تاریخچه بازی های رایانه ای/ویدئویی "ایکس من" (X-MEN) – قسمت دوم

تاریخچه بازی های ایکس من

اگر قسمت اول این مقاله را نخوانده اید ، اینجا را کلیک کنید.

 

X-Men: Children of the Atom

بازی X-Men: Children of the Atom

ناشر: کپکام

کنسول: Arcade, Sega Saturn, DOS, PlayStation

این اولین بازی  سبک مبارزه ای (جنگ دوبه دو مثل مورتال کمبت)  از کپکام بود که از کمیک های مارول اقتباس کرده بود. این بازی که اواسط سال 1990 از ایکس من مجموعه کارتونی ساخته شده است. و از ویژگی های بارز این بازی این بود که بازیگران  نقش صدای شخصیت خودشون رو اجرا کردند.  طرح این بازی  بر اساس کمیک  Fatal Attractions ساخته شده است و  بازیکنان میتوانستن  یک نفر از ایکس من ها و یا دشمنانشون رو  انتخاب کنن و باهاش مبارزه کنن.  از ایکس من ها  میشد به ولورین، استورم، سایکلاپس و... اشاره کرد که هریک قدرت خاصی داشتن مثلا ولورین میتونست خودشو ترمیم کنه یا مثلا استورم میتونست پرواز کنه و...

بازی ایکس من

فایتینگ مچ ها هم به صورت سه یک-در-یک بود که بهترین حالت بود. و از غول های آخر بازی هم مگنتو و بولدوزر بودن. گیم پلی بازی بسیار شبیه به آثار دیگر کپکام مثل استریت فایتر2 و Darkstalkers هست. وجود کمبو های مختلف  ضربات هوایی و همچنین مانور های تاکتیکی از ویژگی های گیم پلی این بازی است. این بازی نیز زمینه ساخت بازی استریت فایتر علیه ایکس من رو فراهم کرد.

 

X-Men: Gamesmaster's Legacy

X-Men: Gamesmaster's Legacy بازی

ناشر: سگا

کنسول:  Sega game gear

این بازی در سال 1995 توسط سگا برای کنسول Sega game gearعرضه شد که در ابتدای بازی تنها سایکلاپس و استورم قابل بازی ( playable) بودند، البته افرادی مثل ولورین و کابل و گامبیت و بقیه رو میشد بازی کرد ولی دیر تر آزاد  ( unlocked) می شدن که ناراحت کننده ترین های این بازی محسوب می شد داستان بازی هم حول داستان های  (Upstarts) و (X-Cutioner's Song) بود. حالا میرویم سراغ طرح و داستان بازی که یک ویروس به اسم Legacy  بود که خواهان نابودی جهش یافته  ها و گیم مستر ها  بود و  برخی از ایکس من ها رو تسخیر کرده بود. ایکس من ها یک شانس برای برنده شدن داشتند، آنها باید تقسیم میشدند و راه درمان رو پیدا میکردند و یا هلاک میشدند و همچنین باید با دشمنان دیرینه خودشون مبارزه میکردند.

بازی به دوبخش تقسیم میشد که 5 مرحله در بخش اول باید ایکس من های از دست رفته رو نجات میدادیم و با غول هایی مثل Shinobi Shaw,و Siena Blaze مبارزه میکردیم و در سه مرحله از بخش دوم باید با غول های اصلی یعنی آپوکالیپس و آقای سینیستر وStryfe مواجه میشدیم.

همچنین این بازی نظر برخی منتقدان رو جلب کرد مثلا:  Electronic Gaming Monthly که جزو معتبر ترین ها هستش که  گفته که این بازی عاقبت خوبی داشته و دارای گرافیک قابل ستایش و افزایش تعداد ایکس من ها از پیشرفت های این بازی محسوب میشه.

 

X-Men 2: Clone Wars

X-Men 2: Clone Wars بازی عکس

ناشر: سگا

کنسول: Mega Drive/Genesis

مردان ایکس جنگ های کلونی 2 یک بازی پلتفرم بود که در سال 1995 توسط Headgamesو سگا آمریکا  برای مگا درایو/جنسیس و ادامه  X-Men1993هست منتشر شد. این بازی بر اساس مجموعه تلوزیونی موفق مارول ساخته شده است. این بازی تحسین بر انگیز منتقدان رو حسابی شاد کرد و از بهترین بازی های این کنسول بوده است .  به دنبال اش قرار بود ایکس ویمن ساخته بشه که کنسل شد!

بازی با حالتی سرد شروع میشه که ابتدا باید شخصیت خود را به صورت تصادفی(بستگی به  جهت دکمه ای که بازیکن فشار میداد داشت) انتخاب میکردیم. بعد از اتمام مرحله اول صفحه ای ظاهر میشد که امتیازات و اعتبارات رو نمایش میداد و میشد شخصیت موردن نظر رو انتخاب کرد. هر شخصیت دارای حملات قدرت جهش (mutant power attack)بود که تو مبارزه ها ازش استفاده میکرد . بر خلاف بازی قبلی  هیچ نوار انرژی که مقدار استفاده از قدرت (mutant power attack)را نشان بده و بازیکن رو محدود کنه و میشد با نگه داشتن دکمه اونو شارژ کرد و  ضربات ترکیبی  و هوایی وغیره از ویژگی های شخصیت ها بود که با یکدیکر فرق داشت. هر یک از شخصیت ها دارای 9 یا10 Health bar(همون خط هایی که مقدار جان باقی مانده  را نشون می دهد) داشت . داستان این بازی هم بسیار جالب بود و شاهد همکاری بین ایکس من و مگنتو بودیم. اسپرایت شخصیت ها بسیار بزرگ و حرکات آنها بسیار سیال و متنوع بود. شخصیت های متنوعی هم به بازی اضافه شده بودند. دیزاین کاراکترها هم بسیار خوب بود و آدم رو کاملا به یاد کمیک های مارول می انداختند.

 

 

X-Men vs. Street Fighter

X-Men vs. Street Fighter

ناشر:کپکام

کنسول:  Arcade ،Sega Saturn،PlayStation

یک کراس اور مبارزه ای خفن  در دنیای بازی های ویدویی! این سومین بازی بود که کپکام از کمیک های  مارول ساخته بود.

همون طور که از عنوان بازی پیداست این بازی شامل ایکس من های مارول و شخصیت های بازی مبارزین خیابانی  کپکام هست که یک بازیسکه ای بوده است و در سال 1996 منتشر شد. که در نهایت در سال های 1997 و 1998 میلادی به ترتیب برای Sega Saturn و پلی استیشن منتشر شد.

این بازی نیز کاملا مثل استریت فایتر هستش ودر هر نبرد باید دو شخصیت رو انتخاب کرده و در مبارزه از انها استفاده کنیم  وهمچنین  امکان سوئیچ و انتخاب  شخصیت در بازی وجود داشت که کار را خیلی آسان می کرد، همچنین در بازی نیز شاهد عنصاری از بازی های فرزندان اتم و قهرمانان مارول نیز بودیم. گیم پلی بازی با عناوین قبلی فرق خاصی نداشت ولی کمبو ها و ضربات هوایی جذاب تر شده بودند و بسیار لذت بخش بودند. و قابلیت دو نفره شدن رو هم داشت که ساعت ها آدم رو سرگرم میکرد.

 

 

X-Men: Mojo World

X-Men: Mojo World بازی

ناشر: سگا

کنسول: Sega Game Gear, Sega Master System

این بازی در سال 1996بر روی سیستم سگا Game Gearعرضه شد که از از موتور بازی قبلی X-Men: Gamesmaster's Legacy استفاده میشد. این بازی همچنین برای سیستم سگا مستر در برزیل  توسط Tec Toy منتشر شد. حول بازی در جهان موجو روایت میشد که "اسپیرال"  که از دشمنانایکس من ها بود در آنجا حکومت میکرد.

X-Men: The Ravages of Apocalypse

ناشر: :Zero Gravity Entertainment

کنسول: PC (MS-DOS, Microsoft Windows, Linux, Macintosh)

این بازی که توسط Zero Gravity Entertainment نشر و WizardWorks Software ساخته شد از جدیدترین ومتفاوت ترین بازی های ایکس من بود که تا حالا منتشر شده بود. بازی کاملا جدید با گیم پلی نو و موسیقی متن جدید و جذاب  از ویژگی های قابل تحسین این بازی محسوب میشن. هر یک از کاراکتر ها ویژگی خاصی داشتند مثلا ولورین مشابه بازی های قبلی قدرت التیام داشت.

این بازی در جولای2006به صورت رایگان منتشر شد که به همراه کد منبع و  امکان خرید سطح های بازی و به همراه یک پچ که  گیم پلی جدید واشکالات نسخه اصلی رو برطرف میکرد.

 

 

X-Men: Mutant Academy

X-Men: Mutant Academy بازی

ناشر: Activision

کنسول :  PlayStation  و Game Boy Color

اولین بازی منتشر شده  از ایکس من توسط شرکت بزرگ اکتیویژن برای کنسول های پلی اسیشن و گیم بوی کالر  منتشر شد.

این یک بازی مبارزه ای 2D/3Dاست ، این بازی با 6 دکمه کارامد بازی میشه که 3 دکمه مختص ضربات مشت هست. گیم پلی روان و زیبا داشت و این بازی پتانسیل بسیار بالایی داشت که قسمت دومش را هم ساختند که در شماره سوم و آخره این مقالات با اون آشنا می شوید. در بازی میشد با لباس کمیکی کاراکتر ها  و لباس های فیلم X-Men 2000 بازی کرد.  نسخه پلی استیشن این بازی  یک بازی مبارزه ای سه بعدی  است که عموما از قوانین  های دوبعدی شخصیت ها پیروی میکند که این نسخه همشخصیت ها ترکیبی از  شخصیت های کلاسیک ایکس من و فیلم آن است. تقریبا اکثر شخصیت های ایکس من در دسترس است و هرکدام با مبارزه های تن به تن (درست مثل مبارزین خیابانی) با کمبو های متفاوت و جذاب  باعث میشد که بازیکنان از بازی لذت زیادی ببرند.

نسخه  گیم بوی کالر این بازی به دلیل محدودیت های سخت افزاری  دو بعدی بود و خیلی با نسخه پلی استیشن فرق داشت و علاوه بر بخش استوری مود بخش های آموزشی-مبارزه ای و ... وجود دارد. همچنین در طول بازی یک نوار  rage وجود داشت که از طریق دکمه های کمبو پر و فعال میشد. لازم به ذکره که  شخصیت های Phoenix  و Beast فقط در نسخه گیم بوی کالر بودند.

 

نویسنده و مترجم: قربانعلی

 All rights reserved © Spidey.ir 2016

      (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Nightwatcher
#1 Nightwatcher 1395-07-05 12:03
ممنون از آقای قربانعلی عزیز
مقاله خوبی بود
خسته نباشید

من کلا 3 تا بازی از اکس من انجام دادم:
x-men children of the atom
x-men official game (که از روی فیلمهای اکس من 1 و 2 ساخته شده بود)
x-men origins wolverine

ولی بقیه بازیهایی که اینجا نام بردید معلومه خیلی خاطره انگیز بودند...
نقل قول کردن
Ice Man
#2 Ice Man 1395-07-05 13:17
واقعا ممنونم بخاطر مقاله خوبتون
من هيچ کدوم از بازى هاى اين مقاله و مقاله قبلى رو بازى نکردم
فقط بازى هاى جديد تر و مدرن ترشون بازى کردم ، هم کنسولى ها ، هم اندرويدى ها ؛ البته فقط يه چند تايى از آپديت شده هاى همين ها بودن اما حسابشون نميکنم
اما حالا ميخوام اين ها رو امتحان کنم ، با اون هايى که از روى سريال کارتونى xmen ساخته شدن شروع ميکنم
ميگم دقت کردين که مثل فيلم ها ، ولورين تقريبا تو همه بازى ها هست ! البته تو کميک ها فقط تو کميک هاى کلاسيک قديمى ، اونم از اون سرى به بعد که ولورين وارد شد اينطورى بوده چون الان که کلى عناوين مختلف xmen هست و ولورينم مرده
حالا خلاصه اون قديم ها خيلى رو آيس من مانور نميدادن ، چرا نيستش !؟
کلا فقط تو چند تا بازى هستش ، حالا اون هيچى منظورم اينه که تنوع قدرت هاشون خيلى کمه ، خفن ها نيستن
من که ديگه از بدبختى آواتارم اين گذاشتم ، ياد بازى ميفتم
چون که از آيس من فيلم هاى فاکس اصلا خوشم نمياد
حالا خلاصه، يکى از بازى هاى ايکس منى که کردم (الان اسمش يادم نيست اما شايد شما بدونين) شبيه بازى اينجاستيس بود ، بعد ميدونم که در حد اون نبود اما واقعا حرف نداشت ، تمام شخصيت هاى xmen توش بودن حتى ددپول و گامبيت و...خلاصه همه بودن
قدرت هاى مگنتو رو هم خيلى خوب در اورده بودن
اما حالا ديدم که اين روند از خيلى وقت پيش شروع شده بود تا به اون جا رسيده بود ، اما يه سوالى که دارم اينه که بازى هاى قديمى xmen همشون در سبک مبارزه اين ؟! که منتظرم تا مقاله هاى بعدى به جوابم برسم
دستتون درد نکنه
;-)
نقل قول کردن
Super Captain
#3 Super Captain 1395-07-05 15:33
مقاله جالبی بود من خودم از وولورین خیلی خوشم میاد ،نترس و یک دنده ولی نمیدونم چرا از بقیه اعضای ایکس من خوشم نمیاد البته نظر منه.برای همین این بازی ها رو ندیدم .بیشترشون مال سگا هستن ،من سگا رو با مورتال کمبات میشناسم...یادش به خیر.
نقل قول کردن
aria
#4 aria 1395-07-05 17:13
بازی xmen: rise pf apocalypse (املای آپوکالیپس رو مطمئن نیستم :sigh:) یکی از بهترین بازیهای تاریخ پلی استیشن 2 بود. واقعا زیبا بود فقط از نظر من یکم آدم رو تو لوکیشن هاش سردرگم می کرد... :-*
نقل قول کردن
Spidey Reigns
#5 Spidey Reigns 1395-07-05 18:41
ممنون آقای قربانعلی...

جالب بود... ;-)
نقل قول کردن
S.T.A.R.K
#6 S.T.A.R.K 1395-07-05 20:44
خیلی ممنون از اقای قربانعلی. راستش من خودم این موارد رو بازی نکردم چون اکثرا عناوین قدیمی هستن و من گیم رو به طور حرفه با PS2 شروع کردم. تنها عنوانی که از ایکس من بازی کردم rise of apocalypse بود که متاسفانه اون زمان داستان بازی متوجه نمیشدم و بیش از 90درصد شخصیت ها برام ناشناخته بود(درتمام بازیهای کمیک بوکی همینطور بود)
واقعا خوشحالم که الان اطلاعات کمیک بوکیم نسبت به گذشته خیلی ارتقا پیدا کرده و خیلی ممنونم از استاد ترابی بابت تاسیس این سایت و ارایه مقالاتی که باعث شدن سطح اطلاعات ما افزایش پیدا کنه و درپایان بخاطر تربیت کمیک فن های متخصصی که امروزه در این اجتماع کمیکی داریم.
نقل قول کردن
Ar_Nemati
#7 Ar_Nemati 1395-07-05 21:14
راستش میخواستم به خاطر بی حوصله گی نظر ندم ولی گفتم حیفه! :-* مقاله واقعا عالی بود. قلم خیلی خوبی هم داشتی گابی ;-) من فقط هیچ کدومو بازی نکردم به جز xmen rise of apocalypse ای کاش شما تو کار ترجمه کمیک هم بری. 8)
نقل قول کردن
Nightwatcher
#8 Nightwatcher 1395-07-05 21:40
#7
آره واقعا مراحل وولورینش خیلی سخت بود. مخصوصا اون مرحله که باید با لیدی دث استرایک مبارزه میکرد. یه مرحله هم بود توی ژاپن که باید با یه عالمه سرباز مسلح میجنگید که اونم خیلی سخت بود.
ولی مرحله اول که با سیبرتوث مبارزه میکرد جالب بود.

مراحل آیس من و نایت کرالر هم جذاب بودن. گیم پلی نایت کرالر خیلی باحال بود.

در کل بازیش سخت بود و من نتونستم تا آخر تمومش کنم.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید