5 مبارزه برتر مرد عنكبوتی با دكتر اختاپوس

مبارزه اسپایدرمن دکتر اختاپوس

 دكتر اختاپوس قطعا یكی از 3 دشمن برتر مرد عنكبوتی است. او كسی است كه به خصوص در سالهای اخیر بلاهای زیادی سر مرد عنكبوتی آورده است (حتي «دان اسلات» اينجا ادعا كرده كه دكتر اختاپوس بزرگترين دشمن مرد عنكبوتيه!) . من نیز در این مقاله به پنج نبرد برتر او با اسپایدرمن اشاره میكنم!

 

5- شماره 3 كمیك مرد عنكبوتی شگفت انگیز

شماره 3 كميك مرد عنكبوتي شگفت انگيز

تاریخ انتشار: جولاي 1963

نویسنده: استن لی

طراح: استیو دیتكو

اولین كمیكی كه در آن دكتر اختاپوس خلق شد و اولین باری كه با مرد عنكبوتی جنگید. این نبرد خارق العاده بود چون تا آن موقع مرد عنكبوتی با كسی نجنگیده بود كه بتواند تا این حد از نظر فیزیكی او را به چالش بكشد. بنابراین حضور او در كمیك های مرد عنكبوتی نشان داد كه از این به بعد قهرمان محبوب ما باید با دشمنان قدرتمندتری نسبت به امثال «آفتاب پرست»، «مخترع مخوف» و «والچر» مبارزه كند. جالب ابنه كه ابتدا مرد عنكبوتی آنچنان كتكی از دكتر اختاپوس میخوره كه تقریبا حرفه ابرقهرمانی رو میزاره كنار!

مرد عنكبوتي - دكتر اختاپوس

ولی بعدش «هیومن تورچ»  مياد دبيرستان پيتر و در آنجا سخنراني جالبي ميكنه كه پيتر با شنيدن آن  روحیه پيدا ميكنه . اینجاست كه پیتر یكی از درخشان ترین برنامه های خودش رو میكشه و موفق به شكست دادن دكتر اختاپوس میشه.

اولين شكست دكتر اختاپوس

 

4- شماره 75 از كمیك Spectacular Spider-Man

شماره 75 از كمیك Spectacular Spider-Man

تاریخ انتشار: فوريه 1983

نویسنده: بیل مانتلو

طراح: ال میلگرام

در این شماره شاهد نبردی جالب و دراماتیك به مناسبت شماره هفتاد و پنجمین شماره كمیك Spectacular Spider-Man بودیم. این شماره در ضمن آغازگر یكی از بهترین داستان های مرد عنكبوتی است كه در آن مرد عنكبوتی و گربه سیاه به جنگ دكتر اختاپوس و «جغد» میروند.  در واقع نوعی رقابت بین نیروهای دكتر اختاپوس و مزدوران جغد بر سر دستیابی به یك بمب نوترونی به وجود آمد كه باعث شد با هم بجنگند.

مرد عنكبوت يجغد

در نهایت دكتر اختاپوس تصمیم میگیرد از این بمب بر علیه مردم شهر استفاده كند. در نتیجه مرد عنكبوتی و گربه سیاه هم وارد ماجرا میشوند تا جلوی دكتر اختاپوس را بگیرند. در این داستان شاهد هستیم كه دكتر اختاپوس به سیم آخر زده و گربه سیاه را به شدت كتك میزند .

گربه سياه

این باعث میشود اسپایدرمن كه خونش به جوش آمده، بازوان فلزی دكتر اختاپوس را از تنش جدا كند!

مرد عنكبوتي بازوان دكتر اختاپوس را جدا ميكند

بدین ترتیب لحظه ای ماندگار در كمیك های مرد عنكبوتی خلق شد كه استاد ترابی در این مقاله بیشتر درباره اش توضیح داده است.  طراحی های ال میلگرام هم واقعی خارق العاده است.

 

3- شماره های  11 و 12 كمیك مرد عنكبوتی شگفت انگیز

شماره های  11 و 12 كمیك مرد عنكبوتی شگفت انگیز

تاریخ انتشار: آوريل و مي 1964

نویسنده: استن لی

طراح: استیو دیتكو

باید یادتون باشه كه وقتی این شماره ها منتشر شدند ، دكتر اختاپوس هنوز قدرترين حریف برای مرد عنكبوتی به شمار می آمد بنابراین خیلی جالب بود كه میدیدیم مرد عنكبوتی از نهایت هوش،  توانایی و قدرت خودش استفاده میكند تا باهاش مبارزه كنه در قسمت اول این داستان میبینیم كه دكتر اختاپوس دست به جنایت زده و اسپایدرمن رد او را تا شهر فیلادلفیا دنبال میكند. دكتر اختاپوس كه از مبارزه قبلی خود درس گرفته این دفعه آماده تر از قبله و حسابی مرد عنكبوتي رو میزنه (البته مُچ پای مردعنکبوتی آسیب دیده بود). نبرد اونا در نهايت به يك قايق كشيده ميشه.

بعدش پلیس مداخله میكنه و دكتر اختاپوس پا به فرار میزاره. اسپایدرمن هم به نوعی نفسی به راحتی میكشه چون فكر نمیكرد بتونه از پس دكتر اختاپوس بربیاد.

راستي تا يادم نرفته بگم كه اين همون شماره اي هستش كه «بنت برنت» (برادر قمار باز «بتي برنت») اتفاقي توسط يكي از گانگسترها تير ميخوره و ظاهرا كشته ميشه. بتي هم به نوعی اسپايدرمن را مقصر مرگ برادرش ميدونست (براي كسب اطلاعات درباره بنت برنت اين مقاله را بخوانيد). ما این داستان را در اینجا براتون ترجمه کرده ایم.

بنت برانت

در شماره بعد (شماره 12 مرد عنكبوتی شگفت انگیز) هم شاهد مبارزه و لحظات ماندگاری هستیم. چون دكتر اختاپوس كه به خودش خیلی مغرور شده به نیویورك میاد و حریف میطلبه!  او به دفتر ديلي بيوگل ميره و بتي برنت رو هم گروگان ميگيره.

بتي برنت

پیتر پاركر هم اون موقع آنفولانزای شدیدی گرفته و بدنش خیلی ضعیف شده بود ولی با این حال به مبارزه دكتر اختاپوس میره و ازش شكست میخوره. (خود دكتر اختاپوس و كسانی كه داشتند این  مبارزه را نگاه میكردند تعجب كردند كه چرا مرد عنكبوتی اینقدر زود و راحت شكست خورده) در اینجا یكی از لحظات ماندگار تاریخ كمیك های مرد عنكبوتی رقم میخوره. چون دكتر اختاپوس ماسك از صورت مرد عنكبوتی برمیداره و همه متوجه میشوند كه پیتر پاركر زیر ماسكه!!!

ماسك اسپيادرمن از صورتش مي افته

ولی چون مرد عنكبوتی خیلی راحت شكست خورده بود همه یقین داشتند كه  پیتر اسپایدرمن نيست و تنها برای این لباس اسپایدرمن رو تنش كرده كه به بقیه ثابت كنه خیلی شجاعه و جلوي بتي هم خودي نشون بده !

سپس پیتر كاملا خوب میشه و نبرد جانانه ای هم با دكتر اختاپوس انجام میده كه استیو دیتكو هم انصافا آن را عالی به تصویر كشیده. در این مبارزه اسپایدرمن از هر راهی استفاده میكنه تا بلاخره دكتر اختاپوس رو شكست بده. ما این داستان را در اینجا براتون ترجمه کرده ایم.

جنگ مرد عنكبوتي دكتر اختاپوس

 

2- شماره های 78 و 79 كمیك Spectacular Spider-Man

شماره های 78 و 79 كمیك Spectacular Spider-Man

تاریخ انتشار: مي و ژوئن 1983

نویسنده: بیل مانتلو

طراح: ال میلگرام

این داستان ادامه همان داستانیه كه در ابتدای مقاله بهش اشاره كردم . یعنی ادامه همان قضیه ای كه دكتر اختاپوس به گربه سیاه حمله میكنه و بعدش پیتر با جدا كردن بازوان فلزي اش تلافی میكنه. نكته جالب اینه كه «بیل مانتلو» (نویسنده این داستان) مبارزه رو به دو بخش تقسیم كرده و در دو شماره مجزا روایت میكنه. در بخش اول میبینیم كه پیتر داره خودش رو برای نبرد آماده میكنه و چون میدونه كه شاید هرگز نتونه از این نبرد جان سالم به در ببره سعی میكنه با عزیزان و دوستانش دیدار كنه و ازشون خدافظی كنه و حلالیت بطلبه.

حلاليت پيتر پاركر از زن عمو مي

گربه سیاه هم در بیمارستان بستری هستش و هر آن امكان داره دكتر اختاپوس به آنجا حمله كنه . بنابراین نوعی التهاب و حسی آكنده از ترس و اضطراب داستان را فرا گرفته.  

گربه سياه

واقعا این داستان یكی از 10 داستان برتر تاریخ مرد عنكبوتیه.

تا اینكه  در شماره بعد (شماره 79 Spectacular Spider-Man) نبرد شروع میشه ، نبردی كه نویسنده بهش لقب "نبرد نهایی" (Final Battle) داده. این نبرد در مكان هایی مختلفی از شهر نیویورك رخ میده و طراح به خوبی لوكیشن های شهر رو به تصویر میكشه.

در پایان هم پیتر كه دیگه خونش به جوش اومده ، به شدت دكتر اختاپوس رو كتك میزنه و حتی تهدیدش میكنه كه اگر یك بار دیگه به عزیزانش دست بزنه، میكشتش.

بنابراین تا یكی دو سال دكتر اختاپوس آنقدر ترسیده بود كه زیاد طرف مرد عنكبوتی نمی آمد!!!

 

1- شماره های  31 تا 33 كمیك مرد عنكبوتی شگفت انگیز

شماره های  31 تا 33 كمیك مرد عنكبوتی شگفت انگیز

تاریخ انتشار: ژانويه 1966

نویسنده: استن لی

طراح: استیو دیتكو

این هم یكی از برترین داستان های مرد عنكبوتی که اینجا ترجمه شده است! داستانی كه به قول استادم اقای ترابی همه چیز داره و تمام جوهره مرد عنكبوتی در آن یافت میشود. این داستان به master planner saga معروف است (چون در  ابتدا دكتر اختاپوس هويت اش مخفي بود و با  اسم مستعار "نقشه كش قهار" یا همان master planner saga صدا زده ميشد) . در طول داستان میبینیم كه مرد عنكبوتی به سرمي كه به دست دكتر اختاپوس افتاده نیاز دارد تا بتواند جان زن عمو ي بيمار خودش را نجات دهد.

در شماره 32 از كمیك مرد عنكبوتی شگفت انگیز شاهد صحنه ای هستیم كه من عاشقشم یعنی جایی كه مرد عنكبوتی با چنان سرعت و اشتیاقی به دكتر اختاپوس ضربه میزند كه خيلي زود مجبور ميشه دست به فرار بزنه!

و یادمان نره كه آن موقعی كه این داستان چاپ شد دكتر اختاپوس هنوز قوی ترین دشمن مرد عنكبوتی به شمار می آمد و بنابراین چنین شكستی براش خیلی تحقیر آمیز بود. ولی اسپایدرمن آنقدر مصمم بود و اراده اش چنان آهنین بود كه حاضر بود برای نجات جان زن عمویش هر چیزی را از پیش رو بردارد.

در این داستان همچنین یكی از ماندگارترین و نمادین ترین صحنه های تاریخ كمیك خلق شد ، یعنی جایی كه مرد عنكبوتی زیر خروارها وزن سنگین گیر كرده ولی با به یاد آوردن هدف خویش ذره ذره خودش را خلاص ميكند. شما میتونید این داستان تاریخی را در اینجا با ترجمه فارسی بخونید.

 

نویسنده: سونیا ساداتی فر

سونیا ساداتی فر

All rights reserved © Spidey.ir 2015

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

15 حقیقت مهمی که باید درباره دکتر اختاپوس (DOCTOR OCTOPUS) بدانید

قسمت آخر بهترین داستان مرد عنکبوتی با حضور دکتر اختاپوس ترجمه شد + لینک دانلود

10 دشمن برتر مرد عنکبوتی

لحظات ماندگار در كمیك‌ های مرد عنکبوتی: اسپایدرمن خودش را از زیر آوار خلاص میكند!

سری جدید کمیک "مرد عنکبوتی برتر" ترجمه شد + لینک دانلود

معرفی گروه "شش خبیث" (SINISTER SIX)

بهترین داستان مرد عنکبوتی با حضور دکتر اختاپوس ترجمه شد  

معرفی دشمنان اصلي مرد عنكبوتی: دكتر اختاپوس (DOCTOR OCTOPUS)

لحظات ماندگار در كمیك‌ های مرد عنکبوتی: اسپایدرمن بازوان «دکتر اختاپوس» را جدا میکند!

5 مبارزه برتر مرد عنكبوتی با دكتر اختاپوس

كمیك های "مرد عنكبوتی برتر" به زبان فارسی

شماره 31 از کمیک "مرد عنکبوتی برتر" ترجمه شد + لینک دانلود

10 تغییر بزرگ در دنیای کمیک بوک های مرد عنکبوتی در دهه گذشته

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

کمیک "اختاپوس برتر" (SUPERIOR OCTOPUS) ترجمه شد + لینک دانلود

10 لباس برتر دکتر اختاپوس

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات انیمیشن سینمایی "سفر به دنیای عنکبوتی" – قسمت اول  

نقد شماره 700 كمیك "اسپایدرمن شگفت انگیز"

20 حقیقتی که باید درباره "زن عمو مِی" (AUNT MAY) بدانید

عكس های فوق العاده از «دكتر اختاپوس»

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Hamid_k
#1 Hamid_k 1394-08-25 16:47
مقاله جالبی بود ممنون
نقل قول کردن
j.jonah jameson
+3 #2 j.jonah jameson 1394-08-25 17:08
خیلی ممنون خانم ساداتی فر
یکی از سوالاتی که خیلی وقت بود برام بی جواب بود رو فهمیدم (شماره 3 این مقاله خیلی برام ارزشمند است)
شماره های 4 و 2 رو در مقاله ی مخصوص اش دیده بودم ولی بودنش در این لیست خیلی خاطره انگیز بود
شماره 1 : :eek: :eek: توبه کن برادر من :D این یکی رو که دیگه همیشه به یادشم هیچ وقت از یاد نمیره ( بهترین لحظه ی کمیک بوکی است که تابحال دیدم)
ممنون و خسته نباشید.
نقل قول کردن
batspider
+3 #3 batspider 1394-08-25 18:37
واقعا مقاله عالی بود.خیلی ممنون خانم ساداتی فر

فکر نمی کردم پیتر هویتش فاش شده و هیچکس خبر دار نشده.من را یاد یکی از قسمت های مردعنکبوتی نهایی انداخت. قرار بود نمایش نامه ای در مورد اسپایدرمن بازی بشه.
نقش اسپایدرمن را دادن به فلش .یکسری اتفاقات افتاد و یکی از دشمنان اسپایدی پاش به تئاتر باز شد .پیتر مجبور شد دخالت کنه و اون شخص را شکست داد.آخر ماسکش را برداشت .همه فکر کردن نبرد و...جزء نمایش بوده شروع کردن به boooooo کردن پیتر.

شماره یک واقعا محشره حرف هایی که پیتر موقع خلاص شدن میزنه ،کم کم بزرگ شدن تصاویر و ...
نقل قول کردن
2m-had
#4 2m-had 1394-08-25 18:44
ممنون از مقاله!خیلی کامل بود و میتونست کامل تر هم بشه! :-*
اما هر وقت که نام مرد عنکبوتی و دکتر اختاپوس میاد من یاد ازدواج زن عمو می و اکتاویس میوفتم! :lol:
یعنی کلا برام شرطی شده!
نقل قول کردن
Human Torch
+3 #5 Human Torch 1394-08-25 19:40
(اسمم رو از fire storm به human torch تغيير دادم معلوم بشه طرفدار دو آتشيه مارول ام!). هر ٥ مورد زيبا بود ولى من از شماره هاى ١ و ٢ و ٤ بيشتر خوشم مياد چون جوهره و روحيات پيترو كاملا نشون ميده و نشون ميده كه وقتى پاى جون انسان ها يا عزيزان پيتر در ميونه پيتر هر كارى ميكنه تا اون ها رو نجات بده مخصوصا وقتى داك اك فليشا رو به شدت ميزنه پيتر هم كه به شدت غيرتى و بنگ يكى از زيبا ترين و ماندگار ترين لحظات خلق ميشه(نميدونم چرا هر وقتى كميكى كه پيتر بازو هاى داك اك رو ميكنه رو ميبينم ياد زمانى ميفتم كه پيتر كينگ پيم رو تو زندان بدون لباس اسپايدر من ميزنه به خاطر اينكه در جريان جنگهاى داخلى هويت پيتر لو ميره و ويلسون فيسك ميخواد پيترو بكشه ولى عمه ... خودتون بقي شو ميدونين خلاصه ياد اون ميفتم!) مقاله عالى و جامع و كاملى بود ممنون خانم سااتى فر
نقل قول کردن
spider boy
+3 #6 spider boy 1394-08-25 20:48
موضوعاتتون برای مقاله نویسی عالیه
این قضیه برداشتن ماسک اسپایدی خیلی ابتکار و ترفند جالبی بوده به نظرم. یه چیز نویی بوده و در عین حال فان هست.
و اون شماره 1 هم که آشنایی من با کمیکای اسپایدی تقریبا با این کمیک بود و به قول شما جوهره اسپایدی رو به صورت تمام عیار نشون میده.

ولی از دکی خوشم نمیاد زیاد :-*
نقل قول کردن
Samwel Tarly
+3 #7 Samwel Tarly 1394-08-25 21:01
واقعا دکتر اختاپوس دشمن جالبیه اما اون داستانی که بازوان اختاپوس از جا در میاره از همه بهتر بود
اما اون ماجرایی که ماسک پیتر هم برداشت بعد ها تو مجموعه کارتونی قدیم ازش استفاده شد یعنی وقتی که به جنگ شش خبیت رفت و ازشون راحت شکست خورد
نقل قول کردن
Agent spidey
-2 #8 Agent spidey 1394-08-25 22:33
ممنون این طرح آخری از استیو دیکتو هست ؟
نقل قول کردن
Agent Marvel
+1 #9 Agent Marvel 1394-08-25 23:04
به نقل از Agent spidey:
ممنون این طرح آخری از استیو دیکتو هست ؟

بله دیکتو 38 شماره طراح مرد عنکبوتی شگفت انگیز بود.
نقل قول کردن
mokhtar
+2 #10 mokhtar 1394-08-26 00:37
به نقل از Agent spidey:
ممنون این طرح آخری از استیو دیکتو هست ؟

سوالاتی میپرسی!
مگه اسم طراح داستان تو بخش مشخصات رو ندیدی؟!
نقل قول کردن
mokhtar
+1 #11 mokhtar 1394-08-26 00:38
عالی بود سونیا
به زودی منتظر دو مقاله گرین گابلینی هم از من باش ;-)
نقل قول کردن
North-wolf
#12 North-wolf 1394-08-26 10:14
خیلی خوب بود تشکر

میگم اینقدری که این پیتر رو گربه سیاه قیرتی میشه رو رو ام جی یا گوئن هم میشه؟
طبق اطلاعات من بعد از مرگ گوئن رفت و با گرین گابلین مبارزه کرد و شکستش داد اما نکشتش. خود گابی خودشو کشت

اما این داک آک فقط یکم مشت و مال داده گربه رو و پیتی تهدید به مرگش کرده :-)
نقل قول کردن
mtm
+1 #13 mtm 1394-08-26 10:38
به نقل از North-wolf:
میگم اینقدری که این پیتر رو گربه سیاه قیرتی میشه رو رو ام جی یا گوئن هم میشه؟
طبق اطلاعات من بعد از مرگ گوئن رفت و با گرین گابلین مبارزه کرد و شکستش داد اما نکشتش. خود گابی خودشو کشت

اما این داک آک فقط یکم مشت و مال داده گربه رو و پیتی تهدید به مرگش کرده :-)


گرين گابلين كه توسط گلايدر خودش كشته شد
به نظرت ديگه مرد عنكبوتي فرصتي براي تهديد داشت؟
نقل قول کردن
North-wolf
#14 North-wolf 1394-08-26 10:58
خوب میگم دیگه
اول مبارزه کرد و بعدش هم شکستش داد.

داک اک رو هم اینجا مبارزه کرده شکستش داده اما تهدید هم میکنه

البته فقط شوخی بود
میدونی کهه اطلاعات کمیک بوکیم خیلی کمه
نقل قول کردن
spidey 4ever
#15 spidey 4ever 1394-08-26 11:43
به نقل از North-wolf:
خوب میگم دیگه
اول مبارزه کرد و بعدش هم شکستش داد.

داک اک رو هم اینجا مبارزه کرده شکستش داده اما تهدید هم میکنه

البته فقط شوخی بود
میدونی کهه اطلاعات کمیک بوکیم خیلی کمه


خداييش خودت فهميدي چي گفتي؟
:-* :lol:
نقل قول کردن
North-wolf
#16 North-wolf 1394-08-26 12:01
به نقل از Spidey 4Ever:
به نقل از North-wolf:
خوب میگم دیگه
اول مبارزه کرد و بعدش هم شکستش داد.

داک اک رو هم اینجا مبارزه کرده شکستش داده اما تهدید هم میکنه

البته فقط شوخی بود
میدونی کهه اطلاعات کمیک بوکیم خیلی کمه


خداييش خودت فهميدي چي گفتي؟
:-* :lol:

نه خداییش نفهمیدم
اومدم یچیز گفته باشم :P
نقل قول کردن
Agent spidey
#17 Agent spidey 1394-08-26 15:10
#9و11 عمو و ارشیا فکر نکنید که چرت و پرت گفتم چون به نظرم طراحیش تو این پلن شبیه جان رومیتا گفتم شاید رومیتا تو یه فلش بک کشیده باشه شاید بهتر بود که از علامت تعجب استفاده میکردم :-*
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#18 AmirhoseinJafari2005 1399-11-04 11:51
باحال بود ;-)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید