15 پانل برتر در تاریخ کمیک های مرد عنکبوتی

10 پانل برتر در تاریخ کمیک های مرد عنکبوتی

اینها را میتوان برجسته ترین لحظات و نمادین ترین تصاویر بر جای مانده در داستان های مصور مرد عنکبوتی لقب داد ...

مقدمه: اسپايدرمن خوش اقبال بوده كه در طول بیش از نیم قرن گذشته از نعمت داشتن تعدادی از برترین و ماهرترین طراحان و نویسندگان تاریخ كمیك بوك بهره مند بوده است. در حقیقت موقعیت كاراكتر تثبیت شده او به عنوان شخصیت شماره 1 انتشارات مارول باعث شده تا همواره وسواس خاصی در انتخاب نویسندگان و طراحان ماجراهایش اعمال شود. از یاد نبریم كه «استن لی» به عنوان یكی از دو خالق مرد عنكبوتي، حتی پس از آنكه از شغل نوشتن كمیك بازنشسته شد اما همچنان نظارت مستقیمی روی كميك هاي مرد عنكبوتي آنها داشت و نویسندگان جدید با نظر او انتخاب میشدند. جالب آنكه بسیاری از طراحان و نویسندگان برتر مرد عنكبوتی مثل «استیو دیتكو»، «راجر استرن»، «پیتر دیوید»، «جان رومیتا»، «مارك بگلی» و ... روی كمیك های دیگری غیر از مرد عنكبوتی هم كار كرده اند ولی كارشناسان متفق القول اعتقاد دارند كه بهترین آثار آنها لا به لای صفحات كمیك های مرد عنكبوتی خلق شده است. خود آنها نیز بارها در مصاحبه های مختلف اعلام كرده اند كه دنیای كامل مرد عنكبوتی و ویژگی های شخصیتی ممتاز او ، شرایط و ابزار مورد نیاز برای خلق آثار به یاد ماندنی را در اختیارشان قرار میداده است. حال در این مقاله میخواهم 15 پانل برتر و نمادین در دنیای کمیک بوک های مرد عنکبوتی را که در حافظه هواداران حک شده به شما معرفی کنم!

 

15- وقتی مرد عنکبوتی هویت خودش را برای کودک سرطانی فاش کرد

این پانل در برگیرنده لحظه ای است كه هواداران مرد عنكبوتی آن را یكی از دردناك ترین در تاریخ مرد عنكبوتی میدانند: اسپایدرمن با نوجوانی به نام «تیموتی هریسون» ملاقات میكند. تیموتی خودش را بزرگترین طرفدار مرد عنكبوتی میداند. او از مرد عنكبوتی میخواهد تا ماسك از روی صورت بردارد. اسپایدرمن هم كه هميشه خیلی مراقب هویت مخفی خود است ناگهان این كار را میكند. در پایان متوجه دلیل این كار میشویم زیرا معلوم میشود این نوجوان سرطان خون دارد و چند هفته دیگر خواهد مرد ... (بله ، پیتر با این كار میخواسته آرزوی پایانی این پسر را برآورده كند). کمیکی که این پانل در آن چاپ شده بهترین داستان مرد عنکبوتی به حساب میاد و در اینجا ترجمه شده است.

 

14- عزاداری مرد عنکبوتی به خاطر حادثه یازدهم سپتامبر

عزاداری مرد عنکبوتی به خاطر حادثه یازدهم سپتامبر

علاقمندان به مرد عنكبوتی میدانند كه در سال 2001 و به مناسبت حملات تروریستی گروه القاعده به شهر نيويورك و انهدام برج های دوقلوی این شهر ، مارول تصمیم گرفت در شماره 36 كمیك از سری دوم مرد عنكبوتی شگفت انگیز داستانی چاپ كند كه در آن شاهد واكنش های مرد عنكبوتی و دیگر شخصیت های مارول به این واقعه بودیم. این كمیك با جلدی كاملا سیاه چاپ شد تا سمبل سوگواری باشد (عکسش اینجاست). داستان این كمیك توسط «جی مایكل استرازینسكی» نوشته و طراحی های آن هم توسط «جان رومیتا جونیور» انجام شد و بسیار هم داستان معروف و جنجالی از آب درآمد (این مقاله را بخوانید تا بفهمید چرا جنجالی شد). طراحی های رومیتا جونیور در پانلی که مرد عنکبوتی از دیدن تخریب برج دوقلوی نیویورک شوکه شده و فریاد میزنه : "خدایا" خیلی معروف شده است زیرا علاوه بر اینکه از نظر طراحی بسیار قدرتمند است بلکه چون مرد عنکبوتی سمبل شهر نیویورک به حساب میاد برای خواننده بسیار ملموس شده زیرا کاملا درک میکنه که چقدر از دیدن این صحنه زجر کشیده.

 

13- گرین گابلین هویت خودش را فاش میکند

هویت گرین گابلین

«گرین گابلین» در ابتدا شخصیت خبیثی بود كه میخواست به سردسته و رئیس تمام خلافكاران شهر نیویورك تبدیل شود. به همین دلیل سعی داشت تمام گروه های تبهكاری را به نوعی تحت كنترل خود درآورد. اما از سوی دیگر، نویسنده و طراح كمیك های مرد عنكبوتی یعنی «استن لی» و «استیو دیتكو» به طور ماهرانه ای هویت گرین گابلین را مخفی نگه داشته بودند و خوانندگان نمیدانستند كه زیر ماسك ترسناك او چه كسی قرار دارد. این موضوع جذابیتی بیشتر به او داده بود و خوانندگان بسیار مشتاق بودند تا بدانند گرین گابلین چه كسی است؟ (البته گفته میشود كه استن لی و استیو دیتكو بر سر اینكه گرین گابلین چه كسی باشد، با هم اختلاف نظر داشتند. این مقاله را بخوانید). مدتی گذشت تا اینكه شماره 39 از كمیك "مرد عنكبوتی شگفت انگیز" در ماه اگوست سال 1966 منتشر شد. این شماره آنقدر مهم است كه در تاریخ داستان های مرد عنكبوتی ثبت شده زیرا در آن گرین گابلین نقشه ای كشید تا هر طوری شده از هویت مخفی اسپایدرمن با خبر شود. او محلول ویژه ای درست كرد كه با استفاده از آن "حس عنكبوتی" (spider sense) اسپایدرمن را از كار بیاندازد. و در نهایت موفق شد هویت مخفی اسپایدرمن را بفهمد و از همین لحظه بود که دیگر دشمنی بین او و پیتر پارکر جنبه شخصی به خود گرفت. ضمن اینکه در پایان این شماره نیز او در آنجا نقاب از صورت خودش نیز برداشت و معلوم شد كه كسی نیست جز «نورمن آزبورن» ، كارخانه دار معروف و پدر دوست صمیمی پیتر یعنی «هری آزبورن»! پس مبینید که این پانل چقدر مهم است زیرا باعث شد تا داستان های مرد عنکبوتی کلا وارد فضای جدیدی بشوند. طراحی رومیتای پدر در این پانل مثل همیشه نمادین و تاثیرگذار است.

 

12- سیمبیوت فضایی وارد میشود!

این پانل دربرگیرنده لحظه ای بود كه مرد عنكبوتی برای اولین بار لباس سیاه فضایی را پیدا و همه را شوكه كرد. در شماره 8 از كمیك پرفروش "جنگ های مخفی" (Secret Wars) اسپایدرمن كه لباس كلاسیك اش پاره شده به طور اتفاقی با لباسی سیاه رنگ آشنا میشود، غافل از اینكه این لباس در واقع یك سیمبیوت زنده فضایی است! همانطور كه میدانید این لباس به زودی شروع كرد به تاثیر گذاشتن مخرب روی ذهن و جسم مرد عنكبوتی و به همین خاطر او این لباس را كنار گذاشت. سپس سیمبیوت به «ادی براك» پیوند خورد و شخصیتی خبیث به نام «ونوم» خلق شد و بعد از او هم هیولای به نام «كارنیج». پس از گذشت سالها هنوز هم ونوم و كارنیج جزو محبوب ترین ادم بدهای دنیای مارول می باشند و حیات خود را مدیون این لحظه ماندگار هستند. پانل و ژستی که مرد عنکبوتی را برای نخستین بار با لباس سیمبیوتی فضایی نشان میدهد خیلی نمادین از آب درآمده و بارها بهش ادای احترام شده است.

 

11- مرد عنکبوتی در حال عزاداری برای عمو بن

 "تقصیر منه! کاش جلوی قاتل عمو بن را گرفته بودم!".

این پانل تراژدی نشات میگیره که به سرگذشت و اریجین مرد عنکبوتی گره خورده و به قول معروف همه چیز از این شروع شد: مرگ عمو بن. این اتفاق قطعا بزرگترین و مهم ترین اتفاق کل عمر پیتر پارکر/مرد عنکبوتی هستش و البته جمله ای که در این پانل از زبان او میشنویم برامون آشناست زیرا مشابه آن را زیاد از زبان وی شنیده ایم ولی این یکی از همه معروف تره و در اولین حضور او در دنیای کمیک یعنی شماره 15 از "فانتزی شگفت انگیز" (که اینجا ترجمه شده) گفته شد:

"My Fault, All My Fault! If Only I Had Stopped Him When I Could Have! But I Didn't, And Now... Uncle Ben... Is Dead."

"تقصیر منه! کاش وقتی فرصتش رو داشتم جلوی {قاتل عمو بن} را گرفته بودم! ولی نگرفتم، و الان ... عمو بن ... مرده".

 

10- پیتر پارکر هویت خودش را برای جهانیان فاش میکنه!

پیتر پارکر هویت خودش را برای جهانیان فاش میکنه

كمیك "جنگ داخلی" (Civil War) نوشته «مارك میلار» و طراحی «استیو مک نیون» (اینجا ترجمه شده) پر بود از لحظات شوكه كننده ولی یكی از بزرگترین سورپريزهای این داستان مهم در پایان شماره 2 اتفاق افتاد یعنی جایی كه اسپایدرمن به عنوان ابرقهرمانی كه همیشه به سختی تلاش كرده بود هویت واقعی خود را مخفی نگه دارد، جلوی دوربین خبرنگاران و شبكه های تلویزیونی ماسك از صورت خود برداشت تا حمایت خود را از قانون ثبت هویت ابرقهرمانان اعلام كند. او با این اقدام خودش را به سمت گروه «آیرون من» برد ولی به زودی فهمید كه اشتباه كرده و به سمت مخالف یعنی گروه "كاپیتان آمریكا" پیوست. در هر حال فاش شدن هویت مرد عنكبوتی زندگی شخصی او را زیر و رو كرد و باعث شد تا ابرشرورهای مارول او و خانواده اش را هدف قرار دهند. به علاوه، ایرون من و همچنین دولت آمریكا هم او را تحت تعقیب قرار دادند (برای اینكه متوجه شويد خانواده پیتر آنموقع چقدر تحت فشار بود حتماً این كمیك زیبا را كه ترجمه كرده ایم بخوانید). در هر حال، پس از قضیه One more Day هویت مخفی اسپایدرمن بار دیگر برگشت و اوضاع مثل سابق شد ولی این لحظه همیشه به عنوان لحظه ای تاریخی باقی خواهد ماند چون نشان داد كه اگر هویت پیتر فاش شود چه مشكلات عدیده و پیچیده ای سراغش خواهند آمد. و اون جمله ای که در این پانل جلوی دوربین های تلویزیونی از زبان پیتر شنیدیم و هویت مخفی خودش رو به تشویق تونی برای همگان لو داد، نیز به تاریخ پیوسته:

"My Name Is Peter Parker, And I've Been Spider-Man Since I Was Fifteen Years Old."

"اسم من پیتر پارکره و از 15 سالگی مرد عنکبوتی بودم".

 

9- ازدواج پیتر پارکر و مری جین

 ازدواج پیتر پارکر و مری جین

هنوز هم ازدواج یك ابرقهرمان امری نادر و حتی بی‌سابقه به شمار می‌رود اما از آنجائیكه پیتر پاركر/اسپایدرمن همواره یكی از واقعی‌ترین و ملموس‌ترین كاراكترهای عالم كمیك‌ به شمار رفته است، مارول در سال 1987 تصمیم گرفت تا او درست مثل هر انسان عادی متاهل شود. در داستان ازدواج پیتر پارکر با مری جین که در کمیک Amazing Spider-Man Annual #21 رخ داد،  شاهد دغدغه‌ها و دلمشغولی‌های پیتر و مری جین پیش از ازدواج هستیم. در حقیقت آنها هر یك به دلایل خاص و موجه دچار تردید می‌شوند اما در نهایت با ازدواج با یكدیگر به سمبل وفاداری و تعهد در دنیای مجلات مصور بدل می‌شوند. در هر حال، پس از این داستان، ماجراهای اسپایدرمن دچار تغییرات عمده‌ای شد و رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت. درسته که مارول چند سال پیش تصمیم گرفت این ازدواج را به شیوه ای کاملا مسخره بهم بزنه (این مقاله را بخوانید) ولی این موضوع به هیچ وجه از اهمیت ازدواج پیتر و مری جین در تاریخ دنیای کمیک کم نمیکنه و طبق این مقاله، آنها برترین زوج عاشق تاریخ دنیای کمیک هستند.

 

8- خلاص شدن پیتر پارکر از لباس سیمبیوتی به وسیله ناقوس کلیسا!

خلاص شدن پیتر پارکر از لباس سیمبیوتی به وسیله ناقوس کلیسا!

لباس سیاه رنگ فضایی  (Alien Symbiote Black Costume) اولین بار به طور رسمی در شماره 252 كمیك "اسپایدرمن شگفت انگیز" بر تن اسپایدرمن رفت. البته او پیشتر آن را در شماره 8 از رویداد "جنگ های مخفی" (Secret Wars) پیدا كرده بود. در واقع، اسپایدرمن در این رویداد مهم به همراه برخی از دیگر از ابرقهرمانان معروف مارول به سیاره Beyonder رفته بود تا در مبارزاتی میان نیروهای خیر و شر شركت كند. در جریان مبارزات لباس كلاسیك او پاره شد. بنابراین نزد دستگاهی فضایی رفت كه لباس تولید میكرد. این دستگاه لباسی را به اسپایدرمن داد كه یك سیمبیوت یا ماده زنده فضایی بود كه تمام هیكلش را مثل یك لباس دربرگرفت. این لباس سیاه فضایی میتوانست به طور نامحدودی تار عنكبوت (webbing) تولید كند. اسپایدرمن تازه در شماره 258 "اسپایدرمن شگفت انگیز" بود كه فهمید این لباس در حقیقت یك موجود فضایی است و روی ذهنش تاثیرات مخرب مبگذارد. او با كمك گروه «چهار شگفت انگیز» (Fantastic Four) توانست خودش را از شر این لباس خلاص كند. در نتیجه لباس سیاه در محفظه ای زندانی شد ولی از آنجا فرار كرد و دوباره خودش را به پيتر چسباند تا اینکه در شماره 1 از کمیک Web of Spider-Man (منتشر شده در سال 1985) او به كمك ناقوس كليسا دوباره از شرش خلاص شد! این لحظه از دو جهت بسیار مهم است زیرا یکی از فصل های نسبتا طولانی اسپایدرمن در دنیای کمیک را که مربوط به پیوند خوردنش با سیمبیوت میشد را به پایان رساند و باعث شد دوباره به لباس کلاسیک و شخصیت همیشگی خودش برگرده و دوما اینکه با جدا شدن سیمبیوت از پیتر زمینه برای پیدایش شخصیت مهمی مثل «ونوم» نیز فراهم شد. همچنین استفاده نمادین از ناقوس کلیسا نوعی استعاره بود از اینکه پیتر به کمک پروردگار خود را از وجود سیاهی و تباهی پاک و منزه کرد. ما تقریبا در تمام کارتون های مرد عنکبوتی که به اُریجین ونوم اشاره کرده اند این صحنه کمک گرفتن پیتر از ناقوس کلیسا برای رهایی از سیمبیوت را دیده ایم. در فیلم "مرد عنکبوتی 3" نیز همین طور!

 

7- بیرون آمدن مرد عنکبوتی از گور!

قبر مرد عنکبوتی

"آخرین شکار کریون" داستان برتری از اسپایدرمن است که اینجا ترجمه شده و با خودکشی یکی از خبیث های کلاسیک مرد عنکبوتی به نام «سرگی کریون اف» ملقب به «کریون شکارچی» به اتمام میرسه. داستان دارک و خفنی است که در ابتدای آن شاهد هستیم کریون به عنوان یك شكارچی قهار و مشهور كه در يك خانواده سلطنتي و ثروتمند روس بزرگ شده و هر بار به شكلی از اسپایدرمن شكست خورده و طعم تلخ شكست و تحقیر را چشیده است، طعمی كه قبلاً هرگز آن را تجربه نكرده بوده. به همین دلیل تصمیم گرفت بار ديگر غرور و افتخار از دست رفته اش را پس بگیرد و برای این كار نقشه پیچیده ای كشید تا اسپایدرمن را به معنای واقعی كلمه خُرد كند! او برای این کار تونست اسپایدرمن اسیر و سپس زنده به گور کنه! سپس لباس سیاه مرد عنکبوتی را بر تن کرد تا عدالت را به شیوه خاص خودش در شهر اجرا کنه. همانطور كه كریون به پیروزی های خود در هیبت اسپایدرمن میرسید، ناگهان اسپایدرمن واقعی بیدار شد و با بیاد آوردن همسرش مری جین آنقدر ذره ذره تقلا كرد تا بلاخره توانست خودش را نجات دهد. او فهمید كه به مدت دو هفته زنده زنده دفن شده بوده و در تمام این مدت كریون در هیبت او در حال مجازات آدم بدهای شهر بوده! پانل بیرون آمدن او از گور خیلی نمادین شده است و به خواننده ها حسی هیجان انگیز حاکی از برگشتن اسپایدرمن واقعی داد. طراحی «مایک زِک» هم بسیار زیبا و اتمسفریک است. او در اينجا بسیار عالی حال و هوای داستانی سرد، تاریك و بی سابقه در تاریخ كمیك های مرد عنكبوتی به تصویر میكشد: اسپایدرمن خسته ، درمانده و گل آلود و در حالیكه باران به شدت میبارد و فقط هر از گاهی رعد و برق سیاهی دل شب را میشكافد، برمیخیزد تا از كسی كه زنده به گورش كرده انتقام بگیرد!

 

6- اولین ملاقات پیتر پارکر و مری جین

اولین ملاقات مری جین و پیتر پاركر

«مری جین واتسون»  همان دختر زیبا ، مو قرمز و چشم سبزی است که در همسایگی «پیتر پارکر» زندگی میکرد و همانطور که در مورد شماره 9 بهش اشاره شد در نهایت با پیتر ازدواج کرد. او همواره به عنوان عشق اصلی و حقیقی اسپایدرمن شناخته شده و در اکثر فیلم ها، کارتون ها و بازی های رایانه ای ساخته شده از روی کاراکتر اسپایدرمن نیز حضور داشته است. اما شاید ندانید که اولین ملاقات آنها با هم کلی ماجرا داشت! چون زن عموی پیتر بارها و بارها سعی کرد او را با دختر همسایه (مری جین) آشنا کند ولی موفق نشد! در واقع پیتر هرگز فکر نمیکرد که مری جین دختر مناسبی برای او باشد و سلیقه زن عمویش را قبول نداشت. به همین دلیل در برخی داستانها زن عمو می مدام از خوبی ها و شخصیت مری جین تعریف میکرد ولی پیتر از دیدن او طفره میرفت و مدام بهانه می آورد. در هر حال پس از کش و قوس های فراوان زن عمو می موفق شد کاری کند تا سرانجام پیتر و مری جین در شماره 42 کمیک "اسپایدرمن شگفت انگیز" (نوامبر 1966) روبروی هم قرار گیرند (این داستان اینجا ترجمه شده است)! پیتر کاملاً از دیدن مری جین جا خورد و تحت تاثیر زیبایی اش قرار گرفت.  پانل كميك بوکی که این اتفاق را به تصویر کشید توسط طراح افسانه ای اسپایدرمن یعنی «جان رومیتا» (John Romita) طراحی شد و از شهرت به سزایی برخوردار است. جمله ای هم که از زبان مری جین شنیده میشود به تاریخ پیوسته و همواره به عنوان نماد شخصیت هیجان طلب و پر شور مری جین تلقی شده است :

 Face it Tiger…you just hit the jackpot 

که ترجمه اش میشود یک چیزی معادل "قبول کن دیگه آقا ببره... جفت شیش آوردی!   

(یعنی با دیدن من به بزرگترین شانس زندگیت دست یافتی!")

 ملاقات نخست میان پیتر و مری جین از آن لحظلات جاودانه ای است که در تاریخ داستان های اسپایدرمن باقی خواهد ماند.

پانل طراحي شده توسط جان رومیتا هم بارها بهش ادای احترام شده است . مثلا در اینجا یا اینجا.

 

5- تاب خوردن مرد عنکبوتی در سطح شهر در حالی که یک خلافکار را زیر بغلش گرفته است!

امیزینگ فانتزی 15

البته این پانل نیست و یک کاوره ولی خیلی مهمه: کاور اولین کمیک تاریخ مرد عنکبوتی یعنی شماره 15 از "فانتزی شگفت انگیز" که اینجا براتون ترجمه شده است. واقعا درباره این كاور چه میتوان گفت كه تا به حال گفته نشده؟ كاوری كه شاید یكی از دو یا سه كاور نمادین كل تاریخ كمیك بوک باشد و آنقدر به اشكال مختلف جلوی چشمان ما قرار گرفته كه شاید دیگر برایمان عادی شده باشد! اگر به آن دقت كنید تا حدی با طراحی های همیشگی «استيو دیتكو» فرق دارد. دلیلش هم این است كه «استن لی» از اتود اولیه دیتكو برای روی جلد شماره 15 "فانتزی شگفت انگیز" چندان راضی نبوده چون به نظرش به قدر كافی قهرمانانه به نظر نمیرسیده! به همین دلیل از «جك كربی» (یكی دیگر از بزرگان تاریخ كمیك) كه مهارت خاصی در طراحی فیگورهای پهلوانانه داشت، دعوت كرد تا به طور مشترك این كاور را خلق كنند (این مقاله را بخوانید). نكته دیگری كه اغلب درباره این كاور مورد غفلت قرار میگیرد، جملاتی است كه استن لی از زبان اسپایدرمن به خواننده منتقل میكند:

"با و جود آنكه كل دنیا ممكن است پیتر پاركر آن نوجوان ترسو را مسخره كند ...

اما به زودی اسپایدرمن همه آنها را شگفت زده خواهد كرد!"

(دیدید استن چقدر خوب و موثر روحیات پیتر پاركر/اسیایدرمن را تنها در دو جمله خلاصه كرد؟)

اونقدر به این کاور و این ژست مرد عنکبوتی ادای احترام شده که باورتون نمیشه! مثلا میتونید برید اینجا و چندتاشون رو ببینید. ولی شاید جالب ترین آنها این بود که ازش به عنوان پوستر رسمی فیلم "مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه" استفاده شد! (اینجاست).

 

4- مرد عنکبوتی با قاتل عمو بن روبرو میشود

 مرد عنکبوتی با قاتل عمو بن روبرو میشود

 شاید تا به حال هیچ كمیكی در تاریخ به اندازه شماره 15 "فانتزی شگفت انگیز" قضای سخت و بیرحمانه روزگار را به نمایش نگذاشته باشد. این كمیك به طور مشهوری دربرگیرنده اریجین یكی از بهترین ابرقهرمانان تاریخ یعنی «اسپایدرمن» است و روایت میكند كه چطور عدم واكنش یا بی تفاوتی نسبت به یك دزد خرده پا میتواند بطور غیرمستقیم باعث تراژدی هولناكی به نام قتل عمو بن شود. به عبارتی دیگر، مرد عنكبوتی در جریان این قضیه یاد گرفت كه "قدرت زیاد، مسئولیت زیادی به همراه دارد". در واقع تا به حال در عالم كمیك سابقه نداشته كه اولین پیروزی یك ابرقهرمان در عرصه مبارزه با جنایت تبدیل شود به بزرگترین ناكامی او (!) و این است تفاوت مرد عنكبوتی با دیگر شخصیت ها چون او، دنیای او، و تمام زندگش اش برپایه "تناقض" بنا شده.  به همین دلیل این پانل باعث شد تا اسپايدرمن از همان ابتدای خلق شدن از دیگر قهرمانان در دنیای كمیك متمایز گردد. یعنی برخلاف غرور و اون حس "صد در صد از خود مطمئن بودن" كه در ابتدای این كمیك در شخصيت مرد عنكبوتی دیده بودیم، اما شاهدیم كه یك اشتباه به ظاهر كوچك ولی بسیار حیاتی باعث شد تا او كاراكتري شود كه خوانندگان بتوانند باهاش ارتباط برقرار كنند. به عبارتی دیگر این پانل نشان داد كه در زیر ماسك مرد عنكبوتی ، انسانی است دارای نقطه ضعف كه میتواند گاهی اشتباهاتی بزرگ كه عواقبی تراژیك دارند مرتكب شود. دنیای مرد عنكبوتی پس از این پانل و پس از اینكه فهمید همان سارقی كه چند روز پیش جلویش را نگرفته بود، قاتل عمویش است، برای ابد تغییر كرد. و برای میلیون ها هوادار مرد عنكبوتی هم این لحظه باعث شد زندگی شان برای همیشه تغییر كند ...

 

3- پیتر دیگر نمیخواهد مرد عنکبوتی باشد

عكس اسپيادرمن no more

اسپایدرمن همیشه یكی از منحصر به فرد ترین ابرقهرمانان جهان بوده است: نوجوانی كه به طور تصادفی نيروهاي فوق بشری به دست آورد و ابتدا میخواست از آنها برای مشهور شدن استفاده كند ولی یك تراژدی هولناك باعث شد تا بفهمد باید از نیروهایش به طور مسئولانه استفاده كند. در نتیجه، در شماره های ابتدایی كمیك مرد عنكبوتي شگفت انگیز، خواننده همیشه حس ميكرد كه شاید به زودی روزی برسد كه پیتر پاركر طاقتش تمام شود و از مسئولیت های قهرمانانه خویش دست بكشد. این اتفاق بلاخره در شماره 50 "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" افتاد. این شماره كاور بسیار مشهوری دارد كه به عقیده كارشناسان جزو برترین كاورهای تاریخ كمیك است. پانلی هم كه در داخل این شماره نشان میدهد پیتر پاركر لباس اسپایدرمنی خودش را در سطل آشغال انداخته و به حرفه و مسئولیت خویش پشت كرده، به تاریخ پیوسته . این پانل به شدت قدرتمند است و بارها و بارها به آن ادای احترام شده، مثلا در فیلم "مرد عنکبوتی 2" (اینجا). این پانل در ضمن به طور كامل حس بدی كه پیتر پاركر از همان روز نخست نسبت به نیروهای فوق بشری خودش داشت را به تصویر میكشد. درسته كه در همین شماره پیتر پاركر از تصمیم خودش منصرف میشه و دوباره اسپایدرمن میشه ولی در طول همین یك شماره استن لی و جان رومیتای كبیر كاری میكنند كه خواننده كاملا باورش بشه یك ابرقهرمان هم میتونه كنار بكشه.

 

2- مرگ گوئن استیسی

مرگ گوئن استيسي

 مرگ گوئن استیسی یكی از مشهور ترین و جنجالی ترین داستان های تاریخ كمیك بوك است و در آن گوئن استیسی (عشق اول پیتر پاركر/مرد عنكبوتی) به دست گرین گابلین كشته شد (یا شاید هم تاری كه مرد عنكبوتی به پای گوئن پرتاب كرد، باعث شد تا گردنش بشكنه؟) این مرگ باعث شد تا صنعت كمیك بوك به قول معروف پوست بندازه و وارد مرحله و عصر تازه ای بشه چون اكثر كارشناسان اعتقاد دارند بعد از این داستان بود كه دوره نقره ای تمام و دوران تیره و تاریك تر برنزی شروع شد.  چیزی كه كمتر بهش اشاره میشه اینه كه نوعی كه پیتر پیكر بی جان گوئن را در دست گرفته شباهت زیادی به مجسمه مشهور میكلانژ به نام Pieta   داره كه جان دادن عیسی مسیح در دستان مادرش یعنی مریم مقدس را نشان میدهد (برای دیدن تصویر این مجسمه اینجا را كلیك كنید) . این پانل پایانی بود بر دوران معصوميت در دنیای كمیك چون گوئن نه یك قهرمان بود و نه قدرت های فوق بشری داشت . گناه او این بود كه دل به كسی بسته بود كه با بدی میجنگید. این صحنه ای است كه بعد از این همه سال هنوز هم حس و عاطفه خواننده را تحریك میكند. برای خوندن داستان مرگ گوئن استیسی به زبان فارسی، اینجا را کلیک کنید.

 

1- گیر افتادن اسپایدرمن زیر آوار!

آوار مرد عنكبوتي

 این پانل و این داستان را خیلی ها مشهورترین لحظه در كمیك های مرد عنكبوتی قلمداد میكنند. ما دیدیم كه مرد عنكبوتی چطور در مبارزه با «دكتر اختاپوس» زیر خروارها آوار گیر میكند. او همانطور كه تحت فشار طاقت فرسا است، دارد به زن عموی مریض خویش فكر میكند و اینكه باید هر طور شده سُرمی را كه كمی دورتر از او روی زمین افتاده به او برساند تا خوب شود. این صحنه نشان دهنده استادی «استیو دیتكو» در دیزاین پانل است. يعني ما لحظه بلندكردن آن آوار سنگین را در طول چند صفحه میبینیم . جالبه كه دیتكو ابتدا با پانل های كوچك شروع میكنه تا نشون بده اوضاع چقدر برای قهرمان محبوب ما سخته. ولی وقتی مرد عنكبوتی امید و تلاشش بیشتر میشه و ذره ذره آوار را بالا میاره، پانل ها هم بزرگ تر میشوند تا اینكه در یك پانل تمام صفحه ای میبینیم مرد عنكبوتی خودش را خلاص كرده و پیروز میشود (برای دیدن این صفحات اینجا، اینجا و اینجا را كلیك كنید).

 در طول 50 سالی كه از چاپ این كمیك گذشته در بسیاری از مكان ها و كمیك ها به آن اشاره شده و بهش ادای احترام شده (حتی در كارتون Batman Beyond) . ما حتی در فیلم "مرد عنكبوتي 2" ساخته «سم ریمی» هم دیدیم كه به آن اشاره شد (عكسش اينجاست). این لحظه دربرگیرنده همه آن چیزی است كه به خاطرش عاشق مرد عنكبوتي هستیم: روحیه تسلیم ناپذیر او، عشق و وفاداری اش به دوستان و خانواده و توانایی او در غلبه بر مشكلاتی که خیلی از خودش بزرگ تر به نظر میرسند. اگر قبلا این كميك را خونده باشید و الان با دیدن دوباره آن قلبتون تندتر نزد، پس باید به علاقه تون به دنیای كمیك شك كرد. این داستان زیبا و برتر مرد عنکبوتی را در اینجا دانلود کنید با ترجمه فارسی!

 

 مهدی ترابی مهربانی

 All rights reserved © Spidey.ir 2020

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

 مطالب مرتبط:

20 پانل ماندگار در تاریخ كمیك بوك - قسمت اول

20 پانل ماندگار در تاریخ كمیك بوك - قسمت دوم

10 لحظه در داستان های مارول که دنیای کمیک بوک را تکان داد!

10 تراژدی غم انگیز کمیک های مارول

بزرگان تاریخ كمیك  های اسپایدرمن: جان رومیتا

10 کاور تاریخی و نمادین انتشارات مارول

10 کاور تاریخی و نمادین انتشارات دی سی

30 كاور برتر مرد عنكبوتی – قسمت اول

30 كاور برتر مرد عنكبوتی – قسمت دوم

30 كاور برتر مرد عنكبوتی – قسمت سوم

75 لحظه ماندگار در كمیك های مارول

لحظات ماندگار در كمیك‌ های های مرد عنکبوتی: گرین گابلین و اسپایدرمن از هویت مخفی یكدیگر با خبر میشوند!

15 نقل قول برتر از "مرد عنکبوتی" در دنیای کمیک بوک

نگاهی به تاریخچه فاش شدن هویت مرد عنکبوتی توسط خودش!

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1398-08-29 07:54
آهای کسی صدامو میشنوه؟!!!! :cry:
نقل قول کردن
smk ayat
#2 smk ayat 1398-08-30 06:57
سلام
من می شنوم :lol:
من اون پانل گیر کردن اسپایدرمن زیر اوار رو جدی بگم ، نزدیک 30 بار خواندم. اصلا آدم بعضی وقت ها نا امیده ، اونو بخونه واقعا امید تازه میگیره.
تا حالا دقت کردید به اون آب هایی که از سقف داره میریزه؟ یه جورایی یه فضای سه بعدی مانند ایجاد کرده که من کمتر جایی مشابهش رو دیدم. کار دیکتو فوق العاده هست.

به نظرم اون پانل بیرون اومدن مردعنکبوتی از گور هم خیلی پتانسیل سینمایی شدن رو داره. جالب میشه در نهایت در یک نقطه ای این صحنه را بر روی پرده سینما ببینیم. هر چند جدا صحنه دارکی هست. یا حتی این پانل پتانسیل استفاده شدن تو بازی مردعنکبوتی پی اس فور قسمت دوم رو هم داره.
تصور کنید تو سری کنسول نسل جدید این صحنه رو ببینیم. اصلا واقعاااااااااا عالی میشه این صحنه اگر اونجا بیاد.
در مورد مورد 10 هم ، دوست ندارم باورش کنم ، ولی خوب دیگه چی میشه کرد، اتفاق افتاده... .
نقل قول کردن
Bucky WS
#3 Bucky WS 1398-09-04 18:39
بسیار مقاله عالی و دقیقی بود
تجدید خاطره شگفت انگیزی را برایمان رقم زد
نقل قول کردن
Pooya-Spidey
#4 Pooya-Spidey 1398-09-05 13:26
خیلی ممنون از مقاله خوبتون استاد ترابی
واقعا هر 10 تا پانل عالین جوری که نمیشه گفت کدوم از کدوم بهتره!!
ولی اگر بخواهیم منطقی تر به قضیه نگاه کنیم رتبه اول کاملا برازنده سکانس گیر افتادن زیر آوار هست و لا غیر.
نقل قول کردن
HYPERION
#5 HYPERION 1399-02-05 22:31
سلام
خیلی با مقالش عشق کردم و واقعا ازتون ممنونم.
فقط یه سوال:
اون کمیکی که مرد عنکبوتی توش هویت مخفیش رو فاش کرد رو سایت عزیزمون ترجمه کرده؟
به حر حال دمتون گرم خیلی خوبه که همچین سایتی در ایران وجود داره چون بعضیا مثل من قلبشون فقط به عشق مارول می تپه.
نقل قول کردن
Amir78_King
#6 Amir78_King 1399-02-05 23:02
عالی بود
متعاسفانه من شماره یک قلبم تند تند نزد :cry:
البته این که نخونده بودمش و انگلیسی هم نتونستم عکسش رو بخونم بدونه تاثیر نبود :lol:
نقل قول کردن
Amir78_King
#7 Amir78_King 1399-02-05 23:02
به نقل از HYPERION:
سلام
خیلی با مقالش عشق کردم و واقعا ازتون ممنونم.
فقط یه سوال:
اون کمیکی که مرد عنکبوتی توش هویت مخفیش رو فاش کرد رو سایت عزیزمون ترجمه کرده؟
به حر حال دمتون گرم خیلی خوبه که همچین سایتی در ایران وجود داره چون بعضیا مثل من قلبشون فقط به عشق مارول می تپه.

نه جنگ داخلی ۱ ترجمه نشده ولی قسمت دومش هست اگه بخوای
نقل قول کردن
hassan91
#8 hassan91 1399-02-05 23:18
من اولین کمیک بوکی که خوندم همین جنگ داخلی بود که پیتر پارکر هویت خودش رو فاش کرد و خیلی هم برام عجیب بود. :-|
چه بلاهایی که سر اسپایدرمن نمیاد زنده به گور شدنش خیلی سنگین بود. اون داستان خیلی به یاد ماندنیه.
نقل قول کردن
Captain-spidey
#9 Captain-spidey 1399-02-06 00:41
اقای ترابی دستتون درد نکنه واقعا قلموت جادوییه(در اینجا کیبورد تون) اصلا نفهمیدم کی تموم شد
در مورد مورد۷(بیرون اومدن مردعنکبوتی از گور) باید بگم که امروز تونستم این کمیک رو بخونم (نمیدونم چرا قبلا نخونده بودم) واقعا عالی بود این کمیک
استاد ببخشید واسه اسپم میگم میشه لطفا اون سری های اولیه مردعنکبوتی که توسط استن لی و استیو دیکتو طراحی و نوشته شده بود رو تو سایت ترجمه کنید اخه خیلی کمیک های عالی هستن‌و به نظرم تو کولکسیون کمیک های اسپایدی دات ای ار لازمن ;-)
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
#10 Cap-Spider Potter 1399-02-06 03:35
به نقل از Amir78_King:

البته این که نخونده بودمش و انگلیسی هم نتونستم عکسش رو بخونم بدونه تاثیر نبود :lol:


"تا زمانی که بخت یار باشه، هر کسی میتونه پیروز میدان نبرد بشه. اما مهم زمانیه که شرایط برای ادامه دادن سخت و طاقت‌فرسا میشه، زمانی که بنظر میرسه دیگه هیچ شانسی برای پیروزی نداری، اون موقع‌ست که حسابه!"

این بخشی از مونولوگی هست که اسپایدی توی این پانل میگه، حیفم اومد بعضی تا حالا نخونده باشنش چون یکی از برترین جملات متعلق به این شخصیته.
نقل قول کردن
Amir78_King
#11 Amir78_King 1399-02-06 04:01
به نقل از Cap-Spider Potter:
به نقل از Amir78_King:

البته این که نخونده بودمش و انگلیسی هم نتونستم عکسش رو بخونم بدونه تاثیر نبود :lol:


"تا زمانی که بخت یار باشه، هر کسی میتونه پیروز میدان نبرد بشه. اما مهم زمانیه که شرایط برای ادامه دادن سخت و طاقت‌فرسا میشه، زمانی که بنظر میرسه دیگه هیچ شانسی برای پیروزی نداری، اون موقع‌ست که حسابه!"

این بخشی از مونولوگی هست که اسپایدی توی این پانل میگه، حیفم اومد بعضی تا حالا نخونده باشنش چون یکی از برترین جملات متعلق به این شخصیته.

داداش ایول ممنون
اصلا فکر نمیکردم همچین چیزی توش گفته باشه
(خداروشکر استاد گفتن که توی برنامه شون هست ترجمه ۳۸ شماره اول امازینگ اسپایدرمن ساخته دسته استیو دیتکو و استن لی و اون موقع حتما میخونم)
به نقل از Captain-spidey:
اقای ترابی دستتون درد نکنه واقعا قلموت جادوییه(در اینجا کیبورد تون) اصلا نفهمیدم کی تموم شد
در مورد مورد۷(بیرون اومدن مردعنکبوتی از گور) باید بگم که امروز تونستم این کمیک رو بخونم (نمیدونم چرا قبلا نخونده بودم) واقعا عالی بود این کمیک
استاد ببخشید واسه اسپم میگم میشه لطفا اون سری های اولیه مردعنکبوتی که توسط استن لی و استیو دیکتو طراحی و نوشته شده بود رو تو سایت ترجمه کنید اخه خیلی کمیک های عالی هستن‌و به نظرم تو کولکسیون کمیک های اسپایدی دات ای ار لازمن ;-)

استاد تو برنامه شون هست :-)
نقل قول کردن
masiha_87
#12 masiha_87 1400-09-15 08:12
اِ...؟ اصلا ندیدم این مقاله بیاد اول سایت! :lol:
سلام پر انرژی خدمت استاد ترابی عزیز با یک مقاله ی خیلی خیلی پر تنش و پر جزئیات؛ حسابی خسته نباشید. مرد_عنکبوتی یا همون اسپایدر_من جزو بزرگترین شخصیت های کمیک بوکی کل تاریخ شناخته میشه. از این رو کاملا طبیعیه که به دلیل شهرت و محبوبیت های زیاد، کمیک های ویژه و از بعضی جهات عجیب و باحالی ازش به دست چاپ گذاشته بشن. استن لی با خلق این کاراکتر، زندگی خیلی از نوجوانان مختلف کل دنیا و همه ی کسایی که واقعا عاشق پیتر هستن تغییر داد.
کمیک بوک صنعتیه که خیلی سخت میشه توش یه فرهنگی رو حداقل تو خاور میانه رشد داد. همین کار باعث میشه تا یک جلد کمیک ۲۰ صفحه ای نیاز به دقت، نویسنده ماهر و طراح خارق پیدا کنه (البته برای ما بیست صفحس، برای طراح یه عمره :-* )
این وسط کاملا طبیعیه که دیالوگ های زیادی از این منبع در تاریخ ثبت بشن. البته از یاد نبریم نیروی تلقین از نیروی دست طراح و نویسنده قدرتمند تره و حتی اگه کسی از دیالوگ ها و یا طراحی های تاریخی اسپایدر_من خوشش نیاد، ناخواسته طبق نظرات کارشناسا و فن هاش، قطعا جذبشون میشه!
حالا این وسط اگه از دیالوگ ها بگذریم، میرسیم به یکی از سخت ترین مراحل اتمام یک کمیک که در واقع طراحی هستش. طراحی پانل به پانل اون هم به صورت دستی (فک کنم قبلا به صورت دستی بود دیگه نه؟) یکی از روش های شکنجس! من یه بار رفتم کلاس نقاشی و طراحی، بعد از چند ماه خواستم یه کمیک بدون رنگ و راحت بکشم تازه فهمیدم قضیه چیه! پس کار طراح در خلق لحظات به یاد ماندنی و تاریخی خیلی سخته؛ بستگی داره پانل های زیبا ولی نه چندان مهم باشه که خواننده رو به خودش جذب کنه ولی فقط داستان رو پیش ببره. میتونه یه پانل بی کیفیت باشه که لحظه ای تاریخی ثبت کنه یا میتونه هم با کیفیت باشه و هم تاریخی که اتفاقا طراحان اسپایدر_من در طول این همه سال، از هر سه نوعش داشتن! دسته ی سوم که ویژن و جای خود دارن ولی یکسری هاشون باعث میشن تا نه تنها جنجالی، بزرگ، به اصطلاح خفن، پر شور و تاریخی بشن بلکه زیباییشون محوت کنه! استاد ترابی هم زحمت کشیدن و در این مقاله یک تاپ ده بسیار کامل درمورد این پانل ها برامون تدارک دیدن و واقعا از طرف یه اسپایدی فن بهشون تا ابد مدیونم که اینقدر من رو به واقعیت درونم آشنا کردن از طریق همین کاراکتر به ظاهر بی اهمیتی که وجود خارجی نداره! ولی دنیای من رو ساخت و باعث شد بفهمم از زندگی چی میخوام!
به نظرم موارد ۱۵، ۱۳، ۱۱ همچنین از ۹ تا ۶ و ۳ و ۲ و ۱ جزو شاهکار ترین ها هستن که ما رو مجاب میکنن به عمقشون پی ببریم تا حس و حال کاراکتر مورد نظرمون رو بیشتر درک کنیم.
با تشکر از خوندن این کامنت!
نقل قول کردن
amin Hajati
#13 amin Hajati 1400-09-15 08:15
سلام میخواستم بگم زنده به گور کردن مردعنکبوتی داخل کمیک«داستان زندگی مردعنکبوتی» هم بود که شباهت زیادی داشت
نقل قول کردن
CAPTAIN_ARVIN
#14 CAPTAIN_ARVIN 1400-09-15 08:52
واقعا چقدر خوبه که گاهی اوقات برگردیم و تاریخچه غنی شخصیت های محبوبمون رو مرور کنیم تا بفهمیم بی دلیل به این حد از محبوبیت نرسیدن. بدون شک اسپایدی هم یکی از این شخصیت هاست

مرسی spidey ;-)
نقل قول کردن
s.p.i
#15 s.p.i 1400-09-15 21:07
سلام ممنون بابت مقاله
خب اسپایدرمن لحظات شگفت انگیزی در کمیک داشته
ولی من میرم سراغ مورد علاقه هام
مورد ۱۳ با طراحی جان رومیتا خیلی شگفت انگیز توی این پنل نورمن و پیتر رو درو شدن و البته نورمن بعد از باخبر شدن از هویت پیتر اون عذاب داد ( البته مارول نورمن نابود کرد )

مورد ۹ خب در این پنل پیتر و مریجین وارد مرحله جدیدی از زندگی میشن که بهم میخوره ولی چیزی از مریجین کم نمیکنه

مورد ۶ که من خیلی عاشقشم و دوستش دارم آقا ببره پیتر که انگار حسابی از خجالت سرخ شد
سه مورد آخر قطعا برتر هستن
مورد ۳ آدم با خودش میگه آیا پیتر حق نداره انتخاب کنه کی باشه آیا باید تا آخر عمرش قهرمان باشه
مورد ۲ که در داستان اسپایدرمن تاریخی بود گوئن استیسی که بدست نورمن کشته شد و پیتر دست های خودش بالا برد و از روی خشم فریاد زد اونو میکشه
مورد ۱ هم که هم در فیلم هم در انیمیشن و هم بازی اسپایدرمن دیدیم که نشون دهنده روحیه تسلیم ناپذیر مرد عنکبوتی

ممنون بابت مقاله
نقل قول کردن
Spectacular-SpiderMan
#16 Spectacular-SpiderMan 1400-09-16 18:36
سلام استاد خسته نباشید
تشکر بسیار زیاد بابت این مقاله عالی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45