20 پانل ماندگار در تاریخ كمیك بوك - قسمت دوم

ولورين

اینها بهترین و به یاد ماندنی ترین پانل های تاریخ کمیک بوک هستند . حتما این مقاله را بخوانید

مقدمه: در دنیای كمیك بوك معمولا میتوان انتظار داشت كه یك داستان كامل در قالب یك شماره روایت شود یا شاید هم در قالب چند شماره كه در این صورت به آن یك "ارك" (arc) میگویند. ولی گاهی اوقات تنها یك پانل میتواند به اندازه یك داستان چند شماره ای قدرتمند باشد و طیف گسترده ای از احساسات و عواطف را در قلب و ذهن خواننده ایجاد كند. این گونه پانل ها گاهی آنقدر تاثيرگذار  هستند كه میتوانند باعث شوند خواننده شوكه شود، بترسد یا اینكه باعث شود سر پا بایستد و از خوشحالی یا هیجان جیغ بكشد. در واقع در تاریخ كمیك پانل هایی بوده اند كه آنقدر ذهن و قلب مخاطب را درگیر كرده اند كه هواداران كمیك بوكی پس از سالها هنوز هم دارند درباره آنها با هم بحث و گفتگو میكنند. در این مقاله دو قسمتی به قدرتمندترین، تاثیرگذارترین، تاریخی ترین و ماندگارترین پانل های  تاریخ كمیك بوك اشاره میكنیم.

(اگر قسمت اول اين مقاله را نخوانده ايد، به اينجا برويد)

 

 10- شكسته شدن كمر بتمن

شكسته شدن كمر بتمن

چاپ شده در شماره 497 كمیك Batman

 نویسنده: داگ موئنك

 طراح: جیم آپارو

در طول دهه 90 میلادی دنیای كمیك بوك پر بود از لحظات اغراق آمیز و نامعمول كه هدف از خلق آنها فقط شوكه كردن خوانندگان بود. یقینا لحظه ای كه «بین» (Bane) كمر بتمن را در شماره 497 كمیك Batman شكست هم اغراق آمیز بود و هم نامعمول ولی در عین حال تاثیرگذاری آن از خیلی از كمیك بوك های این دهه بیشتر و ماندگار تر بود. این صحنه بیشتر به این خاطر به یاد ماندنی است كه آدم از خودش ميپرسد چطور بین توانست قهرمان قابل احترامی همچون بتمن را شكست دهد. با وجود اینكه بین بسیار عضلانی و قدرتمند است ولی بتمن هرگز در حرفه ابرقهرمانی خود اینقدر مقهور حریف خود نشده بود. بین مبارز شنل پوش دی سی را مثل یك بچه كوچك بالا میبرد و در نهایت ضربه مرگباری به او وارد میكند كه در نتیجه آن كمر بتمن در اصابت با زانوی او میشكند. در نتیجه پانلی خلق شد كه هم به طور خشونت آمیزی تكان دهنده است و هم بهت انگیز.

 این صحنه سالها بعد به نوعی در فیلم "شوالیه تاریكی برمیخیزد" ساخته «كریستوفر نولان» مورد استفاده قرار گرفت و ثابت كرد كه با وجود آنكه در دهه لوس 90 میلادی خلق شد اما آنقدر نمادین و قدرتمند بود كه در سینما مورد استفاده قرار بگیرد.

مطالب مرتبط:

10 تغییر لباس مهم در قهرمانان كميك: لباس جانشين بتمن پس از شكسته شدن كمر او

10 فیلم ناامید كننده ابرقهرماني: شواليه تاريكي برميخيزد

 

 

9- مرد عنکبوتی با قاتل عمو بن روبرو میشود

 چاپ شده در شماره 15 كمیك Amazing Fantasy

 نویسنده: استن لی

 طراح: استیو دیتكو

 شاید تا به حال هیچ كمیكی در تاریخ به اندازه شماره 15 "فانتزی شگفت انگیز" قضای سخت و بیرحمانه روزگار را به نمایش نگذاشته باشد. این كمیك به طور مشهوری دربرگیرنده اریجین یكی از بهترین ابرقهرمانان تاریخ یعنی «اسپایدرمن» است و روایت میكند كه چطور عدم واكنش یا بی تفاوتی نسبت به یك دزد خرده پا میتواند بطور غیرمستقیم باعث تراژدی هولناكی به نام قتل عمو بن شود. به عبارتی دیگر، مرد عنكبوتی در جریان این قضیه یاد گرفت كه "قدرت زیاد، مسئولیت زیادی به همراه دارد". در واقع تا به حال در عالم كمیك سابقه نداشته كه اولین پیروزی یك ابرقهرمان در عرصه مبارزه با جنایت تبدیل شود به بزرگترین ناكامی او (!) و این است تفاوت مرد عنكبوتی با دیگر شخصیت ها چون او، دنیای او، و تمام زندگش اش برپایه "تناقض" بنا شده .

 به همین دلیل این پانل باعث شد تا اسپايدرمن از همان ابتدای خلق شدن از دیگر قهرمانان در دنیای كمیك متمایز گردد. یعنی برخلاف غرور و اون حس "صد در صد از خود مطمئن بودن" كه در ابتدای این كمیك در شخصيت مرد عنكبوتی دیده بودیم، اما شاهدیم كه یك اشتباه به ظاهر كوچك ولی بسیار حیاتی باعث شد تا او كاراكتري شود كه خوانندگان بتوانند باهاش ارتباط برقرار كنند. به عبارتی دیگر این پانل نشان داد كه در زیر ماسك مرد عنكبوتی ، انسانی است دارای نقطه ضعف كه میتواند گاهی اشتباهاتی بزرگ كه عواقبی تراژیك دارند مرتكب شود. دنیای مرد عنكبوتی پس از این پانل و پس از اینكه فهمید همان سارقی كه چند روز پیش جلویش را نگرفته بود، قاتل عمویش است، برای ابد تغییر كرد. و برای میلیون ها هوادار مرد عنكبوتی هم این لحظه باعث شد زندگی شان برای همیشه تغییر كند ...

 مطالب مرتبط:

75 لحظه تاريخي مارول: مرد عنكبوتي قاتل عمو بن را شناسايي ميكند

 لحظات ماندگار در كمیك‌های مرد عنکبوتی: مرگ عمو بن

 اپديت: اولین و مهم ترین کمیک  مرد عنکبوتی به فارسی ترجمه شد!

 اسپايدرمن چگونه خلق شد؟

 تاریخچه کمیک های اسپایدرمن - قسمت اول

 

8- نقشه «ازیماندیاس» فاش ميشود

 كميك واچمن

چاپ شده در شماره 11 كمیك Watchmen

 نویسنده: آلن مور

 طراح: دیو گیبونز

 دنیای كمیك بوك پر از ابرشرورانی است كه بیشتر اهل حرف زدن هستند تا عمل! ولی «ادریان ویت» ملقب به «آزیمندیس» (Ozymandias) از این دسته از ابرشروران نیست.  در شماره یكی مانده به آخر كمیك تحسین شده "نگهبانان" (Watchmen) میبینیم كه او چطور با آب و تاب و جزئیات فراوان پرده از نقشه نهایی خود برمیدارد و متوجه میشویم كه میخواهد با یك تهاجم ساختگی  و كشتن میلیون ها نفر، جلوی یك جنگ هسته ای را بگیرد (در واقع او اعتقاد دارد كه اگر یك حمله قلابی از سوی موجودات فضایی به زمین شود، آنوقت آمریكا و شوروی در برابر آن با هم متحد خواهند شد و این از جنگ هسته ای قریب الوقوع میان آنها جلوگیری خواهد نمود!) . وقتی هم كه هم تیمی های سابق او در گروه "نگهبانان" سعی میكنند باهاش حرف بزنند تا از این نقشه دست بردارد، بهشون میگه كه دیگه دیر شده و نقشه اش را شروع به اجرا كرده.

  جمله "من سی و پنج دقیقه پیش انجامش دادم" (I did it thirty-five minutes ago)، یكی از شوكه كننده ترین فراموش نشدنی ترین جملاتی است كه در تاریخ كمیك بوك به نگارش درآمده. این جمله بیانگر یكی از معدود دفعاتی است كه آدم بد داستان موفق میشود و نقشه خودش را بدون حتی ذره ای تاسف و عذاب وجدان پیش میبرد. میلیون ها نفر به خاطر عمل یك نفر  میمیرند و قهرمانان داستان هیچ كاری از دستشان برنمی آید. نام آزیمندیس از یكی از اشعار «پرسی شلینگ» گرفته شده و این لحظه  درست مثل اشعار او، بیانگر ماهیت زودگذر امپراتوری ها و سقوط اجتناب ناپذير رهبران بزرگ میباشد. در واقع الن مور (نویسنده این كمیك) از این پانل استفاده میكند تا بمب خودش را بر سر خوانندگان منفجر كند. او از طریق آزیمندیس به ما نشان میدهد كه یكنفر میتواند كاری بكند كه حتی ابرقهرمانان به اصطلاح شكست ناپذیر هم نتوانند كاری در مقابلش انجام دهند.

  مطالب مرتبط:

20 مبارزه برتر در فیلم های كمیك بوكی 

 

 

7- حالا دیگه نوبت ولورینه!

 ولورين

چاپ شده در شماره 132 كمیك Uncanny X-men

 نویسنده: كریس كلرمانت

 طراح: جان بیرن

 سالها قبل از اینكه «ولورین» به محبوبیت رشك برانگیز امروز خود برسد، او را بيشتر  به خاطر قد كوتاه و  روحیه نجوش و بدعنق اش میشناختند. ولی همه اینها در شماره 132 كمیك Uncanny X-men عوض شد. این كمیك بخشی از داستان مشهور و برتر مردان ایكس یعنی "حماسه فونیكس سیاه" بود. در این داستان «جین گری» كه ذهنش توسط اعضای گروه Hellfire Club به كنترل درآمده به ولورین حمله میكنه و پرتش میكنه به داخل فاضلاب. ولی تنها در یك پانل نویسنده و طراح موفق میشوند ولورین را به یكی از خفن ترین شخصیت های مارول تبديل كنند. از نظر هنری، طراح توانسته این صحنه را بدون عیب و نقص فریم بندی و خلق كنه. دقت كنید كه لب های ولورین چطور حالت خشمگین صورتش را نشان میدهند و چطور چنگال هایش بیرون جهیده در حالی كه سایه نوری كه به داخل فاضلاب رسیده روی صورتش افتاده و ولورین از میان آب های تیره فاضلاب بیرون آمده. نويسنده هم با این جمله، شاهكار طراح را كامل كرده: "شما كثافت ها تمام زور خودتون رو زدید! حالا نوبت منه!" .

در شماره بعدی هم دیدیم كه ولورین چطور یك تنه به جنگ اعضای Hellfire Club میره و اونا رو یك به یك از پا درمیاره. این پانل و داستانی كه در شماره بعدی چاپ شد باعث شد خیلی ها  هوادار ولورین بشن. این پانل بود كه ولورین را از یك عضو ساده و معمولی مردان ایكس به یك اسطوره تبدیل كرد؛ كسی كه همیشه و در سخت ترین لحظات میشه روش حساب كرد و از هیچ چیز و هیچ كس ترسی نداره.

مطالب مرتبط:

75 لحظه ماندگار مارول: ولورين از ميان كثافت فاضلاب بيرون مياد

معرفی اصلی ترین متحدان مرد عنكبوتی: ولورین

 

6- مرگ سوپرمن

 مرگ سوپرمن

چاپ شده در شماره 75 كمیك Superman

 نویسنده : دن جرگنز

 طراح: دن جرگنز، برت بریدینگ

 مرگ سوپرمن یكی از لحظات تعیین كننده دنیای كمیك در 25 سال گذشته است. این اتفاق در اوایل دهه 90 میلادی روی داد یعنی در دورانی كه تب كاذب كمیك همه جا را فرا گرفته بود و دی سی راضی شد نمادین ترین ابرقهرمان خودش را بكشد. این قضیه باعث شد تا خیلی از رسانه های جهان بهش بپردازند. میلیون ها نسخه از این كمیك كه البته با ترفندها و هیاهوی تبلیغاتی بیشماری منتشر شد، به فروش رفت (چون خیلی ها فكر میكردند در آینده ارزش زيادي خواهد داشت و میتوانند آن را به قیمت بالایی بفروشند. به همین دلیل  بیش از یك نسخه از آن خریدند). طبیعتا  معلوم شد كه این رویداد چیزی نبوده جز یك ترفند بازاریابی مذبوحانه اما موفق از سوی دی سی كامیكس چون خیلی زود سوپرمن دوباره زنده شد. با این حال هنوز چیزی از قدرت و اهمیت پانلی كه مرگ سوپرمن را نشان میدهد كم نشده است. برای خیلی ها سوپرمن نمادی است كه از دنیای كمیك فراتر میرود. مثلا قبل از انتشار این كمیك یكی از مغازه دار های آمریكایی گفته بود كه كشتن سوپرمن مترادف است با كشتن «عمو سام» (Uncle Sam)!!! باز كردن این كمیك و رسیدن به  صفحات نهایی آن (كه حالت پوستر داشت) و ديدن جسد زخمی و خونین سوپرمن در حالیكه «لوئیس لین» دارد بالای سرش ضجه میزند، هنوز هم یكی از تلخ ترین لحظات برای خوانندگان كمیك است. اگر جذابیت و شهرت عالمگیر سوپرمن را خارج از دنیای كمیك (كه معمولا دنیای كودكان محسوب میشود)  در نظر بگیرید متوجه میشوید كه این پانل چقدر تاثیرگذار است. البته این پانل نمونه بارز از ترفندهای جنون آمیز كمپانی های كمیك در دهه 90 هم هست كه در نهایت باعث شد چند سال بعد كل صنعت كمیك بوك در امریكا زمین گیر شود.

مطالب مرتبط:

16 داستان كمیك بوكی كه اشكتان را در می آورد ...

10 كمیكی كه با بیشترین جار و جنجال منتشر شدند!

فیلم مرگ سوپرمن (The Death of Superman) + لینك دانلود و تماشا

5 مرگ دردناك دنياي كميك

 

5- مرد عنكبوتی خودش را از زیرآوار خلاص میكند

 آوار مرد عنكبوتي

چاپ شده در شماره 33 كمیك Amazing Spider-man

 نویسنده : استن لی

 طراح: استیو دیتكو

 این پانل و این داستان را خیلی ها مشهورترین لحظه در كمیك های مرد عنكبوتی قلمداد میكنند. ما دیدیم كه مرد عنكبوتی چطور در مبارزه با «دكتر اختاپوس» زیر خروارها آوار گیر میكند. او همانطور كه تحت فشار طاقت فرسا است، دارد به زن عموی مریض خویش فكر میكند و اینكه باید هر طور شده سرمی را كه كمی دورتر از او روی زمین افتاده به او برساند تا خوب شود. این صحنه نشان دهنده استادی «استیو دیتكو» در دیزاین پانل است. يعني ما لحظه بلندكردن آن آوار سنگین را در طول چند صفحه میبینیم . جالبه كه دیتكو ابتدا با پانل های كوچك شروع میكنه تا نشون بده اوضاع چقدر برای قهرمان محبوب ما سخته. ولی وقتی مرد عنكبوتی امید و تلاشش بیشتر میشه و ذره ذره آوار را بالا میاره، پانل ها هم بزرگ تر میشوند تا اینكه در یك پانل تمام صفحه ای میبینیم مرد عنكبوتی خودش را خلاص كرده و پیروز میشود (برای دیدن این صفحات اینجا، اینجا و اینجا را كلیك كنید).

 در طول 50 سالی كه از چاپ این كمیك گذشته در بسیاری از مكان ها و كمیك ها به آن اشاره شده و بهش ادای احترام شده (حتی در كارتون Batman Beyond) . ما حتی در فیلم "مرد عنكبوتي 2" ساخته «سم ریمی» هم دیدیم كه به آن اشاره شد (عكسش اينجاست). این لحظه دربرگیرنده همه آن چیزی است كه به خاطرش عاشق مرد عنكبوتي هستیم: روحیه تسلیم ناپذیر او، عشق و وفاداری اش به دوستان و خانواده و توانایی او در غلبه بر مشكلاتی که خیلی از خودش بزرگ تر به نظر میرسند. اگر قبلا این كميك را خونده باشید و الان با دیدن دوباره آن قلبتون تندتر نزد، پس باید به علاقه تون به دنیای كمیك شك كرد.

مطالب مرتبط:

لحظات ماندگار در كمیك‌های مرد عنکبوتی: اسپایدرمن خودش را از زیر آوار خلاص میكند!

بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: استن لی و استیو دیتکو

10 داستان برتر تاریخ کمیک های مرد عنكبوتي+ لینك دانلود مستقیم

 

4- سرآغاز "چهار شگفت انگیز"

سرآغاز "جهار شگفت انگیز"

 چاپ شده در شماره 1  كمیك Fantastic Four

 نویسنده : استن لی

 طراح: جك كربی

 وقتی كارشناسان از "عصر مارولی در تاریخ كمیك" (Marvel age of Comics) حرف میزنند در واقع میدانند كه سراغاز این عصر ، شماره 1 كمیك چهار شگفت انگیز است چون در این شماره بود كه اولین خانواده از ابرقهرمانان مارول خلق شد و پس از موفقیت این كمیك بود كه دیگر شخصیت های معروف مارول خلق شدند. در این پانل «رید ریچاردز»، «سو استورم»، «جانی استورم» و «بن گریم» هیولا به صورت دایره دستان خود را روی هم میگذارند تا عهد یاد كنند از نیروهایی كه به تازگی نصیب شان شده برای كمك به بشریت استفاده كنند. اما مهم تر این است كه این پانل اغازگز نوع جدیدی از روایت داستان در عالم كمیك  بود كه باعث شد این صنعت به طور گسترده ای عوض بشه و استحاله پيدا كنه. در واقع، تا قبل از چهار شگفت انگیز ، ما ندیده بودیم كه در یك كمیك، اعضای يك گروه سوپرهيرويي شخصیت پردازی های مختلف و حتي متضاد داشته باشند. تا قبل از این كمیك، ابرقهرماناني  مثل «بتمن» ، «سوپرمن» و «گرین لنترن» شخصیت هایی سنتی بودند كه مشكلات و دغدغه ها شخصی نداشتند و آدم های عادی نمیتوانستند باهاشون ارتباط برقرار كنند. 

 ولی مارول با چهار شگفت انگیز این استانداردهای پیشین دنیای كمیك را در هم شكست و با موفقیتی كه كسب كرد قهرمانان مشابه دیگری همچون اسپایدرمن، ایرون من، هالك، موج سوار نقره ای و ثور را خلق كرد. در نتيجه اگر آن سه دستی كه دستكش سفید بر دست دارند به همراه آن یك دست نارنجی رنگ دور هم قرار نمیگرفت، شايد الان مارول امپراتوری امروز خودش را نداشت ....

مطالب مرتبط:

بهترین كمیك های چهار شگفت انگیز (Fantastic Four)

5 دستاورد عظیم چهار شگفت انگیز برای دنیای کمیک بوک!

 

 3- فلش جان خودش را فدا میكند

 فلش جان خودش را فدا میكند

چاپ شده در شماره 8 كمیك Crisis on Infinite Earths

 نویسنده : مارو ولف من

 طراح: جورج پرز

 امروزه خیلی از شخصیت ها هستند كه ادعای قهرمان بودن در دنیای كمیك را دارند ولی شاید اعمال هیچ یك از آنها به اندازه كاری كه «بری آلن» در كمیك حماسی "بحران در دنیاهای نامحدود"  (Crisis on the Infinite Earths) انجام داد قهرمانانه نباشد. در این داستان فلش توسط خبیثی به نام Anti-Monitor دزدیده شده. او میخواهد با استفاده از یك توپ ضد-ماده كره زمین را نابود كند. تنها شخصیتی كه میتوانست عالم دی سی را نجات دهد، فلش بود ولی این مسئله به قیمت بزرگی برای او تمام شد. در واقع، فلش یك گرداب (vortex) درست میكند تا انرژی های ضد-ماده را بمكد ولی در نهایت جسم خودش نیز نابود میشود.

 در آخرین اقدام ایثارگرانه ای كه میتوان ادعا كرد در دنیای كمیك نظیر ندارد ، فلش (كه گفته میشه آغازگر عصر نقره ای ابرقهرمانان در اواخر دهه 50 میلادي بود) هنگام استفاده از سرعت بینظیر خودش برای نجات كره زمین، كشته میشه.مرگ بری آلن به ما یادآوری میكنه كه به قول خودش "همیشه امید هست ..." (There’s always Hope) مرگ او هم الهام بخش است و هم تراژیك و یكی از بهترین و قدرتمندترین مرگ های ابرقهرمانان در دنیای كمیك بوك محسوب میشود.

مطالب مرتبط:

10 كميك مهم فلش (The Flash)

8 شخصیت مهم خانواده ی فلش ها "برای سریال فلش" بدون حضور بری آلن

 کمیک فارسی: اولین حضور فلش معکوس (Reverse Flash) + لینک دانلود 

 

  2- بتمن و جوكر با هم میخندند

بتمن و جوكر

 چاپ شده در كمیك  Batman The Killing Joke

 نویسنده : آلن مور

 طراح: برایان بولند

 سكانس بصری پایانی در رمان گرافیكی ماندگار "بتمن: جوك كشنده" نه تنها یكی از قدرتمند ترین ها بلكه یكی از بحث انگیز ترین و مبهم ترین ها در تاریخ كمیك بوك است. تا قبل از این لحظه جوكر «باربارا گوردون» را با گلوله زده و فلج كرده بود و پدرش را شكنجه روحی داده بود تا چیزی رو ثابت كنه. وقتی بتمن بلاخره سر میرسه تا جوكر رو دستگیر كنه ، ازش میخواد قبل از اینكه یكی از اونا بمیره این بازی دوره ای را تمام كنه. ولی جوكر سعی میكنه نگرانی بتمن را با گفتن یك جوك درباره دو نفر در اسایشگاه روانی برطرف كنه. صفحه آخر این كمیك كه از 9 پانل تشكیل شده نشون میده كه جوكر خنده جنون آمیز سر میده و بعدش بتمن هم شروع به خنده میكنه. بعد شاهد پانل هایی هستیم كه هنوز هم بعد از گذشت این همه سال داره درباره اش بحث میشه یعنی میبنیم كه بتمن سفت جوكر رو میگیره و بعد خنده جوكر متوقف میشه و ما فقط میبنیم كه قطرات باران داره روی پیاده رو میریزه.

 «گرنت موریسون» نویسنده مطرح دنیای كمیك اعتقاد داره كه در پانل شماره پنجم بتمن گردن جوكر رو میشكنه. ولی «جولیان درایوس» كه رئیس و موسس اندیشكده كمیك بوكی Sequart است اعتقاد داره كه بتمن سلاح زهرآلود جوكر رو به خودش تزریق میكنه (اين سلاح كه بهش toxin ميگن باعث فلج شدن قربانیان جوكر ميشه). برخی هم هستند كه میگن این صفحه نتیجه خاصی رو به خواننده منتقل نمیكنه و فقط نشان میده كه این دو شخصیت قراره تا ابد با هم نبرد كنند و درگیر یك بازی چرخشی باقی بمونند. (براي خواندن تئوري هاي مختلف درباره پايان اين كميك اين مقاله را ببينيد) چیزی كه باعث شده این پانل ماندگار باشه اینه كه هیچ پاسخ قطعی برای تفسیر ان وجود نداره. پایان داستان میتونه تمام آن چیزهایی كه گفته شد باشه یا اینكه هیچ كدوم نباشه. همه چیز بستگی به نوع تفسیر خواننده و بیننده داره. واقعا كدام كمیك را سراغ دارید كه در یك صفحه بتونه همزمان كلی چیز انتقال بده و هم اینكه انگار هیچی انتقال نداده؟

مطالب مرتبط:

5 لحظه برتر شوكه كننده تاريخ جوكر!

10 كمیك مهم و تاثیرگذار شوالیه تاریكی (Dark Knight) + لینک دانلود

 

1- مرگ گوئن استیسی

مرگ گوئن استيسي

 چاپ شده در شماره 121 كمیك  Amazing Spider-Man

 نویسنده : جری كان وی

 طراح: گیل كین، جان رومیتا

 مرگ گوئن استیسی یكی از مشهور ترین و جنجالی ترین داستان های تاریخ كمیك بوك است و در آن گوئن استیسی (عشق اول پیتر پاركر/مرد عنكبوتی) به دست گرین گابلین كشته شد (یا شاید هم تاری كه مرد عنكبوتی به پای گوئن پرتاب كرد، باعث شد تا گردنش بشكنه؟) این مرگ باعث شد تا صنعت كمیك بوك به قول معروف پوست بندازه و وارد مرحله و عصر تازه ای بشه چون اكثر كارشناسان اعتقاد دارند بعد از این داستان بود كه دوره نقره ای تمام و دوران تیره و تاریك تر برنزی شروع شد.

 چیزی كه كمتر بهش اشاره میشه اینه كه نوعی كه پیتر پیكر بی جان گوئن را در دست گرفته شباهت زیادی به مجسمه مشهور میكلانژ به نام Pieta داره كه جان دادن عیسی مسیح در دستان مادرش یعنی مریم مقدس را نشان میدهد (برای دیدن تصویر این مجسمه اینجا را كلیك كنید) . این پانل پایانی بود بر دوران معصوميت در دنیای كمیك چون گوئن نه یك قهرمان بود و نه قدرت های فوق بشری داشت . گناه او این بود كه دل به كسی بسته بود كه با بدی میجنگید. این صحنه ای است كه بعد از این همه سال هنوز هم حس و عاطفه خواننده را تحریك میكند.

مطالب مرتبط:

10 مرگ در عالم كمیك كه هنوز پا برجا هستند!

10 بلای بزرگی كه گرین گابلین بر سر مرد عنكبوتی آورده

لحظات ماندگار در كمیك‌های مرد عنکبوتی: مرگ گوئن استیسی

چرا «گرین گابلین» بزرگترین دشمن «مرد عنكبوتی» است؟

"مرگ گوئن استیسی" بهترین داستان تاریخ مارول شد

"مرگ گوئن استیسی" ترجمه شد!

 

مترجم: مهدی ترابی مهربانی

 منبع سایت whatculture.com

 نام و آدرس مقاله به زبان انگلیسی:

 Twenty Most Powerful Comic Book Panels Of All Time

 

 All rights reserved © Spidey.ir 2016

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn