اسپايدرمن چگونه خلق شد؟

عکس مرد عنکبوتی

وقتشه که ماجرای جالب خلقت مرد عنکبوتی رو براتون تعریف کنم

 

بدون شك محبوب‌ترین ابرقهرمان انتشارات مارول كاميكس كه به عقیده بسیاری از كارشناسان مجلات مصور یكی از شناخته‌شده‌‌ترین مظاهر تخیلی عصر معاصر به شمار می‌رود، اسپايدرمن است. او به سختی وارد عالم کمیک‌بوک شد. سال 1962 بود كه استن لی سردبیر انتشارات مارول به فكرش رسید تا به كمك طراحی نابغه به نام استیو دیتكو كاراكتري جدید خلق كند كه با دیگر شخصيت‌هايشان تفاوت عمده‌ای داشته باشد. او نزد رییس وقت مارول  يعني مارتين گودمن رفت تا موضوع را با وی در میان بگذارد. اما رییس به او گفت: "اولا، تو نمی‌توانی اسم یك قهرمان کمیک‌بوکی را اسپايدرمن، بگذاری؛ چرا که مردم از عنكبوت‌ نفرت دارند. ثانیاً قهرمان نمی‌تواند یك نوجوان كم سن و سال باشد. نوجوانان فقط باید دستیار باشند. همین و بس". بدین ترتیب ایده استن لي با استقبال چندانی از سوی كله گنده‌های مارول رو به رو نشد اما او امید خود را از دست نداد. تا این که موقعیتی مناسب فراهم آمد. یكی از مجلات مارول با نام "فانتزی شگفت‌انگیز"  (Amazing Fantasy) فروش خوبی نداشت و مارول ديگر نمي‌خواست آن را چاپ كند. قرار شد شماره آخر مجله مذكور (شماره 15) را استن لی بنویسد. معمولاً ناشر اهمیتی به محتویات شماره پاياني یك مجله كم فروش نمی‌دهد، در نتيجه استن لی از فرصت استفاده كرد و داستان "اسپايدرمن" را در آن گنجاند. چند ماه بعد، وقتی آمار مجلات برگشتی به دست مارول رسید، معلوم شد كه همان شماره ركورد فروش را شكسته است! گودمن در حالی كه از خوشحالی خنده بر لب داشت، نزد استن لی آمد و گفت: "استن! یادت می‌آید چقدر از ایده اسپايدرمنت خوشم آمده بود؟! اگر جای تو بودم يك سری ماهانه از این شخصیت‌ با حال در می‌آوردم!". بدین ترتیب اسطوره اسپايدرمن آغاز شد و از آن زمان تا به حال علاقمندان با خواندن کمیک‌های این قهرمان دوست‌داشتنی، پا به دنیایی سرگرم‌کننده گذاشته‌اند كه شالوده‌اش را از سویی ماجراجویی و فانتزی  و از سویی دیگر مضامین انسانی و مسئولیت‌پذیری تشكیل مي‌دهند.

utos01p06

اما به راستی چه چيزي در شماره آخر "فانتزی شگفت‌انگیز" به چاپ رسيد كه توانست این چنین ذهن مخاطبان را به خود مشغول سازد؟ در حقيقت خوانندگان با نوجوانی دست و پا چلفتی و گوشه‌گير به نام پیتر پاركر آشنا شدند كه بسیار درس‌خوان و علاقمند به علم و دانش بود و به همين دليل از سوي همكلاسي‌هايش مورد تمسخر قرار مي‌گرفت. پيتر در كودكي يتيم شده بود و با عمو و زن عموي سالخورده‌اش كه او را مثل فرزند خودشان بزرگ كرده و دوست مي‌داشتند، زندگي مي‌كرد. روزی او در یك آزمایشگاه توسط یك عنكبوت آغشته به مواد رادیو اكتيو گزیده شده و به طرز معجزه‌آسایی به نیروهای فوق‌بشري‌ عنكبوت مانند دست می‌یابد و نام اسپایدرمن را برای خود بر می‌گزیند. پيتر ابتدا تصمیم می‌گیرد از توانايي‌هاي شگفت‌آورش در جهت كسب پول و شهرت استفاده كند؛ اما پس از آن كه بی‌تفاوتی و بي‌مسئوليتي او در برابر محیط فاسد پیرامون به مرگ غم‌انگیز عمویش به دست يك سارق می‌انجامد، به اشتباه خود پی برده و سوگند می‌خورد تا پایان عمر از ستمديدگان در مقابل زورگويان و جنايتكاران دفاع كند.

محبوبیت اسپايدرمن خیلی سریع عالم‌گیر شد و این محبوبیت علاوه بر پول، اعتباری تازه برای مارول به ارمغان آورد. در واقع اسپايدرمن تمام قوانین مرسوم و كلیشه‌ای آن دوران را شكست و برخلاف ابر‌قهرمانان دیگر كه همیشه و از هر نظر ایده‌آل و كامل بودند، در اغلب اوقات با مشكلات عدیده‌ خانوادگی و اجتماعی مواجه بود و هیچ دل خوشی از قدرت‌هاي استثنايي‌اش نداشت زيرا مجبور بود مدام با بی‌پولی دست و پنجه نرم كند و برای پرداخت قبض خدمات، اجاره‌خانه و خرج بیمارستان زن عموی مهربانش، مشكل داشت! او حتي چندین و چندین بار تصمیم گرفت حرفه سوپر‌قهرمانی را كنار بگذارد اما همواره در لحظه آخر و با به یاد آوردن حرف‌های عمو‌یش از این كار منصرف مي‌شد تا به مردم كمك كند، مردمي كه غالباً از او نفرت داشتند، زيرا جی جونا جیمسون، ناشر بداخلاق و خسیس روزنامه دیلی بیوگل با انتشار مقالاتی انتقادی، چهره‌اي خبیث و فرصت‌طلب از او در افكار عمومي ساخته بود. تمام موارد مذكور باعث شد تا خوانندگان به راحتی با اسپايدرمن همذات پنداری كنند. او با قهر‌مانان دیگر فرق داشت. او نه بيگانه‌اي شكست‌ناپذير بود كه از سیاره دیگری آمده باشد و نه میلیونری خوشگذران كه با تجهیزات پیشرفته‌اش به جنگ تبهكاران شهر برود. او یكی از "ما" بود، یكی از مردم عادی كوچه و خیابان كه همواره سعی داشت كاری را كه درست است انجام دهد و اطرافیانش را از خود راضی نگه دارد، هر چند كه گاهي اوقات مرتكب اشتباه می‌شد و حسابي گند مي‌زد!  از آن زمان تا به حال پیتر از هر نظر بزرگ‌‌تر شده است. او به دانشگاه راه یافته، فارغ‌التحصيل شده، با مری جین دختر همسایه ازدواج كرده (البته چندي پيش مارول ازدواج آن‌ها را به طرز احمقانه و غير قابل‌توجيهي به هم زد!)، تراژدی‌های بی‌شماری را پشت سر گذاشته و همواره سعی كرده تا در زندگی شخصي‌اش به ثبات و آرامش دست یابد. با اين همه، جوهره وجودي و خصوصيات اخلاقي اسپايدرمن كه پيشتر به آن‌ها اشاره شد تا حد زيادي دست نخورده باقي مانده و می‌توان با اطمینان ادعا كرد كه او تا ابد مجبور است با چالش‌های ریز و درشتي دست و پنجه نرم كند، اما مطمئناً بر تمام آن‌ها فایق خواهد آمد، زيرا بیش از هركس دیگری می‌داند كه "قدرت زیاد، مسئولیت زیادی به همراه دارد".

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2012

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

بهترین کمیک های مرد عنکبوتی به زبان فارسی

10 شخصیت فرعی در اولین کمیک بوک اسپایدرمن که بعداً دارای داستان اختصاصی شدند!

اولین و مهم ترین کمیک بوک مرد عنکبوتی به فارسی ترجمه شد!

چه بر سر عنکبوتی که پیتر پارکر را نیش زد، آمد؟

لحظات ماندگار در كمیك‌بوک های مرد عنکبوتی: مرگ عمو بن

لحظات ماندگار در کمیک بوک های اسپایدرمن: بازگشت قاتل عمو بن!

بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن:  «كرت بیوزیك»

لینک دانلود کمیک UNTOLD TALES OF SPIDER-MAN

تمام عشق های پیتر پاركر!

15 دشمن ترسناک و چندش آور مرد عنکبوتی!

مهم ترین داستان های کمیک بوکی مرد عنکبوتی + لینك دانلود مستقیم

اسپايدرمن چگونه خلق شد؟

بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: استن لی و استیو دیتکو

10 داستان برتر تاریخ کمیک های مرد عنكبوتي+ لینك دانلود مستقیم

تاریخچه کمیک های اسپایدرمن - قسمت اول

لحظات ماندگار در كمیك‌های مرد عنکبوتی: مرگ عمو بن

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mehrbod jp
+4 #1 mehrbod jp 1392-01-29 18:36
واقعا که عجب شخصیتی دارد این پیتر(.... به روح این دان اسلات که گند زد به این قهرمان)
نقل قول کردن
andrew garfild
+8 #2 andrew garfild 1392-01-30 19:05
hi i am andrew garfild ;-)
نقل قول کردن
mtm
+4 #3 mtm 1392-01-30 23:00
Hi andrew
pleasure to meet you
:lol:
نقل قول کردن
lsk
+9 #4 lsk 1392-01-31 16:24
نکنه صاحب دومین نظر همان بازیگر مرد عنکبوتی شگفت انگیز باشد :o
نقل قول کردن
andrew garfild
+3 #5 andrew garfild 1392-01-31 16:43
Hi mr.mtm
thanks matter your good web site
please make the new web site english for the sake of spider man 8)
نقل قول کردن
reza
+1 #6 reza 1392-02-31 17:48
hello mr andrew garfild
نقل قول کردن
spider-venom
+1 #7 spider-venom 1392-03-03 13:23
hi mr.andrewgarfil d nice to meet you your this the veri nice yo in the amazing spider-man :lol: iam tis the your like it ;-)
نقل قول کردن
amirali
+1 #8 amirali 1392-03-03 15:07
ببخشید شما ها باور کردید که این اقا اندرو کارفیلد است در ضمن کارفیلد را این طوری می نویسند garfield
نقل قول کردن
spider-venom
+1 #9 spider-venom 1392-03-03 18:11
نمی دونم آقای امیر علی خان شاید هم نباشه ولی من یکی که گیج شدم :-?
نقل قول کردن
salar
+1 #10 salar 1392-03-29 16:33
پس اینطوری ساخته شد! :eek:
نقل قول کردن
امیرحسین نعمتی
+3 #11 امیرحسین نعمتی 1392-06-27 19:07
یه مطلب جالب هست که استیو دیتکو اول داستان اسپایدرمن رو اینجوری نوشته بود:یک پسر جوان که با عمو و زن عموی پیرش زندگی می کرده یه روز حلقه ی سحر آمیز تو خونشون پیدا میکنه که قدرت جادویی به هرکسی که اون رو دستش می کرده می داده!! :o و بعد هم اون حلقه رو دستش می کنه و میره به جنگ جنایتکارا و آدم بدا!؟ :D امّا وقتی استن لی داستان رو میخونه یکراست خدمت استیو دیتکو میگه افتضاح بود! :-x ،و اسپایدرمنی که ما میشناسیم اینطور خلق شد...
نقل قول کردن
Omid.J
+3 #12 Omid.J 1393-10-18 22:51
یه سورپرایز براتون دارم:
می‌دونید که لباس اسپایدرمن اول توسط طراح بزرگ جک کربی طراحی شد، ولی استن لی ازش خوشش نیومد و بعدش استیو دیتکو لباس معروف رو طراحی کرد.
اینم از سورپرایز من:‌ طرح کربی:

خدا رو شکر که طرح عوض شد، نه؟! چقدر هم شبیه کاپیتان آمریکا بود!
نقل قول کردن
the amazing deadpool
#13 the amazing deadpool 1394-03-30 16:29
آقا این واقعا اندرو گارفیلده؟؟؟؟؟؟؟ !؟!؟!؟!؟!؟!؟ :o
نقل قول کردن
spider-pool 2
#14 spider-pool 2 1399-06-28 23:49
به نقل از the amazing deadpool:
آقا این واقعا اندرو گارفیلده؟؟؟؟؟؟؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟ :o

نه بابا هر چیزیو باور نکنید،اولا که به قول amirali اسمشم اشتباه زده بود،بعدشم اندرو گارفیلد چرا باید بیاید اینجا؟
(نمیگم سایت بده ها، این یکی از بهترین وبسایت هاست که هیچوقت از سر زدن بهش پشیمان نمیشم، خودتون میدونید منظورم چیه)فرض کنیم اصلا بیاید،به اینگیلیسیش توجه کنید، این را عمرا اندرو نوشتهه باشه، از دیکته اش گرفته تا نوع حرف زدن و نوشتن، تاز مک ندیدید؟ خیلی ها ستن که اسمشون را تو فضای مجازی جای بازیگرا و ... میزارن، فقط خواستم محض اطلاع بگم که کسی یه وقت جدی نگیر، ولی کلا کامنت فانی بود. ;-)
نقل قول کردن
Arshyya08
#15 Arshyya08 1402-06-27 22:48
اندرو گارفیلد :lol: :lol: :D :lol: :lol:
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید