرمن رو نجات میده، بهش میگه : "مشكلي نيست . من از دوستان پسر شما هستم"!!!!!!!!!

من دوست پسر شما هستم 

 یعنی از اول فیلم تا همین سه ثانیه پیش به خون پسرش تشنه بود ولی حالا ظرف 3 سوت باهاش دوست شده !!!!!!!!

 

8- پس مشكل بتمن با سوپرمن چی شد؟

نبرد بتمن سوپرمن

اصلا فرض بر اینكه بتمن فهمید مامان سوپرمن اسمش مارتا است و دلش یهویی به درد اومد و یاد مامان خودش افتاد و درگیری رو متوقف كرد. پس یعنی اینكه دیگه هیچ مشكلی با سوپرمن نداره؟! مگه نمیگفت سوپرمن یك بیگانه خطرناكه و "اگه فقط 1 درصد هم احتمالش باشه كه برای بشریت تهدید باشه پس باید جلوش رو گرفت"؟ پس چی شد؟ یعنی چون اسم مادرش  مارتا است ، بتمن دیگه اون رو تهدید محسوب نمیكنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

 

9- چرا بتمن نمیدونست اسم مادر سوپرمن ، مارتا است؟

الان دارید میگید بابا ول كن عمو مختار، دست از سر این مارتا بردار! ولی خداییش چرا بتمن تا به حال نفهمیده بوده اسم مادر سوپرمن مارتا است؟ از وقایع فیلم "مرد پولادین" چندین ماه گذشته. ایا در این مدت بتمن كه مشهوره بزرگترین كارآگاه جهانه، نتونسته بود درباره سوپرمن كه اونو  بزرگترین تهدید میدونسته، اطلاعات جمع كنه و بفهمه مادرش كیه؟!!!!

 

10- چرا بتمن از سوپرمن اطلاعات جمع نكرده بود؟

الفرد پنی ورث

الان 18 ماه از وقایع مرد پولادین گذشته ولی  بتمن كه مشهوره درباره  حریفان خودش تا میتونه اطلاعات جمع آوری میكنه، تقریبا هیچی از سوپرمن نمیدونه! پس تو این مدت داشته چیكار میكرده؟ یعنی واقعا قراره با خطرناك ترین موجود روی كره زمین روبرو بشه ولی اصلا نمیدونه كیه و از كجا اومده و كجا كار میكنه؟

میدونید مشكل چیه؟ مشكل اینه كه زك فقط و فقط میخواسته از روی كمیك Dark knight Returns   كپی كنه و حال  و هوای اون رو باز خلق كنه . در حالی كه نمیدونسته اون كمیك ماندگار شد چون در آن بتمن و سوپرمن قبلا با هم آشنا و دوست بودن و بعد با هم دشمن میشن ولی اینجا قراره اول با هم دشمن بشن و بعد دوست بشن!

به عبارتی دیگر، در bvs، بتمن و سوپرمن بدون اینكه با هم ملاقات كنند از هم متنفر میشن و ظرف 3 ثانیه هم با هم رفیق میشن و این یعنی خیانت به منبع اصلی !

 

11- بتمن آدم میكشه!

بتمن قاتل

در كمیك "بازگشت شوالیه تاریكی" بتمن خشونت رو نفی میكنه و میگه نباید دست به سلاح برد ولی واقعا چرا این بتمن آدم میكشه؟ آیا اسنایدر كبیر (!) فكر میكنه نسخه ای كه از بتمن ارائه میده از نسخه «فرنك میلر» هم بهتره؟ بتمن همیشه در طول تاریخ منعكس كننده فرهنگ دهه های مختلف آمریكا بوده. بازگشت شوالیه تاریكی هم در دهه 80 میلادی چاپ شد كه جرم جنایت در اوج خودش بود و ما دیدیم كه حتی تیم برتون هم همچین بتمنی به ما داد . تازه بتمن تو کمیک "بازگشت شوالیه تاریکی" کسی رو نمیکشه و من به زودی در مقاله ای به این مساله خواهم پرداخت. پس زک بی استعداد که اینجا  گفته بود بتمن تو اون کمیک ادم میکشه ، صدر در صد توهم زده! به علاوه، الان و در سال 2016 كه مدام خبرهایی مبنی بر كنترل اسلحه در آمریكا میشنویم و خیلی اوقات در آمریكا تظاهرات میشه چون پلیس ها الكی به بقیه شلیك میكنن و اونا رو میكشن (مخصوصا سیاه پوست ها رو) ، واقعا باید همچین بتمنی  ببینیم؟

 

12- منابع به كار رفته برای این فیلم غلط بودن

مرگ سوپرمن

كمیك های "مرگ سوپرمن" و "بازگشت شوالیه تاریكی" انتخاب های مناسبی برای این فیلم نبوده اند چون اولا كمیك میلر یك آینده نامعلوم رو نشون میده كه در عالم دی سی canon نیست . یعنی در دنیای اصلی اتفاق نمی افته و ممكنه رخ بده یا نده. دوما، هر دوی این كمیك ها درباره "پایان" بتمن و سوپرمن هستند و بنابراین برای فیلمی كه قراره "آغاز" دنیای سینمایی دی سی باشه ، مناسب نیستند.

 

13- شخصیت پردازی سوپرمن از بیخ و بن غلطه

این سوپرمنی كه در فیلم میبینیم هیچ شباهتی با سوپرمن دنیای كمیك نداره. انگار یه نفر كه از سوپرمن متنفره اومده و هر چیز جالب و درست در شخصیت پردازی سوپرمن را با  یك سری مزخرفات بی معنی عوض كرده. نتیجه هم فاجعه آمیز شده. چون اسنایدر از كمیك "مرگ سوپرمن" استفاده كرده ولی نمیدونسته  كه این كمیك ماندگار شد  چون سوپرمن اش یك انسان شریف و دلسوز بود . ولی همین داستان برای این فیلم  جواب نمیده چون سوپرمنی كه در این فیلم هست اون سوپرمنی نیست كه تو اون كمیك بود.

 

14- زک اسنایدر سوپرمن را با مسیح اشتباه گرفته!!!

سوپرمن - موسی - مسیح

اسنایدر در فیلم BVS به شدت سعی داره سوپرمن رو سمبل حضرت مسیح (ع) نشون بده . در حالی كه نمیدونه در كمیك ها سوپرمن سمبل موسی (ع) بوده. چون اولا خالقین او یهودی بودن. دوما قضیه گذاشتن نوزاد داخل سفینه و فرستادنش به زمین استعاره ای است از گذاشته شدن موسی در آب. ضمن اینكه سوپرمن هم درست مثل حضرت موسی به خاطر خوشبینی و امید ذاتی كه داره تبدیل میشه به رهبر و الگویی برای مردم خودش. حتی اینكه سوپرمن قدرت خودش رو از خورشید میگیره اشاره داره به داستان موسی و ظاهر شدن خدا بر او در بوته آتش گرفته (یعنی خورشید استعاره ای از  بوته آتش گرفته است).

این در حالی است که عیسی (ع) یك شفا دهنده و ایثارگر است. او یك جنگجو نبود كه بخواهد با امپراتوری روم بجنگد. البته میشه به نوعی بین مسیح به عنوان "پسر خدا" و سوپرمن ارتباطاتی دید ولی همانطور كه گفتم منبع اصلی الهام بخش سوپرمن حضرت موسی بوده، نه مسیح. اما در طول فیلم اسنایدر مدام اصرار دارد كه سوپرمن را یك خدا یا یك نماینده خدا نشان دهد كه ازش انتظار داریم مثل حضرت عیسی تا حد یك انسان تنزل پیدا کرده و خودش را قربانی کند.

 

15- پس اخلاقیات سوپرمن كجاست؟

در طول فیلم سوپرمن به جز خودش و لوئیس و مادرش انگار برای هیچ كسی ارزشی قائل نیست. نكته جالب اینه كه در اون معدود صحنه هایی كه سوپرمن یه سری آدم رو نجات میده دوربین بیشتر روی صورت و واكنش های او زوم میكنه تا روی كسانی كه نجاتشون میده . مثل اون جایی كه اون مكزیكی ها میان دورش .

قیافه سوپرمن

حالا اینو مقایسه كنید با صحنه ای که مرد عنكبوتی در فیلم اول اسپاپدرمن اون نوزاد  كوچك را از ساختمان آتش گرفته نجات میده و برمیگردونه به مادرش . یادتونه كه دوربین در اكثر لحظات روی صورت مادر بچه زوم میكرد؟

در bvs تمركز دوربین روی قهرمانه چون كارگردان میخواد تمركز كنه روی اینكه سوپرمن دوست داره،  دوستش داشته باشن و براش مهم نیست كه كار درست رو انجام میده یا نه . حتی موقعی هم كه میره با دومزدی مبارزه كنه آدم حس میكنه داره این كار رو برای نجات لوئیس لینی میكنه كه بهش لقب "دنیای من" داده، نه برای مردم شهر.

 

16- سوپرمن یك آدم پوچ گرا شده!

واقعا بده كه آدم ببینه كه شخصیتی مثل سوپرمن كه ذاتش بر پایه اخلاقیات بنا شده تا این حد با پوچی و پوچ گرایی عجین شده باشه. هر وقت اوضاع به هم میریزه سوپرمن هم غیبش میزنه. اصلا سعی نمیكنه با كسانی كه ازش متنفر هستند ارتباط برقرار كنه یا قانع شون كنه كه اشتباه میكنند. در سنا هم تا خواست حرف بزنه، انفجار شد! به عبارت دیگر، رخوت و بی تفاوتی او كه با پرخاشگری بیرونی او همراه شده، به شدت اعصاب خرد كن و غیر منطقی از آب درآمده . این باعث شده كه اصلا نشه باهاش ارتباط برقرار كرد.

 

17- فیلمبرداری فیلم خوب انجام نشده

البته در  فیلم تا حدی میشه تكنیك دید ولی نوعی سردرگمی در سبك فیلمبرداری دیده میشه، به خصوص در صحنه های اكشن . یعنی جایی که باید  كلوز آپ ببینیم، لانگ شات میبینیم و برعکس!  سكانس های مربوط به بتموبیل اصلا خوب نیست . ما هیچ شات واضح و قهرمانانه از ماشین بتمن نمیبینیم و كلا تماشاچی تلقی خاصی از ماشین بتمن پیدا نمیکنه!

ضمنا، نوع فیلمبرداری فیلم در هنگام مبارزه بتمن و سوپرمن با دیگر بخش های فیلم متفاوته و سعی میکنه نوعی حالت مشوش و هنجار شکن خلق کنه و به همین دلیل نوعی دو دستگی از نظر بصری درفیلم ایجاد شده.

 

18- سوپرمن خلافكار ها را ول میكنه!

بتمن داره با ماشین خودش خلافكاران روسی رو تعقیب میكنه ولی یهو سوپرمن سر میرسه و بتمن رو تهدید میكنه و ميگه "خفاش ديگه مرده. دفنش كن"

بعد  بهش میگه : "این رو ترحم محسوب كن" (Consider this mercy). بعد پرواز میكنه و میره!!!!! پس اون خلافكارها چی میشن؟ نمیخوای بری بگیریشون؟ اصلا برات مهم نیست چرا بتمن دنبالشون بود؟؟؟؟؟؟

 

19- زك اسنایدر ارزشی برای شخصیت های مكمل قائل نیست!

«جیمی اولسون» رو كه میشناسید، درسته؟ رفیق فابریك سوپرمن در كمیك هاست و از مهم ترین شخصیت های مكمل تاریخ كمیك های دی سی هستش. ولی این شخصیت بدون اینكه حتی متوجه بشیم در 10 دقیقه نخست فیلم كشته میشه!!! بزارید از اسنایدر نقل قول مستقیم بكنم: " ... ما برای جیمی اولسون دربین گروه بزرگ شخصیت های خودمون جا نداریم ولی میتونیم باهاش حال كنیم ، درسته؟

“…we don’t have room for Jimmy Olsen in our big pantheon of characters, but we can have fun with him, right?”

این بعنی اینكه اسنایدر یكی از مهم ترین شخصیت های دی سی رو بدون اینكه حتی معرفی اش كنه ، میكشه و بعد میگه میخواستم با این كارم باهاش حال كنم!

راستی یه چیز دیگه، چرا لكس اون خانومه كه ظاهر شرقی داره و  دستیارش بود رو در انفجار ساختمان سنا میكشه؟

یعنی بهش اعتماد نداشت؟ اگر نداشت چرا اینهمه بهش بال و پر داده بود؟ اگر اعتمادش بهش از دست رفت، پس چرا ما چیزی رو ندیدیم؟

 

20- پنج  تا صحنه رویا وجود داره!

یروس وین

در عالم سینما میگن كارگردان هر چی بیشتر از سكانس های رویا استفاده كنه یعنی كم آورده! زك اسنایدر هم كلا تو فیلماش از رویا زیاد استفاده میكنه. ولی دیگه تو این فیلم زیاده روی كرده. 5 تا رویا (تازه، داخل یكی از رویا ها یك رویای دیگه هم هست!) ولی آیا واقعا این رویاها داستان فیلم رو جلو میبرن ؟ یا شایدم مربوط به چیزهایی میشن كه اسنایدر قراره بعدا باهاشون "حال" (fun) كنه؟؟؟ حالا یه سئوال دیگه، «فلش» چطور میتونه به رویاهای دیگران سفر كنه؟؟؟؟؟ به خدا جدی میگم. كسی اگه بتونه جواب این سئوال رو بده ممنون میشم.

اون رویای كلارك كنت چطور؟ اصلا چطور شد كه یهو باباش رو در حال کوهنوردی (!) دید؟

بابای سوپرمن

داشت خواب میدید یا اینكه سوپرمن زده  به سرش؟ چرا هیچ توضیحی ارائه نمیشه؟

 

 21- اتفاقات فیلم عواقب ندارند

چیزی به نام علت و معلول در فیلم وجود نداره. یعنی اتفاقات زیادی می افته ولی انگار اهمیتی ندارن! مثلا سنای آمریكا منفجر میشه ولی خوب كه چی؟ اصلا قضیه پیگیری میشه؟ اصلا آیا عواقب این انفجار فاجعه آمیز رو میبینیم؟ میدونید تو عالم واقعیت همچین چیزی رخ بده، یعنی چی؟

 

 22- بیست دقیقه پایانی فیلم زیادیه

تا به حال اینقدر از به پایان رسیدن یك فیلم خوشحال نشده بودم. به نظرم 20 دقیقه آخر فیلم زیادی بود. یكی نیست به وارنر بگه كه بابا شما خودتون یه كانسپت آرت از فیلم جاستیس لیگ منتشر كردید كه سوپرمن در آن بود پس چرا الكی سوپرمن رو كشتید و انتظار دارید که مرگش روی ما تاثیر بزاره ؟ از اون بدتر، چرا این همه الكی بهش آب و تاب دادید؟ وقتي معلومه ميخواد برگرده چرا اينقدر نشون ميديد كه اطرافيانش براش عزاداري ميكنند؟

دوست دختر سوپرمن

 

23- این فیلم اصلا fun نیست

اره این فیلم به هیچ وجه fun نیست. منظورم از fun این نیست كه باید شوخی داشته باشه یا صحنه خنده دار داشته باشه . اصلا تو ایران معنی fun خوب جا نیفتاده. Fun به معنی لایت بودن یا فكاهی بودن نیست. به همین دلیله كه به نظر من فیلم "شوالیه تاریكی" fun هستش چون درسته كه جدی و خفن بود ولی من از تماشای تعامل كریستین بیل و هیث لجر حس fun  بهم دست داد و اصطلاحا باهاش حال كردم. یعنی وقتی شخصیت های داستان را داخل یك تعامل و قصه منسجم میبینم حال میكنم حالا میخواد اون قصه دارك باشه یا لایت، طنز باشه یا جدی و ... ولی من با این فیلم و شخصیت هاش حال نكردم.

 

24- فیلم ناقصه

تو همین چند روز اخیر دیدیم كه وارنر صحنه حذف شده ای از bvs منتشر كرد. این كار تا جایی كه من میدونم بی سابقه است. كارگردان و بازیگران فیلم هم مدام دارند درباره شخصیت ها و انگیزه های آنها توضیح میدن. همین دیشب جسی ایزنبرگ درباره انگیزه های لكس لوثر به سایت comicbook.com داشت توضیح میداد و ... این یعنی اینكه خود وارنر هم قبول داره فیلمش ناقصه . و گرنه چه معنی داره برای فیلمی كه الان روی پرده است این همه كلیپ و مصاحبه و شرح و توضیح منتشر بشه؟ البته من میدونم زمان فیلم محدود بوده ولی به چه قیمتی فیلم رو كوتاه كردن؟ به قیمت گیج شدن تماشاچی؟! گور بابای نسخه 3 ساعته زك اسنایدر كه میخواد برای bluray بیاد. تماشاچی بلیت میخره كه بره سینما و یك فیلم كامل ببینه ، نه یك محصول ناقص و نامفهموم.

 

25- لكس لوثر فیلم افتضاحه

نقش آفرینی جسی آیزنبرگ در نقش لكس لوثر افتضاحه و بدتر از اون چیزی كه فكرش رو میكردم. شخصیت اش هم اعصاب خرد كنه و هم دست و پا چلفتی و ناراحت كننده است و نمیشه اصلا او رو جدی گرفت. جسی ایزنبرگ انگار داره نسخه پلید مارك زوكربرگ رو كه در فیلم "شبكه اجتماعی" نقشش رو بازی كرد، تحویل ما میده. اصلا اون شخصیتی كه بزرگترین دشمن سوپرمن و یكی از بهترین ویلن های تاریخه رو نمیشه در بازی یا شخصیت او دید.  

 

26- انگیزه لكس لوثر برای تنفر از سوپرمن چیه؟

در طول فیلم لكس كلی چرت و پرت درباره خدایان و شیاطین و مزخرفات به ظاهر فلسفی میگه و با مشكلاتی كه با پدرش داشته قاطیشون میكنه ولی اخرش نفهمیدیم برای چی با سوپرمن مشكل داره؟

 

27- نقشه احمقانه لكس لوثر!

نقشه لکس لوثر

لكس این همه زحمت میكشه و برنامه پیچیده میریزه تا بتمن رو سوق بده به سمت كشتن سوپرمن ولی اصلا نيازي   به این كار نبود! بتمن خودش تشنه به خون سوپرمنه. فقط كافی بود لكس به بتمن كمی كریپتونایت بده و مارتا كنت رو هم بدزده تا به هدف خودش برسه. منظورم اینه كه اصلا لازم نبود نقشه بچینه تا بتمن از سوپرمن متنفر بشه چون بتمن از مدتها قبل از سوپرمن متنفره. مردم هم كه اكثرا دل خوشی از سوپرمن ندارن. پس واقعا چرا این همه برای نقشه خبیثانه خودش وقت گذاشت؟ تازه، plan B لكس لوثر هم احمقانه است! فرض كنیم كه لكس با خودش فکر کرده  كه اگه بتمن به هر دلیلی سوپرمن رو نكشه، چی میشه. در این صورت باید با یك سوپرمن خشمگین روبرو میشد. پس قرار بود چی كار كنه؟ درسته كه دومزدی رو داشت ولی اصلا از كجا میدونست آزمایشی كه در اون سفینه انجام داد قراره چی خلق كنه؟  و از كجا میدونست كه این چیزی كه خلق میشه میتونه و میخواد كه سوپرمن رو نابود كنه؟ !

جالب تر اینه كه بتمن و سوپرمن در فیلم اونقدر هوش ندارند كه از همون اول از این نقشه مضحك  لكس باخبر بشن و جلوش رو بگیرن!

 

28- لكس لوثر برای چی زندانی شد؟

واقعا برای چی لكس لوثر زندانی شد؟ همه اونایی كه از خباثت های او خبر دارن یا مردن یا اینكه قادر نیستن مدرك علیه او ارائه بدن . لوئیس لین هم نمیتونه چون اگه مدرك ارائه بده و بگه مارتا رو دزدیده بوده پس بنابراین هویت مخفی سوپرمن هم فاش میشه. تازه، قبل از به زندان رفتن كلی باید محاكمه بشه ، نه اینكه فوری بره تو زندان. ضمن اینكه لكس یك میلیارد هستش و همه اینها زندان رفتن فوری او را غیر قابل باور میكنند.

(البته یك صحنه حذف شده در این باره منتشر شده كه به نوعی دستگیر شدن او را توجیه میكنه ولی این باز هم نشون میده كه فیلم ناقصه)

 

 29- نوع كنار آمدن لكس با زندان

لكس لوثر از هویت مخفی بتمن و سوپرمن باخبره و همین طور از هویت دیگر اعضای احتمالی جاستیس لیگ ولی به هیچ كس تو زندان چیزی نمیگه؟؟؟؟؟ چرا؟ چون بتمن میاد و اونو میترسونه؟! منظورم اینه كه این لكس لوثره كه باید بتمن رو تهدید كنه، نه اینكه اینقدر مرعوب بتمن بشه.

ولي در عضو ما چي ميبنيم؟ لكسی كه دوباره داره مزخرف ميگه و از اومدن يه نفر حرف ميزنه كه ظاهرا  خيلي هم گرسنه است!

 

 

30- تقابل "روز و شب" یا تقابل "شب با شب"؟!

براي اینكه  فیلمی مثل bvs دیدنی بشه، باید تضاد و كنتراست بین شخصیت ها ایجاد كرد. لكس لوثر ميگه نبرد شما مثل نبرد روز با شبه.

 ولی در bvs  سوپرمن درست به اندازه بتمن بد اخلاق، دارك و خشنه. پس این فیلم نبرد بین روز و شب نیست. نبردیه بین 10:00 p.m   با p.m 10:30 !!!!!!!!!!

 

31- دیالوگ های سوپرمن خیلی بده

به نظرم كلا سوپرمن اگه تو فیلم هیچی نمیگفت خیلی بهتر بود. یعنی كاش همش در حالت قهر و ساكت همیشگی خودش باقی میموند چون هر وقت دهنش رو باز میكنه یه جمله كلیشه ای  یا نامفهموم ازش میاد بیرون.

به طور مثال: لوئیس لین از ساختمون پرت میشه پایین و سوپرمن اونو نجات میده. بعدش برمیگرده پیش لكس كه بالای پشت بام هستش و به جای اینكه یه چیز حسابی بگه،بروز جمله ای عجیب میگه كه اصلا با حال و هوای صحنه جور درنمیاد:

 "من بدون اينكه تو رو بشكنم، تحويلت ميدم. كه البته بيش از اون چيزيه كه لياقتش رو داري"

دیالوگ های سوپرمن

اين يعني چي واقعا؟ يعني اين الان خيلي جمله عميقي بود مثلا؟! این اتفاق بارها و بارها میفته. انگار دیالوگ های bvs توسط دانشجویان ترم اول رشته فلسفه كه همین دیروز برای بار اول فیلم "ماتریكس" رو دیدن، نوشته شده.

 

 

 32- چرا bvs باید اینقدر دارك باشه؟

ما در دنیایی زندگی میكنیم كه همش صحبت از تروریسم و داعش و ... در اون میشه. پس چرا باید در فیلمی كه سوپرمن در آن هست چنین چیزهایی ببینیم؟ چرا نباید تمركز اصلی روی امید و خوشبینی باشه؟ چرا اینقدر یاس و ناامیدی؟

 

33-بتمن تنها شخصیت فیلمه كه داستان داره

بن افلک - بتمن

میدونید چرا خیلی ها میگن بهترین شخصیت این فیلم بتمنه؟ چون او تنها شخصیتی هستش كه برای خودش قصه داره. یعنی تماشاچی اریجین او را میبینه، انگیزه هاش رو میشناسه و ... ولی سوپرمن، لكس لوثر و واندر ومن هیچ كدوم برای خودشون قصه كاملی ندارن. به خاطر همینه كه آخر داستان ما واقعا نمیدونیم كه لكس چی میخواست، یا سوپرمن بلاخره حرف حسابش چی بود یا واندر ومن اون وسط چی میگفت!!!

 

34- موسیقی واندر ومن با كلیت فیلم جور نیست

موسیقی wonder woman

درسته كه تم موسیقی واندر ومن كه حالت techno داره، جالبه و باحاله ولی با حال  و هوا و تم های دیگر شخصیت ها هماهنگ نیست.

35- چرا لوئیس لین نیزه كریپتونایتی رو میندازه ولی بعد دوباره برش میداره؟

نیزه بتمن

وقتی نبرد بین بتمن و سوپرمن تموم میشه، لوئیس لین نیزه كریپتونایتی بتمن رو میندازه تو آب (چون نمیخواد جون سوپرمن رو دوباره تهدید كنه) ولی بعد میره كه برش داره . لابد میگید كه میره برش داره تا بده به قهرمان ها تا با دومزدی بجنگن. ولی سئوال اینجاست كه لوئیس از كجا میدونه قهرمان ها به این نیزه نیاز دارن؟ اون از كجا میدونه دومزدی با این نیزه از پا در میاد؟؟؟؟؟؟؟؟

 

36- دومزدی چطور خلق شد؟

لكس لوثر خون خودش رو با جسد مرده «زاد» تركیب میكنه و در نتیجه هیولایی به نام دومزدی خلق میشه؟؟ اخه چطور؟ چرا؟

دوزدی

دوزدی

یك سئوال دیگه، چرا باید تركیب خون یك انسان نحیف و ضعیف مثل لكس لوثر با DNA یك  موجود مرده از كریپتون، باعث خلق شدن موجودی بشه كه از سوپرمن قوی تره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دومزدی

راستی لكس چرا اینقدر راحت و بدون دردسر وارد اون سفینه شد؟ یعنی اون سفینه كد امنیتی نداره؟

 

37- نحوه معرفی جاستیس لیگ!

جناب آقای اسنایدر گروه جاستیس لیگ رو بسیار هوشمندانه معرفی میكنه! میدونید چطور؟ از طریق یك ضمیمه ایمیل (email attachment)!!! یعنی خاك بر سرت كه شخصیت های نمادین دی سی رو با این شگرد مسخره معرفی كردی

خنده دار تر اینه كه روی پوشه هر كدوم از این metahuman ها یك لوگو وجود داره كه كاملا حرفه ای طراحی شده!!!!

لوگوی جاستیس لیگ

یعنی لكس لوثر تو شركتش طراح گرافیك و لوگو داره و اونا هم برای هر پوشه یه لوگو ساختن؟؟؟؟!!! یعنی واقعا به جای اینكه هر پوشه رو كد مخفیانه یا اسم مستعار روش بزازن ، براشون لوگو ساختن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

 

38- چرا آكوامن اولش اونقدر كند حركت میكرد؟

آکوامن

در اون cameo كه از آكوامن دیدیم، چرا اولش اینقدر كند داره حركت میكنه ولی یدفعه سرعت میگیره؟ اولش كه آدم نیگاش میكرد یا غواص های تازه كار می افتاد! انگار نفسش رو هم در سینه حبس کرده بود. من که با دیدنش اصلا و ابدا به یاد پادشاه مقتدر اتلانتیس نیفتادم.

 

39- چرا سوپرمن اینقدر خشن عمل میكنه؟

در bvs، قهرمانان ما خیلی عصبانی و خشن هستند ولی واقعا چرا؟ چرا اینقدر كم حرف میزنن و كم ارتباط برقرار میكنن؟

مثلا در صحنه ای كه اون تروریست لوئیس رو گروگان گرفته میبینیم كه سوپرمن كه میتونه خیلی راحت یارو رو خلع سلاح یكنه ولی تصمیم میگیره از میون سه تا دیوار ردش كنه!

واقعا من چرا باید با قهرمانی كه اینقدر زود و سریع از كنترل خارج میشه ارتباط برقرار كنم؟

 

40- اُریجین بتمن درست روایت نمیشه

مشت بابای بتمن

اگه به بخش  اریجین بتمن خوب دقت کنید  متوجه میشید كه این بابای بتمنه كه اولش مشتش رو گره میکنه تا  به اون اقا دزده پرتاب میكنه. او در واقع با این كارش اقا دزده رو تحریك میكنه تا به زن و بچه اش شلیك كنه. در حالیكه در اریجین واقعی بتمن، پدرش سعی میكنه دزد رو آروم كنه تا شاید اینجوری از خانواده اش محافظت بشه.

بیخود نیست كه بتمن تو فیلم اینجوری عمل میكنه چون از باباش یاد گرفته اول مشت بزنه، بعد با یارو حرف بزنه! منطق بتمن هم شبیه منطق اون همشهری های ماست که میگن "مشکلی كه با چوپ میشه حل كرد، چرا باید با حرف و منطق حلش كرد؟"!!!

 

41- فیلم خیلی شلوغه

دومزدی - فیلم سوپرمن

ما باید به جای این فیلم ادامه ای بر مرد پولادین میدیدیم. بعدش هم یك فیلم اختصاصی از بتمن كه در پایانش به نبرد احتمالی بین بتمن و سوپرمن اشاره میشد. بعدش مرگ سوپرمن رو میدیدیم . همزمان فیلم واندر ومن رو هم میدیدیم كه در اون به بازگشت احتمالی سوپرمن و تشكسل گروه جاستیس لیگ اشاره میشد. یعنی باید دی سی و وارنر برای خلق دنیای سینمایی خودشون وقت میزاشتن ولی تصمیم گرفتن راه میان بر رو انتخاب كنند كه نتیجه اش هم این كلاف سردرگم شده كه اسمش رو گذاشتن "بتمن علیه سوپرمن: آغاز عدالت"! این فیلم، فیلم نیست؛ بلکه یک تریلر 2 ساعت و 20 دقیقه ای هستش واسه فیلم جاستیس لیگ!

 

42- تریلرها همه داستان فیلم رو لو داده بودن!

تقریبا تمام خطوط اصلی داستان فیلم رو وارنر با ناشی گری در تریلرها لو داده بود . یعنی اون پیچش های اصلی كاملا معلوم بودن و هیچ غافلگیری بزرگی باقی نمونده بود به جز مرگ سوپرمن كه تقریبا برای همه قابل حدس بود.

 

43- هدف و انگیزه واندر وُمن چی بود؟

اصلا شما فهمیدید كه واندر ومن كیه و تو فیلم چیكار میكنه؟ حالا قرار نبود اریجین اش رو تو این فیلم كامل روایت كنند ولی لااقل نشون میدادن كه تو فیلم چی میخواد. ظاهرا او به متروپلیس میاد تا عكسی كه لكس لوثر ازش داره رو بدزده. ولی وقتی عكس رو پیدا نمیكنه انگار اصلا براش مهم نیست و میخواد بزاره و بره! پس اصلا برای چی این همه راه اومدی تا  پیداش كنی؟

تازه، اصلا برای چی این عكس كه 100 سال پیش گرفته شده براش مهمه؟

عکس واندر ومن

مگه حالا اگه كسی این عكس رو ببینه میفهمه كه او همون واندر ومنه؟ خیلی راحت میتونه بگه عكس مادر بزرگمه و قیافه منم خیلی بهش رفته! در دنیایی که توش وقتی كلارك كنت عینك میزنه، ملت نمیفهمن سوپرمنه اون وقت عكس 100 سال پیش واندر ومن رو ببینن ، میفهمن دایانا همون واندر ومنه؟ اصلا حالا بفهمن، مگه چی میشه؟ آمازون به خطر می افته؟!

 

44- چرا كلارك كنت رو اخراج نمیكنن؟!

واقعا چرا كلارك كنت در دیلی پلنت كار میكنه؟ اون كه هیج تجربه روزنامه نگاری نداره. هیچ موفیقتی هم در این زمینه نداره. همیشه هم كه غایبه و رئیس اش هم كه از دستش ناراحته  و بهش ميگه قضيه بتمن رو بيخيال بشه.

پری  وایت

ولی چرا اخراج نمیشه. از اون مهم تر، چرا ماموریت های مهم مثل پوشش خبری مهمانی لكس لوثر رو بهش میدن؟ اینا همش مربوط میشه به ضعف های فیلمنامه.

 

 45- چرا در ابتدای فیلم ، بروس تبدیل به بتمن نمیشه؟

بروس وین - بت افلک

ما در 10 دقیقه ابتدایی فیلم میبینیم كه بروس وین با مشقت و با ماشین میره به محلی كه سوپرمن داره با زاد میجنگه؟ ولی اخه چرا؟ چرا در قالب بتمن نمیره؟ چرا نمیره گاتام و با تجهیزاتش نمیاد به مردم كمك كنه؟ شاید بگید چون نمیخواد كاركنانش از هویت مخفی اش با خبر بشن ولی این عذر بدتر از گناهه! چون اون وقت میشه نتیجه گرفت كه برای بتمن هویت مخفی از جون آدما مهم تره!

 

46- كابوس بتمن از كجا پیداش شد؟

کابوس بتمن

در سكانس كابوس بتمن میبینیم كه بیگانه ها به زمین حمله كردن و سوپرمن هم رهبر اونا شده و همه رو میكشه. ولی این كابوس از كجا اومد؟ چرا اینقدر بدون مقدمه پیدا شد؟ واقعا تماشاچی كه تو سالن سینما نشسته با دیدن این سكانس چی با خودش فكر میكنه؟

اصلا بروس چطور میتونه آینده رو ببینه؟ كسی میتونه برام توضیح بده؟

 

47- دستبندهای واندر وُمن و نحوه كشته شدن سوپرمن !

دستبندهای واندر من

واند رومن جلوی اشعه دومزدی رو با دستبندهای معروف خودش میگیره. این در حالیه كه سپر هم داره! این هم از اون كارایی هستش كه اسنایدر میكنه تا مثلا یه صحنه خفن و ماندگار خلق كنه!

از طرفی دیگه آیا از خودتون پرسیدید كه اصلا چرا سوپرمن با اون نیزه به دومزدی حمله كرد در حالی كه میدونست كریپتونایت داره؟ چرا مثلا خودش كنار نرفت و نیزه رو نداد به واندر ومن تا به دومزدی ضربه بزنه؟

نیزه سوپرمن

ما در فیلم میبینیم كه واندر ومن ، دومزدی رو نگه میداره تا سوپرمن بهش ضربه بزنه ولی چرا این كار رو برعكس انجام ندادن. یعنی سوپرمن با طناب واندر ومن دوزمدی رو نگه میداشت، بعد واندر ومن با نیزه میزد به دومزدی. به همین راحتی

كل فیلم برای من همین حالت رو داشت. یعنی خیلی چیزها رخ میدن فقط به خاطر اینكه زك فلان صحنه خفن رو خلق كنه در حالیكه هیچ دلیل منطقی براش نیست.

 

48- داغ بتمن (Batbrand) معنا نداره

علامت بتمن

بتمن علامت یا داغی رو خلافكاران میزاره و این باعث میشه وقتی میرن زندان كشته بشن. ولی اخه واسه چی؟ اتفاقا این باید باعث محبوبیت اونا بشه! واقعا جایی تو فیلم برای این قضیه توضیحی داده میشه؟

 

 

49- برای چی سوپرمن رو مقصر حادثه در كویر یا انفجار ساختمان سنا میدانند؟

در اون حمله تروریستی در آفریقا چرا سوپرمن رو مقصر میدونن؟ مگه اون بدبخت ها رو با گلوله نكشتن، پس چرا سوپرمن رو مقصر میدونن؟ تازه ،  یك شاهد عینی به نام لوئیس لین میگه سوپرمن مقصر نیست ولی باز هم كسی حرفش رو باور نمیكنه ، تا حدی كه برای سوپرمن دادگاه هم میزارن!

مسخره اینه كه چرا اصلا باید سوپرمن رو مقصر اون انفجار در سنا دونست؟ آیا قدرت های سوپرمن انفجاری هستند؟!

جالبه كه هیچ كس توجه نمیكنه كه چرا لكس لوثر در اون جلسه غایبه ولی همه انگشت اتهام رو به سوپرمن نشانه میرن!

 

50- چرا سوپرمن گاهی نمیشنوه؟ چرا به بقیه كمك نمیكنه؟

در انتهای فیلم میبینیم كه سوپرمن صدای غرق شدن لوئیس لین رو میشنوه و میره به كمكش ولی در هنگام دادگاهی شدن نتونست صدای تیك تیك بمب رو بشنوه؟ این در حالیه كه باید در این هنگام بیش از هر موقعی هوشیار تر میبود.

بدتر اینكه وقتی بمب منفجر میشه قطعا كسانی هستند كه اون دور و بر زخمی شده باشند و به كمك نیاز دارند ولی به جای اینكه سوپرمن به كمك اونا بره، فقط داخل ساختمون قیافه عبوس به خودش میگیره و هیچ كاری نمیكنه. یعنی این سوپرمنیه كه زك به ما داده؛ حتی جایی كه باید قهرمان بازی دربیاره، اخم میكنه!

 

 

نتیجه گیری:

فیلم بتمن علیه سوپرمن : اغاز عدالت یكی از بدترین فیلم هایی بود كه در طول عمرم دیده بودم. خیلی بدتر از اون چیزی كه انتظارش رو داشتم. من این فیلم رو یكی از بدترین فیلم های تاریخ آثار كمیك بوكی میدونم و به نظرم جنایتی است علیه هواداران دی سی. زك اسنایدر نه تنها به شخصیت های محبوب دی سی تجاوز كرده بلكه فیلمی به شدت آبكی با فیلمنامه ای به شدت ضعیف و ضعف های آشكار سینمایی ساخته. این فیلم اگر فروشی داشته به خاطر شوق مردم برای دیدن شخصیت های محبوب دی سی در كنار هم بوده و الا نه تنها ظلمیه در حق هواداران كمیك بوكی بلكه بدترین شروعه برای دنیای سینمایی و یكپارچه دی سی.

 

نویسنده: عمو مختار

 All rights reserved © Spidey.ir 2016

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد) 

 

مطالب مرتبط:

نظر پیتر دیوید درباره سوپرمن در فیلم Batman vs Superman

نقد فیلم Batman vs Superman: Dawn of Justice (همراه با اسپویلر)

نقد فیلم بتمن علیه سوپرمن:طلوع عدالت (بدون اسپویلر) 

بدترین فیلم های كامیك بوكی تاریخ سینما!

بدترین شخصیت های خبیث فیلم های کمیک بوکی

10 ابرقهرمان فوق العاده ای که در دنیای سینما خراب شدند

5 سئوال مهمی که فیلم بتمن علیه سوپرمن ایجاد میکند

بدترین پیچش های داستانی در فیلم های کمیک بوکی

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn