این مهم ترین لحظه زندگی پیتر پاركر/اسپایدرمن است ...
به اذعان تمام كارشناسان كمیك مرد عنكبوتی در بین تمام ابرقهرمانان از بهترین و كامل ترین منشا یا origin برخوردار است. در واقع، «استن لی» و «استیو دیتكو» در شماره 15 از كمیك "فانتزی شگفت انگیز" و در عرض تنها 11 صفحه به بهترین شكل ممكن پیتر پاركر/اسپایدرمن را به خواننده معرفی و دنیای پیرامونی او را با جزئيات باورنكردني خلق كردند (براي كسب اطلاعات بيشتر درباره نحوه پيدايش مرد عنكبوتي اين مقاله را بخوانيد) به جرات میتوان ادعا كرد كه حتی یك كلمه یا یا یك پانل اضافی هم در اين داستان وجود ندارد. یادم می آید كه یكی از پژوهشگران بزرگ تاریخ كمیك گفته بود "تلاش برای بهتر كردن یا اضافه كردن origin اسپایدرمن كاملا بیهوده است و مثل آن میماند كه انگار بخواهیم به شاهكاری مثل "برباد رفته" چیزی اضافه كنیم!" به همین دلیل است كه منشا مرد عنكبوتی در طول بیش از 50 سال گذشته دست نخورده باقی مانده است و بر خلاف بیشتر ابرقهرمانان كه معمولاً در طی سالیان گذشته سعی شده origin شان اصلاح یا غنی تر شود، اما اسپایدرمن سفت و محكم بر سر origin خود باقی مانده است. بدون شك مهم ترین بخش از منشا اسپایدرمن به مرگ عموی او یعنی «بن پاركر» برمیگردد. استن لی و استیو دیتكو با هوشمندی و نبوغی منحصر به فرد با قرار دادن مرگ عمو بن در بطن origin مرد عنكبوتی پیچشی جالب و ابدی در او به وجود آوردند و مسئولیت پذیری را سرلوحه ماجراهایش قرار دادند، به طوریكه اگر از هر كسی بپرسید چرا پیتر پاركر مرد عنكبوتی شد به شما پاسخ خواهد داد: "چون میتونست جلوی یه سارق رو بگيره ولی نگرفت. بعدش اون سارق رفت و عموش رو كشت". آری! مرگ عمو بن به پیتر یاد داد كه "قدرت زیاد، مسئولیت پذیری به همراه دارد". به عبارت دیگر، مرگ عمو بن همواره نقطه ای بوده كه پیتر دربحبوحه بسیاری از بحران های بزرگ زندگی به آن رجوع كرده تا قوت قلب بگیرد و یا اگر تا حدی از مسیر اصلی فاصله گرفته، دوباره به آن برگردد. از سوی دیگر، لی و دیتكو با این كار نشان دادند كه تراژدی بخش لاینفك زندگی مرد عنكبوتی خواهد بود و پس از مرگ او بود كه تراژدی های دیگری نیز به سراغش آمد (از مرگ گوئن استیسی و پدرش گرفته تا دوستان صمیمی پیتر مثل هری آزبورن).
جالب اینجاست كه در داستان origin اسپایدرمن، ما هرگز عمو بن را در حال مرگ نميبينيم . تنها ميبينيم كه به پیتر اطلاع داده میشود یك سارق عمویش را به ضرب گلوله كشته. و بعد اسپایدرمن این سارق را دستگیر میكند و در كمال تعجب میفهمد كه همان كسی است كه خودش چندی پیش دستگیرش نكرد! بدین ترتیب دیتكو و استن لی لحظه ای كه حقیقت بر پیتر آشكار میشود را مورد تاكید قرار داده و آن را به لحظه ای بسیار ماندگار و تاریخی در زندگی اسپایدرمن بدل كرده اند:
البته بعدها و در شماره 200 از كمیك "مرد شگفت انگیز" (كه با بازگشت قاتل عمو بن همراه شد) توضیحاتی بیشتری درباره چگونگی مرگ عمو بن داده شد:
این لحظه آنقدر مهم است كه بعدا عیناً توسط «مارك بگلی» در كمیك های "مرد عنكبوتی نهایی" (Ultimate Spider-Man) هم تكرار شد:
(لازم به ذكر است كه در كمیك های مرد عنكبوتی نهایی سعی شد مرگ عمو بن پس از چند شماره اتفاق بیافتد تا بر میزان آشنایی خوانندگان با عمو بن افزوده شود و در نتیجه مرگ اجتناب ناپذیر او نیز تاثیرگذار تر شود)
هنرمندان دیگر نیز این لحظه ماندگار را باز خلق كرده اند:
در فیلم های ساخته شده از روی مرد عنكبوتی هم سعی شد لحظات بیشتری به پیتر و عمو بن اختصاص داده شود تا مرگ او دراماتیك تر شود. علاوه بر این، هم در فیلم "مرد عنكبوتی " (2002) و هم "مرد عنكبوتی شگفت انگیز" (2012)سعی شد نوعی تنش و اختلاف میان عمو بن و پیتر ایجاد شود تا در نتیجه پس از مرگ عمو بن ، پیتر بیشتر احساس گناه كند . در ضمن سعی شد تا پیتر در هنگام مرگ بر سر عمو بن باشد تا بار دراماتیك فیلم بیشتر شود:
در كارتون های ساخته شده از روی مرد عنكبوتی نیز همواره به نوعی به مرگ عمو بن اشاره شده است ، البته نه به صورت مستقیم چون نشان دادن صحنه مرگ یك كاراكتر در عالم كارتون های ابرقهرمانی ممنوع است! در ضمن، ما بارها عمو بن را در قالب فلش بك در انیمیشن های مرد عنكبوتی دیده ایم:
مهدی ترابی مهربانی
All rights reserved © Spidey.ir 2014
(هرگونه كپیبرداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز میباشد)
مطالب مرتبط:
10 حقیقت مهمی که باید درباره قاتل عمو بن («سارق») بدانید
لحظات ماندگار در كمیكهای اسپایدرمن
مهم ترین داستان های کمیک بوکی مرد عنکبوتی + لینك دانلود مستقیم
30 صحنه برتر فیلم های مرد عنكبوتی- قسمت دوم
میراث "مرد عنكبوتی نهایی" (Ultimate Spider-Man)
تاریخچه انیمیشن های مرد عنکبوتی
بزرگان تاریخ كمیك های مرد عنكبوتی
لحظات ماندگار در كمیكهای مرد عنکبوتی: مرگ گوئن استیسی
اولین و مهم ترین کمیک بوک های مرد عنکبوتی به فارسی ترجمه شد!
"مرگ سروان جرج استیسی" ترجمه شد!
دیدگاهها
مرگ عمو بن واقعاً تأثیر گذار و عالی بوده. عمق خاصی به کاراکتر پیتر پارکر/اسپایدرمن میده و همینه که پیتر پارکر رو ساخته.
نکته جالب درباره اسپایدرمن اینه که هرگز اشتباهاتش رو تکرار نمی کنه. فقط یک بار بی مسئولیتی انجام داد و بعد دیگه این کار رو نکرد.
واقعاً حیف که دان اسلات با The Amazing Spider-man 1.1 گند زد به این داستان .
بابت مقاله ممنون آقای ترابی
چیزی مشهود و درعین حال جالبه این که تو قسمت دوم فیلم وب ما اصلا چیزی در مورد عمو بن نمی شنویم(به جز چند دیالوگ های پایانی فیلم)و این اصلا(برا من یکی)خوشحال کننده نبود...درحالی که تو قسمت دوم ریمی پیتر ماجرارو به زن عمو میگه و میگه که اون مسبب مرگ عمو بن بوده...
از طرفی عمو جان ایمیلو چک کن!
نه زنده نمیشن
یه فرصتی بود تا بعد از داستان one more day گوئن زنده بشه ولی ماورل با نظر نویسنده مخالفت کرد
عمو بن هم که غیر ممکنه زنده بشه چون فلسفه وجودی اسپایدرمن به خطر می افته
دررابطه با عمو بن هم جالب گفتی...به فکر خودم نرسیده بود.
what if؟
what if که یه داستان تخیلیه ربطی به داستان و ذنیای اصلی مارول نداره !
ولی در کل برام جالب بود که مرگ گوئن برا پیت بهتر بود،درصورتی که زنده می موند اوضاع براش خطیر تر و بدتر بود...
ولی بعد معلوم شد که ایشون از یه دنیای دیگه ای اومدن. یعنی از دنیایی که توش عمو بن زنده است! (البته اخر داستان همین عمو بن هم کشته شد)
What If ها اصلاً به عمق شخصیتی کاراکتر ها اهمّیت نمیدن و فقط می خوان همه چیز رو تقییر بدن مثل قضیه گوئن.
البتّه بعضی What If ها هم فرق می کنن مثل دختر عنکبوتی.
تو شماره های 8 تا 10 از کمیک friendly neighborhood spider-man
نویسنده اش استاد پیتر دیوید بود (فکر کنم سال 2007 چاپ شد)
داستان جالبی داره. اونجایی که زن عمو می یه سیلی میزنه تو گوش این عمو بن قلابی هم خیلی جالبه
ضمن اینکه هاب گابلین هم داره! (البته یه هاب گابلین از اینده!)
در شماره 479 از کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز یه داستان جالب و مهم به قلم نویسنده ای معروف به JMS چاپ شد. در واقع از یکی دو شماره قبل زن عمو می بلاخره پس از سالها فهمیده بود که پیتر پارکر همون اسپایدرمنه! اما تو این شماره بود که او و پیتر با هم در این باره حرف زدند. بنابراین شماره 479 ما فقط شاهد گفتگوی طولانی بین پیتر و زن عمو می هستیم. واقعا داستان جالبیه و نشون میده که یه نویسنده فوق العاده مثل JMS میتونه یه داستان بنویسه که داخلش نه شخصیت خبیثی باشه و نه صحنه اکشنی اما در عین حال اینقدر هم جذاب باشه
ولی با این حال JMS یه سوتی عجیب تو این داستان میده! اجازه بدید توضیح بدم...
همونطور که تو مقاله هم گفتم تو شماره 200 از کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز اطلاعات بیشتری درباره مرگ عمو بن داده شد و ما دیدیم که او در خانه و در کنار زن عمو می کشته شده:
اما در شماره 479 زن عمو می به پیتر تعریف میکنه که شب حادثه با عمو بن جر و بحث کرده و به همین دلیل عمو بن نارحت شده و رفته جلوی در خونه و اونجا بوده که بهش شلیک شده! به عبارتی دیگر عمو بن جلوی در خانه تیر خورده و اون موقع زن عمو می کنارش نبوده!
مطمئنا JMS شماره 200 رو نخونده و نمیدونسته که عمو بن هنگام مرگ در خانه اش بوده!
ولی همونطور که گفتم شماره 479 از اون داستان های ماندگار تاریخ اسپایدیه و نباید JMS رو به خاطر این اشتباه سرزنش کرد ...
نمیدونم
مگه شما فوتبال ایران - نیجریه نیگا نمیکنید؟!
شاید هم مثل من زیاد فوتبالی نیستید!
به نظرم اون سوتی رو که اقای ترابی بهش اشاره کرده دلیلش این بوده که JMS میخواسته نوعی پیچش ایجاد کنه
یعنی پیتر همیشه فکر میکرده که اگه زن عمو می بفهمه که اسپایدرمنه اونوقت زن عمو می اونو به خاطر مرگ عمو بن نخواهد بخشید
ولی تو این داستان دیدیم که زن عمو می هم همیشه به نوعی خودش رو مقصر میدونسته چون اگه با عمو بن جر و بحث نمیکرده پس اونم نمیرفته بیرون خونه و احتمالا کشته نمیشده
به نظرم این احساس گناه موازی در وجود پیتر و زن عمو می در نوع خودش جالب بود
من کمیک اش رو از اقای ترابی قرض گرفتم و خوندم
عجیب بود که قبلا حتی اسمش رو هم نشنیده بودم ولی واقعا عالیه
به معنای واقعی کلمه شاهکاره ...
ممنون که گفتین
بعد اینکه این رو خوندم پیشتر ، داستان خوبی داره ، کلا همیشه کسی که یه دفعه دیدگاهش نسبت به زندگی عوض میشه جالبه ، حالا روانشناسم باشه دیگه !
داستان گیرایی داره ، از همون جملات اول شروع میشه . پیشنهاد خوبیه ، بخونیدش .
ايده بسيار جالبي داره (اگه پيتر پاركر، لوگان و مت مورداك تو دنياي واقعي بودن چي ميشد؟)
ارجاعاتش به دنياي مارول واقعا براي هواداران شعف انگيزه!
اون پيچشي كه درباره نورمن ازبورن و گوئن استيسي ايجاد كردن حرف نداره
من شنيده ام كه قرار بوده مارول اين سري رو ادامه بده ولي متاسفانه فروش سري اول اونقدر ها بالا نبوده (بدبختانه همه كميك هاي بكر كه طرفداران واقعي رو خوشحال ميكنه فروششون رضي كننده نيست. يادمه spider-man/huma n torch هم اونقدر فروشش پايين بود كه ماورل حتي حاضر نشد يه trade paperback از روش چاپ كنه!!! انگار كه حتما بايد جنجال به پا كرد يا مدام لباس هاي جورواجور تن ابرقهرمان ها كرد و كاورهاي variant چاپ كرد و .... تا فروش بره بالا!)
پارکر: یک ابرقهرمان کلاسیک با لباس رنگارنگ که از نجات دادن گربه از روی درخت تا مبارزه با جنایت هر کاری میکنه تا به مردم کمک کنه
لوگن: در یک کلام میوتانت
مرداک: نمونه بارز یک vigilante
نمره من: 10 از 10
خوراکخوان (آراساس) دیدگاههای این محتوا