چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 16

چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 16

بار دیگر در خدمت شما هستم با قسمت جدید سری مقالاتی که میدونم خیلی بهش علاقه دارید.

 برای خواندن قسمت های قبلی بروید اینجا.

 

- آیا میدانستید که «ایرون فیست» در خلق شدن ونوم نقش داشته؟

«جان بیرن» و «کریس کلرمانت» دو نفری هستند که در دهه 70 میلادی کمیک های مردان ایکس را همچین درست و حسابی احیا کردند و دو نفری با شاهکار هاشون مردان ایکس رو به موفق ترین کمیک تاریخ بدل نمودند. ولی قبل از مردان ایکس آنها روی کمیک Iron Fist کار میکردند (برای کسب اطلاعات درباره این کاراکتر، اینجا را کلیک کنید). جان بیرن بعد از مدتی متوجه شد که لباس «ایرون فیست» خیلی وقتها موقع مبارزه پاره میشه:

لباس ایرون فیست

بنابراین به فکر افتاد که یه جوری این مشکل رو حل کنه. اون موقع کلرمانت هم داشت سعی میکرد اریجین ایرون فیست رو به جای اینکه کاملا اساطیری و جادویی باشه، رنگ و بوی علمی – تخیلی بهش بده. در نتیجه جان بیرن هم به ذهنش رسید که نوعی لباس فضایی برای ایرون فیست خلق کنه که بعد از مدتی معلوم بشه یک موجود زنده است و خودش به صورت خودکار تعمیر بشه و آیرون فیست دیگه مجبور نباشه خودش اون رو بدوزه.

اما جان بیرن و کریس کلرمانت بعد از مدتی کمیک های ایرون فیست رو ترک کردند و در نتیجه این ایده شون هم محقق نشد. چند سال گذشت تا اینکه «راجر استرن» که اون موقع نویسنده مرد عنکبوتی شگفت انگیز بود نزد جان بیرن رفت تا ازش کمک بگیره (جان بیرن و استرن خیلی با هم رفیق بودند). استرن قرار بود پس از رویداد Secret Wars  یک لباس کاملا جدید برای اسپایدرمن رو کنه . بیرن هم همون ایده ای که قبلا برای لباس ایرون فیست داشت رو به استرن پیشنهاد کرد. استرن اون موقع قرار بود همزمان با رویداد Secret Wars از لباس جدید اسپایدرمن  (یادتون باشه اینجا گفتیم که ایده این لباس از نامه یکی از هواداران نشات گرفته بود). بنابراین استرن در کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز از ایده جان بیرن یعنی "لباس فضایی زنده که میتونه خودش رو تعمیر کنه" استفاده کرد که بعدا معلوم شد در سیاره ای دیگر به دست مرد عنکبوتی افتاده است

 لباس سیاه فضایی

 

 

 

- آیا میدانستید که برایان مایکل بندیس از مدتها پیش میخواست نسخه ای از «مایلز مورالز» را وارد دنیای اصلی مارول کنه؟

تقریبا همه الان میدونند که مایلز مورالز همون جوان جوان سیاه پوستی هستش که قدرت های عنکبوتی داره و در حال حاضر در کمیک های دنیای اصلی مارول حضور موفقی داره. او در دنیای التمیت و پس از مرگ پیتر پارکر اون دنیا، خلق شد تا جایگزینی برایش باشه. اما پس از رویداد جنگ های پنهان وارد دنیای اصلی مارول شد (میتونید اینجا بیشتر درباره دنیای التمیت و مایلز مورالز اطلاعات کسب کنید).

 مایلز مورالز

اما قبل از جنگ های پنهان هم «برایان مایکل بندیس» (خالق مایلز مورالز) سعی داشت به نحوی یک نسخه از مایلز مورالز را در دنیای اصلی داشته باشیم. بنابراین در کمیک فوق العاده "مردان عنکبوتی" (Spider-Men) که سایت اینجا ما کامل ترجمه اش کرده، شاهد بودیم که پیتر پارکر دنیای اصلی تونست به دنیای التمیت بره و با مایلز مورالز ملاقات کنه (اون موقع پیتر پارکر دنیای التمیت مرده بود و مایلز جایش را گرفته بود).

او حتی با خانواده پیتر پارکر دنیای التمیت هم ملاقات کرد که در نوع خودش خیلی جالب و در عین حال غم انگیز بود.

در ادامه همه شاهد همکاری بین مایلز مورالز و پیتر پارکر هستیم و پیتر هم به دنیای خودش برمیگرده. ولی وقتی برمیگرده به دنیای خودش میره و تو اینترنت اسم مایلز مورالز رو سرچ میکنه میفهمه که در دنیای خودش هم یه نفر با این اسم وجود داره! تازه آخرش نوشته بودThe End ؟

یعنی داستان هنوز تموم نشده! خودتون ببینید:

درسته  که هرگز ادامه داستان منتشر نشد ولی بندیس گفته که قصدش این بوده که داستانی بنویسه که در آن  معلوم میشه در دنیای اصلی مارول هم نسخه ای از مایلز مورالز وجود داره. سپس میخواسته دوستی و رفاقت خاصی بین پیتر و مایلز به وجود بیاد و مایلز جزو شخصیت های مکمل ثابت داستان های مرد عنکبوتی شگفت انگیز بشه. ولی قسمت نشد اینطور بشه. ولی مهم نیست چون همون طور که گفتم بعد از مدتی در نتیجه رخدادهای رویداد جنگ های پنهان، مایلز مورالز از دنیای التیمت به دنیای ما اومد.

 

- ایا میدانستید که مارول در دهه 90 میلادی هم میخواست که ازدواج بین پیتر پارکر و مری جین را به هم بزنه؟

همه ما میدونیم که سال 2007 و در طی داستان مسخره One More Day ازدواج بین پیتر پارکر و مری جین به بیخودترین شکل ممکن بهم خورد (برای کسب اطلاعات بیشتر دراین باره ، این مقاله یا این مقاله را بخوانید) . اما این اولین باری نبود که مارول سعی کرد اسپایدرمن را مجرد کنه. در واقع در دهه 90 میلادی ابتدا مارول به سرش زد با داستان "سرگذشت کلون" و جایگزینی پیتر پارکر با «بن رایلی» و بازنشسته کردن پیتر، این معضل متاهل بودن اسپایدرمن را حل کنه که تیرش به سنگ خورد و بعد از مدتی مجبور شد پیتر پارکر اصلی رو برگردونه.

سپس سال 1999 مارول سعی کرد با ریبوت کردن کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز بار دیگر به خواسته خودش برسه. اون موقع «هاوارد مکی» نویسنده و «جان بیرن» معروف هم طراح کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز شد.

ریبوت مرد عنکبوتی

این دو نفر به ذهنشون رسید که از شخصیتی به نام "شکل دهنده دنیاها" (Shaper of Worlds) استفاده کنند. این شخصیت یک موجود بیگانه در کمیک های مارول است که فوق العاده قویه و هر کاری از دستش برمیاد.

قرار بود در طول آرکی،  پیتر پارکر شدیدا تحت فشار قرار بگیره و آه و ناله سر بده و از گذشته به نیکی یاد کنه (یعنی بگه خدایا چی میشد اگه همه چیز مثل سابق میشد؟!) . بعدش قرار بود "شکل دهنده دنیاها" بیاد پیشش و همه چیز رو مثل سابق بکنه!!! یعنی دوباره مجرد بشه و دوستان قدیمی اش همه زنده بشن و ...

بعدشم پیتر پس از مدتی متوجه تغییرات بشه و بره پیش شکل دهنده دنیاها و بگه این چیزی نبود که من میخواستم و باید دوباره همه چیز رو برگردونه ولی اونم بهش میگفت که دیگه کاری ازش ساخته نیست و اگه چیزی رو تغییر بده دیگه قابل برگشت نیست. بنابراین اونا با این ترفند میخواستن از شر یک مرد عنکبوتی متاهل خلاص بشن.

اما معلوم نیست که چرا هاوارد مکی و جان بیرن از این ایده منصرف شدن. ولی چند شماره بعد (یعنی در شماره 13 از سری ریبوت شده مرد عنکبوتی شگفت انگیز) به سرشون زد که مری جین را در یک سانحه هوایی بکشن تا اینجوری پیتر مجرد بشه.

مرگ مری جین

اما هواداران بیش از حد خشمگین شدن چون از نحوه حذف مری جین بسیار ناراحت بودن و دوست نداشتن او همین جوری الکی و غیر دراماتیک در یک سانحه هوایی کشته بشه. بنابراین هاوارد مکی و جان بیرن چند شماره بعد مری جین رو دوباره برگردوندند و گفتند که مری جین در اون سانحه نبوده و در عوض یک نفر مری جین رو ربوده و در این مدت هم در جایی پنهانش کرده بوده!

ولی خوب چه فایده؟ سال 2007 بلاخره مارول کار خودش را کرد و ابن بار «مفیستو» در One More Day کاری کرد که ازدواج اونا بهم بخوره ....

 

- آیا میدانستید مرد عنکبوتی به همراه دیگر قهرمانان مارول و دی سی مشترکا در دهه 70 میلادی در یک کمیک ظاهر شد؟!

اون قدیما تقریا تمام ناشرین بزرگ و اصلی کمیک بوک در آمریکا برای رنگ آمیزی محصولات خوب به شرکت World Color Press مراجعه میکردند . بنابراین سال 1977 یک کمیک تبلیغاتی چاپ شد با حضور تمامی قهرمانان اصلی مارول و دی سی . این کمیک توسط «جو کوبرت» طراحی و توسط  «جیم برادریک» نوشته شد.  

 کمیک مارول و دی سی

نکته جالب این بود که با وجود تبلیغاتی بودن این کمیک اما محتوای کودکانه و بیربطی نداره و خیلی خوب و پرجزئیات به مراحل فنی چاپ و رنگ آمیزی کمیک اشاره میکنه. اینم از چند صفحه از این کمیک:

اینهم از صفحه آخرش که نشون میداده این شرکت کمیک های کدوم شخصیت های معروف رو چاپ میکرده:

 

متاسفانه شرکت World Color Press در قرن بیست و یکم و با ظهور شرکت های چاپ دیجیتال با مشکلات مالی فراوانی روبرو شد و سال 2008 اعلام ورشکستگی کرد و سال 2010 توسط شرکت خریداری شد.

 

 مهدی ترابی مهربانی

  All rights reserved © Spidey.ir 2017

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

civil war 2
#1 civil war 2 1395-12-02 15:01
مری جین و پیتر پارکر...... :cry:
نقل قول کردن
mehran spidey
#2 mehran spidey 1395-12-02 15:31
ممنون آقای ترابی بابت مقاله، این سری مقاله جز برترین ها و ماندگار ترین ها هستند ;-) راستی آقای ترابی یه سوال داشتم سری کمیک مردعنکبوتی شگفت انگیز تا حالا چند بار ریبوت شده؟
نقل قول کردن
Ali_craft
#3 Ali_craft 1395-12-02 23:26
جز اولی همشو میدونستم قبلا توی مقاله دیگه هم چند. تاشون بودند ولی در کل بیست بود.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید