نقد فصل دوم سریال لوک کیج (Luke Cage)

نقد فصل دوم سریال لوک کیج (Luke Cage)

این نقد دارای اسپویلر نیست.

فصل اول سریال لوک کیج با استقبال عالی منتقدین و هواداران مواجه شد و حسابی ترکوند ولی یک سری مشکلاتی هم داشت که معمولا سریال مارول/نتفلیکس دچار آن هستند. یعنی مثلا ریتمش مشکل داشت و گاهی خیلی کند میشد و در بخش پایانی شاهد خبیث کاملی نبودیم (برعکس بخش ابتدایی که «کاتن موث» عالی بود). ولی خوشبختانه هیچ کدوم از این مشکلات در فصل دوم یافت نمیشه. کلا این فصل مثل خود لوک کیج یه اعتماد به نفس خاصی داره که آدم کمتر در سریال های کمیک بوکی شاهدش است.

در حقیقت اگه فصل اول رو با فیلم "پدرخوانده" مقایسه کنیم پس فصل دوم هم "پدرخوانده 2" است! یعنی در تاریخ سینما پدرخوانده یک شاهکاره ولی خیلی ها میگن قسمت دومش حتی از اون هم بهتره. حتی میتونیم ادعا کنیم که سازندگان فصل دوم از شاهکار بی نظیر «فرانسیس فورد کاپولا» الهام گرفته اند و شما میتونید ردپای پدرخوانده را در آن ببینید.

فصل دوم سریال لوک کیج

پس از اتفاقات سریال "مدافعین" (Defenders)، لوک (با بازی «مایک کولتر») به محله خودش، هارلم، برگشته ولی خودش هم نمیدونه چیکاره است! یعنی قبلا یه جور افسانه شهری (urban legend) یا حتی قهرمان مردمی (folk hero) بود اما الان مثل یک سلبریتی شده که هر حرکتش چک میشه و هر کاری میکنه سر از شبکه های اجتماعی درمیاره! محصولات منتسب به او هم در سلمانی Pop به فروش میره! به همین دلیل سختی هایی برای لوک پیش میاد. ضمن اینکه حالا که Pop نیست، او دیگر راهنمای اخلاقی نداره و گاهی اوقات تشخیص این که چی درسته و چی غلط براش سخت میشه. لوک با خودش فکر میکنه که شاید هارلم بیشتر به یک کلانتر، پادشاه یا به قول «ماریا دیلارد» (Mariah Dillard) به یک ملکه نیاز داره! او در خطر این قرار داره که وارد مسیر تاریکی بشه. دوست دخترش «کلر» (با بازی «روزاریو داوسن») با این قضیه مشکل داره و سعی میکنه راهنمایی اش کنه و حتی باعث بشه کمی وجودش از خشم و نفرت خالی بشه و با پدرش آشتی کنه. ولی لوک مشکلاتی رو سبب میشه که در نتیجه اون کلر ترکش میکنه.

میستی نایت

«میستی نایت» (با بازی «سیمونه میسیک») هم مشکلات خاص خودش رو داره و میخواد با قضیه از دست دادن بازوی خودش در انتهای سریال "مدافعین" کنار میاد. اوضاع در محل کار او بسیار پیچیده شده . از طرفی نمیدونه چه جایگاهی در اداره پلیس نیویورک داره . بعضی ها میگن مایه دردسره. بعضی ها هم آینده خوبی رو برایش پیش بینی نمیکنندو بعضی از همکاران براش تاسف میخورند و احساس ترحم میکنند. بعضی ها هم بهش متلک میندازند و مسخره اش میکنند.  او هم درست مثل لوک داره فکر میکنه که آیا "هدف وسیله را توجیه میکنه"؟ و البته همش داره سعی میکنه از سایه همکار مرحوم و فاسد خودش (فرانک ویلی) فرار کنه . ولی بزرگترین مشکلش با خودشه چون نمیخواد آسیبی که دیده او را خانه نشین بکنه.

مرایا

اما باید گفت که فصل دوم سریال لوک کیج به همون اندازه ای که درباره لوک کیج هست، درباره «ماریا دیلارد» هم هست و من اینجا میخوام بگم که این شخصیت حتی با پیشی گرفتن از «ویلسون فیسک» (کینگ پین) سریال "بی باک" تونسته تبدیل بشه به بهترین خبیث سریال های مارول/نتفلیکس! حتی میشه گفت او بهترین خبیث MCU هستش. او هم درست مثل «مایکل کورلئونه» در فیلم "پدرخوانده" میخواد به کار خودش مشروعیت ببخشه ولی در این راه باید دست به کارهای غیر قانونی بزنه. ولی مساله اینجاست که با لوک کیج سر و کار داره و بنابراین اوضاع برایش مساعد نیست. ماریا از سوی گذشته خودش در رنج و عذابه. یعنی خاطرات مادربزرگش عذابش میده و خاطره به قتل رسوندن فامیل خودش یعنی «کورنل» (با بازی « ماهرشالا علی» که فصل پیش کشته شد). ولی مشکل دیگه اینه که یک رقیب پیدا کرده به نام «جان مکلور» ملقب به «بوش مستر» (با بازی «مصطفی شاکر») که از خاندان او نفرت عمیقی داره.

بوش مستر

بوش مستر یک تهدید بی وقفه و سمج است ولی میشه باهاش ارتباط برقرار کرد. از اون دسته خبیث های تمام عیاری مثل «کیل مانگر» در فیلم "پلنگ سیاه". او آنقدر خوبه که باعث میشه ما اصلا «دیاموند بک» (خبیث فصل 1 که باعث شد داستان تا حد زیادی از مسیر اصلی خودش خارج بشه) رو فراموش کنیم. مهم اینه که این شخصیت خبیث اونقدر عالیه که باعث میشه ماریا هم در تنگنا قرار بگیره. و باید گفت که « الفری وودارد» در نقش ماریا دیلارد آنچنان نقش آفرینی کوبنده و شگفت انگیزی داره که حتما باید کاندید جایزه امی (Emmy) بشه. لوک کیج هم در موقعیت جالبی قرار میگیره و در واقع بین دو دشمن خودش گیر میکنه.

قبلا سابقه داشته که شخصیت هایی بین سریال های مارول/نتفلیکس به صورت مشترک حضور داشته باشند. دو مثال مهم میتونند «کلر تمپل» (با بازی «رزاریو داسن») و «تورک برت» بدشانس (!) با بازی «راب مورگان» باشند. پارسال هم که شاهد حضور کلی شخصیت ها در سریال "مدافعین" بودیم ولی اون فرق داشت چون رویداد محور بود و همه جمع شده بودند با یک تهدید مشترک به نام Hand مواجه شوند ولی اینجا شخصیت هایی مثل «فاگی نلسون»، «کالین وینگ» و البته «دنی رند» (ایرون فیست) اونقدر ارگانیک و قابل توجیه در داستان حضور پیدا میکنند که آدم کیف میکنه. 

ایرون فیست - لوک کیج

و البته ما بیش از همه دوست داشتیم آیرون فیست رو ببینیم چون واقعا در دنیای کمیک رابطه عمیقی بین دنی و لوک سراغ داریم و ضمن این که او در فصل اول سریال خودش زیاد موفق نبود ولی اینجا کاملا میدرخشه. اگر سریال "مدافعین" شروعی بود برای اصلاح آیرون فیست پس قطعا در فصل دوم سریال لوک کیج این موضوع به اوج خودش میرسه و ما واقعا دنی رند رو دوست داریم . ضمن اینکه مایکل کولتر و «فین جونز» (بازیگر نقش ایرون فیست) شیمی بسیار خوبی با هم دارند. واقعا بعد از دیدن سریال دوست دارید که مارول سریال انشعابی "قهرمانان اجاره ای" (Heroes for Hire) رو با حضور مشترک لوک کیج و ایرون فیست بسازه.

دوست دختر لوک کیج

با این حال و با وجود شخصیت های خبیث معرکه و شخصیت های میهمان عالی اما لوک کیج شخصیتی هستش که همواره در بطن اصلی داستان قرار داره . او کاراکتر اصلی باقی میمونه و تمرکز رو روی خودش حفظ میکنه. او انگار با خودش در جنگه در حالی که باید جلوی جنگی که ممکنه محله عزیزش (هارلم) رو نابود کنه بگیره. درسته که در فصل اول و به خاطر اون گلوله های مخصوص به نام «جوداس» (Judas) لوک کیج از نظر "فیزیکی" خیلی داغون شد ولی این بار از نظر "روحی" و "عاطفی" داغون میشه. به همین دلیل شاهد زیرپوستی ترین بازی مایک کولتر در نقش لوک کیج هستیم . به خصوص در صحنه هایی که با حضور مرحوم « رج ئی. کثی» در نقش «جیمز لوکاس» داره (این سریال آخرین نقش آفرینی اقای کثی قبل از مرگش در ماه فوریه 2018 بود).

ماریا دیلارد

ریتم فصل دوم عمدا جوریه که ما سر فرصت و با حوصله به انگیزه های شخصیت های اصلی داستان بپردازیم. همه چیز به یک فینال واقعا غافلگیر کننده ختم میشه که نه تنها همه چیز را برای فصل سوم تغییر میده بلکه زمینه رو برای دیگر سریال مارول/نتفلیکس هم دگرگون میکنه!

 

امتیاز : 9 از 10

نویسنده: کوین ملروس

مترجم: امیر علی قادری

منبع: وب سایت Comic Book Resources

 All rights reserved © Spidey.ir 2018

(هر كسي بدون اجازه يا بدون ذكر نام نويسنده و منبع از اين مقاله يا ديگر مقالات سايت در وبلاگ يا سايت خود استفاده كند، مورد پيگرد قانوني قرار خواهد گرفت)

 

مقالات مرتبط:

10 نکته جالبی که باید درباره «لوک کیج» بدانید

نقد و بررسی فصل 1 سریال لوک کیج

25 ایستراگ سریال لوک کیج

10 دشمن برتر لوک کیج (LUKE CAGE)

10 کمیک برتر لوک کیج (LUKE CAGE)

100 شخصیت برتر مارول: لوک کیج

5 کمیک مهم لوک کیج

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

amir a. ghaderi
#1 amir a. ghaderi 1397-04-04 16:50
دوستان لطفا اگر جایی در مقاله غلط تایپی دیدید بگید تا سریعا اصلاح بشه
نقل قول کردن
mahan tkd
#2 mahan tkd 1397-04-04 17:37
سلام
واقعا مطالب خوبی بود و کم تر از این هم انتظار نداشتیم
ولی من یه پیشنهاد دارم. که این مطالب برای افرادی هستش که این فیلم رو ندیدند و دارای اسپویل نیستش ولی یک مطلب هم که واقعا دارای نقد و بررسی های تخصصی همیشگیتون هستش بزارید که وقتی در ذهنمون این سریال رو مرور میکنیم و مطالب شما رو میخونیم به اشکالات و ... فیلم پی ببریم و یکی از خواسته های واقعی من این هستش که نقد کامل اونجرز اینفینیتی وار رو بزارید چون اون مطلبی که گذاشتید دارای اسپویل نیستش ولی یک سری از ماها واقعا خواهان نقد فوق تخصصی شما درباره ی ایفینیتی وار هستیم
ممنون :lol: 8)
نقل قول کردن
amir a. ghaderi
#3 amir a. ghaderi 1397-04-04 17:40
به نقل از mahan tkd:
سلام
واقعا مطالب خوبی بود و کم تر از این هم انتظار نداشتیم
ولی من یه پیشنهاد دارم. که این مطالب برای افرادی هستش که این فیلم رو ندیدند و دارای اسپویل نیستش ولی یک مطلب هم که واقعا دارای نقد و بررسی های تخصصی همیشگیتون هستش بزارید که وقتی در ذهنمون این سریال رو مرور میکنیم و مطالب شما رو میخونیم به اشکالات و ... فیلم پی ببریم و یکی از خواسته های واقعی من این هستش که نقد کامل اونجرز اینفینیتی وار رو بزارید چون اون مطلبی که گذاشتید دارای اسپویل نیستش ولی یک سری از ماها واقعا خواهان نقد فوق تخصصی شما درباره ی ایفینیتی وار هستیم
ممنون :lol: 8)

خواهش میکنم ولی فکر نکنم نقد تخصصی حتما باید اسپویلر داشته باشه
در ضمن به نظرم مقاله تخصصی وقتیه که مقاله ایستراگ های سریال بیاد
اینفینتی وار هم قطعا مقاله ایستراگ داره
نقل قول کردن
Samwel Tarly
#4 Samwel Tarly 1397-04-04 17:57
خیلی ممنون اقای قادری بابت ترجمه نقد
همونطور که زیر مقاله "10 نکته جالبی که باید درباره لوک کیج بدانید" گفتم با این که خیلی برای این سریال هایپم ولی هنوز فرصتش نشده شروع به دیدنش بکنم و انشاالله از اخر هفته شروع می کنم.اولش تعجب کردم که در نقد گفته شده بود ماریا خیلی تو فصل 2 عالیه چون در فصل 1 خیلی باهاش حال نکردم. دوست داشتم در نقد اشاره ای به شیدز میشد چون با نقشش در فصل 1 خیلی حال کردم و الان هم که با ماریا همکاری می کنه.
به نظرم سریال میتونه غافلگیری های زیادی برامون داشته باشه چون در تریلرها کوچک ترین اشاره ای به ایرون فیست نشد و فقط چند ماه پیش چندتا عکس از حضورش در کنار لوک منتشر شد و دقیقا نمیدونیم برای چی دنی اومده به هارلم.رابطه شون در سریال دیفندرز خیلی خوب به تصویر کشیده شد و خوشحالم که تونستن ادامه اش بدن :-)
اگه اشتباه نکنم مقاله برامون اسپویل کرد که فاگی در سریال حضور داره چون یادم نمیاد در جایی تایید شده بود که فاگی در سریال حضور داره! یعنی ممکنه دوباره لوک به جرمی متهم شده باشه که باید سر و کله فاگی پیدا شده باشه؟ اگه یادتون باشه در ابتدای سریال دیفندرز هم فاگی به کمک مدارکی که بابی فیش بهش داده بود تونست لوک رو از زندان ازاد بکنه.
خسته نباشید جناب قادری
نقل قول کردن
spiderpunisher
#5 spiderpunisher 1397-04-04 19:02
مقاله رو نخوندم چون میخواستم امشب ببینم و هیچی ازش رو ندونم تا یهویی سوپرایز شم. :lol:
نقل قول کردن
Remi_GAMBIT
#6 Remi_GAMBIT 1397-04-05 07:43
کاش قراربود ی نقدی، ایساگی از فصل 5 ماموران شیلد میزاشتید، واقعا خیلی نسبت به سریال کم لطفی میکنید. :sad: :cry:
نقل قول کردن
P.Constantine
#7 P.Constantine 1397-04-05 10:08
به نقل از Remi_GAMBIT:
کاش قراربود ی نقدی، ایسترگی از فصل 5 ماموران شیلد میزاشتید، واقعا خیلی نسبت به سریال کم لطفی میکنید. :sad: :cry:

آقای رضایی دارن روی این مقاله کار می کنن! واقعا کار سختیه برای ۲۲ قسمت ایستراگ نوشتن و احتمال خیلی زیاد دو قسمتی میشه!
پس صبر شما رو می طلبه! به زودی این مقاله آماده میشه و روی سایت قرار می گیره!
نقل قول کردن
Remi_GAMBIT
#8 Remi_GAMBIT 1397-04-06 09:00
به نقل از P.Constantine:
به نقل از Remi_GAMBIT:
کاش قراربود ی نقدی، ایسترگی از فصل 5 ماموران شیلد میزاشتید، واقعا خیلی نسبت به سریال کم لطفی میکنید. :sad: :cry:

آقای رضایی دارن روی این مقاله کار می کنن! واقعا کار سختیه برای ۲۲ قسمت ایستراگ نوشتن و احتمال خیلی زیاد دو قسمتی میشه!
پس صبر شما رو می طلبه! به زودی این مقاله آماده میشه و روی سایت قرار می گیره!

ممنون
نقل قول کردن
Samwel Tarly
#9 Samwel Tarly 1397-04-15 16:13
چند روز پیش این سریال رو تموم کردم و حالا میخوام برداشتم از سریال رو بگم.
ادامه کامنتم اسپویل داره:
به نظرم فصل 2 خیلی خوب بود و من به شخصه خیلی راضی بودم. نکته جالب فصل 2 اینه که برعکس فصل 1 که قسمت های اولش عالیه و هر چی جلوتر میره به یکسری مشکلات میخوره یا پیچش داستانی بدی میگیره ولی فصل 2 کاملا برعکسه و هر چی جلوتر میره برامون جذاب تره!
ویلن های فصل 2 به نسبت فصل 1 پیشرفت کردن.
همون طور که تو نقد گفتن ماریا خیلی خیلی بهتر شده و با توجه به اتفاقاتی که براش در طول سریال میفته مثل این که خونه اش اتیش میگیره یا بوش مستر موفق میشه تمام اموالش رو بگیره و همون طور از گذشته یکسری خاطره بد از مادربزرگ و عموش(شاید هم داییش) داره و با خودش در کلنجاره که اثبات کنه از مادربزرگش بهتره و یا این که دوست داره دوباره با دخترش باشه همه ی اینا ازش یک ویلن عمیق و غیرقابل پیش بینی میسازه.
بوش مستر یکجورایی نمیشد بهش گفت ویلن با توجه به اتفاقاتی که براش در گذشته افتاده بود و فقط هدفش این بود که از خاندان استوکس(Stokes) انتقام بگیره حتی به لوک هم میگفت که با تو مشکلی ندارم و بیا همکاری کنیم.
من به شخصه شیدز رو بهترین ویلن فصل 2 میدونم چون هنوز همون ادم مکار و حیله گر و با سیاست هست و از اون طرف برای خودش اصولی داره و وقتی دید ماریا بیش از حد افراطی شده و یک عالمه ادم بی گناه رو به قتل رسوند کنار کشید و رابطه اش با دوست قدیمیش کومانچی هم به نظرم جالب بود.
یکی دیگه از نکات جالب فصل 2 حضور به جا و کاملا به موقع شخصیت های مکمل مثل کالین و میستی و فاگی و ایرون فیسته. هر کدومشون خیلی خوب تو سریال حضور داشتن و من که خیلی خوشم اومد.
مایک کولتر هم در قامت لوک کیج واقعا فوق العاده بود و خیلی خیلی بهتر نقشش رو بازی می کرد. کاملا نشون میداد که لوک از لحاظ روحی روانی بهم ریخته مثلا پدری که ولش کرد دوباره پیشش اومده یا این که تبدیل به یک سلبریتی شده و همه میخوان باهاش سلفی بگیرن(قضیه harlem hero app هم خیلی باحال بود!)
بعضی خلافکارها رو میگیره ولی دوباره سر و کله شون راحت تو خیابون پیدا میشه انگار که قانون هیچ کار مفیدی نمیتونه انجام بده و با توجه به کاری که قسمت اخر می کنه و میخواد به پادشاه هارلم تبدیل بشه و حتی با کلیر هم نمیخواد حرف بزنه اتفاقی نیست و از قسمت اول شاهد کشمکش های روحیش بودیم.
دیگه چیز خاصی به ذهنم نمیرسه که بگم و اگه بخوام نمره بدم منم بهش 9 میدم.
نقل قول کردن
Samwel Tarly
#10 Samwel Tarly 1397-04-15 16:14
اقای قادری شما هنوز خودتون سریال رو تماشا نکردید؟
خوشحال میشم نظرتون رو بدونم.
استاد ترابی شما چطور؟
نقل قول کردن
amir a. ghaderi
#11 amir a. ghaderi 1397-04-15 20:31
به نقل از agh:
اقای قادری شما هنوز خودتون سریال رو تماشا نکردید؟
خوشحال میشم نظرتون رو بدونم.
استاد ترابی شما چطور؟

والا من خودم تا اپیزود 3 بیشتر ندیدم
ولی خوشحال هستم نقدی که ترجمه کردم از نظر شما درست بوده
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید