معرفی شخصیت های ایرانی در کمیک های مارول و دی سی

معرفی 10 شخصیت ایرانی در کمیک های مارول و دی سی

آیا تا به حال با خود فکر کرده اید چه شخصیت های ایرانی در آثار دو ناشر بزرگ کمیک بوکی حضور داشته اند؟!

 مقاله زیر هم فراموش نشود:

10 سیاستمدار واقعی که در دنیای کمیک حضور پیدا کردند!

انتخاب هنرپیشه های ایرانی برای فیلم مرد عنكبوتی!

 

- کُلُنِل (Colonel)

کُلُنِل (Colonel)

نام واقعی: عبدالرحمان (Abdul Al-Rahman)

اولین حضور در دنیای کمیک: شماره 7 از کمیک Ultimates 2 (سپتامبر 2005)

قدرت و توانایی ها: معادل قدرت و توانایی های کاپیتان آمریکا در دنیای اصلی مارول!

این شخصیت مربوط است به دنیای شماره 1610 که بیشتر با نام دنیای نهایی یا Ultimate شناخته میشود. «عبدالرحمان» نوجوانی اهل آذربایجان بود که به شدت بابت تهاجم ابرسربازان آمریکایی به عراق خشمگین بود:

عبدالرحمان - مارول

در نتیجه داوطلب شد تا تحت یک برنامه دولتی آزمایشاتی رویش انجام شود تا به قدرت های ارتقا یافته جسمی دست یابد و باهاشون بتونه به آمریکا ضربه بزنه. آزمایشات موفقیت آمیز بود و عبدالرحمان به سرعت به عضلات و فیزیک تنومندی دست یافت. در واقع او پس از «استیو راجرز» نخستین کسی بود که سرم ابرسرباز رویش جواب داده بود.

کاپیتان امریکای ایرانی

او با لقب «کلنل» (Colonel) به تیمی به نام «آزادکنندگان» (Liberators) پیوست که در واقع معادل گروه «اربابان شرارت» در دنیای اصلی مارول بود (این مقاله را بخوانید) و از دسته ابرشرور بین المللی تشکیل شده بود.

«آزادکنندگان» (Liberators)

او و گروهش به آمریکا حمله کردند و خودش مستقیماً با کاپیتان آمریکا جنگید (اولش به سربازان خود گفت که در نبرد دخالت نکند تا به صورت تن به تن با کَپ مبارزه کند ولی وقتی دید داره شکست میخوره، نامردی کرد و ازشون خواست کمکش کنند!). او در نهایت به دست کاپیتان آمریکا کشته شد (به وسیله سلاح خودش) و جسدش به دست "شیلد" افتاد.

عبدالرحمان نمونه بارز از حماقت آمریکایی ها است که هیچ اطلاعات درستی از ایرانی ها ندارند. اولا اینکه چرا یک شخصیت ایرانی باید نام و ظاهری کاملا عربی داشته باشد؟! ثانیا تهاجم آمریکا به عراق به یک ایرانی اهل آدربایجان چه ربطی دارد که بخواهد به خاطرش یک ابرشرور و رهبر یک گروه تروریستی ابرشرور شود؟!!! پس نتیجه میگیرم خالق احمق این شخصیت، عراق و ایران را با هم اشتباه گرفته و میخواسته نشون بده عبدالرحمان از اشغال کشورش توسط آمریکا خشمگین بوده!!! (تصویر بالا هم دقیقا همین مساله را نشان میدهد که او از اشغال کشورش ناراحت است). در مجموع مارول با خلق این شخصیت و گروه «آزادکنندگان» فقط و فقط میخواسته یک کار سیاسی انجام بده و وجهه ایرانی ها را خراب کنه.

 

- رازِر (Razer)

رازِر (Razer)

نام واقعی: ؟

اولین حضور در دنیای کمیک:  شماره 32  از کمیک Alpha Flight (مارس 1986)

قدرت  و توانایی ها: او جسم فیزیکی ندارد و قادر است پرواز کند و اندازه خودش را نیز تغیر دهد. شمشیری هم دارد به نام «تیغ سیاه بغداد» که میتونه روح دیگران را بدزده و یا اکثر فلزات را ببره.

یک جادوگر در ایران باستان که روحش در شمشیری به نام "تیغ سیاه بغداد"  (The Black Blade of Baghdad) گیر افتاد. ولی در زمان حال و وقتی یک مزدور به نام «جاد» میخواست این شمشیر را بدزده دوباره آزاد شد و از جسم جاد هم استفاده کرد تا هیبت فیزیکی پیدا کنه. رازر مدتیه به یک گروه ابرقهرمانی عراقی (!) به نام "شمشیر بیابان" (Desert Sword) پیوسته.

"شمشیر بیابان" (Desert Sword)

این گروه سال 1997 در کمیک های مارول خلق شد.

 

- کاهنه (Kahina)

کاهنه (Kahina)

اولین حضور در دنیای کمیک:  شماره 7  از  سری هفتم کمیک های Aquaman (مِی 2012)

قدرت  و توانایی ها: دیدن آینده و پیشگویی، مهارت در شمشیر بازی

«کاهنه» یک پیشگو و از اعضای گروه دیگران (The Others) بود (گروه دیگران که آکوامن هم عضوش بوده، وظیفه داشت از اشیا باستانی مثل سلاح های پادشاه آتلانتیس محافظت کند و اعضای آن به اشیایی قدرتمند از آتلانتیس مجهز بودند).

گروه Others

کاهنه را در کمیک های «آکوامن» دیدیم که داشت در جنگل به دنبال هم تیمی خودش میگشت تا وسیله ای نیرومند به نام «مُهر طلایی» رو به دستش برسونه ولی «بلک مانتا» بهش حمله کرد و آن را ازش گرفت. در نهایت بلک مانتا، کاهنه را کشت ولی او قبل از مرگ دید که در آینده بلک مانتا خیلی به کشتن آکوامن نزدیک خواهد شد.

 

- سایه (Sayeh)

سایه (Sayeh)

اولین حضور در دنیای کمیک:  شماره 2  از کمیک  Aquaman and the Others  (جولای 2014)

قدرت  و توانایی ها: دیدن آینده و پیشگویی، مهارت در شمشیر بازی

«سایه» خواهر کوچک «کاهنه» است و مثل خواهرش میتواند آینده را ببیند. وقتی خواهرش به دست بلک مانتا کشته شد، او تصاویری از آینده دید که نتونست آن را مخفی کنه . به همین دلیل به دست خبیثی به نام Legend افتاد که میخواست از قدرت های سایه به نفع خودش استفاده کنه ولی گروه "دیگران" او را نجات دادند. او برای چند ماموریت گروه را همراهی کرد و وقتی منحل شد به ایران برگشت تا از بچه های خواهرش (کاهنه) نگهداری کنه. پروفایل او در سایت رسمی دی سی ذکر میکنه که ایشون میتونه به دو زبان حرف بزنه: انگلیسی و عربی (این نشون میده نویسندگان دنیای کمیک هنوز هم نمیدونند که ایرانی ها فارسی حرف میزنند، نه عربی!).

 

- سنجار جاوید (Sanjar Javeed)

سنجار جاوید (Sanjar Javeed)

اولین حضور در دنیای کمیک:  شماره 2  از کمیک  Uncanny X-Force (ژانویه 2011)

قدرت  و توانایی ها: میتونه بیماری های مهلک و خطرناک را در جهان پخش کنه یا به بدن انسان های دیگر منتقل کنه (بستگی داره قبلش دست به کدام فلز زده باشه)

«سنجار جاوید» فرزند نامشروع شاپور دوم، پادشاه ایران است (مادرش کنیز بوده). پدرش محبوب، سخاوتمند و مهربان بود ولی سنجار هرگز این ویژگی ها را از او به ارث نبرد! او که میخواست دل سرزمین پارس را به دست بیاورد، گنجینه های پدرش را میدزدید و به مردم میداد. ولی خبر نداشت که یک جهش یافته است و با این کارش داره بیماری و مرض را در سطح جامعه شایع میکنه (آدم یاد ویروس کرونا میفته!) در نتیجه مردم زیادی کشته شدند (حتی پدرش). او سپس توسط خبیث جهش یافته و مشهوری به نام «آپوکالیپس» (برای آشنایی با او این مقاله را بخوانید) انتخاب شد تا آخرین سوارکارش به نام «مرگ» باشد. اینجا بود که با «ولورین» و گروه ایکس فورس جنگید ولی حتی ولورین هم قادر نبود او را بکشه! تا اینکه «دِث لاک» سر از بدنش جدا کرد (برای آشنایی با دث لاک ، این مقاله را بخوانید). البته او دوباره زنده شده و یک مدرسه بین المللی هم برای جهش یافته ها دایر کرده است!

 

- زرتشت (Zoroaster)

زرتشت (Zoroaster)

اولین حضور در دنیای کمیک:  شماره 129  از کمیک  Conan the Barbarian (دسامبر 1981)

قدرت  و توانایی ها: جادوگری در سطح جادوگر اعظم مارول (دکتر استرنج)، عمر طولانی، خرد و  دانش گسترده

در کمیک های مارول، زرتشت یکی از جادوگران اعظم باستانی بوده (در عصر معاصر لقب جادوگر اعظم یا Sorcerer Supreme به دکتر استرنج  داده شده است) که عمر بسیار طولانی داشت و به خاطر خرد و دانش خود به عنوان محافظت کننده از "تاج دانش" (Crown of Wisdom) انتخاب شد که گفته میشه یکی از ارکان اصلی خلقت بوده است. ما در کمیک های "کونان بربر" دیدیم که او در مسجدی مملو از کتاب در کشوری به نام ایرانستان (!) زندگی میکند! کونان سعی کرد تاج دانش را از او بدزدد و حتی مسجد او را نیز به آتش کشید. به همین خاطر زرتشت ، کونان را نزد مردمانش نفرین کرد!

 

سیروکو  (Sirocco)

سیروکو  (Sirocco)

نام واقعی: خالد

اولین حضور در دنیای کمیک:  شماره 657 از کمیک Superman (دسامبر 2006)

قدرت  و توانایی ها: فنا ناپذیری، قابلیت ذهنی ایجاد تغییر در ساختار مولوکولی باد و  جریان های هوایی، دارای سرعت، چابکی و رفلکس های فوق  بشری، قابلیت ایجاد میدان های محافظتی

وقتی سوپرمن به شهر تهران آمد تا موضوعی را بررسی کند، با ابرقهرمانی ایرانی آشنا شد به نام «سیروکو» که داشت با یک سری تروریست مقابله میکرد و بهش کمک کرد. او نام واقعی اش «خالد» است و  برای خودش نام ابرقهرمانی Al-Dabaran را انتخاب کرده بود (کلا انگار نویسنده های دی سی  اصلا تو باغ نیستن و نمیدونن که ایرانی ها، عرب نیستند!) ولی وقتی سوپرمن که آینده را دیده بود وی را «سیروکو» صدا زد، تصمیم گرفت اسم خود را سیروکو بگذارد. بعد به سوپرمن گفت قدرت های خودش را با کشتن یک عفریت باد به دست آورده است. سپس سوپرمن از او درباره خبیثی به نام «خیبر» (Khyber) پرسید (خیبر در کمیک های دی سی همان «حسن صباح» بنیان‌گذار دولت اسماعیلیان الموت در فلات ایران هستش).  به همین دلیل سیروکو به سوپرمن گفت که دشمن خیبر هستش و او را به جایی برد تا بهش نشون بده خیبر را کشته!

 

- رستم (Rustam)

رستم (Rustam)

نام واقعی: رضا کتوا (Raza Kattuah)

اولین حضور در دنیای کمیک:  شماره 1  از سری نخست کمیک های  Suicide Squad(می 1987)

قدرت و توانایی ها: ماهر در شمشیربازی، کار با سلاح های گرم (او شمیشری داره به نام Psi-Scimitar که خواص ماورایی و مرموز داره که میتونه شعله ای ساخته شده از انرژی از خودش تولید کنه و باهاش پُرتال به بعدهای دیگر باز کرد!)

رستم! آیا او یک ابرقهرمان خیرخواه است که برای نجات جان بشریت میجنگد؟ نه! او یک تروریست در کمیک های دی سی است که رهبر گروهی به نام "جهاد" محسوب میشود. به همین دلیل دشمن گروه «جوخه خودکشی» بوده.  دیگر اعضای گروه جهاد عبارتند از: کایمرا، جن، جمولی، منتیکور و روان!

رستم و گروهش اولش ماموریت های داخلی برای یک کشور عربی خیالی به نام Qurac انجام میدادند ولی موفقیت آنها باعث شد تا ماموریت پیدا کنند رئیس جمهور آمریکا را بکشند! به همین دلیل «آماندا والر» گروه جوخه خودکشی را فرستاد تا باهاشون مقابله کنه.  رستم یکی از اعضای جوخه خودکشی به نام Mindboggler را کشت (با شلیک مسلسل از پشت سر به گردن او). بیشتر اعضای جهاد هم کشته شدند ولی رستم فرار کرد و با خودش عهد کرد جهاد رو از نو بسازه.

 

 - جابر بن حیان (Jābir ibn Hayyān)

جابر بن حیان (Jābir ibn Hayyān

اولین حضور در دنیای کمیک:  شماره 3  از کمیک S.H.I.E.L.D (اکتبر 2010)

قدرت و توانایی ها: هوش بالا!

ابوموسی جابر بن حیان دانشمند و کیمیاگر و فیلسوف ایرانی بود. او را پدر یا بنیان‌گذار علم شیمی اولیه نامیده‌اند و بسیاری از روش‌ها (مانند تقطیر) و انواع ابزارهای اساسی شیمی مانند قرع و انبیق را به او نسبت می‌دهند. اما در کمیک های مارول ، او در سال 750 بعد از میلادی مسیح میزیست و رهبر گروهی بود به نام "انجمن اخوت شیلد" (Brotherhood of the Shield) که وظیفه اش تضمین ادامه حیات کره زمین بود. او ماشینی ساخت که میتونست مجموع امیدها، آرزوها، الهامات و امیال یکی هزار انسان رو بگیره و به یک نفر منتقل کنه. سپس این یک نفر اگر جهان تهدید میشد میتونست اون رو از نو خلق کنه! ولی ماشین کار نکرد و بعد از او دنیا به تاریکی فرو رفت تا اینکه گالیله در سال 1582 به کمک Forever Man اون رو درست کرد تا باهاش «گالاکتوس» را شکست دهند!

 

- گنوم (Gnome)

گنوم (Gnome)

 نام واقعی: علی فرقام (Ali FarGham)

اولین حضور در دنیای کمیک:  شماره 1 از  کمیک WildC.A.T.s  (آگوست  1992)

قدرت و توانایی ها: تخصص در مدیریت و آنالیز تاکتیکی

این شخصیت خبیث توسط «جیم لی»  و در شماره 1 از سری اول کمیک های "گربه های وحشی" خلق شد. اون موقع این کمیک متعلق به ناشری به نام Wildstorm میشد ولی بعدا دی سی آن را خرید . بنابراین شخصیت های مربوط به این کمیک الان در دنیای دی سی حضور دارند (برای آشنایی با گربه های وحشی این مقاله و برای آشنایی با شرکت Willdstorm هم این مقاله را بخوانید). در هر حال، «علی فرقام» ملقب به «گنوم» یک دلال سلاح است که در 11 کشور جهان مرتکب اعمال خلافکارانه شده است. او در زادگاهش تهران کار خودش رو با فروش تریاک به عنوان یک خلافکار شروع کرد و بعدش به سراغ فروش زن و سلاح رفت. تا اینکه نفوذ و ثروتش بیشتر شد و مشتریان بزرگتری پیدا کرد و با دولت ها و سازمان های جهانی معامله کرد. در نهایت به نیویورک مراجعت کرد و امپراتوری شرارت خاص خودش را به راه انداخت.

 

- سندباد (Sinbad)

سندباد (Sinbad)

اولین حضور در دنیای کمیک:  شماره 1 از کمیک  Worlds Unknown (ژوئن  1974)

قدرت و توانایی ها: تخصص در شمشیربازی و مقداری مهارت در جادوگری

در دهه 70 میلادی مارول یک سری کمیک بوکی جالبی داشت به نام "دنیاهای ناشناخته". در شماره 7 این کمیک شاهد حضور شخصیت معروف «سندباد» بودیم. سپس در سال 1975  و در شماره 25 از کمیک Marvel Spotlight دوباره سندباد را دیدیم  که در  داستانی حضور داشت که از فیلم معروف "سفر طلایی سندباد" محصول سال 1973 اقتباس شده بود و در آن سندباد به ماجراجویی پرمخاطره ای دست میزند تا دختر زیبایی را از دست جادوگری اهریمنی نجات دهد.  سایت رسمی مارول، مقر سندباد رو شهر بغداد میدونه ولی ملیت او را ایرانی ذکر کرده است! همچنین اسم همسرش نیز «پریسا» است!

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2022

 (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

 مقالات مرتبط:

10 سیاستمدار واقعی که در دنیای کمیک حضور پیدا کردند!

کمیک های "شاهزاده پارس" (Prince of Persia)

انتخاب هنرپیشه های ایرانی برای فیلم مرد عنكبوتی!

تشکر علیرضا زمانی از SPIDEY.IR بابت انعکاس خبر ثبت گونه های جدید عنکبوت در ایران !

انتخاب بازیگران ایرانی برای فیلم انتقام جویان!

10 نقاشی شگفت انگیزی که هواداران ایرانی برای شخصیت های مارول خلق کرده

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Spidey Reigns
#1 Spidey Reigns 1395-11-01 12:22
یه چیزی من رو خیلی اذیت میکنه و اون اینه که تو کمیکا، بیشتر شخصیت های ایرانی رو با لباس اعراب نشون میدن...
افراد هر ملیتی باید مثل خودشون به تصویر کشیده بشن که این یکی از مشکلات اصلی سیاسی کمیک بوک هاست...
حتی توی کشتی کج هم اینطوریه...
کشتی کج کارانی مثل آیرون شیخ ( این دیگه اسمشم عربیه!!! )، آریا دایوری و... با لباس اعراب وارد میشن و همیشه هم تحقیر میشن!!!
برای مثال آریا دایوری که در حال حاضر مسابقه میده رو ببینید که چقدر تحقیر میشه و همه بهش میخندن!!!
نقل قول کردن
Nightwatcher
#2 Nightwatcher 1395-11-01 12:46
اینا انگار عرب هستن نه ایرانی!
اونها فکر میکنن ایران هم یه کشور عربیه. البته تعجب نداره... 90 درصد کلماتمون عربیه. تیپ و قیافه دولتمردانمون هم که... ولش کن. بگذریم.

ولی مقاله مفیدی بود.
نقل قول کردن
Spidey Reigns
#3 Spidey Reigns 1395-11-01 12:52
به نقل از Nightwatcher:

اونها فکر میکنن ایران هم یه کشور عربیه. البته تعجب نداره... 90 درصد کلماتمون عربیه. تیپ و قیافه دولتمردانمون هم که... ولش کن. بگذریم


البته اونا همچین فکری نمیکنن و میدونن فرهنگ مردم ما چطوره...
در واقع خودشون عمدا میخوان اینجوری نشون بدن...
نقل قول کردن
Omid.J
#4 Omid.J 1395-11-01 13:09
روی مسئله عربی بودن خیلی حساس نباشین.
طبیعیه چون ما و کشور‌های عربی تو یه منطقه هستیم و فرهنگ‌های نزدیکی هم داریم، برای همین مردم مناطق دور تر تفاوتی بینمون نمی‌بینن.
به همین شکل که ما بین مردم شرق آسیا تفاوت زیادی قائل نیستیم. و حتی به همین شکل برای کشور‌های آفریقا و اروپا (به جز تعدادی از اونا که فرهنگ‌های خیلی معروفی دارن)
بنابراین این مسئله فقط مربوط به کشور ما نمی‌شه و قصد بدی هم پشتش نیست.
تنها راهی که فرهنگ یک کشور به درستی به تصویر کشیده بشه اینه که این کار توسط مردم همون کشور انجام بشه.
نقل قول کردن
Nightwatcher
#5 Nightwatcher 1395-11-01 13:13
#3
شاید کسانی که درباره ایران مطالعه کردن بدونن...
ولی عوام که نمیدونن. اکثرا ما رو به عرب میشناسن.
رسانه های خودمون هم که اصلا هیچ فیلم یا سریالی درباره تاریخ ایران نمیسازن. با چی میخوایم فرهنگ و هویت خودمون رو نشون بدیم؟
نقل قول کردن
Spidey Reigns
#6 Spidey Reigns 1395-11-01 13:23
#5:
درسته! ممکنه که قصدی نداشته باشن ولی امکانش هست که اهدافی هم داشته باشن...
وقتی یه نویسنده ایرانی تصمیم میگیره در مورد مردم کشور سومالی رمانی بنویسه، حتما در مورد اون کشور و فرهنگش باید تحقیق داشته باشه وگرنه اون کتاب چیزی جز یه مشت کاغذ به درد نخور نمیشه...

خالقین این شخصیت های کمیک بوکی هم حتما باید اطلاعاتی رو جمع آوری کنن و مسلما با یه سرچ ساده تو نت میشه در مورد ما اطلاعاتی به دست بیارن...

شاید مردمان عادی مثل خود ما، اطلاعاتی از فرهنگ مردم کشورای دیگه نداشته باشیم ولی اون کاربلدش که ادعای این رو داره که میتونه شخصیتی فلان ملیتی خلق کنه، حتما باید اطلاعاتش رو هم داشته باشه....

همونطور که تو نظر بالاییم گفتم فقط تو صنعت کمیک بوک هم اینجوری نیست....
الان خودمون داریم توی سینما، رستلینگ و... هم همچین چیزایی رو میبینیم....

این بحث دیگه مثه اون مزخرفاتی نیست که بعضیا میشینن و میگن این فراماسونریه و این فلانه و بلانه... ( که واقعا هم تو خیلیاش مزخرف میگن! )

این بحث مربوز به اینه که دیگه دارن به شعور یه سری از مردم بی احترامی میکنن...
نقل قول کردن
Spidey Reigns
#7 Spidey Reigns 1395-11-01 13:30
متاسفانه خیلی در این مورد قدرتی نداریم و بعضیا به جای اینکه خودشون یه فیلم خوب بسازن، میچسبن به فیلمای هالیوودی و انقدر باهاشون ور میرن تا یه نماد فراماسونری توش پیدا کنن و بگن ما هم میفهمیم چی به چیه!

( خدا کنه یه روز با همت مردم یه فیلم تاریخی مشتی بسازیم و با اون بکوبیم تو دهن کسایی که میخوان تاریخ و فرهنگمون رو نابود کنن... )
نقل قول کردن
Nightwatcher
#8 Nightwatcher 1395-11-01 13:41
خدا از دهنت بشنوه
در مورد این جور مسائل فرهنگی تا وقتی که در داخل ایران یه سری اقدامات و اصلاحات صورت نگیره نباید انتظار بیشتر از این داشته باشیم.
به خدا فقط یه عید نوروز مونده که اونم کم کم داره کمرنگ و کمرنگتر میشه. بعضی ها از خداشونه که آثار باستانی و تاریخی و فرهنگیمون مثل تخت جمشید یا شاهنامه فردوسی یا همین عید نوروز هم از بین بره.

ببخشید پرحرفی کردم
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
#9 Cap-Spider Potter 1395-11-01 13:44
ممنون...مقاله خیلی خوبی بود...
باعث آگاهی کاملتر ما از اون شخصیت ها و آشنایی بیشتر شد.
سپاس!
نقل قول کردن
H.B.2102
#10 H.B.2102 1395-11-01 17:20
شاهزاده ایرانی در اصل یک کتاب بوده که نویسنده اش هم ایرانی نبوده روسی بوده(واقعا جای تاسف داره).یک کتاب با بیست پایان متفاوت.(بیست بار باید کتاب رو بخونی)وشخصیت جالبی هم داره و از روش فیلم و بازی هم ساخته شده
به خاطر همین بیشتر میشناشیمش.
ولی کلا این شخصیت ها شخصیت های زود گذر و موقتیی بودن.
از نظر من همون شاهزاده ایرانی میتونه جز بهترین شخصیت های قهرمانی ایرانی کنار رستم و اسفندیار و ... قرار بگیره و داستان های جالبی هم داره.
با تشکر از مقاله خوبتون
نقل قول کردن
mokhtar
+1 #11 mokhtar 1395-11-01 21:41
شاهزاده ایرانی کمیک هم داشته که توسط "دیزنی" هم چاپ شدن



نقل قول کردن
Nightwatcher
#12 Nightwatcher 1395-11-01 22:34
سومی ضحاکه؟؟؟!!! :o
جالبه
نقل قول کردن
mokhtar
+1 #13 mokhtar 1395-11-02 09:09
به نقل از H.B.2102:
شاهزاده ایرانی در اصل یک کتاب بوده که نویسنده اش هم ایرانی نبوده روسی بوده(واقعا جای تاسف داره).یک کتاب با بیست پایان متفاوت.(بیست بار باید کتاب رو بخونی)وشخصیت جالبی هم داره و از روش فیلم و بازی هم ساخته شده
به خاطر همین بیشتر میشناشیمش.
ولی کلا این شخصیت ها شخصیت های زود گذر و موقتیی بودن.
از نظر من همون شاهزاده ایرانی میتونه جز بهترین شخصیت های قهرمانی ایرانی کنار رستم و اسفندیار و ... قرار بگیره و داستان های جالبی هم داره.
با تشکر از مقاله خوبتون

غلطه
شاهزاده ایرانی از اول بازی بوده. سالها پیش ازش بازی های ابتدایی ساخته شد



خالقش هم جردن مکنر هستش که امریکاییه
بعدها از روش کمیک هم چاپ شد
نقل قول کردن
شروین سرکان
#14 شروین سرکان 1398-12-15 11:38
ما همه ی ایرانی ها ناراحت میشیم وقتی ما رو عرب جلوه میدن تاءسف میخوریم اینا هدف پشتشه. ممنون از اقای ترابی
نقل قول کردن
SpiderGoblin
#15 SpiderGoblin 1398-12-15 11:40
سلام مقاله خوبی بود راستش وقتی نوشته بودین نویسنده های دیسی در مورد ایرانیا چیز زیادی نمیدونن یاد کمیک مرگ جیسون تاد افتادم که جوکر با لباس عربی شده بود نماینده ایران تو سازمان ملل
نقل قول کردن
شروین سرکان
#16 شروین سرکان 1398-12-15 11:44
جالبه حضرت زرتشت که پیامبر الهی بوده وارد کمیک شده
نقل قول کردن
AVENGERS
#17 AVENGERS 1398-12-15 11:54
ممنون بابت مقاله خوبتون.من که تا حالا نمیدونستم مارول و دی سی شخصیت های ایرانی دارن.
اما با دو تا چیزش حال نکردم:
1-لباساشون شبیه عربا بود :-?
2-رستم شده بود آدم بده. :sigh: :sad:
نقل قول کردن
badlight
#18 badlight 1398-12-15 12:15
من از هیکدومشون خوشم نمیاد ولی شاهزاده ایران بهتر از اونا هستش
نقل قول کردن
moein
#19 moein 1398-12-15 13:01
اين كار شون يك نوع توهين تلقى ميشه،درسته ما با كشور هاى
عربى همسايه هستيم ولى دوتا فرق وجود داره بين ما اعراب:
١-تمدنى كه در ايران وجود داره با جرئت ميشه گفت در هيچ كشورى وجود نداره.
٢-ما اريايى هستيم.
اما دوتا تبصره وجود داره:
١-إعراب واسه ما قابل احترام هستند زيرا ما هموطن عرب هم داريم.
٢-نژاد ما نژاد بررت قطعا نيست.
نقل قول کردن
ComicBooke4Ever
#20 ComicBooke4Ever 1398-12-15 14:57
عالی بود.اما به نظرم بیشتر عرب بودن و فقط ملیتشون ایرانی بود.خب لامصب قبل ساختن شخصیتی از ایران یک تحقیقی کنید دیگه! :-|
نقل قول کردن
rira02
#21 rira02 1398-12-15 15:00
ممنون مقاله ی جالبی بود . راجع به مسلمان های کمیک می دونستم اما از ایرانی ها خبر نداشتم.
اینکه رستم یه تروریسته و حتی اسم گروهشم جهاده معلوم نیست خلاقیت شخص بوده یا قصدی داشته ازین برعکس کردن قضیه :-|
جابر بن حیان جالب بود برام البته نمی دونم چرا تو کمیک شکست خورده که اختراعشو گالیله اصلاح کرده :-|
کاش به جای ساختن فیلم هایی با شوخی های نامناسب و کیفیت پایین محتوا ، فیلم هایی درباره ی تاریخ و فرهنگ ایرانی با کیفیت خوب بسازن که همه حتی خودمون بیشتر آشنا بشیم با این تمدن و فرهنگی که داره نابود میشه
راجع به زبان عربی این شخصیت ها درسته که ما فارسی حرف می زنیم اما کلی کلمه ی عربی همراهش داره و تو ادارات و نامه های رسمی هم که دیگه عربی همراه با فارسیه :-| کاش انقد دغدغه دارن برای کلمات بیگانه ی انگلیسی یکمم کلمات عربی رو جایگزین میکردن
اسماشون هم فکر کنم فقط سایه و پریسا و سندباد فارسی بودن
نقل قول کردن
Amir78_King
#22 Amir78_King 1398-12-15 15:10
آقا من نه عربم نه چیز دیگه ای فقط میخوام بگم درسته که اونا اشتباه کردن و شاید هم از سر عمد بوده ولی خواهشا یه جوری جلوه ش ندید تو نظرات که انگار ما از اعراب بالاتریم یا اعراب پایین تر از بعضی قبیله ها هستن
مقاله هم که نیاز به تعریف نداره چون آقا ترابی نویسنده ش بودن
نقل قول کردن
milad
#23 milad 1398-12-15 16:05
وقتی ما خودمون هیچ تلاشی برای شناساندنمون (کلمه ی سختی بود.) به دنیا نمی کنیم( نه یه فیلم تاریخی درست و حسابی و نه یه کتاب تاریخی درست و حسابی) چه انتظاری داریم؟
اونا هم رستم رو خبیث نشون دادن و جابر بن حیان رو خنگ.
بقیه هم که فقط اسم ایرانی روشون بود. درحالی که نه در ایران فعالیت داشتن و نه لباس و اسم ایرانی. :cry: :cry:
نقل قول کردن
milad
#24 milad 1398-12-15 16:07
به نقل از milad:
وقتی ما خودمون هیچ تلاشی برای شناساندنمون (کلمه ی سختی بود.) به دنیا نمی کنیم( نه یه فیلم تاریخی درست و حسابی و نه یه کتاب تاریخی درست و حسابی) چه انتظاری داریم؟
اونا هم رستم رو خبیث نشون دادن و جابر بن حیان رو خنگ.
بقیه هم که فقط اسم ایرانی روشون بود. درحالی که نه در ایران فعالیت داشتن و نه لباس و اسم ایرانی. :cry: :cry:

البته منظورم از کتاب، برای عصر معاصر بود.
نقل قول کردن
The spider
#25 The spider 1398-12-15 16:21
جالبه که شخصیت های ایرانی هم توی کمیک بوکی وجود دارن ولی در واقع خیلی خیلی متفاوتن و فقط ایرانی نامیده میشن
نه لباس نه اسم نه حتی افسانه های ما را هم درست نشون ندادن که حیفه واقعا
نقل قول کردن
MP Spidey
#26 MP Spidey 1398-12-15 16:38
متاسفانه یه اشخاصی توی کمیک ها شخصیت ایرانی خلق می کنن که هیچی درباره فرهنگ ایرانی نمی دونستن. اصلا بحث این نیست که عرب ها نژاد بدین. ولی به نظر من کمپانی ها باید برای ساختن شخصیت ایرانی یه نویسنده مثل خانم «جی ویلو ویلسون» رو انتخاب کنن. کسی که به ایران سفر کرده باشه.
ای کاش می تونستم به مردم جهان بفهمونم که ما یه فرهنگ متفاوت از عرب ها داریم.
ممنون از شما به خاطر آپدیت این مقاله.
نقل قول کردن
Spider-Fan
#27 Spider-Fan 1398-12-15 16:48
به نقل از milad:
اونا هم رستم رو خبیث نشون دادن و جابر بن حیان رو خنگ.

کسی جابر بن حیان رو "خنگ" نشون نداده، جناب!
توی شمارهٔ ۳ از سری کمیک‌های «شیلد» (که جاناتان هیکمن سال ۲۰۱۰ نوشت) داستانی روایت می‌شه به اسم The Theory Of Eternal Life.
در واقع هیکمن توی این سری می‌گه که سازمان شیلدی که ما امروز می‌شناسیم از گذشته‌های دور وجود داشته و افرادی مثل گالیله و نیوتن هم عضوش بودن!
اما داستان از این قراره: جابر بن حیان که اون‌موقع رهبر Brotherhood Of Shield بوده، یک تئوری نبوغ‌آمیز می‌ده: «اگر امیدها و آرزوها و امیال هزار انسان به یک نفر منتقل بشه، اگر هر اتفاقی برای دنیا بیفته اون فرد می‌تونه دوباره دنیا رو بازسازی کنه.»
اما دستگاهش به مشکل می‌خوره و پروژه‌اش شکست می‌خوره.
حالا حدود ۸۰۰ سال بعد، گالیله اون دستگاه رو پیدا می‌کنه و باهاش گالاکتوس رو شکست می‌ده.
خداوکیلی چطور می‌شه استنباط کرد که جابر رو «خنگ» به تصویر کشیدن؟!
نقل قول کردن
badlight
#28 badlight 1398-12-15 17:18
سیاست این سایت اینه که شخصیت هارو با توجه به ماهیت و ذات اصلیشون نشون بده . خوب ای چیزیه که مارول تو فیلماش رعایت میکنه. ولی اینو تو کمیکای ایرانیش رعایت نمیکنه چون شخصیت های ایرانیشو به ذات اصلیشون وفادار نکرده. (کلی فکر کردم این بیاد به ذهنم)
نقل قول کردن
The amazing spiderman
#29 The amazing spiderman 1398-12-15 17:24
به نقل از badlight:
سیاست این سایت اینه که شخصیت هارو با توجه به ماهیت و ذات اصلیشون نشون بده . خوب ای چیزیه که مارول تو فیلماش رعایت میکنه. ولی اینو تو کمیکای ایرانیش رعایت نمیکنه چون شخصیت های ایرانیشو به ذات اصلیشون وفادار نکرده. (کلی فکر کردم این بیاد به ذهنم)

ما که درست نفهمیدیم چی گفتی ولی این مقاله نشون میده مارول نسبت به دی سی تو نشون دادن ایرانی ها بهتر عمل کرده
همون دی سی و وارنر و جناب فرانک میلر تا ابد با اون رمان گرافیکی و فیلم "300" به ایرانی ها ظلم و توهین کردن
کلا به نظرم اون دوستمون راست میگفت. یکم نفس بگیر بعد نظر بده. چیه هی زرت و زورت نطر میدی ؟ هر چی میاد به ذهنت باید تبدیلش کنی به کامنت؟ کیفیت مهمه نه کمیت
نقل قول کردن
badlight
#30 badlight 1398-12-15 17:32
داداش میگم مارول و دی سی باید در نظر بگیرن که ایرانیا چه شخصیتی دارن مثلا دی سی اومده رستمو خبیث نشون داده ولی درواقع ریشه این شخصیت یک قهرمان ایرانیه. و اومدن ایرانیا رو عرب نشون دادن. خب این اشتباهه چون ایرانیا پارسی زبانن. چه دی سی چه مارول زیاد به ریشه اصلی ایرانیا رجوع نکردن همین.
نقل قول کردن
badlight
#31 badlight 1398-12-15 17:39
به نقل از badlight:
سیاست این سایت اینه که شخصیت هارو با توجه به ماهیت و ذات اصلیشون نشون بده . خوب ای چیزیه که مارول تو فیلماش رعایت میکنه. ولی اینو تو کمیکای ایرانیش رعایت نمیکنه چون شخصیت های ایرانیشو به ذات اصلیشون وفادار نکرده. (کلی فکر کردم این بیاد به ذهنم)

کلمه ی زات رو اشتباه نوشتم. ببخشید الان متوجهش شدم.
نقل قول کردن
the Batman
#32 the Batman 1398-12-15 18:02
به نقل از badlight:
به نقل از badlight:
سیاست این سایت اینه که شخصیت هارو با توجه به ماهیت و ذات اصلیشون نشون بده . خوب ای چیزیه که مارول تو فیلماش رعایت میکنه. ولی اینو تو کمیکای ایرانیش رعایت نمیکنه چون شخصیت های ایرانیشو به ذات اصلیشون وفادار نکرده. (کلی فکر کردم این بیاد به ذهنم)

کلمه ی زات رو اشتباه نوشتم. ببخشید الان متوجهش شدم.

اتفاقا "ذات" رو درست نوشته بودی :lol:
نقل قول کردن
the Batman
#33 the Batman 1398-12-15 18:04
در کل به نظرم فقط prince of persia که بازیش یا کمیکش یا فیلمش تونست چهره خوب و نسبتا واقعی از ایران و ایرانیان نشون بده
بقیه ؟ جدیشون نگیرید
دلیلش هم بیشترش تقصیر خودمونه
اینهمه فیلم و سریال مذهبی ساختیم ولی یه بار از شاهنامه و اساطیرمون چیزی ساختیم؟
یا آیا پروژه مشترک ساختیم؟
نقل قول کردن
badlight
#34 badlight 1398-12-15 18:05
به نقل از the Batman:
به نقل از badlight:
به نقل از badlight:
سیاست این سایت اینه که شخصیت هارو با توجه به ماهیت و ذات اصلیشون نشون بده . خوب ای چیزیه که مارول تو فیلماش رعایت میکنه. ولی اینو تو کمیکای ایرانیش رعایت نمیکنه چون شخصیت های ایرانیشو به ذات اصلیشون وفادار نکرده. (کلی فکر کردم این بیاد به ذهنم)

کلمه ی زات رو اشتباه نوشتم. ببخشید الان متوجهش شدم.

اتفاقا "ذات" رو درست نوشته بودی :lol:

عه اخه اطمینان نداشتم سرچ کردم. پس فکر کنم سایته اشتباه بهم رسوند
نقل قول کردن
badlight
#35 badlight 1398-12-15 18:07
به نقل از the Batman:
در کل به نظرم فقط prince of persia که بازیش یا کمیکش یا فیلمش تونست چهره خوب و نسبتا واقعی از ایران و ایرانیان نشون بده
بقیه ؟ جدیشون نگیرید
دلیلش هم بیشترش تقصیر خودمونه
اینهمه فیلم و سریال مذهبی ساختیم ولی یه بار از شاهنامه و اساطیرمون چیزی ساختیم؟
یا آیا پروژه مشترک ساختیم؟

اگه منظورت فیلم مشترک کشوریه که خب 2 تا با هند ساختیم.
نقل قول کردن
the Batman
#36 the Batman 1398-12-15 18:08
به نقل از badlight:
به نقل از the Batman:
در کل به نظرم فقط prince of persia که بازیش یا کمیکش یا فیلمش تونست چهره خوب و نسبتا واقعی از ایران و ایرانیان نشون بده
بقیه ؟ جدیشون نگیرید
دلیلش هم بیشترش تقصیر خودمونه
اینهمه فیلم و سریال مذهبی ساختیم ولی یه بار از شاهنامه و اساطیرمون چیزی ساختیم؟
یا آیا پروژه مشترک ساختیم؟

اگه منظورت فیلم مشترک کشوریه که خب 2 تا با هند ساختیم.

منظورم فیلم مشترک با موضوع شخصیت های اساطیری مون بود
نقل قول کردن
badlight
#37 badlight 1398-12-15 18:12
اها. خب متاسفانه نداشتیم ولی باید امید داشت که در اینده داشته باشیم. (یهو یاد بروس لی افتادم. صنعت فیلم سازی کشورشو از این رو به اون رو کرد واقعا افسانه ای بود واسه خودش)
نقل قول کردن
mahbod strang
#38 mahbod strang 1398-12-15 18:15
سلام من کاربر جدید سایتم
نقل قول کردن
badlight
#39 badlight 1398-12-15 18:16
به نقل از mahbod strang:
سلام من کاربر جدید سایتم

خوش اومدی
نقل قول کردن
Batsina
#40 Batsina 1398-12-15 18:32
همشون بجز رستم و جابر ابن حیان و زرتشت منو یاد هر کشور همسایه ای انداختن بجز این ایران خودمون :-|
رستمم که شخصیت منفی بود و زرتشتم گفتن جادوگره :-? یعنی اینا اسم از ایران نمی بردن سنگین تر بودن
آخه برادر یه تحقیقی یه اطلاعاتی
نقل قول کردن
FN
#41 FN 1398-12-15 18:41
موضوع مقاله خیلی خوب بود راستش خیلی وقت بود که منتظر مقاله ای با این موضوع بودم
مطلب بعدی که وجود دارد این هست که بنظر من دلیل اینکه نویسندگان دنیای کمیکهای دی سی و مارول که فکر میکنند ایرانیها عرب هستتد برمیگرده به زمانی که اعراب به ایران هجوم آوردند ولی این موضوع برای۱۴۰۰ سال پیش است و زمانی هم که به ایران حمله کردند بازهم ایرانیان به زبان پارسی صحبت میکردند و نامه هایی که به دولت مرکزی میفرستادند به زبان فارسی بوده است پس احتمال این موضوع پایین است مگر اینکه دیگه خیلی از مرحله پرت باشند و اینجوری فکرکنند

درضمن من عضو جدید سایت هستم
نقل قول کردن
mr.badguy
#42 mr.badguy 1398-12-15 19:04
مقاله خیلی خوبی بود
با خوندن تقریبا اکثر مقاله،زجر کشیدم
بیشترشخصیت های ایرانی رو خبیث نشون دادن
که خب کاری هم نمیتونیم بکنیم ماها درموردشبه نقل از the Batman:
در کل به نظرم فقط prince of persia که بازیش یا کمیکش یا فیلمش تونست چهره خوب و نسبتا واقعی از ایران و ایرانیان نشون بده
بقیه ؟ جدیشون نگیرید
دلیلش هم بیشترش تقصیر خودمونه
اینهمه فیلم و سریال مذهبی ساختیم ولی یه بار از شاهنامه و اساطیرمون چیزی ساختیم؟
یا آیا پروژه مشترک ساختیم؟

POP هم(البته بازی های جدیدترش) تصویر درستی از ایران نشون نمیدادن ، برای مثال معماری ساختمان های بازی اسلامی هستن ، از طرفی اسم شخصیت ها هم عربیه مثل مالک برادر شخصیت اصلی یا راضیه که فکر کنم جادوگر بود(این نکته هم هست که این خانوم که اسمش راضیه است، که یک اسم عربی و البته اسلامی هست، حجاب جالبی نداره!)
و این نکته مهم
در بازی، فقط شخصیت های خبیث فارسی صحبت میکنن!
مثلا در یکی از مراحل اول بازی با یک غول شیطان مانند روبرو میشید،اون هم به صورت یک کات سین ، اونموقع میتونید راحت بشنوید که این غول یا هیولا چی میگه : زمین باید بلرزه !! بله ، عین جمله رو به فارسی میگه(اون ها میدونن که ما زبونمون فارسیه وبه قصد مارو شبیه به اعراب نشون میدن) و بعد واقعا زمین رو میلرزونه! بعدش هم یک اسمی رو(که حالا یادم نیست )به زبون میاره و به نوچه هاش میگه که: برام بیارینش !!
اون هایی هم که در طول بازی کتک میزنید و میکشید اکثرا فارسی صحبت میکنن!!(هرچند که اگه اشتباه نکنم یه چیزی شبیه به عربی هم صحبت میکنن)
در ضمن در طول بازی،بارها و بارها بناهای اسلامی (گنبد ها،مناره ها و...)نابود میشن ...
میخوام بگم که بله کاملا تقصیر خودمونه...
تقصیر خودمونه که فیلم هایی مثل آرگو،300... و بازی هایی اینچنینی، فرهنگ و تاریخ مارو زیر مشت ولگد میگیرن
و خودشون رو بالا میکشن
تقصیر خودمونه که از مسلمون ها تو سطح جهان،تصویر خونخوار ها و وحشی هارو درست کردن
در حدی که ن چند وقت پیش تو یوتیوب یه چرخی میزدم که یک ویدیو برخوردم (از گفتن عنوانش شرمم میگیره)
تو بخش کامنت ها به نظراتی بسیار خشن از سوی کاربران خارجی نسبت مسلمان ها برخوردم ، بعضا تو یکی رو مورد کلمات بسیار بدی رو به کار برده بودن
به هر حال خوندم و خوندم تا به نظر یه خانومی رسیدم که یه همچین چیزی بود:مسلمون ها باید بفهمن که چقدر اسلام وحشتناکه(!) وقتی که تمام عمر دروغ به خوردت بدن این اتفاقا میفته ( از دروغ منظورشون اسلام بود)
و بعد به چیز های جالبتی برخوردم که یکیشون در جواب همین خانوم بود:"درسته ، اسلام وحشتناکه،من هرروز برای مسلمون ها دعا میکنم که بیان زیر سایه مسیح!
و بعد من شروع کردم و جواب تک تکشون رو دادم (البته که کسی به بند کفشش هم نگرفت )
یا یکی دیگه که یه چیزای خبیثانه ای به ادعای خودش از قرآن میگفت که من حیرت کردم ،
میخوام بدونید که از ماها چه حیوون هایی در سطح جهان ساختن،فهمیدنش هم سخت نیست ، کافیه یک گشت تو اینترنت بزنید...
اون موقع است که عرق شرم رو پیشونی تون میشینه
این مقاله که چیزی نیست...
به هر حال باز هم به خاطر مقاله ممنون، خیلی خوب و جامع بود،قطعا در آینده به دردم میخوره
خسته نباشید
نقل قول کردن
mr.badguy
#43 mr.badguy 1398-12-15 19:07
به نقل از Batsina:
همشون بجز رستم و جابر ابن حیان و زرتشت منو یاد هر کشور همسایه ای انداختن بجز این ایران خودمون :-|
رستمم که شخصیت منفی بود و زرتشتم گفتن جادوگره :-? یعنی اینا اسم از ایران نمی بردن سنگین تر بودن
آخه برادر یه تحقیقی یه اطلاعاتی

اصلا هدفشون همین بوده
ساختن تصویری وحشتناک از دشمنانشون
نقل قول کردن
Mahan763
#44 Mahan763 1398-12-15 20:21
مقاله عالی بود
شکی نیست که از ایرانی ها و اسلام تصویر وحشتناکی درست کردن و کاری هم نمیشه کرد.
نقل قول کردن
hassan91
#45 hassan91 1398-12-15 23:26
اون جهش یافته خیلی باحال بود بنظرم. گرچه کلا شبیه ایرانیها نبودن.
نقل قول کردن
spider-man2004
#46 spider-man2004 1398-12-16 06:29
اینا بیشتر شبیه عربی هستن تا ایرانی معلومه که زیاد کار نکردن روی این شخصیت ها
نقل قول کردن
mtm
#47 mtm 1398-12-17 06:36
آقایون! من کلی نظر تو این صفحه حذف کردم
قرار ما اینه که نامی از سایت های ایرانی برده نشه
یادتونه؟
بنده و دیگر همکارانم از اینکه اسممون جای دیگه برده میشه و بهمون احیانا فحش هم بدن ناراحت نمیشیم چون نشون میده به هدفمون رسیدیم
ما اصلا وقتی برای حتی نگاه کردن به این گونه نظرات نداریم چه برسه بخواهیم بهشون واکنش نشون بدیم
ترجیح میدیم وقتتمون رو بزاریم روی مقاله نوشتن و کمیک ترجمه کردن
پس خواهشا از این به بعد از این گونه نظرات خودداری کنید
نقل قول کردن
old man omid
#48 old man omid 1399-01-22 11:34
به نقل از Spidey Reigns:
به نقل از Nightwatcher:

اونها فکر میکنن ایران هم یه کشور عربیه. البته تعجب نداره... 90 درصد کلماتمون عربیه. تیپ و قیافه دولتمردانمون هم که... ولش کن. بگذریم


البته اونا همچین فکری نمیکنن و میدونن فرهنگ مردم ما چطوره...
در واقع خودشون عمدا میخوان اینجوری نشون بدن...

سیاست مرداشون اره ولی مردمشون نه،هرجی رسانه ها به خوردشون بدن قبول میکنن


مقاله عالی بود مرسی
نقل قول کردن
mz spider
#49 mz spider 1399-04-24 11:28
خب انگار این مقاله اپدیت شده خسته نباشید مثل همیشه عالی
اما یه چیزی که ادمو به فکر وا میداره به جز حالت عربی افراد این لیست اینه که اسم چند تا از خبیث ها همون اسم ائمه هست (میخواستن طبیعی باشه؟) پس چرا قهرمان ها اسمشون اینجوری نیست؟و فقط برا خبیث ها اسم ائمه رو گذاشتن البته چند تاشون
نقل قول کردن
Hesam_21
#50 Hesam_21 1400-07-21 15:16
باز هم عالی جناب استاد ترابی
فکر نمی کردم قهرمان ایرانی هم وجود داشته باشه
از بس کم قهرمان ساختیم خارجیا برامون ساختن اما بازم از همون چندتای ما بهتر ساختن...
نقل قول کردن
amin Hajati
#51 amin Hajati 1401-02-11 16:17
به نقل از spider-man2004:
اینا بیشتر شبیه عربی هستن تا ایرانی معلومه که زیاد کار نکردن روی این شخصیت ها

من میخواستم اینو بگم ولی خب به حرف شما هم جواب میدم هم نظر خودمو میگم.
با افسوس فراوان میشه دید که بیشتر نام این شخصیت ها عربی هست(!) و لباس های عربی هم دارنو...
و فقط تقصیر خودمونه که ما را اشتباه میگیرن.
از واژگان عربی استفاده میکنیم.
درسی به نام عربی داریم
از واژگان عربی استفاده میکنیم چون پارسی اش رو نمیدونیم.
بیشتر نام ها و نام خانوادگی ها هم عربیه
و نمیشه گفت اشتباه کردن چون واقعا همینجوریه و باید افسوس خورد که اینگونه هستبه نقل از the Batman:
در کل به نظرم فقط prince of persia که بازیش یا کمیکش یا فیلمش تونست چهره خوب و نسبتا واقعی از ایران و ایرانیان نشون بده
بقیه ؟ جدیشون نگیرید
دلیلش هم بیشترش تقصیر خودمونه
اینهمه فیلم و سریال مذهبی ساختیم ولی یه بار از شاهنامه و اساطیرمون چیزی ساختیم؟
یا آیا پروژه مشترک ساختیم؟

حرف شما کاملا درسته
نقل قول کردن
mjkp
#52 mjkp 1401-02-11 17:06
ممنون بابت مقاله
اینا یا شناخت درستی از ایران ندارن و یا میخوان شناخت نادرست رو ترویج بدن
بعضی جاها شخصیت ها تروریست بودن که این ناراحت کنندست ولی شخصیت هاب خوبم داشت مثل زرتشت که در حد دکتر استرنج وبوده یا مثلا جابربن حیامبه نقل از amin Hajati:
به نقل از spider-man2004:
اینا بیشتر شبیه عربی هستن تا ایرانی معلومه که زیاد کار نکردن روی این شخصیت ها

من میخواستم اینو بگم ولی خب به حرف شما هم جواب میدم هم نظر خودمو میگم.
با افسوس فراوان میشه دید که بیشتر نام این شخصیت ها عربی هست(!) و لباس های عربی هم دارنو...
و فقط تقصیر خودمونه که ما را اشتباه میگیرن.
از واژگان عربی استفاده میکنیم.
درس های مذهبی رو از امادگی کردن تو حلقمون
درسی به نام عربی داریم
دینمون هم مثل عرب هاست
لباس دو نفر معروف و رهبر کشورون هم کاملا لباس عربی هست (به علاوه لباس اخوند ها)!!!!
از واژگان عربی استفاده میکنیم چون پارسی اش رو نمیدونیم!!!
یه امام هم تو ایرانه مرقدش
کلی هم مسجد داریم.
بیشتر نام ها و نام خانوادگی ها هم عربیه
و نمیشه گفت اشتباه کردن چون واقعا همینجوریه و باید افسوس خورد که اینگونه هستبه نقل از the Batman:
در کل به نظرم فقط prince of persia که بازیش یا کمیکش یا فیلمش تونست چهره خوب و نسبتا واقعی از ایران و ایرانیان نشون بده
بقیه ؟ جدیشون نگیرید
دلیلش هم بیشترش تقصیر خودمونه
اینهمه فیلم و سریال مذهبی ساختیم ولی یه بار از شاهنامه و اساطیرمون چیزی ساختیم؟
یا آیا پروژه مشترک ساختیم؟

حرف شما کاملا درسته

این که در دینمون کلمات عربی هست دلیل نمیشه که ما عرب باشیم
مگه خودشون با زبان انجیل که کتاب دین مسیحیت هست صحبت میکنن
نقل قول کردن
MS-Spidey
#53 MS-Spidey 1401-02-11 17:50
به نقل از amin Hajati:
به نقل از spider-man2004:
اینا بیشتر شبیه عربی هستن تا ایرانی معلومه که زیاد کار نکردن روی این شخصیت ها

من میخواستم اینو بگم ولی خب به حرف شما هم جواب میدم هم نظر خودمو میگم.
با افسوس فراوان میشه دید که بیشتر نام این شخصیت ها عربی هست(!) و لباس های عربی هم دارنو...
و فقط تقصیر خودمونه که ما را اشتباه میگیرن.
از واژگان عربی استفاده میکنیم.
درس های مذهبی رو از امادگی کردن تو حلقمون
درسی به نام عربی داریم
دینمون هم مثل عرب هاست
لباس دو نفر معروف و رهبر کشورون هم کاملا لباس عربی هست (به علاوه لباس اخوند ها)!!!!
از واژگان عربی استفاده میکنیم چون پارسی اش رو نمیدونیم!!!
یه امام هم تو ایرانه مرقدش
کلی هم مسجد داریم.
بیشتر نام ها و نام خانوادگی ها هم عربیه
و نمیشه گفت اشتباه کردن چون واقعا همینجوریه و باید افسوس خورد که اینگونه هستبه نقل از the Batman:
در کل به نظرم فقط prince of persia که بازیش یا کمیکش یا فیلمش تونست چهره خوب و نسبتا واقعی از ایران و ایرانیان نشون بده
بقیه ؟ جدیشون نگیرید
دلیلش هم بیشترش تقصیر خودمونه
اینهمه فیلم و سریال مذهبی ساختیم ولی یه بار از شاهنامه و اساطیرمون چیزی ساختیم؟
یا آیا پروژه مشترک ساختیم؟

حرف شما کاملا درسته

من موندم چجوری نظر شما رو تو سایت قبول کردند و اینکه دوست عزیز ما ایرانی ها وقتی غرب ها به کشورمون حمله کردند ما خودمون تصمیم گرفتیم که مسلمان بشیم و خب این دلیل نمیشه که بگیم دین اسلام فقط برای اعرابه و اینکه خب اگه دین اسلام برای عرب هاست چرا وقتی چنگیز خان مغول به کشورمون حمله کرد چرا ما بودایی نشدیم؟ و این که اسلام فقط مخصوص غرب ها نیست ما تو کشور های شرقی مسلمون داریم، تو کشور آمریکا درصد خیلی زیادی مسلمون داریم و خب عرب ها به این کشور ها حمله کردند که این تعداد مسلمون شدند؟ خواهشا هر چی به ذهنت میاد کامنت اش نکن
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#54 AM SM BM SM 1401-02-11 20:10
به نقل از amin Hajati:
به نقل از spider-man2004:
اینا بیشتر شبیه عربی هستن تا ایرانی معلومه که زیاد کار نکردن روی این شخصیت ها

من میخواستم اینو بگم ولی خب به حرف شما هم جواب میدم هم نظر خودمو میگم.
با افسوس فراوان میشه دید که بیشتر نام این شخصیت ها عربی هست(!) و لباس های عربی هم دارنو...
و فقط تقصیر خودمونه که ما را اشتباه میگیرن.
از واژگان عربی استفاده میکنیم.
درس های مذهبی رو از امادگی کردن تو حلقمون
درسی به نام عربی داریم
دینمون هم مثل عرب هاست
لباس دو نفر معروف و رهبر کشورون هم کاملا لباس عربی هست (به علاوه لباس اخوند ها)!!!!
از واژگان عربی استفاده میکنیم چون پارسی اش رو نمیدونیم!!!
یه امام هم تو ایرانه مرقدش
کلی هم مسجد داریم.
بیشتر نام ها و نام خانوادگی ها هم عربیه
و نمیشه گفت اشتباه کردن چون واقعا همینجوریه و باید افسوس خورد که اینگونه هست

ببینید، کلیت حرف شما درسته، ولی اینکه ما بگیم خارجی ها ما رو عربی فرض میکنند چون دینمون اینجوریه و این حرف ها، درست نیست. دین یهودی از سرزمین اسرائیل سرچشمه گرفته، دین مسیحی هم فکرکنم از سرزمین روم هست (یا اگر هم اشتباه باشه به هر حال حصرت عیسی مسیح از یک سرزمین مشخصی ظهور کرده) اما این همه کشور توی دنیا از این دو دین بهره میبرند. فکرنکنم دلیلش بشه که چون این دین از سرزمین عربستان ظهور کرده، پس فقط مختص اونجاست! این مسئله که عرب ها یک زمانی ایران رو تسخیر کردند و از اینجا بخش مهمی از زبان و فرهنگ اونا به ما منتقل شد، دست خود ما که نبوده. خیلی از کشورها مثل ایران هستند و این موضوع مختص ما نمیشه اما شما باید برید ببینید آیا برای اونا هم این اتفاقات افتاده که تحریف بشند؟ پرتغالی ها به برزیل حمله کردند و بومیان اونجا رو کشتند و الان برزیلی ها هم به زبون پرتغالی ها صحبت میکنند. آمریکایی ها درواقع اروپایی هایی هستند که سرخ پوستان آمریکایی رو غارت کردند اما چرا کمتر کسی بهشون اشاره میکنه؟ چون آمریکایی نمیخوان وحشی گری های کثیفشون رو نشون بدن. پس میبینید که خیلی از کشورها مثل ایران تحت تاثیر فرهنگ ها و ادیان دیگر به هر دلیلی قرار گرفتند و قرار نیست به این دلیل بگیم که حالا خارجی ها حق دارند دنیای ایران رو تحریف کنند. و اصلا میشه دید که حتی بعضی از این شخصیت ها قبل از اینکه انقلاب در ایران صورت بگیره یا در همون حوالی اول انقلاب خلق شدند و ربطی به پوشش رهبرمون و اینا هم نداشتند و بیشتر مال کم عقلی خود غربی هاست. بعضی از حریف ها تون هم متاسفانه واقعا عجیب بود. یاد گرفتن زبان عربی مثل زبان انگلیسی واقعا مهمه، چرا به اون اعتراض نمیکنید؟ توی خیلی از کشورها زبان هایی مثل اسپانیایی یا هر زبان دیگه ای رو درس میدن حالا به هر دلیلی. عربی هم برای ایران مهمه. چون اولا جز مهم ترین زبان های زنده دنیاست، دوما خیلی ها اعتقاد دارند کاملترین زبان هست و سوما به خاطر موقعیت جغرافیایی که ما داریم (دور و برمون کشورهای عربی زیاد هستند) یاد گرفتن این زبان برای ما مهم هست چون ممکنه به هر دلیلی یه زمانی کارمون به این کشورها بیفته و وقتی عربی بلد نباشیم، هیچی به هیچی. درس های مذهبی هم در تمام جهان در مدرسه ها یاد میدن و کشوری که یک دین مشخص داره، درس های مربوط به اون کتاب مقدس رو هم در اکثر بخش ها داره. بودن مسجدها و مرقد امام رضا هم که باز دست ما نبود، عین اینکه مصری ها بگن چرا قبر حضرت یوسف در مصر هست یا هرچیز دیگه. به نظرم این موضوع تحریف ایرانی ها، بیشتر دو دلیل داره: حماقت غربی ها که بعضی وقت ها عمدی هم هست، ناتوانی ما در شناساندن کشور و تاریخ و فرهنگ غنی ما به جهان. شما ببینید که تحریف ایرانی ها به عربی شناختن اونا ختم نمیشه. مگر فیلم و کمیک ۳۰۰ که به دوران خشایارشا میپردازه رو ندیدید؟ اونجا هم به عرب ربط داره؟ نه، مسئله اینه که وقتی بخوان تاریخ رو تحریف کنند و دشمن رو شکست بدن، براشون مهم نیست که از چه راهی باشه و حتی به تاریخ ایران هم حمله میکنند. از این دست نمونه ها تا دلتون بخواد هست. غربی ها اگر بخوان به راحتی میتونند یک ایرانی واقعی رو به تصویر بکشند اما موضوع مهم اینه که "نمیخوان" و بعضی وقت ها به نفعشون نیست(البته استثناهایی هم وجود داره مثل بازی های فوق‌العاده Prince of Persia).نکته دوم که خیلی مهم و گسترده است و پرداختنش یک مقاله کامل و طولانی رو میطلبه، کم کاری خود ما در شناساندن ایران به جهان هست. به جرئت میگم، هیچ جایی در جهان به اندازه ایران، پتانسیل داستان های تاریخی رو نداره. ببینید اساطیر نورس چقدر داستان های مختلف دارند. یا یونان یا مصر. به جرئت میگم که اساطیر شاهنامه از این نمونه ها هم پتانسیل بیشتری برای داستان های عالی دارند اگر پر و بال داده بشن. یا حتی قهرمانان واقعی مثل آریوبرزن که نمیدونم داستانش رو شنیدید یا نه اما واقعا یک نماد زیبای میهن پرستی هست. یا اصلا این موضوع به اساطیر مربوط نمیشه. ما در شناسایی فرهنگمون هم لنگ میزنیم. وقتی آدم های بزرگی مثل حافظ و سعدی و ابن سینا و ابوریحان بیرونی و... داریم، به جای اینکه اونا رو به دنیا معرفی کنیم، دست روی دست میذاریم تا اونا رو مثل مولوی از جنگمون در بیارند. پس میبینید که بیشتر از همه چیز مشکل از بی عرضگی خودمون هست. البته ساختن فیلم و سریال بر اساس اساطیر ایرانی اگر بخواد چرت و پرت و شعاری و غیر قابل لمس باشه، مثل اکثر آثار ایرانی، راستش ساخته نباشه بهتره چون هیچ کمکی به ما نمیکنه. نظر من در این باره چیزی هست که نوشتم و به نظرم بهتره شما هم به جای اینکه سطحی ترین موضوع رو دلیل قرار بدید، سعی کنید بهتر تحلیل. من نمیگم که ورود فرهنگ عربی به ایران کلا تقصیری نداره، اما اولا که این موضوع دست ما نبوده و ما باید وظیفه خودمون رو در این قبال انجام بدیم و موضوع های دیگه رو بهونه ندیم و دوما همه چیز این موضوع نیست و خیلی عوامل دیگه هم وجود دارند.
نقل قول کردن
mjkp
#55 mjkp 1401-02-11 21:08
به نقل از AM SM BM SM:
به نقل از amin Hajati:
به نقل از spider-man2004:
اینا بیشتر شبیه عربی هستن تا ایرانی معلومه که زیاد کار نکردن روی این شخصیت ها

من میخواستم اینو بگم ولی خب به حرف شما هم جواب میدم هم نظر خودمو میگم.
با افسوس فراوان میشه دید که بیشتر نام این شخصیت ها عربی هست(!) و لباس های عربی هم دارنو...
و فقط تقصیر خودمونه که ما را اشتباه میگیرن.
از واژگان عربی استفاده میکنیم.
درس های مذهبی رو از امادگی کردن تو حلقمون
درسی به نام عربی داریم
دینمون هم مثل عرب هاست
لباس دو نفر معروف و رهبر کشورون هم کاملا لباس عربی هست (به علاوه لباس اخوند ها)!!!!
از واژگان عربی استفاده میکنیم چون پارسی اش رو نمیدونیم!!!
یه امام هم تو ایرانه مرقدش
کلی هم مسجد داریم.
بیشتر نام ها و نام خانوادگی ها هم عربیه
و نمیشه گفت اشتباه کردن چون واقعا همینجوریه و باید افسوس خورد که اینگونه هست

ببینید، کلیت حرف شما درسته، ولی اینکه ما بگیم خارجی ها ما رو عربی فرض میکنند چون دینمون اینجوریه و این حرف ها، درست نیست. دین یهودی از سرزمین اسرائیل سرچشمه گرفته، دین مسیحی هم فکرکنم از سرزمین روم هست (یا اگر هم اشتباه باشه به هر حال حصرت عیسی مسیح از یک سرزمین مشخصی ظهور کرده) اما این همه کشور توی دنیا از این دو دین بهره میبرند. فکرنکنم دلیلش بشه که چون این دین از سرزمین عربستان ظهور کرده، پس فقط مختص اونجاست! این مسئله که عرب ها یک زمانی ایران رو تسخیر کردند و از اینجا بخش مهمی از زبان و فرهنگ اونا به ما منتقل شد، دست خود ما که نبوده. خیلی از کشورها مثل ایران هستند و این موضوع مختص ما نمیشه اما شما باید برید ببینید آیا برای اونا هم این اتفاقات افتاده که تحریف بشند؟ پرتغالی ها به برزیل حمله کردند و بومیان اونجا رو کشتند و الان برزیلی ها هم به زبون پرتغالی ها صحبت میکنند. آمریکایی ها درواقع اروپایی هایی هستند که سرخ پوستان آمریکایی رو غارت کردند اما چرا کمتر کسی بهشون اشاره میکنه؟ چون آمریکایی نمیخوان وحشی گری های کثیفشون رو نشون بدن. پس میبینید که خیلی از کشورها مثل ایران تحت تاثیر فرهنگ ها و ادیان دیگر به هر دلیلی قرار گرفتند و قرار نیست به این دلیل بگیم که حالا خارجی ها حق دارند دنیای ایران رو تحریف کنند. و اصلا میشه دید که حتی بعضی از این شخصیت ها قبل از اینکه انقلاب در ایران صورت بگیره یا در همون حوالی اول انقلاب خلق شدند و ربطی به پوشش رهبرمون و اینا هم نداشتند و بیشتر مال کم عقلی خود غربی هاست. بعضی از حریف ها تون هم متاسفانه واقعا عجیب بود. یاد گرفتن زبان عربی مثل زبان انگلیسی واقعا مهمه، چرا به اون اعتراض نمیکنید؟ توی خیلی از کشورها زبان هایی مثل اسپانیایی یا هر زبان دیگه ای رو درس میدن حالا به هر دلیلی. عربی هم برای ایران مهمه. چون اولا جز مهم ترین زبان های زنده دنیاست، دوما خیلی ها اعتقاد دارند کاملترین زبان هست و سوما به خاطر موقعیت جغرافیایی که ما داریم (دور و برمون کشورهای عربی زیاد هستند) یاد گرفتن این زبان برای ما مهم هست چون ممکنه به هر دلیلی یه زمانی کارمون به این کشورها بیفته و وقتی عربی بلد نباشیم، هیچی به هیچی. درس های مذهبی هم در تمام جهان در مدرسه ها یاد میدن و کشوری که یک دین مشخص داره، درس های مربوط به اون کتاب مقدس رو هم در اکثر بخش ها داره. بودن مسجدها و مرقد امام رضا هم که باز دست ما نبود، عین اینکه مصری ها بگن چرا قبر حضرت یوسف در مصر هست یا هرچیز دیگه. به نظرم این موضوع تحریف ایرانی ها، بیشتر دو دلیل داره: حماقت غربی ها که بعضی وقت ها عمدی هم هست، ناتوانی ما در شناساندن کشور و تاریخ و فرهنگ غنی ما به جهان. شما ببینید که تحریف ایرانی ها به عربی شناختن اونا ختم نمیشه. مگر فیلم و کمیک ۳۰۰ که به دوران خشایارشا میپردازه رو ندیدید؟ اونجا هم به عرب ربط داره؟ نه، مسئله اینه که وقتی بخوان تاریخ رو تحریف کنند و دشمن رو شکست بدن، براشون مهم نیست که از چه راهی باشه و حتی به تاریخ ایران هم حمله میکنند. از این دست نمونه ها تا دلتون بخواد هست. غربی ها اگر بخوان به راحتی میتونند یک ایرانی واقعی رو به تصویر بکشند اما موضوع مهم اینه که "نمیخوان" و بعضی وقت ها به نفعشون نیست(البته استثناهایی هم وجود داره مثل بازی های فوق‌العاده Prince of Persia).نکته دوم که خیلی مهم و گسترده است و پرداختنش یک مقاله کامل و طولانی رو میطلبه، کم کاری خود ما در شناساندن ایران به جهان هست. به جرئت میگم، هیچ جایی در جهان به اندازه ایران، پتانسیل داستان های تاریخی رو نداره. ببینید اساطیر نورس چقدر داستان های مختلف دارند. یا یونان یا مصر. به جرئت میگم که اساطیر شاهنامه از این نمونه ها هم پتانسیل بیشتری برای داستان های عالی دارند اگر پر و بال داده بشن. یا حتی قهرمانان واقعی مثل آریوبرزن که نمیدونم داستانش رو شنیدید یا نه اما واقعا یک نماد زیبای میهن پرستی هست. یا اصلا این موضوع به اساطیر مربوط نمیشه. ما در شناسایی فرهنگمون هم لنگ میزنیم. وقتی آدم های بزرگی مثل حافظ و سعدی و ابن سینا و ابوریحان بیرونی و... داریم، به جای اینکه اونا رو به دنیا معرفی کنیم، دست روی دست میذاریم تا اونا رو مثل مولوی از جنگمون در بیارند. پس میبینید که بیشتر از همه چیز مشکل از بی عرضگی خودمون هست. البته ساختن فیلم و سریال بر اساس اساطیر ایرانی اگر بخواد چرت و پرت و شعاری و غیر قابل لمس باشه، مثل اکثر آثار ایرانی، راستش ساخته نباشه بهتره چون هیچ کمکی به ما نمیکنه. نظر من در این باره چیزی هست که نوشتم و به نظرم بهتره شما هم به جای اینکه سطحی ترین موضوع رو دلیل قرار بدید، سعی کنید بهتر تحلیل. من نمیگم که ورود فرهنگ عربی به ایران کلا تقصیری نداره، اما اولا که این موضوع دست ما نبوده و ما باید وظیفه خودمون رو در این قبال انجام بدیم و موضوع های دیگه رو بهونه ندیم و دوما همه چیز این موضوع نیست و خیلی عوامل دیگه هم وجود دارند.

مثل همیشه یکی از بهترین کامنت هارو دادید
نقل قول کردن
MS-Spidey
#56 MS-Spidey 1401-02-11 21:16
به نقل از AM SM BM SM:
به نقل از amin Hajati:
به نقل از spider-man2004:
اینا بیشتر شبیه عربی هستن تا ایرانی معلومه که زیاد کار نکردن روی این شخصیت ها

من میخواستم اینو بگم ولی خب به حرف شما هم جواب میدم هم نظر خودمو میگم.
با افسوس فراوان میشه دید که بیشتر نام این شخصیت ها عربی هست(!) و لباس های عربی هم دارنو...
و فقط تقصیر خودمونه که ما را اشتباه میگیرن.
از واژگان عربی استفاده میکنیم.
درس های مذهبی رو از امادگی کردن تو حلقمون
درسی به نام عربی داریم
دینمون هم مثل عرب هاست
لباس دو نفر معروف و رهبر کشورون هم کاملا لباس عربی هست (به علاوه لباس اخوند ها)!!!!
از واژگان عربی استفاده میکنیم چون پارسی اش رو نمیدونیم!!!
یه امام هم تو ایرانه مرقدش
کلی هم مسجد داریم.
بیشتر نام ها و نام خانوادگی ها هم عربیه
و نمیشه گفت اشتباه کردن چون واقعا همینجوریه و باید افسوس خورد که اینگونه هست

ببینید، کلیت حرف شما درسته، ولی اینکه ما بگیم خارجی ها ما رو عربی فرض میکنند چون دینمون اینجوریه و این حرف ها، درست نیست. دین یهودی از سرزمین اسرائیل سرچشمه گرفته، دین مسیحی هم فکرکنم از سرزمین روم هست (یا اگر هم اشتباه باشه به هر حال حصرت عیسی مسیح از یک سرزمین مشخصی ظهور کرده) اما این همه کشور توی دنیا از این دو دین بهره میبرند. فکرنکنم دلیلش بشه که چون این دین از سرزمین عربستان ظهور کرده، پس فقط مختص اونجاست! این مسئله که عرب ها یک زمانی ایران رو تسخیر کردند و از اینجا بخش مهمی از زبان و فرهنگ اونا به ما منتقل شد، دست خود ما که نبوده. خیلی از کشورها مثل ایران هستند و این موضوع مختص ما نمیشه اما شما باید برید ببینید آیا برای اونا هم این اتفاقات افتاده که تحریف بشند؟ پرتغالی ها به برزیل حمله کردند و بومیان اونجا رو کشتند و الان برزیلی ها هم به زبون پرتغالی ها صحبت میکنند. آمریکایی ها درواقع اروپایی هایی هستند که سرخ پوستان آمریکایی رو غارت کردند اما چرا کمتر کسی بهشون اشاره میکنه؟ چون آمریکایی نمیخوان وحشی گری های کثیفشون رو نشون بدن. پس میبینید که خیلی از کشورها مثل ایران تحت تاثیر فرهنگ ها و ادیان دیگر به هر دلیلی قرار گرفتند و قرار نیست به این دلیل بگیم که حالا خارجی ها حق دارند دنیای ایران رو تحریف کنند. و اصلا میشه دید که حتی بعضی از این شخصیت ها قبل از اینکه انقلاب در ایران صورت بگیره یا در همون حوالی اول انقلاب خلق شدند و ربطی به پوشش رهبرمون و اینا هم نداشتند و بیشتر مال کم عقلی خود غربی هاست. بعضی از حریف ها تون هم متاسفانه واقعا عجیب بود. یاد گرفتن زبان عربی مثل زبان انگلیسی واقعا مهمه، چرا به اون اعتراض نمیکنید؟ توی خیلی از کشورها زبان هایی مثل اسپانیایی یا هر زبان دیگه ای رو درس میدن حالا به هر دلیلی. عربی هم برای ایران مهمه. چون اولا جز مهم ترین زبان های زنده دنیاست، دوما خیلی ها اعتقاد دارند کاملترین زبان هست و سوما به خاطر موقعیت جغرافیایی که ما داریم (دور و برمون کشورهای عربی زیاد هستند) یاد گرفتن این زبان برای ما مهم هست چون ممکنه به هر دلیلی یه زمانی کارمون به این کشورها بیفته و وقتی عربی بلد نباشیم، هیچی به هیچی. درس های مذهبی هم در تمام جهان در مدرسه ها یاد میدن و کشوری که یک دین مشخص داره، درس های مربوط به اون کتاب مقدس رو هم در اکثر بخش ها داره. بودن مسجدها و مرقد امام رضا هم که باز دست ما نبود، عین اینکه مصری ها بگن چرا قبر حضرت یوسف در مصر هست یا هرچیز دیگه. به نظرم این موضوع تحریف ایرانی ها، بیشتر دو دلیل داره: حماقت غربی ها که بعضی وقت ها عمدی هم هست، ناتوانی ما در شناساندن کشور و تاریخ و فرهنگ غنی ما به جهان. شما ببینید که تحریف ایرانی ها به عربی شناختن اونا ختم نمیشه. مگر فیلم و کمیک ۳۰۰ که به دوران خشایارشا میپردازه رو ندیدید؟ اونجا هم به عرب ربط داره؟ نه، مسئله اینه که وقتی بخوان تاریخ رو تحریف کنند و دشمن رو شکست بدن، براشون مهم نیست که از چه راهی باشه و حتی به تاریخ ایران هم حمله میکنند. از این دست نمونه ها تا دلتون بخواد هست. غربی ها اگر بخوان به راحتی میتونند یک ایرانی واقعی رو به تصویر بکشند اما موضوع مهم اینه که "نمیخوان" و بعضی وقت ها به نفعشون نیست(البته استثناهایی هم وجود داره مثل بازی های فوق‌العاده Prince of Persia).نکته دوم که خیلی مهم و گسترده است و پرداختنش یک مقاله کامل و طولانی رو میطلبه، کم کاری خود ما در شناساندن ایران به جهان هست. به جرئت میگم، هیچ جایی در جهان به اندازه ایران، پتانسیل داستان های تاریخی رو نداره. ببینید اساطیر نورس چقدر داستان های مختلف دارند. یا یونان یا مصر. به جرئت میگم که اساطیر شاهنامه از این نمونه ها هم پتانسیل بیشتری برای داستان های عالی دارند اگر پر و بال داده بشن. یا حتی قهرمانان واقعی مثل آریوبرزن که نمیدونم داستانش رو شنیدید یا نه اما واقعا یک نماد زیبای میهن پرستی هست. یا اصلا این موضوع به اساطیر مربوط نمیشه. ما در شناسایی فرهنگمون هم لنگ میزنیم. وقتی آدم های بزرگی مثل حافظ و سعدی و ابن سینا و ابوریحان بیرونی و... داریم، به جای اینکه اونا رو به دنیا معرفی کنیم، دست روی دست میذاریم تا اونا رو مثل مولوی از جنگمون در بیارند. پس میبینید که بیشتر از همه چیز مشکل از بی عرضگی خودمون هست. البته ساختن فیلم و سریال بر اساس اساطیر ایرانی اگر بخواد چرت و پرت و شعاری و غیر قابل لمس باشه، مثل اکثر آثار ایرانی، راستش ساخته نباشه بهتره چون هیچ کمکی به ما نمیکنه. نظر من در این باره چیزی هست که نوشتم و به نظرم بهتره شما هم به جای اینکه سطحی ترین موضوع رو دلیل قرار بدید، سعی کنید بهتر تحلیل. من نمیگم که ورود فرهنگ عربی به ایران کلا تقصیری نداره، اما اولا که این موضوع دست ما نبوده و ما باید وظیفه خودمون رو در این قبال انجام بدیم و موضوع های دیگه رو بهونه ندیم و دوما همه چیز این موضوع نیست و خیلی عوامل دیگه هم وجود دارند.


واقعا که گل گفتی
نقل قول کردن
BlueCrown4
#57 BlueCrown4 1401-02-11 22:44
به نقل از AM SM BM SM:
به نقل از amin Hajati:
به نقل از spider-man2004:
اینا بیشتر شبیه عربی هستن تا ایرانی معلومه که زیاد کار نکردن روی این شخصیت ها

من میخواستم اینو بگم ولی خب به حرف شما هم جواب میدم هم نظر خودمو میگم.
با افسوس فراوان میشه دید که بیشتر نام این شخصیت ها عربی هست(!) و لباس های عربی هم دارنو...
و فقط تقصیر خودمونه که ما را اشتباه میگیرن.
از واژگان عربی استفاده میکنیم.
درس های مذهبی رو از امادگی کردن تو حلقمون
درسی به نام عربی داریم
دینمون هم مثل عرب هاست
لباس دو نفر معروف و رهبر کشورون هم کاملا لباس عربی هست (به علاوه لباس اخوند ها)!!!!
از واژگان عربی استفاده میکنیم چون پارسی اش رو نمیدونیم!!!
یه امام هم تو ایرانه مرقدش
کلی هم مسجد داریم.
بیشتر نام ها و نام خانوادگی ها هم عربیه
و نمیشه گفت اشتباه کردن چون واقعا همینجوریه و باید افسوس خورد که اینگونه هست

ببینید، کلیت حرف شما درسته، ولی اینکه ما بگیم خارجی ها ما رو عربی فرض میکنند چون دینمون اینجوریه و این حرف ها، درست نیست. دین یهودی از سرزمین اسرائیل سرچشمه گرفته، دین مسیحی هم فکرکنم از سرزمین روم هست (یا اگر هم اشتباه باشه به هر حال حصرت عیسی مسیح از یک سرزمین مشخصی ظهور کرده) اما این همه کشور توی دنیا از این دو دین بهره میبرند. فکرنکنم دلیلش بشه که چون این دین از سرزمین عربستان ظهور کرده، پس فقط مختص اونجاست! این مسئله که عرب ها یک زمانی ایران رو تسخیر کردند و از اینجا بخش مهمی از زبان و فرهنگ اونا به ما منتقل شد، دست خود ما که نبوده. خیلی از کشورها مثل ایران هستند و این موضوع مختص ما نمیشه اما شما باید برید ببینید آیا برای اونا هم این اتفاقات افتاده که تحریف بشند؟ پرتغالی ها به برزیل حمله کردند و بومیان اونجا رو کشتند و الان برزیلی ها هم به زبون پرتغالی ها صحبت میکنند. آمریکایی ها درواقع اروپایی هایی هستند که سرخ پوستان آمریکایی رو غارت کردند اما چرا کمتر کسی بهشون اشاره میکنه؟ چون آمریکایی نمیخوان وحشی گری های کثیفشون رو نشون بدن. پس میبینید که خیلی از کشورها مثل ایران تحت تاثیر فرهنگ ها و ادیان دیگر به هر دلیلی قرار گرفتند و قرار نیست به این دلیل بگیم که حالا خارجی ها حق دارند دنیای ایران رو تحریف کنند. و اصلا میشه دید که حتی بعضی از این شخصیت ها قبل از اینکه انقلاب در ایران صورت بگیره یا در همون حوالی اول انقلاب خلق شدند و ربطی به پوشش رهبرمون و اینا هم نداشتند و بیشتر مال کم عقلی خود غربی هاست. بعضی از حریف ها تون هم متاسفانه واقعا عجیب بود. یاد گرفتن زبان عربی مثل زبان انگلیسی واقعا مهمه، چرا به اون اعتراض نمیکنید؟ توی خیلی از کشورها زبان هایی مثل اسپانیایی یا هر زبان دیگه ای رو درس میدن حالا به هر دلیلی. عربی هم برای ایران مهمه. چون اولا جز مهم ترین زبان های زنده دنیاست، دوما خیلی ها اعتقاد دارند کاملترین زبان هست و سوما به خاطر موقعیت جغرافیایی که ما داریم (دور و برمون کشورهای عربی زیاد هستند) یاد گرفتن این زبان برای ما مهم هست چون ممکنه به هر دلیلی یه زمانی کارمون به این کشورها بیفته و وقتی عربی بلد نباشیم، هیچی به هیچی. درس های مذهبی هم در تمام جهان در مدرسه ها یاد میدن و کشوری که یک دین مشخص داره، درس های مربوط به اون کتاب مقدس رو هم در اکثر بخش ها داره. بودن مسجدها و مرقد امام رضا هم که باز دست ما نبود، عین اینکه مصری ها بگن چرا قبر حضرت یوسف در مصر هست یا هرچیز دیگه. به نظرم این موضوع تحریف ایرانی ها، بیشتر دو دلیل داره: حماقت غربی ها که بعضی وقت ها عمدی هم هست، ناتوانی ما در شناساندن کشور و تاریخ و فرهنگ غنی ما به جهان. شما ببینید که تحریف ایرانی ها به عربی شناختن اونا ختم نمیشه. مگر فیلم و کمیک ۳۰۰ که به دوران خشایارشا میپردازه رو ندیدید؟ اونجا هم به عرب ربط داره؟ نه، مسئله اینه که وقتی بخوان تاریخ رو تحریف کنند و دشمن رو شکست بدن، براشون مهم نیست که از چه راهی باشه و حتی به تاریخ ایران هم حمله میکنند. از این دست نمونه ها تا دلتون بخواد هست. غربی ها اگر بخوان به راحتی میتونند یک ایرانی واقعی رو به تصویر بکشند اما موضوع مهم اینه که "نمیخوان" و بعضی وقت ها به نفعشون نیست(البته استثناهایی هم وجود داره مثل بازی های فوق‌العاده Prince of Persia).نکته دوم که خیلی مهم و گسترده است و پرداختنش یک مقاله کامل و طولانی رو میطلبه، کم کاری خود ما در شناساندن ایران به جهان هست. به جرئت میگم، هیچ جایی در جهان به اندازه ایران، پتانسیل داستان های تاریخی رو نداره. ببینید اساطیر نورس چقدر داستان های مختلف دارند. یا یونان یا مصر. به جرئت میگم که اساطیر شاهنامه از این نمونه ها هم پتانسیل بیشتری برای داستان های عالی دارند اگر پر و بال داده بشن. یا حتی قهرمانان واقعی مثل آریوبرزن که نمیدونم داستانش رو شنیدید یا نه اما واقعا یک نماد زیبای میهن پرستی هست. یا اصلا این موضوع به اساطیر مربوط نمیشه. ما در شناسایی فرهنگمون هم لنگ میزنیم. وقتی آدم های بزرگی مثل حافظ و سعدی و ابن سینا و ابوریحان بیرونی و... داریم، به جای اینکه اونا رو به دنیا معرفی کنیم، دست روی دست میذاریم تا اونا رو مثل مولوی از جنگمون در بیارند. پس میبینید که بیشتر از همه چیز مشکل از بی عرضگی خودمون هست. البته ساختن فیلم و سریال بر اساس اساطیر ایرانی اگر بخواد چرت و پرت و شعاری و غیر قابل لمس باشه، مثل اکثر آثار ایرانی، راستش ساخته نباشه بهتره چون هیچ کمکی به ما نمیکنه. نظر من در این باره چیزی هست که نوشتم و به نظرم بهتره شما هم به جای اینکه سطحی ترین موضوع رو دلیل قرار بدید، سعی کنید بهتر تحلیل. من نمیگم که ورود فرهنگ عربی به ایران کلا تقصیری نداره، اما اولا که این موضوع دست ما نبوده و ما باید وظیفه خودمون رو در این قبال انجام بدیم و موضوع های دیگه رو بهونه ندیم و دوما همه چیز این موضوع نیست و خیلی عوامل دیگه هم وجود دارند.

مطمئنا خیلی از دوستان هم مثل من میخواستند جواب ایشونو بدهند که واقعا نمیدونم چجوری تونستند اینجوری فکر کنند و همچین حرفی بزنند.
ممنونم از شما که با این کامنت هر چی که ما میخواستیم بگیم رو گفتید.
و در آخر فقط اضافه کنم که به نظرم غربی ها احمق نیستند که نتوانند بروند یک کتاب تاریخ بردارند و بیارند و از روی اون فیلم و کمیک بسازند. این اولین وظیفه یک نویسنده و کارگردان هست که درمورد اثری که مینویسه شناخت واقعی و درست داشته باشه. ولی متاسفانه از قصد این اتفاقات میفته و هدفشان فقط کوبیدن تاریخ غنی ایران و دین اسلام هست .
ما هم مقصریم که فرهنگ و دینمون رو به درستی نمیتونیم تبلیغ کنیم و البته از جنبه دیگری هم مقصریم که چشممون رو روی این حرکت عمدی ببندیم و بگیم که اینا از حماقت غربی هاست. نه این کار ها کاملا عمدی هست.
نقل قول کردن
Pbenjya
#58 Pbenjya 1401-02-12 12:31
کاش یک روز خودمون کمیکی بنویسیم که توش یه ایرانی ابرقهرمان وجود داشته باشه تا دیگه برامون مهم نباشه که اونا فکر میکنن ما با اعراب یکی هستیم
ای کاش...
نقل قول کردن
Pbenjya
#59 Pbenjya 1401-02-12 12:37
به نقل از milad:
وقتی ما خودمون هیچ تلاشی برای شناساندنمون (کلمه ی سختی بود.) به دنیا نمی کنیم( نه یه فیلم تاریخی درست و حسابی و نه یه کتاب تاریخی درست و حسابی) چه انتظاری داریم؟
اونا هم رستم رو خبیث نشون دادن و جابر بن حیان رو خنگ.
بقیه هم که فقط اسم ایرانی روشون بود. درحالی که نه در ایران فعالیت داشتن و نه لباس و اسم ایرانی. :cry: :cry:


جابر ابن حیان رو خنگ نشون ندادن
شما ببین میگه 800 سال بعد گالیله اومده اون دستگاه و درست کرده خب این چه ربطی به خنگی داره اون زمان حتما تکنولوژی پیشرفتش خیلی کمتر از 800 سال بعد بوده همین الان شما 800 سال بعد ما رو تصور کن ...
اونمقع دیگه ماشینا پرواز میکنن
نقل قول کردن
Pbenjya
#60 Pbenjya 1401-02-12 12:44
به نقل از BlueCrown4:
به نقل از AM SM BM SM:
به نقل از amin Hajati:
به نقل از spider-man2004:
اینا بیشتر شبیه عربی هستن تا ایرانی معلومه که زیاد کار نکردن روی این شخصیت ها

من میخواستم اینو بگم ولی خب به حرف شما هم جواب میدم هم نظر خودمو میگم.
با افسوس فراوان میشه دید که بیشتر نام این شخصیت ها عربی هست(!) و لباس های عربی هم دارنو...
و فقط تقصیر خودمونه که ما را اشتباه میگیرن.
از واژگان عربی استفاده میکنیم.
درس های مذهبی رو از امادگی کردن تو حلقمون
درسی به نام عربی داریم
دینمون هم مثل عرب هاست
لباس دو نفر معروف و رهبر کشورون هم کاملا لباس عربی هست (به علاوه لباس اخوند ها)!!!!
از واژگان عربی استفاده میکنیم چون پارسی اش رو نمیدونیم!!!
یه امام هم تو ایرانه مرقدش
کلی هم مسجد داریم.
بیشتر نام ها و نام خانوادگی ها هم عربیه
و نمیشه گفت اشتباه کردن چون واقعا همینجوریه و باید افسوس خورد که اینگونه هست

ببینید، کلیت حرف شما درسته، ولی اینکه ما بگیم خارجی ها ما رو عربی فرض میکنند چون دینمون اینجوریه و این حرف ها، درست نیست. دین یهودی از سرزمین اسرائیل سرچشمه گرفته، دین مسیحی هم فکرکنم از سرزمین روم هست (یا اگر هم اشتباه باشه به هر حال حصرت عیسی مسیح از یک سرزمین مشخصی ظهور کرده) اما این همه کشور توی دنیا از این دو دین بهره میبرند. فکرنکنم دلیلش بشه که چون این دین از سرزمین عربستان ظهور کرده، پس فقط مختص اونجاست! این مسئله که عرب ها یک زمانی ایران رو تسخیر کردند و از اینجا بخش مهمی از زبان و فرهنگ اونا به ما منتقل شد، دست خود ما که نبوده. خیلی از کشورها مثل ایران هستند و این موضوع مختص ما نمیشه اما شما باید برید ببینید آیا برای اونا هم این اتفاقات افتاده که تحریف بشند؟ پرتغالی ها به برزیل حمله کردند و بومیان اونجا رو کشتند و الان برزیلی ها هم به زبون پرتغالی ها صحبت میکنند. آمریکایی ها درواقع اروپایی هایی هستند که سرخ پوستان آمریکایی رو غارت کردند اما چرا کمتر کسی بهشون اشاره میکنه؟ چون آمریکایی نمیخوان وحشی گری های کثیفشون رو نشون بدن. پس میبینید که خیلی از کشورها مثل ایران تحت تاثیر فرهنگ ها و ادیان دیگر به هر دلیلی قرار گرفتند و قرار نیست به این دلیل بگیم که حالا خارجی ها حق دارند دنیای ایران رو تحریف کنند. و اصلا میشه دید که حتی بعضی از این شخصیت ها قبل از اینکه انقلاب در ایران صورت بگیره یا در همون حوالی اول انقلاب خلق شدند و ربطی به پوشش رهبرمون و اینا هم نداشتند و بیشتر مال کم عقلی خود غربی هاست. بعضی از حریف ها تون هم متاسفانه واقعا عجیب بود. یاد گرفتن زبان عربی مثل زبان انگلیسی واقعا مهمه، چرا به اون اعتراض نمیکنید؟ توی خیلی از کشورها زبان هایی مثل اسپانیایی یا هر زبان دیگه ای رو درس میدن حالا به هر دلیلی. عربی هم برای ایران مهمه. چون اولا جز مهم ترین زبان های زنده دنیاست، دوما خیلی ها اعتقاد دارند کاملترین زبان هست و سوما به خاطر موقعیت جغرافیایی که ما داریم (دور و برمون کشورهای عربی زیاد هستند) یاد گرفتن این زبان برای ما مهم هست چون ممکنه به هر دلیلی یه زمانی کارمون به این کشورها بیفته و وقتی عربی بلد نباشیم، هیچی به هیچی. درس های مذهبی هم در تمام جهان در مدرسه ها یاد میدن و کشوری که یک دین مشخص داره، درس های مربوط به اون کتاب مقدس رو هم در اکثر بخش ها داره. بودن مسجدها و مرقد امام رضا هم که باز دست ما نبود، عین اینکه مصری ها بگن چرا قبر حضرت یوسف در مصر هست یا هرچیز دیگه. به نظرم این موضوع تحریف ایرانی ها، بیشتر دو دلیل داره: حماقت غربی ها که بعضی وقت ها عمدی هم هست، ناتوانی ما در شناساندن کشور و تاریخ و فرهنگ غنی ما به جهان. شما ببینید که تحریف ایرانی ها به عربی شناختن اونا ختم نمیشه. مگر فیلم و کمیک ۳۰۰ که به دوران خشایارشا میپردازه رو ندیدید؟ اونجا هم به عرب ربط داره؟ نه، مسئله اینه که وقتی بخوان تاریخ رو تحریف کنند و دشمن رو شکست بدن، براشون مهم نیست که از چه راهی باشه و حتی به تاریخ ایران هم حمله میکنند. از این دست نمونه ها تا دلتون بخواد هست. غربی ها اگر بخوان به راحتی میتونند یک ایرانی واقعی رو به تصویر بکشند اما موضوع مهم اینه که "نمیخوان" و بعضی وقت ها به نفعشون نیست(البته استثناهایی هم وجود داره مثل بازی های فوق‌العاده Prince of Persia).نکته دوم که خیلی مهم و گسترده است و پرداختنش یک مقاله کامل و طولانی رو میطلبه، کم کاری خود ما در شناساندن ایران به جهان هست. به جرئت میگم، هیچ جایی در جهان به اندازه ایران، پتانسیل داستان های تاریخی رو نداره. ببینید اساطیر نورس چقدر داستان های مختلف دارند. یا یونان یا مصر. به جرئت میگم که اساطیر شاهنامه از این نمونه ها هم پتانسیل بیشتری برای داستان های عالی دارند اگر پر و بال داده بشن. یا حتی قهرمانان واقعی مثل آریوبرزن که نمیدونم داستانش رو شنیدید یا نه اما واقعا یک نماد زیبای میهن پرستی هست. یا اصلا این موضوع به اساطیر مربوط نمیشه. ما در شناسایی فرهنگمون هم لنگ میزنیم. وقتی آدم های بزرگی مثل حافظ و سعدی و ابن سینا و ابوریحان بیرونی و... داریم، به جای اینکه اونا رو به دنیا معرفی کنیم، دست روی دست میذاریم تا اونا رو مثل مولوی از جنگمون در بیارند. پس میبینید که بیشتر از همه چیز مشکل از بی عرضگی خودمون هست. البته ساختن فیلم و سریال بر اساس اساطیر ایرانی اگر بخواد چرت و پرت و شعاری و غیر قابل لمس باشه، مثل اکثر آثار ایرانی، راستش ساخته نباشه بهتره چون هیچ کمکی به ما نمیکنه. نظر من در این باره چیزی هست که نوشتم و به نظرم بهتره شما هم به جای اینکه سطحی ترین موضوع رو دلیل قرار بدید، سعی کنید بهتر تحلیل. من نمیگم که ورود فرهنگ عربی به ایران کلا تقصیری نداره، اما اولا که این موضوع دست ما نبوده و ما باید وظیفه خودمون رو در این قبال انجام بدیم و موضوع های دیگه رو بهونه ندیم و دوما همه چیز این موضوع نیست و خیلی عوامل دیگه هم وجود دارند.

مطمئنا خیلی از دوستان هم مثل من میخواستند جواب ایشونو بدهند که واقعا نمیدونم چجوری تونستند اینجوری فکر کنند و همچین حرفی بزنند.
ممنونم از شما که با این کامنت هر چی که ما میخواستیم بگیم رو گفتید.
و در آخر فقط اضافه کنم که به نظرم غربی ها احمق نیستند که نتوانند بروند یک کتاب تاریخ بردارند و بیارند و از روی اون فیلم و کمیک بسازند. این اولین وظیفه یک نویسنده و کارگردان هست که درمورد اثری که مینویسه شناخت واقعی و درست داشته باشه. ولی متاسفانه از قصد این اتفاقات میفته و هدفشان فقط کوبیدن تاریخ غنی ایران و دین اسلام هست .
ما هم مقصریم که فرهنگ و دینمون رو به درستی نمیتونیم تبلیغ کنیم و البته از جنبه دیگری هم مقصریم که چشممون رو روی این حرکت عمدی ببندیم و بگیم که اینا از حماقت غربی هاست. نه این کار ها کاملا عمدی هست.


به نظر من کار رو باید خودمون انجام بدیم
ما نویسنده خلاق نداریم؟ داریم
کسی نمیاد خرج کنه پول بده بودجه بده برای این کار وگرنه ما کتابی مثل شاهنامه داریم چرا نیایم از اون سریال ؛ کمیک ؛ فیلم سینمایی بسازیم چون
دنبال تاریخ های دیگری هستند
و من هم واقعا به نظرم اون فیلم های تاریخی خیلی خوبن ما مختارو ساختیم سویفت پیامبر رو ساختیم
ولی کاشکی یه رستم هم بسازیم؟!
نقل قول کردن
mjkp
#61 mjkp 1401-02-12 16:27
ببخشید استاد
میشه لطفا مقاله ای درباره بهترین کمیک های ایرانی بنویسید؟
یا یه جور تبلیغ میشه؟
ولی اینطوری حمایت میشن
نقل قول کردن
amin Hajati
#62 amin Hajati 1401-02-12 18:47
به نقل از AM SM BM SM:
به نقل از amin Hajati:
به نقل از spider-man2004:
اینا بیشتر شبیه عربی هستن تا ایرانی معلومه که زیاد کار نکردن روی این شخصیت ها

من میخواستم اینو بگم ولی خب به حرف شما هم جواب میدم هم نظر خودمو میگم.
با افسوس فراوان میشه دید که بیشتر نام این شخصیت ها عربی هست(!) و لباس های عربی هم دارنو...
و فقط تقصیر خودمونه که ما را اشتباه میگیرن.
از واژگان عربی استفاده میکنیم.
درس های مذهبی رو از امادگی کردن تو حلقمون
درسی به نام عربی داریم
دینمون هم مثل عرب هاست
لباس دو نفر معروف و رهبر کشورون هم کاملا لباس عربی هست (به علاوه لباس اخوند ها)!!!!
از واژگان عربی استفاده میکنیم چون پارسی اش رو نمیدونیم!!!
یه امام هم تو ایرانه مرقدش
کلی هم مسجد داریم.
بیشتر نام ها و نام خانوادگی ها هم عربیه
و نمیشه گفت اشتباه کردن چون واقعا همینجوریه و باید افسوس خورد که اینگونه هست

ببینید، کلیت حرف شما درسته، ولی اینکه ما بگیم خارجی ها ما رو عربی فرض میکنند چون دینمون اینجوریه و این حرف ها، درست نیست. دین یهودی از سرزمین اسرائیل سرچشمه گرفته، دین مسیحی هم فکرکنم از سرزمین روم هست (یا اگر هم اشتباه باشه به هر حال حصرت عیسی مسیح از یک سرزمین مشخصی ظهور کرده) اما این همه کشور توی دنیا از این دو دین بهره میبرند. فکرنکنم دلیلش بشه که چون این دین از سرزمین عربستان ظهور کرده، پس فقط مختص اونجاست! این مسئله که عرب ها یک زمانی ایران رو تسخیر کردند و از اینجا بخش مهمی از زبان و فرهنگ اونا به ما منتقل شد، دست خود ما که نبوده. خیلی از کشورها مثل ایران هستند و این موضوع مختص ما نمیشه اما شما باید برید ببینید آیا برای اونا هم این اتفاقات افتاده که تحریف بشند؟ پرتغالی ها به برزیل حمله کردند و بومیان اونجا رو کشتند و الان برزیلی ها هم به زبون پرتغالی ها صحبت میکنند. آمریکایی ها درواقع اروپایی هایی هستند که سرخ پوستان آمریکایی رو غارت کردند اما چرا کمتر کسی بهشون اشاره میکنه؟ چون آمریکایی نمیخوان وحشی گری های کثیفشون رو نشون بدن. پس میبینید که خیلی از کشورها مثل ایران تحت تاثیر فرهنگ ها و ادیان دیگر به هر دلیلی قرار گرفتند و قرار نیست به این دلیل بگیم که حالا خارجی ها حق دارند دنیای ایران رو تحریف کنند. و اصلا میشه دید که حتی بعضی از این شخصیت ها قبل از اینکه انقلاب در ایران صورت بگیره یا در همون حوالی اول انقلاب خلق شدند و ربطی به پوشش رهبرمون و اینا هم نداشتند و بیشتر مال کم عقلی خود غربی هاست. بعضی از حریف ها تون هم متاسفانه واقعا عجیب بود. یاد گرفتن زبان عربی مثل زبان انگلیسی واقعا مهمه، چرا به اون اعتراض نمیکنید؟ توی خیلی از کشورها زبان هایی مثل اسپانیایی یا هر زبان دیگه ای رو درس میدن حالا به هر دلیلی. عربی هم برای ایران مهمه. چون اولا جز مهم ترین زبان های زنده دنیاست، دوما خیلی ها اعتقاد دارند کاملترین زبان هست و سوما به خاطر موقعیت جغرافیایی که ما داریم (دور و برمون کشورهای عربی زیاد هستند) یاد گرفتن این زبان برای ما مهم هست چون ممکنه به هر دلیلی یه زمانی کارمون به این کشورها بیفته و وقتی عربی بلد نباشیم، هیچی به هیچی. درس های مذهبی هم در تمام جهان در مدرسه ها یاد میدن و کشوری که یک دین مشخص داره، درس های مربوط به اون کتاب مقدس رو هم در اکثر بخش ها داره. بودن مسجدها و مرقد امام رضا هم که باز دست ما نبود، عین اینکه مصری ها بگن چرا قبر حضرت یوسف در مصر هست یا هرچیز دیگه. به نظرم این موضوع تحریف ایرانی ها، بیشتر دو دلیل داره: حماقت غربی ها که بعضی وقت ها عمدی هم هست، ناتوانی ما در شناساندن کشور و تاریخ و فرهنگ غنی ما به جهان. شما ببینید که تحریف ایرانی ها به عربی شناختن اونا ختم نمیشه. مگر فیلم و کمیک ۳۰۰ که به دوران خشایارشا میپردازه رو ندیدید؟ اونجا هم به عرب ربط داره؟ نه، مسئله اینه که وقتی بخوان تاریخ رو تحریف کنند و دشمن رو شکست بدن، براشون مهم نیست که از چه راهی باشه و حتی به تاریخ ایران هم حمله میکنند. از این دست نمونه ها تا دلتون بخواد هست. غربی ها اگر بخوان به راحتی میتونند یک ایرانی واقعی رو به تصویر بکشند اما موضوع مهم اینه که "نمیخوان" و بعضی وقت ها به نفعشون نیست(البته استثناهایی هم وجود داره مثل بازی های فوق‌العاده Prince of Persia).نکته دوم که خیلی مهم و گسترده است و پرداختنش یک مقاله کامل و طولانی رو میطلبه، کم کاری خود ما در شناساندن ایران به جهان هست. به جرئت میگم، هیچ جایی در جهان به اندازه ایران، پتانسیل داستان های تاریخی رو نداره. ببینید اساطیر نورس چقدر داستان های مختلف دارند. یا یونان یا مصر. به جرئت میگم که اساطیر شاهنامه از این نمونه ها هم پتانسیل بیشتری برای داستان های عالی دارند اگر پر و بال داده بشن. یا حتی قهرمانان واقعی مثل آریوبرزن که نمیدونم داستانش رو شنیدید یا نه اما واقعا یک نماد زیبای میهن پرستی هست. یا اصلا این موضوع به اساطیر مربوط نمیشه. ما در شناسایی فرهنگمون هم لنگ میزنیم. وقتی آدم های بزرگی مثل حافظ و سعدی و ابن سینا و ابوریحان بیرونی و... داریم، به جای اینکه اونا رو به دنیا معرفی کنیم، دست روی دست میذاریم تا اونا رو مثل مولوی از جنگمون در بیارند. پس میبینید که بیشتر از همه چیز مشکل از بی عرضگی خودمون هست. البته ساختن فیلم و سریال بر اساس اساطیر ایرانی اگر بخواد چرت و پرت و شعاری و غیر قابل لمس باشه، مثل اکثر آثار ایرانی، راستش ساخته نباشه بهتره چون هیچ کمکی به ما نمیکنه. نظر من در این باره چیزی هست که نوشتم و به نظرم بهتره شما هم به جای اینکه سطحی ترین موضوع رو دلیل قرار بدید، سعی کنید بهتر تحلیل. من نمیگم که ورود فرهنگ عربی به ایران کلا تقصیری نداره، اما اولا که این موضوع دست ما نبوده و ما باید وظیفه خودمون رو در این قبال انجام بدیم و موضوع های دیگه رو بهونه ندیم و دوما همه چیز این موضوع نیست و خیلی عوامل دیگه هم وجود دارند.

ببینید دلیل های شما برای یادگیری زبان عربی در پشت کتاب عربی هفتم بود و نمیشه حرفی زد.
من فکر کنم دوستان یا اشتباه منظور من رو فهمیدن یا اشتباه منظورم را رسوندم یا زیادی تند رفتم و باعث سوء تفاهم شد.
بگذارید کوتاه و سریع بگم:
بهتره از واژگان عربی استفاده نکنیم. چه در نام گذاشتن چه در حرف زدن
نقل قول کردن
Ehsan Nissan
#63 Ehsan Nissan 1401-02-12 19:56
به نقل از AM SM BM SM:
به نقل از amin Hajati:
به نقل از spider-man2004:
اینا بیشتر شبیه عربی هستن تا ایرانی معلومه که زیاد کار نکردن روی این شخصیت ها

من میخواستم اینو بگم ولی خب به حرف شما هم جواب میدم هم نظر خودمو میگم.
با افسوس فراوان میشه دید که بیشتر نام این شخصیت ها عربی هست(!) و لباس های عربی هم دارنو...
و فقط تقصیر خودمونه که ما را اشتباه میگیرن.
از واژگان عربی استفاده میکنیم.
درس های مذهبی رو از امادگی کردن تو حلقمون
درسی به نام عربی داریم
دینمون هم مثل عرب هاست
لباس دو نفر معروف و رهبر کشورون هم کاملا لباس عربی هست (به علاوه لباس اخوند ها)!!!!
از واژگان عربی استفاده میکنیم چون پارسی اش رو نمیدونیم!!!
یه امام هم تو ایرانه مرقدش
کلی هم مسجد داریم.
بیشتر نام ها و نام خانوادگی ها هم عربیه
و نمیشه گفت اشتباه کردن چون واقعا همینجوریه و باید افسوس خورد که اینگونه هست

ببینید، کلیت حرف شما درسته، ولی اینکه ما بگیم خارجی ها ما رو عربی فرض میکنند چون دینمون اینجوریه و این حرف ها، درست نیست. دین یهودی از سرزمین اسرائیل سرچشمه گرفته، دین مسیحی هم فکرکنم از سرزمین روم هست (یا اگر هم اشتباه باشه به هر حال حصرت عیسی مسیح از یک سرزمین مشخصی ظهور کرده) اما این همه کشور توی دنیا از این دو دین بهره میبرند. فکرنکنم دلیلش بشه که چون این دین از سرزمین عربستان ظهور کرده، پس فقط مختص اونجاست! این مسئله که عرب ها یک زمانی ایران رو تسخیر کردند و از اینجا بخش مهمی از زبان و فرهنگ اونا به ما منتقل شد، دست خود ما که نبوده. خیلی از کشورها مثل ایران هستند و این موضوع مختص ما نمیشه اما شما باید برید ببینید آیا برای اونا هم این اتفاقات افتاده که تحریف بشند؟ پرتغالی ها به برزیل حمله کردند و بومیان اونجا رو کشتند و الان برزیلی ها هم به زبون پرتغالی ها صحبت میکنند. آمریکایی ها درواقع اروپایی هایی هستند که سرخ پوستان آمریکایی رو غارت کردند اما چرا کمتر کسی بهشون اشاره میکنه؟ چون آمریکایی نمیخوان وحشی گری های کثیفشون رو نشون بدن. پس میبینید که خیلی از کشورها مثل ایران تحت تاثیر فرهنگ ها و ادیان دیگر به هر دلیلی قرار گرفتند و قرار نیست به این دلیل بگیم که حالا خارجی ها حق دارند دنیای ایران رو تحریف کنند. و اصلا میشه دید که حتی بعضی از این شخصیت ها قبل از اینکه انقلاب در ایران صورت بگیره یا در همون حوالی اول انقلاب خلق شدند و ربطی به پوشش رهبرمون و اینا هم نداشتند و بیشتر مال کم عقلی خود غربی هاست. بعضی از حریف ها تون هم متاسفانه واقعا عجیب بود. یاد گرفتن زبان عربی مثل زبان انگلیسی واقعا مهمه، چرا به اون اعتراض نمیکنید؟ توی خیلی از کشورها زبان هایی مثل اسپانیایی یا هر زبان دیگه ای رو درس میدن حالا به هر دلیلی. عربی هم برای ایران مهمه. چون اولا جز مهم ترین زبان های زنده دنیاست، دوما خیلی ها اعتقاد دارند کاملترین زبان هست و سوما به خاطر موقعیت جغرافیایی که ما داریم (دور و برمون کشورهای عربی زیاد هستند) یاد گرفتن این زبان برای ما مهم هست چون ممکنه به هر دلیلی یه زمانی کارمون به این کشورها بیفته و وقتی عربی بلد نباشیم، هیچی به هیچی. درس های مذهبی هم در تمام جهان در مدرسه ها یاد میدن و کشوری که یک دین مشخص داره، درس های مربوط به اون کتاب مقدس رو هم در اکثر بخش ها داره. بودن مسجدها و مرقد امام رضا هم که باز دست ما نبود، عین اینکه مصری ها بگن چرا قبر حضرت یوسف در مصر هست یا هرچیز دیگه. به نظرم این موضوع تحریف ایرانی ها، بیشتر دو دلیل داره: حماقت غربی ها که بعضی وقت ها عمدی هم هست، ناتوانی ما در شناساندن کشور و تاریخ و فرهنگ غنی ما به جهان. شما ببینید که تحریف ایرانی ها به عربی شناختن اونا ختم نمیشه. مگر فیلم و کمیک ۳۰۰ که به دوران خشایارشا میپردازه رو ندیدید؟ اونجا هم به عرب ربط داره؟ نه، مسئله اینه که وقتی بخوان تاریخ رو تحریف کنند و دشمن رو شکست بدن، براشون مهم نیست که از چه راهی باشه و حتی به تاریخ ایران هم حمله میکنند. از این دست نمونه ها تا دلتون بخواد هست. غربی ها اگر بخوان به راحتی میتونند یک ایرانی واقعی رو به تصویر بکشند اما موضوع مهم اینه که "نمیخوان" و بعضی وقت ها به نفعشون نیست(البته استثناهایی هم وجود داره مثل بازی های فوق‌العاده Prince of Persia).نکته دوم که خیلی مهم و گسترده است و پرداختنش یک مقاله کامل و طولانی رو میطلبه، کم کاری خود ما در شناساندن ایران به جهان هست. به جرئت میگم، هیچ جایی در جهان به اندازه ایران، پتانسیل داستان های تاریخی رو نداره. ببینید اساطیر نورس چقدر داستان های مختلف دارند. یا یونان یا مصر. به جرئت میگم که اساطیر شاهنامه از این نمونه ها هم پتانسیل بیشتری برای داستان های عالی دارند اگر پر و بال داده بشن. یا حتی قهرمانان واقعی مثل آریوبرزن که نمیدونم داستانش رو شنیدید یا نه اما واقعا یک نماد زیبای میهن پرستی هست. یا اصلا این موضوع به اساطیر مربوط نمیشه. ما در شناسایی فرهنگمون هم لنگ میزنیم. وقتی آدم های بزرگی مثل حافظ و سعدی و ابن سینا و ابوریحان بیرونی و... داریم، به جای اینکه اونا رو به دنیا معرفی کنیم، دست روی دست میذاریم تا اونا رو مثل مولوی از جنگمون در بیارند. پس میبینید که بیشتر از همه چیز مشکل از بی عرضگی خودمون هست. البته ساختن فیلم و سریال بر اساس اساطیر ایرانی اگر بخواد چرت و پرت و شعاری و غیر قابل لمس باشه، مثل اکثر آثار ایرانی، راستش ساخته نباشه بهتره چون هیچ کمکی به ما نمیکنه. نظر من در این باره چیزی هست که نوشتم و به نظرم بهتره شما هم به جای اینکه سطحی ترین موضوع رو دلیل قرار بدید، سعی کنید بهتر تحلیل. من نمیگم که ورود فرهنگ عربی به ایران کلا تقصیری نداره، اما اولا که این موضوع دست ما نبوده و ما باید وظیفه خودمون رو در این قبال انجام بدیم و موضوع های دیگه رو بهونه ندیم و دوما همه چیز این موضوع نیست و خیلی عوامل دیگه هم وجود دارند.

کاملا صبحت‌های بجایی داشتید و حرف دل خیلی هارو زدید.
این نکته رو هم اضافه کنم به صحبتتون که خواتسگاه حضرت عیسی (ع) از شهر بیت المقدس در کشور فلسطین بوده :)
نقل قول کردن
Ehsan Nissan
#64 Ehsan Nissan 1401-02-12 19:59
به نقل از amin Hajati:
به نقل از AM SM BM SM:
به نقل از amin Hajati:
به نقل از spider-man2004:
اینا بیشتر شبیه عربی هستن تا ایرانی معلومه که زیاد کار نکردن روی این شخصیت ها

من میخواستم اینو بگم ولی خب به حرف شما هم جواب میدم هم نظر خودمو میگم.
با افسوس فراوان میشه دید که بیشتر نام این شخصیت ها عربی هست(!) و لباس های عربی هم دارنو...
و فقط تقصیر خودمونه که ما را اشتباه میگیرن.
از واژگان عربی استفاده میکنیم.
درس های مذهبی رو از امادگی کردن تو حلقمون
درسی به نام عربی داریم
دینمون هم مثل عرب هاست
لباس دو نفر معروف و رهبر کشورون هم کاملا لباس عربی هست (به علاوه لباس اخوند ها)!!!!
از واژگان عربی استفاده میکنیم چون پارسی اش رو نمیدونیم!!!
یه امام هم تو ایرانه مرقدش
کلی هم مسجد داریم.
بیشتر نام ها و نام خانوادگی ها هم عربیه
و نمیشه گفت اشتباه کردن چون واقعا همینجوریه و باید افسوس خورد که اینگونه هست

ببینید، کلیت حرف شما درسته، ولی اینکه ما بگیم خارجی ها ما رو عربی فرض میکنند چون دینمون اینجوریه و این حرف ها، درست نیست. دین یهودی از سرزمین اسرائیل سرچشمه گرفته، دین مسیحی هم فکرکنم از سرزمین روم هست (یا اگر هم اشتباه باشه به هر حال حصرت عیسی مسیح از یک سرزمین مشخصی ظهور کرده) اما این همه کشور توی دنیا از این دو دین بهره میبرند. فکرنکنم دلیلش بشه که چون این دین از سرزمین عربستان ظهور کرده، پس فقط مختص اونجاست! این مسئله که عرب ها یک زمانی ایران رو تسخیر کردند و از اینجا بخش مهمی از زبان و فرهنگ اونا به ما منتقل شد، دست خود ما که نبوده. خیلی از کشورها مثل ایران هستند و این موضوع مختص ما نمیشه اما شما باید برید ببینید آیا برای اونا هم این اتفاقات افتاده که تحریف بشند؟ پرتغالی ها به برزیل حمله کردند و بومیان اونجا رو کشتند و الان برزیلی ها هم به زبون پرتغالی ها صحبت میکنند. آمریکایی ها درواقع اروپایی هایی هستند که سرخ پوستان آمریکایی رو غارت کردند اما چرا کمتر کسی بهشون اشاره میکنه؟ چون آمریکایی نمیخوان وحشی گری های کثیفشون رو نشون بدن. پس میبینید که خیلی از کشورها مثل ایران تحت تاثیر فرهنگ ها و ادیان دیگر به هر دلیلی قرار گرفتند و قرار نیست به این دلیل بگیم که حالا خارجی ها حق دارند دنیای ایران رو تحریف کنند. و اصلا میشه دید که حتی بعضی از این شخصیت ها قبل از اینکه انقلاب در ایران صورت بگیره یا در همون حوالی اول انقلاب خلق شدند و ربطی به پوشش رهبرمون و اینا هم نداشتند و بیشتر مال کم عقلی خود غربی هاست. بعضی از حریف ها تون هم متاسفانه واقعا عجیب بود. یاد گرفتن زبان عربی مثل زبان انگلیسی واقعا مهمه، چرا به اون اعتراض نمیکنید؟ توی خیلی از کشورها زبان هایی مثل اسپانیایی یا هر زبان دیگه ای رو درس میدن حالا به هر دلیلی. عربی هم برای ایران مهمه. چون اولا جز مهم ترین زبان های زنده دنیاست، دوما خیلی ها اعتقاد دارند کاملترین زبان هست و سوما به خاطر موقعیت جغرافیایی که ما داریم (دور و برمون کشورهای عربی زیاد هستند) یاد گرفتن این زبان برای ما مهم هست چون ممکنه به هر دلیلی یه زمانی کارمون به این کشورها بیفته و وقتی عربی بلد نباشیم، هیچی به هیچی. درس های مذهبی هم در تمام جهان در مدرسه ها یاد میدن و کشوری که یک دین مشخص داره، درس های مربوط به اون کتاب مقدس رو هم در اکثر بخش ها داره. بودن مسجدها و مرقد امام رضا هم که باز دست ما نبود، عین اینکه مصری ها بگن چرا قبر حضرت یوسف در مصر هست یا هرچیز دیگه. به نظرم این موضوع تحریف ایرانی ها، بیشتر دو دلیل داره: حماقت غربی ها که بعضی وقت ها عمدی هم هست، ناتوانی ما در شناساندن کشور و تاریخ و فرهنگ غنی ما به جهان. شما ببینید که تحریف ایرانی ها به عربی شناختن اونا ختم نمیشه. مگر فیلم و کمیک ۳۰۰ که به دوران خشایارشا میپردازه رو ندیدید؟ اونجا هم به عرب ربط داره؟ نه، مسئله اینه که وقتی بخوان تاریخ رو تحریف کنند و دشمن رو شکست بدن، براشون مهم نیست که از چه راهی باشه و حتی به تاریخ ایران هم حمله میکنند. از این دست نمونه ها تا دلتون بخواد هست. غربی ها اگر بخوان به راحتی میتونند یک ایرانی واقعی رو به تصویر بکشند اما موضوع مهم اینه که "نمیخوان" و بعضی وقت ها به نفعشون نیست(البته استثناهایی هم وجود داره مثل بازی های فوق‌العاده Prince of Persia).نکته دوم که خیلی مهم و گسترده است و پرداختنش یک مقاله کامل و طولانی رو میطلبه، کم کاری خود ما در شناساندن ایران به جهان هست. به جرئت میگم، هیچ جایی در جهان به اندازه ایران، پتانسیل داستان های تاریخی رو نداره. ببینید اساطیر نورس چقدر داستان های مختلف دارند. یا یونان یا مصر. به جرئت میگم که اساطیر شاهنامه از این نمونه ها هم پتانسیل بیشتری برای داستان های عالی دارند اگر پر و بال داده بشن. یا حتی قهرمانان واقعی مثل آریوبرزن که نمیدونم داستانش رو شنیدید یا نه اما واقعا یک نماد زیبای میهن پرستی هست. یا اصلا این موضوع به اساطیر مربوط نمیشه. ما در شناسایی فرهنگمون هم لنگ میزنیم. وقتی آدم های بزرگی مثل حافظ و سعدی و ابن سینا و ابوریحان بیرونی و... داریم، به جای اینکه اونا رو به دنیا معرفی کنیم، دست روی دست میذاریم تا اونا رو مثل مولوی از جنگمون در بیارند. پس میبینید که بیشتر از همه چیز مشکل از بی عرضگی خودمون هست. البته ساختن فیلم و سریال بر اساس اساطیر ایرانی اگر بخواد چرت و پرت و شعاری و غیر قابل لمس باشه، مثل اکثر آثار ایرانی، راستش ساخته نباشه بهتره چون هیچ کمکی به ما نمیکنه. نظر من در این باره چیزی هست که نوشتم و به نظرم بهتره شما هم به جای اینکه سطحی ترین موضوع رو دلیل قرار بدید، سعی کنید بهتر تحلیل. من نمیگم که ورود فرهنگ عربی به ایران کلا تقصیری نداره، اما اولا که این موضوع دست ما نبوده و ما باید وظیفه خودمون رو در این قبال انجام بدیم و موضوع های دیگه رو بهونه ندیم و دوما همه چیز این موضوع نیست و خیلی عوامل دیگه هم وجود دارند.

ببینید دلیل های شما برای یادگیری زبان عربی در پشت کتاب عربی هفتم بود و نمیشه حرفی زد.
من فکر کنم دوستان یا اشتباه منظور من رو فهمیدن یا استباه منظورم را رسوندم یا زیادی تند رفتم و باعث سوء تفاهم شد.
بگذارید کوتاه و سریع بگم:
بهتره از واژگان عربی استفاده نکنیم. چه در اسن گذارچه در حرف زدن

حالا شما از کتاب عربی هفتمت ناراحتی دلیل نمیشه که بیای و به یه فرهنگ توهین کنی، چیزی در اون کامنت بالایی شما بسیار منو آزار داد این بود که گفتی مقبره یک امام در ایرانه. خب یعنی اینکه حرم یک امام معصوم که تو فرهنگمون هم خیلی بهشون احترام قائلیم تو مملکتمون باشه دالّ بر افسوس خوردنه؟
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#65 AM SM BM SM 1401-02-12 20:01
#62
اون چیزی که درباره زبان عربی گفتم به عنوان یک مثال بود که شما گفتید که چرا یادگیری زبان عربی مهمه. واقعا هم اون لحظه کتاب عربی هفتم یادم نبود که از روش چیزی بگم. بعد هم شما میگید که منظورتون این بوده که از واژگان فارسی استفاده کنیم، ولی در کامنت اولتون کلا یه چیز دیگه گفتید و به نظرم به موضوعات اشتباهی گیر دادید. یا حتی اگر موضوعات درستی باشند، اجتناب ناپذیر هستند. بهتره ایرانی ها بتونند خودشون رو بهتر به جهان بشناسونند. اما به جاش چیکار میکنند؟ یک بودجهٔ سرسام آور که چندین برابر بودجهٔ سازمان های مهمی مدیریت بحران رو به صدا و سیما اختصاص میدن که بیاد سریال هایی رو بسازه که یکی از یکی مزخرف تر هستند و دیدنشون برای چشم ها ضرر داره. اون سینما هم که همینطور به سمت مبتذل شدن میره. درحالی که منابعی که ما در اختیار داریم با کمی تغییر و به روز کردن میتونند فوق‌العاده باشند، اما کی هست که اقدام کنه. خب اینطوری معلومه که دیگه خارجی ها از ایران چهره دیگری برداشت میکنند یا حتی از عمد این کار رو میکنند.
به نقل از mokhtar:
به نقل از H.B.2102:
شاهزاده ایرانی در اصل یک کتاب بوده که نویسنده اش هم ایرانی نبوده روسی بوده(واقعا جای تاسف داره).یک کتاب با بیست پایان متفاوت.(بیست بار باید کتاب رو بخونی)وشخصیت جالبی هم داره و از روش فیلم و بازی هم ساخته شده
به خاطر همین بیشتر میشناشیمش.
ولی کلا این شخصیت ها شخصیت های زود گذر و موقتیی بودن.
از نظر من همون شاهزاده ایرانی میتونه جز بهترین شخصیت های قهرمانی ایرانی کنار رستم و اسفندیار و ... قرار بگیره و داستان های جالبی هم داره.
با تشکر از مقاله خوبتون

غلطه
شاهزاده ایرانی از اول بازی بوده. سالها پیش ازش بازی های ابتدایی ساخته شد
spidey.ir/.../pop-game-pc.jpg
spidey.ir/.../...

خالقش هم جردن مکنر هستش که امریکاییه
بعدها از روش کمیک هم چاپ شد

خدایی حیف که Prince of Persia دست این یوبیسافت هست. درسته که یوبیسافت سه گانه ای رو ساخت که جز شاهکاران دنیای بازی بود ولی واقعا حیف نیست که این همه سال این پتانسیل رها شده باشه ولی یوبیسافت تقریبا سالی یک بار یک Assassin's Creed یا DLC ازش بسازه؟ (که اتفاقا میگن ممکنه Assassin's Creed از شاهزاده ایرانی الهام گرفته باشه) یا مثلا Far Cry ها رو بسازه که از نسخه سوم تا حالا تقریبا همه کپی پیست همدیگه بودند. درحالی که اگر Prince of Persia احیا بشه میتونه باز هم خوش بدرخشه. قرار هم بود که یک ریمیک از بازی Sands of time (شن های زمان) منتشر بشه اما تاخیر خورد و هنوز هم خبری ازش نیست(عکس هایی هم که ازش منتشر شد گرافیک چندان بالایی نداشت).
نقل قول کردن
The amazing spiderman
#66 The amazing spiderman 1401-02-13 01:27
ما هر کاری کنیم این آمریکایی های احمق ما رو با عربا اشتب میگیرن :lol:
نقل قول کردن
The amazing spiderman
#67 The amazing spiderman 1401-02-13 01:27
پیشنهاد میدم کمیک نجلا ۳ منتشر بشه . عبد دشتی هم بشه ابرقهرمانش :lol:
رو سینه ش بزنه A به نشانه عبد
قطعا میتونه رقیبی باشه برای مارول و دیسی
:lol:
عدنان هم میتونه به صورت زامبی برگرده :lol:
اونم رو سینه ش بزنه A به نشونه عدنان . بعد با هم دعوا کنن بگن A مال منه چرا از من کپ زدی!
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#68 AM SM BM SM 1401-02-13 08:55
به نقل از The amazing spiderman:
پیشنهاد میدم کمیک نجلا ۳ منتشر بشه . عبد دشتی هم بشه ابرقهرمانش :lol:
رو سینه ش بزنه A به نشانه عبد
قطعا میتونه رقیبی باشه برای مارول و دیسی
:lol:
عدنان هم میتونه به صورت زامبی برگرده :lol:
اونم رو سینه ش بزنه A به نشونه عدنان . بعد با هم دعوا کنن بگن A مال منه چرا از من کپ زدی!

خودش خیلی موافقم. :lol: آنی خودش هایپ هستم برای این کمیک! :lol:
به نقل از The amazing spiderman:
ما هر کاری کنیم این آمریکایی های احمق ما رو با عربا اشتب میگیرن :lol:

آره دیگه، کسی که خوابه رو میشه بیدار کرد، ولی کسی که خودش رو به خواب زده، نه.
#63
ممنون بابت ذکر این نکته. ;-) قبلا شنیده بودم ولی یادم رفته بود. :-*
نقل قول کردن
raya1979
#69 raya1979 1401-02-13 10:33
واقعا برام دردناکه که ما خودمون با این حجم از قهرمان های اسطوره ای اصلا یه فیلم و داستان خوب ازشون نداریم اون وقت غرب داره با شخصیت های اسطوره ای ما داستان مینویسه
واقعا حیف نیست یه فیلم خوب و هنرمندانه از شاهنامه نداریم؟!
نقل قول کردن
Ehsan Nissan
#70 Ehsan Nissan 1401-02-13 13:12
به نقل از The amazing spiderman:
بعد با هم دعوا کنن بگن A مال منه چرا از من کپ زدی!

ناخودآگاهم به سمت مارتا رفت...
لامصب عمو اسی یه جوری گند زد تو اون سکانس هنوز یادم میوفته اعصاب برام نمیمونه :-|
نقل قول کردن
amin Hajati
#71 amin Hajati 1401-02-14 00:50
به نقل از Ehsan Nissan:
به نقل از amin Hajati:
به نقل از AM SM BM SM:
به نقل از amin Hajati:
به نقل از spider-man2004:
اینا بیشتر شبیه عربی هستن تا ایرانی معلومه که زیاد کار نکردن روی این شخصیت ها

من میخواستم اینو بگم ولی خب به حرف شما هم جواب میدم هم نظر خودمو میگم.
با افسوس فراوان میشه دید که بیشتر نام این شخصیت ها عربی هست(!) و لباس های عربی هم دارنو...
و فقط تقصیر خودمونه که ما را اشتباه میگیرن.
از واژگان عربی استفاده میکنیم.
درسی به نام عربی داریم
دینمون هم مثل عرب هاست
لباس دو نفر معروف و رهبر کشورون هم کاملا لباس عربی هست (به علاوه لباس اخوند ها)
از واژگان عربی استفاده میکنیم چون پارسی اش رو نمیدونیم!!!
بیشتر نام ها و نام خانوادگی ها هم عربیه
و نمیشه گفت اشتباه کردن چون واقعا همینجوریه و باید افسوس خورد که اینگونه هست

ببینید، کلیت حرف شما درسته، ولی اینکه ما بگیم خارجی ها ما رو عربی فرض میکنند چون دینمون اینجوریه و این حرف ها، درست نیست. دین یهودی از سرزمین اسرائیل سرچشمه گرفته، دین مسیحی هم فکرکنم از سرزمین روم هست (یا اگر هم اشتباه باشه به هر حال حصرت عیسی مسیح از یک سرزمین مشخصی ظهور کرده) اما این همه کشور توی دنیا از این دو دین بهره میبرند. فکرنکنم دلیلش بشه که چون این دین از سرزمین عربستان ظهور کرده، پس فقط مختص اونجاست! این مسئله که عرب ها یک زمانی ایران رو تسخیر کردند و از اینجا بخش مهمی از زبان و فرهنگ اونا به ما منتقل شد، دست خود ما که نبوده. خیلی از کشورها مثل ایران هستند و این موضوع مختص ما نمیشه اما شما باید برید ببینید آیا برای اونا هم این اتفاقات افتاده که تحریف بشند؟ پرتغالی ها به برزیل حمله کردند و بومیان اونجا رو کشتند و الان برزیلی ها هم به زبون پرتغالی ها صحبت میکنند. آمریکایی ها درواقع اروپایی هایی هستند که سرخ پوستان آمریکایی رو غارت کردند اما چرا کمتر کسی بهشون اشاره میکنه؟ چون آمریکایی نمیخوان وحشی گری های کثیفشون رو نشون بدن. پس میبینید که خیلی از کشورها مثل ایران تحت تاثیر فرهنگ ها و ادیان دیگر به هر دلیلی قرار گرفتند و قرار نیست به این دلیل بگیم که حالا خارجی ها حق دارند دنیای ایران رو تحریف کنند. و اصلا میشه دید که حتی بعضی از این شخصیت ها قبل از اینکه انقلاب در ایران صورت بگیره یا در همون حوالی اول انقلاب خلق شدند و ربطی به پوشش رهبرمون و اینا هم نداشتند و بیشتر مال کم عقلی خود غربی هاست. بعضی از حریف ها تون هم متاسفانه واقعا عجیب بود. یاد گرفتن زبان عربی مثل زبان انگلیسی واقعا مهمه، چرا به اون اعتراض نمیکنید؟ توی خیلی از کشورها زبان هایی مثل اسپانیایی یا هر زبان دیگه ای رو درس میدن حالا به هر دلیلی. عربی هم برای ایران مهمه. چون اولا جز مهم ترین زبان های زنده دنیاست، دوما خیلی ها اعتقاد دارند کاملترین زبان هست و سوما به خاطر موقعیت جغرافیایی که ما داریم (دور و برمون کشورهای عربی زیاد هستند) یاد گرفتن این زبان برای ما مهم هست چون ممکنه به هر دلیلی یه زمانی کارمون به این کشورها بیفته و وقتی عربی بلد نباشیم، هیچی به هیچی. درس های مذهبی هم در تمام جهان در مدرسه ها یاد میدن و کشوری که یک دین مشخص داره، درس های مربوط به اون کتاب مقدس رو هم در اکثر بخش ها داره. بودن مسجدها و مرقد امام رضا هم که باز دست ما نبود، عین اینکه مصری ها بگن چرا قبر حضرت یوسف در مصر هست یا هرچیز دیگه. به نظرم این موضوع تحریف ایرانی ها، بیشتر دو دلیل داره: حماقت غربی ها که بعضی وقت ها عمدی هم هست، ناتوانی ما در شناساندن کشور و تاریخ و فرهنگ غنی ما به جهان. شما ببینید که تحریف ایرانی ها به عربی شناختن اونا ختم نمیشه. مگر فیلم و کمیک ۳۰۰ که به دوران خشایارشا میپردازه رو ندیدید؟ اونجا هم به عرب ربط داره؟ نه، مسئله اینه که وقتی بخوان تاریخ رو تحریف کنند و دشمن رو شکست بدن، براشون مهم نیست که از چه راهی باشه و حتی به تاریخ ایران هم حمله میکنند. از این دست نمونه ها تا دلتون بخواد هست. غربی ها اگر بخوان به راحتی میتونند یک ایرانی واقعی رو به تصویر بکشند اما موضوع مهم اینه که "نمیخوان" و بعضی وقت ها به نفعشون نیست(البته استثناهایی هم وجود داره مثل بازی های فوق‌العاده Prince of Persia).نکته دوم که خیلی مهم و گسترده است و پرداختنش یک مقاله کامل و طولانی رو میطلبه، کم کاری خود ما در شناساندن ایران به جهان هست. به جرئت میگم، هیچ جایی در جهان به اندازه ایران، پتانسیل داستان های تاریخی رو نداره. ببینید اساطیر نورس چقدر داستان های مختلف دارند. یا یونان یا مصر. به جرئت میگم که اساطیر شاهنامه از این نمونه ها هم پتانسیل بیشتری برای داستان های عالی دارند اگر پر و بال داده بشن. یا حتی قهرمانان واقعی مثل آریوبرزن که نمیدونم داستانش رو شنیدید یا نه اما واقعا یک نماد زیبای میهن پرستی هست. یا اصلا این موضوع به اساطیر مربوط نمیشه. ما در شناسایی فرهنگمون هم لنگ میزنیم. وقتی آدم های بزرگی مثل حافظ و سعدی و ابن سینا و ابوریحان بیرونی و... داریم، به جای اینکه اونا رو به دنیا معرفی کنیم، دست روی دست میذاریم تا اونا رو مثل مولوی از جنگمون در بیارند. پس میبینید که بیشتر از همه چیز مشکل از بی عرضگی خودمون هست. البته ساختن فیلم و سریال بر اساس اساطیر ایرانی اگر بخواد چرت و پرت و شعاری و غیر قابل لمس باشه، مثل اکثر آثار ایرانی، راستش ساخته نباشه بهتره چون هیچ کمکی به ما نمیکنه. نظر من در این باره چیزی هست که نوشتم و به نظرم بهتره شما هم به جای اینکه سطحی ترین موضوع رو دلیل قرار بدید، سعی کنید بهتر تحلیل. من نمیگم که ورود فرهنگ عربی به ایران کلا تقصیری نداره، اما اولا که این موضوع دست ما نبوده و ما باید وظیفه خودمون رو در این قبال انجام بدیم و موضوع های دیگه رو بهونه ندیم و دوما همه چیز این موضوع نیست و خیلی عوامل دیگه هم وجود دارند.

ببینید دلیل های شما برای یادگیری زبان عربی در پشت کتاب عربی هفتم بود و نمیشه حرفی زد.
من فکر کنم دوستان یا اشتباه منظور من رو فهمیدن یا استباه منظورم را رسوندم یا زیادی تند رفتم و باعث سوء تفاهم شد.
بگذارید کوتاه و سریع بگم:
بهتره از واژگان عربی استفاده نکنیم. چه در نام گذاشتن چه در حرف زدن

حالا شما از کتاب عربی هفتمت ناراحتی دلیل نمیشه که بیای و به یه فرهنگ توهین کنی، چیزی در اون کامنت بالایی شما بسیار منو آزار داد این بود که گفتی مقبره یک امام در ایرانه. خب یعنی اینکه حرم یک امام معصوم که تو فرهنگمون هم خیلی بهشون احترام قائلیم تو مملکتمون باشه دالّ بر افسوس خوردنه؟

من حرف توهین به یک فرهنگ نبود.
نه. حرف شما دیگر دوستان درسته و من یکم زیادی تند رفتم. کلیت حرف من این بود که تلاش کنیم(باز دارم میگم تلاش نه اینکه حتماً با به نشانه بی احترامی به زبان یک کشوری باشه)تلاش کنیم از واژگان پارسی استفاده کنیم،همین. و نمی‌خواستم کسی رو ناراحت کنم الان هم میرم جاهایی که دوستان را ناراحت کرده رو پاک کنم
نقل قول کردن
blaksummerz
#72 blaksummerz 1401-10-06 14:09
این مقاله هیچوقت قدیمی نمیشه
کاملا مشخصه که گاهی اوقات پشت کمیک ها هدف بوده و هست.ولی شاید خیلی از مواقع نویسنده ها واقعا درک درستی از ایران و فرهنگ ما نداشته باشن؛مثل بعضی از ایرانی ها که فکر میکنن همه ی آدم هایی که اصالت آمریکایی دارن کوچکترین درکی از انسانیت ندارن.
نقل قول کردن
blaksummerz
#73 blaksummerz 1401-10-06 14:26
#29
در حقیقت هردوشون گند زدن!
مارول و دیسی(و کلا آمریکایی ها) ایران رو به نام یک کشور "اسلامی" میشناسن و نمیگن که درسته فرهنگ اعراب وارد کشور ما شده(و این چیزی هست که من اصلا ازش خجالت نمیکشم)ولی دلیل نمیشه که یک کشور عربی باشه!
الیته همونطور که گفتم بعضی از اینا(مثل قضیه ی رستم در دیسی)سیاسی بوده و قصد خراب کردن ایرانب ها رو داشته ولی در هرحال هیچکدوم درک درستی از ما ندارن.
نقل قول کردن
محمد ماهان
-1 #74 محمد ماهان 1402-04-13 20:18
به نقل از شروین سرکان:
جالبه حضرت زرتشت که پیامبر الهی بوده وارد کمیک شده

زرتشت پیامبر نبوده یتونی بری حرف های امام جعفر صادقو ببینی راجع بهش
نقل قول کردن
mtm
#75 mtm 1402-04-14 07:47
به نقل از محمد ماهان:
به نقل از شروین سرکان:
جالبه حضرت زرتشت که پیامبر الهی بوده وارد کمیک شده

زرتشت پیامبر نبوده یتونی بری حرف های امام جعفر صادقو ببینی راجع بهش

عجب غلطی کردیم بخش کامنتای سایتو باز کردیم
نقل قول کردن
Spider-ham
#76 Spider-ham 1402-04-14 13:44
به نقل از The spider:
جالبه که شخصیت های ایرانی هم توی کمیک بوکی وجود دارن ولی در واقع خیلی خیلی متفاوتن و فقط ایرانی نامیده میشن
نه لباس نه اسم نه حتی افسانه های ما را هم درست نشون ندادن که حیفه واقعا

ما باید خودمون عرضه داشته باشیم این کارو انجام بدیم. توقع که نداری اونا بیان قهرمانی در حد مرد عنکبوتی برای ما بسازن؟
خودمون هیچ کاری نمی کنیم از اونا توقع داریم :-?
نقل قول کردن
فتحی
#77 فتحی 1402-04-17 09:02
این نشان می‌دهد که این طراحان شخصیت‌های ایرانی را در خور تحقیق و تفحص ندانسته‌اند. وگرنه به عنوان داستان نویس حتما می‌دانند که برای خلق شخصیتی قابل درک و غیر سطحی باید کسب اطلاعات از فرهنگ و خصوصیات وی کرد.
صرفا از آنجا که نام ایران و بغداد را در داستان‌های هزار و یک شب کنار هم شنیده‌اند و در دوران معاصر هم می‌دانند که بیشینه‌ی جمعیت ایران مسلمانند، چنین پنداشته‌اند که ایرانیان از قوم عرب هستند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید