10 كاور برتر طراحی شده توسط «تاد مك فارلین»

تاد مك فارلین، طراح اسپان، خالق اسپاون

بهترین كاورهایی كه مك فارلین افسانه ای  خلق كرده !

مقدمه: بدون شك «تاد مك فارلین» (Todd McFarlane) یكی از بزرگترین و پول ساز ترین طراحان تاریخ كمیك است. او بیشتر به خاطر طراحي كمیك های مرد عنكبوتی در انتهای دهه 80 و ابتدای دهه 90 میلادی و همچنین به خاطر تاسیس شركت كمیك بوكی "ایماژ" (Image Comics) شناخته میشود. در هر حال چندی پیش شماره 250 از كمیك "اسپان" (Spawn) یعنی شخصیتی كه مك فارلین خودش خلق كرد، منتشر شد و به همين مناسبت سایت comicbook.com مقاله ای جالب تحت عنوان "10 كاور برتر طراحی شده توسط مك فارلین" منتشر كرد كه خواندنش به همه علاقمندان به كمیك توصیه میشود :

 

10- شماره 301 مرد عنكبوتی شگفت انگیز

شماره 301 مرد عنكبوتی شگفت انگیز

مك فارلین در حقیقت در این كاور به كاوری دیگری كه خودش يك ماه قبل براي اسپايدرمن خلق كرده بود ادای احترام میكند یعنی شماره 300 مرد عنكبوتي شگفت انگیز! البته این دفعه مرد عنکبوتی را با لباس كلاسیك آبی و قرمز میبینیم كه نشان دهنده عصر جدیدی در زندگی  اسپایدی است (دورانی که او تصمیم گرفت دیگر لباس سیاه رنگ خودش را بر تن نکند).  در هر حال مك فارلین آن موقع خیلی پرطرفدار بود و شاید خود مارول هم نمیدانست كه او به زودی و به همراه طراحان مشهور دیگری همچون «راب لیفیلد» ، «جیم لی» و ... شركت مستقل ایماژ را تاسیس خواهد نمود و گرنه بهش اجازه نميداد پس از فقط 1 شماره از كاوري كه خودش خلق كرده الهام بگيرد!

مطالب مرتبط:

بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: تاد مك فارلین

آشنایی با لباس های مرد عنكبوتی

 

9- شماره 1  "اسپان/بتمن"

اسپان/بتمن

سال 1994 مك فارلین در اوج موفقیت قرار داشت و تقریبا هر كاری كه دلش میخواست میتوانست انجام دهد! به همین دلیل از "دي سي" درخواست كرد كراس اوری بین بتمن و اسپان طراحی كند كه نویسنده اش «فرانك میلر» باشد. حتی گفته میشد كه این كمیك یه جورایی به كمیك مشهور میلر یعنی "بازگشت شوالیه تاریكی" (The Dark Knight Returns) هم ربط دارد! به همين دلیل كاوری كه مك فارلین برای این كمیك خلق كرد آشكارا به روی جلد "بازگشت شوالیه تاریكی" ادای احترام میكند.

 

8- شماره 576 كميك Detective Comics

كميك هاي كارآگاهي (Detective Comics)

این اولین كاوری بود كه مك فارلین برای بتمن خلق كرد و به وضوح میتوان سبك منحصر به فرد او را در آن دید. به طور مثال نوع استفاده او از پرسپكتیو . به عبارتی دیگر ببینید چطور هیكل بتمن در پس زمینه قرار گرفته ولی داس دشمن او یعنی Reaper  در پیش زمینه كاور به چشم میخورد. جالب اینكه داس Reaper بخشی از لباس بتمن را پاره كرده و با هوشمندی "بت سیگنال" را در ذهن تداعی میكند و باعث میشود كه خواننده تصور كند شاهد نقطه ای حساس در نبردی بیرحمانه بین بتمن و Reaper  است. واقعا این كاور نقطه قوت اصلی  مك فارلین را به نمایش میگذارد: جذب خواننده و وادار كردن او به خريدن كمیك!

 

7- شماره 313 مرد عنكبوتي شگفت انگیز

شماره 313 مرد عنكبوتي شگفت انگیز

مك فارلین در انتهای دهه 80 میلادی یك عالمه كاور محشر برای كمیك Amazing spider-man خلق كرد ولی این یكی برجسته تر از بقیه است. درست مثل مورد قبلی میتوان دید كه مك فارلین چقدر استادانه با پرسپكتیو بیننده بازی میكند . در واقع «لیزارد» هیچ وقت اینچنین ترسناك و تهدید آمیز روی جلد كمیك به تصویر كشیده نشده بود. به دندان های تیز، آب دهان و همچنین قطرات خون روی چانه مرد عنكبوتي دقت كنید تا كاملا وخامت اوضاع را حس نمایید! جالبه كه بدانید 20 سال بعد یعنی در سال 2010 طرح اولیه مك فارلین براي این كاور در یك حراجی به قیمت 71 هزار دلار فروخته شد! این نشان میدهد كه مك فارلین هنوز هم كلی خاطرخواه دارد!

مطالب مرتبط:

معرفی معروفترین دشمنان مرد عنکبوتی : ليزارد

30 كاور برتر مرد عنكبوتی – قسمت اول

 

6- شماره 1 از كمیك "اسپان" (Spawn)

كميك spawn

تاد مک فارلن با خلق شخصیت اسپان باعث تثبیت كمپانی ایماژ شد و ان را به عنوان رقیبی جدی برای دی سی و مارول مطرح کرد . در حقیقت  نزدیك به 1.7 میلیون نسخه از شماره 1 Spawn به فروش رفت بدون آنكه ترفند خاصی برای فروش بیشتر آن به كار رفته شود. علاقمندان به كمیك فقط و فقط به خاطر نام مك فارلین و اینكه او خودش این شخصیت را خلق كرده، كمیك را خریدند و باعث شدند اسپان یكی از كاركترهای موفق تاریخ كمیك شود. در هر حال ژست معروف اسپان روی این كاور به یكی از نمادین ترین ها در تاریخ كمیك تبدیل شد.

ضمن اینكه مك فارلین با هوشمندی  از همان ویژگی های  فیزیكی و پویایی كه برای خلق كاورهای مرد عنكبوتی بهره میگرفت، در این كاور نيز  استفاده كرده تا آن را برای مخاطب آشناتر كند (كافیه زنجیر و آن دود مرموز و سبز رنگ دور دست اسپان را با تار مرد عنكبوتی عوض كنید تا ببینید ژست اسپان چقدر به مرد عنكبوتي شبیه است!)

 

5- شماره 316 از "مرد عنكبوتی شگفت انگیز"

ونوم venom

مك فارلین برای یك چیز دیگر هم شهرت دارد: مشاركت در خلق یكی از محبوب ترین دشمنان مرد عنكبوتی یعنی ونوم! ونوم در شماره 300 amazing spiderman به  خوانندگان معرفی و انقدر معروف شد كه كمتر از یكسال بعد در یك arc جدید بازگشت. در واقع در شماره 316 برای اولین بار هیبت ونوم را به طور كامل روی جلد یك كمیك از مرد عنكبوتی دیدیم و واقعا مك فارلین در این كاور غوغا كرد! او با قدرت هر چه تمام ونوم را روی این كاور تاریخی به تصویر كشید. درست مثل كاوری كه در بالا دیدیم (كاور مربوط به لیزارد) در اینجا هم میبینیم كه ونوم كاملاً بر مرد عنكبوتي غلبه  کرده و لباس هایش را دریده است! همین تصاویر و ژست های فوق العاده بودند كه از ونوم یك كاركتر سوپر موفق و محبوب ساختند و مارول را وسوسه کردند تا  رفته رفته از ونوم يك anti-hero بسازد!

مطالب مرتبط:

30 كاور برتر مرد عنكبوتی – قسمت دوم

75 لحظه تاريخي در كميك هاي مارول: تولد ونوم!

لباس جدید ونوم!

 

4- شماره 328 از "مرد عنكبوتی شگفت انگیز"

مرد عنكبوتي هالك

این كاور پیش از آنكه تاد مك فارلین كمیك های مرد عنكبوتي شگفت انگیز را ترك كند تا عنوان جدیدی تحت عنوان Spider-Man را طراحی و نویسندگی كند، خلق شد. در این داستان مرد عنكبوتي به لطف نیروهای كیهانی (كه به طور مقطعی به آنها دست یافته بود) آنچنان مشتی به «هالك» زده كه تیتر و لوگوی  بالای كاور در هم ریخته است!!!  این كاور یادآور سالهاي اغراق آمیز دنیای كميك در دهه 90 ميلادي است و اینكه چطور كاورها پر زرق و برق و گول زننده بودند ولی مك فارلین با ایده بكر خودش آن را به یكی از به یاد ماندنی ترین كاورهای آن دوران تبدیل كرده.

مطالب مرتبط:

لحظات ماندگار در كمیك ‌های مرد عنکبوتی: پیتر پاركر به نیروهای كیهانی دست میابد!

 

3- شماره 1 كمیك Spider-Man

شماره 1 كمیك Spider-Man

این جلد همان كمیكی است كه  ركوردهای فروش را شكست و برای مدتی لقب پرفروش ترین كمیك تاریخ را از آن خود كرد، همانی كه مك فارلین هم طراحی اش كرد و هم نويسندگي ! (البته نويسندگي مك فارلين اصلا خوب نيست!) اين كميك با ترفندهای هوشمندانه مارول در چندین كاور مختلف چاپ شد  (برای كسب اطلاعات بیشتر درباره این كمیك تاریخی اینجا را كلیك كنید). جدا از اینكه مك فارلین با این كاور ژست مشهور دیگری به ژست های كلاسیك مرد عنكبوتی اضافه كرد باید اذعان داشت كه او با این كاور جریانی را راه انداخت كه طی آن خیلی از كمپانی های كمیك بوكی به فكر انتشار جلدهای واریانت برای كمیك های مهم خود افتادند. متاسفانه يا خوشبختانه اين جريان هنوز هم ادامه دارد ...

مطالب مرتبط:

10 كمیكی كه با بیشترین جار و جنجال منتشر شدند!

تاریخچه کمیک های اسپایدرمن - قسمت دوم

 

2- شماره 340 كميك Incredible Hulk

 كميك Incredible Hulk

مشخصه كه این كمیك كه به قلم «پیتر دیوید» نوشته شده به یكی دیگر از نبردهای دائمی بین هالك و ولورین اختصاص داره. كاور این كمیك هم شاهكاری به تمام معناست. دقت كنید كه مك فارلین چطور با نقطه فوكوس (point of focus) بیننده بازی میكنه. یعنی این كمیك ، كمیك هالكه ولی شخصیتی كه برجسته تره و آماده مبارزه كسی نیست جز ولورین . در عوض با نگاهی به چنگال های فلزی ولورین متوجه انعكاس چهره هالك میشویم كه او هم آماده جنگ با ولورین است!

این كاور را مك فارلین در دهه 80 ميلادي و قبل از آنكه طراح مرد عنكبوتی شود خلق كرد و آنقدر زیبا بود كه سران مارول با دیدن آن مجاب شدند طراحی سری Amazing Spider-Man را به او بسپارند.

مطالب مرتبط:

10 كميك بوك برتر ولورین (Wolverine)

بزرگان تاریخ كمیك : پیتر دیوید

 

1- شماره 300 كمیك "مرد عنكبوتي شگفت انگیز"

شماره 300 مرد عنبكوتي شگفت انگيز

بی شك این مشهور ترین كاور مك فارلین است و آن را در اوج محبوبیت خود خلق كرد.  دو   عنصری كه از او یك اسطوره طراحی مرد عنكبوتی ساخت را میتوان در اين كاور ديد: 1- آناتومی منحصر به فرد مرد عنكبوتی كه به طور جذابی كج و معوج شده 2- نوع خاص طراحی تارهای اسپايدرمن با آن پیچ و تاب های غریب (هواداران  به این نوع تار "spaghetti webbing" میگفتند چون آدم را یاد اسپاگتی میانداخت!) این نوع طراحی كاملا با سبك طراحی سنتي  «جان رومیتا» كه تار مرد عنكبوتی را بیشتر شبیه به تور ماهیگیران میكشید، تفاوت داشت و آنقدر مورد استقبال قرار گرفت كه هنوز هم توسط طراحان مورد استفاده قرار میگیرد!

مطالب مرتبط:

30 كاور برتر مرد عنكبوتی – قسمت سوم

«مك فارلین» بار دیگر مرد عنكبوتی را طراحی كرد!

بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: جان رومیتا

 

 مهدی ترابی مهربانی

 All rights reserved © Spidey.ir 2013

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mirabilis
+5 #1 mirabilis 1393-12-02 18:31
مک فارلین یه زمانی خیلی رو بورس بود ولی کم کم رفت کنار و تمرکزش رو گذاشت روی کارهای دیگه .
طراحی های مختص خودش رو داره ولی به شخصه با نوع طراحیش حال نمیکنم ، گاهی اوقات تناسب های واقعا عجیبی توی طراحی هاش هست یا حالات بدنی عجیب !!
جا داره از آقای ترابی هم تشکر بشه برای این مقاله زیبا .
نقل قول کردن
New Goblin
+5 #2 New Goblin 1393-12-02 18:31
کلا از سبک تقریبا کج و معوج مک فارلین خوشم میاد!

قبلا هم تو سری مقالات بزرگان کمیک اسپایدی به این نکته که تو طراحی پانل ها خلاقیت به خرج داده بود گفته بودید!(چه کاربر با حافظه و قدیمی هستم من! :-* )

داش میرا بزنم به تخته شما حسابی رو بورسی ها...
نقل قول کردن
blackspidey
+3 #3 blackspidey 1393-12-02 18:52
amazing spider man 313 عااااالی بوووووود!
نقل قول کردن
A god name sparkles
+4 #4 A god name sparkles 1393-12-02 18:54
ممنون از آقاي ترابي براي ترجمه ي اين مقاله ي زيبا! :-)
من به شخصه از "اسپاون" خيلي خوشم مياد ايده جالبي توي origin ش بكار رفته
كسي كه زنده زنده ميسوزوننش بعد با شيطان قرار داد ميبنده و…
خيلي از اين أيده هاي Dark و خفن خوشم مياد! :lol:
نقل قول کردن
اسپایدرمن 2099
+2 #5 اسپایدرمن 2099 1393-12-02 19:39
بسیار عالی
نقل قول کردن
mtm
+3 #6 mtm 1393-12-02 20:12
خوب حالا یه درخواستی ازتون دارم

تا جایی که میتونید کاروهایی که به این 10 کاور ادای احترام کردن رو پیدا کنید و لینکشون رو تو بخش نظرات بزارید

میتونید از کلید واژه homage (به معنای ادای احترام استفاده کنید)

یعنی مثلا سرچ کنید Todd MacFarlane cover homage

من خودم شروع میکنم!


ادای اجترام شخصیت های دیگه به کاور شماره 300 مرد عنکبوتی شگفت انگیز:




اینم ادای احترام به شماره 1 کمیک Spider-Man:

نقل قول کردن
قربانعلی
+2 #7 قربانعلی 1393-12-02 20:18
ممنون مقاله خیلی خوب بود
سبک طراحی هاش خیلی دلنشینه و تو یه سری از کمیک هاشون که خوندم مهارت خاصی توی به تصویر کشیدن داستان داره ولی انصافا نویسندگیش زیاد خوب نیست .
نقل قول کردن
قربانعلی
+2 #8 قربانعلی 1393-12-02 20:24
انیمیشن ولورین و هالک
پسر عجب انیمیشنی بود !! خشونت زیاد اکشن باحال و سانسور نکردن صحنه خشن یه انیمشن باحال !
نقل قول کردن
mirabilis
+3 #9 mirabilis 1393-12-02 20:39
تقریبا اسپاون برای هر کاوری توی لیست یه ادای احترام داره .
نقل قول کردن
j.parker
#10 j.parker 1393-12-02 21:44
عالی و در عین حال زیبا
نقل قول کردن
sonic the spider hedgehog
+1 #11 sonic the spider hedgehog 1393-12-02 21:52
ممنون مقاله جالبی بود. از این جور طراح و طراحی ها خوشم میاد.مخصوصا اونایی که از پرسپکتیو به نحو جالبی استفاده میکنند.
نقل قول کردن
SLH Hero
+3 #12 SLH Hero 1393-12-02 21:56
جلد های فوق العاده ای بودن. بدون شک تاد مک فارلن تأثیر گذار ترین طرّاحان جهان کمیک بوده.

ولی جداً اگر بخوان یه روزی به تاد مک فارلن یک نشان یا کاپی بدن، باید عنوانش "بزرگ ترین مرجع تقلید جلد تاریخ" باشه :lol: .
نقل قول کردن
A god name sparkles
+1 #13 A god name sparkles 1393-12-03 00:07
گفتم يه تنوع باشه :lol:
راستي آقاي ترابي ، نظر شما راجع به كميك short halloween چيه؟
من فكر ميكردم ايده ي عوض شدن دو نفر كليشه اي شده ولي وقتي اسپايدرمن رو توي اون موقعيت ديدم واقعاً نظرم 360 درجه برگشت :lol:
نقل قول کردن
Agent spidey
+2 #14 Agent spidey 1393-12-03 15:43
آقای ترابی عالی بود :-) راستی یک سوال داشتم هالک خاکستری جه جوری به وجود اومد؟
نقل قول کردن
Omid.J
+2 #15 Omid.J 1393-12-03 16:37
#6
حتما باید کمیک باشه؟
انیمیشن فوق‌العاده ای بود.
نقل قول کردن
crash
+2 #16 crash 1393-12-03 16:52
سلام به همگی اعضا
از جناب spiderman spidermanکه منو برگردوندن تشکر میکنم

شماره 5 عالی بود
مرسی آقای ترابی! :-)
نقل قول کردن
The Rock
+1 #17 The Rock 1393-12-03 17:07
مرسی آقای ترابی مقاله بسیار خوبی بود
من خیلی با طراحان و نویسندگان کمیک زیاد آشنایی ندارم ولی به نظرم اینا واقعا طراحی های خیلی قشنگی بودن لذت بردم
نقل قول کردن
crash
+1 #18 crash 1393-12-03 17:13
اه!!!حالا نمیشد یه جای دیگه بری؟

اما من اول شدم ها!!!

راستی جالبه 6تا از 10 تا اسپایدی بودن!
نقل قول کردن
crash
+1 #19 crash 1393-12-03 17:15
spawn227که خود خودamazing 300بود!!! :-)
نقل قول کردن
mokhtar
+2 #20 mokhtar 1393-12-03 19:02
مرسي مهدي عالي بود
تاد مك فارلين يه اسطوره است
ولي نويسندگي اش خوب نبود اصلا

من ياد جيمز كامرون و جورج لوكاس و ... ميندازه كه كارگردان هاي فوق العاده اي هستند ولي بهتره هيچ وقت فيلمنامه فيلماشون رو ننويسن!
نقل قول کردن
مهدی بیات
#21 مهدی بیات 1394-04-20 18:07
من از شمارهای سه و پنج خیلی خوشم آمد . 8)
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#22 AmirhoseinJafari2005 1399-10-20 03:52
مورد های ۸ ، ۵ ، ۴ ، ۳ ، ۲ عالی بودن :-) مک فارلین واقعا مرد عنکبوتی رو خیلی خوب طراحی میکنه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45