چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 18

اینا رو دیگه مطمئنم نمیدونستید!

اینا رو دیگه مطمئنم نمیدونستید!

 برای خواندن قسمت های قبلی بروید اینجا.

 

- آیا میدانستید در اواسط دهه 90 میلادی قرار بود یک مینی سریز بر اساس شخصیت «پوما» منتشر شود؟

سال 1994 در کمیک های مارول تبلیغی چاپ شد مبنی بر اینکه قراره یک مینی سریز براساس یکی از دشمنان مرد عنکبوتی به نام «پوما» (Puma) منتشر شود (برای آشنایی با این شخصیت، این مقاله را بخوانید).

نویسنده هم قرار بود «جی. ام دی متیوس» و طراحش هم قرار بود «سل بیوسما» باشد. آنها پیشتر در کمیک هایی Spectacular Spider-Man داستان های ماندگاری برای هواداران اسپایدرمن خلق کرده بودند . در یکی از آنها هم پوما حضور پررنگی داشت:

کمیک پوما - مرد عنکبوتی

ولی متاسفانه این سری هرگز چاپ نشد. گفته میشه دی متیوس خیلی شخصیت پوما را دوست داشت و طرح کلی چند قسمت رو هم نوشته بود. بیوسما هم شروع کرد به طراحی داستان ولی بعد از مدتی به دلیل مسائل شخصی نتونست ادامه بده. مارول هم به دنبال یافتن یک طراح جانشین رفت اما در این زمان دی متیوس نویسنده کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز شد و اونقدر سرش شلوغ شد که این پروژه را  فراموش کرد!

 

 

- آیا میدانستید یکی از داستان های مرد عنکبوتی تغییر کرد چون نویسنده میترسید ممکنه باعث دزدی در مغازه های کمیک بوک فروشی بشه؟!

در دهه 80 میلادی مارول اولین رویداد واقعا بزرگ خودش به نام Marvel Super Heroes Secret Wars را منتشر کرد که واقعا از نظر مالی موفق بود. اونقدر موفق بود که روی فروش دیگر کمیک ها نیز تاثیر گذاشته بود و انگار علاقمندان کمیک برای چند ماه فقط و فقط این کمیک رو میخریدند! در واقع موفقیت این رویداد باعث شد تا از آن موقع به بعد رویدادهای کمیک بوکی متداول شوند.

 کمیک Marvel Super Heroes Secret Wars

پیتر دیوید به عنوان یکی از برترین نویسندگان تاریخ کمیک بوک (که در این مقاله معرفی شده) قبل از اینکه نویسنده کمیک های مرد عنکبوتی بشه در بخش فروش مارول کار میکرد . یعنی خیلی با مغازه های کمیک بوک فروشی سر و کار داشت. او به تدریج ترقی کرد و نویسنده مارول شد (یکی از بهترین داستان های او، "مرگ جین دی ولف" است که اینجا ترجمه شده. یکی از بامزه ترین داستان های مرد عنکبوتی را هم او نوشته که اینجا ترجمه شده). او برای شماره 266 مرد عنکبوتی شگفت انگیز هم داستان نوشت. ابتدا داستان اینطور بود که پیتر پارکر میره وارد مغازه کمیک بوک فروشی میشه تا کمیک Secret Wars بخره (همون کمیکی که الان گفتم خیلی پرفروش شد) . اونجا متوجه میشه که یک سری سارق وارد مغازه شدن تا پول های صاحب مغازه رو بدزدند! چرا؟ چون میدونستند که جیب های صاحب مغازه به خاطر فروش کمیک Secret Wars پر از پوله! پیتر دیوید فکر میکرد با این ایده میتونه شوخی جالبی با صاحبان مغازه های کمیک بوکی فروشی بکنه. ولی یهو به ذهنش رسید که واقعا ممکنه یک نفر با خوندن داستان به ذهنش برسه که به مغازه های کمیک بوک فروشی دستبرد بزنه!!! بنابراین از سردبیر خواست تا داستانش رو تغییر بده. بنابراین در داستان نهایی دیدیم که سرقت یاد شده در یک مجله فروشی رخ میده و پیتر پارکر هم داره مجله TV Guide میخره!

پیتر دیوید

 

- آیا میدانستید استیو دیتکو و استن لی بر سر یک پانل کمیکی بوکی با هم دعوا کردند؟!

همه میدانیم که استن لی و استیو دیتکو خالقین مرد عنکبوتی هستند . تا اینکه استیو دیتکو به دلایلی که خودش تا به حال بهشون اشاره نکرده تصمیم گرفت از مارول بره. دلایل زیادی برای نارضایتی استیو دیتکو ذکر میکنند. مثلا اینکه او متنفر بود از اینکه استن لی هر جا میره خودش رو به عنوان خالق مرد عنکبوتی معرفی میکنه و از او اسمی نمیبره. ضمن اینکه اون موقع مارول از موفقیت اسپایدرمن بهره مند شده بود و مثلا رایت ساخت سریال کارتونی او را فروخته بود ولی هیج پولی بابت آن به دیتکو نداده بود! میگن یکی دیگر از دلایل قهر دیتکو این بود که سر بر ملا کردن هویت مخفی گرین گابلین با استن لی اختلاف داشت. یعنی دیتکو میگفت باید زیر ماسک گرین گابلین کسی باشه که خواننده تا به حال ندیده ولی استن میگفت باید کسی باشه که قبلا تو داستان ها دیده بودیم. یکی مثل نورمن ازبورن!

در هر حال میگن از شماره 25 مرد عنکبوتی شگفت انگیز، استن لی و استیو دیتکو با هم کاملا قهر بودن ! دیتکو خودش کمیک رو خلق میکرده و بعد میداده یکی ببره پیش استن تا براش دیالوگ نویسی کنه!

در شماره 36 مرد عنکبوتی شگفت انگیز ، اسپایدرمن با شخصیت خبیثی به نام «لوتر» میجنگه (برای آشنایی با لوتر این مقاله رو بخونید).

مرد عنکبوتی - لوتر

داستان به جایی میرسه که اسپایدرمن داره لوتر رو تعقیب میکنه. شما به پانل آخر این صفحه که براتون با فلش قرمز علامت گذاری کرده ام دقت کنید:

فلش قرمز رنگ

ژست مرد عنکبوتی رو دیدید؟ شبیه آدم های خبیث نبود؟ دلیل داره! دلیلش اینه که استیو دیتکو در این پانل لوتر رو طراحی کرده بود ! یعنی لوتر از ساختمان اومده بیرون. بعد که استن لی اون صفحه رو دید زیرش نوشت که اینجا باید مرد عنکبوتی بیاد بیرون. دیتکو هم توجهی نکرد. دوباره که صفحه رو پیش استن آوردن  شروع کرد به داد و بیداد کردن که چرا این مرتیکه به حرفای من گوش نمیده و .....! بعدشم دیتکو گفت که حاضر نیست صفحه رو تغییر بده. استن هم از یک طراح دیگه خواست تا  پانل رو تغیبر بده. طراح هم چون هیکل و ماسک لوتر شبیه مرد عنکبوتیه، فقط تار عنکبوتی بهش اضافه  و رنگ لباسش  رو هم آبی و قرمز کرد تا بشه مرد عنکبوتی!

بعدشم دیتکو دو شماره بعد یعنی در شماره 38 مرد عنکبوتی شگفت انگیز ، کلاً از مارول رفت!

  

- آیا میدانستید سال 1990 قرار بود یک رمان گرافیکی از روی مرد عنکبوتی چاپ شود که در آن خوانندگان میتونستند ادامه داستان را خودشان تعیین کنند؟!

سال 1990 و در شماره 85 از کمیک Marvel Age اگهی چاپ شد که خبر از چاپ قریب الوقوع رمان گرافیکی جدید و منحصر به فردی از مرد عنکبوتی میداد!

- آیا میدانستید سال 1990 قرار بود یک رمان گرافیکی از روی مرد عنکبوتی چاپ شود که در آن خوانندگان میتونستند ادامه داستان را خودشان تعیین کنند؟! 

این رمان گرافیکی ، Web of Fortune: A Spider-Man Create Your Own Adventure نام داشت (کتاب های Create Your Own Adventure ، در دهه 80 و 90 میلادی بسیار محبوب و پرفروش بودند. فرمت این کتابها اینطور بود که وقتی خواننده به صفحه خاصی میرسید چند گزینه بهش داده میشد و میتونست ادامه داستان را به صورتی که میخواهد دنبال کند!). این کمیک هم قرار بود به همین شکل باشد. خالقان آن هم از بهترین های مرد عنکبوتی بودند: پیتر دیوید به عنوان نویسنده و ران فرنز و جان رومیتا به عنوان طراح! واقعا خیلی بده که این کمیک هرگز تکمیل نشد.

گفته میشه پیتر دیوید خیلی روی این کمیک زحمت کشید و وقت گذاشت. ران فرنز هم همین طور. او 30 صفحه را طراحی کرد ولی جان رومیتا به خاطر مسائل خانوادگی نتونست با پروژه باقی بمونه و مجبور شد آن را ترک کنه. بدون او هم پروژه معنی نداشت. واقعا حیف.

در هر حال شخصیت خبیث این کمیک، «آرکید» نام داشت که از دشمنان معروف مردان ایکسه. همانطور که گفته شد، قرار بود در برخی صفحات گزینه هایی  به خواننده داده بشه که طبق آن داستان را آنطور که میپسنده ادامه بده. من تونستم براتون چندین صفحه از این کمیک منتشر نشده را پیدا کنم:

کمیک منتشر نشده مرد عنکبوتی - صفحه 1

کمیک منتشر نشده مرد عنکبوتی صفحه 2

کمیک منتشر نشده مرد عنکبوتی صفحه 3

کمیک مرد عنکبوتی 

Web of Fortune: A Spider-Man Create Your Own Adventure کمیک بوک

 

 مهدی ترابی مهربانی

 

  All rights reserved © Spidey.ir 2017

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

spider parker
#1 spider parker 1396-03-15 17:11
مقاله عالی ای بود ...
من به جز دعوا دیتکو و استن لی سر هویت گرین گابلین تقریبا هیچکدومو نمیدونستم :lol:
نقل قول کردن
Stan Lee
#2 Stan Lee 1396-03-15 17:53
عالی بود. من عاشق این سری مقالات هستم. خیلی متشکرم
نقل قول کردن
علی قدیانی
#3 علی قدیانی 1396-03-15 18:15
ممنون بابت مقاله عالی بود.
دعوای دیتکو و استن لی رو میدونستم ولی نه در این حد که ظاهر شخصیت رو تغییر بدن و اینا.

راستی یه چیزی میدونستید استن لی در قالب یه شخصیت کارتونی در یکی از کارتونهای دی سی حضور داشته؟


توی نقاشی استوری بورد کارتون سوپرمن هم میشه استن لی رو دید که توسط بروس تیم کشیده شده که هدفش فقط نشون دادن استن لی به صورت کارتونی بوده! جالبه نه؟!
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
#4 Cap-Spider Potter 1396-03-15 18:15
مقاله فوق العاده بود....
کامل و جامع و مفید...
این سلسله مقالات خیلی اطلاعات جالبی ارائه میدن...
راستش هیچ کدومو نمیدونستم...
ممنون
بابت مقاله...
نقل قول کردن
shayanspideylover
#5 shayanspideylover 1396-03-15 18:34
ممنون از استاد بابت این مقاله

دعوای استن لی و دیتکو رو خودتون قبلا تو سایت بهش اشاره کرده بودین ولی ایکاش این دو تا بیشتر با هم میساختن اون وقت خیلی خوب میشد.

پوما واقعا شخصیت باحالیه من یه کمیک با حضور پوما هست که خیلی دوسش دارم اونم کمیکیه که پیترو مری جین رفتن ماه عسل بعد پوما به پیتر پیشنهاد همکاری میده اون دعوا پیترو پوما وسط جمع خیلی باحال بود و واقعا قشنگ بود چون خیلی کم پیش میاد پیتر اونجوری عصبانی شه.
نقل قول کردن
Ultimate Comic Fan
#6 Ultimate Comic Fan 1396-03-15 18:35
به اطلاعاتم افزوده شد، تشکر از آقای ترابی.
اصلا مقاله های آقای ترابی هم یه حال و هوای دیگه داره، مخصوصا اگه در رابطه با اسپایدرمن باشه.
نقل قول کردن
hassan91
#7 hassan91 1396-03-15 19:17
واقعا دست مریزاد آقای ترابی.
نقل قول کردن
Samwel Tarly
#8 Samwel Tarly 1396-03-15 20:05
دستتون درد نکنه استاد عجب مقاله ای بود. به نظرم سر قضیه مشاجره استن لی و استیو دیتکو حتما باید مقاله بنویسین و قشنگ ببینیم احتمالات چجوری بوده و اما این رو نمیدونستم که دیگه اینجوری قهر کرده باشن و تازه برای یه کمیک اینجوری با هم لج کنن!
در ضمن یه سوال هم داشتم: ایا استن لی سابقه دعوا با جک کربی هم داشته؟
نقل قول کردن
porya
#9 porya 1396-03-15 20:15
ممنون استاد بابت مقاله ی بی نقصتون :-) . من به جز چیز هایی جزیی در مورد دعوای استن لی ودیتکو هیچ کدوم رو نمیدونستم.
نقل قول کردن
spider parker
#10 spider parker 1396-03-15 21:27
جناب ترابی بجز اینکه در رمان گرافیکی اسپایدی با آرکید مقابله میکرده اطلاعات دیگه ای ازش هست؟
یا خلاصه داستانی داره؟
نقل قول کردن
spider parker
#11 spider parker 1396-03-15 21:30
#3 خیلی جالب بود ...استن لی کارتونیش هم جذابه :lol:
نقل قول کردن
iron cap
#12 iron cap 1396-03-15 22:44
سلام یه درخواستی داشتم لطفا میشه کمیک های Spectacular spider man رو فشرده کنید بعد بزارید تا ما تک تک دانلود نکنیم با تشکر
نقل قول کردن
S. Mahdi
#13 S. Mahdi 1396-03-17 18:25
مقاله خیلی خوب و جالبی بود آقای ترابی. من از بین این موارد فقط اون مورد رو میدونستم که استن لی و استیو دیتکو سر هویت گرین گابلین با هم به مشکل خوردن. بقیه موارد هم واقعاً جالب بود؛ خسته نباشید آقای ترابی.
نقل قول کردن
Ice Man
#14 Ice Man 1396-03-20 16:03
همه محتوا های مقاله های این سری جالب و باحالن ، با تشکر فراوون از آقای ترابی
ای کاش مینی سریز پوما آماده و منتشر میشد ، شاید اینجوری جی ام دی متیوس تحول تازه ای به شخصیتش وارد میکرد و بعدا شاهد سری کمیک های دیگه یا پیشرفت شخصیتش میشدیم ! به هر حال تو دنیای کمیک بعضی وقت ها همه چیز با همین مینی سریز ها شروع میشه
راجب تغییر اون بخش از پانل کمیک اسپایدرمن هم ، همینجوری بهتر شد ، به هر حال از لحاظ جزئیات باید از چیزی که تو واقعیت هم هست استفاده کنن
ژست های اسپایدرمن کلا بخاطر این که تعادل و واکنش بدنش متفاوت و عنکبوتیه ، خاصه‌ و احتمالا واسه همینه هیچوقت اینجوری واکنش نشون نمیده ، البته معلومه که طراح مجبور شده لنز های اسپایدرمن رو هم‌ با ژستش متناسب کنه
رمان گرافیکی اسپایدرمن هم واقعا حیف شد ، میتونست از شاهکار های اسپایدرمن بشه...، آرکیدم معلومه تو این کمیک ترکونده بود و حسابی اسپایدرمن رو به چالش کشیده بود...!
واقعا همچین اتفاقاتی درباره کمیک بوک ها خیلی ضد حالن ، امیدوارم که کمیک هایی که قراره شاهکار و برتر بشن همشون به انتشار برسن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

51

26

15

16

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

اسپایدرمن در تلویزیون

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

008

009

25

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

بررسی فیلم های مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

44