لحظات ماندگار در كمیك‌ های مرد عنکبوتی: اسپایدرمن خودش را از زیر آوار خلاص میكند!

if-this-be-my-destiny

با لحظه ای مهم و كلیدی در داستان های اسپایدرمن آشنا شوید كه در پنجاه سال گذشته بارها و بارها  طراحان و نویسندگان و انیماتورها و فیلمسازان  بهش ادای احترام کرده اند!

 (این داستان زیبا را اینجا براتون ترجمه کرده ایم).

مرد عنكبوتی همواره نسبت به مرگ «عمو بن» احساس گناه كرده و خودش را مقصر دانسته است. در واقع، اگر او مسئولانه رفتار كرده بود، شايد  عمویش الان زنده بود. از آن موقع، او هر كاری كه از دستش برآمده انجام داده تا اشتباه خود را جبران كند. تا اینكه در شماره 31 از كمیك "مرد عنكبوتی شگفت انگیز" (كه سال  1965 توسط «استن لی» و «استیو دیتكو» خلق شد) یك گروه از خلافكاران نقابدار موجی از جنایت در شهر به راه انداخت و فرصتی برای مرد عنكبوتی فراهم شد تا به نوعی گذشته اش را جبران كند. این گروه از تجهیزات پیشرفته استفاده میكرد و بیشتر به دنبال سرقت تجهیزات اتمی و رادیو اكتیو بود. اما سپس «زن عمو می» ناگهان بیمار شد.

aunt-may-becomes-ill

 اما بدتر اينكه  پیتر فهمید كه مقصر بیماری زن عمویش نیز هست! (چون او چند ماه قبل  به زن عمو می خون اهدا كرده بود، به همين دليل رادیو اكتیو داخل خون باعث شده بود تا زن عمو می به سختی بیمار شود).

پيتر به زن عمويش خون اهدا ميكند

حال زن عمو می به سرعت وخیم تر و او هر لحظه به مرگ نزدیك تر میشد. به علاه، مشكلات پیتر در دانشگاه و اطرافیانش نیز بیشتر شده بود و مجبور بود مدام سر كلاس غیبت كند. در یك كلام میتوان گفت كه مشكلات و بدبیاری مدام از زمین و زمان بر سر پیتر پاركر بدبخت میریخت و نمیدانست چكار كند.

the-parker-luck

سپس در شماره بعدی (شماره 32 از "مرد عنكبوتی شگفت انگیز") سراغ دوستش یعنی دكتر «كرتیس كانرز» رفت تا از وی كمك بخواهد. او هم به مرد عنكبوتی گفت كه  سرمی درست شده به نام ISO-36 كه میتواند زن عمویش را خوب كند.

spidey-goes-to-connors

اما این سرم توسط همان گروه خلافكاران نقابدار به سرقت رفت. مرد عنكبوتی هم برای نجات جان زن عموی عزیزش تمام شهر را زیر و رو كرد و با جدیتی مثال زدنی با تبهكاران شهر روبرو شد تا بتواند سرنخی درباره مخفیگاه  آنها پیدا كند. او در نهایت فهمید كه اعضاي گروه در محلی در زیر آب مخفی شده اند و برای شخصیتی خبیث و مرموز با اسم مستعار "برنامه ریز قهار" (Master Planner)  كار میكنند! 

او در آنجا به سختی با اعضای گروه تبهكاری درگیر شد اما خم به ابرو نیاورد زیرا هیچ چیزی نمیتوانست سد راه او شود و حاضر بود جانش را هم برای به دست آوردن سرم ISO-36 بدهد تا زن عمویش نجات یابد.  او سپس با "برنامه ریز قهار" روبرو شد و در كمال تعجب فهمید كه او كسی نیست جز «دكتر اختاپوس»!

master-planner-is-dr-octopus

نبرد مرد عنكبوتی با دكتر اختاپوس در نهایت منجر به بروز يك انفجار شديد شد.  مرد عنكبوتی كه میخواست به هر قیمتی شده سرم را پیدا كند، زیر آوار گیر كرد در حالیكه سرم در چند قدمی اش روی زمین افتاده بود. از سوی دیگر، آب داشت كم كم آنجا را پر میكرد و هر لحظه ممكن بود خفه شود. اما درست در لحظه ای كه همه چیز ناامیدانه و تیره و تار به نظر میرسید ناگهان یكی از مهم ترین و تاریخی ترین لحظات كل تاریخ اسپایدرمن خلق شد (شماره 33 از كمیك "مرد عنكبوتی شگفت انگیز"):

بله همانطور كه دیدید اسپایدرمن كه خسته و درمانده از نبردی سخت با دكتر اختاپوس زیر خروارها آوار قرار گرفته بود و در ابتدا همه چیز  برای او رنگ و بوی یاس و نومیدی داشت، هرگز تسلیم نشد و به لطف قدرت اراده و  با به یادآوری عزیزانش  توانست خود را به تدریج و زحمت فراوان خلاص كند (اگر میخواهید شرحی بر تصاویر حیرت انگیز بالا كه توسط «استیو دیتكو» خلق شد را بخوانید، اینجا را كلیك كنید).

اما این پایان كار نبود و مرد عنكبوتی سپس در حالیكه از نظر جسمی كاملاً تحلیل رفته بود، بار دیگر با افراد دكتر اختاپوس مواجه شد اما با همتي بينظير   آنها را نیز از از پیش رو برداشت و  در حاليكه به سختي ميتوانست راه برود، هر چه سریعتر خودش را به بیمارستانی كه زن عمو می  در آنجا بستری بود رساند.

spidey-faces-octopus-henchmen

spidey-faces-octopus-henchmen-2

spidey-gets-the-serum

خوشبختانه داستان پایان خوشی داشت و زن عمو می توانست به لطف سرم  ISO-36 زنده بماند.

aunt-may-gets-well

بدون هیج اغراقی میتوان ادعا كرد این داستان و سكانس گير افتادن اسپايدرمن زير آوار، شخصیت مرد عنكبوتی را تا سالها تعریف كرد و سرمشقی شد برای طراحان و نویسندگان بعدی داستان های او. سایت بسیار معتبر Comic Book Resources لحظه گرفتار شدن اسپایدرمن زیر آوار و سپس خلاص كردن خودش را به عنوان "باحال ترین لحظه تاریخ كمیك بوك های ابرقهرمانی" معرفی كرد (منبع).  «نیل گیمن» (Neil Gaiman) نویسنده برجسته كمیك از این لحظه به عنوان یكی از دو یا سه لحظه برتر ابرقهرمانی تاریخ یاد كرده است. این داستان زیبا را اینجا براتون ترجمه کرده ایم.

این لحظه آنقدر مهم و به یاد ماندنی است كه بعدها بسیاری از نویسنده های اسپایدرمن در داستان های خود آن را تكرار كردند و خیلی از  طراحان نیز به آن ادای احترام كرده اند. مثلاً «مارك بگلی» در شماره 365 از كمیك "مرد عنكبوتی شگفت انگیز":

bagley مارك بگلي طراح مرد عنكبوتي

و یا «جان رومیتا جونیور» در شماره 486 از "مرد عنكبوتی شگفت انگیز":

john-romita-jr-spidey-tribute جان روميتا جونيور طراح مرد عنكبوتي

و یا «ماركوس مارتین» كه آن را روی جلد شماره 578 "مرد عنكبوتی شگفت انگیز" از نو خلق كرد:

martin-asm-578 ماركوس مارتين طراح مرد عنكبوتي

در بسیاری از گونه های دیگر از سرگرمی نیز این لحظه به نوعی تكرار شده است. مثلاً در انتهای فیلم تحسین شده "مرد عنكبوتی 2" ساخته «سم ریمی» كه در آن پیتر پاركر تلاش میكند با بر دوش گرفتن یك جسم بسیار سنگین جان «مری جین» را نجات دهد:

مرد عنکبوتی 2

و یا در اپیزود 39 از سریال كارتونی "اونجرز: قوی ترین قهرمانان دنیا"  (Avengers: Earth's Mightiest Heroes) كه در آن اسپایدرمن برای نجات جان مردم شهر و كمك به «كاپیتان آمریكا» سعی میكند تا از ریزش تونل جلوگیری كند:

 spidey-captain-america اسپايدرمن - كاپيتان امريكاavengers-spidey اونجرز - مرد عنكبوتي

و یا در سریال "اسپایدرمن خارق العاده" (Spectacular Spider-Man) كه در اپیزود 17  به طور زیبا و وفادارانه ای این لحظه تكرار میشود:

کارتون اسپکتکیولار اسپایدرمن

حتی در اپیزود 6 از سریال كارتونی "ماوراي بتمن"  (Batman Beyond)، سكانسي وجود دارد كه دقیقا از این لحظه الهام گرفته و «تری مگینس» (بتمن آینده) زیر آوار گرفتار میشود و با زحمت خودش را آزاد میکند:

batman beyond ماورای بتمن

(شما ميتوانيد اينجا اين داستان را دانلود كنيد)

 

 مهدی ترابی مهربانی

 All rights reserved © Spidey.ir 2013

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطلب مرتبط:

15 حقیقت مهمی که باید درباره دکتر اختاپوس (DOCTOR OCTOPUS) بدانید

بهترین داستان مرد عنکبوتی با حضور دکتر اختاپوس ترجمه شد + لینک دانلود

مهم ترین داستان های کمیک بوکی مرد عنکبوتی + لینك دانلود مستقیم

30 كاور برتر مرد عنكبوتی – قسمت دوم

30 كاور برتر مرد عنكبوتی – قسمت سوم

بزرگان تاریخ كمیك های مرد عنكبوتی

بررسی فیلم "مرد عنكبوتی 2" (2004)

تاریخچه انیمیشن های مرد عنکبوتی

30 كاور برتر مرد عنكبوتی – قسمت اول

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

هیربد
+2 #1 هیربد 1392-06-25 17:10
ممنون راستی میشه بگین که اسپایدرمن در کدام اپیزود های اونجرز حضور داشته؟
نقل قول کردن
mokhtar
+5 #2 mokhtar 1392-06-25 17:14
كلا اين داستان كه به If This Be My Destiny معروف است و همان طور كه آقاي ترابي توضيح دادند در شماره هاي 31 تا 33 از كميك "اسپايدرمن شگفت انگيز" به چاپ رسيد، را بايد اوج همكاري ميان استن لي و استيو ديتكو دانست. به قول آقاي ترابي در مقاله مهم ترين داستان هاي مرد عنكبوتي: "این داستان در طول تاریخ كمیك‌ های اسپایدرمن همواره یك نمونه بارز به شمار آمده است زیرا دربرگیرنده تمام المان‌های بنیادین دنیای تخیلی اسپایدرمن است".
«لز دنيلز» (Les Daniels) مورخ كتاب هاي كميك در باره اين داستان گفته: "ديتكو با استادي ذره ذره درد و رنج و اضطراب و دلواپسي اسپايدرمن را به تصوير ميكشد و حتي تصاويري از زن عمو مي و عمو بن را هنگاهي زير آن آوار چند تني گرفتار آمده نشانمان ميدهد تا ياد آوري كند او چه قدر مسئوليت پذير است."

«پيتر ديويد» نويسنده برجسته كميك هاي اسپايدرمن هم مينويسد: "پس از داستان منشا (origin) اسپايدرمن، آن سكانس گير كردن اسپايدرمن زير آوار شايد محبوب ترين سكانس در دوران همكاري استيو ديتكو و استن لي باشد".

«استيو سفل» (Steve Saffel) نويسنده كتاب Spider-Man "اسپايدرمن: نماد بزرگ فرهنگ عامه پسند" در باره اين سكانس ميگويد: "آن تصويري كه به صورت كامل اسپايدرمن را در حال رهايي از زير آوار نشان ميدهد يكي از قدرتمند ترين تصاوير خلق شده در تاريخ كميك است و نويسندگان و طراحان زيادي را تحت تاثير خود قرار داده"

لازم به ذكر است اين داستان در يك نظر سنجي كه از كاربران سايت رسمي مارول به عمل آمد، به عنوان رتبه پانزدهم در ميان 100 داستان برتر تاريخ كميك هاي مارول دست يافت.

«رابرت گرينبرگر» (Robert Greenberger) از سردبيران مارول در معرفي اين داستان چنين نوشته: "اين داستان معادل مدرن آثار شكسپير است و تك گويي (soliloquy) پيتر پاركر زير آوار به بهترين شكل شخصيت او تا ابد تثبيت ميكند. ديتكو با ضرباهنگ دراماتيك و شم قوي داستان سرايي خود، يكي از برترين سكانس هاي تاريخ كميك را خلق كرده است"
نقل قول کردن
mokhtar
+5 #3 mokhtar 1392-06-25 17:16
تو همین اپیزودی که آقای ترابی هم گفتن
تو دو تا دیگه هم بود. یکی اسمش new avengers بود ک تقریبا انتهای سیزن دوم بود. و یکی هم که البته در اپیزود آخر این سریال که فکر کنم اسمش avengers assemble بود
نقل قول کردن
وحیدرضا اویسی
+3 #4 وحیدرضا اویسی 1392-06-25 17:17
ممنون آقای ترابی بیست عالی.بله این نشون میده که قهرمان عزیزمون اسپایدرمن چقدر فداکاره و از خود گذشتس.من هم یک صحنه مشابه پیدا کردم

thelowdownunder.com/wp-content/uploads/2013/05/amazing-spider-man-2-set-photo-bus-2-383x600.jpg
نقل قول کردن
mokhtar
+5 #5 mokhtar 1392-06-25 17:19
اینم بگم که در کل "تری مگینز " (Batman Beyond) از خیلی نظرات شبیه اسپایدرمن /پیتر پارکره. از شور و شوق جوانی اش تا وراجی کردن های مداومش در حین مبارزه. حتی دشمنان Batman Beyond هم خیلی هاشون از دشمنان اسپایدرمن الهام گرفته بودند:
Derek Powers/Blight: ترکیبی از نورمن آزبورن و کاریون
Inque: الهام گرفته از مرد شنی یا مرد آبی (Hydro-man)

:Spellbinder الهام گرفته از میستریو
The Stalker: الهام گرفته از کریون شکارچی

Faceless: الهام گرفته از آفتاب پرست
و ...
در ضمن تری مگینز پدرش رو از دست داد (مثل پیتر که عموش رو از دست داد)، تری با مادرش زندگی میکنه (مثل پیتر که با زن عموش زندگی میکنه). رابطه تری با Dana خیلی شبیه رابطه پیتر با مری جینه. در ضمن رابطه تری با Max شبیه رابطه اسپایدرمن با فلیشیا هاردی هستش.
نقل قول کردن
سید حمید رضا فتو کیان
+2 #6 سید حمید رضا فتو کیان 1392-06-25 17:19
thank you for this essay... :lol:
نقل قول کردن
Alireza
+2 #7 Alireza 1392-06-25 17:19
مثل همیشه عالی بود.
نقل قول کردن
mohsen
+2 #8 mohsen 1392-06-25 17:34
البته یه جای دیگه هم توی فیلمه مردعنکبوتی2 که حوس کردم الان ببینمش اون موقعی که پیتر و مری تو رستوران با هم قرار گذاشته بودن و دکتر اختاپوس میاد که مری جینو ببره بعدش پیترو پرت میکنه تو رستوران و دیوار رستوران میوفته رو پیتر ......بعد یهو پیتر از زیر اوار بلند میشه و این لحظه با موسیقی همراه میشه و.............
نمیدونی پسر چقققققققققققققد ر این لحظرو دوست دارم احساس غرور می کنم.
نقل قول کردن
شما هنوز ثبت نام نکردید
+1 #9 شما هنوز ثبت نام نکردید 1392-06-25 17:38
ممنون خیلی خوب بود عجب صحنه ای بوده چه قدر تقلید شده بازم ممنون اقای ترابی.
نقل قول کردن
پویا11 ساله
+2 #10 پویا11 ساله 1392-06-25 20:04
این يه نمونه بارز از خودگذشتگی پیتر پارکره.
به نظرتون اسپاک هم میتونه همچین کاری بکنه؟
من شک دارم.هیچ قهرمانی به پای اسپایدی نمیرسه حتی اسپاک و دم و دستگاهش
نقل قول کردن
salar
+2 #11 salar 1392-06-25 20:20
دم پیتر خودمون گرم. :lol:
نقل قول کردن
حجت مزارعی
+2 #12 حجت مزارعی 1392-06-25 20:50
ممنون
نقل قول کردن
mohammad
+3 #13 mohammad 1392-06-25 21:01
آقای ترابی خیلی عالی بود.
نقل قول کردن
javad
+7 #14 javad 1392-06-25 21:12
ممنون ولی آقای ترابی اینو جا گذاشتید:

spidey.ir/images/spiderman-never-gives-up.jpg

spidey.ir/images/spiderman-never-gives-up-2.jpg

بازم ممنون ;-)
نقل قول کردن
ونداد
+4 #15 ونداد 1392-06-26 02:11
من این اوایل فکر میکردم اسپایدرمن به قهرمان بی ترجبه و فراربی از مشکلاته ولی جالبه که بدونید من با خوندن همین داستان پی به از خود گذشتگی پیتر بردم واقعا این داستان فوقالعاده است واقعا این داستان را من را من همیشه تو فلشم دارم هر روز باید یه بار بخونمش
نقل قول کردن
mtm
+8 #16 mtm 1392-06-26 07:54
بله از این نمونه ها خیلی زیاده. من تو مقاله فقط به چند تا از شاخص هاش اشاره کردم.
بسیار ممنون
نقل قول کردن
ش.خ
+2 #17 ش.خ 1392-06-26 09:45
بسيار ممنونم جناب ترابي، مقاله‌ي زيبايي بود و باعث شد كه باز هم پيتر را به خاطر فداكاري‌ها، مهرباني‌ها و مسئوليت‌پذيري‌ا ش تحسين كنم. از آن قسمتي كه نشان مي‌دهد حتي در سريال ماوراي بتمن هم از اين لحظه‌ي تاريخي الهام گرفته شده است هم خيلي خوشم آمد. من در اين مجموعه تنها «بازگشت جوكر» را ديده‌ام، اما همان هم باعث شد كه خيلي از مك گينز خوشم بيايد. جناب مختار درست مي‌گويند، او تا حدودي به مردعنكبوتي شباهت دارد و مثل او رفتار مي‌كند، مثل آن موقع كه داشت با جوكر مبارزه مي‌كرد و سعي كرد با خنديدنش او را عصباني كند.
موفق باشيد.
پي‌نوشت: جناب ترابي، بنده يك كتاب دارم به نام: «The Amazing Spider-Man: The Ultimate Guide» نوشته‌ي Tom Defalco، كه احتمالاً شما هم داريد،‌ در قسمت Spider-Man in 90's آن، شماره‌ي 392 The Amazing Spider-Man را نشان مي‌دهد كه در زير آن نوشته شده: «Peter stops being Spidey» و عكس آن هم تا حدودي شبيه شماره‌ي 50 اين مجله است، منتها با اين تفاوت كه در شماره‌ي 50، پيتر رويش را سمت خواننده كرده و تصوير بزرگ، قرمز و روح‌مانند متعلق به مردعنكبوتي است، اما در اين شماره، مردعنكبوتي دارد به سمت ما حركت مي‌كند و تصوير بزرگ و قرمز به پيتر تعلق دارد. يعني تا حالا پيتر دوبار سعي كرده است دست از مردعنكبوتي بودن بردارد؟
نقل قول کردن
ش.خ
+1 #18 ش.خ 1392-06-26 10:25
ممنون.
نقل قول کردن
محمدعلی بابایی مطلق
+3 #19 محمدعلی بابایی مطلق 1392-06-26 10:36
سلام
آقای ترابی خیلی خیلی ممنون
این مقاله عالی بود........ :-)
نقل قول کردن
محمد علی یراقی فرد
+3 #20 محمد علی یراقی فرد 1392-06-26 11:51
خدایی از اون موقعی که مطالب شما رو خوندم خیلی ییشتر عاشق مرد عنکبوتی شدم :cry: البته این رو هم بگم که من از 5سالگی عاشق مرد عنکبوتی بودم :D
نقل قول کردن
محمد علی یراقی فرد
+2 #21 محمد علی یراقی فرد 1392-06-26 13:46
یه سوال: توی کدام قسمت Avengers: Earth's Mightiest Heroes مرد عنکیوتی میاد. اخه من هر چی گشتم که دانلودش کنم نبود فقط 26 قسمت بود که تموم شده بود فکر کنم شما اشتباه زدید قسمت :sad: 39 لطفا قسمت چندم :sigh:
نقل قول کردن
سید حمید رضا فتو کیان
+2 #22 سید حمید رضا فتو کیان 1392-06-26 16:35
آقای ترابی یک تشکرگگگگگگنده به شما بده کارم.واقعا دستتون درد نکنه...
نقل قول کردن
javad
#23 javad 1392-06-26 19:21
الان واقعا جای شوالیه تاریکی خالیه که تقلید بتمن از اسپایدرمن رو ببینه :D
نقل قول کردن
mokhtar
+4 #24 mokhtar 1392-06-26 19:31
بهتره به اینا بگیم tribute. یعنی ادای احترام نه تقلید!
نقل قول کردن
javad
#25 javad 1392-06-26 19:45
خب مشکل من اینه که نمیتونم به این بگم ادای احترام چون اگه حداقل یکی از قهرمانان مارول از این لحظه ماندگار استفاده میکرد میتونستم قبول کنم ولی واسه بتمن که رقیب اصلی اسپایدرمن بوده و جز ابرقهرمانان دی سی بوده برای من سخته بگم ادای احترامه ولی درکل از لحظه ماندگار اسپایدرمن برای بتمن استفاده شده :lol:
نقل قول کردن
omid E iran
+4 #26 omid E iran 1392-06-26 22:16
دست شما درد نکنه مقاله هاتون همش عالیه :-)

خداییش اگه استن لی نبود دنیای کمیک الآن رو هوا بود

ببین آقا جواد اینا یه خروار ابر قهرمان ساختن از بینشون 20تا درست حسابی دراومده دیگه رقیب اینحرفا نداره که!

بعدشم وقتی بیشتر از 50 ساله که داری داستان مینویسی بالاخره کم میاری مجبور میشی از داستانای قدیمی یا ابر قهرمانای دیگه الهام بگیری

خداییش الآن ساختن داستانی واسه اسپایدی که مث این داستان تک باشه کار حضرت فیله!

من زیاد کمیک نمیخونم یعنی تازه باهاش آشنا شدم حرفام از منظر داستان نویسی بود خیلی ممنون
نقل قول کردن
Ali Hazeri
+1 #27 Ali Hazeri 1392-06-28 15:08
ایول مرد عنکبوتی :cry: ...ایول :cry: ...دمت گرم مرد عنکبوتی :cry:
واقعا گریم گرفت :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
نقل قول کردن
امین
+1 #28 امین 1392-06-31 09:56
خیلی ممنون دوست عزیز، یه سوال هم از دوستان داشتم: آیا اسپایدرمن تا به حال به Carnage تبدیل شده؟ من این مسئله را در بازی Ultimate Spider-Man دیدم و می خواستم بدونم اگر صحت داره چجوری این اتفاق افتاده؟
نقل قول کردن
mokhtar
+2 #29 mokhtar 1392-06-31 10:06
البته بهتر بود اين سئوال را در مقاله مربوط به سيمبيوت ها ميپرسيدي ولي در هر حال بايد بگم كه بله شده!
در كميك هاي التميت كارنيج از DNA پيتر پاركر در ساخت كارنيج استفاده شده. در بازي ultimate spider-man هم كه خودت اشاره كردي. در كارتون ultimate spider-man هم ظاهراً در يك قسمت پيتر پاركر تبديل به كارنيج ميشه
نقل قول کردن
امین
+2 #30 امین 1392-06-31 15:58
ممنون آقا مختار اما به نظر من مارول نباید تاریخچه شخصیت هاش رو اینطوری عوض کنه تا مثلا یک خرده تنوع ایجاد بشه و یکسری طرفداران هم کمی کنجکاو بشن.
کارنیج اصلی در واقع همون کاسدی هستش :o
من وقتی تو کارتون ultimate دیدم هری تبدیل به ونوم شد حالم داشت به هم میخورد :-x آخه مگه ادی براک چش بود
نقل قول کردن
نوید
+1 #31 نوید 1392-07-12 10:47
کلا مشکل تو فیلمه نیست, تو خود کمکا هم ما دنیا کم نداریم (فقط که earth 616 نیست) تو بعضیاش اریجینز داستانا عوض میشه.
چیز خیلی جدیدی هم نیست.
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#32 AmirhoseinJafari2005 1400-01-06 18:02
واقعا عالی بود :cry:
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید