چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 8

رد اسكال

از این به بعد سری مقالاتی تحت عنوان " چیزهای جالبی که درباره  مرد عنکبوتی نمیدانستید!" برایتان خواهیم نوشت که مطمئنا برایتان جالب توجه خواهد بود.

برای خواندن قسمت های قبلی بروید اینجا.

 

- آیا میدانستید ماسك و شكل ظاهری ددپول از ماسک مرد عنكبوتی الهام گرفته شده است؟

ددپول - مرد عنكبوتي

تا به حال دقت كرده اید كه مرد عنكبوتی و ددپول چقدر شبیه به هم هستند؟ مثلا هر دو خیلی بذله گو هستند و هنگام مبارزه سعی میکنند تا حد ممکن با شوخی های خود حواس حریف را پرت کنند . ماسك های آنها نیز خیلی به هم شبیه اند. این مساله اتفاقی نیست. اجازه بدهید كمی توصیح بدهم ...

«تاد مك فارلین» و «راب لیفیلد» از رفقای قدیمی و بسیار صمیمی یكدیگر هستند. این عكس كه سالها قبل گرفته شده نشان دهنده همین موضوع است:

تاد مك فارلين - راب ليفيلد

آنها در دهه 90 میلادی مارول را ترك كردند تا با تاسیس كمپانی Image Comics، كمیك های خودشان را به طور مستقل چاپ كنند. ولی وقتی در مارول با هم همكار بودند. یك روز مك فارلین به شوخی به راب لیفیلد میگه: "دلم برات ميسوزه، راب! كار تو از كار من خیلی سخت تره. من الان دارم مرد عنكبوتی رو میكشم كه صورتش با یك ماسك كامل پوشیده شده ولی تو در كمیك های New Mutants مجبوری صورت های مختلف 7 نوجوان را طراحی كنی!".

خودتون یك صفحه از New Mutants اثر راب لیفیلد را با یك صفحه از مرد عنكبوتي شگفت انگیز اثر مك فارلین مقایسه كنید تا متوجه حرفهای مك فارلین بشوید:

  تاد مك فارلين - مرد عنكبوتي كميك new mutants

بنابراین لیفیلد به سرش زد تا شخصیتی جدید كه ماسك و ظاهری شبیه اسپایدرمن داره، خلق كنه و اسمش رو بزاره «ددپول»!! در واقع ایده اولیه او این بود كه ددپول یك مرد عنكبوتی بد و بدجنس باشه! بدین ترتیب در شماره 98 از كمیك New Mutants، ددپول خلق شد :

اولين حضور ددپول در دنياي كميك

 لیفیلد میگه كه به مك فارلین زنگ زده و گفته: "حالا منم یك مرد عنكبوتی دارم. تازه مال من شمشیر و تفنگ هم داره!!!"

میگن اولین حضور ددپول در دنیای كمیك اونقدر با استقبال خوانندگان مواجه شد كه سردبیر وقت مارول  به نام «باب هرس» به لیفیلد گفت هر چه زودتر دوباره ازش استفاده كنه و اینچنین بود كه لیفیلد از ددپول در شماره 1 كمیك X-Force استفاده كرد و از آن موقع به بعد ددپول رفته رفته تبدیل شد به یكی از محبوب ترین شخصیت های دنیای كمیك ...

كميك x-force

  

- آیا میدانستید كه یكی از قسمت های كارتون "مرد عنكبوتی و دوستان شگفت انگیز او" به خاطر اینكه درباره نازی ها بود، دیگر پخش نشد؟

در فصل اول سریال كارتونی محبوب اسپایدرمن در دهه 80 میلادی یعنی "مرد عنكبوتی و دوستان شگفت انگیز او" ، قسمتی پخش شد به نام The Quest of the Red Skull كه در آن مرد عنكبوتی و رفقایش با «رد اسكال» مقابله كردند.

رد اسكال

این اپیزود به نظر میرسید ادای احترامی باشد به فیلم " ایندیانا جونز و مهاجمین صندوقچه گمشده" كه آن موقع تازه اكران شده و به موفقیت خارق العاده ای هم دست یافته بود. ما دیدیم كه مرد عنكبوتی چطور به همراه «مرد یخی»، «فایر استار» و شخصیتی جدید به نام پرفسور Hiawatha Smith به جنگ رد اسكال و افراد او كه طرفدار هیتلر و نازی ها بودند، رفت.

كارتون مرد عنكبوتي

در این قسمت اشاراتی به تاریخ و جنگ جهانی دوم هم شد:

هيتلر - مرد عنكبوتي

در هر حال فقط پس از یك بار پخش، شبكه NBC تصمیم گرفت به خاطر اشارات مستقیم این قسمت به نازی ها دیگر آن را پخش نكند. از آن موقع به بعد شبكه های Toon Disney و ABC Family   هم آن را پخش نكرده اند. ولی فكر كنم الان میشه آن را در Netflix مشاهده كرد. در هر حال شما میتونید این اپیزود مذكور و همچنین كل این سریال را از اینجا به صورت رایگان دانلود و تماشا كنید.

 

- آیا میدانستید كه مارول مجبور شد یكی از داستان های مرد عنكبوتی را به خاطر تهدیدات تروریستی، تغيير بدهد؟

سومین عنوان ماهانه مرد عنكبوتی Web of Spider-Man نام داشت كه مارول در اواسط دهه 80 میلادی و به خاطر محبوب فزاینده مرد عنكبوتی شروع به چاپ آن كرد. منتهی مشكل اینجا بود كه مرتب نویسنده این كمیك عوض میشد و خوانندگان نمیدانستند با چه نوع لحن و حال و هوایی در آن طرف هستند. تا اینكه بلاخره مارول تصمیم گرفت «دیوید میكلینی» و «مارك سیلوستری» را به عنوان نویسنده و طراح ثابت این كمیك انتخاب كند. آنها از شماره 14 وارد این كمیك شدند و شما با دیدن كاور شماره 16 web of spider-manکمیک  متوجه میشوید كه سعی داشتند لحن این كمیك را جدی تر كنند:

 كميك web of spiderman

تا اینكه نوبت به آركی رسید كه در شماره های 19 تا 22 چاپ شد و بسیار هم جنجالی از آب درآمد. ما در این آرك میبینیم كه پیتر در انگلستان و ایرلند شمالی با تروریست ها روبرو میشه. این صفحات نشان دهنده عملیات های تروریستی در ایرلند شمالی است:

مرد عنكبوتي - تروريست

پیتر پاركر هم با دیدن قربانیان خیلی ناراحت و متاثر میشه:

دیوید میكلینی حتی سعی میكنه به ریشه مشكلات در این كشور هم بپردازه. و حتی میبینیم كه پیتر تصمیم میگیره به پایتخت ایرلند یعنی شهر "دوبلین" بره تا به مشكلات رسیدگی كنه. ولي بلافاصله پس از چاپ این كمیك، دفتر مارول در شهر نیویورك یك پیام تهدیدآمیز دریافت میكنه و بهشون میگن كه در ساختمان مارول بمبی كار گذاشته شده. بنابراین ساختمان را تخلیه میكنند ولی بعدا معلوم میشه كه بمبی در كار نبوده.

«كریستوفر پرایست» از نویسندگان قدیمی مارول در وبلاگ شخصی خودش نقل میكنه:" من رفته بودم بیرون تا نهار بخورم . وقتی برگشتم دیدم همه همكاران در خیابان ایستاده اند چون نيروهاي ویژه پليس داشتند تمام ساختمان مارول را میگشتند تا بمب احتمالی را پیدا كنند. بعد فهمیدیم كه همش یك تهدید الكی بوده".

در هر حال مارول تصمیم میگیره كه ریسك نكنه و بنابراین شماره بعدی با یك داستان بیربط ادامه یافت و بعد از نویسنده ای به نام «جیم اوسلی» خواسته شد تا داستان را عوض كند . در نتیجه در ادامه دیدیم كه اصلا تروریستی در كار نیست و اون تروریست های ایرلندی كه در شماره قبل دیده شده بودند، خلافكارانی بودند كه برای شركت خبیثی به نام Roxxon كار میكردند!!!

شركت راكسان roxxon

  

- آیا میدانستید كه هویت اصلی  گرین گابلین 2099، اونی نبود كه «پیتر دیوید» میخواست؟

همانطور كه میدانید آقای «پیتر دیوید» خالق دنیا و كمیك های مرد عنكبوتی 2099 است. او در این كمیك از شخص جدیدی به نام «میگل اهارا» به عنوان مرد عنكبوتی سال 2099 استفاده كرد (براي كسب اطلاعات بيشتر درباره مرد عنكبوتي 2099، اين مقاله را بخوانيد)  تا اینكه پس از چند شماره سر و كله گرین گابلین در شماره 39 این سری پیدا شد.اين گرين گابلین سعی داشت ثابت كند كه اسپایدرمن («میگل اهارا») در خدمت شركت خبیث "الكمكس" است. او بالهای خفاش مانندی داشت و میتوانست توهم ایجاد كند.

 گرين گابلين 2099

از آنجائیكه هویت گرین گابلین ابتدا همیشه در كمیك های مرد عنكبوتی رازآلود باقی مانده، در این سری هم ما برای چند شماره از هویت او بیخبر بودیم. تا اینكه دیدیم كه مرد عنكبوتی به صورت گرین گابلین 2099 مشت میزنه:

سپس در شماره بعد دیدیم كه شخصی به نام كشیش «جنیفر» (كه از شخصیت های مكمل كمیك های spider-man 2099 بود) ، زیر چشمانش قرمز شده و انگار كسی بهش ضربه زده :

كشيش جنيفر

اما در شماره 44 كمیك مرد عنكبوتی 2099 در كمال تعجب دیدیم كه معلوم شد «گابریل اهارا» (برادر «میگل اهارا») گرین گابلین است!!! یعنی گابریل نزد كشیش جنیفر رفت و به نوعي اعتراف كرد كه گرین گابلین است:

جن سبز 2099

پیتر دیوید بارها در مصاحبه های خود اعلام كرده كه اون بخش این كمیك را ننوشته و هرگز قصدش این نبوده كه گابریل، گرین گابلین باشد. او گفته كه همیشه میخواسته جنیفر گرین گابلین باشد و از مدتها پیش به خوانندگان سرنخ میداده كه جنیفر ، گرین گابلین است. حق كاملا با پیتر دیویده چون اگر خوب به دیالوگ های رد و بدل شده بین جنیفر و گابریل دقت كنید میبینید كه با تصاویر مطابقت ندارد. یعنی هدف پیتر دیوید این بوده كه در پانل پایانی جنیفر سراغ لباس گرین گابلین خودش برود ولی یك نفر دیالوگ ها رو جوری عوض كرده كه انگار گابریل لباس گرین گابلینی خودش را نزد جنیفر امانت گذاشته. این مساله اصلا با عقل جور درنمیاد! البته خوشبختانه پیتر دیوید این مساله را بعدا درست كرد ولی هنوز هم برای هواداران مرد عنكبوتی جای سئواله كه كی دیالوگ های پیتر دیوید را عوض كرد؟ مثل اینكه همیشه و در همه حال نام و هویت گابلین ها باید با جنجال و اسرار همراه باشد!

 

 مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2016

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1394-12-04 18:22
جناب عبدی
نظرت رو خوندم و به نظرم یکی از عجیب ترین نظراتی بود که تا به حال تو سایت خونده بودم و مجبور شدم حذف اش منم
جدا از اینکه کاملا غیر منطقیه یکی اینجوری "گند" خودش رو توجیه کنه (چون خیلی راحت میتونه بعدا یه داستان دیگه بنویسه و اشتباه خودش رو جبران کنه)، باید بگم یک نویسنده خارجی در این سطح هرگز دروغ نمیگه. اصلا نیازی به این کار نداشت و نداره
متاسفانه ما ایرانی ها چون دروغ گفتن در وجودمون نهادینه شده، بقیه رو هم مثل خودمون میدونیم
نقل قول کردن
opera.spider
#2 opera.spider 1394-12-04 19:26
مقاله عالی بود...
نقل قول کردن
Navid
#3 Navid 1394-12-04 19:44
میگم این ددپول چرا اینقد ب دل من نشسته!!!
نقل قول کردن
j.jonah jameson
+1 #4 j.jonah jameson 1394-12-04 20:09
آقای ترابی خیلی خیلی ممنونم ! :D
من همیشه میدونستم ددپول از روی مرد عنکبوتی طراحی شده ولی هیچ وقت فرصت نشد بپرسم جریانش چیه و چی باعث این موضوع شده !
ارجین خیلی عالی ای داشت ( البته منظورم از اورجین همین اتفاقی است که منجر شد نویسنده چنین شحصیتی خلق کنه ) این بخش از مقاله فوق العاده بود ! :P ( اگر مثل من همیشه در پی فهمیدن این موضوع بودید درک میکردید که چه حال خوشی دارم )
این قسمت از مقاله قشنگ داره به ما میگه که در اون زمان ملت چقدر سعی میکردند از دردسر دوری کنند روند داستان رو تغیر بدن ، کارتون پخش نکنند تا بچه ها در گیر این مسائل نشوند ، واقعا آدم می مونه که چرا اشخاصی باید یه تهدید خشک و خالی بکنند و ملت هم سریع باور کنند ( این نظر منه : آدم های اون موقع خیلی بی شیله پیله تر بودن ، رک و راست بودن و اصلا به فکر اینکه ممکنه کسی براشون دردسر درست کنه نبودند و مثبت اندیش تر بودند )
ولی باز هم در همین داستان شاهد اخلاق منحصر به فرد مرد عنکبوتی بودیم . در هر شرایطی دلش به حال مردم بیگناه میسوزه و...... !
راجب گرین گابلین مونث هم شنیده بودم ولی موندم که چــــرا باید یک شخص به این خلاقیت بزرگ لطمه بزنه ؟
نمیدونم والا شاید از اینکه مرد عنکبوتی با یک زن مبارزه ی سنگین انجام بده یا از اینکه کسی که قراره زندگی مرد عنکبوتی رو داغون کنه زن باشه خوشش نمی آمد !ذ :-*
(مثل استن لی که در کمیک های 4 شگفت انگیز هیچ خوش نداشت بگه که سو استورم میتونه از پس دکتر دووم بر بیاید امید وارم بهش بر خورده باشید دوستان چون این بهترین مثال بود که میتونستم بزنم ! :-) )
ممنون آقای ترابی ! این سری خیلی برای من ارزش داره کلی باهاش حال کردم .
نقل قول کردن
mtm
#5 mtm 1394-12-04 20:18
#4:
بازم مثل همیشه یه نظر خوب و تخصصی
نمیدونم بازی shattered dimenions رو انجام دادی یا نه؟ ولی تو اولین مرحله مرد عنکبوتی 2099، یه هاب گابلین هست که بعضی ها با این گرین گابلین اشتباه میگیرنش و میگن ای بابا اونجا که صداش مردونه بود. پس چرا پیتر دیوید هنوز اصرار داره بگه که جنیفر گرین گابلین بود؟



در حالیکه اون هاب گابلین 2099 بود، نه گرین گابلین 2099! دن اسلات مختص اون بازی خلقش کرده بود و قبلا تو کمیک های spiderman 2099 نبوده



ولی جالبه که اونم وقتی آخرش باهاش میجنگیدیم میتونست توهم ایجاد کنه و ازخودش چند نسخه تولید کنه
نمیدونم ولی شاید اسلات میخواسته بگه به گرین گابلین اون دنیا ربط داشته!
نقل قول کردن
j.jonah jameson
#6 j.jonah jameson 1394-12-04 20:48
#5
بله !
اتفاقا یه پسر خاله دارم که بازی های کمیک بوکی خیلی خوشش میاد ولی بنده خدا زیاد اطلاعات نداره ...
رفتم پیشش.....
اونجا که روی آسانسور میریم و وارد فضای شهر میشیم ؛
گفت بیا بتمن در مقابل مرد عنکبوتی 2099 ! :-* ( گفتم، اطلاعات نداشت ) بهش گفتم بتمن صداش هیچوقت noise خش دار نداره و اصلا به قیافش نمیخوره !
البته بعدا متاسفانه منم به اشتباه بهش گفتم این گرین گابلین است و لباسش تغیر کرده ! ( راستیتش من آن زمان متوجه فرقشون نشدم )
ولی بازی خفنی بود ! اون توپ هایی که به سمتمون شلیک میشد رو میگرفتیم ولی به جای اینکه بزنیم به هاب گابلین همش به در رو دیوار میزدیم ...... :-*
در کل Fun بود !
نقل قول کردن
rodimus
#7 rodimus 1394-12-04 21:11
vali man dide budam ke deadpool ro az deathstroke gerefte budan. yani yeki az tarahane DC comics khast ye clone az deathstroke besaze ke namovafagh bud o shabihe deathstroke nabud. bad ba umadane un tarah be marvel, in shakhsiat ro ba khodesh avord o esmesho gozashtan deadpool. shayad baraye ijade origin story az in ghazie deadpool o spiderman estefade kardan
نقل قول کردن
Master Spidey
#8 Master Spidey 1394-12-04 21:15
دست شما درد نکنه مقاله ی خیلی خوبی بود. اطلاعات خوبی بود. من چون نمیتونم همه ی کمیک های قدیم رو بخونم اطلاعاتم زیاد نمیشه ولی اینجا شما به خوبی اطلاعاتمو زیاد کردین. من اطلاعاتمو مدیون سایتSpidey.ir میدونم.
نقل قول کردن
mtm
#9 mtm 1394-12-04 21:16
به نقل از rodimus:
vali man dide budam ke deadpool ro az deathstroke gerefte budan. yani yeki az tarahane DC comics khast ye clone az deathstroke besaze ke namovafagh bud o shabihe deathstroke nabud. bad ba umadane un tarah be marvel, in shakhsiat ro ba khodesh avord o esmesho gozashtan deadpool. shayad baraye ijade origin story az in ghazie deadpool o spiderman estefade kardan

ددپول هیچ ربطی به دث استرایک نداره
هر کی هم اینو گفته هیچی از کمیک نمیدونه
ضمن اینکه فقط نیروهاشون به هم شبیه در حالیکه شخصیت شون کاملا با هم فرق داره
نقل قول کردن
mtm
#10 mtm 1394-12-04 21:17
به نقل از Master Spidey:
دست شما درد نکنه مقاله ی خیلی خوبی بود. اطلاعات خوبی بود. من چون نمیتونم همه ی کمیک های قدیم رو بخونم اطلاعاتم زیاد نمیشه ولی اینجا شما به خوبی اطلاعاتمو زیاد کردین. من اطلاعاتمو مدیون سایتSpidey.ir میدونم.

خواهش میکنم
پیشنهاد میکنم قسمت های قبلی این سلسله مقالات رو هم حتما بخونی
نقل قول کردن
Spidey
#11 Spidey 1394-12-04 21:46
خیلی مقاله ی خوبی بود
کلا سری مقاله های چیزهی جالبی که در مورد مرد عنکبوتی نمیدانستید خیلی جالب هستن
ددپول با اسپایدی هم ماسکشون خدایی خیلی شبیه به هم هست
نقل قول کردن
mirabilis
#12 mirabilis 1394-12-04 21:58
#9 : راستش آقا مهدی تا حدی این حرف درسته و ربطی به دث استروک هم داره .
تو خیلی از سایت های خارجی ، ذکر میشه که ددپول هجویه است به دث استروک یا الهام گرفته شده از اونه . حتی توی اون نبرد death battle که ددپول با دث استروک مبارزه میکنه هم گفته میشه که همیشه نسخه اصلی بهترین نیست و ددپول رو شخصیتی الهام گرفته از دث استروک معرفی میکنه .
ولی خب حتما واقفید چرا این موضوع مطرحه .
لیفید فقط طراح این کاراکتره ، یعنی لیفید ماموریت پیدا میکنه برای کمیک new mutants کاراکتر جدید خلق کنه ، لیفید هم یه کاراکتر جدید میسازه ( ضمن اینکه لیفید گویا گوشه چشمی هم به کمیک های teen titans هم داشته ) ، خالق دیگه ددپول یعنی fabian nicieza وقتی این کاراکتر رو میبینه به لیفید میگه این خود دث استروکه ، برای همین هم اسم وید ویلسون رو بهش میده ( اسلید ویلسون اسم کاراکتر دث استروکه و شباهت خیلی زیاده ) اونو تبدیل به یه قاتل میکنن که از انواع اسلحه بهره میبره .
ولی خود لیفید نظر دیگه ای داشت ، لیفید میگفت ددپول ، اسپایدرمن و ولورین منه ، کاراکتر منه که این دو رو در خودش داره و اسلحه ابزار جنگیش رو هم از کاراکتر های اونجرز الهام میگیره .
در واقع لیفید ظاهر ددپول رو از روی اسپایدی خلق میکنه ولی فابیان ، دث استروک رو توی ددپول میبینه و این میشه که شباهت های انکار ناپذیری با اسلید رو در اون قرار میده .
در نتیجه برای همین میگن ددپول از دث استروک هم الهام گرفته .
نقل قول کردن
new avenger
#13 new avenger 1394-12-04 22:03
اقای ترابی من شنیدم که لیفیلد خالق ددپول این اسمو از روی فیلم
the deadpool الهام گرفته
و همچنین شنیدم که خالق ددپول علاقه ی زیادی به استایل دث استروک داشته برای همین از لحاظ فیزیکی شبیه همن
ولی از لحاظ شخصیت ابدا

ولی هیچ وقت نفهمیدم معنی اسمش چی میشه
نقل قول کردن
mtm
#14 mtm 1394-12-04 23:29
#11 و #12:
اجازه بدید من یه تحقیقی میکنم و قطعا جواب میدم
ولی برام خیلی سخته که قبول کنم از دث استروک الهام گرفته باشن چون اصلا اون موقع دث استروک مطرح نبود (البته الان مطرح بوده)
ضمن اینکه اصلا شخصیت شون هیچ ربطی بهم ندارن
نقل قول کردن
mtm
#15 mtm 1394-12-04 23:36
من اینو الان پیدا کردم:
Deadpool started off as a parody of Deathstroke, who quickly rocketed to cult stardom. Deathstroke however, in my opinion, is a Captain America rip-off. They're both soldiers who drank a serum to gain peak-human abilities... and their costumes are also pretty similar: scalemail armor, flaired gloves, fold-over boots, and something that appears to be a short-sleeve mid-drift shirt over another shirt.

میگه ددپول اولش هجویه دث استروک بوده و هونطور هم که میدونید هجویه تقلید محسوب نمیشه. ضمن اینکه ددپول به زودی شخصیت اش کاملا از دث استروک جدا شده

جالبه که میگه خود دث استروک از کاپیتان امریکا الهام گرفته چون اونم سربازی بوده که با تزریق سرمی به قدرت هاش دست یافته. لباسش هم شبیه لباس کاپیتان آمریکاست
نقل قول کردن
The Amazing Mohammad
#16 The Amazing Mohammad 1394-12-05 00:35
ممنون آقای ترابی مقاله عالی بود مثل همیشه

من از اون مورد ددپول و تروریست خوشم امد

واقعا این شخصیت اسپایدرمن (قهرمان مورد علاقه من) چه دنیای داره، میشه چقدر مقاله از روی این شخصیت ساخت البته آقای ترابی به صورت کاملا حرفه ای مقاله ها رو مینویسن

من افتخار میکنم که توی این سایت هستم
نقل قول کردن
AMIN
#17 AMIN 1394-12-05 01:35
واقعا چه قدر به مرد عنكبوتي توجه مي شده كه تروريست ها هم كميك مرد عنكبوتي مي خوندند !!!! :lol:
نقل قول کردن
shahrzad
#18 shahrzad 1394-12-05 11:53
مرسي استاد. شما با نوشتن اين مقالات گنجينه اي عظيم از ميراث مرد عنكبوتي براي آيندگان باقي ميزاريد
نقل قول کردن
Sentinel of Liberty
#19 Sentinel of Liberty 1394-12-05 14:04
اگه تيكه هاي مك فارلين به راب ليفيلد نبود شايد اصلا ددپولي به وجود نميومد! :lol:
نقل قول کردن
mehran spidey
#20 mehran spidey 1394-12-05 18:08
تروریست :o چه قدر باحال مثل جیمز باند شد به هر حال بابت مقاله ممنون
نقل قول کردن
Geoffrey
#21 Geoffrey 1402-09-05 12:33
My spouse and I stumbled over here different web address and thought
I might check things out. I like what I see so now
i'm following you. Look forward to looking at your web
page again.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید