معرفی دشمنان اصلي مرد عنكبوتی: دكتر اختاپوس (Doctor Octopus)

معرفی دکتر اختاپوس

بیوگرافی کامل یکی از بهترین شخصیت های خبیث دنیای کمیک بوک!

مقدمه: دکتر اختاپوس با نام اصلی «اوتو گونتر اکتاویوس»  (Otto Gunther Octavius) توسط خالقین مرد عنکبوتی یعنی نویسنده استن لی و طراح استیو دیتکو خلق شده‌ است؛ و برای نخستین بار در شمارهٔ 3 از کمیک  مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز در ژوئیه 1963 حضور پیدا کرد. دکتر اختاپوس یک دانشمند مغرور بسیار با هوش است، که اغلب به عنوان مردی کوتاه‌قد و نسبتا چاق به تصویر کشیده میشود. دكتر اختاپوس از چهار بازوی مکانیکی در آزمایش های خود بهره می‌گرفت اما یک انفجار این بازو ها را به بدن او متصل کرد. بعضی ها میگویند که این شخصیت در سالهای اخیر تونسته لقب بزرگترین دشمن مرد عنکبوتی را از آن خودش بکنه چون کاری رو کرد که هیچ دشمن دیگر مرد عنکبوتی نتونسته: کشتنش! در واقع او تونست در شماره 700 مرد عنکبوتی شگفت انگیز، جسم و روح خودش رو با پیتر پارکر عوض بکنه.  مدتی را هم در قالب "مرد عنکبوتی برتر" سپری کرد و جانشین اسپایدرمن شد و ...

 

1- دکتر اختاپوس دوران کودکی بسیار سختی داشته

دکتر اختاپوس دوران کودکی بسیار سختی داشته

اوتو اوکتاویوس در نیویورک به دنیا آمد و کودکی بسیار سختی داشت و به صورت خیلی بدی تربیت شد. پدر او «توبرت اکتاویوس»، کارگر کارخانه بود و نسبت به زن و بچه اش به شدت بد زبان و خشن بود. اوتو به خاطر اینکه خجالتی بود و همیشه در درس ها بهترین بود باعث شده بود که لقب"حیوون خونگی معلم ها" رو به خودش اختصاص بده و بازیچه ای شده بود که همه بچه های مدرسه اون رو مسخره میکردند. پدر او اصلا به این که اوتو مسخره میشد اهمیت نمیداد و علاوه بر آن به او پیشنهاد میکرد با کسانی که با او بد رفتاری میکنند، به جای استفاده از زبان به خشونت متوسل شود! ولی مادر او ازش دفاع میکرد و در جواب پدرش میگفت که اوتو یک هدیه خداوندیه كه خیلی متفکره و باید از مغزش استفاده کنه تا مشکلش رو حل کنه نه از مشتش. به همین دلیل اوتو متقاعد شد که راهشو تغییر بده و مثل پدرش نشه و به ادامه تحصیل بپردازه. در واقع او از اینکه مثل پدرش یک کارگر ساختمانی بشه متنفر بود و سعی کرد با درس خواندن و به کمک حمایت های مادرش دقیقا نقطه عکس او بشود.

مرگ پدر دکتر اختاپوس

پدر او در یک حادثه ساختمانی مرد.

 

2- مادرش اجازه نمیداد با خانم ها رابطه صمیمی برقرار کند!

اوتو به درس خواندن در رشته ی فیزیک اتمی ادامه داد و بعد از فارغ التحصل شدن از کالج با بهترین نمرات در یک شرکت مهندسی کار پیدا کرد. او که در این رشته فرد مستعدی بود خیلی زود شهرت یافت و در زمینه های اتمی موفقیت های زیادی کسب کرد و حتی به یک مشاور و استاد دانشگاه هم برای تحقیقات اتمی تبدیل شد. او چهار دست مکانیکی ساخت که با واسط مغز و رایانه (Brain–computer interface) بهش در انجام تحقیقات  کمک میکردند  زیرا حرارت بالا رو میتوانستن تحمل کنند و در مقابل تشعشعات اتمی نیز مقاوم بودند و بسیار استحکام و دقت داشتند. البته بیشتر همکاران اتو با او بد بودند. ولی او با یکی از همکاران دانشمند خود به نام «مری الیس اندرز» (Mary Alice Anders) دوست شد. مری او را تحسین میکرد و از آنجا بود که آنها رابطه ای عاشقانه با یکدیگر بر قرار کردند و اوتو تصمیم گرفت که با او ازدواج کند.

ولی مادر او با این خواسته مخالفت کرد. در واقع از نظر او هیچ کس لایق همسری اوتو نبود. او همچنین به اوتو گفت اگه ازدواج کنه تنها میشه. در هر حال به خاطر اصرار مادرش، اوتو رابطه اش را با آلیس قطع کرد.

 مادر دکتر اختاپوس 

سپس اوتو فهمید که مادرش با یک متصدی کتابخانه رابطه بر قرار کرده است. این مساله باعث شد بسیار عصبانی شود و مادرش را سرزنش کند. اوتو او را به شدت سرزنش کرد و حرف های نیش داری به او زد که همین باعث شد که مادر او دچار حمله قلبی شود و بمیرد.

مرگ مادر دکتر اختاپوس

آلیس هم از زندگی او بیرون رفته بود. این مساله باعث شد  ضربه روحی بسیار بدی بخورد و به دیگران بدبین شود همین عوامل باعث شد که نکات ایمنی را رعایت نكند. همکارانش نیز در پشت سرش او را "دکتر اختاپوس" صدا میکردند (به خاطر آن چهار بازویی که اختراع کرده بود!) .

 

3- چگونگی تبدیل شدن اوتو اکتاویوس به یک ابرشرور

در حین یکی از آزمایشات اوتو اکتاویوس ، یک نشست تصادفی تشعشعات باعث میشود که انفجاری رخ دهد و این انفجار  دستگاهی که او باهاش آن چهار بازوی مکانیکی را کنترل میکرد را به بدنش  وصل کرد.

اوتو اکتاویوس خبیث میشود

بعداً فاش شد که اون تشعشعات (یا شاید هم یک جور ژن نهفته جهش یافته در وجود اوتو) باعث شده تا مغز او جهش یافته شود و بتونه باهاش حرکت بازوها را کنترل کنه. به همین دلیل حتی وقتی بازوها از بدنش جدا شده اند اما تونسته با ذهنش و از فاصله دور آنها را کنترل کنه و فرا بخوانه!

اولش میگفتن مغزش آسیب دیده ولی در واقع داشته ساختار خودش رو تغییر میداده تا بتونه کنترل چهار اندام جدید در بدن اکتاویوس را بر عهده بگیره. از اینجا بود که ایشون به حرفه تبهکاری روی آورد  و خودش را با همون لقبی که بهش داده بودن صدا زد: دکتر اختاپوس! همچنین یادمون نره که اون حادثه باعث شد تا چشمان او نسبت به نور حساسیت پیدا کنند و به همین دلیل مجبوره از عینک های دودی یا لنزهای خاصی استفاده کنه. 

 

4- دکتر اختاپوس اولین خبیثی بود که مرد عنکبوتی را شکست داد!

وقتی دکتر اختاپوس پس از اون حادثه در بیمارستان بیدار شد، کادر بیمارستانی را گروگان گرفت و این مساله توجه مرد عنکبوتی را به خودش جلب کرد و رفت تا باهاش روبرو بشه ولی او به کمک بازوهایش کتک بدی به اسپایدرمن زد! (اگرچه دکتر اختاپوس در وضعیت فیزیكی خوبی نبود و چاق و ضعیف بود ولی با کنترل آن بازوها توانایی مقابله با مردعنکبوتی را داشت). اسپایدرمن که آن موقع نوجوانی بی تجربه بیش نبود کاملا روحیه اش را از دست داد، به طوری که میخواست دیگر مرد عنکبوتی نباشد!

تا اینکه پیتر پارکر فهمید «هیومن تورچ» (عضو آتشین گروه "چهار شگفت انگیز" ( قراره در مدرسه اش سخنرانی کنه. او در سخنرانی خود از بچه های مدرسه خواست هرگز تسلیم نشوند. همین به پیتر روحیه داد و دوباره رفت سراغ دکتر اختاپوس تا باهاش بجنگه.

مرد عنکبوتی هیومن تورچ

دکتر اختاپوس این بار رفته بود به یک مرکز نظامی اتمی تا کنترل بمب های هسته ای رو به دست بگیره. مرد عنکبوتی ابتدا سعی کرد با درست کردن یک فرمول روی بازوان او تاثیر بذاره و در نهایت به فکرش رسید با پرتاب تار عنکبوتی به عینک او ، جلوی دیدش رو بگیره .

و در آخر با وارد کردن ضربات مشت او را شکست داد.

مبارزه مرد عنکبوتی - دکتر اختاپوس

 

5- آیا دکتر اختاپوس یک جهش یافته است؟

 آیا دکتر اختاپوس یک جهش یافته است؟

برخی از نویسندگان مارول با قضیه کنترل کردن ذهنی بازوهای مکانیکی توسط او مشکل داشته اند و آن را غیر قابل باور میدانند. بنابراین به شیوه خود سعی در توجیه قضیه داشته اند. به طور مثال در شماره 1 از داستان کمیک بوکی Doctor Octopus: Year One (نوشته «زب ولز») شاهد بودیم که انگار اوتو اکتاویوس در هنگام کودکی نوعی قدرت جهش یافتگی را از خودش بروز داده است! یعنی با قدرتی شبیه به تلکنسیس (توانایی جابه جایی اجسام به کمک ذهن) به پدرش که میخواست کتکش بزنه حمله کرده بوده! نویسنده داستان در واقع میخواست با این کار توضیح بده بعداً دکتر اختاپوس چطور تونسته با ذهنش بازوهایش را کنترل کنه. اما راستش رو بخواهید این مساله مورد اشاره دیگر نویسندگان قرار نگرفته و به صورت یک مساله لاینحل باقی مونده!

6- دکتر اختاپوس بود که گروه شش خبیث را تشکیل داد!

دکتر اختاپوس شش خبیث

 دكتر اختاپوس پس از دو، سه بار  شکست خوردن از مرد عنکبوتی تصمیم گرفت با همدستی 5 دشمن دیگر مرد عنكبوتی كه قبلاً حداقل يكبار از او شكست خورده بودند، این گروه را شكل دهد تا از او انتقام بگیرد. این 5 نفر عبارت بودند از: «والچر»، «مرد شنی»، «میستریو»، «كریون» و «الكترو». دكتر اختاپوس آنها را متقاعد كرد كه اگر با هم كار كنند میتوانند به راحتی از عهده مرد عنكبوتی برآيند. اسم خودشان را نیز «شش خبیث» گذاشتند.  آنها سپس «بتی برنت» (منشی «جی. جونا جیمسون» و اولین دختری كه پیتر پاركر  به او علاقه رومانتیك پیدا کرد) و حتی «زن عمو می» را گروگان گرفتند چون میدانستند كه اسپایدرمن برای نجات آنها اقدام خواهد كرد. در هر حال اسپایدرمن توانست به نوبت اعضای شش خبیث را شكست دهد (البته با زحمت و مشقت بسیار!). این شكست تحقیر آمیز باعث شد تا گروه شش خبیث منحل شود و اعضایش دیگر به هم اعتماد نكنند. ولی دکتر اختاپوس بعدا دوباره این گروه را با اعضای متفاوتی هم تشکیل داده است.

 

7- دکتر اختاپوس چیزی نمانده بود با زن عموی مرد عنکبوتی ازدواج کنه!!!

کلا تو دنیای کمیک همیشه یک نیمچه علاقه یا رابطه ای بین دکتر اختاپوس و زن عموی پیتر پارکر (مِی پارکر) بوده! (البته این به این معنا نیست که بین اونا واقعا چیزی بوده ها!) اولش همه چیز از اونجا شروع شد که به طور اتفاقی دکتر اختاپوس مستاجر خانه زن عمو می شد! البته او این کار رو کرد که بتونه بدون اینکه کسی بهش شک کنه نقشه های شوم خودش را به پیش ببره. اسپایدرمن هم از اینکه دکتر اختاپوس در خانه زن عمویش اتاق اجاره کرده بود حسابی شاکی شد!

بعد از چند سال شاهد داستان دیگری در کمیک بوک های مرد عنکبوتی بودیم که دکتر اختاپوس را در دل یک جنگ بین گروه های گانگستری نشان میداد که با خلافکاری به نام «کله چکشی» (Hammerhead) و افرادش میجنگید. او سپس سعی کرد با زن عمو می ازدواج کنه!!!

عروسی دکتر اختاپوس

چرا؟ چون  زن عمو می بدون اینکه خودش بدونه جزیره ای را به ارث برده بود که در آن تاسیسات اتمی قرار داشت! پس دکتر اختاپوس فکر میکرد اگر با زن عمو می ازدواج کنه صاحب اون جزیره و تاسیسات اتمی میشه! ولی خدا رو شکر که اتفاقاتی افتاد که این وصلت سر نگرفت!!!

 

8- مرد عنکبوتی یک بار بازوان او را از تنش جدا کرد!

http://www.spidey.ir/images/img/content/best-spiderman-doc-ock-moments/spidey-ripps-off-octopus-ar.jpg

من قبلا یک مقاله مفصل در این بار نوشته ام (در اینجا) اما به طور خلاصه براتون بگم که در یکی از بهترین داستان های تاریخ مرد عنکبوتی، او و گربه سیاه به جنگ دكتر اختاپوس و  خبیثی دیگر به نام «جغد» میروند. در واقع نوعی رقابت بین نیروهای دكتر اختاپوس و مزدوران جغد بر سر دستیابی به یك بمب نوترونی به وجود آمد كه باعث شد با هم بجنگند. در نهایت دكتر اختاپوس تصمیم میگیرد از این بمب علیه مردم شهر استفاده كند. در نتیجه مرد عنكبوتی و گربه سیاه هم وارد ماجرا میشوند تا جلوی دكتر اختاپوس را بگیرند. در این داستان شاهد هستیم كه دكتر اختاپوس به سیم آخر زده و گربه سیاه را به شدت كتك میزند , این باعث میشود اسپایدرمن كه خونش به جوش آمده، بازوان فلزی دكتر اختاپوس را از تنش جدا كند!

 

9- دکتر اختاپوس تا مدتها از عنکبوت ها وحشت داشت!

 دکتر اختاپوس سالها از عنکبوت ها میترسید!

در مورد قبلی گفتم که اسپایدرمن یک بار برای گرفتن انتقامِ گربه سیاه ، دکتر اختاپوس را به شدت کتک زد و بازوانش را از بدنش جدا کرد. اسپایدرمن حتی بهش گفت: "آخرین نصیحت دوستانه من هم به تو اینه كه دیگه هرگز مزاحم من نشو! این آخرین اخطار بود!". گفته میشه این واقعه اونقدر برای دکتر اختاپوس دردآور و ناراحت کننده بود که باعث شد ترسی عمیق و درونی (فوبیا) از مرد عنکبوتی و حتی عنکبوت ها پیدا کنه! (بهش میگن arachnophobia). تا اینکه اسپایدرمن بعدها مجبور شد برای نجات شهر از یک انفجار اتمی، به دکتر اختاپوس اجازه بده تا کتکش بزنه تا اینجوری بر ترس خود غلبه کنه!

 

10- دکتر اختاپوس یک بار مُرد و زنده شد!

در داستان معروف و البته منفور "سرگذشت کلون" (Clone Saga)در دهه 90 میلادی شاهد بودیم که دکتر اختاپوس جان مرد عنکبوتی را نجات داد (مرد عنکبوتی به خاطر زهری که والچر بهش تزریق کرده بود داشت میمرد). البته دکتر اختاپوس این کار رو کرد یعنی در این داستان علیرغم آنکه همیشه از اسپایدرمن متنفر بوده ولی ازش  به عنوان یک حریف لایق یاد میکنه و بهش احترام میگذاره. بنابراین اختاپوس بهش کمک میکنه تا خوب بشه زیرا دوست نداره دشمن اصلی زندگی اش توسط چیزی پیش و افتاده مثل زهر از پا دربیاد و البته دوست نداره کسی یا چیزی دیگری به جز خودش مرد عنکبوتی را بکشه! (این داستان براستی دشمنی بین آنها را عمیق تر کرد). در همین اثنا، او هویت مخفی اسپایدرمن را نیز فهمید و اجازه داد تا پلیس ها دستگیرش کنند زیرا انتظار داشت معشوقه اش یعنی Stunner نجاتش بده (درباره ایشون تو مورد مربوط به «معشوقه های دکتر اختاپوس» توضیحاتی خواهم داد).

هویت مخفی مرد عنکبوتی

ولی Stunner بیهوش شد و دکتر اختاپوس هم به دست یکی از کلون های پیتر پارکر به نام «کِین» که یک ضدقهرمان خشن است (این مقاله را بخوانید) کشته شد.

کین دکتر اختاپوس

تا اینکه فرقه ای از نینجاهای مرموز به نام Hand او را زنده کردند! همچنین مشخص شد پس از زنده شدن  دیگر هویت مخفی اسپایدرمن را به خاطر ندارد!

 

11- دکتر اختاپوس مرد عنکبوتی برتر میشود!

 دکتر اختاپوس مرد عنکبوتی برتر میشود!

این قطعا بزرگترین اتفاق و تغییر 10 سال گذشته در داستان های مرد عنکبوتی به شمار میاد. کی فکرش رو میکرد مارول بزرگترین و محبوب ترین شخصیت خودش رو بکشه و بعد یک خبیث رو داخلش جسمش بذاره؟! در واقع اولین جنجالی که در دوره ای که «دن اسلات» نویسنده اسپایدرمن بود همین بود که ذهن و حافظه پیتر پارکر با دکتر اختاپوس عوض شد! یعنی ذهن دکتر اختاپوس اومد داخل بدن پیتر پارکر/اسپایدرمن و برعکس! (پیتر قبلش مجبور شده بود به ذهن کندویی رُبات های دکتر اختاپوس دسترسی پیدا کنه و به همین دلیل ذهن خودش را در مقابل آنها آسیب پذیر کرده بود و اینطوری دکتر اختاپوس تونست خودش را وارد جسم و ذهن پیتر پارکر بکنه).

منتهی مساله این بود که بدن و جسم دکتر اختاپوس  به دلیل آسیب هایی که در طول سالها بهش وارد آمده بود درب و داغون بود و در نتیجه پیتر در شماره 700 از کمیک اسپایدرمن شگفت انگیز و در حالی که در آغوش دکتر اختاپوس بود، درگذشت!

 

در هر حال، اتفاقات جوری رقم خورد که دکتر اختاپوس وارد جسم و ذهن و حافظه پیتر پارکر شد. بنابراین خاطرات پیتر پارکر با خاطرات اوتو اکتاویوس ترکیب شد تا یک جور ضد قهرمان به وجود بیاید.

او سپس هویت "مرد عنكبوتی برتر" را برای خود انتخاب كرد و با روش های خاص خودش جنایت را سرکوب میکرد. بدش هم نمیومد کسی را که فکر میکنه باید بُکشه، بُکشه! تغییراتی هم در زندگی پیتر پارکر ایجاد کرد. یکی از بزرگترین این تغییرات این بود که شرکت "صنایع پارکر" را تاسیس کرد (یک شرکت فن آوری که به اختاپوس اجازه داد از طریق آن به منابع زیادی دسترسی پیدا کنه و در عین حال بتونه از نبوغ خودش استفاده کاربردی بکنه). همچنین مدرک دکترای پیتر پارکر را هم برایش گرفت. البته در نهایت پیتر پارکر دوباره به جسم خودش برگشت. اما بعدا فهمیدیم که ذهن و حافظه اوتو اکتاویوس وارد رباتی به نام «مغز زنده» شده. تا اینکه بعدا و با گرفتن یک بدن جدید و کلون شده از پیتر پارکر و برگزیدن نام مستعار «الیوت تالیور»، زندگی جدیدی را شروع کرد (داستان "توطئه کلونی" را بخوانید). البته همانطور که در کمیک های مربوط به رویداد "امپراتوری مخفی" خواندید، او لباس مخصوصی برای خودش درست کرد و اسمش را "اختاپوس برتر" گذاشت و با دولت فاشیست "هایدرا" متحد شد تا بلکه بتواند شرکت صنایع پارکر را که داشت به خاطر سو مدیریت پیتر پارکر منحل میشد را نجات دهد ولی موفق نشد.

اختاپوس برتر

هایدرا هم شکست خورد ولی اکتاویوس همچنان در قالب اختاپوس برتر جولان میداد. او که در طول روز استاد دانشگاه هورایزن و در طول شب یک قهرمان خشن بود، بار دیگر به عنوان مرد عنکبوتی برتر از شهر سان فرانسیسکو محافظت میکرد و در رویداد "قیامت عنکبوتی" کمک کرد تا موجودات عنکبوتی از دنیاها و زمان های مختلف با وارثان مبارزه کنند. البته در پایان سری جدید کمیک های مرد عنکبوتی برتر اتفاقاتی افتاد که باعث شد او دوباره به حالت دکتر اختاپوس خبیث دنیای کمیک برگرده. در واقع اتفاقاتی افتاد که بهتره خودتون بخونید ولی خلاصه اینکه مرد عنکبوتی برتر مجبور شد برای شکست دادن نورمن آزبورن عنکبوتی از دنیای شماره 44145 با شیطان در دنیای مارول (مفیستو) معامله کنه و دوباره برگرده به حالت سابق خودش (بدون اینکه خاطرات پیتر پارکر در ذهنش مونده باشه). پس الان در حال حاضر ما چیزی به نام مرد عنکبوتی برتر در کمیک بوک های مارول نداریم!

(شما میتونید کمیک های مرد عنکبوتی برتر را در اینجا و به صورت رایگان با ترجمه فارسی بخونید و لذت ببرید).

 

12- معشوقه های دکتر اختاپوس!

خب گفتیم اوتو اکتاویوس یک بار خواست نامزد کنه که مادرش مخالفت کرد. سپس در دهه 90 میلادی شاهد بودیم خانمی چاق و بدقواره به نام «آنجلینا برانکیل» (Angelina Brancale) بهش علاقمند شد.

آنجلینا برانکیل

آنجلینا نقاط مشترک زیادی با اوتو داشت زیرا او هم در مدرسه طرد میشده و وقتی هم سنش بالاتر رفت دچار افسردگی شد. اما اوتو او را به عنوان منشی و سپس تست آزمایشگاهی برای اختراع واقعیت مجازی جدید خودش، انتخاب کرد. این تست موفقیت آمیز بود و آنجلینا را تبدیل به خانمی زیبا، قوی هیکل تبدیل کرد که بهش لقب «مجذوب کننده» (Stunner) داده شد و عاشق دکتر اختاپوس هم بود. ولی بعدها وقتی اوتو اکتاویوس تبدیل به مرد عنکبوتی برتر شد رابطه اش را کاملا با او قطع کرد.

و حالا میرسیم به مهم ترین عشق دکتر اختاپوس یعنی «آنا ماریا مارکونی»! 

آنا ماریا مارکونی

او دانشجوی دانشگاه امپایر استیت بود و در آنجا با اوتو اکتاویوس ملاقات کرد. در واقع آن موقع دکتر اختاپوس وارد جسم و ذهن پیتر پارکر شده بود و خودش را مرد عنکبوتی برتر نامیده بود. سپس بین آنها رابطه عاشقانه ای در گرفت (آنا فکر میکرد به پیتر پارکر علاقمند شده و نمیدانست که اکتاویوس در جلد پیتر فرو رفته!) رابطه آنها آنقدر صمیمی شد که اکتاویوس تصمیم گرفت از آنا خواستگاری کند. او حتی آنا را پیش زن عمو مِی برد ولی زن عمو می به آنها گفت که با این ازدواج مشکل دارد چون آنا قد و هیکل بسیار کوچکی دارد و در واقع یک کوتوله است و این مساله رابطه آنها را ناهمگون میکند. تا اینکه در داستان "ملت گابلین" ، آنا ماریا گروگان گرفته شد و اکتاویوس مجبور شد برای نجات او به پیتر پارکر حقیقی اجازه دهد تا جسمش را از او پس بگیرد. پیتر هم آنا را نجات داد و بعد تمام ماجرا را به او گفت و برایش توضیح داد کسی که عاشقش شده اکتاویوس بوده، نه پیتر پارکر  (او با این کارش هویت مخفی اش را برای آنا فاش کرد). البته پیتر آنا را به عنوان دستیار ارشد خود در شرکتش ("صنایع پارکر") استخدام کرد. آنا سپس به شهر سان فرانسیسکو رفت و در دانشگاه هورایزن مشغول به کار شد و دوباره زندگی اش با دکتر اختاپوس (که خودش را در بدنی کلون شده از پیتر پارکر منتقل کرده و اسم خودش را نیز «الیوت تالیور» گذاشته بود) گره خورد! او در سری جدید کمیک های مرد عنکبوتی برتر حضور داره (اینجا دارن ترجمه میشن) و بلافاصله فهمید که الیوت تالیور همان دکتر اختاپوس است ولی سعی کرد به جای اینکه به پلیس تحویلش بده کمکش کنه تا قهرمان بهتری باشه.

اما هرناندز

و اما در همین سری جدید کمیک بوک های مرد عنکبوتی برتر و وقتی دکتر اختاپوس با هویت الیوت تالیور در دانشگاه هورایزون درس میداد با خانمی به نام «اما هرناندز» (Emma Hernandez) آشنا شد و نوعی رابطه رومانتیک هم بین آنها پدید آمد. 

  

 

13- دکتر اختاپوس کارهای خوب زیادی انجام داده!

چیزی که باعث میشه دکتر اختاپوس از امثال «گرین گابلین» مجزا بشه اینه که ته قلبش میتونه آدم خوبی باشه. او در ضمن کودکی مشابه با پیتر پارکر داشته چون از سوی دوستان و هم کلاسی های خودش طرد میشده. ولی در حالی که پیتر از وجود عمو و زن عمویی مهربان بهره مند بود و در نهایت ابرقهرمان شد اما اوتو پدر و مادر درست درمونی نداشت و عقده ای بار اومد. در هر حال او چندین بار در دنیای کمیک دست به کارهای خوب و قهرمانانه زده، مثلا همانطور که در مورد شماره 10 گفته شد او درمانی برای زهری که وارد بدن اسپایدرمن شده بود درست کرد تا جونش را نجات بده (چون دوست نداشت کسی دیگری افتخار کشتن اسپایدرمن نصیبش بشه!) . یا وقتی فهمید دختری که سابقا میخواست باهاش ازدواج کنه (مری آلیس اندرز) ایدز گرفته سعی کرد درمانی برای این بیماری پیدا کنه که موفق نشد. و یک بار هم در شماره 297 از کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز و در حالی که میتونست اسپایدرمن را بکشه ولی این کار رو نکرد (چون میخواست اسپایدرمن زنده بمونه و با این شکست تحقیر بشه!).

اخیرا هم در شماره 800 مرد عنکبوتی شگفت انگیز به یاری زن عمو می اومد تا او را از دست نورمی آزبورن (که به سیمبیوت کارنیج آلوده شده بود) نجات بده:

دکتر اختاپوس زن عمو می را نجات میدهد 

البته در قالب مرد عنکبوتی برتر نیز کارهای خوب زیادی کرد که همانطور که گفته شد بزرگترین اونا این بود که برای نجات جون دختری که دوست داشت و توسط گرین گابلین گروگان گرفته شده بود حاضر شد تا اجازه بده پیتر پارکر دوباره به بدن خودش برگرده.

 

14- دکتر اختاپوس های دیگر!

در شماره 43 از سری دوم کمیک بوک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز که سال 2002 منتشر شد یک آدم شیاد را ملاقات کردیم به نام «لوک کارلایل» (Luke Carlyle) که تونسته بود خودش را رئیس یک شرکت بزرگ بکنه. او به دکتر اختاپوس هم پیشنهاد کرد به این شرکت ملحق بشه ولی در واقع میخواست تجهیزات و بازوهای او را بدزده!

دکتر اختاپوس 2

سپس اونا رو ارتقا داد و دکتر اختاپوس جدید شد. اما در نهایت دکتر اختاپوس اریجینال او را شکست داد و به زندان افتاد.

و اما سابقه داشته دکتر اختاپوس مونث هم داشته باشیم. مثلا در انیمیشن تحسین شده "اسپایدرمن: سفر به درون دنیای عنکبوتی" دکتر اختاپوس اسمش شده بود «الیویا اکتاویوس» (Olivia Octavius) .

الیویا اکتاویوس

ایشون دانشمند ارشد الکمکس بود و به ویلسون فیسک کمک میکرد تا ماشین میان بُعدی بسازه و البته وقتی پیتر پارکر چاقالو و مایلز به مقر الکمکس نفوذ کردند، متوجه شد و به تعقیب اونا پرداخت. البته در کمیک های اسپایدرمن سابقه داشته که دکتر اختاپوس مونث داشته باشیم. مثلا «لیدی اختاپوس» (Lady Octopus)   که اسم واقعی اش هست «كارولین ترینر» (Carolyn Trainer)    و بیشتر به عنوان یكی از دشمنان خطرناك دختر عنكبوتی (Spider-Girl) در دنیای شماره 982 شناخته میشود.

لیدی اختاپوس

همانطور که در مورد شماره 10 گفته شد در طول داستان "سرگذشت کلون" وقتی کِین دکتر اختاپوس را کشت، شاهد بودیم که کارولین ترینر تبدیل به دکتر اختاپوس جدید شد . او دختر یکی از همکاران قدیمی اوتو اکتاویوس به نام «سووارد ترینر» بود و همیشه اوتو اکتاویوس و نبوغ او را تحسین میکرد. ایشون در ضمن در زنده شدن دکتر اختاپوس به وسیله فرقه Hand نقش داشت. همانطور که در شماره های جدید کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز خوانده اید این خانم مدتیه به همراه چند خبیث مونث دیگر به گروه "سندیکای خبیث" (Sinister Syndicate) ملحق شده.

گروه "سندیکای خبیث" (Sinister Syndicate)

خانم ترینر در جدیدترین انیمیشن سریالی/تلویزیونی اسپایدرمن هم حضور داره:

 

و البته از یاد نبریم که پیشتر نیز در بازی "اسپایدرمن: دنیاهای از هم گسیخته"  (Spider-Man: Shattered Dimensions) نیز یک ورژن مونث از دکتر اختاپوس دیده بودیم که با مرد عنکبوتی 2099 میجنگید و اتفاقا شباهت زیادی هم با الیویا اکتاویس در انیمیشن "سفر به درون دنیای عنکبوتی" داشت چون دانشمندی بود که برای الکمکس کار میکرد (البته اسم ایشون «سرینا پاتال» بود).

 

15-حضور در سینما، گیم و انیمیشن

دکتر اختاپوس اونقدر شخصیت مهمی در داستان های مرد عنکبوتی بوده که به جز دو مورد در تمامی سریال های کارتونی مرد عنکبوتی حضور داشته . در واقع او فقط در سریال های "مرد عنکبوتی نامحدود" و "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی جدید" حضور نداشته. جالب اینه که او در 2 سریال کارتونی ساخته شده از روی «هالک» هم حضور داشته!

کارتون دکتر اختاپوس

همچنین او در تقریبا تمامی بازی های ویدئویی مرد عنکبوتی و تعداد دیگری بازی ساخته شده از روی شخصیت های مارول هم حضور داشته است. در حقیقت تا به امروز دکتر اختاپوس در 28 بازی رایانه ای حاضر بوده!!!

بازی های دکتر اختاپوس

او همچنین یک بار در دنیای سینمایی (فیلم های زنده) ظاهر شده است که مربوط به فیلم تحسین شده "مرد عنکبوتی 2" میشود.

نقش او را «آلفرد مولینا» به استادی تمام بازی کرد. شخصیت او بسیار عالی به تصویر کشیده شد (طوری که در بیشتر مواقع حتی از کمیک ها بهتر بود) و تبدیل شدنش از آن دکتر آرام به یک خبیث تمام عیار کاملا منطقی جلوه کرد. بازی خوب آلفرد مولینا و صحنه های اکشنی که در آن ها حضور داشت (به خصوص صحنه نبرد روی قطار) و سکانس پایانی حضورش ، همه و همه باعث شدند که بتوان به جرات گفت :"این بهترین شروری است که تا به حال در فیلم های مرد عنکبوتی دیده ایم". آلفرد مولینا همچنین دكتر اختاپوسی را تحویلمان داد كه ابتدا یك مرد حرفه ای مصمم و همچنین یك همسر مهربان است. واكنش او نسبت به شور و شوق پیتر كاملاً حقیقی جلوه میکرد زیرا پیتر او را یاد جوانی های خودش می انداخت. در ضمن، او نوعی رابطه استاد شاگردی میان خود و پیتر ایجاد کرد كه در نوع خود بسیار جالب بود. در مجموع دکتر اختاپوس در این فیلم یک خبیث کاملا سمپاتیک بود.

 

 مهدی ترابی مهربانی

 

 All rights reserved © Spidey.ir 2017

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

مطالب مرتبط:

10 دشمن برتر مرد عنکبوتی

لحظات ماندگار در كمیك‌ های مرد عنکبوتی: اسپایدرمن خودش را از زیر آوار خلاص میكند!

سری جدید کمیک "مرد عنکبوتی برتر" ترجمه شد + لینک دانلود

معرفی گروه "شش خبیث" (SINISTER SIX)

بهترین داستان مرد عنکبوتی با حضور دکتر اختاپوس ترجمه شد  

معرفی دشمنان اصلي مرد عنكبوتی: دكتر اختاپوس (DOCTOR OCTOPUS)

لحظات ماندگار در كمیك‌ های مرد عنکبوتی: اسپایدرمن بازوان «دکتر اختاپوس» را جدا میکند!

5 مبارزه برتر مرد عنكبوتی با دكتر اختاپوس

كمیك های "مرد عنكبوتی برتر" به زبان فارسی

شماره 31 از کمیک "مرد عنکبوتی برتر" ترجمه شد + لینک دانلود

10 تغییر بزرگ در دنیای کمیک بوک های مرد عنکبوتی در دهه گذشته

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

کمیک "اختاپوس برتر" (SUPERIOR OCTOPUS) ترجمه شد + لینک دانلود

10 لباس برتر دکتر اختاپوس

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات انیمیشن سینمایی "سفر به دنیای عنکبوتی" – قسمت اول  

نقد شماره 700 كمیك "اسپایدرمن شگفت انگیز"

20 حقیقتی که باید درباره "زن عمو مِی" (AUNT MAY) بدانید

عكس های فوق العاده از «دكتر اختاپوس» 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Goblin.S
+2 #1 Goblin.S 1393-09-13 14:31
شاید کار دن اسلات برای عوض کردن بدن این دو اشتباه بوده ولی به نظر من خباثت دکتر اختاپوس رو بیشتر کرده!!
نقل قول کردن
Soheil spidey
+2 #2 Soheil spidey 1393-09-13 14:47
خیلی مقاله خوبی بود.
خسته نباشین آقای رضایی عزیز.
بی صبرانه منتظر مقاله میستریو هستیم. :roll:
نقل قول کردن
Miguel ohara
+1 #3 Miguel ohara 1393-09-13 15:19
بابت مقاله ممنونم
نقل قول کردن
amazing spider man
+1 #4 amazing spider man 1393-09-13 15:29
خیلی زیبا و همینطور خیلی ممنون علی بود
نقل قول کردن
amazing spider man
+1 #5 amazing spider man 1393-09-13 15:30
ببخشید مقاله ی معرفی ونوم رو نمینویسید؟
نقل قول کردن
THE SUPERIOR SPIDER MAN
+1 #6 THE SUPERIOR SPIDER MAN 1393-09-13 16:27
به نقل از amazing spider man:
ببخشید مقاله ی معرفی ونوم رو نمینویسید؟

اینم مقالش
spidey.ir/.../...
نقل قول کردن
mehrider2099
+1 #7 mehrider2099 1393-09-13 23:06
واقعا مقاله ی قشتگی بود.
نقل قول کردن
THE SUPERIOR SPIDER MAN
#8 THE SUPERIOR SPIDER MAN 1393-09-13 23:16
یه سوال دارم اتو چه جور عاشق اون کوتولهه آنا ماریا شد
نقل قول کردن
The Rock
+1 #9 The Rock 1393-09-14 21:46
خیلی ممنون بابت مقاله خوبتون خیلی خوب بود خسته نباشید ;-)

ببخشید که تا الان کامنت نذاشتم اصلا وقت نداشتم
نقل قول کردن
spidey 4ever
#10 spidey 4ever 1393-09-17 11:07
لطفا بازم برامون از اين نوع مقالات بنويسيد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید