مطالب برگزیده

نقد و بررسی فیلم "مادام وب" (Madame Web)
نقد و بررسی فیلم "مادام وب" (Madame Web)
چرا مردعنکبوتیِ تام هالند به دنیای کمیک وفادار است
چرا مردعنکبوتیِ تام هالند به دنیای کمیک وفادار است
رتبه بندی فیلم ها و سریال های کمیک بوکی 2023
رتبه بندی فیلم ها و سریال های کمیک بوکی 2023
ایستراگ (Easter Egg) ها، ارجاعات، اشارات و نکات پنهان بازی "مردعنکبوتی 2" (Marvel's Spider-Man 2)
ایستراگ (Easter Egg) ها، ارجاعات، اشارات و نکات پنهان بازی "مردعنکبوتی 2" (Marvel's...
نقد و بررسی بازی مردعنکبوتی 2 (Marvel's Spider-Man 2)
نقد و بررسی بازی مردعنکبوتی 2 (Marvel's Spider-Man 2)
ایستراگ (Easter Egg) ها و نکات و اشارات پنهان انیمیشن "مردعنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی" (Spider-Man: Across the Spider-Verse) – بخش دوم
ایستراگ (Easter Egg) ها و نکات و اشارات پنهان انیمیشن "مردعنکبوتی: در میان...
نقد و بررسی انیمیشن "اسپایدرمن: در میان دنیای عنکبوتی: بخش اول" (Spider-Man: Across the Spider-Verse – Part one)
نقد و بررسی انیمیشن "اسپایدرمن: در میان دنیای عنکبوتی: بخش اول" (Spider-Man: Across...

بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: «پل جنكينز» و «مارك ويد»

«پل جنکینز» (متولد 6 دسامبر   1965)

«پل جنكينز» (Paul Jenkins) يك  نويسنده خوش ذوق و انگليسي الاصل است كه در سال 2000 به جمع نويسندگان مرد عنكبوتي اضافه شد. اين سال را ميتوان يكي از بدترين سالها در كميك هاي مرد عنكبوتي دانست چون كيفيت داستانها به شدت پايين آمده بود و قصه های افتضاحي مثل Gathering of Five يا Final Chapter باعث شده بود تا هواداران مرد عنكبوتي نسبت به شخصيت مورد علاقه خود دلسرد شوند (در اين مقاله ميتونيد درباره داستان Gathering of Five اطلاعات بيشتري كسب كنيد). در اين برهه بود که به پل جنکینز و طراحي به نام «مارك باكينگهام» ماموريت داده شد تا به عنوان درجه 2 مرد عنكبوتي در آن سالها يعني Peter Parker: Spider-Man، جان تازه بدهد.

البته لازم به ذكره كه جنكينز قبلا هم يك داستان معركه در كميك هاي webspinners tales of spider-man نوشته بود كه يكي از 10 داستان برتر مرد عنكبوتي است و ميتونيد آن را اينجا با ترجمه فارسي بخونيد.

پل جنکینز نویسنده مرد عنکبوتی

در هر حال او از شماره 20 ، نویسنده كميك Peter Parker: Spider-Man  شد. جنكينز سعي كرد داستان هاي تك قسمتي ولي بسيار احساسي با تمركز روي شخصيت پيتر پاركر بنويسه و در نتيجه شماري از بهترين داستان هاي مرد عنكبوتي را خلق كرد. يكي از اين داستان ها در شماره 33 چاپ شد و شما ميتوانيد آن را در اينجا به زبان فارسي بخوانيد.

در اين داستان ديديم كه چطور و چرا پيتر هر سال به ديدن  مسابقه بيسبال ميرود.

بهترین داستان مرد عنکبوتی

جنکینز در شماره 25 هم داستاني تلخ و دردناك نوشت درباره اينكه چطور كودكاني رنگين پوست يا كودكاني كه والديني دارند كه در جامعه آمريكا اقليت هستند، به مرد عنکبوتی  به عنوان قهرمان خويش نگاه ميكنند. ولي شايد بتوان شاهكار جنكينز را داستان Death in the Family دانست كه در شماره هاي 44 تا 47 كميك Peter Parker: Spider-Man  چاپ شد و يقينا بهترين کمیکی است كه جدال ابدي بين پيتر پاركر و نورمن آزبورن را به تصوير ميكشد .

کمیک peter parker

افسوس و صد افسوس كه طراحي هاي اين كميك توسط «هامبرتو راموس» انجام شد و شاهد برخي از بيخود ترين آرت های کمیک بوکی در آن بوديم.

پیتر پارکر - نورمن آزبورن

يقينا اگر اين داستان توسط طراحي ديگر انجام ميشد، يكي از پنج  داستان برتر تاريخ مرد عنكبوتي ميشد.  جنكينز سپس در سال 2003 به همراه طراحي به نام «هامبرتو راموس» كميك هاي Spectacular Spider-Man را relaunch كرد.

 

«مارک وید»  (متولد 21 مارس 1962)

«مارک وید»   (متولد 21 مارس 1962)

«مارک وید» (Mark Waid) از آن دسته نویسندگانی است که آدم واقعا باورش نمیشه تا به حال یک run طولانی در کمیک های مرد عنکبوتی نداشته چون سبک نویسندگی و نوع داستان هایی که مینویسه با دنیای اسپایدرمن خیلی هماهنگ است. شخصا همیشه او را به خاطر کمیک شگفت انگیز Kingdom Come که برای دی سی نوشته تحسین کرده ام (برای آشنایی با این داستان، اینجا رو بخونید). به نظر میرسد هیچ وقت جور نشده که برای مدت طولانی نویسنده یکی از عنوان های اصلی اسپایدرمن باشه. ولی در هر حال تا اینجا هر چی داستان برای مرد عنکبوتی نوشته خوب بوده.

یکی از بهترین بخش های داستان های مارک وید اون فضاها و شرایط خلاقانه ای است که درست میکنه تا اسپایدرمن در آن قرار بگیره . مثل اون داستان عالی که در سال 1996 به مناسبت کریسمس نوشت .

 کمیک کریسمس مرد عنکبوتی

مخصوصا اون بخشی که مربوط به جی جونا جیمسون میشد شگفت انگیز بود!

جونا جیسمون - اسپایدرمن

چند سال پیش هم برای مدتی کوتاه نویسنده کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز شد (اون موقع نویسنده های این کمیک به صورت چرخشی داستان مینوشتند. یعنی برای یک ارک فلان نویسنده میومد و برای آرک بعدی هم یک نویسنده دیگر و ...) . اولین آرکی که وید نوشت، Unscheduled Stop نام داشت که در شماره های 578 و  579 از کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز چاپ شد و   نمونه برجسته "بذار اسپایدرمن رو داخل این محیط جدید و جالب قرار بدیم و ببینیم چی میشه"، بود. در این داستان اسپایدرمن در مترو هستش که ناگهان قطار مورد حمله قرار میگیره. به نظر میرسه اعضای هیات منصفه دادگاه یکی از روسای مافیا در قطار هستند و یکی رو استخدام کردن تا کلکشون رو بکنه. اسپایدرمن باید زنده نگهشون داره (تونل هم داره فرو میریزه. رودخانه هم بالای سرشونه). راستی یکی از اعضای هیات منصفه هم کسی نیست جز پدر جی جونا جیمسون!

پدر جیمسون

این کمیک از طراحی های بسیار زیبای «مارکوس مارتین» برخوردار است و کاور شماره 578 جزو برترین کاورهای تاریخ مرد عنکبوتیه:

 مارکوس مارتین - مرد عنکبوتی

از کمیک های  برتر میتوان مارک وید میتوان به شماره های 583، 592 تا 594، 601، 612، 623 و 624 مرد عنکبوتی شگفت انگیز نیز اشاره کرد.

البته «وید» در سال 2005 مینی سریز Spider-Man: House of M را هم نوشت که شروعش خوب بود ولی خیلی بد تمام شد. 

 

 مهدی ترابی مهربانی

 

 All rights reserved © Spidey.ir 2017

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Arya.M
#1 Arya.M 1396-03-22 15:10
ممنون بابت مقاله آقای ترابی. Webspinners tales of spider-man #12 که در اول مقاله اشاره کردید اولین کمیکی بود که از اسپایدر من خوندم. راستش از اونجایی که این کمیک درباره گذشته اسپایدرمن است، اولین بار که خوندمش هیچی نفهمیدم. بعد ها که اطلاعاتم بیشتر شد تازه فهمیدم چه کمیک خوبیه. شماره 30 پیتر پارکر اسپایدرمن هم یکی از زیباترین کمیک هایی بود که خوندم. مشتاق شدم داستان هایی که پل جنکینز برای اسپایدرمن نوشته رو بخونم.
نقل قول کردن
j.jonah jameson
#2 j.jonah jameson 1396-03-22 15:26
ایول مارک وید هم مثل اینکه از اون شیر پاک خورده هاست ....
چه دیالوگ های خوبی بین مردعنکبوتی و جونا داره رد میشه ، البته همیشه گفتم باز هم میگم جیمسون «پیتر دیوید» رو از همه بیشتر قبول دارم ؛ ازش ی چهره ی خیلی منطقی و مناسب با شخصیت اش داره ( دقیقا همون چیزی که توی قسمت 2 مردعنکبوتی سم ریمی بود .)
راجب پل جنکینز زیاد اطلاعاتی نداشتم فقط اون کمیک معروف رو خوندم . امیدوارم به زودی شاهد ترجمه ی اون کمیک کریسمس هم باشیم !!
ممنون آقای ترابی . اشنایی با این دو نویسنده برای من خیلی خوب بود؛ میرم لیست آثارشون رو ببینم .
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
#3 Cap-Spider Potter 1396-03-22 15:45
مرسی بابت این مقاله مفید و جامع
شگفت انگیز بود...
معرفی این دوتا هم واقعا لازم بود....
من داستان های جنکینز رو خیلی دوس دارم...
شماره 33 سری پیتر پارکر خیلی منحصر به فرده، این شماره یکی از بهترین های دنیای کمیکه، تا حالا کمیکی به تاثیرگذاری این شماره ندیدم... البته خود اسپایدی چنین داستان هایی زیاد داره و حقیقتا از نظر داستانی، خیلی پربار و سربلند واقع شده...
کابوس تلخ هم خیلی بی نظیره !
یکی از احساسی ترین و مرموز ترین داستان هاشه...
نقل قول کردن
parker
#4 parker 1396-03-22 16:02
پل جنکینز یه نویسنده به تمام معناست . هیچ کدوم از کمیک هایی که خوندم اندازه اون کمیک که پیتر یاد استادیوم رفتن با عموش میفته ، روی من تاثیر نذاشت . یه بغضی من رو گرفت و باعث شد چندین ساعت بهش فک کنم و در آخر هم فهمیدم که چرا انقدر پیتر پارکر رو دوست دارم و میتونم درکش کنم.
این داستان و داستان اون کودک سرطانی داستان هایی اند که ثابت می کنند یه کمیک حتما نباید صحنه ی اکشن یا شرور های عجیب داشته باشه تا مخاطب خوشش بیاد . این داستانا غذای روحن ;-)
نقل قول کردن
spider parker
#5 spider parker 1396-03-22 19:15
خسته نباشید جناب ترابی مقاله خوبی بود... راجب پل جنکینز اطلاعاتی ندارم اما طبق گفته های شما انگار داستان هایی خیلی خوبی برای اسپایدرمن نوشته...راستی جناب ترابی من بعضی از کمیک هایی که هامبرتو راموس طراحی کرده رو خوندم اما طراحیش ااونقدرا هم بد نیست بیشتر تم فانتزی داره
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

پروفایل کاربر

افراد آنلاین

We have 1086 guests and no members online

آخرین نظرات