لحظات ماندگار در كمیك‌های مرد عنکبوتی: مرگ گوئن استیسی

death-of-gwen-stacy مرگ گوين استيسي

با داستانی آشنا شوید  كه نه تنها اسپایدرمن و حال و هوای ماجراهایش بلكه كل عالم كمیك‌ را نیز برای همیشه تغییر داد! 

 مقدمه: "مرگ گوئن استیسی" داستانی دو قسمتی است كه در شماره های 121 و 122 از كمیك "اسپایدرمن شگفت انگیز" به چاپ رسید (ژوئن و جولای سال 1973). اتفاقاتی كه در این داستان افتاد (یعنی مرگ بی سابقه «گوئن استیسی»، دختری كه «پیتر پاركر» عاشق اش بود) به یكی از مهم ترین حوادث تاریخ مرد عنكبوتی بدل گشت و زندگی او را تا ابد تغییر داد. در این داستان كه به قلم «جری كان وی» و با طراحی های «گیل كین» و «جان رومیتا» خلق شد، اسپایدرمن همچنین با دشمن اصلی خود یعنی «گرین گابلین» به مبارزه پرداخت كه در نهایت به مرگ او نیز انجامید. 

لازم به ذكر است كه این دو شماره به همت سایت ما ترجمه شده كه می توانید آنها را در اینجا دانلود كنید.  

خلاصه داستان: پیشتر «نورمن آزبورن» در هیبت «گرین گابلین» به شرارت و دشمنی با اسپایدرمن پرداخته بود. او در شماره 39 از "اسپایدرمن شگفت انگیز" (1966) حتی توانست به هویت مخفی اسپایدرمن نیز پی ببرد اما به دلیل عارضه فراموشی این موضوع را فراموش كرد و دیگر نمیدانست كه پیتر پاركر و اسپایدرمن یك نفر هستند. در این اثنا، «هری ازبورن» (دوست صمیمی پیتر پاركر و فرزند نورمن ازبورن) به مواد مخدر اعتیاد پیدا كرد و برای مدتی در خانه حبس شد تا اعتیاد خود را ترك كند. (براي كسب اطلاعات بيشتر درباره داستان مهم اعتياد هري ازبورن اينجا را كليك كنيد)

harry-is-a-drug-addict هري ازبورن - مواد مخدر

این مساله به همراه مشكلات و فشارهای  مالی باعث شد تا نورمن دچار حمله عصبی شود و بار دیگر هم به هویت گرین گابلینی خود برگردد و هم هویت مخفی اسپایدرمن  را بیاد بیاورد!

او سپس دوست دختر پیتر پاركر یعنی «گوئن استیسی» (Gwen Stacy) را ربود تا اسپایدرمن را به بالای پل بروكلین شهر نیویورك بكشاند. (البته آن طور كه در طراحی ها مشخص است، پلی كه  گرین گابلین روی آن رفت، پل بروكلین است اما نویسنده در دیالوگ ها نوشته كه این پل، پل "جورج واشنگتون" است!!!).

goblin-abducts-gwen

سپس اسپایدرمن و گرین گابلین با هم درگیر شدند و گابلین گوئن را از روی پل به پایین انداخت. اسپایدرمن هم تار عنكبوت به سمت گوئن پرتاب كرد  تا جانش را نجات دهد. تار عنكبوت به پای گوئن اصابت كرد و در نهایت اسپایدرمن موفق شد گوئن را به بالای پل بكشد. او در این لحظه فكر میكرد كه گوئن را نجات داده ولی در كمال ناباوری فهمید كه مرده است! مرد عنكبوتي كه مطمئن نبود آیا گوئن بر اثر اصابت تار عنكبوتی و جا به جا شدن مهره های گردن مرده یا اینكه گابلین قبلاً او را كشته بود، فوراً خودش را به خاطر مرگ او  سرزنش كرد. البته گرین گابلین به اسپایدرمن گفت كه گوئن قبل از آنكه تار اسپایدرمن به او برسد، به خاطر شوك سقوط از ارتفاع مرده بوده.

gwen stacy dies  پرت شدن گوئن استيسي gwen stacy dies 2 گوئن استيسي

در هر حال، گرین گابلین فرار كرد. اسپایدرمن شروع به گریه بر سر جنازه گوئن نمود و قسم خورد كه انتقام خواهد گرفت.

gwen stacy dies 3

در شماره بعد (شماره 122 از "اسپایدرمن شگفت انگیز") اسپایدرمن موفق شد گرین گابلین را در مخفیگاه اش پیدا كند. او به شدت گابلین را كتك زد اما در نهایت نتوانست خودش را راضی به كشتن گرین گابلین كند. او با این كار درس مهمی را یاد گرفت كه همواره به آن پایبند بوده: "انتقام هیچ مشكلی را حل نمی‌كند". اما گابلین از این  فرصت استفاده كرد، و گلایدر خود را فراخواند تا از پشت سر به اسپایدرمن ضربه بزند.

goblin-death

اسپایدرمن به لطف حس عنكبوتی خود توانست جا خالی بدهد و بنابراین گلایدر گابلین به خودش اصابت كرد و او را كشت.

green goblin is killed

پیتر هم كه از نظر روحی و جسمی كاملاً درب و داغان بود، به خانه رفت و در آنجا با «مری جین» روبرو شد. مری جین هم بابت از دست رفتن گوئن بسیار ناراحت بود و در لحظه ای ماندگار در كنار پیتر ماند تا او را دلداری دهد.

mj-comforts-peter

اهمیت این داستان:
- مرگ گوئن استیسی جامعه كمیك بوكی آمریكا را شوكه كرد. تا قبل از آن كشته شدن یك كاركتر اصلی در دنیای كمیك امری بعید و غیر ممكن بود، چه برسد به كشتن عشق حقیقی كاراكتر شماره یك مارول با ان همه هوادار! این داستان از سوی مورخین به عنوان یكی از پایان دهندگان اصلی دوران نقره ای كمیك و آغاز دوران جدیدی به نام دوران برنزی  بر شمرده میشود (در دوران برنزی عالم كمیك حال و هوایی جدی و تاریك تری به خود گرفت)

- مرگ گوئن استیسی آنقدر مهم و تاثیرگذار بوده است كه اگر در دنیای كمیك ابرقهرمانی دوست دختر یا همسرش را از دست بدهد، میگویند كه به "سندروم گوئن استیسی" دچار شده است!!!

- در یك نظرسنجی كه توسط سایت رسمی مارول انجام شد، قسمت های اول و دوم این داستان به ترتیب به عنوان ششم و نوزدهم لیست 100 داستان برتر تاریخ كمیك های مارول انتخاب شدند.

- در رمان معروف "شبی كه گوئن استیسی درگذشت" (نوشته «سارا برونی») زوج جوانی وجود دارند كه نامشان پیتر پاركر و گوئن استیسی است!

نكات جنجالی داستان:
همان طور كه در بالا هم گفته شد در متن داستان اشاره شد كه نبرد میان اسپایدرمن و گرین گابلین روی پل جورج واشنگتون انجام میشود اما طراح این داستان پل بروكلین را كشیده است! البته در برخی از تجدید چاپ های داستان (reprints) این مساله تصحیح شد (یعنی متن هم به پل بروكلین تغییر یافت). «استن لی» در سال 2004 در یك مصاحبه تلویزیونی اعلام كرد كه اشتباه از او بوده زیرا طراح پل بروكلین را كشیده بوده ولی او به عنوان ویراستار داستان، به اشتباه نام پل جورج واشنگتون را نوشته!

goblin-takes-gwen-to-bridge

اما قطعاً جنجال اصلی مربوط علت مرگ گوئن استیسی میشود كه تا به امروز لاینحل باقی مانده. در واقع اولین باری كه این داستان چاپ شد از كلمه SNAP به عنوان یك افكت صوتی در كنار سر گوئن استفاده شد (درست در زمانی كه تار اسپایدرمن به پای او میرسد). اما در تجدید چاپ های بعدی این كلمه حذف شد. آقای «روی توماس» از سردبیران ارشد مارول در دهه 70 میلادی درباره اين موضوع اظهار كرد: "با كمال تاسف باید بگوییم كه  رسیدن تار عنكبوتی اسپایدرمن به پاهای گوئن باعث جا به جا شدن مهره های گردن او شد. اما از یاد نبریم كه پیتر هرگز نمیتوانست گوئن را نجات دهد. او نمیتوانست به سمت او بپرد و به موقع او را در هوا بگیرد چون با او فاصله زيادي داشت. بنابراین او هر كاری میكرد در هر حال گوئن میمرد. او سعی كرد بهترین كاری كه به ذهنش میرسید را انجام دهد".

در مستند پخش شده از شیكه History Channel كه به تجهیزات اسپایدرمن اختصاص داشت، استن لی اظهار داشت كه احتمالا گردن گوئن پس از رسیدن تار اسپایدرمن به او، شكسته است.

فیزیكدان معروف آقای «جیمز كاكالیوس» در كتاب خود به نام "فیزیك ابرقهرمانان" می نویسد كه در دنیای واقعی اگر كسی  سعی كند كه با استفاده از تار یا طناب از سقوط آزاد فرد دیگري جلوگیری كند، قطعاً مهره های گردنش خواهد شكست.

اما اكثر هواداران اسپایدرمن بر این عقیده هستند كه گوئن به خاطر شوك ناشی از افتادن از آن ارتفاع كشته شده. در ضمن خود گرین گابلین به اسپایدرمن میگوید:

Romantic idiot! She was dead before your webbing reached her! A fall from that height would kill anyone — before they struck the ground!"

"ای احمق عاشق پیشه! (گوئن) قبل از اینكه تارهای تو بهش برسن، مرده بود! اگر كسي از چنين ارتفاعی سقوط كنه قبل از اینكه به زمین برسه، كشته ميشه!"

در هر حال دلیل واقعی مرگ گوئن به صورت معمایی عجیب همچنان باقی است...

این داستان و لحظه تاریخی مرگ گوئن بعدها بارها و بارها در دنیای كمیك به نوعی  تكرار شد. یعنی دیگر نزدیكان اسپایدرمن بارها از جاهای مرتفع به پایین پرت شده اند ولی او موفق شده با پریدن به موقع آنها را نجات دهد. به طور مثال در شماره 25 از كمیك "اسپایدرمن نهایی" (Ultimate Spider-Man) ، گرین گابلین مری جین را ربود و از بالای پل به پایین پرت كرد ولی اسپایدرمن سریعا پرید و به دنبال او رفت و سپس وقتی فاصله كمی با او داشت به پایش تار زد و روی هوا او را گرفت. در نتیجه مری جین زنده ماند:

usm25 p19 usm25 p20

كلاً قضیه گروگان گرفتن مری جین توسط دشمنان اسپایدرمن و بردن آنها به بالای پل بارها در كمیك های اسپایدرمن اتفاق افتاده:

webspinners #11

«الكس راس»  (Alex Ross) هنرمند مشهور و معروف يكي از قسمت هاي  كمیك چهار قسمتی و تحسین شده Marvels را به این داستان اختصاص داده است:

alex-ross-gwen-goblin alex-ross-gwen-goblin

در عالم انیمیشن هم یكبار در قسمت 41 از سریال "اسپایدرمن مجموعه كارتونی" (Spider-Man: The Animated Series) ، گرین گابلین مری جین را گروگان گرفت و از بالای پل به پایین پرتاب كرد. سپس مری جین در حین افتادن وارد یك دنیای دیگر شد و پیتر به اشتباه فكر كرد كه كشته شده است:

spidey-the-animated-series اسپايدرمن مجموعه كارتوني spidey-the-animated-series-

در فیلم "مرد عنكبوتی" (2002) ساخته «سم ریمی» (Sam Raimi) نیز این صحنه به نوعی تكرار شد و گرین گابلین این بار هم مری جین را به پایین پرت كرد و هم اتوبوسی پر از بچه های مدرسه ای را! ولی اسپایدرمن در اقدامی محیرالعقول موفق شد هر دو را نجات دهد:

spider-man-movie

spider-man-movie-2

spider-man-movie-3

مرگ گرین گابلین هم دقيقا در اين فيلم تكرار شد:

death-of-goblin

 

فیلم "اخرین نبرد با گرین گابلین» (Green Goblin's Last Stand) نیز توسط یكی از بزرگترین هواداران اسپایدرمن به نام «دان پول» دقیقاً براساس داستان مرگ گوئن استیسی ساخته شده است:

  

(این فیلم را میتوانید اینجا دانلود و تماشا كنید)

و البته مرگ گوئن در فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" نیز اتفاق افتاد (منتهی به دست هری آزبورن!). 

مرگ گوئن

 

 

 مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2013

(هر كسي بدون اجازه يا بدون ذكر نام نويسنده و منبع از اين مقاله يا ديگر مقالات سايت در وبلاگ يا سايت خود استفاده كند، مورد پيگرد قانوني قرار خواهد گرفت)

 

مطالب مرتبط:

"مرگ گوئن استیسی" ترجمه شد!

کمیک مرگ گوئن استیسی در دنیای کمیک بوک های "مردعنکبوتی نهایی" ترجمه شد

کمیک "چه میشد اگر مرد عنکبوتی گوئن استیسی را نجات میداد" ترجمه شد + لینک دانلود

قسمت آخر از بهترین داستان مرد عنکبوتی در سال 1999 ترجمه شد+ لینک دانلود

تمام عشق های پیتر پاركر!

کمیک "گوئن استیسی" (GWEN STACY) ترجمه شد + لینک دانلود

15 حقیقت مهمی که باید درباره گوئن عنکبوتی (SPIDER-GWEN) بدانید

سری جدید کمیک بوک های "گوست اسپایدر" ترجمه شد + لینک دانلود

شماره آخر از کمیک "گوئن عنکبوتی: گوست اسپایدر" ترجمه شد + لینک دانلود

هشت لحظه كلیدی در تاریخ گوئن استیسی

رتبه بندی عشق های پیتر پارکر در دنیای سینما

شماره آخر از کمیک "مرد عنکبوتی : آبی" ترجمه شد + لینک دانلود

"مرگ گوئن استیسی" بهترین داستان تاریخ مارول شد

معرفی شخصیت های مكمل  كمیك های مرد عنكبوتی

لحظات ماندگار در كمیك‌های مرد عنکبوتی: مرگ گوئن استیسی

مهم ترین داستان های کمیک بوکی مرد عنکبوتی + لینك دانلود مستقیم

لحظات ماندگار در كمیك‌های مرد عنکبوتی: مرگ گوئن استیسی

"مرگ سروان جرج استیسی" ترجمه شد!

كمیك های دنیای عنكبوتی به زبان فارسی ( كامل + لینك دانلود مستقیم)

معرفی تمام مردان و زنان عنكبوتی – قسمت اول

معرفی تمام مردان و زنان عنكبوتی – قسمت دوم

مارول کمیک نیروی عنکبوتی (SPIDER-FORCE) را منتشر میکند

داستان کمیک بوکی "دنیای ونومی" (VENOMVERSE) به زبان فارسی (کامل) + لینک دانلود

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

abolfazl
-12 #1 abolfazl 1392-07-06 15:57
باز اول :-) :D :lol: :lol: .
نقل قول کردن
محمد شیرزاده
+7 #2 محمد شیرزاده 1392-07-06 16:08
ممنون بابت مقاله . بنظر من مرگ گوئن استیسی یکی از تراژدیک ترین و در عین حال ضروری ترین اتفاقاتی بود که توی تاریخ ASM و کلا تمام دنیای مرد عنکبوتی رخ داد . مرگ گوئن از نظر تاثیرش بر روی مرحوم پیتر پارکر خیلی شبیه به مرگ عمو بن بود .
نقل قول کردن
mtm
+20 #3 mtm 1392-07-06 16:15
اينا هم تقديم به تمام هواداران "واقعي" مرد عنكبوتي:









اينهم از لحظه اي كه گرين گابلين گوئن را ميدزدد (با طراحي حيرت انگيز "الكس راس"):
نقل قول کردن
محمد شیرزاده
+4 #4 محمد شیرزاده 1392-07-06 16:25
درباره عکس آخر : اون که از روی زمین داره میبینه جیمسونه ؟
نقل قول کردن
محمد شیرزاده
+6 #5 محمد شیرزاده 1392-07-06 16:27
راستی : من به شدت عاشق مری جین دنیای التیمیت هستم . خیلی بهتر از نسخه اصلیشه . حتی بیشتر از اون عاشق پیتره .
نقل قول کردن
mtm
+8 #6 mtm 1392-07-06 16:29
نه ! خبرنگار و عكاسيه كه داستان از ديد او نقل ميشه
نقل قول کردن
spidey 4ever
+8 #7 spidey 4ever 1392-07-06 16:32
مرسي ! عالي بود. قطعا يكي از بهترين داستان هاي تاريخ اسپايدرمن كه چه عرض كنم، كل تاريخ كميك بوکه!
ولي ميخواهم بدانم آقاي ترابي شما دليل اصلي مرگ گوئن را چه ميدانيد؟
نقل قول کردن
mtm
+14 #8 mtm 1392-07-06 16:35
خوب دليل اصلي كه گرين گابلينه! چون اگه گوئن ندزديده بود و بالاي پل نبرده بود ، قطعا زنده ميموند
اما شخصاً بر این باورم كه نویسنده در اقدامی نبوغ آمیز عمداً این این ابهام را به وجود آورده چون میدانسته پیتر درست مثل مرگ «عمو بن» همواره خودش را در مرگ عزیزانش مسئول میدانسته و بنابراین او تا پایان عمرش خود را تا حدی در مرگ گوئن نیز مقصر خواهد دانست و مثلاً همیشه از خود خواهد پرسید: "آیا بهتر نبود اجازه میدانم گوئن به درون آب بیافتد و بعد میرفتم او را نجات میدادم؟ آیا بهتر نبود سعی میكردم بپرم و با سرعت خودم را به او برسانم؟"

اين ابهام به غناي شخصيتي اسپايدرمن اضافه كرده
نقل قول کردن
mokhtar
+18 #9 mokhtar 1392-07-06 16:53
در طي ساليان گذشته خيلي ها درباره اهميت و تاثير بزرگ اين داستان صحبت كرده اند (مثلا اينكه چطور باعث شد دوران جديدي در تاريخ كميك آغاز بشه، چطور براي اولين بار قهرمان نتونست نامزدشو نجات بده، چطور براي اولين بار يك شخصيت خبيث با دونستن هويت مخفي قهرمان به معناي واقعي كلمه بهش ضربه زد و ...)
مطمئناً اين داستان تا ساليان سال مورد بحث و گفتگو و آناليز قرار خواهد گرفت اما از همه اينا گذشته ميخام به مسئله ديگري اشاره كنم كه مربوط ميشه به كيفيت خود داستان و اينكه چرا به نظر من اين داستان يكي از بهترين هاي تاريخ اسپايدرمنه.
در شماره 122 اسپايدرمن كه ميخاد هر طوري شده از گرين گابلين انتقام بگيره بلاخره او را در يكي از مخفيگاه هاي خودش پيدا ميكنه. او گرين گابلين رو كتك ميزنه و دمار از روزگارش در مياره اما درست در آخرين لحظه به خودش مياد، دست نگه ميداره و ميگه: "خداي من ... هيچ معلوم هست دارم چيكار ميكنم؟"



حالا ازتون ميخام كه يه لحظه خودتونو جاي اسپايدرمن بزاريد. اگه شما در اون شرايط بوديد، دست نگه ميداشتيد؟ اگه يه نفر دختري رو كه واقعا از صميم قلب دوست داشتيد ميكشت چه كار ميكرديد؟ اگه كسي كه مرتكب جنايات فراواني شده است و جامعه از وجودش بيزار است مي آمد و عشق حقيقي شما رو كه تنها گناهش اين بوده كه با ابرقهرماني خيرخواه دوستي برقرار كرده است ، به قتل ميرساند چه كار ميكرديد؟ شما رو نميدونم ولي اگه من بودم ميزدم گابلين رو ميكشتم!
اما به همين خاطره كه اسپايدرمن با من و شما فرق ميكنه و به همين دليله كه يه ابرقهرمانه! يعني او قهرمانه ولي نه به اين خاطر كه ميتونه گرين گابلين رو شكست بده بلكه به اين خاطر كه جلوي خودشو رو ميگيره و نميزاره تا به سطح شخصيت پستي مثل گابلين نزول پيدا كنه
اين داستان براي هميشه شخصيت اسپايدرمن رو ارتقا داد.
نقل قول کردن
spidey 4ever
+7 #10 spidey 4ever 1392-07-06 17:00
پیشنهاد میکنم حتما اين داستان رو بخونيد و درباه اش فكر كنيد . فوق العاده است!
درضمن با خوندنش متوجه ميشيد که چرا تا ابد نورمن آزبورن / گرین گابلین بزرگترین دشمن پیتر پارکر / اسپیادرمنه !
نقل قول کردن
mohammad hossein
+5 #11 mohammad hossein 1392-07-06 17:04
فقط گوین زیادی بود مری جین پنج شش بار فقط از بالای پل افتاد ولی خم به ابرو نیاورد
نقل قول کردن
salar
+3 #12 salar 1392-07-06 17:36
ممنون....دقت کردین که من اصلا نبودم؟؟؟؟ :cry:
نقل قول کردن
محمد علی یراقی فرد
#13 محمد علی یراقی فرد 1392-07-06 17:41
اقای ترابی من فکر می کنم یعنی صد در صد که کار خود مرد عنکبوتی چون داخل هر عکسی شما از افتا دن گوئن گزاشتیر یه صدای مثل این جمله کنار سر گوئن هست(snap) هستش :-)
نقل قول کردن
mohsen
+4 #14 mohsen 1392-07-06 17:55
اقای ترابی بعد از این همه عذاب وجدان پیتر چجوری خودشو اروم کرد ایا سعی کرد از خودش رفع اتهام کنه و بگه مرگ گوئن تقصیر من نبود تقصیر گابلین بود؟
نقل قول کردن
محمد
-7 #15 محمد 1392-07-06 18:27
از نظر من (بدون شوخی و هیچ چاپلوسی) اقای ترابی هم مثل مرد عنکبوتی عمل میکرد :sigh:
نقل قول کردن
mohsen
+2 #16 mohsen 1392-07-06 18:32
و اقای ترابی یه سوال دیگه مگه تار به پای گوئن اصابت نکرده پس چرا گردنش شکسته؟
نقل قول کردن
سید حمید رضا فتو کیان
+3 #17 سید حمید رضا فتو کیان 1392-07-06 21:18
دستتون درد نکنه...عالی بود... ;-)
نقل قول کردن
mtm
+7 #18 mtm 1392-07-06 21:43
بله بعدها همه متوجه شدند که کار گرین گابلین بوده
ولی پیتر هنوز هم کابوس مرگ گوئن رو میبینه
نقل قول کردن
mtm
+6 #19 mtm 1392-07-06 21:45
شما وقتی از یه ارتفاع داری سقوط میکنی بعد یکهو یه چیزی به پاهات میخوره و به طور ناگهانی سقوط رو متوقف میکنه، یه فشار شدیدی به گردنت میاد که بهش میگن whiplash
این فشار میتونه باعث جا به جا شدن مهره های گردن و در نتیجه شکستگی گردن آدمیزاد بشه
نقل قول کردن
ش.خ
+5 #20 ش.خ 1392-07-06 22:01
دستتان درد نكند، مقاله‌ي خوبي بود. فقط سؤالي دارم: اگر گرين گابلين شخصيت شروري است، پس چرا به پيتر پاركر مي‌گويد كه شوك سقوط باعث مرگ گوئن شد؟ منظورم اين است كه اگر نورمن آزبورن واقعاً آدم بدي است، پس بايد به جاي آن كه بگويد گوئن از قبل مرده بود، حتي اگر واقعاً از صحت اين قضيه اطمينان داشته باشد، به مردعنكبوتي بگويد كه: «تقصير تو بود! تو اون رو كشتي!» تا عذاب وجدان پيتر را بيش‌تر كند.
مي‌شود توضيحاتي در مورد كتاب «فيزيك ابرقهرمانان» كه در اين مقاله به آن اشاره كرده‌‌ايد، بدهيد؟‌ و آيا اين كتاب ترجمه شده است؟
توي رمان «شبي كه گوئن استيسي درگذشت» گوئن داستان چگونه مرد؟ آيا او هم كشته شد؟
موفق باشيد.
پي‌نوشت: شما به اين قضيه اشاره كرده‌ايد كه گروگان گرفته شدن مري جين بارها در كميك‌هاي مردعنكبوتي تكرار شده است. اين نشان مي‌دهد كه او چه‌قدر فداكار است و چه‌قدر پيتر را دوست دارد. منظورم اين است كه... كلاً چند نفر، چه مرد و چه زن، در دنيا حاضرند براي كنار عشقشان بودن و به او اميدواري دادن،‌ چنين خطراتي را تحمل كنند؟ والله...
نقل قول کردن
mtm
+6 #21 mtm 1392-07-06 22:22
سئوال خوبی پرسیدید. به نظرم شخصیت های خبیث قطعا به خاطر غروری که دارند حاضر یستند عمل شریرانه خود را با کس دیگری قسمت کنند! گرین گابلین هم حتما نمیخواسته انتقام سختی را که بلاخره از اسپایدرمن گذفته بوده را خرابش کند و اسپایدرمن را مقصر جلوه دهد. البته احتمالاً مختار بهتره میتونه جواب این سئوال رو بده چون با ذهنیت گابلین ها بیشتر آشنایی داره، درست میگم عمو؟ :lol:

در مورد آن دو کتاب اطلاعات بیشتری نمیتونم بدم چون نخوندمشون.
نقل قول کردن
بابک
+3 #22 بابک 1392-07-06 23:26
تصاویر خیلی زیبایی بودن
ولی در عین حال غم انگیز
:cry:
نقل قول کردن
محمدارشیا
+2 #23 محمدارشیا 1392-07-07 07:01
تا به امروز به این مرگ نمرده است کسی/نقدوبررسی
"شبی که گوئن استیسی درگذشت"

نکات مثبت:طراحی چشم نواز,شخصیت پردازی عالی,روایت داستانی بی نقص, پایان بندی مناسب,کشش خوب داستنی
نکات منفی:اندک مشکلات رنگ آمیزی وسایه زنی ,کاورهای نه چندان مناسب
در ادبیات مدرن برخلاف دوره کلاسیک روایی اهیت ساختار شکنی و وقوع ایده ها ارزش بیشتر نسبت به خط داستانی منسجم وبی نقص یافته اند. دنیای کمیک نیز از این قاعده مستثنا نیست و حال آنکه اوج این رسانه با سقوط آثار کلاسیک همزمان گشت و اساسا کمیک ها تاکید بیشتری بر چارچوب های جدید روایی داشته اند و از این رو میتوان گفت رسانه کمیک پیش از اینکه برجنبه سرگرم سازی خود تکیه داشته باشد یک رسانه تجربی محسوب میشود.
بر خلاف باور بسیاری از مردم برای دستیابی به اثری بدیع حتما نیازی به گذراز چارچوب ها و پیچیده سازی های نامتعارف داستانی (از طرقی همچون شکست خط زمانی) نیست , بلکه گاه روایتی دور از تفکر عموم حتی در حیطه کلاسیک ترین شیوه های روایی میتواند اثری نو و دو از انتظار را پدید آورد.
"شبی که گوئن استیسی درگذشت" از آن دست آثاریست که با تکیه بر روایت موقری از نگاه راوی دانی کل اما با داستانی که تاکنون در دنیای دیگر داستان های مرتبط خلق نشده است به خوبی از خود اثری ماندگار میسازد.
داستان با ترک اجباری هری از آنچه که آن را بیماری میامیم آغاز میشود و دیالوگ ها وتضاویری که به خوبی فضای سخت اعتیاد و عیادت را باهم درمیامیزد و با جنون آژبورن ختم به تباهیش میکند. حالت خسته چهره آزبورن و دیالوگ ها ی رد وبدل شده نیز زمانی که در کنار مونولوگ های پیتر قرارمیگیرند تلنگر منطقی راوی را با تاکیدی سخت براینکه زمان برانگیختن گابلین فرارسیده را آشکار میسازد.
انتظار مخاطب خیلی به طول نمی انجامد و آزبورن به همراه تمامی خطراتش , ن هیولایی را که از اطرافیان برای خودساخته به یاد میاورد و مخفیگاه فرشته نجات سبزرنگ خود را می یابد . نورمن در مرز نابودی قرار دارد و چنین فردی هر کاری برای آرامش خاطر بیشتر انجام میدهد.
طراحی سرد و بیمارگونه کمیک به خوبی وضیت افسرده نورمن و کسالت پیتر را فریاد میزند . پیتری که همچنان مغرور است و گویا تاوان غرو مقتضای سنش را به کائنات میدهد. پیتر تا آخرین لحظه خود را از دیگران بهتر میداند چون فکرمیکند گوئن را نجات داده است . سوال اینجاست که این آزمون سخت کائنات از جوانی به جوانی مغرور عادلانه است؟
بی شک مرگ گوئن یکی از برترین داستان های تاریخ مردعنکبوتی است , البته اگر نگویم بهترین آن هاست اشتباهی نکرده ایم چون همچنان بعد از گذشت سال ها مشکلات عجیب سایه زنی و کاور های نه چندان خوب چیزیست که اجازه لذت مطلق رابه مانمیدهد,اما این بدان معنا نیست که بتوانندلذت یک خوانش واقعاخوب را به طورکلی از ما محروم مکنند.
داستان:10
رنگ آمیزی:8
طراحی:10
کاور:7
امتیاز کلی:9
نقل قول کردن
محمدارشیا
+3 #24 محمدارشیا 1392-07-07 07:04
فقط برای جلوگیری از اسپم عرض میکنم,عنوان کار از یکی از شعر های مشهور صائب تبریزیست که میفرماید:
لب نهادم به لب یار وسپردم جان را/تابه امروز به این مرگ نمرده است کسی
نقل قول کردن
mokhtar
+7 #25 mokhtar 1392-07-07 09:30
به نظرم نكته ديگري كه مرگ گوئن استيسي را حتي تراژيك تر ميكنه، حرفايي هستش كه پدر گوئن يعني سروان استيسي در هنگام مرگ به پيتر گفت:



"پس از مرگ من دیگر كسی نخواهد بود تا از دخترم گوئن مراقبت كند. هیچ كس به جز تو پیتر. باهاش مهربان باش. او خیلی تو را دوست دارد".

:cry:
نقل قول کردن
محمدعلی بابایی مطلق
+1 #26 محمدعلی بابایی مطلق 1392-07-07 13:14
سلام
عمو مگه نگفت ازش دوری کن؟؟؟؟؟
مگه نگفت بخاطرامنیت گوئن ازش دوری کن حالا اون که این کارو نکرده ونتونسته جلوی مرگ گوئن وبگیره چی میشه؟؟؟یعنی اصلا قولش براش مهم نبوده؟؟؟؟؟
نقل قول کردن
mtm
+4 #27 mtm 1392-07-07 13:37
اون جمله "از گوئن دوري كن" رو سروان استيسي تو فيلم به پيتر گفت. تو كميك هاش به پيتر ميگه "بعد از من از گوئن مراقبت كن"
ولي در هر حال فرق چنداني نميكنه چون در هر دو صورت پيتر بعد از مرگ گوئن عذاب وجدان ميگيره و خودش رو مقصر ميدونه چون نتونسته از گوئن مراقب كنه
نقل قول کردن
محمدعلی بابایی مطلق
+2 #28 محمدعلی بابایی مطلق 1392-07-07 13:47
خیلی خیلی ممنون آقای ترابی
نقل قول کردن
ونداد
+2 #29 ونداد 1392-07-07 20:01
منتظر این مقاله بودیم راستی عمو اواتارت خیلی باحاله
نقل قول کردن
Ssm
+2 #30 Ssm 1392-07-08 06:10
سلام آقاى ترابى يه سؤال داشتم پيتر پيش تر به گوئن استيسى علاقه داشت يا به مرى جين؟؟؟

راستى عمووو مى دونستى سه چهار ماه پيش ماسك گابلين و تو يكى از كانال ها نشون داد ٢٧٥٠٠ دلار فروختند شايد بدونى يا شايد ندونى
نقل قول کردن
mtm
+2 #31 mtm 1392-07-08 11:41
اول به گوئن علاقه داشت
بعد وقتي گوئن مرد، به مري جين علاقه مند شد ;-)
نقل قول کردن
mokhtar
+4 #32 mokhtar 1392-07-08 12:12
نقل قول کردن
spidey 4ever
+4 #33 spidey 4ever 1392-07-08 12:35
راستي آقاي ترابي پيتر بلاخره گوئن رو بيشتر دوست داشت يا مري جين رو؟
نقل قول کردن
mokhtar
+8 #34 mokhtar 1392-07-08 12:51
سئوال خوبي پرسيدي!
تو يكي از كميك هاي نسبتا جديد اسپايدرمن، نبردي بين پيتر پاركر و گرين گابلين در ميگيره. بعد پيتر گابلين رو شكست ميده و بدون اينكه بخاد ازش انتقام بگيره، ميزاره ميره. اونوقت گابلين شروع ميكنه درباره گوئن و مري جين حرف ميزنه تا پيتر رو عصباني كنه. او بعد بهش ميگه كه اين نبرد هميشگي ميان اونا بلاخره يه روز با مرگ يكيشون بايد تموم بشه و حتي به پيتر پيشنهاد ميكنه كه بكشتش! پيتر بهش ميگه:


"من عاشق مري جين هستم. واقعا هستم. درست همون قدر دوستش دارم كه گوئن رو دوست داشتم"
بنابراين او هردو رو به يك اندازه دوست داشته

اما پيتر يه چيز ديگه هم به گابلين ميگه كه به نظرم خيلي جالبه و نشون ميده كه چرا به پيشنهاد گابلين توجه نميكنه و هرگز با وجود تمام جناياتي كه بر عليه گوئن استيسي و ديگر اعضاي خانواده اش مرتكب شده، او را نخواهد كشت:
"هر روز كه از خواب بيدار ميشم دوست دارم بكشمت ولي به خودم ميگم كه نبايد ازت متنفر باشم. با اين كار گوئن رو تو دلم زنده نگه ميدارم. چون اگه تسليم خشم و نفرت بشم، ياد و خاطره گوئن هم براي هميشه ميميره ... ولي گوئن از هر پيشنهادي كه ممكنه به من بكني، برام عزيزتره"
نقل قول کردن
محمد مهدی زارع پور
+3 #35 محمد مهدی زارع پور 1392-07-10 17:44
افسوس که کمیک های اسپایدر من دست دن اسلاته :sad: و افسوس که کمیک های اسپایدی این روز ها به یک مبارزه خلاصه می شوند.... :-|
و افسوس که مارول از خر شیطان پایین نمیاد :-x
نقل قول کردن
amazing spider man
#36 amazing spider man 1393-05-30 05:20
به نقل از mokhtar:
سئوال خوبي پرسيدي!
تو يكي از كميك هاي نسبتا جديد اسپايدرمن، نبردي بين پيتر پاركر و گرين گابلين در ميگيره. بعد پيتر گابلين رو شكست ميده و بدون اينكه بخاد ازش انتقام بگيره، ميزاره ميره. اونوقت گابلين شروع ميكنه درباره گوئن و مري جين حرف ميزنه تا پيتر رو عصباني كنه. او بعد بهش ميگه كه اين نبرد هميشگي ميان اونا بلاخره يه روز با مرگ يكيشون بايد تموم بشه و حتي به پيتر پيشنهاد ميكنه كه بكشتش! پيتر بهش ميگه:
spidey.ir/.../...

"من عاشق مري جين هستم. واقعا هستم. درست همون قدر دوستش دارم كه گوئن رو دوست داشتم"
بنابراين او هردو رو به يك اندازه دوست داشته

اما پيتر يه چيز ديگه هم به گابلين ميگه كه به نظرم خيلي جالبه و نشون ميده كه چرا به پيشنهاد گابلين توجه نميكنه و هرگز با وجود تمام جناياتي كه بر عليه گوئن استيسي و ديگر اعضاي خانواده اش مرتكب شده، او را نخواهد كشت:
"هر روز كه از خواب بيدار ميشم دوست دارم بكشمت ولي به خودم ميگم كه نبايد ازت متنفر باشم. با اين كار گوئن رو تو دلم زنده نگه ميدارم. چون اگه تسليم خشم و نفرت بشم، ياد و خاطره گوئن هم براي هميشه ميميره ... ولي گوئن از هر پيشنهادي كه ممكنه به من بكني، برام عزيزتره"

ای کاش گون بود :lol: کلا گون چیز دیگریست.من هنوز به خاطر مرگش تو امیزینگ دو ناراحتم :cry:
نقل قول کردن
Ziba
#37 Ziba 1394-04-21 10:55
توضیحات کامل و عالی بودند ممنون.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

تولد مجدد قهرمانان

گرین گابلین

تاپ 20 - سایت spidey.ir

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

51

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

اسپایدرمن در تلویزیون

36

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

008

009

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

بررسی فیلم های مرد عنکبوتی

35

46

45

44