مطالب برگزیده

نقد و بررسی فیلم "مادام وب" (Madame Web)
نقد و بررسی فیلم "مادام وب" (Madame Web)
چرا مردعنکبوتیِ تام هالند به دنیای کمیک وفادار است
چرا مردعنکبوتیِ تام هالند به دنیای کمیک وفادار است
رتبه بندی فیلم ها و سریال های کمیک بوکی 2023
رتبه بندی فیلم ها و سریال های کمیک بوکی 2023
ایستراگ (Easter Egg) ها، ارجاعات، اشارات و نکات پنهان بازی "مردعنکبوتی 2" (Marvel's Spider-Man 2)
ایستراگ (Easter Egg) ها، ارجاعات، اشارات و نکات پنهان بازی "مردعنکبوتی 2" (Marvel's...
نقد و بررسی بازی مردعنکبوتی 2 (Marvel's Spider-Man 2)
نقد و بررسی بازی مردعنکبوتی 2 (Marvel's Spider-Man 2)
ایستراگ (Easter Egg) ها و نکات و اشارات پنهان انیمیشن "مردعنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی" (Spider-Man: Across the Spider-Verse) – بخش دوم
ایستراگ (Easter Egg) ها و نکات و اشارات پنهان انیمیشن "مردعنکبوتی: در میان...
نقد و بررسی انیمیشن "اسپایدرمن: در میان دنیای عنکبوتی: بخش اول" (Spider-Man: Across the Spider-Verse – Part one)
نقد و بررسی انیمیشن "اسپایدرمن: در میان دنیای عنکبوتی: بخش اول" (Spider-Man: Across...

15 شخصیت برتر دنیای کمیک که توسط «استیو دیتکو» (Steve Ditko) خلق شدند

 مقدمه: راستش ایده این مقاله از مدتها قبل در ذهن من شکل گرفته بود ولی گذاشته بودم تا به مناسبت تولد 91 سالگی استاد «استیو دیتکو» در آبان ماه امسال براتون بنویسمش ولی خب .. همانطور که حتما میدونید این طراح بزرگ و خلاق دنیای کمیک این هفته درگذشت و ما را داغدار کرد. این مقاله به روح بزرگ ایشان تقدیم میشود. خواندن مقاله ی زیر هم توصیه میشه:

10 شخصیت برتر دنیای کمیک که توسط «جان رومیتا سینیور» خلق شدند

  

15- شید، مرد تغییر کننده (Shade, The Changing Man)

شید، مرد تغییر کننده (Shade, The Changing Man)

استیو دیتکو پس از مارول با حالت قهر رفت این شخصیت را برای دی سی خلق کرد (برای این که بدونید چرا و به چه علت قهر کرد، این مقاله را بخوانید). «شید، مرد تغییر کننده» نمونه بارز استعداد دیتکو در خلق شخصیت های عجیب ولی منحصر به فرد است که نمونه اش را در هیچ جای دیگری نمیتوان دید. این شخصیت در واقع یک فراری از سیاره ای نظامی به نام «متا» بود که در دنیای دیگری وجود داشت و اسم کاملش بود «رک شید» (Rac Shade). او یک جلیقه ای داشت که نیرویی داشت که باعث میشد آدم مدام فکر کنه داره شکلش و ظاهرش عوض میشه! اولش این شخصیت زیاد به دنیای اصلی دی سی ربطی نداشت ولی بعدا ربطش بیشتر شد و مثلا در سری "جوخه خودکشی" حضور یافت و ... در ابتدای دهه 90 میلادی نویسنده ای به نام «پیتر میلیگان» از این شخصیت در سری کمیک های "ورتیگو" استفاده کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

 

14- اسپید بال (Speedball)

 اسپید بال (Speedball)

«اسپید بال» شخصیتی است که بچه گی اش به دیدن و تماشای گروه اونجرز در سطح شهر گذشته! میتونه انرژی جنبشی تولید کنه و مثل توپ این ور و آن ور بره (به خاطر همینه بهش لقب speedball دادن). اسم واقعی اش هست «رابی بالدوین» (Robbie Baldwin) که در یک حادثه آزمایشگاهی دارای نیروهای جنبشی شد. او تا حد زیادی عجول و بی تجربه است. استیو دیتکو این شخصیت را در سال 1988 خلق کرد و اون زمان دوباره به مارول برگشته بود. اسپیدبال کاراکتریه  که آدم از دیدنش لذت میبره چون  مشخصه خودشم از این که یک ابرقهرمانه داره لذت میبره و پر است از شور و انرژی (درست مثل «دختر سنجابی» که در همین مقاله بهش اشاره خواهد شد). شما میتونید یک سری از خصوصیات پیتر پارکر/اسپایدرمن را در وجود این شخصیت ببینید. در هر حال مارول سعی کرد عنوان اختصاصی از این شخصیت منتشر کنه. بعدشم اسپیدبال را وارد گروه "جنگجویان جدید" (New Warriors) کرد. در سالهای اخیر اهمیت این شخصیت بیشتر شده و نقش مهمی در رویداد "جنگ داخلی" داشت.

 

13- کریپر (Creeper)

کریپر (Creeper)

استیو دیتکو این شخصیت را سال 1968 برای دی سی خلق کرد. «جک رایدر» (Jack Ryder) یک مجری برنامه های تاک شو بود که به خاطر جسارتش اخراج شد و تصمیم گرفت لباسی سبز، زرد و قرمز بر تن کنه و خودش با جرم و جنایت مبارزه کنه و به «کریپر» معروف شد البته بعدا به خاطر سرمی که بهش تزریق شد به نیروهای فوق بشری مثل خوب شدن سریع زخم و چابکی فرا انسانی دست یافت. ضمن این که خنده ای بلند میکنه که برای بقیه دردناکه. دی سی چندین بار سعی کرده از روی این شخصیت کمیک اختصاصی منتشر کنه و البته چند باری هم سرگذشت و اریجین او را عوض کرده. کریپر در برخی سریال های کارتونی بتمن و همین طور سری بازی های آرکام حضور داشته و ثابت کرده شخصیت مهمی برای دی سیه.

 

12- دختر سنجابی (Squirrel Girl)

دختر سنجابی (Squirrel Girl)

«دختر سنجابی» یکی از شخصیت های محبوب حال حاضر مارول است که اخیرا اونقدر به چشم آمده که خیلی ها شاید فکر کنند از مخلوقات اخیر این شرکت است ولی اینطور نیست. در واقع او  سال 1991 به دست دیتکوی عزیز خلق شد. فلسفه خلق شدنش هم این بود که ادای احترامی باشد به قهرمانان سرخوش و سرحال دهه 60 میلادی. او بر خلاف خیلی از دیگر قهرمانان امروزی، همیشه روحیه ای شاد ، باطراوت و خوش بینانه داشته و این روحیه جوری بوده که به بقیه و حتی خواننده هم سرایت میکنه . دیتکو حتی اون موقعی که دختر سنجابی را خلق کرد سعی کرد ظاهرش جوری باشه که با بقیه فرق کنه. یعنی برخلاف بسیاری از مخلوقات کمیک بوکی در دهه 90 میلادی که ظاهری خفن و اغراق آمیز داشتند ، دختر سنجابی آدم را کاملا به یاد دوران خوش گذشته می انداخت. و البته درسته که دیتکو فقط برای دوره کوتاهی روی دختر سنجابی  کار کرد ولی مشخص بود که جذابیت و جادویی نهفته در او وجود دارد که روزی شکوفا خواهد شد.

 

11- کاپیتان اتم (Captain Atom)

 کاپیتان اتم (Captain Atom)

استیو دیتکو وقتی برای "چارلتون کامیکس" کار میکرد، سه شخصیت بسیار مهم خلق کرد به نام  های «کاپیتان اتم» ، «بلو بیتل» و «کواسچن» که در این مقاله حضور دارند. البته دی سی از وقتی شخصیت های چارلتون رو خرید صاحب این شخصیت ها شده. در هر حال، اولین این شخصیت ها «کاپیتان اتم» بود که دیتکو او را سال 1950 خلق کرد. نام اصلی اش «آلن آدام» بود که یک تکنیسین موشک بود و به طور تصادفی به فضا فرستاده شد و بدنش اتمی شد. در مجموع یکی از ابرقهرمان هایی است که انرژی هسته ای دارند. دی سی البته از وقتی رایت این شخصیت رو به دست آورده چند بار تغییرش داده ولی در هر حال اونقدر مهم بوده که آلن مور از او برای خلق شخصیت «دکتر منهتن» در کمیک Watchmen الهام بگیره.

 

10- شاهین و کبوتر (Hawk & Dove)

 شاهین و کبوتر (Hawk & Dove)

شاید بشه گفت دو شخصیتی که واقعا میشه بهشون در عالم کمیک لقب "زوج" (Duo) داد، «شاهین» و «کبوتر» هستند. استیو دیتکو این دو شخصیت را زمانی خلق کرد که برای انتشارات دی سی کار میکرد. آنها دو برادر بودند به نام های «هنک هال» و «دان هال» . چنین ایده ای در زمان خودش بسیار نو و بکر بود. چون قبلا زوج هایی مثل «بتمن و رابین» بیشتر حالت شاگرد و استادی داشتند. شاهین و کبوتر یک خانواده بودند که البته اختلاف نظرهای ایدئولوژیک با هم داشتند. یعنی شاهین درست مثل اسمش خشن و گستاخ و جسور بود و کبوتر هم صلح طلب و آرام. دیتکو با خلق آنها گریزی هم زد به قضیه جناح های سیاسی آمریکا که برخی مثل جمهوری خواهان جنگ طلب و برخی هم به دنبال صلح و آرامش بودند. طراحی لباس دیتکو برای این شخصیت آنقدر خوب و نمادین بود که در 40 و خورده ای سالی که از خلق شدن آنها میگذره دست نخورده باقی مانده.

 

9- شش خبیث (Sinister Six)

 شش خبیث (Sinister Six)

واقعا چه ایده بکری که خبیث های برتر قهرمان را دور هم جمع کنی و اسمشون رو بذاری "شش خبیث" (میدونید که 6 تشکیل دهنده عدد 666 است که میگن عدد شیطانه!). شش دشمن مرگبار مرد عنكبوتی به نام های «دكتر اختاپوس»، «والچر»، «مرد شنی»، «میستریو»، «كریون» و «الكترو» با هم متحد شدند تا او را شكست دهند! البته ایده گروه های ابرخبیث (Supervillian Teams) قبل از شش خبیث هم مطرح شده بود ولی فرق شش خبیث این بود که استیو دیتکو وقتی برای اولین بار در کمیک های اسپایدرمن از آن رونمایی کرد، یک داستان فوق العاده خلق کرد که هنوز هم یکی از بهترین های مرد عنکبوتیه. یعنی قبلا خبیث ها همین جوری دور هم جمع میشدند تا با قهرمان بجنگند بدون اینکه برنامه مشخصی داشته باشند ولی دیتکو اولین حضور آنها را بسیار خوب و حساب شده نشان داد و داستان ماندگاری را خلق کرد. اولین حضور شش خبیث در دنیای کمیک را در اینجا با ترجمه فارسی بخونید.

 

8- بلو بیتل (Blue Beetle)

بلو بیتل (Blue Beetle)

در اصل استیو دیتکو نبود که «بلو بیتل» را خلق کرد چون سری اول کمیک های او بین سالهای 1939 تا 1950 توسط Fox Comics چاپ میشد. بلو بیتل اریجینال ، «دن گرت» نام داشت و قدرتهایش زیاد تغییر میکرد. یعنی اولش قدرت فرابشری نداشت ولی بعدش از ویتامین استفاده کرد تا قدرت بگیره و حتی به منبع قدرت جادویی هم دست یافت! سپس چارلتون کامیکس این شخصیت را خرید و استیو دیتکو بلو بیتل جدیدی به نام «تد کورد» را در سال 1964 خلق کرد ( این همون نسخه از شخصیت بلو بیتل است که بعدا دی سی ازش تا سال 2006 استفاده کرد). در هر حال دیتکو بلو بیتل را در دهه 60 میلادی زیر و رو کرد چون اون قدیمیه حالت جادویی داشت ولی بلو بیتل استیو دیتکو، قدرت هایی براساس علم داشت و بهتر به دورانی که در آن حضور داشت ربط پیدا میکرد. و البته لباسی که دیتکو برایش خلق کرد اونقدر خوب و نمادین بود که تقریبا تا الان دست نخورده باقی مانده . حتی برخی به شباهت هایی بین لباس بلو بیتل و لباس اسپایدرمن اشاره کرده اند! الان دی سی صاحب رایت این شخصیت شده است.

 

7- دکتر اختاپوس (Dr. Octopus)

 دکتر اختاپوس (Dr. Octopus) 

«دکتر اختاپوس» آنقدر دشمن جذابی برای مرد عنکبوتی است که چند سال پیش در جسم و ذهن او فرو رفت و تبدیل شد به «مرد عنکبوتی برتر»! ولی قبل از آن نیز او یکی از خطرناک ترین و مهم ترین دشمنان مرد عنکبوتی بود: دانشمندی باهوش که به دلیل حادثه ای تعادل روانی خودش را از دست داد و چهار بازوی مکانیکی به بدنش چسبید. دکتر اختاپوس تجلی یکی از ایده های اصلی شخصیت اسپایدرمن است: جوانی در برابر تجربه (youth versus experience). به همین دلیل در اولین برخوردی که بین آنها پیش آمد دیدیم که پیتر پارکر 15 سال دارد و یک بچه دبیرستانی است که با دانشمندی جنگید که دارد به میانسالی میرسد. ضمن اینکه شاید بشه گفت پیتر پارکر و اتو اکتاویس میتونستند نقاط مشترک زیادی هم داشته باشند. ولی اون اختلاف سن و شکاف نسلی که بین آنها وجود داشت بخش بزرگی بود از نگرش استیو دیتکو در هنگام خلق کردن دکتر اختاپوس و ما این موضوع را به وضوح در نخستین نبرد آنها مشاهده کردیم. دکتر اختاپوس از نظر شکل ظاهری هم یکی از جذاب ترین و منحصر به فردترین خبیث های عالم کمیک است. اما از همه مهم تر این است که او انعکاسی تاریک است از پیتر پارکر. به عبارتی دیگر اگر پیتر پارکر هم مربی خوبی نداشت و معنی "قدرت زیاد، مسئولیت زیادی دارد" را درک نمیکرد، شاید او هم تبدیل میشد به کسی مثل دکتر اختاپوس.

 

6- کواسچن (Question)

 کواسچن (Question)

«کواسچن» یکی از بزرگترین مخلوقات استاد «استیو دیتکو» است که وقتی از مارول رفت برای چارلتون کامیکس خلق کرد. دیتکو او را براساس "فلسفه عینیت‌گرایی " (Objectivist philosophy) خلق کرد . یعنی دنیا برایش یا سفید بود یا سیاه. او خبرنگاری بود به نام «ویک سیج» که به لطف ماسک و گازهای مخصوص، نوعی حالت مرموز پیدا میکرد که با استفاده از آن به دنبال حل معماهای جنائی میرفت. او در مقایسه با بسیاری از قهرمانان دهه 60 میلادی، خشن تر بود و متدهای خاص خودش را در مبارزه با جانیان داشت. «آلن مور» خالق کمیک تحسین شده "نگهبانان" (Watchmen) اعلام کرده که شخصیت معروفی مثل «رورشاک» را با الهام از روی کواسچن خلق کرده. چون رورشاک هم شخصیتی است که دنیا برایش یا سفیده یا سیاه و حد وسط برایش وجود نداره. وقتی دی سی انتشارات چارلتون را خرید ، کواسچن هم به جمع قهرمانان این شرکت اضافه شد و چند باری هم دی سی اریجین او را تغییر داده ولی از همه محبوب تر همونی هست که استیو دیتکو خلق کرده. علاقمندان به انیمیشن هم به خوبی یادشون هست کواسچن چه شخصیت جذابی در کارتون "جاستیس لیگ" بود.

 

5- جی جونا جیمسون (James Jonah Jameson)

جیمز جونا جیمسون (James Jonah Jameson)

یکی از بهترین و ماندگار ترین مخلوقات استیو دیتکو بدون شک کسی نیست جز «جی جونا جیمسون»! دیتکو خودش گفته که این ناشر بداخلاق، غرغرو و خسیس دیلی بیوگل را از روی شخصیت «استن لی» خلق کرده (چون میگن استن لی هم اون موقع خیلی زورگو و مستبد بوده!). و البته بیشتر دلیل ماندگاری این شخصیت به خاطر ظاهر، میمیک صورت و نوع زبان بدن (Body Language) اوست که دیتکو با استادی تمام در هر شماره آن را طراحی میکرد. نوعی خاصیت فکاهی و بامزه هم در جیمسون هست که به خاطر نوع طراحی های دیتکو در او به وجود آمده.

رئیس مرد عنکبوتی

ضمن این که جهان بینی دیتکو جوری بود که شما میتونید آن را در شخصیت پردازی جیمسون ببینید. یعنی بدبینی که او نسبت به قهرمانان نقابدار داره و بهشون اعتماد نداره . این مساله در ذات دیتکو و اعتقادات او ریشه داشت.  دقت کنید مثلا در داستان های سوپرمن ما آقای «پری وایت» رو داریم که به عنوان ناشر "دیلی پلنت" از سوپرمن دفاع میکرد ولی جیمسون کسی بود که همش اسپایدرمن را میکوبید. این نشان دهنده فضای خاص و اون جهان بینی موجود در دهه 60 میلادی نیز بود. در هر حال، واقعا جیمسون یکی از جذاب ترین و به یاد ماندنی ترین کارکترهای مکمل دنیای کمیکه.

 

4- گوئن استیسی (Gwen Stacy)

گوین استیسی

«گوئن استیسی» نه تنها اولین عشق حقیقی پیتر پارکر بلکه یکی از کلیدی ترین بخش های تاریخچه مرد عنکبوتی است. او همچنین یکی از 3 شخصیت مهم مکمل در داستان های اسپایدرمن است و مرگ او تا ابد داستان هایش را تحت تاثیر قرار داد. به همین دلیل فراتر از یک عشق یا معشوقه برای پیتر پارکر محسوب میشود. البته درسته که بسیاری از ماندگارترین لحظات گوئن استیسی وقتی خلق شدند که استیو دیتکو دیگر طراح کمیک بوک مرد عنکبوتی نبود (مثل مرگ گوئن استیسی یا خلق شدن شخصیت «گوئن عنکبوتی») ، ولی این شخصیت و خصوصیات اخلاقی او به دست استیو دیتکو خلق شد (هرچند که باید قبول کرد ظاهر نمادینی که از گوئن در ذهن ما نقش بسته، حاصل کار «جان رومیتا» است).

 

3- نورمن آزبورن/گرین گابلین (Norman Osborn/Green Goblin)

نورمن آزبورن/گرین گابلین (Norman Osborn/Green Goblin)

«نورمن آزبورن» را با لقب گرین گابلین میشناسند ولی او خیلی بیشتر از این حرفاست. او بزرگترین دشمن تاریخ داستان های مرد عنکبوتی و حتی یکی از برترین ویلن های تاریخ کمیک است. او کسی است که بیشترین ضربات را به پیتر پارکر وارد کرده و درسته که پدر بهترین دوست پیتره (هری) ولی شاید اگر شرایط عوض میشد دوست داشت پدر خوانده پیتر هم باشه چون همیشه عرضه و لیاقتی در وجود او دیده است که در وجود پسر خودش نیافته . البته گفته میشه که دیتکو دوست نداشته که وقتی هویت گرین گابلین فاش میشه، نورمن آزبورن زیر ماسکش باشه ولی اینو یقین بدونید که او هم برنامه های بزرگی برای نورمن داشت و میخواست یکی از شخصی ترین دشمنان پیتر باشه. خود نورمن آزبورن با اون مدل موهای منحصر به فردش بار دیگر نشان میدهد که دیتکو در دیزاین شخصیت ها چقدر عالی عمل میکرده. تا به امروز کمتر خبیثی در دنیای کمیک مثل نورمن آزبورن/گرین گابلین از اینچنین ظاهر ویژه و خاصی برخوردار بوده است .

 

2- دکتر استرنج (Dr. Strange)

داکتر استرنج (Dr. Strange) 

سال 1963 شاهد اولین حضور دکتر استرنج در دنیای کمیک بودیم. او توسط استن لی و استیو دیتکو خلق شد. ولی استن لی خودش اعتراف کرده که بیشتر ایده این شخصیت از جانب دیتکو بوده و در اصل دیتکو تقریبا تمام شخصیت های مکمل اصلی دکتر استرنج را هم خودش خلق کرده است. دیتکو با دکتر استرنج بار دیگر نشان داد که استاد خلق اریجین های معرکه برای ابرقهرمانان است. به عقیده همه کارشناسان، کمیک هایی که در این دوران به دست استیو دیتکو برای دکتر استرنج خلق شد دست کمی از شاهکار نداشت. ضمن اینکه نوعی حس و حال عرفانی، هنجار شکن و آنارشیستی داشت که با فرهنگ غالب آن زمان مطابقت داشت. دیتکو ایده هایی از سبک های کوبیسم و سورئالیسم را با هم تلفیق میکرد و نوعی سبک منحصر به فرد و شگفت انگیز به داستان هایش میداد. آخرین آرکی که لی و دیتکو با هم برای دکتر استرنج کار کردند در واقع یکی از اولین آرک های چند قسمتی دنیای کمیک بود: The Search for Eternity! در این آرک، دکتر استرنج با "ابدیت" (Eternity) ملاقات کرد که تجسم همه عالم بود. این داستان هنوز هم یکی از منحصر به فرد ترین ها در تاریخ کمیک به حساب میاد.

 

1- مرد عنکبوتی (Spider-Man)

 مرد عنکبوتی (Spider-Man)

میگن وقتی استن لی ایده خلق یک ابرقهرمان نوجوان را به جک کربی پیشنهاد داد او کم آورد و نتونست چیز خاصی ازش خلق کنه ولی استیو دیتکو پیش قدم شد. خود استن لی گفته جک کربی میخواست یک شخصیت خیلی قهرمانانه از ایده اش بیرون بیاره ولی استیو ایده بهتری داشت: نوجوانی که خلقتش از روی عذاب وجدان بوده و دغدغه های بسیاری داره و به هیچ وجه انسان کاملی نیست ولی سعی خودش رو میکنه و ...  بدین ترتیب پیتر پارکر ملقب به مرد عنکبوتی خلق شد. به عقیده اکثر کارشناسان استیو دیتکو شاید بیش از 70 درصد در خلق مرد عنکبوتی نقش داشته. یعنی خیلی از ویژگی های اصلی شخصیت او را خلق کرد مثل یک نوجوان خجالتی، حس شوخ طبعی در قالب اسپایدرمن، عادی بودن، مشکلات شخصی داشتن، محبوب نبودن اسپایدرمن نزد افکار عمومی و ... دیتکو اونقدر در خلق مرد عنکبوتی نقش داشت که فقط یه ایده کلی از استن لی میگرفت و بعدش خودش به تنهایی آن ایده را شرح و بسط میداد و بعد در آخر استن لی فقط دیالوگ به حباب ها اضافه میکرده! اسپایدرمن بیش از هر چیز نشان دهنده قدرت داستان سرایی دیتکو است. یعنی شاید طراحی های او به اندازه جان رومیتا زیبا نبود یا به اندازه طراحی های جک کربی قهرمانانه نبود، ولی در عوض دیتکو از تمام اونا در "قصه گویی" برتر بود.

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2018

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

 مقالات مشابه:

10 شخصیت برتر دنیای کمیک که توسط «جان رومیتا سینیور» خلق شدند

اولین حضور "شش خبیث" (SINISTER SIX) در دنیای کمیک ترجمه شد + لینک دانلود

سری کمیک های مردعنکبوتی شگفت انگیز اثر استن لی و استیو دیتکو با ترجمه فارسی

استیو دیتکو خالق مرد عنکبوتی و دکتر استرنج در سن 90 سالگی درگذشت

15 ناشر کمیک بوکی که دیگر وجود ندارند

15 شخصیت برتری که از کمپانی یا دنیاهای دیگر وارد دی سی شدند!

10 ابرقهرمان برتر دنیای كمیك كه به مارول یا دی سی تعلق ندارند

10 ابرقهرمانی كه بهترین اریجین (ORIGIN) را دارند + ویدئو

بزرگان تاریخ كمیك  های اسپایدرمن: استن لی و استیو دیتکو

فيلم مستند «استيو ديتكو»

تاریخچه کامل دکتر استرنج در دنیای کمیک

اولین های مرد عنكبوتی – قسمت 1

اسپايدرمن چگونه خلق شد؟

اولین و مهم ترین کمیک  مرد عنکبوتی به فارسی ترجمه شد!

لحظات ماندگار در كمیك‌های مرد عنکبوتی: اسپایدرمن خودش را از زیر آوار خلاص میكند!

چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 19

 چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 21

چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 18 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Frank Castle A.K.A The Punisher
#1 Frank Castle A.K.A The Punisher 1397-04-20 15:55
مقاله خوبی بود.من همه اون هایی که به مردعنکبوتی ربط داشتند رو دوست داشتم+دکتر استرنج.ولی او نهایی که مال DC بود رو اصلاً دوست ندارم.اصلاً من کلاً از Dc خوشم نمیاد.
نقل قول کردن
mehran spidey
#2 mehran spidey 1397-04-20 15:59
خدا بیامرزتش ، اینهمه شخصیت مهم رو خلق کرد از بلو بیتل دیسی تا دکتر استرنج مارول اما الحق بهترینشون همین اسپایدی هستش که برخلاف اون دوران از اون دسته شخصیت های قوی یا پولدار نیست ، یه آدم عادی مثل همه ی ماست و البته از اون دسته شخصیت هایی هست که با کمترین الهام یا تقلید ساخته شده ....
نقل قول کردن
alihdz
#3 alihdz 1397-04-20 16:00
معرکه بود
بازم میگم‌خدا رحمتش کنه من که هنوز عزادارشم :cry:
اگه استیو دیتکو نبود شاید اسپایدرمن یه شخصیت داغون از آب درمیومد و اصن این سایت به وجود نمیومد و ما این همه دانش از کمیک نداشتیم
استاد تو مورد سوم تو خط دوتا مونده به آخر اون《د》 اضافه اس
نقل قول کردن
امیر رضا
#4 امیر رضا 1397-04-20 16:23
ممنون بابت مقاله .حیف بود از میانمان رفت روحش شاد :cry:
نقل قول کردن
amir parker
#5 amir parker 1397-04-20 16:45
عالی بود خدا بیامرزتش :cry:
نقل قول کردن
ali.stark
#6 ali.stark 1397-04-20 16:46
عالی بود ولی من خودم از بلو بیتل خوشم میاد
نقل قول کردن
amirxlogan
#7 amirxlogan 1397-04-20 16:50
به نقل از Eddie Brock A.K.A Venom:
مقاله خوبی بود.من همه اون هایی که به مردعنکبوتی ربط داشتند رو دوست داشتم+دکتر استرنج.ولی او نهایی که مال DC بود رو اصلاً دوست ندارم.اصلاً من کلاً از Dc خوشم نمیاد.

من به شما پیشنهاد میکنم انیمشین سریالی عدالت جویان جوان رو ببین شاید از دی سی خوشت اومد دوست عزیز :lol:
نقل قول کردن
Amir spidey
#8 Amir spidey 1397-04-20 17:01
خیلی مقاله مفیدی بود،خدا بیامرزتش اینهمه شخصیت درجه یک خلق کرد(البته به شخصه با اوریجین کریپر و کاپیتان اتم زیاد حال نکردم)
استاد تو شماره 5 بجای دیلی بیوگل باید می نوشتید دیلی پلنت.
#4
این صحنه که مال شماره یک sensational Spiderman هست (زمانی که پیتر و مری جین زن و شوهر بودن) و قاعدتا پیتر نباید به خاطر وقایع one more day این اتفاق رو یادش بیاد!
شاید مارول سر عقل اومده و می خواد رابطه بین پیتر و مری جین رو دوباره برقرار کنه?
نقل قول کردن
iran_of_soldier
#9 iran_of_soldier 1397-04-20 17:06
خود این مقاله هر چیزی که لازم بوده گفته و تقریبا هرکسی با هر سلیقه و نظری با آن موافقه.
من بین استیو دیتکو و هرژه شباهت هایی میبینم!
جفت داستان های عالی و کمی ضعف نسبت به بقیه در طراحی که البته طراحیاشونم خوب بوده همینطورم بی حاشیه بودنشون
خدا بیامرزه جفتشون رو تا میتونستند برای شخصیتاشون سنگ تمام گذاشتند و کاری کردند مورد احترام واقع بشن
(هرژه نویسنده کتابهای ماجراجویی های تن تن بود)
نقل قول کردن
Spider-Fan
#10 Spider-Fan 1397-04-20 17:14
روحش شاد
چه کاراکتر هایی خلق کرد...
دیتکو واقعا نابغه بود. ولی همیشه با خودم فکر می‌کردم اگه گرین‌گابلین نورمن آزبورن نبود، چی می‌شد؟!!! یعنی دیتکو چه ایده ای برای GG داشت؟
آیا می‌تونست به خباثت نورمن آزبورن باشه؟

آیتم جی. جوناه جیمسون خیلی جالب بود. روحم‌ هم خبر نداشت که میتونه نسخه ای از استن لی باشه!
نقل قول کردن
solo
#11 solo 1397-04-20 17:16
روحش شاد :cry:
نقل قول کردن
Spider-Fan
#12 Spider-Fan 1397-04-20 17:20
#4

آقا می‌خوام اسپویل‌ت رو اسپویل کنم :lol:
این صفحه نه تو واقعیته نه تو گذشته‌س نه هیچی!!!
پیتر داره خواب می‌بینه :lol:

بنظرم کم کم پیتر داره گذشته رو یادش میاد! آخرین اشاره ای که به این موضوع شد توی vol.1 از کمیک Spider-Man & Deadpool بود که پیتر با مفیستو ملاقات کرد و بعد مفیستو یه جمله مرموز و اسرارآمیز به پیتر گفت با مضمون اینکه "من ارزشمند‌‌ترین دارایی‌ت رو ازت گرفتم" و پیتر هم به فکر فرو رفت...
(قضیه‌ش پیچیده‌است! اول ددپول پیتر پارکر رو کشت بعد رفت نجاتش داد و... )
الان هم که پیتر داره خوش‌ترین دورانش رو با ام جی به یاد میاره...

شاید مارول سرش به سنگ خورده و میخواد مثل آدم ازدواج پیتر و ام جی رو برگردونه .
نقل قول کردن
alireza81
#13 alireza81 1397-04-20 17:47
واقعا انسان شگفت انگیز با ذهنی خلاق بوده است.مخصوصا با طراحی مرد عنکبوتی,دکتر استرنج و گوین استیسی . خدا رحمتش کنه.
نقل قول کردن
alireza81
#14 alireza81 1397-04-20 17:50
به نقل از Spider-Fan:
#4

آقا می‌خوام اسپویل‌ت رو اسپویل کنم :lol:
این صفحه نه تو واقعیته نه تو گذشته‌س نه هیچی!!!
پیتر داره خواب می‌بینه :lol:

بنظرم کم کم پیتر داره گذشته رو یادش میاد! آخرین اشاره ای که به این موضوع شد توی vol.1 از کمیک Spider-Man & Deadpool بود که پیتر با مفیستو ملاقات کرد و بعد مفیستو یه جمله مرموز و اسرارآمیز به پیتر گفت با مضمون اینکه "من ارزشمند‌‌ترین دارایی‌ت رو ازت گرفتم" و پیتر هم به فکر فرو رفت...
(قضیه‌ش پیچیده‌است! اول ددپول پیتر پارکر رو کشت بعد رفت نجاتش داد و... )
الان هم که پیتر داره خوش‌ترین دورانش رو با ام جی به یاد میاره...

شاید مارول سرش به سنگ خورده و میخواد مثل آدم ازدواج پیتر و ام جی رو برگردونه .

این کمیکی گفته کجا هست و کی منتشر شده؟
نقل قول کردن
Frank Castle A.K.A The Punisher
#15 Frank Castle A.K.A The Punisher 1397-04-20 17:54
به نقل از alireza81:
به نقل از Spider-Fan:
#4

آقا می‌خوام اسپویل‌ت رو اسپویل کنم :lol:
این صفحه نه تو واقعیته نه تو گذشته‌س نه هیچی!!!
پیتر داره خواب می‌بینه :lol:

بنظرم کم کم پیتر داره گذشته رو یادش میاد! آخرین اشاره ای که به این موضوع شد توی vol.1 از کمیک Spider-Man & Deadpool بود که پیتر با مفیستو ملاقات کرد و بعد مفیستو یه جمله مرموز و اسرارآمیز به پیتر گفت با مضمون اینکه "من ارزشمند‌‌ترین دارایی‌ت رو ازت گرفتم" و پیتر هم به فکر فرو رفت...
(قضیه‌ش پیچیده‌است! اول ددپول پیتر پارکر رو کشت بعد رفت نجاتش داد و... )
الان هم که پیتر داره خوش‌ترین دورانش رو با ام جی به یاد میاره...

شاید مارول سرش به سنگ خورده و میخواد مثل آدم ازدواج پیتر و ام جی رو برگردونه .

این کمیکی گفته کجا هست و کی منتشر شده؟

مال کمیک (Amazing spider man (2018 شماره 1 هست که همین امروز منتشر شده.
نقل قول کردن
mtm
#16 mtm 1397-04-20 17:56
به نقل از Eddie Brock A.K.A Venom:
به نقل از alireza81:
به نقل از Spider-Fan:
#4

آقا می‌خوام اسپویل‌ت رو اسپویل کنم :lol:
این صفحه نه تو واقعیته نه تو گذشته‌س نه هیچی!!!
پیتر داره خواب می‌بینه :lol:

بنظرم کم کم پیتر داره گذشته رو یادش میاد! آخرین اشاره ای که به این موضوع شد توی vol.1 از کمیک Spider-Man & Deadpool بود که پیتر با مفیستو ملاقات کرد و بعد مفیستو یه جمله مرموز و اسرارآمیز به پیتر گفت با مضمون اینکه "من ارزشمند‌‌ترین دارایی‌ت رو ازت گرفتم" و پیتر هم به فکر فرو رفت...
(قضیه‌ش پیچیده‌است! اول ددپول پیتر پارکر رو کشت بعد رفت نجاتش داد و... )
الان هم که پیتر داره خوش‌ترین دورانش رو با ام جی به یاد میاره...

شاید مارول سرش به سنگ خورده و میخواد مثل آدم ازدواج پیتر و ام جی رو برگردونه .

این کمیکی گفته کجا هست و کی منتشر شده؟

مال کمیک (Amazing spider man (2018 شماره 1 هست که همین امروز منتشر شده.

بهتره بگیم شماره 802 چون مارول قراره کنار شماره 1، سیستم شماره گذاری قبلی رو هم رعایت کنه
نقل قول کردن
Frank Castle A.K.A The Punisher
#17 Frank Castle A.K.A The Punisher 1397-04-20 17:58
به نقل از Amir spidey:
خیلی مقاله مفیدی بود،خدا بیامرزتش اینهمه شخصیت درجه یک خلق کرد(البته به شخصه با اوریجین کریپر و کاپیتان اتم زیاد حال نکردم)
استاد تو شماره 5 بجای دیلی بیوگل باید می نوشتید دیلی پلنت.
#4
این صحنه که مال شماره یک sensational Spiderman هست (زمانی که پیتر و مری جین زن و شوهر بودن) و قاعدتا پیتر نباید به خاطر وقایع one more day این اتفاق رو یادش بیاد!
شاید مارول سر عقل اومده و می خواد رابطه بین پیتر و مری جین رو دوباره برقرار کنه?

به نقل از Spider-Fan:
#4

آقا می‌خوام اسپویل‌ت رو اسپویل کنم :lol:
این صفحه نه تو واقعیته نه تو گذشته‌س نه هیچی!!!
پیتر داره خواب می‌بینه :lol:

بنظرم کم کم پیتر داره گذشته رو یادش میاد! آخرین اشاره ای که به این موضوع شد توی vol.1 از کمیک Spider-Man & Deadpool بود که پیتر با مفیستو ملاقات کرد و بعد مفیستو یه جمله مرموز و اسرارآمیز به پیتر گفت با مضمون اینکه "من ارزشمند‌‌ترین دارایی‌ت رو ازت گرفتم" و پیتر هم به فکر فرو رفت...
(قضیه‌ش پیچیده‌است! اول ددپول پیتر پارکر رو کشت بعد رفت نجاتش داد و... )
الان هم که پیتر داره خوش‌ترین دورانش رو با ام جی به یاد میاره...

شاید مارول سرش به سنگ خورده و میخواد مثل آدم ازدواج پیتر و ام جی رو برگردونه .

به نظر من شاید همین طور باشه.نیک اسپینر نویسنده جسوریه و از جنجال کردن نمیترسه.
نقل قول کردن
Frank Castle A.K.A The Punisher
#18 Frank Castle A.K.A The Punisher 1397-04-20 17:59
به نقل از mtm:
به نقل از Eddie Brock A.K.A Venom:
به نقل از alireza81:
به نقل از Spider-Fan:
#4

آقا می‌خوام اسپویل‌ت رو اسپویل کنم :lol:
این صفحه نه تو واقعیته نه تو گذشته‌س نه هیچی!!!
پیتر داره خواب می‌بینه :lol:

بنظرم کم کم پیتر داره گذشته رو یادش میاد! آخرین اشاره ای که به این موضوع شد توی vol.1 از کمیک Spider-Man & Deadpool بود که پیتر با مفیستو ملاقات کرد و بعد مفیستو یه جمله مرموز و اسرارآمیز به پیتر گفت با مضمون اینکه "من ارزشمند‌‌ترین دارایی‌ت رو ازت گرفتم" و پیتر هم به فکر فرو رفت...
(قضیه‌ش پیچیده‌است! اول ددپول پیتر پارکر رو کشت بعد رفت نجاتش داد و... )
الان هم که پیتر داره خوش‌ترین دورانش رو با ام جی به یاد میاره...

شاید مارول سرش به سنگ خورده و میخواد مثل آدم ازدواج پیتر و ام جی رو برگردونه .

این کمیکی گفته کجا هست و کی منتشر شده؟

مال کمیک (Amazing spider man (2018 شماره 1 هست که همین امروز منتشر شده.

بهتره بگیم شماره 802 چون مارول قراره کنار شماره 1، سیستم شماره گذاری قبلی رو هم رعایت کنه

درسته استاد ببخشید،حواسم نبود. :lol:
نقل قول کردن
mmh112
#19 mmh112 1397-04-20 18:27
واقعا مقاله ی خیلی خوبی بود
ولی مگه استیو دیتکو طراح نبود؟
شاید توی روند داستان تاثیر گذاشته باشه ولی ایده ی اصلی برای نویسنده است!
نقل قول کردن
brg_1214
#20 brg_1214 1397-04-20 21:46
عجب شخصیت های خفنی خلق کرده!!
دمش گرم ، روحش شاد...
نقل قول کردن
alihdz
#21 alihdz 1397-04-21 00:59
به نقل از amirxlogan:
به نقل از Eddie Brock A.K.A Venom:
مقاله خوبی بود.من همه اون هایی که به مردعنکبوتی ربط داشتند رو دوست داشتم+دکتر استرنج.ولی او نهایی که مال DC بود رو اصلاً دوست ندارم.اصلاً من کلاً از Dc خوشم نمیاد.

من به شما پیشنهاد میکنم انیمشین سریالی عدالت جویان جوان رو ببین شاید از دی سی خوشت اومد دوست عزیز :lol:

آخ گفتی
تنها دلیلی که از دیسی متنفر نیستم این و فصل های اول سریال فلشه بقیه اش ریگه هیچ
نمیتونم واسه فصل سوم صبر کنم (شنیدم به تاخیر هم افتاد پخشش :cry: )
نقل قول کردن
M.J.F
#22 M.J.F 1397-04-21 11:21
هاوک و دو رو قبلا میدونستم
جونا جیمسون که عالییییییییییییییییی
دکتر استرنج هم که خیلی طرحیش سخته چون حالت جادویی داره
و در اخر اسپایدی که گل کاشت
واقعا خدا رحمتش کنه
نقل قول کردن
hassan91
#23 hassan91 1397-04-23 21:44
واقعا در خلق شخصیت بی نظیر بودن. روحشان شاد.
واقعا چه شخصیتهایی که در قاب سینما و نمایش هم بی نظیرن.
نقل قول کردن
Marc Spector
#24 Marc Spector 1397-05-13 05:33
استاد خسته نباشید
درباره مورد شماره 3 هم باید بگم کاش نورمن آزبورن بازی جدید مرد عنکبوتی به ظاهر کمیک بوکیش وفادار می بود اونجوری ادای احترامی هم میشد به استیو دیتکو بزرگ.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

پروفایل کاربر

افراد آنلاین

We have 970 guests and no members online

آخرین نظرات