20 پانل ماندگار در تاریخ كمیك بوك - قسمت دوم

ولورين

اینها بهترین و به یاد ماندنی ترین پانل های تاریخ کمیک بوک هستند . حتما این مقاله را بخوانید

مقدمه: در دنیای كمیك بوك معمولا میتوان انتظار داشت كه یك داستان كامل در قالب یك شماره روایت شود یا شاید هم در قالب چند شماره كه در این صورت به آن یك "ارك" (arc) میگویند. ولی گاهی اوقات تنها یك پانل میتواند به اندازه یك داستان چند شماره ای قدرتمند باشد و طیف گسترده ای از احساسات و عواطف را در قلب و ذهن خواننده ایجاد كند. این گونه پانل ها گاهی آنقدر تاثيرگذار  هستند كه میتوانند باعث شوند خواننده شوكه شود، بترسد یا اینكه باعث شود سر پا بایستد و از خوشحالی یا هیجان جیغ بكشد. در واقع در تاریخ كمیك پانل هایی بوده اند كه آنقدر ذهن و قلب مخاطب را درگیر كرده اند كه هواداران كمیك بوكی پس از سالها هنوز هم دارند درباره آنها با هم بحث و گفتگو میكنند. در این مقاله دو قسمتی به قدرتمندترین، تاثیرگذارترین، تاریخی ترین و ماندگارترین پانل های  تاریخ كمیك بوك اشاره میكنیم.

(اگر قسمت اول اين مقاله را نخوانده ايد، به اينجا برويد)

 

 10- شكسته شدن كمر بتمن

شكسته شدن كمر بتمن

چاپ شده در شماره 497 كمیك Batman

 نویسنده: داگ موئنك

 طراح: جیم آپارو

در طول دهه 90 میلادی دنیای كمیك بوك پر بود از لحظات اغراق آمیز و نامعمول كه هدف از خلق آنها فقط شوكه كردن خوانندگان بود. یقینا لحظه ای كه «بین» (Bane) كمر بتمن را در شماره 497 كمیك Batman شكست هم اغراق آمیز بود و هم نامعمول ولی در عین حال تاثیرگذاری آن از خیلی از كمیك بوك های این دهه بیشتر و ماندگار تر بود. این صحنه بیشتر به این خاطر به یاد ماندنی است كه آدم از خودش ميپرسد چطور بین توانست قهرمان قابل احترامی همچون بتمن را شكست دهد. با وجود اینكه بین بسیار عضلانی و قدرتمند است ولی بتمن هرگز در حرفه ابرقهرمانی خود اینقدر مقهور حریف خود نشده بود. بین مبارز شنل پوش دی سی را مثل یك بچه كوچك بالا میبرد و در نهایت ضربه مرگباری به او وارد میكند كه در نتیجه آن كمر بتمن در اصابت با زانوی او میشكند. در نتیجه پانلی خلق شد كه هم به طور خشونت آمیزی تكان دهنده است و هم بهت انگیز.

 این صحنه سالها بعد به نوعی در فیلم "شوالیه تاریكی برمیخیزد" ساخته «كریستوفر نولان» مورد استفاده قرار گرفت و ثابت كرد كه با وجود آنكه در دهه لوس 90 میلادی خلق شد اما آنقدر نمادین و قدرتمند بود كه در سینما مورد استفاده قرار بگیرد.

مطالب مرتبط:

10 تغییر لباس مهم در قهرمانان كميك: لباس جانشين بتمن پس از شكسته شدن كمر او

10 فیلم ناامید كننده ابرقهرماني: شواليه تاريكي برميخيزد

 

 

9- مرد عنکبوتی با قاتل عمو بن روبرو میشود

 چاپ شده در شماره 15 كمیك Amazing Fantasy

 نویسنده: استن لی

 طراح: استیو دیتكو

 شاید تا به حال هیچ كمیكی در تاریخ به اندازه شماره 15 "فانتزی شگفت انگیز" قضای سخت و بیرحمانه روزگار را به نمایش نگذاشته باشد. این كمیك به طور مشهوری دربرگیرنده اریجین یكی از بهترین ابرقهرمانان تاریخ یعنی «اسپایدرمن» است و روایت میكند كه چطور عدم واكنش یا بی تفاوتی نسبت به یك دزد خرده پا میتواند بطور غیرمستقیم باعث تراژدی هولناكی به نام قتل عمو بن شود. به عبارتی دیگر، مرد عنكبوتی در جریان این قضیه یاد گرفت كه "قدرت زیاد، مسئولیت زیادی به همراه دارد". در واقع تا به حال در عالم كمیك سابقه نداشته كه اولین پیروزی یك ابرقهرمان در عرصه مبارزه با جنایت تبدیل شود به بزرگترین ناكامی او (!) و این است تفاوت مرد عنكبوتی با دیگر شخصیت ها چون او، دنیای او، و تمام زندگش اش برپایه "تناقض" بنا شده .

 به همین دلیل این پانل باعث شد تا اسپايدرمن از همان ابتدای خلق شدن از دیگر قهرمانان در دنیای كمیك متمایز گردد. یعنی برخلاف غرور و اون حس "صد در صد از خود مطمئن بودن" كه در ابتدای این كمیك در شخصيت مرد عنكبوتی دیده بودیم، اما شاهدیم كه یك اشتباه به ظاهر كوچك ولی بسیار حیاتی باعث شد تا او كاراكتري شود كه خوانندگان بتوانند باهاش ارتباط برقرار كنند. به عبارتی دیگر این پانل نشان داد كه در زیر ماسك مرد عنكبوتی ، انسانی است دارای نقطه ضعف كه میتواند گاهی اشتباهاتی بزرگ كه عواقبی تراژیك دارند مرتكب شود. دنیای مرد عنكبوتی پس از این پانل و پس از اینكه فهمید همان سارقی كه چند روز پیش جلویش را نگرفته بود، قاتل عمویش است، برای ابد تغییر كرد. و برای میلیون ها هوادار مرد عنكبوتی هم این لحظه باعث شد زندگی شان برای همیشه تغییر كند ...

 مطالب مرتبط:

75 لحظه تاريخي مارول: مرد عنكبوتي قاتل عمو بن را شناسايي ميكند

 لحظات ماندگار در كمیك‌های مرد عنکبوتی: مرگ عمو بن

 اپديت: اولین و مهم ترین کمیک  مرد عنکبوتی به فارسی ترجمه شد!

 اسپايدرمن چگونه خلق شد؟

 تاریخچه کمیک های اسپایدرمن - قسمت اول

 

8- نقشه «ازیماندیاس» فاش ميشود

 كميك واچمن

چاپ شده در شماره 11 كمیك Watchmen

 نویسنده: آلن مور

 طراح: دیو گیبونز

 دنیای كمیك بوك پر از ابرشرورانی است كه بیشتر اهل حرف زدن هستند تا عمل! ولی «ادریان ویت» ملقب به «آزیمندیس» (Ozymandias) از این دسته از ابرشروران نیست.  در شماره یكی مانده به آخر كمیك تحسین شده "نگهبانان" (Watchmen) میبینیم كه او چطور با آب و تاب و جزئیات فراوان پرده از نقشه نهایی خود برمیدارد و متوجه میشویم كه میخواهد با یك تهاجم ساختگی  و كشتن میلیون ها نفر، جلوی یك جنگ هسته ای را بگیرد (در واقع او اعتقاد دارد كه اگر یك حمله قلابی از سوی موجودات فضایی به زمین شود، آنوقت آمریكا و شوروی در برابر آن با هم متحد خواهند شد و این از جنگ هسته ای قریب الوقوع میان آنها جلوگیری خواهد نمود!) . وقتی هم كه هم تیمی های سابق او در گروه "نگهبانان" سعی میكنند باهاش حرف بزنند تا از این نقشه دست بردارد، بهشون میگه كه دیگه دیر شده و نقشه اش را شروع به اجرا كرده.

  جمله "من سی و پنج دقیقه پیش انجامش دادم" (I did it thirty-five minutes ago)، یكی از شوكه كننده ترین فراموش نشدنی ترین جملاتی است كه در تاریخ كمیك بوك به نگارش درآمده. این جمله بیانگر یكی از معدود دفعاتی است كه آدم بد داستان موفق میشود و نقشه خودش را بدون حتی ذره ای تاسف و عذاب وجدان پیش میبرد. میلیون ها نفر به خاطر عمل یك نفر  میمیرند و قهرمانان داستان هیچ كاری از دستشان برنمی آید. نام آزیمندیس از یكی از اشعار «پرسی شلینگ» گرفته شده و این لحظه  درست مثل اشعار او، بیانگر ماهیت زودگذر امپراتوری ها و سقوط اجتناب ناپذير رهبران بزرگ میباشد. در واقع الن مور (نویسنده این كمیك) از این پانل استفاده میكند تا بمب خودش را بر سر خوانندگان منفجر كند. او از طریق آزیمندیس به ما نشان میدهد كه یكنفر میتواند كاری بكند كه حتی ابرقهرمانان به اصطلاح شكست ناپذیر هم نتوانند كاری در مقابلش انجام دهند.

  مطالب مرتبط:

20 مبارزه برتر در فیلم های كمیك بوكی 

 

 

7- حالا دیگه نوبت ولورینه!

 ولورين

چاپ شده در شماره 132 كمیك Uncanny X-men

 نویسنده: كریس كلرمانت

 طراح: جان بیرن

 سالها قبل از اینكه «ولورین» به محبوبیت رشك برانگیز امروز خود برسد، او را بيشتر  به خاطر قد كوتاه و  روحیه نجوش و بدعنق اش میشناختند. ولی همه اینها در شماره 132 كمیك Uncanny X-men عوض شد. این كمیك بخشی از داستان مشهور و برتر مردان ایكس یعنی "حماسه فونیكس سیاه" بود. در این داستان «جین گری» كه ذهنش توسط اعضای گروه Hellfire Club به كنترل درآمده به ولورین حمله میكنه و پرتش میكنه به داخل فاضلاب. ولی تنها در یك پانل نویسنده و طراح موفق میشوند ولورین را به یكی از خفن ترین شخصیت های مارول تبديل كنند. از نظر هنری، طراح توانسته این صحنه را بدون عیب و نقص فریم بندی و خلق كنه. دقت كنید كه لب های ولورین چطور حالت خشمگین صورتش را نشان میدهند و چطور چنگال هایش بیرون جهیده در حالی كه سایه نوری كه به داخل فاضلاب رسیده روی صورتش افتاده و ولورین از میان آب های تیره فاضلاب بیرون آمده. نويسنده هم با این جمله، شاهكار طراح را كامل كرده: "شما كثافت ها تمام زور خودتون رو زدید! حالا نوبت منه!" .

در شماره بعدی هم دیدیم كه ولورین چطور یك تنه به جنگ اعضای Hellfire Club میره و اونا رو یك به یك از پا درمیاره. این پانل و داستانی كه در شماره بعدی چاپ شد باعث شد خیلی ها  هوادار ولورین بشن. این پانل بود كه ولورین را از یك عضو ساده و معمولی مردان ایكس به یك اسطوره تبدیل كرد؛ كسی كه همیشه و در سخت ترین لحظات میشه روش حساب كرد و از هیچ چیز و هیچ كس ترسی نداره.

مطالب مرتبط:

75 لحظه ماندگار مارول: ولورين از ميان كثافت فاضلاب بيرون مياد

معرفی اصلی ترین متحدان مرد عنكبوتی: ولورین

 

6- مرگ سوپرمن

 مرگ سوپرمن

چاپ شده در شماره 75 كمیك Superman

 نویسنده : دن جرگنز

 طراح: دن جرگنز، برت بریدینگ

 مرگ سوپرمن یكی از لحظات تعیین كننده دنیای كمیك در 25 سال گذشته است. این اتفاق در اوایل دهه 90 میلادی روی داد یعنی در دورانی كه تب كاذب كمیك همه جا را فرا گرفته بود و دی سی راضی شد نمادین ترین ابرقهرمان خودش را بكشد. این قضیه باعث شد تا خیلی از رسانه های جهان بهش بپردازند. میلیون ها نسخه از این كمیك كه البته با ترفندها و هیاهوی تبلیغاتی بیشماری منتشر شد، به فروش رفت (چون خیلی ها فكر میكردند در آینده ارزش زيادي خواهد داشت و میتوانند آن را به قیمت بالایی بفروشند. به همین دلیل  بیش از یك نسخه از آن خریدند). طبیعتا  معلوم شد كه این رویداد چیزی نبوده جز یك ترفند بازاریابی مذبوحانه اما موفق از سوی دی سی كامیكس چون خیلی زود سوپرمن دوباره زنده شد. با این حال هنوز چیزی از قدرت و اهمیت پانلی كه مرگ سوپرمن را نشان میدهد كم نشده است. برای خیلی ها سوپرمن نمادی است كه از دنیای كمیك فراتر میرود. مثلا قبل از انتشار این كمیك یكی از مغازه دار های آمریكایی گفته بود كه كشتن سوپرمن مترادف است با كشتن «عمو سام» (Uncle Sam)!!! باز كردن این كمیك و رسیدن به  صفحات نهایی آن (كه حالت پوستر داشت) و ديدن جسد زخمی و خونین سوپرمن در حالیكه «لوئیس لین» دارد بالای سرش ضجه میزند، هنوز هم یكی از تلخ ترین لحظات برای خوانندگان كمیك است. اگر جذابیت و شهرت عالمگیر سوپرمن را خارج از دنیای كمیك (كه معمولا دنیای كودكان محسوب میشود)  در نظر بگیرید متوجه میشوید كه این پانل چقدر تاثیرگذار است. البته این پانل نمونه بارز از ترفندهای جنون آمیز كمپانی های كمیك در دهه 90 هم هست كه در نهایت باعث شد چند سال بعد كل صنعت كمیك بوك در امریكا زمین گیر شود.

مطالب مرتبط:

16 داستان كمیك بوكی كه اشكتان را در می آورد ...

10 كمیكی كه با بیشترین جار و جنجال منتشر شدند!

فیلم مرگ سوپرمن (The Death of Superman) + لینك دانلود و تماشا

5 مرگ دردناك دنياي كميك

 

5- مرد عنكبوتی خودش را از زیرآوار خلاص میكند

 آوار مرد عنكبوتي

چاپ شده در شماره 33 كمیك Amazing Spider-man

 نویسنده : استن لی

 طراح: استیو دیتكو

 این پانل و این داستان را خیلی ها مشهورترین لحظه در كمیك های مرد عنكبوتی قلمداد میكنند. ما دیدیم كه مرد عنكبوتی چطور در مبارزه با «دكتر اختاپوس» زیر خروارها آوار گیر میكند. او همانطور كه تحت فشار طاقت فرسا است، دارد به زن عموی مریض خویش فكر میكند و اینكه باید هر طور شده سرمی را كه كمی دورتر از او روی زمین افتاده به او برساند تا خوب شود. این صحنه نشان دهنده استادی «استیو دیتكو» در دیزاین پانل است. يعني ما لحظه بلندكردن آن آوار سنگین را در طول چند صفحه میبینیم . جالبه كه دیتكو ابتدا با پانل های كوچك شروع میكنه تا نشون بده اوضاع چقدر برای قهرمان محبوب ما سخته. ولی وقتی مرد عنكبوتی امید و تلاشش بیشتر میشه و ذره ذره آوار را بالا میاره، پانل ها هم بزرگ تر میشوند تا اینكه در یك پانل تمام صفحه ای میبینیم مرد عنكبوتی خودش را خلاص كرده و پیروز میشود (برای دیدن این صفحات اینجا، اینجا و اینجا را كلیك كنید).

 در طول 50 سالی كه از چاپ این كمیك گذشته در بسیاری از مكان ها و كمیك ها به آن اشاره شده و بهش ادای احترام شده (حتی در كارتون Batman Beyond) . ما حتی در فیلم "مرد عنكبوتي 2" ساخته «سم ریمی» هم دیدیم كه به آن اشاره شد (عكسش اينجاست). این لحظه دربرگیرنده همه آن چیزی است كه به خاطرش عاشق مرد عنكبوتي هستیم: روحیه تسلیم ناپذیر او، عشق و وفاداری اش به دوستان و خانواده و توانایی او در غلبه بر مشكلاتی که خیلی از خودش بزرگ تر به نظر میرسند. اگر قبلا این كميك را خونده باشید و الان با دیدن دوباره آن قلبتون تندتر نزد، پس باید به علاقه تون به دنیای كمیك شك كرد.

مطالب مرتبط:

لحظات ماندگار در كمیك‌های مرد عنکبوتی: اسپایدرمن خودش را از زیر آوار خلاص میكند!

بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: استن لی و استیو دیتکو

10 داستان برتر تاریخ کمیک های مرد عنكبوتي+ لینك دانلود مستقیم

 

4- سرآغاز "چهار شگفت انگیز"

سرآغاز "جهار شگفت انگیز"

 چاپ شده در شماره 1  كمیك Fantastic Four

 نویسنده : استن لی

 طراح: جك كربی

 وقتی كارشناسان از "عصر مارولی در تاریخ كمیك" (Marvel age of Comics) حرف میزنند در واقع میدانند كه سراغاز این عصر ، شماره 1 كمیك چهار شگفت انگیز است چون در این شماره بود كه اولین خانواده از ابرقهرمانان مارول خلق شد و پس از موفقیت این كمیك بود كه دیگر شخصیت های معروف مارول خلق شدند. در این پانل «رید ریچاردز»، «سو استورم»، «جانی استورم» و «بن گریم» هیولا به صورت دایره دستان خود را روی هم میگذارند تا عهد یاد كنند از نیروهایی كه به تازگی نصیب شان شده برای كمك به بشریت استفاده كنند. اما مهم تر این است كه این پانل اغازگز نوع جدیدی از روایت داستان در عالم كمیك  بود كه باعث شد این صنعت به طور گسترده ای عوض بشه و استحاله پيدا كنه. در واقع، تا قبل از چهار شگفت انگیز ، ما ندیده بودیم كه در یك كمیك، اعضای يك گروه سوپرهيرويي شخصیت پردازی های مختلف و حتي متضاد داشته باشند. تا قبل از این كمیك، ابرقهرماناني  مثل «بتمن» ، «سوپرمن» و «گرین لنترن» شخصیت هایی سنتی بودند كه مشكلات و دغدغه ها شخصی نداشتند و آدم های عادی نمیتوانستند باهاشون ارتباط برقرار كنند. 

 ولی مارول با چهار شگفت انگیز این استانداردهای پیشین دنیای كمیك را در هم شكست و با موفقیتی كه كسب كرد قهرمانان مشابه دیگری همچون اسپایدرمن، ایرون من، هالك، موج سوار نقره ای و ثور را خلق كرد. در نتيجه اگر آن سه دستی كه دستكش سفید بر دست دارند به همراه آن یك دست نارنجی رنگ دور هم قرار نمیگرفت، شايد الان مارول امپراتوری امروز خودش را نداشت ....

مطالب مرتبط:

بهترین كمیك های چهار شگفت انگیز (Fantastic Four)

5 دستاورد عظیم چهار شگفت انگیز برای دنیای کمیک بوک!

 

 3- فلش جان خودش را فدا میكند

 فلش جان خودش را فدا میكند

چاپ شده در شماره 8 كمیك Crisis on Infinite Earths

 نویسنده : مارو ولف من

 طراح: جورج پرز

 امروزه خیلی از شخصیت ها هستند كه ادعای قهرمان بودن در دنیای كمیك را دارند ولی شاید اعمال هیچ یك از آنها به اندازه كاری كه «بری آلن» در كمیك حماسی "بحران در دنیاهای نامحدود"  (Crisis on the Infinite Earths) انجام داد قهرمانانه نباشد. در این داستان فلش توسط خبیثی به نام Anti-Monitor دزدیده شده. او میخواهد با استفاده از یك توپ ضد-ماده كره زمین را نابود كند. تنها شخصیتی كه میتوانست عالم دی سی را نجات دهد، فلش بود ولی این مسئله به قیمت بزرگی برای او تمام شد. در واقع، فلش یك گرداب (vortex) درست میكند تا انرژی های ضد-ماده را بمكد ولی در نهایت جسم خودش نیز نابود میشود.

 در آخرین اقدام ایثارگرانه ای كه میتوان ادعا كرد در دنیای كمیك نظیر ندارد ، فلش (كه گفته میشه آغازگر عصر نقره ای ابرقهرمانان در اواخر دهه 50 میلادي بود) هنگام استفاده از سرعت بینظیر خودش برای نجات كره زمین، كشته میشه.مرگ بری آلن به ما یادآوری میكنه كه به قول خودش "همیشه امید هست ..." (There’s always Hope) مرگ او هم الهام بخش است و هم تراژیك و یكی از بهترین و قدرتمندترین مرگ های ابرقهرمانان در دنیای كمیك بوك محسوب میشود.

مطالب مرتبط:

10 كميك مهم فلش (The Flash)

8 شخصیت مهم خانواده ی فلش ها "برای سریال فلش" بدون حضور بری آلن

 کمیک فارسی: اولین حضور فلش معکوس (Reverse Flash) + لینک دانلود 

 

  2- بتمن و جوكر با هم میخندند

بتمن و جوكر

 چاپ شده در كمیك  Batman The Killing Joke

 نویسنده : آلن مور

 طراح: برایان بولند

 سكانس بصری پایانی در رمان گرافیكی ماندگار "بتمن: جوك كشنده" نه تنها یكی از قدرتمند ترین ها بلكه یكی از بحث انگیز ترین و مبهم ترین ها در تاریخ كمیك بوك است. تا قبل از این لحظه جوكر «باربارا گوردون» را با گلوله زده و فلج كرده بود و پدرش را شكنجه روحی داده بود تا چیزی رو ثابت كنه. وقتی بتمن بلاخره سر میرسه تا جوكر رو دستگیر كنه ، ازش میخواد قبل از اینكه یكی از اونا بمیره این بازی دوره ای را تمام كنه. ولی جوكر سعی میكنه نگرانی بتمن را با گفتن یك جوك درباره دو نفر در اسایشگاه روانی برطرف كنه. صفحه آخر این كمیك كه از 9 پانل تشكیل شده نشون میده كه جوكر خنده جنون آمیز سر میده و بعدش بتمن هم شروع به خنده میكنه. بعد شاهد پانل هایی هستیم كه هنوز هم بعد از گذشت این همه سال داره درباره اش بحث میشه یعنی میبنیم كه بتمن سفت جوكر رو میگیره و بعد خنده جوكر متوقف میشه و ما فقط میبنیم كه قطرات باران داره روی پیاده رو میریزه.

 «گرنت موریسون» نویسنده مطرح دنیای كمیك اعتقاد داره كه در پانل شماره پنجم بتمن گردن جوكر رو میشكنه. ولی «جولیان درایوس» كه رئیس و موسس اندیشكده كمیك بوكی Sequart است اعتقاد داره كه بتمن سلاح زهرآلود جوكر رو به خودش تزریق میكنه (اين سلاح كه بهش toxin ميگن باعث فلج شدن قربانیان جوكر ميشه). برخی هم هستند كه میگن این صفحه نتیجه خاصی رو به خواننده منتقل نمیكنه و فقط نشان میده كه این دو شخصیت قراره تا ابد با هم نبرد كنند و درگیر یك بازی چرخشی باقی بمونند. (براي خواندن تئوري هاي مختلف درباره پايان اين كميك اين مقاله را ببينيد) چیزی كه باعث شده این پانل ماندگار باشه اینه كه هیچ پاسخ قطعی برای تفسیر ان وجود نداره. پایان داستان میتونه تمام آن چیزهایی كه گفته شد باشه یا اینكه هیچ كدوم نباشه. همه چیز بستگی به نوع تفسیر خواننده و بیننده داره. واقعا كدام كمیك را سراغ دارید كه در یك صفحه بتونه همزمان كلی چیز انتقال بده و هم اینكه انگار هیچی انتقال نداده؟

مطالب مرتبط:

5 لحظه برتر شوكه كننده تاريخ جوكر!

10 كمیك مهم و تاثیرگذار شوالیه تاریكی (Dark Knight) + لینک دانلود

 

1- مرگ گوئن استیسی

مرگ گوئن استيسي

 چاپ شده در شماره 121 كمیك  Amazing Spider-Man

 نویسنده : جری كان وی

 طراح: گیل كین، جان رومیتا

 مرگ گوئن استیسی یكی از مشهور ترین و جنجالی ترین داستان های تاریخ كمیك بوك است و در آن گوئن استیسی (عشق اول پیتر پاركر/مرد عنكبوتی) به دست گرین گابلین كشته شد (یا شاید هم تاری كه مرد عنكبوتی به پای گوئن پرتاب كرد، باعث شد تا گردنش بشكنه؟) این مرگ باعث شد تا صنعت كمیك بوك به قول معروف پوست بندازه و وارد مرحله و عصر تازه ای بشه چون اكثر كارشناسان اعتقاد دارند بعد از این داستان بود كه دوره نقره ای تمام و دوران تیره و تاریك تر برنزی شروع شد.

 چیزی كه كمتر بهش اشاره میشه اینه كه نوعی كه پیتر پیكر بی جان گوئن را در دست گرفته شباهت زیادی به مجسمه مشهور میكلانژ به نام Pieta داره كه جان دادن عیسی مسیح در دستان مادرش یعنی مریم مقدس را نشان میدهد (برای دیدن تصویر این مجسمه اینجا را كلیك كنید) . این پانل پایانی بود بر دوران معصوميت در دنیای كمیك چون گوئن نه یك قهرمان بود و نه قدرت های فوق بشری داشت . گناه او این بود كه دل به كسی بسته بود كه با بدی میجنگید. این صحنه ای است كه بعد از این همه سال هنوز هم حس و عاطفه خواننده را تحریك میكند.

مطالب مرتبط:

10 مرگ در عالم كمیك كه هنوز پا برجا هستند!

10 بلای بزرگی كه گرین گابلین بر سر مرد عنكبوتی آورده

لحظات ماندگار در كمیك‌های مرد عنکبوتی: مرگ گوئن استیسی

چرا «گرین گابلین» بزرگترین دشمن «مرد عنكبوتی» است؟

"مرگ گوئن استیسی" بهترین داستان تاریخ مارول شد

"مرگ گوئن استیسی" ترجمه شد!

 

مترجم: مهدی ترابی مهربانی

 منبع سایت whatculture.com

 نام و آدرس مقاله به زبان انگلیسی:

 Twenty Most Powerful Comic Book Panels Of All Time

 

 All rights reserved © Spidey.ir 2016

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

nima_tehrani
#1 nima_tehrani 1394-11-20 18:43
مرگ گوئن واقعا یک چیز ماندگار و به یاد ماندنیه...
نقل قول کردن
j.jonah jameson
+1 #2 j.jonah jameson 1394-11-20 19:24
آقای ترابی خیلی خیلی ممنونم !
اون موقع فرصت نشد شماره های 3 و 2 رو درست حسابی بخوانم ! ولی الان گفتم چه بهتر که اون موقع نخواندم ! ( ترجمه خیلی بهتره )
شکستن کمر بتمن نه تنها در فیلم ها بلکه در بازی های آرخام هم مورد استفاده قرار گرفت که بر خلاف نویسنده مقاله من شخصا در این مورد شوکه نشده بودم چون قبل از این ماجرا بتمن یک نبرد سهمگین داشت . پس نباید انتظار داشت که شکست نخورد . تازه این کمیک یه نظرم 2 درس بزرگ هم داشت :
1) بین , خواست و عزم خودش رو جمع کرد و توانست کاری کنه که هیچ خبیثی نمیتونست انجام بده
2) حتی اگر سمبل ترس و وحشت بخشی از جامعه بشی باز کسانی هستند که رو دست تو بلند بشن
راجب شماره 9 :
دم نویسنده گرم بنظرم توضیحات خوبی داده بود
شماره 7 :
این کمیک به خوبی نشان میده که یه کانادایی نسبتا خوش خلق ( منظورم روی درونی است ) چطور میتونه بدترین کابوس یه عده باشه ! واقعا غرور و اخلاق ولورین اولین ویژگی خاص اون است هر چند که خیلی خشن است ولی شخصیت توپی داره و خوراک سر به سر گذاشتن است . ( با ددپول که آشنایی دارید ؟ )
شماره 6 :
:cry:
نویسنده بدون هیچ اغراقی درباره ارزش مالی و بازاریابی و جنجال این کمیک بحث کرد و عمق بار کمیک رو با ذکر همین موضوعات تا حدی به خواننده گوش زد کرد !
و چیزی که یقینا شما هم بهش فکر کردید این است که سوپرمن قهرمانی است که پیر و جوان / زن و مرد اون رو دوست دارند او قهرمانی بود که هرگز با خشم مبارزه نمیکرد / برای عدالت گام برمیداشت و هیچ چیز جز سنگ سبز ( کریپتون ) جلو دارش بود !
اما کشته شدن بدست موجودی که تا سر حد مرگ مبارزه کرد و بدون استفاده از نقطه ضعف سوپرمن اون رو شکست داد خیلی عجیب است !
شماره 4 :
شکل گیری خانواده و هم بستگی میان انها از برترین ایده های خلق شخصیت است و فکر نکنم کسی باشه که این پانل برایش تکراری و یا فراموش شدنی باشد !
شماره های 9 , 5 , 1 :
...
این شماره ها و این کمیک ها نه تنها برای ما بلکه برای کسانی بعد از ما و بعد از آنها به یاد میاند
( چاپلوسی نمیکنم اگر اینطور بود که بهم نمیگفتند جیمسون ) این داستان ها اونقدر Cool هستند که هیچ بنی بشری نیست که اونها رو درک نکنه
به اندازه ای که بخواید در این سایت راجب این کمیک ها بحث شده و چیز ی هم نیست که بگیم : همین بود دیگه ! داستان خوبی بود !
مشکلاتی که در این داستان ها ذکر شد چیز هایی بود که مهمون همیشگی این دنیا زشت و زیباست !
.
.
.
.
نمیدونم چرا فاز تحلیل گرفتم ! :-*
شما ببخشید
بازم ممنونم آقای ترابی به روانمون صفا دادی !
نقل قول کردن
arshia3000
#3 arshia3000 1394-11-20 19:25
مقاله بسیار خوبی بود. آقای ترابی خسته نباشید.
نقل قول کردن
2m-had
#4 2m-had 1394-11-20 20:05
سلام...
منو یادتون میاد؟ :lol:
خودمم یادم نمیاد ، زمان امتحانا فعالیتم بیشتر بود متاسفانه. :sigh:
در هر حال ببخشید اما بدونید ک مقاله هارو دونبال میکنم.
این سری از مقاله رو خیـــــــــــــ ــــلی دوست دارم چون گلچین بهترین هاست و واقعا هر گزینش برای آدم شگفا انگیزه به خاطر همین هم زیاد به رتبه بندی ها اهمیت نمیدم چون از نظرم هر پانل توی خودش بهترینه!
و از اونجایی که فوقالعاده دوسشون دارم میتونم بگم از هـــــــــمه خوشم اومد و معرکه بودن!
همچنین یه ارض ادبی کنیم به استاد که چن وقته ندیدیمشون و نظراتشون رو قرائت نکردیم.
سلام استــــــــــــ اد. 8)
نقل قول کردن
Spidey
#5 Spidey 1394-11-20 20:12
هنوزم وقتی یاد مرگ گوئن میوفتم گریم میگیره :cry:
آقای ترابی دستتون درد نکنه مقاله ی خیلی خوبی بود
نقل قول کردن
mtm
#6 mtm 1394-11-20 20:17
#4:
سلام
welcome back
دلمون واست تنگ شده بود
نقل قول کردن
mtm
#7 mtm 1394-11-20 20:21
#2:
مرسی از تحلیلت
فقط یه نکته جالب برات بگم که خالق ولورین یعنی لین وین اصلیتی کانادایی داره. به خاطر همینه که تکه کلام bub (به معنای "رفیق" یا "یارو") رو انداخت تو دهن ولورین چون یه اصلاح کانادائیه
ضمن اینکه جان بیرن بزرگ هم اصلیت کانادایی داره و او هم نقش بزرگی در شخصیت ولورین داشته. چون جان بیرن بود که اون اوایل وقتی قرار شد ولورین رو بکشن، مخالفت کرد. ضمن اینکه درسته جان بیرن طراحه ولی در داستان ها و شخصیت پردازی های کمیک های uncanny xmen با کلرمانت همکاری میکرد
نقل قول کردن
mehran spidey
#8 mehran spidey 1394-11-20 20:24
سلام من تازه واردم و از آشنایی با شما خوشبختم ;-)
نقل قول کردن
mtm
#9 mtm 1394-11-20 20:38
یه چیزی که موقع ترجمه این مقاله واسم تازگی داشت این بود که نویسنده اون در دست گرفتن گوئن توسط پیتر رو با مجمسه pieta مقایسه کرده بود:





من که این همه مطالعه دارم تا به حال به این مقایسه برنخورده بودم. در هر حال برام جالب بود

در ضمن الان که فکرش رو میکنم اون تصویر مرگ ولورین هم از این مجسمه الهام گرفته:
نقل قول کردن
Amir spidey
#10 Amir spidey 1394-11-20 21:01
شماره 1 واقعا تاثیرگذاره چون تا مرگ گوین هیچ خبیثی انقدر ضربه به قلب کسی نزده بود.تا اونموقع مرگ جیسون تاد خیلی ناراحت کننده بود ولی این اتفاق رو دست مرگ جیسون هم زد.گوین فقط عاشق پیتر بود در حالی که جیسون دستیار بتمن بود،گوین هیچ دشمنی با نورمن نداشت در حالی که جیسون خیلی نقشه های جوکر رو خراب کرده بود و... .ولی خداوکیلی ایول به گرین گابلین چون جوکر تونست عذاب وجدانی در دل بتمن ایجاد کنه که دیر به محل رسیده بود ولی نورمن تونست در دل پیتر عذاب وجدانی ایجاد کنه که نتونست عشقش رو جلو چشماش نجات بده(تازه جیسون بعد مدتی زنده شد ولی گوین چی)واقعا بهتر از اما استون کسی نمیتونه نقش گوین رو بازی کنه
شماره دو هم خباثت به تمام معنا نشون میده.واقعا بعد نورمن جوکر بهترین خبیثه چون کی میتونه تو یک خانواده انقدر مصیبت به بار بیاره؟اول ک مادر خانواده رو می کشه اونم بین چند تا نوزاد بعد هم دختر خانواده رو فلج می کنه و عکس های برهنه اش رو نشون پدرش میده و پدر خانواده رو تا جایی که می تونه عذاب میده.به نظرم بعد لحظه ای که تو مقاله ذکر شد لحظه ای که اوریجین جوکر رو نشون میده و عذاب های جیمز گوردن واقعا قشنگه
در مورد 4 و 9 هم باید بگم که یه قهرمان حتما نباید یک فضایی یا پولدار باشه،می تونه یک خانواده یا یک فرد با دغدغه های روزمره انسان های عادی باشند
6 و3 هم که بالاترین حد جان فشانی یک قهرمان رو نشون میدن
در مورد اراده ی ولورین و اسپایدی هم که دیگه هیچ کس نیست که بدونه
فقط در مورد شماره 8 نگفتم چون در مورد واچمن هیچی نمیدونم
نقل قول کردن
j.jonah jameson
#11 j.jonah jameson 1394-11-20 21:23
#7
:D :D
من اصلا راجب این موضوعات اطلاع نداشتم !
کلا شخصیت وولورین طنز خاصتی داره نه مثل ددپول که کلا خارج میزنه نه مثل مرد عنکبوتی درست و سر بزنگاه حال گیری میکنه ! واقعا جالبه که همین دیالوگ کوتاه BUB چقدر با شخصیت وولورین اجین شده و به نوعی معرف اونه !
#9
اینم بنظرم ایده ناب و تمیزی داشت ! نمیدنم چی بگم . ممنونم بابت اطلاعات .
#4
Hi BuB منظورم ترجمه ( رفیق ) هست !
#8
سلام !
خوش آمدی. :-)
نقل قول کردن
amazing-armin
#12 amazing-armin 1394-11-20 22:17
واقعا انتخاب های خیلی خوبی کرده بود بیشترشم که مال اسپایدرمن بود
علاوه بر این ها کمیک 121 اسپایدرمن به انتخاب مردم بهترین داستان مارول شده بود تا اونجایی که یادمه
نقل قول کردن
Samwel Tarly
#13 Samwel Tarly 1394-11-21 15:06
اقای ترابی من اون حرفی که چند وقت پیش زدم و گفتم مرگ گوین به نسبت مرگ عمو بن تاتیر گدار نبود رو پس می گیرم و واقعا تاتیر گدار بود و برای شکنجه دشمنت کسی که بیشتر از همه رو دوست داری بکشند.
شاید باورتون نشه ولی من چند بار اخر جوک کشنده خوندم اما باز هم به نتیجه ی خاصی نرسیدم و نمی تونم درک کنم که بعد از اون همه کاری که کرده باید بخنده.
اون لحظه ای که ولورین از تو فاضلاب میاد بیرون فوق العاده است و اونجا به لوگان افتخار می کنم و میگم عجب شخصیت مقاومیه.
نقل قول کردن
Parsoo
#14 Parsoo 1395-03-03 04:49
یه پیشنهاد می دم اگه واقعا بچه ها انجام بدن خیلی خوب میشه

اونم اینکه یه بخش تو سایت درست بشه به نام اصطلاحات کمیک بوکی ،برای اونایی که تازه می خوان خوندن کمیک رو شروع کنن
به مرور زمان هم می تونه آپدیت بشه

اگه بشه خیلی خوبه
نقل قول کردن
captain spidey
#15 captain spidey 1395-03-03 08:59
اسپویل دارم برای طرفداران مردان ایکس البته جاش اینجا نیست ولی امروز فیلم مردان ایکس اپوکالیپس رو دانلود کردم و دیدم و باید بگم که ولورین یک حضور افتخاری بیشتر نداره :cry:
نقل قول کردن
Arya.M
#16 Arya.M 1395-03-03 09:04
من به شدت عاشق شماره 5 هستم. حیف نیست این داستان تا به حال تو سایت ترجمه نشده؟ :cry:
نقل قول کردن
Victor Mancha
#17 Victor Mancha 1395-03-03 09:15
کمر بتمن فقط همین یکبار توسط بین شکسته؟؟؟
اخه یه عکس دیدم که سوپرمن کمر بتمن رو شکسته بود با همین حالت بین؟؟؟
درسته؟؟؟ :o
نقل قول کردن
Captain Sina
#18 Captain Sina 1395-03-03 10:33
به نقل از mtm:
یه چیزی که موقع ترجمه این مقاله واسم تازگی داشت این بود که نویسنده اون در دست گرفتن گوئن توسط پیتر رو با مجمسه pieta مقایسه کرده بود:

spidey.ir/.../...

spidey.ir/.../...

من که این همه مطالعه دارم تا به حال به این مقایسه برنخورده بودم. در هر حال برام جالب بود

در ضمن الان که فکرش رو میکنم اون تصویر مرگ ولورین هم از این مجسمه الهام گرفته


چه دقتییییی :o :o :o
نقل قول کردن
j.jonah jameson
#19 j.jonah jameson 1395-03-03 10:37
به نقل از Victor Mancha:
کمر بتمن فقط همین یکبار توسط بین شکسته؟؟؟
اخه یه عکس دیدم که سوپرمن کمر بتمن رو شکسته بود با همین حالت بین؟؟؟
درسته؟؟؟ :o


کاملا درسته !
ولی نه بتمن دنیای اصلی !
بتمن دنیای اینجاستیک ( injustice )
داستانش هم بسیار زیباست !
جوکر بمب هایی رو در شهر منفجر میکنه زن و بچه سوپرمن ( لوییس لین ) میمیرند .
سوپرمن به فکر انتقام میوفته . و بعدش ......
بعدش رو نمیگم چون اسپویل داره !!
خلاصه بتمن که میفهمه سوپرمن داره بالاخونه رو اجاره میده میره تا جلوش رو بگیره .
سوپرمن هم انگار داره کاغذ تا میزنه کمر بروس رو میشکنه .
و .......
داستانش رو بخون جَوون چیز خوبیه !
:lol: :D
نقل قول کردن
mokhtar
#20 mokhtar 1395-03-03 11:43
به نقل از captain spidey:
اسپویل دارم برای طرفداران مردان ایکس البته جاش اینجا نیست ولی امروز فیلم مردان ایکس اپوکالیپس رو دانلود کردم و دیدم و باید بگم که ولورین یک حضور افتخاری بیشتر نداره :cry:

بابا جون چرا اسپویل میکنی اخه؟ نامردیه! دوستان پابلیشر لطفا یه صفحه اسپویل برای مردان ایکس اپوکالیپس ایجاد کنید تا دیگه شاهد این اسپویلرهای ناگهانی نباشیم. من الان دستم بنده وگرنه خودم ایجاد میکردم
نقل قول کردن
parsa spider
#21 parsa spider 1395-03-03 18:55
چرا هیشکی راجب شماره 2 حرف نمیزنه
نقل قول کردن
mohammadreza khanmohammadi
#22 mohammadreza khanmohammadi 1395-03-03 22:26
مطلب بسیار عالی بودش.با این که زیاد از فلش خوشم نمیاد ولی کاری که کردش جالب بود.
نقل قول کردن
mtm
#23 mtm 1397-03-15 22:27
خوشحال میشم اگه تو مقالات قدیمی سایت غلط تایپی پیدا کردید بهم بگید تا اصلاح بشه
نقل قول کردن
CAPTAIN_ARVIN
#24 CAPTAIN_ARVIN 1400-02-08 19:56
به نقل از mtm:
خوشحال میشم اگه تو مقالات قدیمی سایت غلط تایپی پیدا کردید بهم بگید تا اصلاح بشه

این مقاله ها انقد احساسی هستن که آدم اصن نمیفهمه کی شروع میشه، کی تموم میشه!
صمیمانه بگم آقای ترابی؛ اگه شما نبودین...
اگه مقاله ها و ترجمتون نبود...
اگه سایتتون نبود...
این همه اطلاعات از کجا یاد میگرفتم :roll:
مرسی که هستی :-*

مرسی spidey ;-)
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#25 AM SM BM SM 1400-04-13 00:02
سلام
ممنون بابت مقاله.
دنیای کمیک پر از لحظاتی که هواداران رو بسیار ذوق زده میکنند. مرگ گوئن استیسی که دنیای کمیک رو تا حد زیادی تغییر داد به نوعی که دیگر هیچ چیز قابل پیش بینی در دنیای کمیک وجود نداشت و به قول معروف "دیگر هیچ کس در امان نبود!" این شخصیت که به هیچ کس کاری نداشت و میخواست در کنار مردی که دوستش داشت زندگی خوبی داشته باشد به دست یکی از خبیث ترین (به نظر من خبیث ترین!) شرور های دنیای کمیک بوک به قتل رسید! و چقدر اسپایدی در نگه داشتن خودش برای نکشتن گرین گابلین کار سختی داشت! (خیلی ها میتونند ادعا کنند که در اون لحظه اونا هم همین کار رو کنند اما قطعا خیلی هاشون الکی میگن! تازه اینم هست که بعد از اون قضیه قاتل کسی که دوستش داشتید داره کُری و رجز میخونه و هِر هِر میخنده! واقعا دوست ندارید اون خنده رو از صورتش پاک کنید و حالش رو بگیرید یه جمله "باحال" هم بگید؟!) جمله ای هم که پیتر در اون لحظه میگه جیگر آدم رو آتش میزنه!
"تو زنی که دوست داشتم رو کشتی و به خاطر همین تو خواهی مرد!
:cry: :sad: :sad: :cry:
مرگ گوئن استیسی پس از مرگ گوئن باری دیگر به پیتر پارکر یاد آوری میکند که "قدرت زیاد مسئولیت زیاد به همراه دارد!" (البته مگه پیتر با این همه رنج این جمله رو یادش میره؟!) این قضیه به همون اندازه مرگ عمو بن بر روی پیتر تاثیر گذاشت و باز هم پیتر کسی رو به همان اندازه مهم رو از دست داد (البته قبل از اون هم با مرگ سروان استیسی شوک بزرگی به زندگی او وارد شد.) بقیه موارد هم بسیار جالب بودند و هر کدوم به تنهایی برای توصیف یک مقاله کامل لازم دارند!
با تشکر.
به نقل از mtm:
یه چیزی که موقع ترجمه این مقاله واسم تازگی داشت این بود که نویسنده اون در دست گرفتن گوئن توسط پیتر رو با مجمسه pieta مقایسه کرده بود:

spidey.ir/.../...

spidey.ir/.../...

من که این همه مطالعه دارم تا به حال به این مقایسه برنخورده بودم. در هر حال برام جالب بود

در ضمن الان که فکرش رو میکنم اون تصویر مرگ ولورین هم از این مجسمه الهام گرفته:
spidey.ir/.../...

سلام آقای ترابی. ( یک سلام از ۵ سال و ۱۴۴ روز بعد! :lol: جالبه که خودتون هم خیلی از سفر زمانی و مسائل مربوط به اون خوشتون میاد این مسئله هم به اون ربط داره!)
راستش من این مجسمه رو تا به حال ندیدم و واقعا از این دقت شما بسیار خوشحال شدم و تعجب کردم. حالا من هم فکر میکنم که این پانلی که "کاپیتان مارول اوریجینال" یا همون شخصیت "مار-ول" در دستان شخصیت "مرگ" بر اثر سرطان جان میبازد هم شباهت بسیار زیادی به اون مجسمه رو داره.
spidey.ir/.../...
من به شخصه از نحوه مرگ این شخصیت بسیار خوشم اومد و به نظرم مرگ بسیار مناصر به فردی رو داشت! زیبا، آرام، غم انگیز و بدون جنگ و خون ریزی!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید