مطالب برگزیده

نقد و بررسی فیلم "مادام وب" (Madame Web)
نقد و بررسی فیلم "مادام وب" (Madame Web)
چرا مردعنکبوتیِ تام هالند به دنیای کمیک وفادار است
چرا مردعنکبوتیِ تام هالند به دنیای کمیک وفادار است
رتبه بندی فیلم ها و سریال های کمیک بوکی 2023
رتبه بندی فیلم ها و سریال های کمیک بوکی 2023
ایستراگ (Easter Egg) ها، ارجاعات، اشارات و نکات پنهان بازی "مردعنکبوتی 2" (Marvel's Spider-Man 2)
ایستراگ (Easter Egg) ها، ارجاعات، اشارات و نکات پنهان بازی "مردعنکبوتی 2" (Marvel's...
نقد و بررسی بازی مردعنکبوتی 2 (Marvel's Spider-Man 2)
نقد و بررسی بازی مردعنکبوتی 2 (Marvel's Spider-Man 2)
ایستراگ (Easter Egg) ها و نکات و اشارات پنهان انیمیشن "مردعنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی" (Spider-Man: Across the Spider-Verse) – بخش دوم
ایستراگ (Easter Egg) ها و نکات و اشارات پنهان انیمیشن "مردعنکبوتی: در میان...
نقد و بررسی انیمیشن "اسپایدرمن: در میان دنیای عنکبوتی: بخش اول" (Spider-Man: Across the Spider-Verse – Part one)
نقد و بررسی انیمیشن "اسپایدرمن: در میان دنیای عنکبوتی: بخش اول" (Spider-Man: Across...

نقد و بررسی فیلم پلنگ سیاه (Black Panther)

 

 

این نقد سعی کرده اسپویلر نداشته باشه و نکته خاصی رو از داستان فیلم لو نده.

خب ... طبق روال یکی دو سال گذشته بنده موفق شدم این فیلم رو به صورت سه بعدی در سالن های سینما تماشا کنم و این هم نقد بنده است از این فیلم.

فیلم پلنگ سیاه

از کجا شروع کنم؟ آم ... ببینید اولین چیزی که نظر آدم رو به خودش در این فیلم جلب میکنه اینه که چقدر قشنگ سازندگانش دنیای کمیک بوک های  پلنگ سیاه و تاریخچه غنی اونا رو به تصویر کشیده اند. واقعا معرکه است. از موسیقی گرفته تا رنگ و ظاهر بصری و توجه به جزئیات فرهنگ مردم آفریقا و ... موسیقی که واقعا حرف نداره . کلا مارول موفق شده یک چشم انداز کاملا منحصر به فرد و تماشایی از واکاندا به ما ارائه کنه که جزئیات در آن موج میزنه. خیلی هم عالی پیشرفت های تکنولوژیک این کشور رو به ما نشون میده. شما در نیم ساعت اول فیلم به خوبی با واکاندا، سنت های آن، مراسم هایش (مثل تاجگذاری پادشاه)، قبایل مختلف آن و ... آشنا میشوید و این شگفت انگیزه. باید به فیلمنامه نویسان فیلم تبریک گفت که چقدر خوب و روان همه چیز رو جلوی دید تماشاچی میگذارند و باعث میشوند غرق در دنیایی بشه که قبلا هیچی ازش نمیدونسته. من هنوزم نمیدونم چطوری این کار رو کردند ولی واقعا شما خیلی خوب و سریع با یک عالمه تاریخچه غنی از کمیک های پلنگ سیاه آشنا میشوید.

فیلم بلک پنتر

اجازه بدید قبل از اینکه به شخصیت اصلی برسم به شخصیت های فرعی اشاره کنم. چون به نظرم نقطه قوت اصلی این فیلم در شخصیت های مکمل آن است. بدون شک هیچ فیلم کمیک بوکی از مارول نبوده که اینقدر  شخصیت های مکمل عالی و قوی داشته باشد. همه اونا عالی ان. تکرار میکنم: تمام شخصیت های مکمل داستان فیلم پلنگ سیاه "عالی" هستن. از خواهر تچالا (شوری) گرفته تا مادرش یا عشقش (ناکیا) و اون خانم جنگجو که عضو گروه محافظین پلنگ سیاه هستش (اوکویه) و «زوری» که یه جور ریش سفید واکاندا هستش و مرشد پلنگ سیاه شده (با بازی «فارست ویتاکر») ... همه و همه عالی ان . شوری که در نقش خواهر نابغه پلنگ سیاه اونقدر عالیه که آدم دوست داره فیلم اختصاصی اش ساخته بشه! در کل این فیلم شخصیت های زن بسیار قدرتمندی داره. نقش آفرینی های بازیگران هم شگفت انگیزه.

خواهر پلنگ سیاه

اصلا هنوز هم در شگفتی هستم که چطور فیلمنامه نویسان اینقدر شخصیت جالب و جذاب برای فیلم خلق کرده اند و شخصیت پردازی اونا رو جوری در آورده اند که هم داستان رو جلو میبرند و هم اینکه ادم باهاشون حال میکنه و ارتباط برقرار میکنه. هیچ کاراکتری در فیلم نیست که زائد باشه یا بگید چقدر بیخوده. مثلا اون شخصیت «ام باکو» که در کمیک های پلنگ سیاه از دشمنان معروف اوست به نام «من ایپ» در این فیلم یک ستاره است! هرگز فکر نمیکردم اینقدر ازش خوشم بیاد. یعنی به معنای واقعی کلمه  معرکه است و در پایان فیلم هم نقش مهمی داره.

من ایپ

مارتین فریمن هم در نقش مامور «اورت راس» حرف نداره. او نقطه اتصال دنیای بیرونی با دنیای واکانداست. مثل همیشه شخصیت بامزه ای هم داره.

راستی حالا که حرف از بامزه بودن شدن باید بگم این فیلم احتمالا کمترین تعداد شوخی را در میان فیلم های اخیر مارول داره. نمیگم اصلا شوخی نداره. اتفاقا داره و خیلی هم بجا و به موقع هستند و خنده دار ولی در کل نوعی جدیت خاص در اون هست که از بقیه فیلم های مارول اون رو مجزا میکنه. شوخی ها نیز ظریف تر از مثلا شوخی های "نگهبانان کهکشان 2" هستند و به قول معروف باکلاس شده اند!  البته راستش من خیلی با صحنه های اکشن فیلم حال نکردم. یعنی بهتر از این رو زیاد دیده ام. ولی انصافا اون صحنه درگیری در رستوران کره جنوبی (که قراره پلنگ سیاه و افرادش اون عتیقه رو از «کلا» پس بگیرن) خیلی عالیه.

رستوران کره ای

به نظرم اومد که در یک برداشت (take) فیلمبرداری شده که باعث میشه آدم خیلی جذبش بشه . البته شایدم بخش های عمده اش در یک برداشت گرفته شدن. الان راستش خوب یادم نیست ولی خیلی باهاش حال کردم. مخصوصا از اونجایی که اوکویه با اون نیزه باحالش یکی از افراد کلا رو هل میده و از بالکون پرت میکنه پایین و بعدش خودش هم میپره پایین و دوربین تعقیبش میکنه. بعدشم که یه تعقیب و گریز در خیابان دارند که من ازش لذت بردم و نقطه اوج فیلم از نظر صحنه های اکشنه. اون دو مبارزه ای که تچالا روی آن آبشار با دو حریف خودش که به مبارزه دعوتش کرده اند انجام میده نیز اجرای خوبی دارن و به خاطر موسیقی عالی که همراهی شون میکنه نفس گیر هستن. ولی راستش بقیه صحنه های اکشن به نظرم خارق العاده نبود.

خب حالا میرسیم به شخصیت اصلی داستان یعنی جناب تچالا یا پلنگ سیاه. در مجموع او قهرمان خیلی خوبیه. آدم باهاش ارتباط برقرار میکنه . «چدویک بوسمن» هم نقشش رو عالی بازی میکنه. صحنه های نبرد تن به تن رو هم به نظرم خودش انجام داده . فیلمنامه نویسان سعی کرده اند از تچالا شخصیتی بسازند که میخواد پادشاه خوبی باشه ولی در جایی از فیلم دچار بحران میشه و نمیدونه باید چیکار کنه. راستش رو بخواهید فیلم در میانه کمی خسته کننده میشه . یعنی آدم فکر میکنه که خب با یه داستان تکراری طرف هستیم : پلنگ سیاه موفق میشه «کلا» رو دستگیر کنه و ... اما ناگهان پیچشی غیر منتظره در داستان رخ میده که باعث میشه تچالا دیگر پادشاه نباشه. من نمیخوام بیشتر توضیح بدم که یه وقت اسپویل نشوید. ولی فقط میگم که ناگهان «اریک کیل مانگر» (با بازی «مایکل بی جوردن» ) از چیزی که ما فکرش رو میکنیم فراتر میره. یعنی ما تصور میکنیم او شخصیت خبیث فرعی فیلمه اما ناگهان کاری با «کلا» میکنه که تبدیل میشه به شخصیت خبیث اصلی! البته من با شخصیت تچالا یک مشکل بزرگ دارم که مربوط میشه به بازگشت او به عنوان پادشاه واکاندا (در حالی که فکر میکنیم مرده) .  این مشکل رو در آخر این نقد بهش خواهم پرداخت. 

مایکل بی جوردن

و حالا میرسیم به شخصیت های خبیث فیلم . اولا بگم که آقای «اندی سرکیس» در نقش «کلا» عالیه. واقعا عالیه. شخصیتش و نوع بازیش و نوع حرف زدنش و راه رفتنش  آدم رو مجذوب خودش میکنه. آدم رو یاد اون استعمارگرهای مغرور و مزخرف انگلیسی میندازه.  قبلا هم گفتم تو این فیلم حتی یک شخصیت هم نیست که آدم باهاش حال نکنه. همه عالی ان. خبیث اصلی هم که  «اریک کیل مانگر» هستش. راستش رو بخواهید او شخصیت بسیار خوبیه ولی نمیدونم چرا بر خلاف بقیه او را یکی از برترین ویلن های تاریخ مارول نمیدونم. البته میگم که ... عالیه. یعنی انگیزه متفاوت و خاصی داره (من رو یاد افراطیون داعشی میندازه!) و دوست داره واکاندا رو وارد عرصه های جدیدی بکنه و از گذشته دورش کنه. از نظر من نکته ظریف این شخصیت در اینه که یه آمریکایی تمام عیاره! آره... آمریکایی! از این خوشم اومد که فیلم میگه "بفرما ایشون دست پخت آمریکاست. اونجا بزرگ شده. اونجا تحصیل کرده و به عنوان سرباز برای آمریکا خدمت کرده و ... حالا شده یه هیولا!".

پلنگ سیاه

آدم باهاش همذات پنداری میکنه . یعنی من که دلم واسش سوخت . معلومه وقتی یکی از بچه گی رها بشه به امان خدا اینطوری میشه. و البته خانواده پلنگ سیاه در این قضیه مقصر هستند (حالا من نمیخوام زیاد توضیح بدم!). به قول تچالا او هیولایی هستش که خودشون درست کردند. ولی گفتم که از نظر من نباید زیاد درباره اش اغراق کرد و بگیم بهترین ویلن ماروله و ... شاید دلیلش این باشه که خیلی زود وارد واکاندا میشه و قبولش میکنند و خیلی هم سریع میره سراغ نقشه اصلی خودش. شخصا دوست داشتم بیشتر شرارت های او را ببینم و بعد به نبرد نهایی برسیم. یه نکته دیگه هم اینه که خدا رو شکر با وجود اینکه کیل مانگر خبیث موثر و خوبی هستش اما روی قهرمان داستان سایه نمیندازه و پلنگ سیاه از نظر من تا آخرش شخصیت محوری داستان باقی میمونه.

اریک کیل مانگر

 سازندگان فیلم در اقدامی هوشمندانه سعی کرده اند تا تم های زیرین سیاسی به فیلم بدهند. این خیلی خوبه چون راستش را بخواهید کمیک بوک های پلنگ سیاه هم در طی سالیان گذشته تم های سیاسی کم نداشته اند. از همون صحنه ابتدایی که پلنگ سیاه میره تا اون زنان اسیر شده رو در نیجریه نجات بده آدم یاد تروریست های "بوکوحرام" میفته که چطور دختران آفریقایی رو ربودند. اما اصلی ترین  این تم ها Afrofuturism هستش. یعنی مواردی که به نوع تعاملات اجتماعی /فرهنگی سیاهان آمریکا با خاستگاه اصلی انها در آفریقا مربوط میشن. به عبارت دیگر، فیلم به مساله نژاد، سنت، تعصب و هویت میپردازه و این سئوال رو مطرح میکنه که اون سیاه پوستانی که در آمریکا هستند آیا واقعا هویت غربی دارند یا آفریقایی؟ صحنه ای در اوایل فیلم هست که خیلی دوستش دارم و اونم مربط میشه به جایی که اریک کیل مانگر عتیقه ای رو  به کمک یولیسس کلا از موزه ای در انگلستان میدزده. با اون خانمومه که مسئول موزه است دیالوگ پرمعنایی داره. بهش میگه که "اجدادت وقتی میخواستن این رو از ما بگیرن مگه اجازه گرفتن؟" اما از اون جالب تر وقتی هستش که این خانم اصلا حواسش به نوشیدنی که میخوره (و داخلش زهر ریختن) نیست. یعنی همه اونقدر به حضور یک مرد سیاه پوست در موزه شک کرده اند که اصلا فکرشون به تهدیدی که ممکنه در ظرف عذاشون باشه نیست! این درد سیاه پوستان جهانه که همه از روی رنگ پوست راجع بهشون پیش داوری میکنند. در حالی که تهدید اصلی شاید چیز دیگری باشه.

 یک صحنه دیگر هم هست که در آن تچالا با «واکابی» (با بازی «دنیل کالویا») صحبت میکنه راجع به اینکه آیا واکاندا باید به کشورهای همسایه خودش کمک بکنه یا نه. واکابی میگه ایده بدیه چون ورود مهاجرین مساوی است با ورود مشکلات آنها به کشور. یعنی میترسه ورود مهاجرین از کشورهای مجاور سنت ها و روش زندگی واکاندایی ها رو عوض کنه. این واقعا درد امروز جوامع بشری هستش چون  حتما خودتون میدونید مشکل مهاجرت به چه بحرانی تبدیل شده. اما مساله اینه که هیچ کدام این موارد و تم های سیاسی غیر طبیعی در فیلم جلوه نمیکنه و همه چیز خیلی ارگانیک به هم وصل میشه و با ساختار فیلم جفت و جوره . بعنی میخوام بگم شما به عنوان بیننده اصلا حس نمیکنی اینجا میخوان فلان شعار سیاسی رو بدن و ... در واقع سازندگان فیلم با هوشمندی همه چیز رو در لایه های زیرین قرار داده اند تا اونایی که به عمق میپردازند متوجه شون بشوند و  ازشون لذت ببرند.

یولیسس کلا - مالرتین فریمن

و حالا میرسیم به نقاط ضعف فیلم. به نظرم این فیلم سه تا مشکل اصلی داره. اولا اینکه برخی صحنه ها زیادی کش دار میشن و حوصله آدم رو سر میبرن. دوما اینکه جلوه های ویژه نبرد پایانی زیاد قوی نیستن. بعنی دقیقا از اونجایی که اون کرگدن ها (!) وارد نبرد میشن جلوه های ویژه تو ذوق میزنه. نبرد پایانی بین پلنگ سیاه و کیل مانگر (که تو اون جای شبیه به ریل قطار انجام میشه ) هم حقیقتش میتونست حماسی تر و خلاقانه تر باشه.

اما مشکل سوم من با فیلم عمیق تره. ببینید ... وقتی تچالا از پادشاهی سرنگون میشه (و من نمیخوام جزئیاتش رو بگم) ، دوست داشتم ببینم با چه سختی هایی دوباره برمیگرده و تاج و تخت رو پس میگیره. من "صفر به قهرمان" (from Hero to Zero) رو خیلی دوست دارم . به عبارت دیگر دوست دارم ببینم قهرمان خوار و خفیف و درمانده میشه و بعد دوباره اوج میگیره. این فیلم هم این شانس رو داشت که به بهترین نحو ممکن این کار رو با قهرمانش بکنه ولی مشکل اینه که تچالا خیلی سریع برمیگرده! یعنی دقیقا به موقع میرسه تا جلوی کیل مانگر و نقشه اش رو بگیره. کاش زمان بیشتری به برگشت او اختصاص میدادن. البته مشکل فیلم کوتاه بودن نیست.  اتفاقا زمانش خیلی هم مناسبه. مشکل اینه که یک سوم ابتدایی فیلم خیلی بیش از حد طولانی شده و بنابراین یک سوم پایانی که بازگشت قهرمان رو نشون میده به ناچار خیلی عجله ای به سرانجام میرسه. 

و در پایان میگم این بهترین فیلمی بود که مارول میتونست از روی شخصیتی درجه دو مثل پلنگ سیاه بسازه. ولی این فیلم بهترین مارول استودیوز نیست (هرچند آقای «کوین فایگی» گفته بهترین فیلم ماست). من شخصا  مثلا از «دکتر استرنج» خیلی بیشتر لذت بردم. یا حتی از "ثور: راگنوراک". نمیدونم دقیقا  دلیلش چیه. یعنی من همین الانم حاضرم برای بار دهم دکتر استرنج یا "بازگشت به خانه" رو ببینم ولی راستش وقتی داشتم از سالن سینما بیرون میامدم با خودم گفتم شاید فقط یه بار دیگه وقتی بلوری اومد تماشاش کنم! حالا شایدم من هیچ وقت از شخصیت پلنگ سیاه زیاد خوشم نیومده و ...

زنان واکاندا

ولی از نظر من بهتره بگیم پلنگ سیاه "متفاوت ترین" فیلم مارول استودیوز هستش، نه بهترین. که اونم به خاطر تم ها ولایه های سیاسی اون هستش.

 

امتیاز: 8.5 از 10

 

 مهدی ترابی مهربانی

 

  All rights reserved © Spidey.ir 2018

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

15 قابلیت شگفت انگیز لباس پلنگ سیاه

 رتبه بندی قوی ترین فلزات در دنیای کمیک

10 کمیک برتر "پلنگ سیاه" (BLACK PANTHER)

15 حقیقتی که باید درباره پلنگ سیاه بدانید

معرفی پلنگ سیاه

معرفی 10 دشمن برتر پلنگ سیاه (BLACK PANTHER)

اولین حضور پلنگ سیاه در دنیای کمیک

10 شخصیت قدیمی کمیک بوک که هم نام کاراکترهای معروف مارول و دی سی هستند!

20 وسیله نقلیه برتر در دنیای کمیک

10 لباس برتر پلنگ سیاه

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

alihdz
#1 alihdz 1396-12-02 16:40
من که تعریف فیلمو شنیدم همه میگفتن معرکه بود و از این چیزا بعضی ها هم کیل مانگر رو بهترین خبیث MCU میدونستن متا اسکورش هم که خیلی خوب بود ولی شما چرا انقد کم نمره دادین
یعنی ایستر اگ هاشو نمینویسین؟؟ :cry: (آخه گفتین فقط قراره شاید یه دور دیگه فیلمو ببینین)
نقل قول کردن
mtm
#2 mtm 1396-12-02 16:51
به نقل از alihdz:
من که تعریف فیلمو شنیدم همه میگفتن معرکه بود و از این چیزا بعضی ها هم کیل مانگر رو بهترین خبیث MCU میدونستن متا اسکورش هم که خیلی خوب بود ولی شما چرا انقد کم نمره دادین
یعنی ایستر اگ هاشو نمینویسین؟؟ :cry: (آخه گفتین فقط قراره شاید یه دور دیگه فیلمو ببینین)

8 و نیم نمره بدیه؟
من که اینهمه تعریف کردم
بعد چه ربطی به نوشتن یا ننوشتن مقاله ایستراگ داشت؟!!!
نقل قول کردن
CAPTAIN DIAR
#3 CAPTAIN DIAR 1396-12-02 16:52
استاد خیلی ممنون از نقد،واقعا نقد کامل و درستی بود.خیلی ازتون ممنون که با وجود مشغله هاتون بازم هواستون به سایت هست.

خب این فیلم واقعا فیلم جذابیه و از اون فیلم هاست که بیننده بعد از تماشا کردن فیلم با خودش میگه:«ارزش وقتی که گذاشتم داشت.»البته همونطور که استاد فرمودند از اون فیلم ها نیست که آدم بخواد 3 یا 4 بار تماشاش کنه.البته این به این معنی نیست که فیلم بد یا حتی متوسطیه.به نظرم حتی میتونه جزو 5 تای برتر MCU باشه.تک تک شخصیت ها با دلیل و منطق مناسبی در فیلم حضور دارن و هیچ کدوم از شخصیت ها اضافی یا بدون دلیل توی فیلم قرار نگرفتن.حق شخصیت ها به خوبی ادا میشه و هرکدوم به نوع خودشون جذابیت هایی دارن.یکی از بهترین شخصیت های مکمل فیلم «شوری» بود و من خودم به شخصه خیلی باحاش حال کردم!Chadwick Boseman هم در نقش T'Challa به بهترین نحو ممکن بازی کرد.شوخی های فیلم هم زیاد نیست.یعنی نه اونقدر کمه که تبدیل به یه فیلم خیلی خشک و جدی بشه،و نه اونقدر زیاده که بشه یه فیلم کمدی!در این فیلم هم تا حد زیادی به کمیک های Black Panther ادای احترام شده.موسیقی هم که دیگه واقعا عالی بود!اون حسی رو که باید به بیننده منتقل میکنه و به جذابیت فیلم اضافه میکنه.خب دیگه زیاد نوشتنم رو طولانی نمیکنم چون شاید یهو یه چیزی نوشتم شما هم اتفاقی خوندید و اسپویل شدید!پس بهتره دیگه کشش ندم و فقط اینو میگم که این فیلم هم طبق معمول برگ برنده ای بود برای مارول.پیشنهاد میکنم حتما حتما حتما این فیلم رو ببینید چون واقعا ارزشش رو داره.
با وجود همه اینها،من وقتی که یکی دو سال پیش رفتم سینما و Civil War رو دیدم،همون لحظه دوباره دلم میخواست از اول ببینمش ولی این فیلم اینجوری نبود.نمیدونم چرا ولی با اینکه یه فیلم عالی به حساب میاد،ولی زیاد میلی به دیدن دوباره ش ندارم.با وجود خوب بودنش بازم حس میکنم فیلمی مثل Civil War یه سرو گردن ازش بالاتره که اونم فکر کنم واسه افت کردن فیلم در اواسطش این حس رو دارم.البته این نظر منه.بازم تاکید میکنم که این به معنای عالی نبودن این فیلم نیست.
نمره من:10/8
نقل قول کردن
Amir
#4 Amir 1396-12-02 16:54
خیلی ممنون استاد واقعا منتظر این نقد بودم
نقل قول کردن
mtm
#5 mtm 1396-12-02 17:01
من فکر میکنم دلیل نمرات خیلی بالای این فیلم این بوده که به قول مرعوف سعی کرده هنری باشه و از کلیشه های رایج کمیک بوکی فاصله بگیره
همچنین خیلی سعی کردن سینمایی باشه ولی راستش من و امثال من دوست داریم سبک کمیک بوکی غالب باشه
به همین دلیله که گفتم من رگنورک رو بیشتر ازش خوشم اومد چون برام بیشتر حالت کمیک بوکی داشت
در کل از اون فیلم هایی نبود که من به عنوان هوادار دو اتیشه کمیک بوک وقتی تموم میشه از دیدنش خیلی کیف کرده باشم
نقل قول کردن
Amir
#6 Amir 1396-12-02 17:09
به نظرم دلیل اینکه این فیلم اونقدر برامون شیرین نشده که 3یا 4 بار ببینیم اینکه خیلی با بقیه فیلمای مارول متفاوته و لحظات فان بسیار کمی داره که یه جورایی من خودم کلا از قهرمان های پادشاه که مشکل سلطنت داشتن خوشم نیومده،یعنی خوب همه ی ما پادشاه نیستیم که مشکل اونو درک کنیم،و فیلمای دیگه مارول یه جوری سرزنده بودن و با لحظات فان بیننده رو پر انرژی میکردن که از اینکه فیلم طولانی هست به هیچ وجه خسته نشه و همین ثور راگناروک رو من بیش از10 بار دیدم،چون به نظرم ایده فیلم کمیکی فان و کمدی خیلی خوبه،در کل این فیلم فیلم بسیار خوبی بود و قطعا جزو top 5 مارول هست
راستی من داشتم فیلمو میدیدم دقت کردم دیدم خیلی با انیمیشن شیر شاه(lion king) شباهت داره :D
نقل قول کردن
alihdz
#7 alihdz 1396-12-02 17:24
به نقل از mtm:
به نقل از alihdz:
من که تعریف فیلمو شنیدم همه میگفتن معرکه بود و از این چیزا بعضی ها هم کیل مانگر رو بهترین خبیث MCU میدونستن متا اسکورش هم که خیلی خوب بود ولی شما چرا انقد کم نمره دادین
یعنی ایستر اگ هاشو نمینویسین؟؟ :cry: (آخه گفتین فقط قراره شاید یه دور دیگه فیلمو ببینین)

8 و نیم نمره بدیه؟
من که اینهمه تعریف کردم
بعد چه ربطی به نوشتن یا ننوشتن مقاله ایستراگ داشت؟!!!

هشت و نیم نمره بدی نیست ولی از اونجایی که قبلا گفتین بهترین فیلم کمیک بوکی تاریخه(از نظر سایت های امتیاز دهی مثل متاکریتیک) انتظار نمره بهتری داشتم ولی حالا همون هشت و نیم هم کفایت میکنه در مورد ایستر اگ هم علت حرفم این بود که پیدا کردن ایستر اگ های فیلم خیلی وقت میخواد (مثل بازگشت به خانه)که با دقت های زیاد اون همه ایستر اگ پیدا شد اما شما گفتین که فقط شاید یه دور دیگه فیلم رو ببینین که با یکی دو بار دیدن فیلم چیزی زیادی از جزئیات دستگیر نمیشه
نقل قول کردن
Captain Steve Lover
#8 Captain Steve Lover 1396-12-02 17:47
خسته نباشید استاد ...نقدتون نقد خیلی خوبی بود و مشخصه به نسبت نقد ثور رگنوراک و‌محافظان‌کهکشا ن ۲ بیش‌تر وقت گذاشتید چون یکم طولانی تر بود...
راستش بنظر هم فیلم خیلی خیلی فیلم خوبیه ولی در حد نمراتی که گرفته نیست...یعنی متا ۸۸ و راتن ۹۷ بیش از حد برای فیلم بالاس...بهترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ سینما نیست...البته جزو Top 5 من هست بین فیلم های ابرقهرمانی ولی برترین نیست...
راستش بیش‌ترین چیزی که تو ذوق من زد عاقبت کیل مانگ. بود...دوست نداشتم اخرش اینجوری بشه...البته واقعا در حین فیلم ویلین عالی ای هست...حتی بنظرم از والچر بهتره...ولی خب عاقبتش و چیزی که در نهایت براش رخ داد یکم تو ذوقم زد...یک سوم پایانی فیلم هم درسته یکم سریع گذشت...ولی به شخصه حس نکردم یک سوم اول فیلم طولانیه...آنقدر که واکاندا زیباست و فرهنگ مردم فوقالعادس و مسابقات نفس گیر “چالش” و رفتن تی چالا به عالم ارواح واکاندا و سکانس تعقیب و گریز هیجان انگیز گره جنوبی و...همه و همه آنقدر جذاب بودن که اصلا متوجه نشدم کی گذشت!
جلوه های ویژه هم توی نبرد پایانی فیلم جای بهتر شدن داشت...
حدس میزنم ویلین قسمت دوم هم Mbaku باشه ...

در مجموع متفاوت ترین فیلم ابرقهرمانی ساخته شده هست و یه موفقیت بزرگ دیگه برای مارول
نقل قول کردن
Miguel-OHara
#9 Miguel-OHara 1396-12-02 18:08
به نقل از mtm:
من فکر میکنم دلیل نمرات خیلی بالای این فیلم این بوده که به قول مرعوف سعی کرده هنری باشه و از کلیشه های رایج کمیک بوکی فاصله بگیره
همچنین خیلی سعی کردن سینمایی باشه ولی راستش من و امثال من دوست داریم سبک کمیک بوکی غالب باشه
به همین دلیله که گفتم من رگنورک رو بیشتر ازش خوشم اومد چون برام بیشتر حالت کمیک بوکی داشت
در کل از اون فیلم هایی نبود که من به عنوان هوادار دو اتیشه کمیک بوک وقتی تموم میشه از دیدنش خیلی کیف کرده باشم

درست میگید استاد.علت اینکه میبینین بعضیا میگم این فیلم بهترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ یا اینکه فیلم مرد عنکبوتی بازگشت به خانه رو فیلم خوبی نمیدونن اینه که سینمایی فکر میکنن اما اگر از نظر کمیک بوکی فیلم بازگشت به خانه فیلم بسیار بهتری نسبت بلک پنتر هستش.
نقل قول کردن
Captain amir
#10 Captain amir 1396-12-02 18:15
سلام ممنون استاد خیلی منتظره نقد بودم اونطوری که سایت هایی مثله متا و راتن بهش نمره دادنو کوین فایگی هم گفته بهترین فیلم ماروله و کیل مانگر هم گفتن بهترین ویلین تو فیلمای ماروله خیلی انتظارم از فیلم بالا رفت ولی وقتی نقدو خوندم نظرم کمی در مورده فیلم عوض شد من خودم علاقه زیادی به بلک پنتر ندارم ونمیام مثله ثور راگنوراک4 بار ببینمش و فکر نمیکردم فیلمه موفقی بشه ولی تا الان خوب ظاهر شده جز شخصیت های درجه2 ماروله ولی خوب بازم شما از فیلم تعریف هایی هم کردین وازنظره شما نقاط قوتی هم داره
نقل قول کردن
Spider-Fan
#11 Spider-Fan 1396-12-02 18:42
خسته نباشین استاد.
توی این چند ساله فیلم کمیک بوکی نیست که شما نقدش نکرده باشین!
فیلم پلنگ سیاه توی وبسایت های معتبر خیلی ستوده شده اما مثل اینکه از معیار های کمیک بوکی دور شده و اصطلاحا "هنری" از شده. درست مثل اثر "Dark Knight"

استاد یه سوال:
بلک پنتر بیشتر کمیک بوکی هستش یا سینمایی؟ یعنی خیلی از معیار های کمیک بوکی دور شده و سینمایی شده یا اینکه نوعی تعادل بین شون برقراره؟؟؟
نقل قول کردن
amirx79x
#12 amirx79x 1396-12-02 19:18
استاد نقدتون عالی بود منم موافق همه چیز سریع پیش رفت میتونستد بیشتر بهش آب و تاب بدن
به نظرم خیلی زود بین موضوع ها سوییچ میشد و به یه موضوع
کامل بها نمیدادن
مخصوصا کیل مانگر اگر کیل مانگر زنده میموند میشد مثل فیلم های رضا عطاران و میکشید به قسمت دوم که توی یه فیلم نمیشد جمعش کرد به نظرم باید بیشتر به تچالا و کیل مانگر بها داده میشده چون از یه طرف اقای جوردن انقدر خوب بود که ادم میخواست ازش بیشتر ببینه
و تچالا که در واقع اصلا نتونستم اونو درک کنم
نقل قول کردن
mtm
#13 mtm 1396-12-02 19:35
به نقل از Spider-Fan:


استاد یه سوال:
بلک پنتر بیشتر کمیک بوکی هستش یا سینمایی؟ یعنی خیلی از معیار های کمیک بوکی دور شده و سینمایی شده یا اینکه نوعی تعادل بین شون برقراره؟؟؟

سینماییه ولی لحظات کمیک بوکی هم کم نداره
نقل قول کردن
Captain Steve Lover
#14 Captain Steve Lover 1396-12-02 19:50
#13

استاد ببخشید یعنی میخواید بگید اینم مثل دارک نایت وفادار نیست به کمیک؟؟؟؟ :-|
نقل قول کردن
mtm
#15 mtm 1396-12-02 19:57
به نقل از Captain Steve Lover:
#13

استاد ببخشید یعنی میخواید بگید اینم مثل دارک نایت وفادار نیست به کمیک؟؟؟؟ :-|

نه اتفاقا خیلی هم وفاداره
نقل قول کردن
Samwel Tarly
#16 Samwel Tarly 1396-12-02 20:01
تشکر فراوان از استاد ترابی بابت نقد
راستش رو بخواید برای فیلم بلک پنتر به اندازه بقیه فیلم های مارول مثل گاردینز 2 یا راگناروک هایپ نبودم و با این که تریلرهاش خوب بودن ولی خیلی برای فیلم مشتاقم نکردن تا این که نمرات متا منتشر شد و خیلی تعجب کردم اخه میانگین نمرات فیلم های فاز 3 مارول همون 70 و خرده ای بودن یهو این فیلم شد 87 که اصن شاخ دراوردم :o
ولی مهم ترین دلیلی که بخوام این فیلم رو ببینم کشور واکاندا است و خیلی دوست دارم ببینم چجوری نشونش دادن البته کلا از فیلم هایی که همیشه میخوان یه دنیا یا بخش جدیدی به mcu اضافه کنن بیشتر استقبال می کنم مثل گاردینز 1
از این که گفتید شخصیت های مکمل فیلم خیلی خوب بودن سر از پا نمیشناختم چون تریلرها رو نگاه می کردم با خودم میگفتم این همه همراه و اعضا و خواهر و مادر تچالا چجوری میتونن تو فیلم قرار بگیرن و ... که خداروشکر از این نظر حله.
هفته پیش هم بلوری راگناروک رو نگاه کردم و نظرم یه کوچولو راجع به فیلم عوض شد چون دفعه اول با به کیفیت درب و داغون دیده بودم و همون تاثیر گذاشته بود!
خسته نباشید استاد
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
#17 Cap-Spider Potter 1396-12-02 20:02
عجب نقدی ..!
خیلی خوب بود...
هم سطح با بازگشت به خانه بهش رتبه دادید...
من تا بلوری صبر میکنم...
ممنون بابت نقد..


به نقل از mtm:
من فکر میکنم دلیل نمرات خیلی بالای این فیلم این بوده که به قول مرعوف سعی کرده هنری باشه و از کلیشه های رایج کمیک بوکی فاصله بگیره
همچنین خیلی سعی کردن سینمایی باشه ولی راستش من و امثال من دوست داریم سبک کمیک بوکی غالب باشه
به همین دلیله که گفتم من رگنورک رو بیشتر ازش خوشم اومد چون برام بیشتر حالت کمیک بوکی داشت
در کل از اون فیلم هایی نبود که من به عنوان هوادار دو اتیشه کمیک بوک وقتی تموم میشه از دیدنش خیلی کیف کرده باشم


کلا این تو ذات تمام کمیک فناست که دوس دارن اثری که میبینن براشون زنده کننده خاطرات باشه... من خودم راگناروک رو اخیرا دیدم و دقیقا اون چهره ای از یه فیلم کمیکی رو نشون داد که همیشه دوست داشتم. انقد ازش لذت بردم که فکر میکنم به سختی دوباره تکرار میشه ! قطعا کمیک فنا دنیای سینما رو در تمامی ژانر ها دوست دارن و نگاه میکنن پس طبیعیه که وقتی بحث یه فیلم "کمیکی"میاد وسط، ترجیح میدن تمام ویژگی ها و جو قالب بر داستان حال و هوای "کمیک بوکی" داشته باشه... با توضیحاتی که دادین من فکر میکنم فیلم Black Panther این یه مورد رو نداشته... مثلا شاهکار Logan در چارچوب یک اثر "کمیکی" نسبت به بقیه آثار ارتقا و توسعه پیدا کرده بود، اما ظاهرا Black Panther به قیمت "سینمایی" کردن فیلم از این چارچوب فاصله گرفته و از وجه دیگری به یه فیلم کمیکی پرداخته... با این حال آثاز مارول همیشه به ذات اون شخصیت و داستان ها پایبندند و بلک پنتر هم قطعا از این امر مستثنا نیست...


#7

راستش منم فکر میکردم یه چیزی مثل لوگان شده و رتبه بالای 9 بگیره... ولی من از این بیشتر تعجب کردم که چطور اکشن فیلم در حد بالا نیست ؟ اخه تو نقد گفته شده اندازه دیگر فیلم های MCU نیست... قبل از فیلم فکر میکردم اکشنش رو دست جنگ داخلی بزنه ..!
نقل قول کردن
hassan91
#18 hassan91 1396-12-02 21:09
شاید بخاطر اینکه انتظارها ازش بالا رفته و شایدم این فیلم خواسته یکم از چارچوب فیلمای کمیک بوکی خارج بشه، فیلم به دل تماشاچی نشینه، البته همه ی مخاطب ها سلیقه ی خاص خودشونو دارن، یادم سر فیلم نگهبانان کهکشان هم همینطور شد خیلی ازش تعریف شد و انتظارها بالا رفت ولی فیلم واسه مخاطب کمرنگ شد.
من که باز خیلی به فیلم امیدوارم.
نقل قول کردن
Mehrbod_jp
#19 Mehrbod_jp 1396-12-02 21:09
استاد فکر نمی کنید که یه مقدار از توجهی که به این فیلم شد به این خاطره که قهرمان فیلم رنگین پوسته؟
نقل قول کردن
A_H_A
#20 A_H_A 1396-12-02 22:24
من تا الان وقت نکردم فیلمرو ببینم ولی می گن فیلم بدی نیست می گن با بقیه فیلمای مارول تفاوت زیادی داره
ولی یه سوال بی ربط داشتم ولورین از جین کری بچه ای هم داره یا نه؟ :o
نقل قول کردن
pegahmm
#21 pegahmm 1396-12-02 22:58
من هميشه گفتم و ميگم،به نظر من جنگ داخلى بهترين فيلم مارول بوده و هست،حتى از اونجرز و مرد آهنى يك بهتره
و جالبه كه شما به دكتر استرنج اشاره كردين،چون بنظرم بسيار فيلم underrated هست چون خيلي صحنه هاى اكشن متفاوت و به قول شما خلاقانه داره
ولى من از اين فيلم هم فوق العاده لذت بردم
فقط از زمان بنديش ناراحتم،چون مطمعنم كه نمرات نقد اونجرز به خوبي اين نميشه و الان باتوجه به فروش عظيمش بنظرم ممكنه بعضيا از اينفينيتي وار بهتر بدوننش
كلا نميدونم چرا انقدر براى اينفينيتي وار استرس دارم،ميترسم به اندازه هايپي كه درست كردن خوب نباشه:/
نقل قول کردن
zahed arazi
#22 zahed arazi 1396-12-02 23:03
ممنون استاد بابت نقد خوبتون که بار دیگه همه نقاط قوت و نقاط ضعف فیلمو بیطرفانه گفتین
از چند روز پیش تا الان هرجا میری صحبت از این فیلمه وبسایت های خارجی وبسایت های ایرانی کارگردانا بازیگرا مجلات و... بنابراین این فیلم واقعا انتظاراتو خیلی خیلی بالا برده مخصوصا بخاطر نمراتش بهرحال منکه حتی تو خوابم نمیتونستم همچین نمراتی همچین افتتاحیه ای برای این فیلم تصور کنم اما یهو همه چیز عوض شد
و باید بگم تبلیغات فیلمم واقعا خوب و خیلی تاثیر گذار بود من هنوزر فیلمو ندیدم ولی اونطور که تو نقد نوشتین بنظرم همین8.5 براش مناسبه بارها ثابت شده وقتی انتظارها از یک فیلم بیش از حد بالا میره بهرحال ادم ی ضدحالی میخوره ولی مثل اینکه این فیلم تو این مورد خوب عمل کرده و خیلیم بد نبوده
شاید بزودی فیلمو ببینم اونموقع نظر کاملمو راجب فیلم میگم
نقل قول کردن
V.A.A
#23 V.A.A 1396-12-03 00:31
استاد ممنون از نقدتون مثل همیشه عالی منتظرم بلوریش بیاد ببینم :-)
نقل قول کردن
roham_shahi
#24 roham_shahi 1396-12-03 02:52
من کلا از شخصیت بلک پنتر خوشم نمیاد واسه همین هیچ اشتیاقی نداشتم واسه فیلمش.منتظر بودم ببینم نظر شما چیه و نقدتون رو بخونم که همون چیزی که فکر میکردم بود نظرتون. اگر یه دلیل هم داشته باشه که بخوام فیلم رو ببینم با کیفیت پایین فقط شوری هست که خیلی ازش تعریف میکنن.
تو بازی marvel future fight هم آپدیت بدرد بخوری براش ندادن. راستی چرا این بازی رو نقد نمیکنین؟ به نظرم بازی جذابیه. یه مقاله تو سایت بود که واسه خیلی وقت پیش بود و الان بازی کلی عوض شده و اون مقالم در حد معرفی نه نقد.
استاد ممنون میشم اگه وقت دارین یه نگاهی به بازیش بندازین و نقدش کنید.
نقل قول کردن
mvhn3324
#25 mvhn3324 1396-12-03 09:32
کسی ک میاد اینجا میخاد اسپویلر بشه
پس راحت باشید توضییح کامل بدید
مرسی :lol:
نقل قول کردن
مرتضی رئیسی
#26 مرتضی رئیسی 1396-12-03 13:55
شمارو نمی دونم ولی من کم کم دارم روی جنگ بی نهایت استرس پیدا می کنم.
درباره این فیلم بگم که فیلم خیلی خوبیه داستان و عمق مفهومی زیادی داره. ولی بازم نقص هایی داره که در مقاله بهش اشاره شد. من که از همون اولم میدونستم و گفتم جلوه های ویژه فیلم یجاهایی تو ذوق میزنه. خوشبختانه داستانش خیلی خوبه ولی به لحاض رفتاری این پلنگ سیاه اون پلنگ سیاه جنگ داخلی نیست. من میدونم جدا از کمیک خیلی ها از نمایش پلنگ سیاه تو جنگ داخلی خوششون اومد و شخصیت خفنی بود. تو این فیلمم هست ولی از جنگ داخلی فاصله داره. اینم هست که نوع مبارزه کردنش اصلا اون چیزی نبود که من دلم میخواست.
نقل قول کردن
Bowman
#27 Bowman 1396-12-03 15:14
حتی یه لحظه هم فکر نمیکردم برترین فیلم کمیک بوکی تاریخ از دیدگاه منتقدین از روش یه شخصیت درجه دو مارول ساخته بشه!
با نمره 87 از متاکریتیک! از بین 54 منتقد معتبر حتی یکیشون هم نقد متوسط واسه این فیلم ننوشتن!
نقل قول کردن
P.Constantine
#28 P.Constantine 1396-12-03 15:32
خب الحمدللّٰه منم با آقای ترابی هم عقیده هستم.
فقط با این نمرات منتشر شده یکم ترسیدم که نکنه یهو بقیه فیلم های مارول از این فرمول پیروی کنن و از کمیک بوکی بودن فاصله بگیرن!
امیدوارم Infinity war فیلم خوبی دربیاد که این اتفاق نیوفته!
درمورد فیلم راگناروک هم میتونم بگم خیلی با راگناروک کمیک هاش متفاوت بود یعنی هر کسی غیر از تایکا وایتیتی اونو کارگردانی می کرد احتمالا یه فیلمی با فضای فیلم Dark World می ساخت! ولی در کل جدا از این که با کمیک هاش متفاوت بود ولی خیلی کمیک بوکی بود!
نقل قول کردن
Captain Steve Lover
#29 Captain Steve Lover 1396-12-03 18:46
#21
حرف شما در شرایطی کاملا درسته...اما نه کاملا...
ببینید در صورتی که نمرات جنگ بینهایت یه فیلم مثل بقیه فیلم های فاز سوم مارول مثل جنگ داخلی یا راگناروک یا هومکامینگ یا...باشه بله حرف شما درسته اون وقت افراد ممکنه یکم زده بشن...ولی اگر جنگ بینهایت هم مثل پلنگ سیاه (حالا یکم هم پایین تر موردی نداره) بشه نمراتش اون وقت خداییش دیگه راضی ان همه...من فکر نمیکنم حالا حالا ها تا سال های دیگه فیلمی بتونه رکورد پلنگ سیاه رو با متا اسکور ۸۸ و ۵۵ نقد مثبت بزنه...اما جنگ بینهایت اگر هم نمراتش از پلنگ سیاه بهتر نشه(که نمیشه) انتظار داریم از سایر آثار مارول بهتر باشه...که فراموش نکنیم این فیلمیه که ۱۸ تا فیلم موفق مقدمشو چیدن و از اول برنامه براش وجود داشته پس یجورایی نگران نباشید...
نقل قول کردن
Dixon
#30 Dixon 1396-12-03 20:07
باید بگم از وقتی سکانس پایانی فیلم the avengers رو دیدم دیگه هیچ پایان حماسی ای نمیتونه مث اون روم تاثیر بزاره! اینکه گفتید متفاوت ترین فیلم ماروله رو کاملا قبول دارم، قشنگ از حال و هوای فیلم و چیزایی که از تریلر دیدیم معلوم بود جنس فیلم و ساختار و شالوده اش با همه ی فیلمای مارول فرق داره.
درمورد خبیث فیلم هم بگم جاهایی که لباس نداره و در مقابل تیچالا ایستادگی میکنه برام جذاب تر باشه (یعنی تقابل نقطه نظرها و دیدگاه ها) تا اینکه جفت شون لباس پلنگ بپوشن و بیوفتن به جون هم. اون سکانس توی ریل های قطار هم که فک کنم نقطه پایانی فیلم باشه هم معلومه زیاد جالب نیس و نمیتونه خیلی تاثیر گذار باشه.
پ.ن: ایشالا اگه از دست سوانح زمینی و هوایی و دریایی و زلزله و الودگی هوا و... جون سالم بدر ببریم ما هم میتونیم بعد از n ماه فیلمو با کیفیت بالاش ببینیم. :-|
نقل قول کردن
best of the best
#31 best of the best 1396-12-03 20:31
به نقل از Captain Steve Lover:
#21
حرف شما در شرایطی کاملا درسته...اما نه کاملا...
ببینید در صورتی که نمرات جنگ بینهایت یه فیلم مثل بقیه فیلم های فاز سوم مارول مثل جنگ داخلی یا راگناروک یا هومکامینگ ...باشه بله حرف شما درسته اون وقت افراد ممکنه یکم زده بشن...ولی اگر جنگ بینهایت هم مثل پلنگ سیاه (حالا یکم هم پایین تر موردی نداره) بشه نمراتش اون وقت خداییش دیگه راضی ان همه...من فکر نمیکنم حالا حالا ها تا سال های دیگه فیلمی بتونه رکورد پلنگ سیاه رو با متا اسکور ۸۸ و ۵۵ نقد مثبت بزنه...اما جنگ بینهایت اگر هم نمراتش از پلنگ سیاه بهتر نشه(که نمیشه) انتظار داریم از سایر آثار مارول بهتر باشه...که فراموش نکنیم این فیلمیه که ۱۸ تا فیلم موفق مقدمشو چیدن و از اول برنامه براش وجود داشته پس یجورایی نگران نباشید...

شما مطمئن باش نمرات جنگ بینهایت کمتر از پلنگ سیاه میشه
این منتقدین با اثاری که ذات و جوهره کمیک بوک زیاید دارن حال نمیکنن
این پلنگ سیاه هم چون همه شخصیت ها رنگین پوست بودن و اولین سوپرهیروی سیاه پوست سینما بود اینقدر تحویلش گرفتن
درست مثل واندرومن که من اخرش نفهمیدم چرا اینقدر تحویلش گرفتن . معلوم بود چون اولین فیلم اختصاصی زنانه بود اینقدر نمره گرفت
نقل قول کردن
iran_of_soldier
#32 iran_of_soldier 1396-12-04 02:29
الان یکم به شک افتادم که میتونم یه فیلم کمیک بوکی جذاب ببینم یا نه
نقل قول کردن
spectacular spiderman
#33 spectacular spiderman 1396-12-04 12:33
مرسی بابت نقد خوب استاد ترابی ولی به نظرم اینکه انقدر خوب به فیلم نمره دادن سیاست های کثیف امریکاست که بگن چقدر سیاهپوستا می تونن خوب ظاهر شن و اینجور چیزا...به موقعش برسه همشونو سلاخی می کنن...واقعا سیاست کثیفه...اسپایدر من ۲ چیش از این کم بود که امتیاز متاش کمتر شه
نقل قول کردن
superhero123
#34 superhero123 1396-12-04 15:29
نقدتون عالی بود
اقا راست میگن فروش این فیلم در عرض 4 روز بیشتر از کل فروش جاستیس لیگ شده؟!!! :o
نقل قول کردن
superhero123
#35 superhero123 1396-12-04 15:31
به نقل از spectacular spiderman:
مرسی بابت نقد خوب استاد ترابی ولی به نظرم اینکه انقدر خوب به فیلم نمره دادن سیاست های کثیف امریکاست که بگن چقدر سیاهپوستا می تونن خوب ظاهر شن و اینجور چیزا...به موقعش برسه همشونو سلاخی می کنن...واقعا سیاست کثیفه...اسپایدرمن ۲ چیش از این کم بود که امتیاز متاش کمتر شه

اقا چرا اینقدر چرت و پرت میگی؟ :lol:
مگه همه چیز نمره متاست؟
نقل قول کردن
Bowman
#36 Bowman 1396-12-04 16:54
:-x بعد از خوندن این کامنت این شکلی شدم :eek: ، خوب واقعا این چه حرفیه میزنین :-?
به نقل از best of the best:
این پلنگ سیاه هم چون همه شخصیت ها رنگین پوست بودن و اولین سوپرهیروی سیاه پوست سینما بود اینقدر تحویلش گرفتن
درست مثل واندرومن که من اخرش نفهمیدم چرا اینقدر تحویلش گرفتن . معلوم بود چون اولین فیلم اختصاصی زنانه بود اینقدر نمره گرفت

:-| فیلم زن گربه ای اولین فیلم اختصاصی زنانه(کمیک بوکی)بودهااا
حالا اون رو یادتون رفته الکترا تو سال 2005 یه فیلم ابرقهرمانی داشت :-*
از این گذشته مث اینکه دیگه هیچکی یادی از Blade نمیکنه..مگر بلید ابرقهرمان سیاه پوست فیلم نبود..هییییی :zzz عجبا...
  • Blade

  • Blade II

  • Blade: Trinity
نقل قول کردن
ultron
#37 ultron 1396-12-06 22:48
این نقد هم مثل بقیه نقدهاتون فوق العاده بود و واقعا لذت بردم ولی من فکر میکردم این فیلم بتونه از نظر صحنه های اکشن بهتر عمل کنه و نظر شما را جلب کنه و با خوندن نقدتون واقعا تعجب کردم در پایان بازم به خاطر یه نقد استادانه دیگه از شما ممنونم
نقل قول کردن
a.v.s
#38 a.v.s 1396-12-07 00:04
با سلام.
خیلی ها میگویند که این فیلم را میشود فقط یکی دو بار دید. ولی خدا شاهده 3 بار این فیلم رو دیدم و هر دفعه ازش لذت بردم :lol: (اونم با اون کیفیت و بدون زیرنویس).
خیلی لحظات عالی داشت. خیلی رگه های وفاداری به کمیک بوک داره (مخصوصا سرگذشت کیل مانگر و شخصیت پردازی من-ایپ). ولی خب حس کمیک بوکی به آدم نمیده ( ولی بازهم دلیل نمیشه که فیلم بدی باشه). بنده هم با آقای ترابی موافقم که این درواقع متفاوت ترین فیلم ماروله. اینکه یه سری صحنه ها کش دار میشوند موافقم ولی ازشون خسته نشدم. درضمن کیل مانگر اولین خبیث سینمایی بود که مرا به خودش جذب کرد (البته قبلش ایگو مرا جذب کرد ولی کیل مانگر دیگه واقعا مرا جذب کرد). راستش آقای ترابی فکر نکنم لزومی نداشت که از from Hero to Zero استفاده کنند (هرچند فکر کنم داستان را جذاب تر میکرد) این فیلم همینجوریش هم خیلی عالی بود و ضعف محسوسی درش احساس نمیکردم (البته اینو بگم نسخه ای که از فیلم دیدم اول فیلم رو نداشت و یه سری صحنه ها رو فیلمبردار دستشو میگذاشت جلوی دوربین و صفحه سیاه میشد!)
این فیلم رو به تمام عزیزان پیشنهاد میکنم. برای بنده اصلا کسل کننده نبود. امیدوارم برای شما هم همینطور باشد.
ممنون.
نقل قول کردن
Comic man
#39 Comic man 1396-12-07 06:43
به نقل از a.v.s:
با سلام.
خیلی ها میگویند که این فیلم را میشود فقط یکی دو بار دید. ولی خدا شاهده 3 بار این فیلم رو دیدم و هر دفعه ازش لذت بردم :lol: (اونم با اون کیفیت و بدون زیرنویس).
خیلی لحظات عالی داشت. خیلی رگه های وفاداری به کمیک بوک داره (مخصوصا سرگذشت کیل مانگر و شخصیت پردازی من-ایپ). ولی خب حس کمیک بوکی به آدم نمیده ( ولی بازهم دلیل نمیشه که فیلم بدی باشه). بنده هم با آقای ترابی موافقم که این درواقع متفاوت ترین فیلم ماروله. اینکه یه سری صحنه ها کش دار میشوند موافقم ولی ازشون خسته نشدم. درضمن کیل مانگر اولین خبیث سینمایی بود که مرا به خودش جذب کرد (البته قبلش ایگو مرا جذب کرد ولی کیل مانگر دیگه واقعا مرا جذب کرد). راستش آقای ترابی فکر نکنم لزومی نداشت که از from Hero to Zero استفاده کنند (هرچند فکر کنم داستان را جذاب تر میکرد) این فیلم همینجوریش هم خیلی عالی بود و ضعف محسوسی درش احساس نمیکردم (البته اینو بگم نسخه ای که از فیلم دیدم اول فیلم رو نداشت و یه سری صحنه ها رو فیلمبردار دستشو میگذاشت جلوی دوربین و صفحه سیاه میشد!)
این فیلم رو به تمام عزیزان پیشنهاد میکنم. برای بنده اصلا کسل کننده نبود. امیدوارم برای شما هم همینطور باشد.
ممنون.

تو که به قول خودت فیلم رو ناقص دیدی و با اون کیفیت و بدون زیرنویس واقعا اصلا چیزی از فیلم فهمیدی که اینجوری نظر میدی :-*
هر کی ندونه فکر میکنه منتقد مجله تایمی چیزی هستی :lol:
نقل قول کردن
best of the best
#40 best of the best 1396-12-07 09:32
به نقل از Bowman:
:-x بعد از خوندن این کامنت این شکلی شدم :eek: ، خوب واقعا این چه حرفیه میزنین :-?
به نقل از best of the best:
این پلنگ سیاه هم چون همه شخصیت ها رنگین پوست بودن و اولین سوپرهیروی سیاه پوست سینما بود اینقدر تحویلش گرفتن
درست مثل واندرومن که من اخرش نفهمیدم چرا اینقدر تحویلش گرفتن . معلوم بود چون اولین فیلم اختصاصی زنانه بود اینقدر نمره گرفت

:-| فیلم زن گربه ای اولین فیلم اختصاصی زنانه(کمیک بوکی)بودهااا
حالا اون رو یادتون رفته الکترا تو سال 2005 یه فیلم ابرقهرمانی داشت :-*
از این گذشته مث اینکه دیگه هیچکی یادی از Blade نمیکنه..مگر بلید ابرقهرمان سیاه پوست فیلم نبود..هییییی :zzz عجبا...
  • Blade

  • Blade II

  • Blade: Trinity

واقعا یعنی ما نمیدونیم الکترا و زن گربه ای قبل واندرومن بودن؟ یا نمیدونم مثلا استیل و بلید قبل بلک پانتر بودن؟
شما مثل اینکه متوجه نیستی
منظور اینه که کل فیلم حالت زنانه داره. یعنی واندرومن خالت فمنیستی داشت و از جایی میومد که همه داخلش زن بودن
یا پلنگ سیاه اولین فیلمیه که از جایی میاد که ابرقهرمان شو تمام شخصیت های مکملش سیاه پوست هستن
اولین باره در فیلمی از هالیوود شخصیت های سفید پوست به عنوان شخصیت های فرعی در فیلمی که عمده بازیگرانش سیاه هستند به کار میرن.
نقل قول کردن
a.v.s
#41 a.v.s 1396-12-07 17:38
به نقل از Comic man:
به نقل از a.v.s:
با سلام.
خیلی ها میگویند که این فیلم را میشود فقط یکی دو بار دید. ولی خدا شاهده 3 بار این فیلم رو دیدم و هر دفعه ازش لذت بردم :lol: (اونم با اون کیفیت و بدون زیرنویس).
خیلی لحظات عالی داشت. خیلی رگه های وفاداری به کمیک بوک داره (مخصوصا سرگذشت کیل مانگر و شخصیت پردازی من-ایپ). ولی خب حس کمیک بوکی به آدم نمیده ( ولی بازهم دلیل نمیشه که فیلم بدی باشه). بنده هم با آقای ترابی موافقم که این درواقع متفاوت ترین فیلم ماروله. اینکه یه سری صحنه ها کش دار میشوند موافقم ولی ازشون خسته نشدم. درضمن کیل مانگر اولین خبیث سینمایی بود که مرا به خودش جذب کرد (البته قبلش ایگو مرا جذب کرد ولی کیل مانگر دیگه واقعا مرا جذب کرد). راستش آقای ترابی فکر نکنم لزومی نداشت که از from Hero to Zero استفاده کنند (هرچند فکر کنم داستان را جذاب تر میکرد) این فیلم همینجوریش هم خیلی عالی بود و ضعف محسوسی درش احساس نمیکردم (البته اینو بگم نسخه ای که از فیلم دیدم اول فیلم رو نداشت و یه سری صحنه ها رو فیلمبردار دستشو میگذاشت جلوی دوربین و صفحه سیاه میشد!)
این فیلم رو به تمام عزیزان پیشنهاد میکنم. برای بنده اصلا کسل کننده نبود. امیدوارم برای شما هم همینطور باشد.
ممنون.

تو که به قول خودت فیلم رو ناقص دیدی و با اون کیفیت و بدون زیرنویس واقعا اصلا چیزی از فیلم فهمیدی که اینجوری نظر میدی :-*
هر کی ندونه فکر میکنه منتقد مجله تایمی چیزی هستی :lol:

ببخشید ولی فکر کنم سوءتفاهم شده.
نه اینکه دیگه از فیلم چیزی نفهمیده باشم.
چون انگلیسی بلدم و کلاس انگلیسی رفتم، و اینکه کیفیتش هم قابل قبول بود (در صورتی که غیرمستقیم گفتم کیفیتش بده!) و اینکه اون صحنه های غیرالزامیش هم سیاه بود (یعنی چیزی از درک آدم از فیلم کم نکرد) تونستم فیلم رو بفهمم. یعنی فهمیدم.
درضمن فکر نکنم آنقدر چیز عجیبی باشه که با اونجوری که از فیلم دیدم از فیلم لذت ببرم. مثل اینکه نمیدونید امثال آقای ترابی اون زمانا فیلم های تازه اکران شده با کیفیت پرده ای و بدون زیرنویس را با نوار vhs میدیدند (آقای ترابی را نمیدانم ولی خیلی از بزرگ تر هارا سراغ دارم).
خواهشمندم در ارائه بیشتر دقت کنید. قصد بنده هم توهین نیست. نمیدونم چرا یه جوری میخواهید حرف بزنید که انگار میخواهم خیلی خودم را سطح بالا نشان دهم. این کار توهین به شخص مقابله. اصلا بنده منتقد مجله تایمز. دو هزار شعور و سواد ندارم که فیلم رو بفهمم؟
نقل قول کردن
a.v.s
#42 a.v.s 1396-12-07 23:29
به نقل از a.v.s:

ببخشید ولی فکر کنم سوءتفاهم شده.
نه اینکه دیگه از فیلم چیزی نفهمیده باشم.
چون انگلیسی بلدم و کلاس انگلیسی رفتم، و اینکه کیفیتش هم قابل قبول بود (در صورتی که غیرمستقیم گفتم کیفیتش بده!) و اینکه اون صحنه های غیرالزامیش هم سیاه بود (یعنی چیزی از درک آدم از فیلم کم نکرد) تونستم فیلم رو بفهمم. یعنی فهمیدم.
درضمن فکر نکنم آنقدر چیز عجیبی باشه که با اونجوری که از فیلم دیدم از فیلم لذت ببرم. مثل اینکه نمیدونید امثال آقای ترابی اون زمانا فیلم های تازه اکران شده با کیفیت پرده ای و بدون زیرنویس را با نوار vhs میدیدند (آقای ترابی را نمیدانم ولی خیلی از بزرگ تر هارا سراغ دارم).
خواهشمندم در ارائه بیشتر دقت کنید. قصد بنده هم توهین نیست. نمیدونم چرا یه جوری میخواهید حرف بزنید که انگار میخواهم خیلی خودم را سطح بالا نشان دهم. این کار توهین به شخص مقابله. اصلا بنده منتقد مجله تایمز. دو هزار شعور و سواد ندارم که فیلم رو بفهمم؟

نظر 41# ویرایش شد.
درضمن آقای ترابی ببخشید که با ایشان تند حرف زدم. ولی احساس کردم که ایشان از یه سری چیز ها خبردار نیستند، و گفتم که قصدم توهین نیست. بیشتر از این هم بحث رو کش نمیدم چون بحث و موضوع اصلی به قهقرا میره.
نقل قول کردن
spidey noir
#43 spidey noir 1396-12-18 22:00
  • ممنون اقای ترابی.واقعا به خوبی نقد کردین.توصیفتون بینظیر بود.راست میگید؛بهترین فیلم مارول؛نیست؛اما متفاوت ترین هستین.واقعا از این فیلم لذت بردم.عالی.ولی به قول شما؛ادم نمیخواد بیش از دوبار بببنتش ولی دکتر استرنج یه فیلمیه که ادم میخواد حداقل بیست بار ببینتش.
نقل قول کردن
m.h.f
#44 m.h.f 1397-02-13 11:58
من عاشق تکنیک های پلنگ سیاه در این فیلم هستم والا مبارزه کردنش آدم کف میکنه.حالا بقیه ی خوبی های دیگه ی فیلم به جای خود.باز هم خسته نباشید آقای ترابی
نقل قول کردن
Mdh
#45 Mdh 1397-02-13 17:49
ممنون بابت نقد...
فیلم خوبی بود...

سطر دوم صحنه مبارزه رو آبشار نوشتین بچه گی، بچگی*
نقل قول کردن
علی قدیانی
#46 علی قدیانی 1397-02-13 21:18
امروز نشستم فیلمو دیدم. فیلم عالی بود از نظر فیلمنامه خیلی خوب بود حفره خاصی احساس نمی شد
بلک پنتر هم زیاد ازش کمیک نخوندم راستش پس خیلی روش تسلط ندارم
تعامل بلک پنتر با خواهرش رو خیلی دوست داشتم کلا بار شوخی های فیلمو خواهرش به دوش میکشید
ولی بنظرم اکشن فیلم خیلی خوب بود و جزو نقاط قوت اصلی فیلمه
نمیدونم فیلم چرا منو برد به قدیما یعنی اون دوران اسپایدرمن های سم ریمی ، البته بیشتر اکشناش
فقط بنظرم اونجایی که بلک پنتر به زندگی برگشت میتونست خیلی بهتر باشه منظورم بعد از وقتی به هوش اومدنشه یهو خندید دوست داشتم یه کم بیشتر تو شوک نشونش بدن
از معدود فیلم هایی بود که بنظرم خیلی به دیگر فیلمای مارول نچسبیده بود و خودشو کمتر محدود کرده بود
از نظر بصری هم یکی از بهترین فیلم های مارول بود
بلک پنتر هم بنظرم جون میده واسه دنیای گیم!
مرسی استاد خیلی نقد عالی بود
نقل قول کردن
Captain Steve Lover
#47 Captain Steve Lover 1397-02-14 00:21
استاد به امید خدا چه موقع منتظر مقاله ایستراگ ها و اشارات فیلم پلنگ سیاه باشیم؟
نقل قول کردن
mtm
#48 mtm 1397-02-14 06:45
به نقل از Captain Steve Lover:
استاد به امید خدا چه موقع منتظر مقاله ایستراگ ها و اشارات فیلم پلنگ سیاه باشیم؟

به زودی !
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
#49 Cap-Spider Potter 1397-02-14 13:34
منم دیشب فیلم رو دیدم...
خیلی عالی بود... و واقعا هم بزرگترین نقطه قوت فیلم، شخصیت پردازی شگفت انگیز تمام کاراکتر های داستان بود..
فیلم شخصیت های مکمل زیاد داره و همه عالی بودند (اوج این عالی بودن توی شخصیت یولیسس کلا خلاصه میشه، که واقعا بی نظیر بود) کیل مانگر هم خیلی خوب بود... نه در حد ویلین هایی چون لوکی و دکتر اختاپوس که یک سر و گردن ازش بالاترند، ولی خوب بود...
اما حقیقتش به عقیده من هیچ کدوم از صحنه های اکشن فیلم چشم نواز نبود..! حتی نبرد نهایی... اون قسمتی که کرگردن ها وارد زمین نبرد میشن پتانسیل اینو داشت که از نظر اکشن و جلوه های بصری بترکونه و من آماده یک نبرد حماسی بین خوب ها و بد ها بودم... ولی به نظرم جالب نبود...
یعنی بعد از حضور بلک پنتر توی جنگ داخلی و خلق لحظات اکشن نفس گیر و دیدنی، انتظارم یکم بالا رفته بود...

خلاصه اینکه فیلم جذابی بود و من واقعا ازش لذت بردم...
این آخرین فیلم مقدمه ای مارول برای جنگ بی نهایت بود (! :D ) و بی صبرانه منتظر انتشار نسخه Bluray جنگ بی نهایت هستم.

و سپاس فراوان برای نقد حرفه ای و بی نقص شما
نقل قول کردن
seyedalisheykhi
#50 seyedalisheykhi 1397-02-17 11:17
نقد تون عالی بود.
چند روز پیش فیلم رو دیدم. خیلی خوب بود. هم از لحاظ داستان و هم از لحاظ صحنه های اکشن و جلوه های ویژه و...
نقل قول کردن
Samwel Tarly
#51 Samwel Tarly 1397-02-22 21:20
هفته گذشته فیلم رو نگاه کردم.واقعا فیلم خوبی بود.
قبلا هم گفتم زیاد برای فیلم هایپ نبودم ولی وقتی نمرات منتقدین منتشر شد و همینطور فروش بسیار بالای این فیلم بسیار مشتاقم کرد که ببینم چطوری چنین فیلمی از شخصیت نسبتا ناشناخته مارول ساخته شده و از تماشای فیلم به شدت لذت بردم.
ابتدای فیلم به نظرم عالی بود و خیلی خوب تاریخچه واکاندا رو نشون داد و از لحاظ گرافیکی هم عالی بود.
ویلن ها هم عالی بودن مخصوصا مایکل بی جردن. انگیزه هاش خیلی خوب بود همینطور اریجینش و دیالوگ هاش. فقط ای کاش کشته نمیشد چون مثل لوکی پتانسیل حضور بیشتر از 1 فیلم رو داشت.
شخصیت های مکمل فیلم هم عالی بودن مخصوصا شخصیت شوری.قطعا پلنگ سیاه جزو بهترین فیلم های ماروله و خوشحالم که کاملا به حقش رسید.
از استاد ترابی بابت نقدشون سپاس گزارم و مثل همیشه عالی نوشتید خسته نباشید.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

پروفایل کاربر

افراد آنلاین

We have 1056 guests and one member online

  • AMERETAT83

آخرین نظرات