10 گروه ابرقهرمانی برتر دنیای کمیک

10 گروه ابرقهرمانی برتر دنیای کمیک

تا به حال از خود پرسیده اید بهترین تیم ابرقهرمانی دنیای کمیک کدام است؟

مقدمه: همه میدونند که الان ابرقهرمانان بخش بزرگی از هالیوود هستند و جالب اینه که فیلم های سوپرهیرویی روز به روز بزرگتر و بزرگتر میشوند و  شاهد هستیم که چطور پشت سر هم گروه های ابرقهرمانی بر پرده سینما شکل میگیرند. ما دیگه الان وارد دوره ای شده ایم که فراتر از فیلم های ساده تکی ابرقهرمانی است. همه چیز با فیلم اونجرز در سال 2012 شروع شد و با بتمن علیه سوپرمن و جنگ داخلی ادامه یافت. (البته از سالها پیش شاهد فیلم های مردان ایکس هم بودیم که از اولش یک تیم بودند ولی سابقه نداشت که ابتدا ابرقهرمانان را در فیلم های اختصاصی خودشون ببینیم و بعد داخل گروه های ابرقهرمانی). امسال و سال بعد فیلم های جاستیس لیگ و جنگ بینهایت این موضوع را به نقطه اوج خودش میرسانند

در هر حال تیم های سوپرهیرویی در تاریخ دنیای کمیک از قدمت بسیاری برخوردار هستند و خوانندگان دنیای کمیک همیشه از دیدن چند ابرقهرمان زن و مرد که در کنار هم و با کار گروهی با تهدیدات بزرگ میجنگند لذت برده اند.  فقط دقت کنید که مبنای رتبه بندی این مقاله دنیای "کمیک" است، نه دنیای "سینما"!

مقالات زیر را هم بخوانید:

بدترین گروه های ابرقهرمانی دنیای کمیک

10 گروه ابرخبیث (SUPERVILLAIN TEAMS) برتر دنیای کمیک

بدترین گروه های ابرخبیث دنیای کمیک

معرفی 25 سازمان مخفی برتر در دنیای کمیک

معرفی 10 گروه خبیث برتر مارول

 

 - انجمن جنتلمن های غیر عادی (The League of Extraordinary Gentlemen)

 انجمن جنتلمن های غیر عادی (The League of Extraordinary Gentlemen)

دلیل اینکه این گروه را در لیست Top 10 خودم نمیارم فقط اینه که شخصیت هاش اریجینال نیستند و از کتاب های کلاسیک قرض گرفته شده اند. ولی اونقدر گروه باحالیه که واقعا باید بهش اشاره میشد. "انجمن جنتلمن های غیر عادی" در واقع نام کمیکی هستش که توسط نویسنده بزرگ دنیای کمیک «آلن مور» و همچنین طراحی به نام «کوین اونیل» در سال 1999 خلق شد. اعضای این گروه عبارت هستند از آلن کواترمین، مینا هارکر، کاپیتان نمو، هنری جکیل، ادوارد هاید، تام سایر، دورین گری و رادنی اسکینر. این شخصیت ها همگی از ادبیات دوران ویکتوریایی و از کتاب های نویسندگان مشهوری مثل ژول ورن (نویسنده "بیست هزار فرسنگ زیر دریا" ، سر آرتور کانن دایل (خالق "شرلوک هولمز")، برام استوکر (خالق "دراکولا")، اچ جی ولز (خالق شخصیت "مرد نامرئی") و رابرت لویی استیونسون (خالق شخصیت "دکتر جکیل و مستر هاید") قرض گرفته شده اند. میبینید واقعا چه ایده شگفت انگیزی پشت این گروه هست؟ در واقع درست مثل "جاستیس لیگ" که محبوب ترین شخصیت های دی سی را در خود داره، این گروه هم معروف ترین شخصیت های ادبیات تخیلی قرن نوزدهم میلادی را گرد هم آورده است. جالب اینه که این گروه توسط پدربزرگ «جیمز باند» تشکیل شد! استاد آلن مور بار دیگر با خلق این گروه نامتعارف  ثابت کرد که قهرمانان حتما نباید شنل داشته باشند تا برای خوانندگان دنیای کمیک جذاب باشند.

 

10- محافظین کهکشان (Guardians of The Galaxy)

 محافظین کهکشان (Guardians of The Galaxy)

محافظین کهکشان اریجینال با آن چیزی که الان در دنیای کمیک یا سینما ازشون سراغ داریم فرق داشتند و اعضایش را شخصیت های گمنامی مثل «مارتینکس»، «یاندو»، «چارلی 27»، «استارهاک» و «وانس آسترو» تشکیل میدادند. راستش رو بخواهید یک گروه خیلی معمولی بودند که محبوبیت خاصی هم به دست نیاوردند. ولی ایده خاصی پشت سر تشکیل این گروه بود که بعدا باعث محبوبیت نسخه مدرن محافظین کهکشان شد: قهرمانانی که گرد هم آمدند تا از کسانی که سیاره هایشان را نابود کرده بودند، انتقام بگیرند. در سالهای اخیر ما شاهد نسخه مدرن و محبوب تر محافظین کهکشان بوده ایم که به لطف موفقیت بینظیر فیلم هایش خیلی مطرح تر شده است. اعضای اصلی این گروه را «درکس»، «راکت راکون»، «گروت» ، «گامورا» و البته «استار لرد« تشکیل میدهند  («آدام وارلاک» و «مانتیس» و «کوازار » هم عضو نسخه مدرن محافظین کهکشان بوده اند)  با نگاهی کوتاه به ظاهر و پیشینه اعضای محافظین کهکشان میتوان پی برد که چقدر عجیب و نامتعارف هستند!  ولی همانطور که بارها گفته شده جذابیت از دل تفاوت ها بیرون میاد و این تضادهای شخصیتی هستند که میتوانند درام خلق کنند. ضمن اینکه گروه محافظین کهکشان آغازگر دوره جدیدی از داستان های کیهانی (cosmic) در کمیک های مارول شد که الان ثمره اش را در دنیای سینمایی مارول مشاهده میکنیم. محافظین کهکشان دارای fun  ترین قصه ها و لحظات در بین گروه های ابرقهرمانی بوده است ولی در مواقع لزوم میتونه به "خفن" (badass) ترین گروه هم تبدیل بشه.

 

9- انجمن عدالت آمریکا (The Justice Society of America)

 انجمن عدالت آمریکا (The Justice Society of America)

سالها قبل از اینکه اونجرز و جاستیس لیگ خلق بشوند، خوانندگان شاهد اولین تیم ابرقهرمانی درست و حسابی به معنای واقعی در سال 1940 و در شماره 3 از کمیک All Star Comics بودند. اولین اعضای این تیم عبارت بودند از «دکتر فیت»، Hour-Man، «اسپکتر»، «سندمن»، «اتم»، «فلش»، «گرین لنترن» و «هاک من» ، البته نسخه های عصر طلایی (Golden Age) آنها. اگه با هم صادق باشیم باید گفت داستان های این گروه جالب نبودند و تنش و جذابیت خاصی در تعامل شخصیت ها با هم نبود. انگار شخصیت پردازی همه کاراکترها یک جور بود و با هم فرقی نداشتند! ولی ایده یک ابرتیم قهرمانی با این گروه (که به اختصار JSA نامیده میشود) شروع شد و دیدن شخصیت های مختلف با قدرت های مختلف در قالب یک تیم جذابیت خاص خودش را داشت. اما در سالهای اخیر کمیک های JSA بارها ریبوت یا relaunch (چاپ از نو) شده اند و بر محبوبیت اش نیز افزوده شده. دی سی دو بار خیلی جدی سعی کرد این گروه رو احیا کنه. یکی در سال 1961 و در شماره 123 کمیک Flash که دنیای موسوم به Earth 2 تثبیت شد. و دیگری سال 1999 که سری جدیدی JSA با حضور اعضای اریجینال و یک سری شخصیت جدید چاپ شد. این سری خیلی محبوب و موفق از آب درآمد.  نوعی خاصیت نوستالژیک در دیدن ماجراهای یک سری ابرقهرمان قدیمی و کارکشته وجود دارد که در داستان های JSA موج میزند و خواننده را وارد تاریخ قدیم انتشارات دی سی میکند. ضمن اینکه گاهی اوقات نویسندگان این کمیک داستان هایی را نقل میکردند که نمیشد مثلا در کمیک های جاستیس لیگ نقل کرد. بنابراین برخی از قصه واقعا دارک و خشن میشدند.

 

8- مدافعین  (Defenders)

 مدافعین  (Defenders)

جاستیس لیگ و اونجرز پر است از بچه خوشگل! اونا پولدارن، قوی هستند، نفوذ دارن و بعضی هاشون مثل خدا میمونند. ولی همه میدونن برای جذابیت حتما لازم نیست "همه چیز تموم" بود! بنابراین قهرمانانی که دارای مشکل هستند، آنتی – هیرو هستند و نقص دارند هم میتونند وقتی کنار هم قرار میگیرند، جذاب باشند، مخصوصا اگه هیچ ربطی به هم نداشته باشند! و این ایده اصلی گروه "مدافعین" بوده و هست. گروهی که اعضایش را به قول معروف یه مشت "وصله های ناجور” (misfits) مثل «دکتر استرنج»، «هالک»، «نیمور»، «موج سوار نقره ای»، «هل کت»، «نایت هاک»، «ولکرای» و ... تشکیل داده اند. جذابیت شون هم در همین بود که باعث میشد از گروه های ابرقهرمانی دیگر مثل اونجرز و چهار شگفت انگیز متمایز شوند. نویسندگان این کمیک با چنین شخصیت هایی دستشان باز بود تا داستان های عجیب و غریبی در لوکیشن های نامتعارف روایت کنند. نکته دیگری که باعث میشه مدافعین از دیگر گروه ها متمایز بشوند ، این است که اغلب با تهدیدهای ماورا الطبیعه (supernatural) میجنگیدند. یعنی مثلا اونجرز و چهار شگفت انگیز معمولا با تهاجم بیگانه ها یا خبیث هایی که از دنیاهای دیگر آمده اند نبرد میکنند  و داستان هایشان حالت علمی تخیلی دارد، ولی از همان ابتدا مدافعین با دیوها ، شیاطین، جادوگرهای شرور و تهدیدات برخاسته از  دیگر دنیاها دست و پنجه نرم میکردند. این گروه در طول سالها تغییرات زیادی داشته و الان اعضایش را شخصیت های "خیابانی” (street-level) مثل «جسیکا جونز» ، «دردویل» و «لوک کیج» تشکیل میدهند.

 

7- لاک پشت های نینجا (TMNT)

 لاک پشت های نینجا

واقعاً باوركردنی نیست كه دو نفر برای چاپ كمیك‌‌ مستقل شان مجبور شوند از قوم و خویش خود پول قرض كنند ولی در نهایت میلیونر شوند! ولی این اتفاق برای "كوین ایستمن" و "پیتر لیرد" (خالقان لاك‌پشت‌های نینجا) افتاد. آنها اولش میخواستند با خلق این شخصیت ها با ژانر کمیک های ابرقهرمانی شوخی کنند و آن را به هجو بکشند. خیلی هم داستان های دارک و خفنی خلق کردند.  ولی در واقع وقتی سر و كله این لاك‌پشت‌های دوست‌داشتنی در تلویزیون پیدا شد، آنقدر محبوب شدند كه به نظر می‌رسید در نیمه نخست دهه 90 میلادی هر كودك زیر 10 سال آمریكایی با پیژامه‌های منقش به آنها به خواب می‌رود! البته لحن و حال و هوای این کارتون با کمیک های اولیه لاک پشت های نینجا زمین تا آسمان فرق داشت و خیلی لایت تر شده بود. ما با چهار لاک پشت به نام های «لئوناردو»، «مایکل آنجلو»، «رافائل» و «دوناتلو» آشنا شدیم (آنها نامشان از نقاشان و هنرمندان مشهور تاریخ الهام گرفته شده بود) و به خاطر اصابت با ماده ای مرموز به نام ooze تبدیل قدرت تکلم به دست آوردند و توسط استادشان ، «اسپلینتر»، آموزش های نینجایی دیدند. خیلی تعامل خوبی بین لاکپشتها هستش جالبیش اینه که هر کدوم سلیقه و اخلاقیات متفاوتی رو دارن. مایکل آنجلو عشق کمیک و تفریحه، دوناتلو یک "Geek" هستش و عشق تکنولوژیه. رافائل شخصیت خشن ولی قلبی داره که جنسی از طلاست و لئوناردو رهبر بقیه است و مهارت بیشتری در مبارزه داره.   پخش مجموعه بیش از 9 سال ادامه داشت و همزمان در بسیاری از كشورهای جهان روی آنتن می‌رفت. شركت بازیسازی Konami بازی‌های جاودانه و حیرت‌انگیز لاك‌پشت‌های نینجای را (كه در اوایل دهه 90 میلادی ژانر بزن بزن یا Beat-em’ up را در كنسول‌های مختلف قبضه كرده بودند) براساس همین سریال انیمیشن منتشر كرد. از آن موقع تا به حال انیمیشن ها، بازی ها  و فیلم های زیادی از روی لاک پشت های نینجا ساخته شده که نشون میده این شخصیت ها محبوبیت مستمری داشته اند. ولی رمز ماندگاری این گروه چیست؟ صمیمیت و برادری که بینشون وجود دارد. آنها مثل اعضای یک خانواده واقعی گاهی با هم جر و بحث میکنند ولی حاضرند جان خود را برای هم بدهند.

 

6- تایتان های نوجوان

 تایتان های نوجوان

جوخه ابرقهرمانان جونیور دی سی! شاید در نگاه اول به نظر برسه ایده این گروه برای جذب بچه ها به سمت دنیای کمیک مناسب باشه ولی اینطور نیست و "تایتان های نوجوان" برخی از جسورانه ترین و بالغ ترین داستان های دنیای کمیک رو داشته. شخصیت هایی مثل «رابین»، «ریون»، «کید فلش»، «بیست بوی»، «استارفایر» و «سایبورگ» اعضای اصلی این گروه هستند و به لطف تاریخچه و پیشینه متنوع خود، باعث شده اند داستان های جالبی از روشون نوشته بشه. البته یادمون نره که این گروه اولش زیاد داستان های جالبی نداشت ولی در دهه 80 میلادی نویسنده ای بزرگ به نام «مارو ولف من» به همراه طراحی برجسته به نام «جورج پرز» این کمیک ها را احیا و اسمش را "تایتان های نوجوان جدید" گذاشتند. این کمیک یکی از برترین های این دهه بود و میگویند حتی اون موقع با محبوبیت X-Men برابری میکرده! خبیث های داستان های "تایتان های نوجوان" اون موقع خیلی جدی بودند و خطرات ملموس و بزرگی برای گروه نوجوان ما ایجاد میکردند. تعاملات بین شخصیت ها نیز در نوع خودش بسیار دیدنی بود. همین موقع بود که داستانی مثل "قرارداد یهودا" (The Judas Contract) خلق شد و ذهنیت خوانندگان را درباره یک گروه ابرقهرمانی نوجوانانه کاملا تغییر داد.

 

5- واچمِن (Watchmen)

 واچمن (Watchmen)

واچمن یا "نگهبانان" نام کمیکی 12 شماره ای و بسیار تحسین شده است که سال 1989 توسط آلن مور و دیو گیبونز برای انتشارات "ورتیگو" (متعلق به دی سی) خلق و آغازگر دوران واقع گرایی در کمیک های ابرقهرمانی شد. این کمیک در رابطه با گروهی از قهرمانان است که از هم پاشیده‌اند و قتل یکی از آن‌ها سبب جمع شدن دوباره آن‌ها می‌شود.  اعضای واچمن به معنای واقعی داغون و خاکستری بودند چون بین آنها متجاوز به عنف، دیوانه خودبزرگ بین، دانشمند مجنون، مبتلا به اسکیزوفرنی و ... یافت میشد. در حقیقت اعضای این گروه کسانی نیستند که بتوانند الگو قرار بگیرند ولی خوانندگان از همین خاصیت این گروه خوششون میاد! گروهی متشکل از آدم های واقعی با مشکلات واقعی که کارهای غیر عادی میکنند. Watchmen همچنین با تم های عمیق و جدی خودش نشان داد که دنیای کمیک میتواند کاملا مختص بزرگسالان باشد، نه بچه های کوچولو. اعضای این گروه عبارت بودند از «کمدین»، «ازیماندیاس»، «سیلک اسپکتر»، «دکتر منهتن»، «رورشاک» و «نایت آول» ! همه این شخصیت ها دارای عمق و پیچیدگی بودند و در همان 12 شماره به دل خوانندگان نشستند. آنها ثابت کردند که برای ماندگار شدن و تاثیرگذار بودن در تاریخچه کمیک حتما لازم نیست در صدها شماره کمیک حضور داشته و به ماجراجویی پرداخته باشی.

 

4- چهار شگفت انگیز  (Fantastic Four)

  چهار شگفت انگیز (Fantastic Four)

فیلم های چهار شگفت انگیز را فراموش کنید! چهار شگفت انگیز دنیای کمیک یک چیز دیگر است.

میگویند كه «مارتین گودمن» (صاحب آن موقع مارول) شنیده بود كه كمیك «جاستیس لیگ» دی سی به موفقیت مالی خوبی دست یافته. بنابراین از سردبیر جوان خود استن لی خواست تا یك گروه ابرقهرمانی مشابه خلق كند. در نتیجه او به كمك طراحی به نام «جك كربی» گروهی متفاوت به نام چهار شگفت انگیز  را خلق كردند. در این گروه ما با چهار نفر به نام های «رید ریچاردز»، «سوزان استورم» ، «جانی استورم » و «بن گریم» آشنا شدیم که به اتفاق یکدیگر به فضا رفتند و در آنجا به خاطر اصابت با اشعه های کیهانی هر یک از آنها  به یک نیروی فوق بشری دست یافت.   چهار شگفت انگیز اولین كمیك ابرقهرمانی مارول در دهه 60 بود و به لطف موفقیت عظيم  این كميك بود كه شخصیت های دیگری مثل مرد عنكبوتی، هالك، ایرون من، ثور، دردويل، مردان ایكس و ... خلق شدند. بنابراین شاید اگر به خاطر این گروه نبود دیگر ابرقهرمانان مارول هم الان وجود نداشتند. چرا این كمیك موفق شد؟ چون  بر خلاف دیگر كمیك های ابرقهرمانی شركت رقیب، در چهار شگفت انگیز شاهد تمركز روی شخصیت پردازی ها بودیم. آنها با هم مشاجره میكردند و مشكلات شخصی داشتند و خوانندگان به راحتی با آنها ارتباط برقرار میكردند و همذات پنداری مینمودند. چهار شگفت انگیز اولین گروه ابرقهرمانی تاریخ بود که "انسانی بودن" (humanness) واقعی را وارد ژانر کمیک بوک های ابرقهرمانی کرد چون شخصیت هایش با مشکلات و چالش های واقعی زندگی دست و پنجه نرم میکردند. آنها در ضمن اولین "خانواده" دنیای کمیک نیز بودند.

 

3- انتقام جویان  (The Avengers)

  انتقام جویان  (The Avengers)

بهترین خصوصیت این گروه که باعث میشه از نمونه های مشابه متمایز بشه اینه که به قول معروف اون ماشین خوب روغن کاری شده ای نیست که آدم تصور میکنه! یعنی اینکه چطور شخصیت های اصلی این گروه در کنار هم قرار میگیرن و با هم همکاری میکنند خودش یک معجزه است!  (به قول «مارک رافلو» بازیگر نقش بروس بنر در فیلم اونجرز، اونا "یه تیم نیستند، یه بمب ساعتی هستن"!!!) «هالک»، «ثور»، «آیرون من»، «کاپیتان آمریکا»، «مرد مورچه ای» و «واسپ»! اینها اعضای اریجینال اونجرز بودند که اکثر موقع با خودشون میجنگیدند تا با امثال «التران» و «کنگ» (Kang) ! و  همین رمز موفقیت این گروه بوده است. یعنی همیشه سعی شده بین اعضا نوعی تنش وجود داشته باشه که باعث شده داستانها از جذابیت خاصی برخودار بشوند. به همین دلیل نویسندگان Avengers همواره سعی کرده اند که به جای اینکه همیشه از شخصیت های نامبر وان مارول استفاده کنند، از اونایی بهره بگیرند که بیشترین تنش رو ایجاد میکنند، حالا این تنش میتونه عاطفی باشه یا جور دیگری. اگه من این مقاله رو مثلا 20 سال پیش مینوشتم قطعا چهار شگفت انگیز را در رتبه سوم میذاشتم و انتقام جویان را در رتبه چهارم ولی حقیقتا در 17، 18 سال اخیر این گروه از نظر داستانی خیلی پیشرفت کرده است و الان سالهاست که هر وقت یک داستان مهم و عظیم از مارول میبینیم پای این گروه هم وسطه.  بنابراین انتقام جویان به گل سر سبد "ایده سرا" (لقبی که به مارول داده شده است) تبدیل شده. نکته مهم درباره انتقام جویان اینه که داستان هایش جوریه که مثلا در یک شماره میروند فضا و با تهدیدات کهکشانی مقابله میکنند و بعد در شماره بعد میان به سطح خیابان و با مسائل اجتماعی یا خانوادگی روبرو میشوند. یعنی همیشه تعادلی بین موضوعات اغراق آمیز و تم های ملموس در داستان های این تیم وجود داشته است.

 

2- جاستیس لیگ  (Justice League)

لیگ عدالت  (Justice League)

واقعا میشد جای جاستیس لیگ (لیگ عدالت) و انتقام جویان را در این لیست با هم عوض کرد چون هر دوشون به قدر کافی داستان خوب دارند (البته انتقام جویان در سالهای اخیر داستان های مهم تر و بهتری داشته و به خاطر فیلم های سینمایی مارول، بیشتر به چشم آمده). ولی جاستیس لیگ را رتبه دوم قرار دادم چون گروه قدیمی تری هستش و برپایه سه شخصیت بسیار مهم  تاریخ دنیای کمیک یعنی «بتمن» و «سوپرمن» و «واندرومن» بنا شده است. این یعنی اینکه سه تن از شناخته شده ترین شخصیت های دنیای کمیک همیشه در آن حضور داشته اند و همین باعث شده همواره  ضروری باشد.  در واقع میتوان ادعا کرد تمام سوپرتیم های مدرن امروزی به نوعی مدیون جاستیس لیگ هستند یا ازش الهام گرفته اند. جاستیس لیگ اولین گروه ابرقهرمانی تاریخ نیست ولی مدلی ارائه داده که مورد بهره برداری خیلی دیگر از تیم های مشابه قرار گرفته است. ضمن اینکه همیشه شخصیت های درجه یک دی سی در این گروه حضور داشته اند و  واقعا سخته از گروهی نام ببری که بتمن، سوپرمن، واندرومن ، فلش، گرین لنترن، شزم، گرین اروو، زاتانا، هاک گرل و ... عضوش هستند و هیجان زده نشی.  در طول سالها نویسندگان بزرگی همچون «گرنت موریسون»، «مارک وید»، «دواین مک دافی»، «جی ام دی متیوس»، «کیث گیفن» و ... به موفقیت این تیم افزوده و سبک منحصر به فرد خود در داستان گویی را به آن داده اند. ممکنه که داستان های جاستیس لیگ  از نظر عاطفی و احساسی به پای کمیک های Avengers نرسند ولی در عوض با پیچیدگی های اخلاقی و سئوالات تفکر برانگیزی که در ذهن خواننده ایجاد میکنند، جبران میکنند.

 

1- مردان ایکس  (X-Men)

 مردان ایکس  (X-Men)

گفته میشه در طول تاریخ کمیک  بوک هیچ عنوانی به اندازه X-men و عناوین فرعی آن پرفروش نبوده است. از دهه 80 میلادی تا به حال یک عالمه کمیک از روی X-men منتشر شده و گروه های زیادی مثل  The New Mutants، X-Factor، X-Force، Exiles، X-Static    و ... ازش منشعب شده اند که همه از پرفروش ترین و موفق ترین ها بوده اند. جذابیت اصلی داستان های مردان ایکس اینه که "میوتانت" هستند. یعنی به خاطر جهش ژنتیكی (mutation) که باهاش متولد شده اند، آزار و اذیت و تنفر انسان های عادی بودند . در اصل جوهره اصلی مردان ایكس را زجر و محنت تشكیل میدهد. «استن لی» و «جك كربی» از این ایده به عنوان استعاره ای از نژاد پرستی استفاده كردند. یعنی مردان ایكس هم از سوی جامعه طرد میشدند درست مثل سیاه پوستانی كه توسط نژاد پرستان آمریكایی طرد میشدند و میشوند. آری .. اریجین مردان ایكس آغازگر ماجراهایی شد كه در آن تلاش برای مقبولیت و كسب احترام  اجتماعي حرف اول را میزند. همین باعث شده نوعی بلوغ، عمق و حس فلسفی به داستان های X-men   تزریق شود. از اواسط دهه 70 میلادی که کمیک های ایکس من ریبوت شدند و اعضایی مثل «ولورین»، «استورم»، «کلاسوس» و «نایت کرالر» به اعضای اولیه یعنی «سایکلاپس» و «جین گری» اضافه شدند، واقعا محبوبیت مردان ایکس سر به آسمان نهاد مخصوصا وقتی «کریس کلرمانت» نویسنده و «جان بیرن» طراح مردان ایکس شدند و با هم شاهکارهایی مثل "حماسه فونیکس سیاه" و "روزهای گذشته و آینده" (Days of Future Past) خلق کردند. شک نکنید که مردان ایکس بهترین داستان های تاریخ کمیک را داشته اند. شک نکنید.  داستان های مردان ایکس همه چیز داشته اند از قصه گویی خلاقانه تا پیچش های شوکه کننده، تم های فلسفی درباره صلح و تحمل دیگران، لحظات عاطفی، شادی، غم و ...

 

مهدی ترابی مهربانی 

(mtm)

All rights reserved © Spidey.ir 2024

(هر كسي بدون اجازه يا بدون ذكر نام نويسنده و منبع از اين مقاله يا ديگر مقالات سايت در وبلاگ يا سايت خود استفاده كند، مورد پيگرد قانوني قرار خواهد گرفت)

 

مطالب مرتبط:

10 گروه ابرقهرمانی برتر دنیای کمیک

بدترین گروه های ابرقهرمانی دنیای کمیک

معرفی 25 سازمان مخفی برتر در دنیای کمیک

10 گروه ابرخبیث (SUPERVILLAIN TEAMS) برتر دنیای کمیک

بدترین گروه های ابرخبیث دنیای کمیک

معرفی 10 گروه خبیث برتر مارول

معرفی 10 دشمن برتر "انتقام جویان" (THE AVENGERS)

رتبه بندی قوی ترین ابرشرورهای مارول

15 حقیقت مهمی که باید در مورد شش خبیث (SINISTER SIX) بدانید

رتبه بندی پیرترین شخصیت های مارول

رتبه بندی قوی ترین اعضای گروه جاستیس لیگ (JUSTICE LEAGUE)

10 زن نیرومند دنیای کمیک بوک های ابرقهرمانی

5 دستاورد عظیم چهار شگفت انگیز برای دنیای کمیک بوک!

معرفی 10 دشمن برتر "چهار شگفت انگیز" (FANTASTIC FOUR)

20 حقیقتی که باید درباره کمیک بوک های X-MEN بدانید

10 تیم برتر تاریخ مردان ایکس (TEN BEST X-MEN TEAMS OF ALL TIME)

معرفی 40 عضو برتر گروه انتقام جویان در دنیای کمیک – قسمت اول

معرفی 40 عضو برتر گروه انتقام جویان در دنیای کمیک – قسمت دوم

معرفی 20 تیم برتر انتقام جویان

رتبه بندی قوی ترین اعضای گروه انتقام جویان

رتبه بندی قوی ترین قهرمانان کیهانی مارول

رتبه بندی قوی ترین شخصیت های دنیای کمیک

10 عضو برتر ایکس من

20 عضو برتر گروه نگهبانان کهکشان

معرفی تمام نسخه‌ های شش خبیث در دنیای کمیک

معرفی تیم‌های ابرقهرمانی برتر که اسپایدرمن سابقۀ عضویت در آن‌ها را داشته ‌است!

10 تیم آپ (TEAM-UP) عجیب مرد عنکبوتی در دنیای کمیک!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

m.k.t
#1 m.k.t 1396-05-29 16:27
مقاله ی واقعا خوبیه
آدم نمی فهمه در وصف این مقاله های چی بگه
بادیدن مردان ایکس تو رتبه ی یک جا خوردم به نظرم باید اونجرز بهتر بودالان هرچی رویداد مهم مارول هست اونجرز حرف اوله مثل امپراطوری مخفی جنگ داخلی
انجمن جلتلمن های غیر عادی برام غیر عادیه مثل اسمش
دلم می خواد چند روز دیگه از شما قویترین گروه ابرقهرمانی رو هم ببینم
استاد برام سوال پیش اومده که هالک قویتره یا گوست رایدر تو مقاله راجب گوست رایدر بود نوشته بود هالکو شکسته داده بعد تو ۱۰ابرقهرمان قدرتمند نیست
نقل قول کردن
علی قدیانی
#2 علی قدیانی 1396-05-29 17:10
مرسی بابت مقاله ، عالی بود.
من به شخصه از نظر شخصیت پردازی بیشتر در اینجور تیم ها با tmnt و چهار شگفت انگیز حال میکنم. راستش tmnt خیلی تعامل خوبی بین لاکپشتها هستش جالبیش اینه که هر کدوم سلیقه و اخلاقیات متفاوتی رو دارن. مایکی عشق کمیک و تفریحه دانالتو یک "Geek" هستش و عشق تکنولوژیه. رافائل شخصیت خشن ولی قلبی داره که جنسی از طلاست و لئو ناردو رهبر بقیه است و مهارت بیشتری در مبارزه داره. به نظرم بهترین اقتباسی که خیلی خوب شخصیت پردازی شده سری 2003 هستش. هرچند در فصل های آخرش ضعف هایی رو داشت ولی من خیلی ازشون خوشم میاد.

فنتستیک فور در دنیای کمیک هم که معرکه هست. اصلا پیچیدگی این شخصیت ها خیلی بالاست و تعامل طنز جانی با بن خیلی جالبه. یه جورایی جانی استورم مایکی چهار شگفت انگیزه.

واچ من هم که خفن ترین و باحال ترین گروهیه که دیدم و به وضوح دارک بودن یک گروه رو به نمایش گذاشته.
نقل قول کردن
sib khan
#3 sib khan 1396-05-29 17:52
خيلي عالي بود مرسي.
تعجب كردم از اينكه انتقام جويان رو در رتبه سوم ديدم انتظار داشتم در رتبه اول يا حداقل در رتبه دوم باشه در هر صورت جالب بود
نقل قول کردن
VENOM-ZOMBIE
#4 VENOM-ZOMBIE 1396-05-29 19:01
من شماره 10 و 9 رو اصلا نمیدونستم نمیدونستم
ولی تعجب کردم که X-men گروه اول بود.
البته بزرگترین هم هست(فکر کنم)
نقل قول کردن
Captain Steve Lover
#5 Captain Steve Lover 1396-05-29 19:13
ممنون از استاد عزيز...مقاله كامل و مفصل بود و بنظرم واقعاً سايت يكم نياز به Top 10 هاي مثل اين داره...
.........
محافظان كهكشان تم و Tone خيلى خوبى داره و خوب هم ازش تو داستان ها استفاده كرده ولى شايد اگر ازش بهتر استفاده ميكرد رتبش بالا تر ميومد...

مدافعان رو يه چيز خيلى جالب ميكنه...اينكه به قول شما اعضاشون هيچ ارتباطى با هم ندارن...البته استاد تو مقاله گفتيد اعضاي گروه مدافعان مثل اونجرز و...قدرت خدايى ندارن يا ثروتمند نيستن و نفوذ ندارن...اين مورد در مورد اعضاي جديد اين گروه صدق ميكنه اما نه در مورد دكتر استرنج يا سيلور سرفر...

TMNT رو بنظرم بيشتر بخاطر انيميشن و انيمه و گيم ميشناسن تا كميك استريپ...چهار برادر به همراه استاد كه مثل يه خانواده هستن و شيمى خيلى جالبى با هم دارن ...اما متاسفانه تو سينما به بدترين شكل ممكن نشون داده شدن...

FF دنياي كميك واقعاً ٤ تا از كليدى ترين شخصيت هاي تاريخ كميك هاي مارول هستن...داخل دنياي كميك مثل يك پل كه دنياي زمينى مارول رو به دنياي كيهانى و ماورائي مارول وصل ميكردن عمل كردن(به گفته كوين فايگى "وصل كردن دنياي كيهانى و دنياي زمينى مارول" تو سينما به عهده ي كاپيتان مارول هست...)
خلاصه ffسراغاز برخي از بهترين داستان ها و بهترين شخصيت ها بوده و اميدوارم يروز يه اقتباس قدرتمند تو سينما ازشون ببينم...

انتقام جويان يجورايى تو عالم سينما اينقدر پاشون رو محكم كردن كه دگ جايى براي حرف زدن در موردش نميمونه...تو عالم كميك هم داستان ها و شخصيت ها و ايده هاي خوب و جالب كم نداشته و قطعاً جزو برترين تيم هاي تاريخ هست...


ايكس من هم كه تو كميك ها حرفى براي گفتن نزاشته...البته به شخصه زياد از اقتباس هاش تو سينما (جز لوگان و X:DOFP)خوشم نيومد ...
ولى خب همون داستان شاهكار Dark pheonix فكر ميكنم يكى از Top 3 برتر داستان هاي كميكى تاريخ باشه...


مثل هميشه مقاله عالى بود استاد...
نقل قول کردن
muhammad
#6 muhammad 1396-05-29 19:20
این از اون مقاله هاییه که انتظارشو میکشیدیم . ممنون از این بابت
از نظر من و همون طور که خودتون گفتید اونجرز میتونست دوم باشه وباید هم دوم میبود.ایکس من هم که حقشه اول باشه:شخصت پردازی وعمق داستان و شخصیت عالی- اتفاقات مهیج و..
نقل قول کردن
mehran spidey
#7 mehran spidey 1396-05-29 20:08
مقاله ی خیلی خوبی بود ممنون استاد ;-)

در مورد ایکس من بگم که واقعا لیاقت رتبه ی اول شدنو داشت . البته من فکر میکردم که اونجرز رتبه ی دوم باشه اما خب جاستیس لیگ رتبه ی دوم شد ، راستش من از جاستیس لیگ سر جمع شاید دو تا کمیک خونده باشم ، کلا کمیک های دیسی رو زیاد دنبال نمیکنم ، اما خب ظاهرا گروه خوبی هستش امیدوارم تو دنیای ی سینما هم یه جاستیس لیگ خوب تحویلمون بدن :sigh:
نقل قول کردن
Marc Spector
#8 Marc Spector 1396-05-29 20:31
یعنی به محضی که رتبه چهارو دیدم رتبه 1تا3 رو حدس زدم و درست بود،واقعا بدون هرگونه تعصب اکس من بهترین انتخاب برای رتبه اول لیست هستش،یه چیزی که راجع به JLA باید بگم اینه که مهم نیست که دی سی امثال JLA DARK و Lanterns corpوJSAو... رو داره چون واقعا تو این دوتا ریبوت اخری که انجام شده بار اصلی کمیک های دیسی رو دوش JLA بوده به همین دلیل جایگاه دوم صرف نظر از قدمت تاریخی باید بهش میرسید، واقعا ارزو به دل موندم یه فیلم خوب ازش ببینم :sigh:
نقل قول کردن
S. Mahdi
#9 S. Mahdi 1396-05-29 20:47
مقاله بسیار عالی ای بود آقای ترابی. با رتبه بندی هاهم کاملا موافقم. از میان این گروه ها از همه بیشتر چهار شگفت انگیز رو دوست دارم. دلیلش هم اینه که همونطور که استاد ترابی بارها و بارها گفتن، اینه که این گروه، اولین گروهیه که اعضاش باهم تضاد داشتن و بیش از تمامی گروه های ابرقهرمانانی میشه اونا رو درک کرد و روابطشون کاملا باور پذیر به تصویر کشیده شده. (البته در کنار چهار شگفت انگیز، از نظرم واچمن هم خیلی شخصیت های واقع گرایانه ای داشت که میشد به خوبی با اونا هم ارتباط برقرار کرد.) خلاصه مقاله واقعا عالی بود. خسته نباشید استاد :-)
راستی استاد، نظرتون دربارهٔ کمیک های Justice league new 52 چیه؟
نقل قول کردن
spidey noir
#10 spidey noir 1396-05-29 21:14
  • واقعا ممنون اقای ترابی.اسم گروه جنتلمن هارو تاحالا نشنیده بودم.چهار شگفت انگیزم واقعا گروه و خانواده ی عالیه؛ولی حیف که فاکس با اون فیلم هاش نابودشون کرد.کسی لینک دانلود سریال دیفرنس رو داره؟
نقل قول کردن
amazing barbod
#11 amazing barbod 1396-05-29 21:49
ممنون استاد ترابی عالی بود.اگه بخوایم از نظر سینمایی حساب کنیم بنظرم اونجرز دوم میشد.
استاد ۲ تا سوال:
ددپول عضو مردان ایکس تو چه دوره ای بوده(یا شاخه های مرادان ایکس مثل x-force)؟
در حال حاضر کمیکی از ددپول منتشر میشه؟
نقل قول کردن
VENOM-ZOMBIE
#12 VENOM-ZOMBIE 1396-05-29 22:01
به نقل از amazing barbod:
ممنون استاد ترابی عالی بود.اگه بخوایم از نظر سینمایی حساب کنیم بنظرم اونجرز دوم میشد.
استاد ۲ تا سوال:
ددپول عضو مردان ایکس تو چه دوره ای بوده(یا شاخه های مرادان ایکس مثل x-force)؟
در حال حاضر کمیکی از ددپول منتشر میشه؟


ببخشید من جواب میدم.
من این 2 کمیک رو میشناسم:
Deadpool The Duck
Deadpool and mercs for money
البته فکر کنم بازم باشه ولی من نمیدونم
نقل قول کردن
hassan91
#13 hassan91 1396-05-30 01:31
واقعا مردان ایکس معرکه است و یه چیزی که این گروه داره و گروه های دیگه ندارن ( البته به جز لاکپشت های نینجا) اینه که این گروه استاد دارن و خیلی رابطه ی استاد و شاگردی تو این گروه موج میزنه.
رتبه بندی واقعا حرف نداره چون با توجه به تاریخ گروه ها رتبه بندی شده. ولی به هر حال چیزی که قابل توجه هست، اینه که چهار شگفت انگیز واقعا تحت تاثیر سه فیلم خود قرار گرفته و اخیرا جانتان هیکمن هم تایید کرده که به خاطر مراوده با فاکس کمیکهاش رو کنسل کردن :-|


جای یه مقاله با عنوان گروه های ابر شرور خالیه.
نقل قول کردن
amazing barbod
#14 amazing barbod 1396-05-30 02:31
به نقل از hassan91:
واقعا مردان ایکس معرکه است و یه چیزی که این گروه داره و گروه های دیگه ندارن ( البته به جز لاکپشت های نینجا) اینه که این گروه استاد دارن و خیلی رابطه ی استاد و شاگردی تو این گروه موج میزنه.
رتبه بندی واقعا حرف نداره چون با توجه به تاریخ گروه ها رتبه بندی شده. ولی به هر حال چیزی که قابل توجه هست، اینه که چهار شگفت انگیز واقعا تحت تاثیر سه فیلم خود قرار گرفته و اخیرا جانتان هیکمن هم تایید کرده که به خاطر مراوده با فاکس کمیکهاش رو کنسل کردن :-|


جای یه مقاله با عنوان گروه های ابر شرور خالیه.

سرچ کن تو سایت شش گروه خبیث برتر پیدا میکنی
نقل قول کردن
mtm
#15 mtm 1396-05-30 14:07
به نقل از S. Mahdi:

راستی استاد، نظرتون دربارهٔ کمیک های Justice league new 52 چیه؟

نظر خاصی ندارم. کلا با new 52 حال نمیکنم (البته به جز بتمنش)
نقل قول کردن
mtm
#16 mtm 1396-05-30 14:08
به نقل از m.k.t:

استاد برام سوال پیش اومده که هالک قویتره یا گوست رایدر تو مقاله راجب گوست رایدر بود نوشته بود هالکو شکسته داده بعد تو ۱۰ابرقهرمان قدرتمند نیست

والا به نظرم هالک قوی تره ولی کلا من خیلی به اینکه کی از اون یکی قوی تره اهمیت نمیدم و اطلاعاتی هم ندارم
نقل قول کردن
Samwel Tarly
#17 Samwel Tarly 1396-05-30 16:33
ممنون استاد عجب مقاله ای بود واقعا چقدر خوب راجع به تیم ها توضیح دادید و واقعا گل کاشتید.
اون مورد مدافعین که گفتین تیمی نیستن که همه شون بچه خوشگل باشن خیلی خنده ام گرفت :lol:
راستش من فکر می کردم رتبه اول این مقاله مال چهارشگفت انگیز باشه چون همیشه از اون گروه خیلی تعریف میکردید و خیلی اشاره میکردید که چقدر رو مارول تاثیر گذار بوده و ... وبی بعدش توضیحاتی که راجع به گروه ایکس من دادید زو خوندم کاملا قانع شدم و هیچ گروهی هیچ وقت به گردپای ایکس من نمیرسن و بازم ممنون به خاطر مقاله.
نقل قول کردن
Unknown
#18 Unknown 1396-05-30 17:04
خیلی ممنون استاد از نظر من جای این مقاله تو سایت خالی بود :lol: :-)
خیلی برام جالب بود که 3 شماره ی اول چه تیم هایی هستند ;-)
نقل قول کردن
Morteza.az
#19 Morteza.az 1396-05-31 01:18
دست گلت درد نکنه خیلیییی حال کردم
نمیدونم جاستیس لیگ دارک رو هم میشد جزو گروه حساب کرد یا نه ولی اونا هم خیلی خفنن :)
انتظار داشتم جاستیس لیگ اول باشه ولی خب رو مردان ایکس هم یه کوچولو تعصب دارم :)
آقای ترابی ممنون بابت مقاله عالی بود عاااااااااااالی
نقل قول کردن
Sadegh_tc
#20 Sadegh_tc 1396-08-28 09:30
مقاله عالی و بی نقصی بود.
جایگاه ایکس من به نظرم کاملا درسته و هیچ شکی توش نیست
بهترین داستان ها رو گروه ایکس من دارند.
البته فکر میکردم اونجرز هم دوم باشه.
ممنون از مقالتون.
نقل قول کردن
Erfan Parker
#21 Erfan Parker 1396-08-28 10:28
مقاله ى زيبايى بود ولى به نظرم اونجرز از همه گروه ها بهتره
نقل قول کردن
zahed arazi
#22 zahed arazi 1396-08-28 20:01
خیلی ممنون استاد این واقعا یکی از بهترین top 10 هایی هست که تو سایت دیدم مثل همیشه کامل هم رتبه بندیاش هم توضیحاتش واقعا کاملن برای کسایی که بعضیاشونو نمیشناختن علاوه بر جذاب بودن واقعا مفید بود من خودم انجمن عدالت امریکارو تابحال اصلا اسمشم نشنیده بودم اما الان باهاشون اشنا شدم
توی این لیست من خودم بیشتر از همه لاکپشت های نینجا و اونجرز رو دوست دارم بعدش جاستیس لیگ و ایکس من
اگه هینطور که همه این شخصیت ها و گروه ها توی کمیک ها فوق العاده بودن توی اقتباسشون هم اینقدر خوب بودن واقعا غوغایی میشد متاسفانه بجز شخصیت های مارول و اونجرز از بقیشون انچنان اقتباس خوبی نشده
نقل قول کردن
Amirali_Pimax
#23 Amirali_Pimax 1396-08-30 00:24
همینی که من کمپانی دیسی و اصلا قبول ندارم

کل قدرتش مختص یه گروه

اما مارول هر گروهی و که میبینی ازش عاشقش میشید
نقل قول کردن
captain
#24 captain 1397-02-07 06:05
خیلی ممنون بابت مقاله بسیار عالی ...
اول که راجب هر گروه توضیحات خیلی خوبی ارائه شده بود و بسیار لذت بردم پیچش داستانی هر کدوم هم خیلی خوب بود ولی حقیقتا فکر نمی کردم در دنیای مارول بهترین گروه مردان ایکس خیلی مفید بود ممنون
نقل قول کردن
Pooya-Spidey
#25 Pooya-Spidey 1398-05-13 03:48
این رتبه بندی رو کاملا قبول دارم.
فقط دوست داشتم گروه یانگ جاستیس هم توی لیست باشه.
نمیدونم یاد کارتونش افتادم و حس نوستالژی برام داره یا چیز دیگه ای ولی دوست داشتم این گروه رو اینجا ببینم.
درباره رتبه یک هم به نظر من ایکس من کاملا شایسته هست و به لطف فیلم های سینمایی موفقی مثل : ایکس من 1 و 2 و کلاس اول و روزهای گذشته آینده و لوگان الان دیگه کسایی که حتی تاحالا یک حباب کمیک هم نخوندن مردان ایکس رو میشناسن و دوستش دارن.
اونجرز و جاستیس لیگ هم که دیگه جای خود دارن.
یکیشون بهترین گروه حال حاضر یکی دیگه هم قدیمی ترین گروه ابرقهرمانی ای که تا الان هنوز کمیک هاش چاپ میشن.
چهار شگفت انگیز که دیگه عدد شانسش چهار هست ;-) و به نظرم این رتبه کاملا مناسبه براش.
واچمن هم گروه بسیار خوبی هست و به نطرم رتبه 5 ام کاملا مناسبه باتوجه به رقبایی که داشته توی 4 رتبه بعدی.
نقل قول کردن
wolveomin 2017
#26 wolveomin 2017 1400-01-10 17:01
به نظرم واقعا این رتبه بندی درسته و با دلیل و منطق های واقعی چیده شده .
در رابطه با رتبه اول یعنی مردان ایکس که نمیشه واقعا حق اول بودن رو ازش گرفت و واقعا برای رتبه دوم آدم میمونه که جاستیس لیگ رو بزاره یا اونجرز .
ولی اگه اون پیام اول چهارشگفت انگیز ( فیلم های چهار شگفت انگیز را فراموش کنید ) نبود اونوقت حقش رتبه 4 نبود چون واقعا فیلماش به غیر از همون فیلم اولی به نظرم بقیه اش خوب در نیومدن .
بقیه رتبه بندی ها هم احساس میکنم درسته .

واقعا ممنون از مقاله های خوبتون آقای ترابی .
نقل قول کردن
wolveomin 2017
#27 wolveomin 2017 1400-01-10 17:03
به نقل از Amirali_Pimax:
همینی که من کمپانی دیسی و اصلا قبول ندارم

کل قدرتش مختص یه گروه

اما مارول هر گروهی و که میبینی ازش عاشقش میشید

ببین شاید قبول نداشته باشیم ولی نباید از حق گذشت و گفت کلا خوب نیست . در بعضی از کمیک ها و حتی فیلم ها نمیشه از حق گذشت و واقعا خوب کار شده .
نقل قول کردن
Pooyan mirzahosseini
#28 Pooyan mirzahosseini 1400-02-27 00:25
سلام راستش انتظار داشتم اول یا جاستیس لیگ باشه یا اونجرز اما حالا که فکر میکنم واقعا ایکس من لایق رتبه یک بود اما از نظر من لاکپشت های نینجا باید یکم رتبه بالاتری داشته باشند آخه گروه مستقلی هستن یک ایده خیلی جالب و خاص که برای این چهار برادر هم از نظر ظاهری و هم شخصیت پردازی کارکتر های خوب و البته مکمل هم محسوب میشن و یه سری اختلافاتی و اصولاً باید بینشون باشه و هست برای همین فکر میکنم باید رتبه بالاتری داشته باشن
نقل قول کردن
The Spectacular Burmun
#29 The Spectacular Burmun 1402-10-24 08:50
هر ابرقهرمانی،اگر تم جالب داشته باشه یا انگیزه و پیشینه و قدرت ها و ... جالب باشه،یه جور موفقیت به حساب میاد.حالا اگر چندین و چندتا از این هیرو هارو دور هم جمع کنی چی میشه؟
(اینجا میخواستم بگم شاهکار ولی یادم اومد بستگی به هدفشون و نوع جنگیدنشون،طبیعی بودنشون،اهداف و آرمان هاشون و ... داره.)
تمامی این دو گروه بالا یه قشری از جامعه رو مخاطب خود قرار دادن و حالا همونا طرفدارانشون هستن.بعلت خاطره و اینا نیست(یه بخشیش هست)بخاطر اینه که موفق بودن.ایده دور هم جمع کردن سوپر هیرو ها یه ایده فوق العاده اس ولی همونقدرم ظریفه.باید با دقت باشه و شکست نخوره.پس ببین این ده تای بالا چه انقلابی در دوران خودشون بودن!
خودمم بین تمامی اینا مدافعان،لاکپشت های نینجا،چهارشگفت انگیز،جاستیس لیگ،اونجرز و ایکس من.
تشکر میکنم بابت نگارش مقاله.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید