15 کمیک بوکی که از بازار جمع شدند

15 کمیک بوکی که از بازار جمع شدند

اینها 15 کمیکی هستند که ناشر آنها به خاطر مشکلاتی که در محتوای آنها بود مجبور شد از بازار جمعشون کنه!

مقدمه: در دنیای کمیک اصطلاحی داریم به نام recall. کلمه recall به معنی "فراخواندن"، "برگشت خوردن" یا "جمع کردن از بازار" است. در تاریخ دنیای کمیک بوک چند باری اتفاق افتاده که مثلا دی سی  یا مارول کمیک بوکی را منتشر کرده اند ولی بعدش متوجه شده اند که در داخل آن چیزی است که نباید باشد (مثلا توهین به کسی یا موارد غیر اخلاقی و ...) . بنابراین سریعا دست به کار شده اند تا به قول معروف آن کمیک را از بازار جمع کنند تا دست خوانندگان نیفتد. البته معمولا هم دیر شده و تا همه کمیک ها را پس بگیرند حداقل تعدادی از  آنها فروخته شده و به دست خواننده رسیده اند. این کمیک ها را بهشون recalled comics میگویند و بعدها بسیار هم قیمتی میشوند و در حراجی ها به قیمت بالایی به فروش میرسند چون فقط تعداد کمی از آنها موجود است.

 همچین اتفاقی در سال 2017 هم اتفاق افتاد و مارول نویسنده مسلمان و اهل اندونزی خودش را اخراج کرد چون پیامی مذهبی/سیاسی را به طور خودسرانه در داخل کمیک X-men Gold قرار داده بود (برای کسب اطلاعات کامل درباره این قضیه، حتما اینجا را کلیک کنید). مارول سپس  اون پیام های مخفی را از نسخه دیجیتال و همچنین نسخه های collect شده این کمیک حذف کرد. حالا به همین بهانه  این مقاله را راجع به این نوع کمیک ها خدمت شما عرضه میکنیم!

 

15- شماره 7 از کمیک  Scooby Doo Where Are You

 شماره 7 از کمیک  Scooby Doo Where Are You

درست بعد از اینکه این کمیک در اوایل سال 2011 منتشر شد ، دی سی به فروشگاه های کمیک زنگ زد و بهشون گفت که باید همه نسخه ها را نابود کنند و در عوض ظرف چند هفته  آینده نسخه اصلاح شده براشون ارسال میشه. دلیلش هم این بود که در داخل این کمیک یک صفحه تبلیغاتی از کمیک V for Vendetta قرار داده شده بود:

کمیک v for vendetta

در حالی که درجه سنی کمیک اسکوبی دو برای بچه ها مناسب بود و تبلیغ آن کمیک نباید در آن چاپ میشد.

 

14- کمیک  Elseworlds 80-Page Giant

 کمیک  Elseworlds 80-Page Giant

در اواخر دهه 90 میلادی دی سی کمیک های 80 صفحه ای چاپ میکرد که از داستان های کوتاهی که توسط نویسندگان مختلف نوشته میشد، تشکیل شده بود. یکی از این داستان ها که اتفاقا برنده جایزه "آیزنر" هم شد به بدبختی هایی که  پرستاری که باید از «کلارک کنت» نوزاد نگهداری میکرد،  اختصاص داشت. در یک پانل دیدیم که کلارک کنت دوست داره خودش رو داخل مایکرو ویو بزاره و روشنش کنه!  

رئیس دی سی با دیدن این پانل وحشت کرد چون میترسید نکنه بچه ها از روش تقلید کنند! بنابراین همه نسخه های موجود نابود شدند و بعدش نسخه های اصلاح شده عرضه شد. البته گفته میشه در حدود 2000 نسخه از اون که به انگلستان فرستاده شده بود هنوز موجوده.

  

13- شماره 6 از کمیک NFL Superpro

- شماره 6 از کمیک NFL Superpro

یکی از عجیب ترین ابرقهرمانان دهه 90 میلادی، Superpro نام داشت که مشترکا توسط مارول و لیگ ملی فوتبال آمریکایی خلق شد . او بیشتر با ویلن هایی میجنگید که تم فوتبال آمریکایی داشتند. در شماره 6 این کمیک زن جوانی از قبلیه سرخ پوستی Hopi ، قبیله خودش را ترک کرده بود و بنابراین چند نفر  از از اعضای قبیله رفتن تا  بدزدنش.

این قضیه اصلا به مذاق رهبران واقعی قبیله Hopi خوش نیامد و مارول مجبور شد کمیک رو از بازار جمع آوری کنه. میگن حدود 70 هزار تا ازش برگشت دست مارول ولی قطعا خیلی بیشتر از این دست خواننده ها مونده!

  

12- شماره 869 از کمیک Action Comics

 شماره 869 از کمیک Action Comics

روی کاور این کمیک (که ماه نوامبر سال 2008 چاپ شد) سوپرمن  رو دیدیم که داشت با پدرش آبجو میخورد. بعدش بلافاصله دی سی بیانیه ای صادر کرد و از فروشندگان کمیک خواست تا این کمیک رو نابود کنند چون دوست نداشت ملت سوپرمن را در حال نوشیدن مشروبات الکلی ببینند. هفته بعد هم نسخه اصلاح شده رو براشون فرستاد که در آن برچسب روی نوشیدنی سوپرمن عوض شده بود به Soda pop

:

میگن چیزی در حدود 1000 نسخه از اون نسخه اریجینال موجود است.

  

11- شماره 41 از کمیک Saga

این کمیک محصول شرکت Image هستش که کاورش موقع چاپ خیلی سیاه از آب در اومد! بنابراین Image از فروشندگان خواست تا آن را برگشت بزنند . بعدش هم نسخه روشن کاور رو بهشون داد. میتونید خودتون تفاوت رو حس کنید:

 شماره 41 از کمیک Saga 

 

10- شماره 1  از کمیک Green Lantern (New 52)

شماره 1  از کمیک Green Lantern (New 52)

15 سپتامبر سال 2011 دی سی گزارشاتی دریافت کرد مبنی بر اینکه در کاور این کمیک یک اشتباه در پرینت باعث شده تا چیزی زائد به شکل یک اشک روی سر «سینسترو» دیده بشه!

البته این اشتباه فقط روی کاور 10 تا 15 درصد از این کمیک دیده میشد. دی سی هم تا جایی که میتونست این نسخه ها رو از بازار جمع کرد ولی به وفور ازشون یافت میشه!

  

9- شماره 110 از کمیک Fantastic Four

باز هم ایرادی که موقع چاپ رخ داد و باعث شد تا به قول معروف رنگ ها روی کاور این کمیک "قاطی" بشه! خودتون نسخه سمت چپ را با نسخه تصحیح شده سمت راست مقایسه کنید تا متوجه منظورم بشوید:

شماره 110 از کمیک Fantastic Four

  

8- شماره 15 از کمیک Doctor Strange The Sorcerer Supreme

کمیک Doctor Strange The Sorcerer Supreme

در اوایل دهه 90 میلادی این کمیک در حالی چاپ شد که روی کاورش تصویری از خواننده معروف آن زمان ، «ایمی گرنت» دیده میشد (این تصویر از البوم جدید او به نام Collection گرفته شده بود):

ایمی گرنت خواننده

بعدش خانم گرنت از مارول شکایت کرد. البته نه به این خاطر که بدون اجازه از تصویرش استفاده کرده بلکه به خاطر اینکه چون ایشون رو به عنوان یک مسیحی معتقد میشناختند ،  شاکی شده بود که چرا تصویرش روی کمیکی که درباره جادوگری هستش مورد استفاده قرار گرفته! گفته میشه که مارول با این خانم در نهایت به توافق رسید و با وجود اینکه قول داد کاورش رو عوض میکنه ولی دیگه خیلی دیر شده بود و این کمیک به طور گسترده ای توزیع شده بود!

  

7- شماره 1 از کمیک UNIVERSE X: SPIDEY

 شماره 1 از کمیک UNIVERSE X: SPIDEY

«ال میلگرام» (Al Milgrom) يكي از طراحان و نویسندگان قدیمی مارول و مرد عنكبوتی است ولی در دهه 90 میلادی سردبیر وقت مارول به نام «باب هرس» (Bob Harras) به او گفت كه مارول دیگر نمیتواند به طور تمام وقت استخدامش كند. بنابراین میلگرام از هرس كینه به دل گرفت. تا اینكه سال 2000 باب هرس هم از مارول رفت. چند ماه بعد كمیكی منتشر شد به نام Universe X: Spidey (این كمیك یكی از كمیك های فرعی رویداد بزرگ مارول در سال 2000 به نام Earth X بود) . ال میلگرام هم یكی از طراحان این كمیك بود. در یكی از صفحات این كمیك پانلی است كه در آن قفسه كتابی پشت سر شخصیت ها دیده میشود. میلگرام با زیركی روی بخش عطف كتاب  جمله ای توهین امیز برای باب هرس نوشته بود (در تصویر زیر ،  جمله  مورد نظر با دایره قرمز رنگ مشخص شده است):

البته در نگاه اول نمیشد فهمید این جمله چیست ولی اگر  تصویر را برعكس كرده و  با دقت آن را نگاه میكردید متوجه این جمله میشدید:

“Harras, ha ha, he’s gone! Good riddance to bad rubbish, he was a nasty S.O.B.”

"ها ها، (باب) هرس رفته! شرت كم اشغال بد. او یك حرامزاده كثیف بود"

مارول بلافاصله متوجه شد كه میلگرام این جمله را مخفیانه داخل كمیك جاسازی كرده. بنابراین میلگرام را اخراج كرد . مارول در ضمن در نسخه های چاپ دوم این كمیك این جمله را حذف كرد. یعنی دیگر چیزی روی عطف كتاب های قفسه دیده نمیشد:

 

6- شماره 131 از کمیک Wolverine

 کمیک Wolverine

در این کمیک آن آقایی که مسئولیت حروف نویسی را داشت (به همچین فردی میگن: Letterer) مرتکب یک اشتباه سهوی شد. یعنی ایشون به جای اینکه کلمه Killer (به معنی قاتل) رو بنویسه ، نوشت Kike که یک کلمه توهین آمیز به یهودیان محسوب میشه (جالبه که خیلی ها اصلا همچین کلمه ای رو بلد نبودن ولی حساسیت مارول باعث شد  یادش بگیرن!)

البته نسخه های خیلی کمی از این کمیک موجوده چون مارول فقط چند نسخه به عنوان پیش نمایش از اون رو برای فروشندگان کمیک فرستاده بود و وقتی که فهمید مشکل داره ، سریع نسخه اصلاح شده رو براشون فرستاد. البته اونا هم زرنگی کردند و اونایی که به عنوان پیش نمایش براشون اومده بود رو هرگز به مارول پس ندادند!

 

5- کمیک ماتریکس

 کمیک ماتریکس

این کمیک سال 1999 منتشر شد تا مخاطبین فیلم سینمایی ماتریکس را بیش از پیش با داستان و حال و هوای این فیلم آشنا کند ولی متاسفانه معلوم شد که محتوایی دارد که برای مخاطبین چندان مناسب نیست و بنابراین جمع آوری و نابود شد.

 

4- شماره 10 از کمیک All Star Batman and Robin

 شماره 10 از کمیک All Star Batman and Robin

کلا این سری از جنجالی ترین و بدترین کمیک های تاریخ بتمن به حساب میاد که متاسفانه توسط اسطوره هایی مثل فرانک میلر و جیم لی خلق شد (برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این کمیک لازمه حتما اینجا و اینجا را کلیک کنید). در شماره 10 دیگه نویسنده واقعا شورش رو درآورد و دیدیم که شخصیتی مثل «بتگرل» معرفی شد که خیلی بی ادب بود و همش فحش های رکیک میداد! البته روی کلمات رکیک یک نوار سیاه کشیده شده بود ولی بازهم میشد اون کلمات رو خوند!

فحش بتمن

دی سی هم نسخه های این کمیک رو از بازار جمع کرد و بعد نسخه اصلاح شده رو فرستاد که در اون کلمات رکیک بهتر پوشانده شده بودند!

 

3- شماره 602 از کمیک کاپیتان آمریکا

 شماره 602 از کمیک کاپیتان آمریکا

در این کمیک «باکی بارنز» و «سم ویلسون» با تغییر قیافه وارد یک تظاهرات سیاسی میشوند چون حس میکنند با یک گروه تروریستی ارتباطاتی دارد. قرار بود پلاکاردهایی که در دست تظاهر کنندگان است، شعارهای خنثی داشته باشند ولی جناب حروف نویس یک سرچی در اینترنت کرد تا با دیدن تصاویر تظاهرات واقعی ازشون ایده بگیره و اینجوری چشمش افتاد به گروه سیاسی Tea Party و از همون هم استفاده کرد!

حزب tea bag

بنابراین داستان جوری به نظر اومد که انگار اعضای اون گروه تروریستی عضو Tea party هستند. در نتیجه مارول ازشون عذرخواهی کرد و در نسخه های دیجیتالی ، نوشته های روی پلاکاردها را ویرایش کرد.

 

2- شماره 596 از کمیک The Adventures of Superman

شماره 569 از کمیک The Adventures of Superman

از شانس بد دی سی این کمیک درست یک روز بعد از حملات تروریستی 11 سپتامبر وارد کمیک بوک فروشی ها شد. داستانش هم جوری بود که در آن برج های دوقلوی LexCorp در مترو پلیس دچار آسیب شده بودند :

دی سی سریعا دست به کار شد و از صاحبان مغازه های کمیک فروشی خواست تا آن را عودت دهند ولی به نظر میرسه اکثرا این کار را نکردند چون نسخه های خیلی زیادی ازش موجوده!

 

1- شماره 1 از کمیک Spider-Man: Reign

 کمیک Spider-Man: Reign

"اسپایدرمن: رین" یکی از بدترین داستان های تاریخ مرد عنکبوتی است. این كمیك 4 قسمتی را مشخص بود نویسنده اش كاملا از روی كمیك تاریخی بتمن یعنی "بازگشت شوالیه تاريكي" (Dark Knight Returns) تقلید كرده است. یعنی داستان در آینده ای درب و داغان اتفاق می افتاد و در فضایی بسیار بی روح و تاریك و خشن روایت میشد و ما شاهد بودیم كه مرد عنكبوتی به دلایلی كه بعدا بهشون اشاره میكنم بازنشسته شده ولی دوباره مجبور میشه برای آخرین بار به عرصه برگرده و یک قهرمان بشه و ...

نویسنده این كمیك یك گند بزرگ زد و آنهم این بود كه در شماره اول این كمیك پیتر پاركر را كاملا لخت روی تخت نشان داد ! تصویر سانسور شده اش را در زیر میبینید:

 مارول هم سعی كرد در تجدید چاپ اين كميك، این تصوير واقعا ضايع را با انداختن سایه روی برخی اندام های حساسیت برانگیز پیتر پارکر، اصلاح كنه ...

 

 مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2017

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

جنجالی ترین داستان های كمیك بوكی در 20 سال گذشته!

5 دفعه که مردعنکبوتی در شماره نخست کمیک بوک های جدید ابرقهرمانی حضور افتخاری داشت!

بدترین داستان هایی که فرانک میلر (FRANK MILLER) برای دنیای کمیک خلق کرده

دان اسلات" به مرگ تهدید شد!

بدترین داستان های مرد عنكبوتی

10 داستان جنجالی مرد عنکبوتی در دنیای کمیک

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Cap-Spider Potter
+1 #1 Cap-Spider Potter 1396-01-24 18:01
مقاله بی نظیر بود
از دیروز منتظرش بودم
جز یکی دوتا از گزینه ها که از قبل می دونستم همشون جدید بودن و تازگی داشتن...
واقعا عالی بود... این مسئله هم در دنیای کمیک خودش دردسریه ها...ولی تو نوع خودش جالبه !
ممنون اقای ترابی بابت مقاله
نقل قول کردن
captain.Rogers
#2 captain.Rogers 1396-01-24 18:10
مقاله جالبی لخت کشیدن پیتر واقعا کار مسخره ای بوده و مشکل گرین لنترم خیلی مهم نبوده که بخوان جمعشون کنن

فقط یه سوال ایا تک تک کسایی که این اشتباهات رو داشتن اخراج شدن چون مشکلی که چند روز پیش واسه ایکس من پیش اومد کمتر از مشکل کاپیتان امریکا یا بتمن و رابین و یا حتی لخت کشیدن پیتر که هر سه هم عمدی بودن نبود
نقل قول کردن
the p.a
#3 the p.a 1396-01-24 18:24
مقاله خیلی خوبی بود
مرسی آقای ترابی
اون کمیک universe x spidey چه طراحی داشته! :P
واقعا چجوری اون پیامو خوندن؟
اون مورد آخر هم واقعا بیخود و مسخره بود
مال ولورین هم جالب بود4
راستی دلیل خاصی داشته که عکس اون خانوم روی کاور دکتر استرنج چاپ شده؟
در کل خسته نباشید
نقل قول کردن
comic-born
#4 comic-born 1396-01-24 18:35
عالی بود این مقاله. خوشم میاد استاث برای هر مناسبتی حداقل یه مقاله معرکه برامون دارن
نقل قول کردن
comic-born
#5 comic-born 1396-01-24 18:38
به نقل از captain.Rogers:


فقط یه سوال ایا تک تک کسایی که این اشتباهات رو داشتن اخراج شدن چون مشکلی که چند روز پیش واسه ایکس من پیش اومد کمتر از مشکل کاپیتان امریکا یا بتمن و رابین و یا حتی لخت کشیدن پیتر که هر سه هم عمدی بودن نبود

به جز اون یکی دو موردی که تو مقاله گفته شد کسی اخراج نشده
اون بیچاره طراح اندونزیایی هم چون به یهود جماعت متلک انداخت و از اسلام دفاع کرد اخراج شد
کلا که مستحضر هستید تو امریکا چقدر حساسن به یهودی ها توهین نشه!
نقل قول کردن
S. Mahdi
#6 S. Mahdi 1396-01-24 19:17
مقاله خیلی خوبی بود آقای ترابی. واقعاً عالی بود
من فقط مورد های ۱ و ۴ و ۷ رو میدونستم. واقعاً سری All star batman and robin خیلی افتضاح بود. (غیر از طراحیاش) spider-man reign هم که دیگه نیازی به گفتن نداره. (خدایی نویسنده این کمیک با خودش چی فکر کرده؟ آخه کاملا حال و هوای دنیای بتمن و مرد عنکبوتی باهم فرق داره. درضمن دلیلی که پیتر خودش رو بازنشسته کرده بود اصلا خوب نبود) خلاصه کلی به معلوماتمون با این مقاله اضافه شد. ممنون آقای ترابی :-)
نقل قول کردن
civil war 2
#7 civil war 2 1396-01-24 19:30
به نقل از comic-born:
به نقل از captain.Rogers:


فقط یه سوال ایا تک تک کسایی که این اشتباهات رو داشتن اخراج شدن چون مشکلی که چند روز پیش واسه ایکس من پیش اومد کمتر از مشکل کاپیتان امریکا یا بتمن و رابین و یا حتی لخت کشیدن پیتر که هر سه هم عمدی بودن نبود

به جز اون یکی دو موردی که تو مقاله گفته شد کسی اخراج نشده
اون بیچاره طراح اندونزیایی هم چون به یهود جماعت متلک انداخت و از اسلام دفاع کرد اخراج شد
کلا که مستحضر هستید تو امریکا چقدر حساسن به یهودی ها توهین نشه!

باهات موافقم.
نقل قول کردن
Dark Knight
#8 Dark Knight 1396-01-24 20:04
مقاله خيلي جالبي بود.
دي سي هم خيلي حساس فقط بخاطر يه اشتباه چاپي نچندان مهم كل كميكا رو جمع كرد
راستي اقا كسي لينك مورد 14 و نداره؟
اگه دارين بذارين يكم بخنديم
نقل قول کردن
BatsyP3
#9 BatsyP3 1396-01-24 22:59
سلام! مقاله خیلی جالبی بود :lol:
واقعا بعضی وقت ها این نویسندگان و طراحان کمیک بوک شورشو در میارن
با comic-born هم در مورد یهودی ها و آمریکایی ها موافقم ... کلا حرف های زیادی برای گفتن در مورد تبعیض ها و ... هست ولی متاسفانه تو قسمت قوانین نوشته شده که از هر گونه توهین به کاراکتر های کمیک بوکی خودداری شود وگرنه حرف های زیادی برای گفتن تو پست اخراج نویسنده ایکس من داشتم :-?
نقل قول کردن
LordLoss.Best
#10 LordLoss.Best 1396-01-24 23:42
دوستان لطفا اگه میشه یکی راجب کمیک v for vendita یه توضیح کوچیک بده.داستانش نه.این که کی چاپ شده و ایا هنوزم چاپ میشه یا نه ؟
نقل قول کردن
Cap,Shazam
#11 Cap,Shazam 1396-01-25 00:49
...
یعنی اصلا محو خلاقیت شماره 7 شدم تو یه کمیک طولانی اونم یاجای کوچک شده و همینطور برعکس!
خلاقانه بود ولی نمیدونم چجوری کشف کردن اونم اوایل
باید افرین گفت
ممنون بابت این مقاله خوبتون :lol:
نقل قول کردن
CAPITAN DEADPOL
#12 CAPITAN DEADPOL 1396-02-28 10:09
کسی لینک دانلود کمیک شماره14 رو نداره تا بزاره و کلی بخندیم البته ترجمه فارسی شده باشه ها
نقل قول کردن
fantasita
#13 fantasita 1397-05-24 16:51
به نقل از LordLoss.Best:
دوستان لطفا اگه میشه یکی راجب کمیک v for vendita یه توضیح کوچیک بده.داستانش نه.این که کی چاپ شده و ایا هنوزم چاپ میشه یا نه ؟

بله چاپ میشه تو ایران هم با نام الف برای انتقام ترجمه شده.فیلمشم هست .
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#14 AmirhoseinJafari2005 1399-11-12 23:29
مقاله خیلی خوبی بود ;-)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید